بارم‌بندی امتحانات نهایی

بارم‌بندی امتحانات نهایی

بزرگترین دغدغه یک دانش‌آموز در دوران تحصیلش اینه که بتونه از امتحانات با سربلندی عبور کنه. برای بیشتر دانش‌آموزان مهمه که نمرات خوبی داشته باشن تا با معدل بالاتر جزو گروه شاگردان نمونه مدرسه قرار بگیرن. اما همه این افراد از ابتدای سال به فکر امتحانات نبودن و حجم زیادی از دروس مطالعه نشده اون‌ها رو احاطه کرده!

این موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری اهمیت بیشتری داره. خیلی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم، امتحانات نهایی رو ساده و کم ارزش تلقی کرده و تمام وقت خودشون رو صرف مطالعه کنکوری می‌کنن. در صورتی که معدل امتحانات نهایی حداقل 50% تاثیر قطعی در ورود به دانشگاه داره و نمی‌شه به سادگی از کنار اون گذشت.

در چنین شرایطی باید از یک روش مطالعه مدیریت شده و هدفمند استفاده بشه تا دانش‌آموز به خواسته خودش نزدیک بشه. برای این کار اولین و مهم‌ترین اطلاعاتی که مورد نیاز فرده، بارم‌بندی امتحانات نهاییه. دونستن بارم‌بندی امتحانات نهایی 1403 باعث میشه که بدونین باید برای مطالعه کدوم بخش از کتاب درسی زمان بیشتری صرف کنین.

دونستن این که کدوم قسمت از کتاب درسی اهمیت بیشتری برای امتحان داره، می‌تونه سرعت مطالعه شما رو بالا ببره. یعنی اگه از بارم‌بندی امتحانات نهایی 1403 مطلع باشین، با وجود تمام کم و کاستی‌هایی که تا به حال در درس خوندن داشتین باز هم می‌تونین نمره نسبتاً خوبی کسب کنین.

اما اگه تا به حال با برنامه‌ریزی همه مطالب درسی رو مطالعه کردین، قطعاً می‌تونین با اطلاع از نمرات مربوط به هر بخش، به سادگی آب خوردن نمرات عالی کسب کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بارم‌بندی امتحانات نهایی پیشنهادی برای همه درس‌های مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در سال 1403-1402 اعلام کرده. در این مقاله بارم‌بندی امتحانات نهایی دی ماه 1402 رو برای سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم برای شما توضیح میدیم. این بارم‌بندی با توجه به وضعیت هر منطقه اعلام شده و مربوط به شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانشه.

بارم بندی امتحانات نهایی دی ماه

بارم ‌بندی امتحانات نهایی 1402-1403

با شروع امتحانات نهایی تکاپوی دانش‌آموزان برای رسیدن به نمره 20، شدیدا افزایش پیدا می‌کنه. مطالعه حداقل 50 فصل درسی در حداکثر یک ماه زمان! با توجه به حجم فشرده کتاب‌های درسی، برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای دارین؟

برای نوشتن یک برنامه مناسب لازمه اولویت‌بندی مناسبی داشته باشیم. در این مسیر، دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با انتشار بارم بندی امتحانات نهایی 1403 کار ما رو ساده‌تر کرده.

در این سند نمرات تمام دروس به تفکیک فصل درج شده. اطلاع از بارم‌بندی امتحانات نهایی باعث میشه تا مدیریت بهتری بر شرایط مطالعه داشته باشیم. علاوه بر بارم‌بندی دروس امتحانی، قسمتی به نام توضیحات هم وجود داره که به نحوه ارزیابی دانش‌آموزان و موارد ممنوعه در طرح سوال اشاره داره. در ادامه مقاله با تقسیم‌بندی نمرات امتحانات ابتدایی و متوسطه آشنا میشین. با ما همراه باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اهمیت بارم‌‌ بندی امتحانات نهایی

ممکنه از خودتون بپرسین که “دونستن بارم‌بندی امتحانات نهایی چه اهمیتی داره؟” دانش‌آموزان کنکوری یا افرادی که زمان کمی برای مطالعه دارن، به خوبی اهمیت موضوع رو درک می‌کنن! همونطور که گفتیم مهم‌ترین مزیت اطلاع از بارم فصل‌ها، اولویت‌بندی در مطالعه دروسه.

اهمیت بارم بندی امتحانات نهایی

فرض کنین که زمان بسیار کمی برای درس خواندن دارین و به نمره بالای 16 فکر می‌کنین. اینجاست که باید سراغ بارم‌‌بندی امتحانات نهایی برید. بررسی کنین که کدوم دروس و فصل‌ها نمره بالاتری دارن و روی اون‌ها زمان بیشتری بذارین. همین موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری هم صادقه. البته به یاد داشته باشین که معدل بالا هم به اندازه کنکور با اهمیته، پس از اون غافل نشین!

نقش بارم‌بندی در برنامه‌ریزی

با شروع امتحانات همیشه دانش‌آموزان و والدین اون‌ها با استرس زیادی مواجه میشن. همیشه این دغدغه برای اون‌ها وجود داره که چطور سال تحصیلی رو با کسب نمرات خوب در امتحانات نهایی به پایان برسونن. برای رسیدن به نمرات بالا، خصوصا در سال‌های بالاتر حتما نیاز دارین که درس‌ها رو با توجه به سخت بودن و حجیم‌تر شدن مطالب، اولویت‌بندی کنین.

این اولویت‌بندی نیاز به یک برنامه‌ریزی داره و در نهایت برای برنامه‌ریزی نیازه که شما از بارم‌بندی جدید درس‌ها مطلع بشین. اطلاع از بارم‌بندی امتحانات نهایی 1403 به شما کمک می‌کنه تا بتونین درس‌ها رو به ترتیب اهمیت و بارم بالایی که در امتحانات دارن، از بیش‌ترین به کم‌ترین اولویت‌بندی کنین.

بارم‌بندی امتحانات مقطع ابتدایی

از اون‌جایی که امتحانات پایه‌های اول تا ششم به صورت توصیفی انجام میشه، بارم‌بندی برای این دانش‌آموزان معنایی نداره. اما دانش‌آموزان ششمی باید سر جلسه امتحان حاضر بشن. امتحانات این گروه از دانش‌آموزان شامل 10 درس آموزش قرآن، هدیه‌های آسمان، تربیت بدنی، فارسی، ریاضی، علوم تجربی، هنر، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش و کار و فناوری میشه.

بارم‌بندی امتحانات نهایی پایه ششم

همونطور که می‌دونین، نمرات دانش‌آموزان پایه اول تا پنجم به صورت توصیفی بوده و طبیعتا بارم‌بندی برای اون‌ها معنای خاصی نداره. اما دانش‌آموزان پایه ششم به دلیل تغییر مقطع و آزمون مدارس برتر ملزم به شرکت در امتحانات پایانی هستن.

بارم بندی امتحانات نهایی پایه ششم

آزمون پایانی پایه ششم نوعی سنجش برای میزان یادگیری دروس مقطع ابتدایی بوده و بخشی از نمره اون‌ها برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان رو تشکیل می‌ده. دروس امتحانات نهایی ششم شامل آموزش قرآن، هدیه‌های آسمان، تربیت بدنی، فارسی، ریاضی، علوم تجربی، هنر، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش و کار و فناوریه.

دانلود فایل زیر می‌تونه لیست دقیقی از بارم‌بندی امتحانات نهایی ششم 1403 رو در اختیار شما قرار بده:

بارم‌بندی امتحانات نهایی مقطع متوسطه اول

یادگیری دروس مقطع متوسطه اول از اهمیت زیادی برخورداره؛ زیرا پایه و مبنای دروس متوسطه دوم و کنکور هستن. در صورتی که نمره مناسبی در امتحانات نهایی متوسطه اول کسب کنین، درک و فهم دروس دبیرستان برای شما ساده‌تر میشه.

امتحانات نهایی نهم هم به دلیل تغییر مقطع برای دانش‌آموزان این پایه اهمیت بسیار بالایی داره. از اون جایی که دانش‌آموزان پایه نهم باید در امتحانات نهایی شرکت کنن، بسیار مهمه از بارم‌بندی امتحانات نهایی نهم 1403 مطلع باشن.

به طور کلی دروس مقطع متوسطه اول شامل آموزش قرآن، پیام‌های آسمان، عربی، فارسی و نگارش، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی، ریاضی، علوم تجربی، تربیت بدنی و سلامت، تفکر و سبک زندگی، زبان انگلیسی، هنر و آمادگی دفاعیه. بارم‌بندی امتحانات متوسطه اول به شرح زیره:

بارم‌بندی امتحانات نهایی مقطع متوسطه دوم

رسیدیم به مقطع دوم متوسطه؛ جایی که با امتحانات نهایی و آزمون سراسری دست و پنجه نرم کرده و در نهایت بر اساس نمرات کسب شده وارد دانشگاه می‌شین. امتحانات نهایی دوازدهم، یازدهم و دهم مطالب بسیار بیشتری نسبت به سایر مقاطع رو شامل میشن و بخش نسبتا زیادی از نمره ورودی شما برای دانشگاه به امتحانات نهایی مقطع دوم وابسته‌ست.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

همچنین با توجه به رشته تحصیلی، بارم‌بندی دروس هم متفاوته. مثلا بارم‌بندی مباحث ریاضی دهم تجربی با دهم ریاضی یکسان نیست. از پایه یازدهم به بعد دروس تخصصی وارد میدون میشن و امتحانات کمی سخت‌تر از گذشته خواهد شد. جدول‌های بارم‌بندی زیر به شما کمک می‌کنه تا از جزئیات نمرات هر درس برای امتحان نهایی اطلاع داشته باشین:

بارم‌بندی امتحانات نهایی دروس دهم

یکی از مهم‌ترین مواردی که هر دانش آموز باید در پایه دهم و اولین پایه کنکوری خودش به اون دقت کنه، بارم‌بندی امتحانات نهاییه. در این پایه، دروس تخصصی‌تر و پیچیده‌تر میشن و با توجه به حجم زیادی که دارن باید یک برنامه‌ریزی دقیق بر اساس بارم‌بندی اون‌ها تدوین بشه. فایل زیر بارم‌بندی دروس رو در پایه دهم برای تمامی رشته‌ها ارائه کرده:

بارم‌بندی امتحانات دروس یازدهم

آگاهی از بارم‌بندی دروس در پایه یازدهم از اهمیت بالایی برخورداره که در دو بخش دروس عمومی و اختصاصی در هر سال ارائه میشه. در فایل زیر به تفکیک در مورد بارم‌بندی دروس رشته‌های پایه یازدهم توضیح دادیم:

بارم‌بندی امتحانات دروس دوازدهم

همه ما می‌دونیم که سال دوازدهم، یکی از مهم‌ترین سال‌های تحصیلیه، چون علاوه بر مطالعه تستی برای کنکور باید برای امتحانات نهایی هم آماده بشن. همونطور که می‌دونین سبک مطالعه کنکوری با تشریحی تا حدودی متفاوته. به همین دلیل مدیریت این دو در کنار همدیگه ممکنه تا حدودی سخت باشه.

اینجاست که باید به فکر یک برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مناسب باشیم. اطلاع از بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم بسیار موثر واقع میشه. همچنین اهمیت مطالعه دقیق و مداوم رو برای کسب نمرات عالی در این پایه، همه دانش‌آموزان می‌دونن.

بنابراین، لازمه بدونین که بارم‌بندی معیار مهمیه تا بفهمین که کدوم بخش‌ها مهم‌تر هستن و طراحان سوالات امتحانی بیشتر از کدوم مباحث سوال طراحی می‌کنن.

مشاوره برای قبولی در امتحان نهایی دی ماه

مشاوره امتحانات نهایی دی ماه

همونطور که گفتیم دانش‌آموزان برای حضور در امتحانات دی ماه با چالش‌های مختلفی درگیر هستن. اگر جزو اون گروهی باشین که تا این بازه زمانی از سال تحصیلی درس خوندن رو خیلی جدی نگرفتین، کارتون یکم سخت میشه؛ اما هنوز دیر نیست؛ می‌تونین از همین حالا با برنامه‌ریزی درسی و بسته‌های معلم خصوصی پرش، همه کم و کاستی‌های گذشته رو جبران کنین.

اگه از همون اول سال مطالعه درست و اصولی داشته باشین، امتحانات دی ماه برای شما خیلی سخت نیست؛ فقط به مرور درسی نیاز دارین و به سادگی می‌تونین نمرات خوبی از این امتحانات کسب کنین.

جمع‌بندی درباره بارم‌بندی امتحانات نهایی

به عنوان یک دانش‌آموز، امتحانات نهایی، آزمون‌های آزمایشی، کنکور و… از مهم‌ترین بخش‌های مسیر تحصیلی شما به شمار میان. به مرور زمان و با تغییر مقطع، سختی و حجم دروس افزایش یافته و طبیعتا سبک، اولویت‌بندی و ساعت مطالعاتی شما هم باید تغییر کنه.

حال که از بارم‌بندی امتحانات نهایی اطلاع پیدا کردین، شاید از خودتون بپرسین که دونستن این همه عدد و ارقام چه فایده‌ای داره؟ هر وقت که زمان کمی داشتین، به فکر حذف مبحث بودین، به اولویت‌بندی یا برنامه‌ریزی نیاز داشتین و درگیر کنکور بودین به جدول بارم‌بندی امتحانات نهایی مراجعه کنین.

افزایش یکباره حجم دروس ممکنه برای تعدادی از دانش‌آموزان سردرگمی ایجاد کرده و اولویت‌بندی اون‌ها رو تغییر بده. به همین دلیل اطلاع از بارم‌بندی امتحانات نهایی، اهمیت دروس و سرفصل‌ها رو به طور کامل مشخص کرده و برنامه‌ریزی رو ساده‌تر می‌کنه.

اگه در مورد برنامه‌ریزی و بارم‌بندی امتحانات نهایی سوالی دارین، همین حالا شماره خودتون رو در باکس ارتباط با مشاوران وارد کرده و با مشاورین ما در ارتباط باشین. همچنین می‌تونین سوالات و مشکلات خودتون رو از طریق بخش نظرات با ما در میون بذارین.📚💪

از اونجا که امتحانات نهایی تاثیر مثبتی در کنکور دارن، اطلاع از این بارم‌بندی‌ها می‌تونه در طراحی یک برنامه خوب کمک کنه.

با آگاهی از بارم‌بندی سوالات امتحانات نهایی هر درس میشه بر اساس اولویت‌ها برای امتحانات نهایی برنامه‌ریزی کرد که در این مقاله بارم‌بندی امتحانات نهایی پایه ششم ابتدایی، دوره متوسطه اول، متوسطه دوم و علوم و معارف اومده.

همون‌طور که در این مقاله به اون اشاره شد، مطالعه بارم‌بندی دروس می‌تونه به معلمان جهت طراحی سوالات امتحانات نهایی کمک کنه.

در این مقاله به طور جامع به شرح امتحانات نهایی پرداخته و فایل‌های مربوطه درج شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

14 دیدگاه دربارهٔ «بارم‌بندی امتحانات نهایی»

  1. آواتار بهراد

    سلام بنده بهراد هستم درباره‌ی امتحان ترم دوم مطالعات اجتماعی هشتم حذفیات هست؟؟؟

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام بهراد جان. مباحث حذفی و تغییرات از طریق سایت سازمان سنجش هر سال اعلام میشه. اما معمولا تغییرات خیلی جزئی هستن و در این مورد امسال چیزی عنوان نشده.

  2. آواتار مهدیه کرمی
    مهدیه کرمی

    سلام من مهدیه ام امروز امتحان هدیه داشتم و پایه ششم از سه صفحه امتحان هماهنگ یک سوال درباره عید فطر پاسخ غلط دارم به نظرتون خیلی خوب می شوم ؟

    1. آواتار فاطمه گزانه‌ئی
      فاطمه گزانه‌ئی

      سلام مهدیه جان
      بله یک غلط نمره خیلی زیادی ازت کم نمی‌کنه.
      نگران نباش نمره خیلی خوب می‌گیری.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
3
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد