چگونه برنامه ریزی درسی کنیم؟

چگونه برنامه‌ریزی درسی کنیم؟

برنامه‌ریزی درسی همون چیزیه که مثل یک معجزه شما رو از شر حواس‌پرتی‌ها و فراموش‌کردن تکالیف‌تون خلاص می‌کنه. ولی برای چیدن یک برنامه عالی، باید اصول خاصی رو رعایت کنین تا به بهترین نتیجه برسین.

این نتیجه نسبت به هدف‌تون از برنامه‌ریزی، می‌تونه متفاوت باشه؛ مثلاً بالا رفتن معدل یا افزایش ساعت مطالعه روزانه می‌تونه از اهدافی باشه که یک دانش‌آموز برای برنامه‌ریزی تحصیلی خودش به اون توجه می‌کنه.

درس خوندن با برنامه‌ریزی اصولی، به شما این فرصت رو میده که مدیریت زمانی بهتری حین مطالعه داشته باشین. اکثر دانش‌آموزان زمان‌بندی مناسبی برای مطالعه و درس خوندن ندارن؛ بدون شک، دلیل عمده این مسئله، نداشتن برنامه‌ریزی درسی دقیق و اصولیه.

برای آموزش برنامه‌ریزی درسی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین 😉

پادکست آموزش حرفه‌ای برنامه‌ریزی درسی

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست آموزش برنامه‌ریزی درسی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

یک برنامه‌ریزی درسی صحیح، احترام گذاشتن به وقت و هزینه‌ایه که برای رسیدن به هدف تحصیلی مورد نظر خود صرف می‌کنین. برنامه‌ریزی تحصیلی فرآیندیه که مسیر رسیدن به اهداف تحصیلی رو برای دانش‌آموزان و دانشجویان هموار می‌کنه؛ این برنامه باید به‌صورت منحصربه‌فرد و بر اساس توانایی شخص تنظیم شده باشه تا به مرحله اجرایی برسه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

صفرتاصد برنامه‌ریزی درسی هفتگی و روزانه

برای آموزش صفرتاصد برنامه‌ریزی درسی به صورت هفتگی و روزانه، فعلا عجله نکنین؛ برای شروع، بهتره بدونین «برنامه‌ریزی درسی یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت تحصیلیه که باعث موفقیت و پیشرفت چشمگیر دانش‌آموزان میشه».

«چگونه برای درس خوندن برنامه‌ریزی کنیم؟»

اگه قراره دنبال گنج بگردین باید نقشه‌ای برای پیدا کردن اون داشته باشین؛ در غیر این صورت ممکنه زمان زیادی رو خلاف جهت راه اصلی حرکت کنین!

درس خوندن هم همین‌طوره. پس به‌ جای هدر دادن وقت و انرژی برای کارهای بی‌برنامه، از همون روز اول برنامه‌ریزی درسی داشته باشین تا آگاهانه و هدفمند قدم بردارین.

البته ناگفته نمونه که گروه آموزشی پرش برای برنامه‌ریزی درسی شما، برنامه‌های ویژه‌ای داره تا بتونین به راحتی برای خودتون برنامه‌ریزی کنین و برنامتون رو نصفه و نیمه رها نکنین!

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

پارامترهای مهم برنامه‌ریزی درسی

یکی از معضلاتی که مانع کسب موفقیت دانش‌آموزان میشه، نداشتن یک برنامه درسی اساسی و اصولیه. این اتفاق می‌تونه به خاطر عدم شناسایی پارامترهای تدوین یک برنامه‌ریزی درسی خوب باشه.

تو ویدیو زیر می‌تونین خیلی آسون با همه پارامترها و نکات مهم برای داشتن یک برنامه درسی اصولی آشنا بشین.

پس حتما اول از همه، ویدیو زیر رو ببینین👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

مراحل لازم برای داشتن یک برنامه‌ریزی درسی عالی

بعضی وقت‌ها درس‌ها و مباحث اون‌قدر زیاد هستن که تصور می‌کنین ساعت‌های شبانه روز هم برای انجام اون‌ها کافی نیستن. معمولا این اتفاق زمانی میفته که شما برنامه‌ریزی درسی روزانه نداشتین و زمان زیادی رو صرف کارهای غیر ضروری کردین.
اگه یک دیدگاه واضح نسبت به برنامه‌های آتی خودتون داشته باشین و زمان مناسبی رو به هر کدوم از اون‌ها اختصاص بدین، از این تصور عجولانه فاصله می‌گیرین.

 

به سوالات زیر خوب دقت کنین:   “چگونه یک برنامه‌ریزی درسی خوب داشته باشیم؟”

“چگونه برنامه درسی بنویسیم؟”

“چگونه برنامه ریزی درسی کنیم”

برای فهمیدن جواب این سوالات و برای جلوگیری از سردرگمی شما زمان درس خوندن، مراحل مورد نیاز برای داشتن یک برنامه‌ریزی درسی عالی در ادامه مقاله گفته شده که شما رو از هر نگرانی در رابطه با درس خوندن راحت می‌کنه. این مراحل عبارتند از:

مراحل لازم برای داشتن یک برنامه ریزی درسی عالی

قدم اول: کارهای روزانه‌تون رو لیست کنین

اول باید یک فهرست از همه کارهایی که قراره انجام بدین، تهیه کنین. می‌تونین از تکنیک‌هایی مثل GTD که در ادامه این مقاله توضیح دادیم، استفاده کنین تا به طور سیستماتیک همه کارهایی که نیاز دارین ثبت بشه. اگه با نوشتن مشکل دارین، نرم افزارهای موبایل پیشنهاد خیلی خوبی هستن.مراحل برنامه‌ریزی درسی

در حال حاضر اپلیکیشن‌های متنوعی وارد دنیای دیجیتال شدن که به شما در ثبت کارهای روزانه و مدیریت زمان‌تون کمک می‌کنن. بهتره این کار رو هر روز انجام بدین و استمرار کافی به خرج بدین تا نتیجه رو ببینین.

 

قدم دوم: لیستی از همه درس‌هاتون تهیه کنین

تو دومین قدم باید لیستی از همه درس‌های موردنظرتون تهیه کنین؛ این لیست رو روی کاغذ بنویسین. کارهایی که تا به حال انجام دادین رو هم یادداشت کنین تا بدونین الان کجای کار قرار دارین.

قدم سوم: لیست‌تون رو اولویت‌بندی کنین

ممکنه حجم بالای کارهایی که نوشتین، در نگاه اول نگران‌کننده باشن. اما اولویت‌بندی کارها به شما کمک می‌کنه تا نظم بیشتری داشته باشین و از استرس دور شین. برای مطالعه درس‌ها باید بدونین که کدوم درس مهم‌تر از بقیه‌ست. وقتی اولویت‌بندی می‌کنین، درک واضح‌تری از اون چیزی که باید انجام بشه به دست میارین. اگه زمان شما برای انجام همه کارها کمه، بهتره تمرکز خودتون رو روی اولویت‌های بالاتر بذارین.

اولویت بندی درسها و کارها

اولویت‌بندی بین دروس ممکنه برای هر شخص فرق داشته باشه. درس‌هایی که به‌ زودی برای اون‌ها امتحانی در راهه، اولویت بیشتری نسبت به درس‌های دیگه دارن. کسی که در درس ریاضی ضعیفه، لازم داره که زمان بیشتری رو برای مطالعه به درس ریاضی اختصاص بده؛ پس طبیعیه که اون درس باید اولویت بیشتری داشته باشه.

همینطور سوال‌هایی مثل موارد زیر به شما در اولویت‌بندی کمک می‌کنن:

  • کدوم کارها رو می‌تونم بعداً تکمیل کنم؟
  • کدوم وظایف ضرب الاجل هستن؟
  • کدوم وظایف رو باید در روزهای خاص انجام بدم؟
  • با انجام ندادن کدوم کار استرس بیشتری می‌گیرم؟
  • اصلا چجوری برنامه‌ریزی درسی کنیم؟

قدم چهارم: ساعت مطالعه روزانه‌تون رو مشخص کنین

برای برنامه‌ریزی روزانه درسی، باید مجموع ساعت مطالعه روزانه‌تون رو مشخص کنین. یعنی مشخص کنین هر روز از هفته با توجه به شرایط موجود، چه مقدار زمان آزاد برای مطالعه در اختیار دارین. مثلاً شنبه 5 ساعت وقت آزاد دارین ولی یکشنبه به‌خاطر کلاس فوق برنامه حدود 3 ساعت وقت برای درس خوندن دارین. به همین صورت برای کل هفته خودتون، زمان‌های آزاد رو مشخص کنین.

قدم پنجم: واحدهای زمانی مطالعه‌تون رو بنویسین

وقتی که میزان ساعت کل مطالعه روزانه‌تون رو مشخص کردین باید اون رو به واحد‌های زمانی یکسانی تقسیم کنین. یعنی مثل مدرسه که زمان هر زنگ درسی حدود 90 دقیقه‌‌ست و بعد از اون 20 دقیقه زنگ تفریح دارین.

البته تعیین این واحدهای زمانی، اصول خاصی دارن و بهتره به صورت دلخواه، زمانی برای درس خوندن مشخص نشه.

“برای مشخص کردن واحدهای زمانی درس خوندن و یا زمان استراحت، مرور درس‌ها و… به صورت اصولی می‌تونین از مشاوران تحصیلی پرش کمک بگیرین”

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1
نمونه‌ای از واحدهای زمانی مطالعه
  • 60 دقیقه مطالعه = 10 دقیقه استراحت
  • 75 دقیقه مطالعه = 15 دقیقه استراحت
  • 90 دقیقه مطالعه = 20 الی 30 دقیقه استرحت

قدم ششم: در برنامه‌تون زمان جبرانی رو در نظر بگیرین

تو برنامه درسی باید زمان جبرانی هم در نظر داشته باشین. زمان‌های جبرانی تا حدود زیادی از استرس شما کم می‌کنن. در زندگی هر کس اتفاقات غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی رخ میده. زمان جبرانی، دقیقاً در چنین موقعیت‌هایی وارد عمل میشه تا همه چیز خوب پیش بره.

“قانون واحد جبرانی، به این صورته که باید حداقل 5 درصد از واحد زمانی‌ای رو که برای کل مطالعه در طول هفته در نظر گرفتین، به زمان جبرانی اختصاص بدین”

قدم هفتم: داشتن پلن B در برنامه‌ریزی برای درس خوندن

منظور از داشتن پلن B در برنامه ریزی، در نظر گرفتن زمان‌هایی به عنوان زمان‌های جبرانی برای شرایطیه که از برنامه‌تون عقب می‌مونین. در زمان جبرانی می‌تونین درسایی که براتون سخت‌تر هستن رو هم رفع اشکال کنین. یعنی شما باید همیشه بخشی از برنامه درسی‌تون رو آزاد بذارین تا در صورت لزوم درس‌های موردنظرتون رو مطالعه کنین.

پس بزن رو ویدیو زیر تا ببینی داشتن پلن B چه معجزه‌ای می‌کنه!👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

قدم هشتم: زمان استراحت، تفریح و خوابتون رو مشخص کنین

ساعت مشخصی برای خوابیدن داشته باشین تا به یک الگوی منظم برسین. بهترین بازه زمانی برای خواب شبانه، بین ساعات ۱۱ شب تا ۶ صبحه. یک استراحت نیم ساعته بعدازظهری هم، برای بازدهی بیشتر در طول روز کفایت می‌کنه.

زنگ تفریح داشته باشین! بهترین کار اینه که بعد از ۹۰ دقیقه درس خوندن 20 تا 30 دقیقه استراحت کنین. در زمان استراحت از جای خودتون بلند شین و چند قدمی راه برین تا خواب از سرتون بپره و سرحال‌تر از قبل سراغ درس بعدی برین.

«همینطور شما می‌تونین زمان‌های تفریح، استراحت و خوابتون رو به صورت تفکیک‌شده در دفتر برنامه‌ریزی پرش وارد کنین»

قدم نهم: کارهای تکراری رو مشخص کنین

بعضی از کارها به طور هفتگی و ماهانه در حال تکرار شدن هستن. مثلا باشگاه بدنسازی یا کلاس زبان انگلیسی. بهتره چنین مواردی رو مشخص کنین و برای اون‌ها به طور هفتگی یا ماهانه برنامه بریزین؛ چون زمان اون‌ها ثابته. در برنامه‌ریزی برای درس خوندن معمولا روی کارهای جدید و روزانه تمرکز میشه نه روتین هفتگی و ماهانه!

قدم دهم: ورزش، خواب و تغذیه؛ مثلث طلایی زندگی

واقعیت اینه که همه کارها، به تکنیک‌های یادگیری و برنامه‌ریزی برای درس خوندن مربوط نمی‌شه. شما حوصله یادگیری ندارین و این موضوع ممکنه به عدم تعادل هورمونی، کاهش ویتامین‌های ضروری و حتی کم‌خوابی مربوط بشه.

تو روتین روزانه‌تون چند تمرین ورزشی قرار بدین و برنامه خوابتون رو تنظیم کنین. فست‌فودها با توجه به داشتن نیترات، برای بدن به ویژه کبد، ضرر بسیار زیادی دارن و سیستم هورمونی رو بهم می‌ریزن. استفاده از غذاهای حاوی فیبر و ویتامین برای عملکرد مغز خیلی مناسب هستن.

قدم یازدهم: تنوع مطالعاتی داشته باشین

تنوع مطالعاتی داشته باشین

تو برنامه‌ریزی درسی روزانه‌تون، باید تنوع ایجاد کنین. اکثر دانش‌آموز‌ان یک روز رو صرفاً به مطالعه یک درس اختصاص میدن و این کار کاملاً اشتباهه! موضوع اینه که حتماً باید در هر روز چند درس متنوع گذاشته بشه تا از فرسودگی درسی جلوگیری کنین. حالا برای این‌که به صورت اصولی زمان مرور درس‌هاتون رو مشخص کنین، می‌تونین از مشاوران تحصیلی پرش هم کمک بگیرین.

قدم دوازدهم: تعادل مطالعاتی‌ رو رعایت کنین

تراکم درس‌ها و تناسب بین اون‌ها رو رعایت کنین. اگه به شیمی علاقه‌مند هستین، دلیل مناسبی نیست که هر روز بخش زیادی از زمان مطالعه‌تون رو به درس شیمی اختصاص بدین! برای رسیدن به نتیجه خوب باید همه درس‌ها رو با توجه به ارزش و ضریب‌شون در برنامه‌ریزیتون بگنجونین.

قدم سیزدهم: با انعطاف پذیری کارهاتون رو شروع کنین

حالا که اولویت‌بندی کارهاتون رو مشخص کردین، بهتره شروع به اجرای اون کنین. البته برنامه شما باید انعطاف پذیر باشه. هدف از ایجاد یک روال روزانه اینه که مفیدترین ساعات روزانه خودتون رو برای کارهای چالش‌برانگیز و کم‌بازده‌ترین ساعات‌تون رو برای کارهای ساده به کار بگیرین. اما زندگی قابل پیش بینی نیست، پس بهتره زمان خالی رو برای همچین حوادثی در نظر بگیرین.

قدم چهاردهم: از ابزار مناسب برای اجرای برنامه استفاده کنید

استفاده از ابزار مناسب

ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی و مطالعه همیشه یک دغدغه اصلی برای دانش‌آموزان بوده و نیازه که بهش رسیدگی بشه. منظور از ابزار مناسب اینه که کتاب درسی، جزوه‌ها، لوازم‌التحریر، کتاب‌های کمک درسی، … و هر چیزی که بهش نیاز دارین، کنارتون باشه و دسترسی راحتی به اون‌ها داشته باشین.

قدم پانزدهم: ارتقاء برنامه درسی بعد از تحلیل آزمون

ارزیابی در حوزه تحصیلی همیشه از راه پرسش و آزمون اتفاق میفته. نتیجه‌هایی که از آزمون‌ها به دست میارین، نتیجه مطالعات‌تون رو به شما گزارش میده. اگه این نتیجه‌ها باب میل شما نیست یعنی روش اشتباهی رو برای مطالعه انتخاب کردین. پس باید تغییراتی رو در شیوه برنامه‌ریزی تحصیلی خودتون ایجاد کنین تا نتیجه بهبود پیدا کنه.

“البته باید بگیم که در یکی از بخش‌های دفتر برنامه‌ریزی پرش، قسمتی وجود داره که شما می‌تونین بعداز آزمون و تحلیل آزمون، نکاتی رو که برای ارتقاء برنامه درسیتون لازمه، وارد کنین”

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی درسی ویژه نیم سال دوم

با تمام شدن نیم سال اول، خیلی از دانش‌آموز‌ها دچار افت تحصیلی شدن و نتونستن نمرات خوبی توی ترم اول کسب کنن؛ دلیل عمده این موضوع هم، رعایت نکردن اصول برنامه‌ریزی درسیه توسط دانش‌آموزانه.

دانش‌آموز‌ها، باید به این نکته مهم توجه کنن که بهترین راهکار برای موفقیت توی نیم سال دوم، داشتن برنامه‌ریزی درسیه.

در واقع، دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی درسی، می‌تونن زمان‌شون رو به بهترین شکل مدیریت کنن و فرصت کافی برای برطرف کردن نقاط ضعف خود‌شون داشته باشن.

پس بهتره که از اهمیت برنامه‌ریزی درسی توی نیم سال دوم غافل نشین و تا فرصته شرایط رو مدیریت کنین.

ما توی این مسیر، کنار شما هستیم؛ شما با حضور در جلسات مشاوره پرش، میتونین از خدمات تخصصی گروه آموزشی پرش استفاده کنین و کلیدی‌ترین نکات برنامه‌ریزی ویژه نیم سال دوم رو دریافت کنین.

جدول برنامه‌ریزی درسی pdf

گروه آموزشی پرش، جدول برنامه‌ریزی درسی رو در قالب فایل PDF طراحی و تهیه کرده تا دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی بتونن با کمک گرفتن از برنامه‌ریزی درسی روزانه، به موفقیت تحصیلی برسن. برای دانلود پلنر برنامه‌ریزی درسی پرش می‌تونین از لینک زیر استفاده کنین:

دانلود جدول برنامه‌ریزی درسی pdf

معروف‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی درسی

حالا که با مراحل برنامه‌ریزی درسی به به طور قدم به قدم آشنا شدین، نوبت اون رسیده که معروف‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی درسی رو هم بشناسین. می‌تونیم بگیم به تعداد تمام آدم‌های دنیا، روش برای برنامه‌ریزی تحصیلی وجود داره! جالب‌تر اینه که هرکدوم از این روش‌ها می‌تونن در نوع خودشون بهترین و اثربخش‌ترین باشن.

معروف‌ترین روش‌های برنامه ریزی درسی

اما اگه ذهنیتی برای درست کردن برنامه هفتگی ندارین، می‌تونین از معروف‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی درسی که در تمام دنیا رواج دارن، استفاده کنین. توجه داشته باشین که برنامه درسی هر فرد با فرد دیگه‌ای متفاوته و شما باید طبق شخصیت و قدرت یادگیریتون، یک برنامه درسی کامل رو برای خودتون طراحی و اجرا کنین.

روش اول: برنامه‌ریزی درسی به روش نویل مدورا

روش برنامه‌ریزی نویل مدورا یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی درسیه که بیشتر روی دید کوتاه‌مدت تمرکز داره. ۴ گام اساسی برای برنامه‌ریزی نویل مدورا باید برداشته بشه که به ترتیب عبارتند از:

  • مشخص کردن تمام کارهای یک روز
  • اولویت‌بندی کارها و مکتوب کردن اون‌ها بر اساس اولویت
  • تغییر ترتیب اولویت‌ها در صورت نیاز زمان شروع روز
  • انجام کارهای مشخص‌شده تا پایان روز

برنامه ریزی درسی به روش نویل مدورا

حتماً الان فکر می‌کنین این کار رو که همه بلد بودیم! درسته که این روش تا حدودی در ذهن همه ما جاافتاده، ولی این مهمه که بتونیم اون رو به سرانجام برسونیم. دقت کنین که برای پایبند بودن به روش برنامه‌ریزی درسی نویل مدورا باید همه چیز رو دقیق بنویسین. مطمئن باشین که نوشتن برنامه‌ها و تنظیم اولویت بین اون‌ها به تمرکز ذهن‌تون کمک زیادی می‌کنه.

روش دوم: برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

بولت ژورنال که این روزا هم خیلی موردتوجه قرار گرفته، به شما کمک می‌کنه تا حواس‌پرتی‌های خودتون رو به حداقل برسونین. بولت ژورنال‌ها قالب‌هایی هستن که همه کارهای روزانه، ماهانه، یادداشت‌ها، هدف‌های بلندمدت و مواردی از این قبیل رو با تمام جزئیات و به‌صورت کاملاً شخصی‌سازی‌شده در اون وارد می‌کنین.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

مزیت برنامه‌ریزی بولت ژورنال اینه که غیر از برنامه ریزی‌درسی می‌تونین برنامه‌ها و عادت‌های دیگه‌تون رو هم در اون وارد کنین. دقیقا دفتر برنامه‌ریزی پرش، نوع ارتقاء داده شده سبک بولت ژورنال برای درس خوندنه که می‌تونین از اون برای منظم و اصولی درس خوندن استفاده کنین.

روش سوم: برنامه‌ریزی به روش GTD

مثل روش نویل مدورا برای برنامه‌ریزی به روش GTD هم باید چند قانون اساسی رو انجام بدین:

اولین قدم مشخص کردن هدفه. قبل از برنامه‌ریزی برای هر کاری باید اول از خودتون سؤال بپرسین که چرا می‌خواین این کار رو انجام بدین. با مشخص شدن هدف، خودبه‌خود راه‌های رسیدن به هدف هم مشخص و تنظیم میشه.

تو قدم بعدی باید شفاف‌سازی کنین: وقتی اهداف‌تون رو مشخص کردین باید به اون‌ها اولویت بدین. اگه تعداد اهدافی که مشخص کردین زیاد باشه، برای اولویت‌بندی کردن اون‌ها سردرگم می‌شین. اما هیچ اشکالی نداره؛ لیست اهدافتون رو با پرسیدن یک سؤال، کمی کوتاه‌تر کنین: این‌که “آیا این هدف قابل‌اجراست؟ “

اگه جواب مثبت باشه که باید هدف‌تون رو به یکی از جایگاه‌های لیست اولویت‌بندی منتقل کنین. مثلاً اگه هر روز حدود 4 ساعت درس می‌خونین ولی یکی از اهداف‌تون رو برای هفته آینده 40 ساعت درس‌خوندن در نظر گرفتین، باید با خودتون روراست باشین و بدونین که این کار در زمان کوتاه قابل‌اجرا نیست؛ پس اهداف عملی رو در لیست خودتون وارد کنین، نه اهداف ایده‌آل‌گرایانه رو.

برنامه ریزی به روش GTD

تو قدم بعدی باید راه‌های رسیدن به هدف‌تون رو به‌صورت دقیق مشخص کنین. یکی از قانون‌هایی که در روش GTD تعریف شده اینه که اگه کاری کمتر از 2 دقیقه زمان لازم داره، انجامش رو به بعد موکول نکنین. همین کارهای کوچیک در پایان هر روز و هفته، ذره ذره کنار هم قرار می‌گیرن تا شما رو به هدف‌تون نزدیک‌تر کنن.

بعد از گذشت مدتی از برنامه‌ریزی درسی به این روش، باید از بازخورد کارتون گزارش بگیرین. با این کار متوجه میشین که برنامه‌ریزی کردنتون با این روش نتیجه‌بخش بوده یا نه؛ حالا باید این چرخه رو تکرار کنین و اولویت‌های بعدی‌تون رو بررسی کنین.

مزایای برنامه‌ریزی درسی در یک نگاه

برنامه‌ریزی برای درس خوندن در هر مرحله از زندگی لازمه. به ویژه برای شما دانش‌آموزان که با هزاران نکته درسی و فرمول‌های پیچیده دست و پنجه نرم می‌کنین. یادگیری همه این مطالب به برنامه‌ریزی نیاز داره. البته قرار نیست همه زمان خودتون رو صرف درس خوندن کنین، بلکه با استفاده از بهترین برنامه درسی یاد می‌گیرین که بین درس خوندن و تفریح، تعادل ایجاد کنین.

در ادامه مقاله بیشتر با مزایای برنامه‌ریزی درسی آشنا میشین:

  • مهم‌ترین مزیت برنامه‌ریزی درسی روزانه اینه که از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنه. توجه کنین که برای جلوگیری از اتلاف زمان، استفاده از تکنیک پومودورو هم خیلی کارسازه؛
  • برنامه‌ریزی برای درس خوندن به شما کمک می‌کنه تا دید واضح‌تری نسبت به مسیر پیش روی خودتون داشته باشین. این موضوع سردرگمی شما رو کاهش میده؛
  • اهداف بزرگ بدون برنامه‌ریزی غیرقابل دسترس به نظر می‌رسن. اما به محض اینکه مسیر خودتون رو مشخص می‌کنین، اهداف بزرگ به مقصدهای کوچیک‌تر تبدیل میشن؛
  • به یک روتین روزانه می‌رسین که به ذهن شما نظم بیشتری میده و در نهایت تمرکزتون رو بالا میبره.

ویژگی‌های برنامه‌ریزی درسی صحیح

ویژگی‌های برنامه ریزی درسی صحیح

  • قابلیت اجرا کردن داشته باشه:
    اگه تا حالا روزانه 3 ساعت مطالعه داشتین ولی برنامه‌تون رو با روزی 8 ساعت درس خوندن شروع کردین، یعنی یک برنامه خیالی چیدین!
  • برنامه باید دقیق و مشخص باشه:
    مثلاً این که بگین شنبه حتماً ریاضی می‌خونم، برنامه‌ریزی دقیقی نیست! در عوض باید این‌طوری مشخص کنین: شنبه از ساعت 15 تا 17 مبحث مثلثات رو می‌خونم و بعد از اون یک ساعت تمرین حل می‌کنم.
  • اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت‌تون مشخص باشه:
    بهترین برنامه‌ریزی‌ها با دو دید بلندمدت و کوتاه‌مدت تعیین می‌شن. با یک برنامه‌ریزی تحصیلی اصولی، هم از کارهای امروزتون به طور دقیق مطلع هستین و هم پیش‌بینی می‌کنین که مثلاً بعد از یک ماه یا یک سال به کجا می‌رسین.
  • شخصی‌سازی‌شده طراحی بشه:
    برنامه باید برای هر نفر به‌صورت شخصی‌سازی‌شده طراحی بشه. خریدن یک برنامه درسی آماده و پیروی کردن از یک قالب کلی، کار منطقی نیست! قطعاً سطح یادگیری، میزان قدرت حافظه، نقاط قوت و ضعف شما در درس خوندن با دیگران متفاوته؛ پس مطمئن باشین که با یک برنامه‌ریزی درسی روزانه یکسان و همگانی، به نتیجه دلخواه‌تون نمی‌رسین!
  • از دفتر برنامه‌ریزی استفاده بشه:
    دفتر یا جدول برنامه‌ریزی درسی می‌تونه گزینه خوبی برای مکتوب کردن برنامه‌ها باشه؛ دفتر برنامه‌ریزی پرش به گونه‌ای طراحی شده تا دانش‌آموزان بتونن تمام اهداف، برنامه‌های درسی و یا حتی غیر درسی، زمان‌های استراحت و… رو داخل اون مکتوب کنن.

برای فعالیت‌های غیردرسی هم، زمانی رو در نظر بگیرین. درسته که درس خوندن در زندگی و آینده همه ما تأثیرگذاره، ولی همه ما به تفریح و سرگرمی هم نیاز داریم.

چگونه به برنامه‌ریزی درسی خود پایبند باشیم؟

تا این بخش از مقاله با مراحل و روش‌های برنامه‌ریزی درسی آشنا شدین، ولی نباید فراموش کنین مهم‌ترین اصل اثربخش بودن یک برنامه، پایبند بودن به اونه. اگه درس خوندن رو به یک ساختمون تشبیه کنیم، برنامه‌ریزی کردن، پایه‌های این ساختمونه. برای تکمیل شدن این ساختمون، لازمه که آجرها وارد عمل بشن تا ذره ذره دیوارها ساخته بشه.

هر چقدر هم این فرآیند کند پیش بره، آخر کار ،دیوارها اصولی ساخته می‌شن. آجرهایی که این دیوار رو می‌سازه، پایبندی دانش‌آموز به برنامه ریزیه. برای این که بتونیم به برنامه درسی خودمون پایبند بمونیم باید دو مرحله مهم رو اجرا کنیم:

  1. پیدا کردن راه‌حل برای اجرا و تعهد به برنامه درسی
  2. پیدا کردن دلیل عدم اجرای برنامه‌ریزی

پایبندی به برنامه ریزی درسی

1.راه‌حل برای اجرا و تعهد به برنامه درسی

یکی از روش‌های پایبند موندن به برنامه‌ریزی درسی، ارائه راه حلی‌هایی برای اجرا و تعهد به برنامه‌ست که قبل‌تر بهشون اشاره کردیم. راه حل‌هایی که در ادامه بهشون اشاره شده هم به شما کمک می‌کنه از پس برنامه‌ریزی‌های خودتون برای درس خوندن بربیاید:

از درس‌های آسون شروع کنین

برای این که از درس خوندن زده نشین، بهتره که با درس‌های آسون یا درس‌های محبوب‌تون برنامه رو شروع کنین. از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشونه نزدنه! پس قدم‌های اول رو کوچیک بردارین، ولی مطمئن بشین که وسط راه جا نمی‌زنین.

یه روند همیشگی ولی هدفمند ایجاد کنین

برای ایجاد هر نوع از تغییر باید کم‌کم وارد عمل بشین. همون‌طوری که لاک‌پشت تونست در مسابقه خرگوش رو پشت سر بذاره، شما هم اگه آهسته و پیوسته زمان مطالعه‌تون رو افزایش بدین، قطعاً به نتیجه می‌رسین. تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه رو آموزش ببینین تا بتونین به نتیجه بهتری برسین.

نتایج رو پس از مدتی بررسی کنین

برای ارزیابی روشی که در پیش گرفتین، باید بعد از گذشت مدتی، نتایج حاصل از برنامه‌ریزی درسی رو چک کنین. شاید لازم باشه برای رسیدن به نتیجه بهتر تغییرات کوچیکی در روند درس خوندن‌تون ایجاد کنین.

بررسی نتایج برنامه ریزی درسی

خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین

اگه همکلاسی شما روزی 8 ساعت درس می‌خونه، دلیل برتری اون نسبت به شما نمی‌شه. میزان استعداد در یادگیری، قدرت حافظه و … بین شما دو نفر کاملاً متفاوته؛ پس قطعاً به برنامه‌های متفاوتی هم احتیاج دارین. مقایسه کردن به جز ازبین‌بردن انگیزه و روحیه‌تون، هیچ اثر دیگه‌ای نداره!

برای خودتون پاداش یا جریمه تعریف کنین

برای بهتر مطالعه کردن درس‌های خسته‌کننده، یک جایزه جذاب برای خودتون تعیین کنین. این جایزه می‌تونه یک پیتزای خوشمزه باشه یا چند ساعت فیلم دیدن. البته به‌جای جایزه می‌تونین از سیستم برعکس، یعنی جریمه هم استفاده کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

2.عوامل موثر در عدم اجرای برنامه‌ریزی درسی

یکی دیگه از راه‌های پایبند موندن به برنامه‌ریزی درسی، پیدا کردن دلایلیه که باعث عدم اجرای برنامه‌ریزی درسی میشه. این دلایل می‌تونه موارد زیر باشه:

گاها برنامه رو جدی نمی‌گیریم

احتمالاً تا الان چندین بار برنامه‌های مختلف نوشتین و در ذهنتون با خودتون عهد بستین که این بار به بهترین شکل به برنامه درسیتون عمل می‌کنین؛ اما باز هم همون آش و همون کاسه! باید بدونین که در عمل به برنامه‌ریزی درسی “تعهد” اهمیت خیلی زیادی داره و این نصفه و نیمه کار کردن با نداشتن تعهد هیچ فرقی نداره!

وسوسه‌های همیشگی

همیشه وسوسه‌هایی وجود دارن؛ مثلاً وقتی به خودتون می‌گین که امشب زود بخوابم، وسوسه دیدن فیلم یا چک کردن فضای مجازی، شما رو به سمت خودش می‌کشه! این نوع از وسوسه‌ها همیشه هستن، ولی چیزی که اهمیت داره واکنش ما به اون‌هاست. اگه این وسوسه‌ها رو کنترل نکنین یعنی روی کارهای خودتون کنترل کافی ندارین.

بهانه‌های همیشگی

وقتی کارهایی که باید انجام بدیم، سخت می‌شن یا عامل وسوسه‌زایی سر راهمون قرار می‌گیره، ذهن شروع به دلیل‌تراشی و توجیه کردن می‌کنه. مغز ما، در این کار، یعنی دلیل‌تراشی، عملکرد فوق‌العاده خوبی داره.

حتما جملاتی مثل«یه بار که هزار بار نمیشه»، «این یک موقعیت استثنا هست و می‌تونم از برنامه‌ام تخطی کنم»، «اشکالی نداره، از فردا دوباره شروع می‌کنم». همگی این جمله‌ها در ظاهر، عقلانی و منطقی به نظر می‌رسن، ولی در باطن، برنامه ریزی‌های ما رو مختل می‌کنن.

در نهایت ناامیدی

ممکنه در موقعیت‌های مختلفی کار رو خراب کنیم و نتونیم اون‌طور که باید و شاید، طبق ایده‌آل‌ها و انتظاراتمون رفتار کنیم. در چنین شرایطی ممکنه از خودمون دلسرد شیم و نسبت به توانایی‌های خودمون تردید کنیم؛ موضوع اینه که ما باید همیشه به جنگیدن ادامه بدیم، چون این قبیل اتفاق‌ها برای هر کسی رخ میده. کافیه که از جا بلند شین و دوباره ادامه بدین.

فراموشی اهمیت برنامه

اول راه اجرای یک برنامه، هدف یادمونه و با انگیزه ادامه میدیم؛ ولی بعد از مدتی با کمرنگ شدن هدف و فراموش کردن اون، اهمیت و ارزش برنامه‌ریزی هم از بین میره. اگه ما اهمیت هدف رو فراموش کنیم یا اگه هدف، واقعاً برای ما مهم نباشه، نمی‌تونیم در پیش بردن برنامه و رسیدن به اون موفق عمل کنیم.

نکات طراحی برنامه‌ریزی درسی منحصر به فرد

تا این بخش از مقاله بارها‌و‌بارها به اهمیت داشتن یک برنامه‌ریزی درسی منحصر به فرد و مطابق با شرایط هر دانش‌آموز اشاره کردیم. نوبت اون رسیده تا نکاتی رو هم برای طراحی این برنامه براتون شرح بدیم تا بهترین برنامه‌ریزی درسی رو مطابق با شرایط منحصر به خودتون داشته باشین. این نکات عبارتند از:

خودشناسی در برنامه‌ریزی درسی

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم زمانی که می‌خواین گام اول رو با شروع سال تحصیلی بردارین؛ اول باید یک برنامه‌ریزی درسی اصولی و مطابق با شرایط‌تون برای کل سال بنویسین که «برای این‌کار دفتر برنامه‌ریزی پرش توصیه میشه».

این برنامه باید با توجه به علایق، استعدادها، نقاط قوت و ضعف شما تدوین بشه. برای این کار باید به خودشناسی برسین. برای خودشناسی ببینین نقاط ضعفتون چیه؟ با چه سبکی بیشتر یاد می‌گیرین؟ برای رسیدن به یک درک کلی از سبک مطالعاتی و نحوه یادگیری خودتون، بهتره با دانش‌آموزان دیگه با هر سطحی، تعامل داشته باشین.

با دانش‌آموزان تیزهوش، ضعیف، قوی، دارای معلولیت جسمی یا ذهنی یا با دانش‌آموزانی که فاقد انگیزه هستن. این به شما کمک می‌کنه خودتون و توانایی‌هایی که دارین رو بیشتر بشناسین تا بتونین برای اون برنامه‌ریزی کنین.

با شناخت و درک درست توانایی‌های خودتون می‌تونین برنامه‌ریزی متناسب با ویژگی‌های شخصیتون داشته باشین. این مسئله از مهم‌ترین موضوعات حوزه برنامه‌ریزی درسیه؛ رعایت این نکته، باعث میشه که دانش‌آموزان به اجرای برنامه‌های خودشون بیشتر پایبند باشن.

با دیدن ویدیو زیر می‌تونین متوجه بشین که به چه مسائلی برای طراحی برنامه‌ریزی درسی منحصر به خودتون باید توجه کنین و بهتر با درونتون آشنا بشین تا بهتر درس بخونین!👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

بررسی توان مطالعه و تست

می‌دونیم که مهم‌ترین نکته در برنامه‌ریزی درسی، اینه که تست زدن درسی رو که مطالعه کردین، بالافاصله شروع کنین! این کار در تثبیت مطالبی که خوندین نقش خیلی مهمی داره. با این حال لازمه سطح و توان خودتون رو هم در مطالعه و تست زنی در نظر بگیرین.

با دیدن ویدیو زیر خیلی بهتر با میزان توان ساعات مطالعه و تعداد تست‌های مورد نیازتون آشنا میشین.👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

واقع‌بین باشین!

پتانسیل و سبک مطالعاتی تمام افراد یکسان نیست و برای رسیدن به این سطح، به تلاش زیادی نیاز دارین. یکی از اشتباهاتی که اکثر دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی روزانه درسی مرتکب می‌شن اینه که پتانسیل و ظرفیت‌های خودشون رو در نظر نمی‌گیرن.

دانش‌آموزان باید بدونن برای رسیدن به موفقیت باید توانایی‌های خودشون رو در نظر بگیرن. توقعات زیاد بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی، نه‌تنها باعث موفقیت نمی‌شه؛ بلکه، باعث ایجاد حس شکست و نا‌امیدی هم میشه.

واقع‌بین باشین!

اگه مریم به طور میانگین روزانه 4 ساعت درس می‌خونه، رسیدن به 10 ساعت مطالعه روزانه به طور آنی، خیلی سخته. حتی در صورتی که به این مرحله برسه، توان و انرژی خیلی زیادی رو از دست میده که برنامه‌ریزی روزهای آینده رو تحت تاثیر قرار میده.

بهترین کار اینه که به طور تدریجی میزان مطالعه خودتون رو افزایش بدین و همینطور حتما به سوالات زیر پاسخ بدین تا بتونین شناخت بهتری از خودتون برای طراحی برنامه درسی داشته باشین:

  • تا حالا بالای 8 ساعت درس خوندین؟
  • چه ساعت‌هایی از روز بهترین بازدهی رو دارین؟
  • آیا تمرکزتون در طول ساعت مطالعاتی بالا، تغییر می‌کنه؟
  • بعد از چند دقیقه مطالعه به استراحت نیاز پیدا می‌کنین؟

با پاسخ دادن به این سوالا بعضی از ابهاماتی که پیش از طراحی برنامه درسی ممکن بود براتون پیش بیاد حل میشه؛ اما اگه باز اهم ابهامی در چیدمان درس‌ها و برنامه‌ریزی تحصیلی داشتین، می‌تونین از مشاوران تحصیلی پرش کمک بگیرین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نقش تعامل رو جدی بگیرین

بین دانش‌آموزان هستن افرادی که مثل خیلی‌های دیگه برای مطالعه و یادگیری، به مکان ساکت و کتابخونه نیاز ندارن و بالعکس زمانی که در جمع یا گروه قرار می‌گیرن بیشتر مباحث درسی رو متوجه می‌شن.

بدون شک تعامل باعث افزایش یادگیری دانش‌آموزان میشه. در چنین حالتی دانش‌آموزان این فرصت رو دارن که اشکالات و نقاط ضعفشون رو در تعاملات گروهی به شکل بهتری برطرف کنن.

تو هر مکانی درس نخونین!

مکان مورد نظرتون رو برای درس خوندن پیدا کنین. موقع درس خوندن کوچیک‌ترین بهونه‌ها هم می‌تونن حواس ما رو پرت کنن! مطالعه در یک مکان مناسب باعث افزایش تمرکز دانش‌آموزان میشه.

سعی کنین در یک فضای آروم درس بخونین. مطالعه در یک محیط مناسب یک گام مهم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانه. به هیچ عنوان تختخواب و روبه‌روی تلویزیون، مکان مناسبی برای درس خوندن نیستن. محلی روبرای مطالعه انتخاب کنین که از نظر نور و دما، مناسب باشه. درس خوندن در یک اتاق تاریک باعث میشه تمرکز و انرژی شما کاهش پیدا کنه.

برای این که تمرکزتون رو به طور کامل معطوف مطالعه و تکالیف‌تون کنین، بهتره که یک موقعیت مکانی ثابت رو برای خودتون تعیین کنین؛ پس انتخاب یک موقعیت مکانی برای درس خوندن به انتخاب خودتون بستگی داره، ولی باید شرایط و ویژگی‌های بالا رو داشته باشه.

خودکنترلی در برنامه درسی

آخرین نکته، خود کنترلی در برنامه درسیه. ممکنه فردی علاوه بر داشتن برنامه خوب درسی، توان اجرا کردن اون رو بدون استاد یا پشتیبان نداشته باشه. به عبارت دیگه این فرد خود کنترلی نداره. برای داشتن خود کنترلی، اول باید هدف خودتون رو مشخص کنین.

در این ویدیو به شما آموزش می‌دیم که چطور احساسات و زمان خودتون رو برای انجام برنامه درسی‌ مدیریت کنین.👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

تاثیر مرور کردن در برنامه‌ریزی

فراموش کردن یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتیه که ممکنه برای آموخته‌های شما بیفته. مسلما شما دوست ندارین اطلاعاتی که برای یادگیری اون‌ها زحمت‌ زیادی کشیدین رو به راحتی از دست بدین. به همین دلیل مرور درسی و جمع بندی رو باید توی نحوه برنامه‌ریزی درسی خودتون بگنجونین.

اما این مرور باید طبق قاعده و برنامه باشه. مرور درسی راهکارهای جالبی داره که می‌تونین با انجام اون‌ها نتیجه بهتری از مطالعه درسی خودتون بگیرین:

  • یک، هفت، سی
  • مطالعه چند حسی
  • آموزش دادن
  • استفاده از نمودار
  • برقراری ارتباط
  • بیست و چهار یا چهل و هشت
  • بازگشت به عقب
  • افزایش جذابیت مطلب

چه زمانی برای مرور درسی مناسبه؟

مناسب‌ترین زمان برای مرور مطالب درسی، شب‌ها قبل از خواب و روزها بعد از بیدار شدنه. چون در این زمان‌ها، ذهن عملکرد خوبی برای یادگیری نداره و بیشتر به طبقه بندی مطالب آموخته شده توسط شما می‌پردازه.

همینطور زمانی که هشیاری خوبی ندارین و خواب آلوده هستین به مرور و جمع بندی نپردازین! چون علاوه بر اینکه چیزی یاد نمی‌گیرین، مطالبی رو هم که خوندین فراموش می‌کنین یا با مطالب دیگه اشتباه می‌گیرین!

بهترین برنامه‌ریزی درسی برای کنکور

از اون‌جایی که کنکور به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دانش‌آموزان تبدیل شده، برنامه‌ریزی کردن برای اون نیازمند دقت زیادیه. برنامه‌ریزی درسی برای کنکور باید طوری طراحی بشه که بتونه همه دروس رو به طور کامل و جامع پوشش بده و درعین‌حال قابل‌اجرا هم باشه.

البته برنامه‌ریزی برای پشت‌کنکوری‌ها با سایر دانش‌آموزانی که باید در کلاس‌های مدرسه حضور داشته باشن، تفاوت داره. این گروه از داوطلب‌ها به‌خاطر زمان بیشتر و فاصله زیادی که از دوران تحصیل‌شون داشتن، باید روش دیگه‌ای رو برای مطالعه و تست زدن در پیش بگیرن.

استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی، تست زدن، شبیه‌سازی آزمون، پیدا کردن مؤثرترین راه‌های مطالعه، مرور درسی و تداوم درس خوندن مطابق با برنامه، از جمله ویژگی‌هاییه که باید برای برنامه‌ریزی کنکور، مدنظر داشته باشین.

علاوه‌بر کتاب‌ها، دی‌وی‌دی‌هایی که شامل فیلم‌های آموزشی هستن، می‌تونن در یادگیری درس‌ها به شما کمک زیادی بکنن. بسته‌های معلم خصوصی پرش که مطابق با هر پایه و رشته تحصیلی طراحی شدن، با کمترین هزینه، بهترین و باکیفیت‌ترین سطح از آموزش رو برای شما فراهم کردن.

کافیه یکی از دی‌وی‌دی‌های آموزشی پرش رو پخش کنین و در کنار اون کتاب درسی و کمک درسی‌تون رو هم در دست داشته باشین. قدم به قدم با آموزش اساتید پرش پیش برین تا همه مباحث رو پوشش بدین. برای مرور کردن هم فقط باید کنترل رو بردارین و ویدیو رو کمی عقب‌تر ببرین؛ به همین سادگی! پرش از دوران مهد کودک تا کنکور، همراه شماست.

اصولی‌ترین روش برنامه‌ریزی درسی برای موفقیت تحصیلی

حتماً بین دوستان و آشناهاتون کسایی رو دیدین که با صرف زمان و هزینه زیاد، هنوز نتونستن به نمره، رتبه یا معدل دلخواه‌شون برسن. یکی از مشکلات ندا‌شتن برنامه‌ریزی درسی همینه که هرچقدر هم بدویین، باز هم انگار در جا می‌زنین!

پس اصولی‌ترین روش برنامه‌ریزی درسی رو در پیش بگیرین و از همون اول راه، همه چیز رو طوری بچینین که به هدف‌تون نزدیک‌تر بشین. به همین دلیل سعی کردیم که به ارائه مطالبی در این مقاله بپردازیم که شما با خوندن اون‌ها، با اصولی‌ترین روش‌های برنامه‌ریزی درسی به صورت تخصصی آشنا بشین. حالا فرصت اون رسیده تا برای خودتون بهترین برنامه درسی رو طراحی و بعد اجرا کنین.

نگاهی متفاوت به برنامه‌ریزی درسی با پرش

برای این‌که بتونین به درستی برنامه‌ریزی تحصیلی رو درک و اجرا کنین اول باید باید معنای دقیق اون رو بدونین و با نگاهی متفاوت، برنامه‌ریزی درسی متناسب با شرایط خودتون رو طراحی کنین. سعی کردیم تا این بخش از مقاله بهتون بگیم که برنامه‌ریزی درسی، انجام کارها به صورت دقیق و منظم برای رسیدن به اهدافه.

این برنامه باعث میشه که شخص با توجه به اون قدم برداره و زمان خودش رو مدیریت کنه. اما توجه کنین همه دانش‌آموزان شرایط و توانایی‌های یکسانی ندارن و باید بر اساس المان‌های متعددی برای خودشون برنامه‌ریزی کنن.

به طور کلی برنامه‌ریزی درسی روزانه باعث ایجاد نظم در انجام کار‌ها میشه و در صورتی که دانش‌آموزان به برنامه‌‌ریزی تحصیلی خودشون پایبند باشن، می‌تونن به موفقیت تحصیلی برسن. به ویژه در مقطع متوسطه برنامه‌ریزی درسی می‌تونه جایگاه تاثیرگذاری داشته باشه.

برای اینکه یاد بگیرین در این مقطع به طور خاص باید چطور برنامه‌ریزی کنین، توصیه می‌کنیم به مقاله «بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه» مراجعه کنین.

البته این رو هم یادتون نره که مشاورین پرش با نگاهی متفاوت و تخصصی به برنامه‌‌ریزی درسی، برنامه‌ای مطابق با شرایط هر دانش‌آموز رو ارائه می‌کنن. «دانش‌آموزان می‌تونن به خوبی با استفاده از دفتر برنامه‌ریزی پرش، همه زمان‌های درس خوندن، استراحت، تحلیل آزمون، زمان‌های مرور درس‌ها و… رو ثبت کنن تا یک برنامه درسی اصولی داشته باشن».

ثبت این موضوعات به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که با چارچوب مشخصی درس بخونن و در مسیر رسیدن به موفقیت هدف‌مند باشن. به طور کلی، تنظیم یک برنامه مشخص و دقیق به دانش‌آموزان این امکان رو میده که طبق یک ساختار منظم درس بخونن.

اگه به دنبال دفتر برنامه‌ریزی پرش هستین یا در برنامه‌ریزی کردن برای درس خوندن دچار مشکل شدین و سوالی براتون پیش اومده، می‌تونین در قسمت نظرات، سوالات خودتون رو از ما بپرسین! یا با وارد کردن شماره تلفن‌تون در بخش ارتباط با مشاورین پرش، منتظر تماس مشاوران تحصیلی ما برای معرفی خدمات و دفتر برنامه‌ریزی درسی باشین🎯📚

برنامه‌ای که تناسب بین حجم درس و ساعت مطالعه رو  رعایت کرده باشه. البته اگه وسواس مطالعه رو هم کنار بذارین، تا حدود زیادی می‌تونین به تعادل در مطالعه برسین.

روزهای آخر هفته می‌تونن زمان خوبی برای جبران عقب موندن از برنامه باشن. البته اگه در یک درس قوی‌تر هستین، احتمالاً زمان کمتری برای مطالعه اون اختصاص میدین؛ پس می‌تونین از زمان مطالعه درس‌های قوی‌تر، به درس‌های مورد نیاز دیگه ببخشین!

طبیعیه درسی که قراره از اون امتحان داشته باشین مهم‌تر از درس‌های دیگه‌ست. اگه پای هیچ امتحانی هم وسط نباشه، با توجه به ضریب هر درس یا نقطه قوت و ضعفتون در اون، باید اولویت بیشتری برای مطالعه به اون اختصاص بدین.

شما می‌تونین به راحتی بعد از خوندن نکات طلایی برای برنامه‌ریزی درسی پرش، برای خودتون بهترین برنامه درسی رو طراحی کنین. حتی می‌تونین با وارد کردن شماره تلفنتون با مشاوران ما در ارتباط باشین و سوال‌هاتون رو مطرح کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

46 دیدگاه دربارهٔ «چگونه برنامه‌ریزی درسی کنیم؟»

  1. آواتار رضا احمدی راد
    رضا احمدی راد

    سلام دوست عزیز روزت بخیر.
    استرس داشتن برای دانش‌آموزان کاملا طبیعیه. اما تای جایی که مانع از درس خوندن شما نشه. برای مقابله با این مشکل پیشنهاد ما به شما اینه که روی توانایی‌هات تمرکز کنی، جلوی افکارت رو بگیری و نگرش مثبتی داشته باشی.
    اگه فکر می‌کنی که نیاز به کمک بیشتر داری، شماره تماست رو در کادر تماس با مشاورین قرار بده، تا در اسرع وقت مشاورهای پرش با شما تماس بگیرن و راهنمایی‌های لازم رو در اختیارتون بذارن.
    موفق و سربلند باشین.✌🏼

  2. آواتار نیما رستاک
    نیما رستاک

    سلام آقای اقبالی، امیدوارم حالتون عالی و روزتون پرانرژی باشه
    ببینی استرس به عوامل مختلفی بستگی داره. از ژنتیک و سبک زندگی بگیرین تا نگاهتون به چالش پیش روی شما.
    بهترین کار اینه که با یک مشاور متخصص صحبت بکنین که با افرادی شبیه شما کار کرده.
    بهتون پیشنهاد می کنم که توی قسمت ارتباط با ما شمارتون رو وارد کنین تا مشاورین ما باهاتون تماس بگیرن. چون خیلی از مراجعان ما مشکلاتی شبیه شما داشتن و با کمک گرفتن از مشاورین پرش و صد البته تلاش و پشتکار خودشون تونستن اون ها رو حل کنن. پس نگران نباشین و قدم های لازم رو بردارین 🌹

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد