روش‌های برنامه‌ریزی کنکور

برنامه‌ریزی کنکور 1403

قبل از اینکه به دنبال راه‌هایی برای برنامه‌ریزی کنکور 1403 باشین، بهتره از خودتون سوال‌هایی رو بپرسین تا وضعیت فعلی‌تون مشخص بشه!

وقتی نمی‌دونیم کجاییم، چه کاری انجام میدیم و برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنیم، انگار یک کوله‌پشتی پر از اضطراب رو به دوش می‌کشیم!

توی هر مرحله از زندگی ممکنه با این اضطراب روبه‌رو بشیم؛ اما برای رها شدن از این اضطراب، می‌تونیم از برنامه‌ریزی کردن کمک بگیریم.

با عبور از پایه‌های تحصیلی مختلف و نزدیک شدن به سال کنکور، ذهن دانش‌آموزان هر روز بیشتر از قبل مشغول نحوه درس خوندن، تعداد تست لازم برای موفقیت در کنکور یا جزئیات مربوط به این آزمون میشه.

اگه شما هم توی این شرایط قرار دارین، باید به خودتون یادآوری کنین که با برنامه‌ریزی کنکور 1403، قراره همه چیز برای شما آسون‌تر بشه. شما قطعا با آزمون و خطا کردن انواع روش‌های برنامه‌ریزی کنکور می‌تونین بهترین برنامه‌ریزی درسی رو برای خود‌تون اجرا کنین.

برای آموزش ترفندهای برنامه‌ریزی کنکور 1403، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

برنامه‌ریزی کنکور 1403 خیال شما را از بابت مسیر رسیدن به اهداف تحصیلی که در سر دارید، راحت می‌کند. نیاز به وجود برنامه‌ریزی برای کنکور 1403 با توجه تغییرات کنکور در سال 1403 بیشتر از قبل احساس می‌شود.

این برنامه باید مطابق با بودجه‌بندی کنکور، توانایی شخص و زمانی که در اختیار دارد، تنظیم شده باشد. استفاده از انواع روش‌های برنامه‌ریزی کنکور به شما کمک می‌کند که در میانه راه جا نزنید و با انگیزه و پشتکار از سختی‌ها عبور کنید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آموزش برنامه‌ریزی کنکور برای 1403

برنامه‌ریزی کنکور با توجه به شرایط و شخصیت هر فرد و همین‌طور در راستای هدف اون طراحی میشه. مشخص کردن هدف برای هر فرد، به توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌هاش بستگی داره. ولی این که به عنوان داوطلب کنکور تجربی بخواین چهار ساعت در روز مطالعه کنین و رشته پزشکی در دانشگاه‌های تهران قبول بشین، یعنی یک هدف خیالی تعیین کردین.

پس باید حتما طبق یک برنامه درسی دقیق و منظم درس بخونین! خیلی از دانش‌آموزان تمایل دارن قبل از شرکت در جلسه آزمون با تغییرات کنکور به صورت دقیق آشنا بشن؛ برای دونستن نکات طلایی برنامه‌ریزی درسی برای کنکور 1403، در ادامه این مطلب همراه ما باشین.

برای تعیین هدف، هم باید واقع‌بین باشین و هم رشته‌های مختلف دانشگاهی رو تا حدودی بشناسین. اطلاع از نتایج کنکور سال‌های گذشته و روش مطالعه کسانی که چند سال پیش در موقعیت شما قرار داشتن، می‌تونه راهنمای خوبی برای تعیین هدف شما باشه.

داشتن هدف، نقش خیلی مهمی در برنامه‌ریزی درسی شما داره، چون که هدف شما باعث میشه تا با تلاش و پشتکار بیشتری برنامه درسی‌تون رو انجام بدین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی کنکور انسانی

رشته انسانی، یکی از رشته‌های پرطرفدار بین دانش‌آموزانه که محبوبیتش رو‌ز‌به‌روز در حال افزایشه. از اون‌جایی که تعداد داوطلبان این رشته خیلی زیاده، رقابت هم برای موفقیت در کنکور انسانی، خیلی سنگین میشه؛ به همین خاطر برنامه‌ریزی کنکور انسانی به روش درست، برای قبولی داوطلبان این آزمون اهمیت زیادی داره.

برنامه‌ریزی کنکور انسانی باید طوری تنظیم بشه که دانش آموز تا زمان رسیدن این آزمون، تمامی منابع رو مطالعه کنه و تست‌های اون رو زده باشه. برای این کار اول باید تمام منابع مهم رو بشناسین و اولویت‌بندی کنین و در نهایت برای مطالعه و تست‌زنی، اون‌ها رو زمان‌بندی کنین. در ادامه می‌تونین اهمیت دروس تخصصی در کنکور انسانی رو بر اساس میزان ضریب هر کدوم ببینین:

ترتیب اهمیت دروس تخصصی در کنکور انسانی

  • درس ادبیات تخصصی: ضریب 8؛
  • درس ریاضی: ضریب 6؛
  • درس عربی: ضریب 5؛
  • درس تاریخ و جغرافیا: ضریب 5؛
  • درس علوم اجتماعی: ضریب 5؛
  • درس فلسفه و منطق: ضریب 5؛
  • درس اقتصاد: ضریب 2؛
  • درس روانشناسی: ضریب 2.

نحوه برنامه‌ریزی کنکور انسانی تا حدی برای موفقیت دانش‌آموزان این رشته مهمه، که هیچ فاکتور دیگه‌ای به اندازه اون تاثیر گذار نیست. اگه برنامه درستی نداشته باشین، ممکنه نتونین تمامی منابع رو مطالعه کنین یا حتی به اندازه کافی تست بزنین؛ بنابراین سعی کنین قبل از هر چیزی به برنامه‌ریزی کنکور انسانی، فکر کنین.

برای آشنایی شما با نحوه برنامه‌ریزی در ادامه یک فایل با عنوان برنامه‌ریزی کنکور انسانی رو برای دانلود قرار دادیم. اما برای داشتن برنامه‌ریزی کنکور انسانی مطابق با شرایط و توانایی‌های خودتون، می‌تونین از مشاوره آنلاین پرش استفاده کنین. مشاورین مجرب گروه آموزشی پرش، آماده خدمات‌رسانی به تمامی دانش‌آموزان با هر سطح توانایی هستن.

برنامه‌ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور تجربی

اگه داوطلب کنکور تجربی هستین، قطعا می‌دونین که چه رقابتی برای قبولی در رشته‌های برتر این رشته وجود داره. برای اینکه بتونین در این آزمون با رتبه‌ای عالی قبول بشین، داشتن برنامه‌ریزی کنکور تجربی که مختص شرایط شما باشه، خیلی حائز اهمیته.

شما باید برنامه‌ریزی کنکور تجربی رو کاملا جدی بگیرین. برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی، پایه و اساس برای موفقیت شما در این آزمونه. بدون برنامه‌ریزی درست و اصولی، شما از مطالعه دروس عقب می‌مونین و به دنبال اون نمی‌تونین به خوبی از پس پاسخ سوالات بر بیاین.

یکی از نکته‌های مهمی که باید در برنامه‌ریزی کنکور تجربی در نظر بگیرین، برنامه‌ریزی بر اساس اولویت دروسه. به همین خاطر در ادامه به دروس بر اساس ضریب اهمیت‌شون، اشاره کردیم تا بتونین به درستی از این اطلاعات استفاده کنین:

ترتیب اهمیت دروس تخصصی در کنکور تجربی

  • درس زیست شناسی: ضریب 12؛
  • درس شیمی: ضریب 9؛
  • درس ریاضی: ضریب 7؛
  • درس فیزیک: ضریب 7؛
  • درس زمین شناسی: ضریب 1.

با برنامه‌ریزی کنکور تجربی 1403 شما یک زمان‌بندی اصولی برای مطالعه دروس و تست‌زنی دارید؛ بنابراین زمان کافی برای مطالعه تمام دروس برای شما وجود داره. اگه با برنامه‌ریزی کنکور تجربی که مطابق شرایط شما تنظیم شده پیش برین، در جلسه آزمون برای پاسخگویی به تست‌ها کاملا آماده هستین.

برای اینکه بتونین یک برنامه‌ریزی کنکور تجربی مناسب با شرایط و توانایی‌های خودتون داشته باشین، تنها کافیه از مشاورین مجرب گروه آموزشی پرش، کمک بگیرین. با مشاوره آنلاین پرش، موفقیت شما در کنکور تضمین میشه.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی

امروزه بازار رشته‌های فنی مهندسی خیلی داغه. خیلی از دانش‌آموزان می‌خوان که در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و غیره تحصیل کنن. برای قبولی در این رشته‌ها نیازه که برنامه‌ریزی کنکور ریاضی رو به صورت اصولی برای خودتون انجام بدین و به طور منسجم اون رو اجرا کنین.

بدون برنامه‌ریزی کنکور ریاضی، قبولی در رشته مورد نظرتون قطعا سخت میشه؛ چون شما بدون این‌که دروس رو اولویت بندی کنین یا فواصل زمانی مشخصی رو برای مطالعه و استراحت در نظر بگیرین به مطالعه می‌پردازین.

این کار باعث میشه که از مطالعه خیلی از درس‌ها جا بمونین و حتی فرصت نکنین که تست درس‌های مختلف رو بزنین. به همین خاطر در ادامه سعی کردیم که به دروس بر اساس اهمیت ضرایبشون اشاره کنیم تا به درستی بتونین برای خودتون برنامه‌ریزی کنین:

ترتیب اهمیت دروس تخصصی در کنکور ریاضی

  • درس ریاضی: ضریب 12؛
  • درس فیزیک: ضریب 9؛
  • درس شیمی: ضریب 7.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی که متناسب با توانایی، شرایط و زمان شما انجام شده باشه، به شما کمک می‌کنه تا همه دروس رو مطالعه کرده و تست‌ها رو هم چندین بار تمرین کنین؛ بنابراین تسلط کاملی روی دروس کنکور ریاضی دارین و بهترین نتیجه رو با برنامه‌ریزی کنکور ریاضی می‌گیرین.

برای داشتن برنامه‌ریزی کنکور ریاضی که کاملا متناسب با شرایط و توانایی‌های شما باشه، از خدمات مشاوره آنلاین پرش کمک بگیرین. مشاورین با تجربه پرش در هر لحظه آماده خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور هستند.

تا کنکور چطور درس بخونیم تا رتبه برتر شیم؟

با نزدیک شدن به کنکور اهمیت برنامه‌ریزی و تعهد به اون بیش از پیش احساس میشه.

همینطور داوطلب‌ها باید در روزهای پایانی به شدت مدیریت زمان داشته باشن تا بتونن به بهترین شکل از همه زمان خودشون برای مطالعه استفاده کنن؛ بنابراین باید در نظر داشته باشین که در این روزها هر انتخاب اشتباهی که در انجام تکنیک‌ها و منابع مطالعاتی خودتون داشته باشین فقط زمان شما رو از بین می‌بره که این خیلی جبران‌ناپذیر و زیان‌باره.

همینطور باید بگیم که داوطلبانی که در سال‌های قبل موفق به کسب رتبه‌های برتر در کنکور سراسری شدن، برنامه مناسبی داشتن و بر اساس اولویت‌بندی خودشون پیش می‌رفتن. اون‌ها افکار پراکنده نداشتن و همین باعث شد که نتیجه خوبی در این آزمون مهم به دست بیارن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

یه شبه نمیشه راه چند ماهه رو رفت!

از بزرگترین معضلاتی که با اون روبه‌رو هستیم اینه که همه کنکوری‌ها دنبال یک فرمول فوری برای رسیدن به رتبه‌های دو یا سه رقمی هستن! از من به شما نصیحت که هیچ کاری بدون صبر و حوصله به نتیجه نمی‌رسه!

در بازه یک ساله‌ای که تا قبل از کنکور سپری می‌کنین، برای رسیدن به نتیجه عجول نباشین. قدم‌های آهسته ولی پیوسته بردارین تا به هدف نزدیک‌تر بشین. در غیر این صورت خیلی زود از برنامه خسته میشین و ناامیدانه از هدفتون دست می‌کشین.

بهترین برنامه‌ریزی برای کنکور 1403

بهترین برنامه ریزی برای کنکور

همه ما می‌تونیم برنامه‌ای طراحی کنیم که در اون، مبحث و روز مطالعه رو مشخص کنیم؛ اما آیا همه این برنامه‌ها قابل اجرا هستن؟ چرا نمی‌تونیم برنامه‌ای بچینیم که با نظم پیش بریم و همه مباحث بودجه‌بندی کنکور رو پوشش بدیم؟ یک برنامه خوب باید ویژگی‌هایی داشته باشه که بتونه شخص رو برای ادامه مسیر ترغیب کنه، نه این که همه انرژی و انگیزه اون رو از بین ببره. این ویژگی‌ها رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

طراحی اختصاصی برنامه‌ریزی کنکور

دوست‌تون در روز 8 ساعت درس می‌خونه پس حتما رتبه بهتری در مقایسه با شمایی که 6 ساعت در روز مطالعه دارین کسب می‌کنه؟!؟! این اشتباه‌ترین مقایسه‌ایه که برای دانش‌آموزان پشت کنکوری اتفاق میفته. مهم‌ترین ویژگی برنامه‌ریزی درسی برای کنکور، اختصاصی بودن اونه. برای رهایی از این نوع مقایسه‌ها به این فکر کنین که توانایی یادگیری، قدرت حافظه، ساعات خواب و مسائل دیگه، بین شما و بقیه دانش‌آموزان متفاوته.

پس قطعا برنامه کنکوری که برای شما طراحی میشه، به درد دوست‌تون نمی‌خوره! هر برنامه باید به صورت منحصربه‌فرد و بر اساس توان هر شخص طراحی و اجرا بشه. هر فرد به میزان مشخصی در طول روز توانایی یادگیری دروس رو داره و نمیشه برنامه درسی فردی رو با فرد دیگه مقایسه کرد!

توجه کنین که برای ایام خاص مثل تابستون و عید شما نیاز بیشتری به برنامه‌ریزی منسجم و منحصر به خودتون دارین. مخصوصا در ایام عید با توجه به مسافرت‌ها و رفت و آمد مهمانان، برنامه‌ریزی درسی برای عید از اهمیت بالایی برخورداره. پس توجه به این ایام خاص و برنامه‌ریزی برای آن‌ها را فراموش نکنید.

انعطاف‌پذیر بودن برنامه درسی کنکور

توی زندگی همه ما اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی رخ می‌ده؛ برنامه‌ریزی خوب باید اون‌قدر منعطف باشه که بتونیم در چنین شرایطی با کمی تغییر و جابه‌جایی، اون رو ادامه بدیم. درنظر گرفتن زمان‌های جبرانی برای برنامه کنکور 1403 می‌تونه به انعطاف‌پذیر بودن اون کمک زیادی بکنه. منعطف بودن برنامه به این معنیه که شما بتونین تا حدود کمی در جزییات برنامه تغییر ایجاد کنین، درحالیکه به چهارچوب کلی برنامه آسیبی وارد نشه.

به‌عنوان مثال در یک روز ممکنه شرایطی برای شما پیش بیاد که لازم باشه به‌جای یک درس، درس دیگه‌ای رو مطالعه کنین و یا اصلاً نتونین یک یا دو پارت از اون برنامه رو اجرا کنین!

در این شرایط برنامه شما باید ویژگی منعطف بودن رو داشته باشه تا با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی، تغییرات جزئی رو در برنامه درسی خودتون ایجاد کنین. همیشه سعی کنین برای حداقل یک یا دو درس در برنامه درسی خودتون جای خالی بذارین، تا بتونین در صورت لزوم تغییراتی در برنامه درسی خودتون ایجاد کنین.

انعطاف‌پذیری برنامه ریزی درسی کنکور

واقع‌بینانه و قابل اجرا بودن برنامه

اگه در روز به طور میانگین حدود 4 ساعت مطالعه داشته باشین و حالا یک برنامه با 9 ساعت مطالعه روزانه طرح‌ریزی کنین، در واقع خودتون رو گول زدین! چنین برنامه‌ای نهایتاً تا دو یا سه روز اجرا میشه. برای این که یک برنامه اجرا بشه باید واقع‌بینانه به همه چیز نگاه کرده و در نهایت تصمیم‌گیری کنین. اگه قصد دارین ساعت مطالعه روزانه‌تون رو افزایش بدین، باید به تدریج این تغییر رو اجرا کنین.

بهتره برای افزایش ساعت مطالعه خودتون از زمان کارهای مهم و ضروری کم نکنین. با یک بررسی ساده می‌تونین زمان‌های مرده هر روز یا اهمال‌کاری‌های روزانه خودتون رو شناسایی کنین؛ بعد از شناخت این بازه‌های زمانی، می‌تونین از اون‌ها برای افزایش ساعت مطالعه استفاده کنین.

به‌طور مثال به هیچ عنوان از تایم خواب خودتون برای افزایش ساعت مطالعه استفاده نکنین؛ چون کاهش زمان خواب به کمتر از 7 ساعت در طول شبانه روز، می‌تونه عملکرد شما رو در طول روز کاهش بده و بازدهی مطالعه رو کم کنه.

رعایت تنوع و تناسب برنامه

اگه به درس شیمی علاقه‌مند باشین، دوست دارین همه روزتون رو به مطالعه و تست زدن درس شیمی اختصاص بدین. این کار تناسب و تعادل بین دروس رو طی برنامه‌ریزی کنکور 1403 بهم می‌ریزه. تنوع درس و حضور مطالعه در کنار تست و مرور، برنامه شما رو قوی‌تر از همیشه می‌کنه.

پس در مطالعه روزانه خودتون به درس‌های خاصی توجه نکنین، سعی کنین تناسبی رو بین خوندن تمام دروس اجرا کنین تا چیزی از قلم نیفته. بهترین راهکار برای ایجاد تنوع و تناسب در برنامه‌ریزی درسی کنکور، مطالعه و توجه به بودجه‌بندی کنکوره، تا به صورت دقیق‌تری بتونین برای خودتون برنامه‌ریزی کنین.

قابلیت ارزیابی برنامه‌ریزی کنکور

برای اطلاع از اثربخش بودن مطالعه و تمرینتون باید از آزمون‌ها کمک بگیرین. آزمون‌های آزمایشی می‌تونن شما رو تا حد زیادی برای شرکت در کنکور آماده کنن. در عین حال با توجه به کارنامه این آزمون‌ها متوجه می‌شین که به قدر کافی پیشرفت کردین یا نه؟

بنابراین اگه احتیاجی به تغییر در روش برنامه‌ریزی کنکور 1403 برای شما باشه، زودتر دست به کار میشین. پس در برنامه روزانه خودتون نباید فقط یک یا دو درس رو مورد توجه قرار بدین، بلکه باید با رعایت تنوع مطالعاتی، تناسب رو بین درس‌های مختلف حفظ کنین.

قابل ارزیابی بودن برنامه ریزی

اگه قرار باشه هر دانش‌آموز خودش رو قضاوت کنه و نمره‌ای از یک تا بیست به خودش بده، همه دانش آموزا نمره‌های بالای 18 به خودشون میدن! همینطور همه یک رشته و دانشگاه تاپ رو حق مسلم خودشون می‌دونن و آینده خودشون رو این شکلی تصور می‌کنن.

اما واقعیت اینه که همه شما در برنامه‌ریزی و اجرای اون مشکلاتی دارین که شاید خودتون متوجه اون نباشین. قضاوت و بررسی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز باید توسط یک مشاور آگاه و آزمون انجام بشه. پس برای اطلاع از اثربخش بودن مطالعه و تمرینتون باید از شرکت در آزمون و راهنمایی مشاورهای تحصیلی کمک بگیرین.

نکات طلایی برای برنامه‌ریزی کنکور 1403

حالا که با ویژگی‌های بهترین برنامه‌ریزی برای کنکور آشنا شدین، نوبت اون رسیده که نکات طلایی برای ‌طرح‌ریزی یک برنامه اصولی رو هم بدونین. برای طراحی یک برنامه شخصی‌سازی شده و منسجم، باید مراحل برنامه‌ریزی کنکور رو طی کنین.

باید بدونین که هدف‌تون از درس خوندن و قبولی در کنکور دقیقاً چه چیزیه؛ فرض کنین قبولی در رشته داروسازی دانشگاه شیراز هدف شماست. حالا بر اساس هدفی که از برنامه‌ریزی کردن دارین، زمان‌تون رو تقسیم‌‌بندی می‌کنین.

کمی تحقیق درباره افرادی که سال قبل در رشته و دانشگاه مورد نظر شما قبول شدن، تا حدود زیادی مسیر رو برای شما روشن می‌کنه. فقط کافیه یک ذهنیت کلی برای رسیدن به اهداف تحصیلی خودتون به 10 نکته مهم که در ادامه بهشون اشاره شده رو بردارین:

نکات طلایی برنامه ریزی کنکور

1-آشنایی با ضرایب درس‌های کنکوری

برای برنامه‌ریزی کنکور باید قبل از هر کاری ضرایب درس‌های کنکور رو بدونین. طبیعیه که با این کار زمان بیشتری رو برای مطالعه درس‌های با ضریب بالا اختصاص میدین. یک پاسخ صحیح یا غلط از درسی که ضریب بالایی داره، نقش بزرگی در درصد نهایی داوطلب ایفا می‌کنه.

-2تهیه چک لیست کلی از همه کارها

تو قدم بعدی باید چک لیستی از کارهایی که تا به حال انجام دادین تهیه کنین. درس‌هایی که تا به حال خوندین، مباحثی که ناقص موندن یا اصلا خوانده نشدن رو هم در لیست‌تون بگنجونین. اگه اول راه هستین و این چک لیست خالیه، اصلا نگران نباشین. حتی اگه در میانه راه قرار دارین حتماً این چک لیست رو تهیه کنین؛ می‌‌تونین از این چک لیست برای برنامه‌ریزی کنکور و تقویت نقاط ضعف و قوت خودتون استفاده کنین.

-3اولویت‌بندی کردن درس‌ها

بر اساس دو فاکتور اولویت، درس‌ها رو برای مطالعه تعیین کنین: اول این‌که وضعیت شما در درس مورد نظر چطوره؟ دوم این که اهمیت اون درس چقدره و چه ضریبی داره؟ برای درس‌هایی که ضریب بالایی دارن ولی نقطه ضعف شما هستن، زمان بیشتری صرف کنین تا بتونین اون‌ها رو تقویت کنین.

اما این نباید به این معنا باشه که درس‌های دیگه رو فراموش کنین و زمان خیلی کمی براشون بذارین! حتما باید تعادل رو رعایت کنین و به یک میزان مشخصی برای دروسی که در یادگیری اون‌ها مشکل دارین، زمان بذارین.

-4زمان‌بندی برای مطالعه دروس

با توجه به اولویت‌بندی که برای مطالعه دروس تعیین کردین، حالا باید برای هر کدوم ساعت مطالعه تعیین کنین. درسی که ضریب بیشتری داره اما شما سطح متوسط یا ضعیفی در اون دارین، اولویت بیشتری برای مطالعه می‌گیره.

پس ساعت مطالعه بیشتری هم در برنامه‌ریزی به اون اختصاص میدین. توجه داشته باشین که تعیین ساعت مطالعه به این معنیه که شما برای مطالعه یک درس چند ساعت زمان نیاز دارین، نه اینکه چه ساعتی از روز رو برای درس خوندن در نظر گرفتین.

هر دانش‌آموز ممکنه به دلایل مختلفی در یکی از درس‌ها ضعف زیادی داشته باشه. پیشرفت کردن در چنین درس‌هایی به تمرین مستمر احتیاج داره. مطالعه این درس‌ها باید تقریباً هر روزه باشه. حتی اگه زمان کوتاهی رو برای مطالعه و تمرین این درس‌ها در نظر بگیرین، به خاطر تکرار مداوم بعد از مدتی با پیشرفت قابل توجهی روبه‌رو میشین.

زمانبندی مطالعه دروس

5-تعیین زمان استراحت

استراحت بین پارت‌های مطالعاتی یکی از مهمترین فاکتورهای برنامه‌ریزی روزانه‌ست که باید به اون توجه کرد. اما منظور از این استراحت چیه؟ خوابیدن، بازی کردن، چرت زدن، خوراکی خوردن و … می‌تونه به نوعی استراحت در زمان درس خوندن محسوب بشه؟!

استراحت کردن شما باید به این صورت باشه که ذهن خودتون رو به هیچ عنوان درگیر حواشی اطراف نکنین. استراحت شما می‌تونه یک دوش آب سرد، فعالیت ورزشی کوتاه و سبک، خوردن میوه و … باشه. اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که خودتون رو درگیر صحبت کردن با دوستان یا وارد شدن به فضای مجازی و… کنین، چون این کارها باعث خستگی چشمی میشه و درگیری ذهنی شما به حواشی رو تشدید می‌کنه.

-6انتخاب منابع مناسب

در تدوین یک برنامه‌ریزی درسی برای کنکور، به طور مناسب اول باید منابع و کتاب‌های جامع از درسنامه‌های آموزشی گرفته تا بانک‌های تست و جمع‌بندی و مرور رو تهیه کنین! اما دقت داشته باشین که این منابع باید با بررسی و در نظر گرفتن سطح علمی شما انجام بشه. برای مثال اگه شما سطح علمی و درسی متوسطی داشته باشین کتاب‌هایی که رتبه 1 کنکور سال قبل برای کنکور استفاده کرده، کمکی به شما نمی‌کنه.

-7مشخص کردن میانگین ساعات مطالعاتی

مهم‌ترین موضوعی که در قبولی کنکور نقش داره ساعت مطالعه‌ست. شما باید بدونین اینکه روزانه چقدر درس بخونین، در نتیجه کنکور اهمیت زیادی داره. برای اینکه میانگین ساعات مطالعاتی خودتون رو پیدا کنین یک الی دو هفته اخیر خودتون رو بررسی کنین و ببینین که روزانه چند ساعت مطالعه کرده. تمام ساعات رو جمع بزنین و بعد تقسیم بر تعداد روزها کنین.

به این ترتیب به یک میانگین ساعت مطالعاتی برای هر روز خودتون می‌رسین که می‌تونین اون رو اضافه کنین و یا کیفیت اون رو افزایش بدین. حالا با توجه به میانگین ساعات مطالعاتی که دارین می‌تونین تعیین کنین که چه میزان از درس‌های خودتون رو هر روز مطالعه کنین.

-8تهیه لیستی از مباحثی که به اون‌ها تسلط دارین

برای این کار یک لیست برای خودتون بنویسین که در اون اسم همه درس‌ها به اضافه تمام مباحث درسی اون‌ها مشخص باشه. بعد جلوی هر مبحث بنویسین که تا چه اندازه به اون تسلط دارین یا ندارین. به این ترتیب می‌تونین نسبت به وضعیت درسی خودتون اشراف کامل داشته باشین و بدونین که باید بیشتر روی کدوم مباحث زمان بذارین.

-9داشتن راهنما برنامه درسی

همه داوطلبان کنکور باید یک راهنما برای مطالعه و برنامه خودشون داشته باشن. به این معنی که هر کاری و هر تکنیکی رو در زمان مربوط به خودشون باید اجرا کنن. برای مثال دوره مرور و جمع بندی، زمان تست زدن، مطالعه تشریحی و تحلیل تست‌ها.

-10توجه به دروس پیش‌‌نیاز و هم‌نیاز

اکثر دروس شما پیش‌نیازها و هم‌نیازهایی دارن که اگه اون‌ها رو رعایت نکنین، یادگیری دروس برای شما دشوار میشه. به عنوان مثال در درس فیزیک اگه روی مبحث حرکت‌شناسی و بردار تسلط نداشته باشین، در مبحث دینامیک به مشکل بر می‌خورین. پس باید در همه دروس پیش‌نیاز وهم‌نیازها رو رعایت کنین.

آموزش نکات طلایی کنکور

علاوه بر مواردی که ذکر شد، شما می‌تونین با مشاهده ویدئو زیر که مشاورین گروه آموزشی پرش اون رو تهیه کردن با یهک سری نکات ویژه و طلایی برای کنکور آشنا بشین:

بهترین روش برنامه‌ریزی کنکور 1403

خب برای داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی برای کنکور علاوه بر دونستن ویژگی‌ها و نکات اون، باید بهترین روش برنامه‌ریزی کنکور رو هم بدونین تا بتونین طراحی یک برنامه متناسب با توانایی‌ها و شرایط‌تون رو شروع کنین. در دوران مدرسه احتمالاً با یکی از دو روش زیر درس می‌خوندین:

یا کتابی رو شروع می‌کردین و تا پایان اون از اتاق بیرون نمیومدین یا در زمان مثلاً چهار ساعته تا جایی که میشد درس می‌خوندین.

اسم روش اول، روش حجمی و روش دوم، روش زمانیه. اما برای یک پشت کنکوری برنامه حجمی یا زمانی به تنهایی هیچ نتیجه‌ای به همراه نداره! برنامه‌ریزی کنکور باید طبق روش حجمی – زمانی انجام بشه. ادامه این متن رو بخونین تا با این روش آشنا بشین:

برنامه‌ریزی حجمی – زمانی برای کنکور

بهترین روش برنامه‌ریزی درسی برای کنکور، برنامه‌ریزی حجمی – زمانیه. احتمالاً می‌تونین حدس بزنین که این روش چطور اجرا میشه. مثلاً: اگه در برنامه خودتون ذکر کنین که روز شنبه 2 ساعت فصل اول شیمی و 2 ساعت، سه درس از دینی رو مطالعه می‌کنم، یعنی از ترکیب حجم درس در بازه زمانی استفاده کردین.

این روش دو مزیت اصلی برای شما به همراه داره: اول این که سرعت مطالعه شما رو بالا می‌بره. همین سرعت باعث میشه که شما دروس مورد نظرتون رو با وسواس مطالعه نکنین! پس هم از هدر رفتن وقت‌تون جلوگیری میشه و هم تمام منابع کنکور با این روش مورد مطالعه قرار می‌گیره.

اما حتی زمان به کارگیری این روش این نکته مهم رو که «برنامه‌ریزی شما برای این آزمون باید بر اساس بودجه‌بندی کنکور باشه» رو فراموش نکنین. در ادامه توضیح بیشتری در رابطه با برنامه‌ریزی بر اساس بودجه‌بندی کنکور داده شده.

برنامه ریزی حجمی زمانی کنکور

برنامه‌ریزی براساس بودجه‌بندی کنکور

بودجه‌بندی کنکور یعنی از هر درس و مبحث چه تعداد سوال در کنکور مطرح میشه و زمان پاسخگویی به این سوالات چقدره. برای برنامه‌ریزی درسی کنکور باید اولویت رو به مباحثی بدین که بیشترین تعداد سوال رو دارن. البته برای موفقیت در تست زدن، باید مباحث پیش‌نیاز هم مطالعه بشن. بهتره که زمان تست زدن بیشتر از مطالعه کردن باشه؛ در این‌صورت در زمان تست زدن درس‌ها رو هم مرور می‌کنین.

آیا برنامه کنکور من خوب عمل کرده؟

حالا که اصول برنامه‌ریزی کنکور رو یاد گرفتین و یک برنامه درسی خوب رو تنظیم کردین، نوبت به ارزیابی برنامه می‌رسه. هر نوع برنامه‌ریزی درسی کنکور هر چند که از همه معیارها برخوردار باشه، ممکنه برای شما کارایی نداشته باشه. پس بهتره هر چند وقت یکبار میزان پیشرفت خودتون رو با توجه به برنامه‌ریزی درسی کنکورتون در نظر بگیرین.

با بررسی موارد زیر متوجه می‌شین که برنامه درسی‌تون خوب عمل کرده یا نه و چه دستاوردی کسب کردین:

.1فشار خیلی زیادی به شما وارد نشه

اگه احساس خستگی بیش از حد دارین؛ چه ذهنی و چه روحی، بهتره در چینش برنامه‌تون تجدید نظر داشته باشین. برنامه استاندارد باید تعادلی بین مطالعه و تفریح ایجاد کنه. در غیر این‌صورت فقط خستگی شما رو افزایش می‌ده.

.2بعد از چند هفته تاثیر مثبتی در نمرات و درصد آزمون‌ها مشاهده کنین

خیلی از دانش‌آموزان با اینکه هیچ پیشرفتی ندارن، اما بازم به برنامه اشتباه خودشون پایبندن. این موضوع برای دانش‌آموزانن کنکوری اهمیت خیلی زیادی داره.

.3علاوه بر زمان مطالعه، شیوه درس خوندن برای هر کتاب درسی رو یاد گرفته باشین

بعضی اوقات اشکال از برنامه‌های درسی نیست اما نحوه مطالعه دروس باعث میشه تا پیشرفت چشمگیری قابل مشاهده نباشه.

.4به صورت تدریجی عمل کرده باشین

خیلی از برنامه‌ها با اینکه ظاهرا ایرادی ندارن اما عملا قابل اجرا نیستن. به همین دلیله که دانش‌آموزان هیچ پیشرفتی رو تجربه نمی‌کنن.

.5آیا برنامه‌ریزی کنکور، شما رو به یک روتین روزانه رسونده؟

از خواب که بیدار می‌شین باید کارهاتون رو بدونین و به یک برنامه روزانه ثابت رسیده باشین. البته منظور این نیست که هر روز فقط ریاضی یا فیزیک بخونین، بلکه با توجه به نیازهاتون، یک برنامه از پیش تعیین شده تنظیم کرده و دقیقا طبق همون عمل کنین.

.6کارهای از پیش تعیین نشده بخشی از زندگی همه ما هستن

اگه برنامه‌ریزی کنکور شما به گونه‌ایه که با یک امر از پیش تعیین نشده کاملا به هم می‌ریزه، بهتره که در چینش کارهاتون تجدید نظر کنین.

برای برنامه‌ریزی کنکور 1403 چه مواردی باید بررسی بشه؟

چه مواردی برای برنامه ریزی کنکور مهمه

تا این بخش از مقاله یاد گرفتیم که چطور برای کنکور برنامه‌ریزی کنیم و بعد از برنامه‌ریزی چطور اون رو مورد ارزیابی قرار بدیم. حالا بهتره با هم مواردی رو که باید در برنامه‌ریزی کنکور 1403 بهشون توجه ویژه‌ای داشته باشیم، مورد بررسی قرار بدیم. مواردی مثل اینکه چطور درس بخونیم، چطور تست بزنیم یا اصلا کی درس بخونیم؟!؟! بیاید در ادامه این موارد رو باهم بررسی کنیم:

  • تاریخ:
    اهمیت برنامه‌ریزی درسی برای کنکور به زمانیه که تا روز آزمون در اختیار داریم. بررسی اینکه چقدر زمان داریم و چطور برنامه خودمون رو در این روزها جا بدیم خیلی اهمیت داره.
  • درس‌ها:
    تعداد درس‌هایی که باید در تاریخ تعیین‌شده بخونین رو بررسی کنین و همینطور مشخص کنین که با توجه به ضعف یا قوت‌تون در هر درس، برای هر کدوم چقدر باید زمان بذارین تا به اتمام برسن.
  • مباحث درسی:
    علاوه بر دروس لازمه که حتما مباحث رو هم برای مطالعه روزانه خودتون مورد بررسی قرار بدین تا بتونین به موقع تمامی مباحث دروس رو به اتمام برسونین.
  • ساعات مطالعه تشریحی:
    در مطالعه تشریحی هدف فقط آموزش، یادگیری و همینطور حل مسئله‌ست و تمرکزمون باید روی این موضوع باشه؛ بنابراین حواس خودمون رو با کتاب‌های تست پرت نمی‌کنیم و تست زنی رو به وقت خودش موکول می‌کنیم.
  • ساعات پرداختن به تست‌ها:
    در ساعاتی که به حل مسئله و تست‌زنی اختصاص میدیم به تقویت درصدهامون و حل مشکلاتی که در یادگیری و حل مسئله داریم می‌پردازیم و خودمون رو مورد آزمون و خطا قرار میدیم.

ممکنه در رابطه با هریک از این موارد بالا سوالاتی براتون پیش اومده باشه که در ادامه سعی می‌کنیم در رابطه با هر کدوم توضیحاتی رو ارائه بدیم تا هیچ نقطه ابهامی در برنامه‌ریزی کنکور براتون باقی نمونه.

هر روز چه درس‌هایی بخونیم؟

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از مواردی که باید بررسی کنین تعداد درس‌هاییه که باید بخونین. باید عادت‌های مطالعاتی‌تون رو در دوران آمادگی برای کنکور تغییر بدین. خوندن یک درس در روز، نمی‌تونه شما رو برای کنکور آماده کنه. بهترین کار اینه که در طول روز چند درس مختلف رو مورد مطالعه قرار بدین.

یکی از تفاوت‌هایی که مطالعه برای کنکور با مطالعه برای امتحانات مدرسه داره اینه که در امتحانات مدرسه یک درس رو امتحان میدین و نیاز به برنامه‌ریزی درسی برای کنکور رو احساس نمی‌کنین؛ اما برای کنکور شما باید 3 پایه تحصیلی رو همزمان با هم جلو ببرین.
یعنی همزمان با یادگیری دروس دوازدهم، درس‌های دهم و یازدهم رو هم مرور کنین و روی همه اون‌ها تسلط کافی بدست بیارین. با در نظر گرفتن این شرایط، موفقیت در کنکور بدون برنامه‌ریزی کردن غیر‌ممکنه. پس برنامه‌ریزی درسی کنکور رو بسیار جدی بگیرین و همین حالا برای خودتون یک برنامه درسی طراحی کنین!

درس‌هایی که هر روز باید بخوانیم

از کی درس بخونیم؟

هر چه زودتر، بهتر

در سال‌های قبل، نظر اکثر مشاورا این بود که بهترین زمان برای شروع درس خوندن از تابستان پایه دوازدهم است. ولی با توجه به فرآیند و روند کنکور میشه متوجه شد که این دیدگاه برای سال‌های آینده اشتباهه. با توجه به افزایش رقابت و پیچیدگی سوالات آزمون سراسری، به راحتی میشه فهمید که باید از پایه به مطالعه درست و اصولی عادت کنین.

البته هیچ قانون ثابتی برای کنکور وجود نداره و در سال‌های اخیر به کرّات شاهد موفقیت افرادی بودیم که در زمان خیلی کم، همه دروس کنکور رو جمع‌بندی کرده و به موفقیت دست پیدا کردن. برای برنامه‌ریزی کنکور 1403 می‌تونین بر اساس فصل‌های مختلف همه چیز رو تغییر بدین. نمونه‌های زیر تقسیم‌بندی زمانی مناسبی برای درس خوندن و برنامه‌ریزی کردن در دوران کنکور هستنن:

1- برنامه‌ریزی کنکور برای تابستان

برنامه ریزی کنکور برای تابستان

با شروع از تابستان می‌تونین با خیال راحت بهترین منابع رو پیدا کنین و به مرور خودتون رو با روش‌های برنامه‌ریزی کنکور وفق بدین. حتی اگه نتونستین با این برنامه همراه بشین، فرصت کافی برای تغییر دارین. در واقع با شروع کردن از تابستان، زمان لازم برای آزمون و خطا رو دارین و کمترین میزان از استرس رو تجربه می‌کنین.

اما حتی اگه دیر کردیدن هم ناامید نشین و از همین حالا شروع کنین. هیچ قانون ثابتی برای کنکور وجود نداره! شاید شما بتونین به صورت فشرده تمام دورس مربوط به کنکور رو مطالعه کنین و به نتیجه خوبی هم برسین. حضور یک مشاور کاربلد در چنین شرایطی می‌تونه کمک بزرگی برای شما باشه. درس خوندن و برنامه‌ریزی کنکور در تابستان برای چند گروه از داوطلبان کنکور کاربردیه:

  • برای دانش‌آموزانی که پایه ضعیفی دارن؛
  • برای کسایی که هدف قبولی در رشته‌های پرطرفدار مثل پزشکی رو دارن؛
  • کسایی که هدف رتبه برتر شدن دارن؛
  • کسایی که هنوز بهترین روش مطالعه رو با توجه شخصیت خودشون پیدا نکردن؛
  • کسایی که با تست زدن آشنا نیستن.

فرصت سه ماهه تابستان بهترین زمان برای پیشرفته که هر کسی اون رو جدی نمی‌گیره. اگه اهداف تحصیلی بزرگی در سر دارین از این فرصت استفاده کنین تا از رقیب‌های خودتون پیشی بگیرین. بعد از این سه ماه وارد فصل پاییز و مهر ماه میشیم.

2- برنامه‌ریزی کنکور در پاییز

برنامه ریزی کنکور در پاییز

کنکوری‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای پاییز هستن معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شن:

  • کسایی که از تابستان درس خوندن رو شروع کردن و دست پر وارد پاییز شدن؛
  • کسایی که با استرس عقب موندن و عذاب وجدان تابستان، وارد این فصل شدن.

هر دو گروه باید بدونن که هنوز برای رسیدن به هدف، مسیر طولانی در پیشه. بعد از سه ماه پاییز، حداکثر استفاده رو ببرین و زمان رو از دست ندین. بهتره در این دوران درس‌های مربوط به کلاس‌های مدرسه رو در همون روز مطالعه کنین تا سرعت و کیفیت یادگیری‌تون رو در مدرسه بالا ببرین. با این کار هم از برنامه‌ریزی درسی برای کنکور 1403 عقب نمی‌مونین و هم با اعتمادبه‌نفس بیشتری در کلاس‌های مدرسه و کنکورتون حاضر میشین.

-3برنامه‌ریزی درسی برای کنکور 1403 از عید

تعطیلات نوروز از اون فرصت‌های طلاییه که به خاطر نزدیک بودن به زمان برگزاری کنکور، اهمیت زیادی داره. درس خوندن در عید به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که بتونن با خیال راحت و فراغ بال همه درس‌هایی که تا به‌حال مطالعه کردن رو مرور کنن. اون‌ها می‌تونن در این بازه زمانی خودشون رو برای امتحانات پایان سال هم آماده کنن.

از اون‌جایی که تاثیر معدل در کنکور 1403 افزایش پیدا کرده، کسب نمرات بالا از امتحانات نهایی هم اهمیت داره. داوطلبانی که تا قبل از عید همه چیز رو خیلی سطحی و آسون مطالعه می‌کردن، حالا می‌تونن با استفاده صحیح از روش‌های مطالعه درسی و پایبندی به اجرای برنامه‌ریزی کنکور 1403 پیشرفت خیلی زیادی رو در نتیجه آزمون‌های آزمایشی خودشون لمس کنن.

-4اجرای برنامه‌ریزی کنکور در 3 ماه باقی‌مونده!

سه ماه باقی‌مونده تا کنکور حساس‌ترین و نفس‌گیرترین دوره رقابت قبل از کنکوره. در این بازه زمانی خیلی از داوطلبا خودشون رو از دور رقابت خارج می‌کنن و ناامید می‌شن! مشکلی که اکثر داوطلبان کنکور در این دوره دارن، استرس زیاد و عدم تمرکز در اونهاست.

کسی که بتونه به این مشکل غلبه کنه و تمرکزش رو روی هدف بذاره، در این سه ماه قدم‌های بزرگی به سمت هدف برمی‌داره. استفاده از خلاصه‌نویسی‌ها و نکته‌برداری‌هایی که در طول سال انجام دادین، در کمترین زمان ممکن شما رو برای حضور در جلسه کنکور آماده می‌کنه. حل تست‌های جامع زمان‌دار در آخرین روزهای قبل از کنکور شما رو برای شرکت در کنکور حسابی آب‌دیده می‌کنه.

همه افراد شروع خوبی دارن ولی همه یک پایان خوب نخواهند داشت؛ باید یک پایان خوب رو برای خودتون بسازین.

-5برنامه‌ریزی کنکور 1403 از دی ماه؛ راست یا دروغ؟

تبلیغ‌های زیادی در مورد این بازه زمانی دیدیم یا شنیدیم که اگه از تابستان تا اول زمستان هیچ کاری برای قبولی در کنکور نکردین، هنوز چیزی رو نباختین. درباره کنکور هیچ چیز نشدنی نیست! اگه شما از حداکثر توانایی خودتون برای مطالعه، تست و ارزیابی استفاده کنین و وقت‌تون رو هدر ندین، قطعاً به موفقیت می‌رسین.

پاییز فصلیه که میشه از بیشتر رقبا پیشی گرفت؛ قاعدتاً اکثر دانش‌آموزان از اول مهرماه شروع به مطالعه می‌کنن و تا دی ماه که ماه امتحاناته پیش می‌رن. دی ماه اولین قدم برای رسیدن به یک رتبه فوق العاده‌اش! توجه داشته باشین که با مطالعه در دی ماه داوطلبا می‌تونن 30 درصد بودجه‌بندی کنکور رو مطالعه کنن.

چون اولویت مطالعه در این ماه مطالعه نیم سال اول پایه دوازدهمه. تفاوت اولیه دانش‌آموزان در دی‌ماه مشخص میشه. داوطلب‌هایی که در دی‌ماه مطالعه خوبی نداشتن، در بهمن‌ماه با شرکت در آزمون‌های آزمایشی نتیجه مورد نظر خودشون رو نمی‌گیرن، اکثرا از دور رقابت خارج شده و ناامید می‌شن.

علاوه بر این دی‌ماه بهترین فرصت برای جبران کارهای جا مونده از برنامه کنکور هم هست؛ دانش‌آموزان می‌تونن در دی ماه مروری هم روی دروس پایه داشته باشن. پس شروع کنین و بدون مقایسه کردن خودتون با دیگران، قدم به قدم رو به جلو حرکت کنین. چیزی تا رسیدن به مقصد نمونده؛ پس با انگیزه‌تر از همیشه باشین و از ناامیدی فرار کنین.

برنامه ریزی کنکور از دی ماه

برای کنکور 1403 چطور تست بزنیم؟

برای موفقیت در کنکور باید مباحث درسی به‌صورت عمیق مطالعه بشن. برای این کار باید سه مرحله مطالعه کتاب درسی، درسنامه و تست به صورت موازی پیش برن. یعنی وقتی بخشی از فصل رو مطالعه کردین، سراغ درسنامه اون برین. بعد برای اطمینان از این که مطلب رو به خوبی یاد گرفتین، باید چند تست آموزشی از اون هم حل کنین.

برای درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک، مطالعه کتاب زمان زیادی لازم نداره اما در عوض تست زدن باید خیلی مورد توجه باشه. پس تعادل بین سه اصل کتاب، درسنامه و تست رو بسته به هر درس باید رعایت کنین تا مطالعه نتیجه‌بخش داشته باشین.

درس‌های کنکور رو چطور مرور کنیم؟

مرور درس‌های کنکور

مرور نکردن درس‌ها به امید مطالعه دوباره در دوران جمع‌بندی، یکی از اشتباهات رایج بین کنکوری‌هاست. وقتی یک مبحث درسی رو بدون مرور کردن کنار می‌ذارین و سراغ بعدی می‌رین، مقدار زیادی از جزئیاتی که یاد گرفتین رو به فراموشی می‌سپارین.

مرور درسی باعث میشه که از این فراموشی جلوگیری بشه و زمان زیادی برای دوره کردن و جمع‌بندی کردن ذخیره بشه. بدون مرور کردن، وقتی به دوره جمع‌بندی می‌رسین از حجم زیاد مباحث فراموش شده وحشت‌زده می‌شین.

چطور از برنامه آزمون‌ها عقب نمونیم؟

هماهنگ کردن همزمان کلاس، مطالعه، تست و آزمون واقعاً کار هر کسی نیست! اکثر کنکوری‌ها همیشه با استرس جا موندن از برنامه‌ریزی کنکور 1403 و بودجه‌بندی آزمون روبه‌رو هستن. اگه امروز آزمون داشتین ولی هنوز مباحث آزمون قبلی رو کامل مطالعه نکردین، یعنی از برنامه آزمون‌ها عقب افتادین.

برای این که بتونیم از این مشکل جلوگیری کنیم، باید راهکارهایی رو در زمان مطالعه به خاطر داشته باشیم. این راهکارها عبارتند از:

.1دست از وسواس در مطالعه بردارین

اگه برای مطالعه هر صفحه از کتاب‌تون ساعت‌ها وقت صرف می‌کنین و لحظه آخر باز هم با دلشوره صفحه رو ورق می‌زنین، یعنی به وسواس مطالعه دچارین. برای رها شدن از این عادت بد باید زمان مشخصی رو برای مطالعه تنظیم کنین.

باید خودتون رو ملزم بدونین که با تموم شدن این زمان حتما سراغ صفحه بعدی برین. فکر نکنین که با اولین بار که درسی رو می‌خونین یا تمرینی رو حل می‌کنین، باید در اون مبحث خبره بشین! کمی صبور باشین تا کم‌کم شاهد پیشرفت‌تون باشین.

وسواس در مطالعه

2.درگیر منابع جورواجور نشین

شما ربات نیستین که بتونین در لحظه چند کتاب مختلف رو بخونین و به همه برنامه‌ها هم برسین! طبیعیه که اگه سرگرم کتاب‌های مختلف موجود در بازار بشین، نمی‌تونین با بودجه‌بندی آزمون همگام بشین. بهترین روش برای استفاده از منابع، تمرکز روی یک یا دو منبع معتبر و استاندارده. بسته‌های معلم خصوصی کنکور پرش یکی از کامل‌ترین منابعیه که می‌تونین برای کنکور از اون استفاده کنین.

حالا که کرونا مهمون ناخونده همه ما شده، حضور در کلاس‌ها شبیه به قبل نیست. استفاده از بسته کامل کنکور در این شرایط می‌تونه کمک زیادی به شما بکنه. این بسته‌ها که شامل کتاب‌کمک درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشیه با هزینه کمتر از کلاس‌های حضوری، تمام مطالبی که قرار بود در کلاس آموزش ببینین رو به خونه‌تون میاره.

بهترین اساتید با در نظر گرفتن شیوه‌های نوین آموزشی این بسته‌ها رو برای شما تدارک دیدن. شما می‌تونین این دی‌وی‌دی رو بارها پخش کنین تا به مطلب مورد نظرتون تسلط پیدا کنین. محتوای آموزشی دلخواه شما با این بسته‌ها همیشه به راحتی در دسترسه.

.3گاهی اوقات بعضی از مباحث آزمون رو حذف کنین

اگه زمان کمی تا آزمون باقی مونده و مطمئنین که به همه مطالب نمی‌رسین، ناچارین که بعضی از مباحث رو حذف کنین. از بین سرفصل‌هایی که برای آزمون تعیین شده، 70 درصد رو انتخاب کنین و 30 درصد باقی‌مونده رو حذف کنین.

خوبه که همین 70 درصد هم با کیفیت مطالعه بشه. البته این رو هم اضافه کنیم که حذف این مباحث فقط برای آزمون پیش رو شماست. بعداً در زمان‌های جبرانی این مباحث رو هم مطالعه می‌کنین و تمام بودجه‌بندی رو تحت پوشش قرار میدین.

چطور عقب موندن از برنامه درسی کنکور رو جبران کنیم؟

جبران عقب ماندن از برنامه درسی

شما می‌تونین در ایستگاه‌های جبرانی مباحث جامونده رو هم مطالعه کنین. اگه حجم مطالبی که از اون‌ها جا موندین خیلی زیاد باشه، نمی‌تونین تا آزمون بعدی اون‌ها رو جبران کنین. این مسئله ممکنه شما رو از آزمون‌های آزمایشی دل‌زده کنه.

برای جبران این عقب موندن از برنامه، باید دست به دامن نقاط قوت‌تون بشین! وقتی یکی از درس‌ها رو با سرعت بیشتری مطالعه می‌کنین، بخشی از زمان‌تون ذخیره میشه. با اختصاص این زمان به درس یا سرفصلی که از آزمون قبلی جامونده، می‌تونین آروم آروم خودتون رو با برنامه وفق بدین.

نکته دیگه‌ای که برای جبران عقب موندن از برنامه به شما کمک می‌کنه، اینه که در زمان مطالعه درس‌های مربوط به آزمون‌های جمع‌بندی، نباید مثل روز اول درس بخونین. مطالعه جزئی و دقیق در این زمان باعث هدر رفتن زمانتون میشه. روزهای جمعه هم می‌تونه فرصت خوبی برای جبران باشه. هر جمعه یکی از درس‌هایی که در آزمون قبلی از اون جا موندین رو مطالعه کنین.

ساعت خواب و بیداری در برنامه‌ریزی درسی برای کنکور 1403 باید چطور باشه؟

ساعت خواب و بیداری

برای سر حال بودن لازمه که درست استراحت کنین. کسایی که برای شرکت در کنکور در تلاش هستن برای ساعت خوابیدن، بیدار شدن، استراحت کردن بین ساعت‌های مطالعه و خواب بعدازظهری زمان دقیقی رو معین می‌کنن و به اون پایبند هستن. بدن شما بعد از مدت کوتاهی به این نظم عادت می‌کنه.

کافیه چند روز اول رو پشت سر بذارین تا به الگوی منظم خواب‌تون عادت کنین. بعضی از مشاوران کنکور معتقدن که بهترین ساعت روز برای مطالعه، 5 تا 7 صبحه که بیشترین مقدار بازدهی رو به همراه داره.

خواب بعدازظهر داشته باشیم یا نه؟

برای خیلی از کنکوری‌ها این سوال مطرحه که خواب بعدازظهر اتلاف وقته یا برای مطالعه مفید لازمه؟ جواب این سوال هم بله‌ست و هم نه!

اگه این خواب در حد نیم ساعت باشه، انرژی دوباره رو برای دانش‌آموز به همراه داره. اما اگه طولانی‌تر باشه، هم ساعت خواب شب‌تون رو به هم می‌ریزه و هم باعث میشه زمان مطالعه روزتون کمتر بشه. هیچ خوابی به اندازه خواب شب برای استراحت بدن شما مفید نیست؛ بنابراین از همین امشب سعی کنین الگوی خواب خودتون رو تنظیم کنین.

خواب بعد از ظهر

چطور درس‌هایی که ازشون متنفریم رو بخونیم؟

طبیعیه که هر دانش آموزی به یک درس علاقه‌مند باشه یا برعکس از یک درس نفرت داشته باشه. حتماً بارها هم پیش خودتون فکر کردین که بعد از کنکور کتابش رو آتیش می‌زنم!!

خواهشاً فعلاً این فکرها رو کنار بذارین… انگیزه و اراده خودتون رو با یک برنامه‌ریزی کنکور درست برای مطالعه همین درس‌های نفرت‌انگیز حفظ کنین. به این فکر کنین که قراره چه اثراتی روی رتبه و تراز شما داشته باشن و شما رو به رشته مورد علاقه‌تون برسونن.

اگه فکرهای انگیزشی هم نتونستن اثری روی شما بذارن، باید سراغ راه دوم بریم: “سیستم پاداش و مجازات”. یعنی مثلاً اگه تونستین یکی از درس‌های عربی که اصلاً هم از اون خوش‌تون نمیاد رو تموم کنین، یک پیتزای خوشمزه به خودتون جایزه بدین.

راهکار بعدی اینه که درس‌هایی که ازشون متنفر هستین رو در زمان‌هایی از روز مطالعه کنین که سرحال‌تر و پرانرژی‌تر هستین و برعکس.

چطور هم آزمون بدیم و هم مدرسه بریم؟

حجم درس‌هایی که در دوران قبل کنکور باید مطالعه بشه، خیلی زیاده. از طرفی حضور در کلاس‌های مدرسه، یاد گرفتن درس‌های جدید و شرکت در آزمون‌های آزمایشی هم از واجباته. ایجاد تعادل بین درس‌ها و جا نموندن از برنامه‌ریزی کنکور کار سختیه.

در بعضی موارد هم مباحثی که سر کلاس آموزش داده میشه، نسبت به بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی عقب‌تره. این تداخل به ندرت اتفاق می‌افته پس لازم نیست نگران اون باشین.

هم مدرسه هم آزمون

استاندارد ساعات مطالعه دروس به چه میزانه؟

در برنامه‌ریزی درسی برای کنکور، شما باید برای هر درس یک زمان مطالعه نرمال تعیین کنین. مثلا برای درسی مثل فیزیک اگه 15 دقیقه زمان بذارین اصلا منطقی نیست. در این تایم کوتاه حتی نمیشه درسی رو مرور کرد. چه برسه به اینکه بخواین اون رو به طور کامل مطالعه کنین و تست‌های اون رو هم انجام بدین.

یا اینکه اگه برای درسی 6 ساعت بی وقفه بدون استراحت زمان بذارین نه تنها چیزی یاد نمی‌گیرین بلکه خستگی و گیجی حاصل از مطالعه طولانی هم حافظه شما رو مختل می‌کنه و هم به اطلاعات قبلی شما لطمه می‌زنه؛ بنابراین میانگین ساعات مطالعه دروس عمومی بین 1 تا 5/1 و برای دروس اختصاصی این عدد بین 5/1 تا 2 ساعت تعیین شده.

چرا موقع درس خوندن خسته می‌شم؟

چرا موقع درس خواندن خسته میشم؟

برنامه‌ریزی رو به بهترین شکل ممکن انجام میدین، اتاق مطالعه رو آماده می‌کنین و برای درس خوندن آماده میشین. اما یک مشکلی وجود داره؛ درس خوندن شما رو خسته می‌کنه و بلافاصله تمرکزتون رو از دست میدین.

این موضوع دلایل زیادی داره، شاید ایراد از نحوه برنامه‌ریزی باشه یا ذهن و جسم‌تون برای درس خوندن آماده نباشه. در این شرایط چه پیشنهادی برای افزایش انرژی دارین؟ اول باید علت این خستگی رو پیدا کنیم که در ادامه به مهم‌ترین ‌اون‌ها اشاره شده:

.1انرژی کمی دارین

درس خوندن مثل ورزش کردن و راه رفتن به انرژی نیاز داره، حتی بیشتر از اون‌ها! این انرژی از منابع ذخیره‌ای بدن و غذایی که می‌خورین تامین میشه و بعد از هضم و جذب به بقیه ارگان‌ها به ویژه مغز فرستاده میشه. حالا فرض کنین بنا به دلایل مختلفی مثل بیماری، کمبود ویتامین، استرس، افسردگی و مواردی از این قبیل انرژی و انگیزه کافی برای درس خوندن رو نداشته باشین.

اینجاست که هرچه قدر هم از روی کتاب بخونین باز هم فایده‌ای نداره! در نتیجه هنگام مطالعه احساس خواب‌آلودگی می‌کنین. بهتره هر شش ماه یکبار ارزیابی کلی از وضعیت جسمانی خودتون داشته باشین و اقدامات لازم رو انجام بدین.

.2ذهن آشفته، مانع بزرگ یادگیری

کمدی رو تصور کنین که پر از لباسه و خیلی آشفته به نظر می‌رسه. شما هرچه قدر هم که تلاش کنین لباس جدیدی در این کمد جای بدین، باز هم موفق نمی‌شین. ذهن هم مثل این کمده. اگه سرشار از اطلاعات جدید باشه، بعیده بتونین نکته به‌درد‌بخوری رو یاد بگیرین! این موضوع ممکنه در اثر برنامه‌ریزی غلط ایجاد بشه.

مثلا برنامه‌ریزی شما طوریه که سه ساعت پشت سر هم درس می‌خونین و هیچ استراحتی ندارین. اینجاست که باید به فکر اصلاح برنامه‌تون باشین. مغز گنجایشی داره و با چند ساعت درس خوندن متوالی نه‌تنها به موفقیت نمی‌رسین بلکه مسیر شکست‌تون رو هموار می‌کنین.

متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزا فکر می‌کنن آدم‌های موفق هیچ استراحتی ندارن! چنین چیزی امکان نداره. درس خوندن فرآیند سخت و انرژی‌بریه. برای اینکه انرژی لازم برای درس خوندن رو به دست بیارین به تفریح نیاز دارین. پس تفریح کنین تا ذهنتون نفس راحت بکشه!

.3خواب رو جدی نمی‌گیرین

شب بیداری کسی رو رتبه یک کنکور نکرده؛ بهتره این واقعیت رو بپذیرین. شاید با بیدار موندن بتونین یک یا دو نمره بگیرین، اما در دراز مدت آسیب‌های زیادی به سبک زندگی شما وارد میشه. اگه برنامه شما طوری باشه تا نیمه‌های شب شما رو بیدار نگه داره، باید به فکر اصلاح اون باشین. علاوه بر این شب بیدار موندن انرژی مغز و بدن رو کاهش می‌ده و با اختلال در ترشح هورمون‌های بدن استرس رو افزایش میده.

چه راه‌حلی برای رفع خستگی حین درس خوندن وجود داره؟

راه حل‌هایی برای رفع خستگی

دلایل خستگی معمولا به یکی از سه مورد بالا بر می‌گرده. حالا که با اون‌ها آشنا شدین، چه راه‌حلی دارین؟ راه‌های زیادی وجود داره که می‌تونه به شما کمک کنه. در قدم اول باید برنامه‌ریزی‌تون رو اصلاح کنین. ساعت‌هایی برای تفریح در نظر بگیرین و ساعت‌های مطالعاتی رو به بازه‌های زمانی کوتاه تقسیم کنین. برنامه‌ریزی کنکور نباید برای بعد از ساعت 12 شب تنظیم بشه؛ این مورد رو بخاطر داشته باشین! موارد زیر هم خیلی مفید هستن:

  • از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرین تا بهترین برنامه رو طراحی کنین. شما فرصت آزمون و خطا ندارین؛
  • برنامه خوابتون رو تنظیم کنین. شب بیدار نمونین و از مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بپرهیزین؛
  • از تکنیک‌هایی که باعث نظم بخشیدن به ذهن میشه استفاده کنین. یکی از این روش‌ها استفاده از نقشه ذهنیه؛
  • روشن بودن محیطی مطالعه، سکوت، دوری از وسایلی که حواس رو پرت می‌کنه و رعایت پوزیشن نشستن زمام مطالعه از مواردیه که باید رعایت بشه.

پایبندی به اجرای برنامه‌ریزی درسی برای کنکور 1403 تا رسیدن به موفقیت

تو تمام دورانی که مشغول اجرای برنامه‌ریزی کنکور 1403 هستین روی هدفتون متمرکز باشین. مراحل برنامه‌ریزی درسی برای کنکور رو یکی‌یکی طی کنین تا از نتیجه‌بخش بودن اون مطمئن بشین؛ به خاطر داشته باشین که همیشه قدم به قدم به هدفتون نزدیک میشین.

پس صبور باشین و سختی این یک سال رو برای رسیدن به رشته و دانشگاهی که دوست دارین، تحمل کنین. اگه برای برنامه‌ریزی کنکور 1403 به کمک نیاز دارین، شماره تماستون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا مشاوران تحصیلی گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن.

کنکور 1403چگونه خواهد بود؟

با توجه به اینکه در کنکوری که پیش رو داریم دروس عمومی حذف شدن برای خیلی از داوطلبان سوال‌های زیادی در مورد نحوه تاثیر این دروس بر نمره کنکور پیش اومده. پاسخ به این سوال تاثیر 40 درصدی نمرات درس‌های عمومی که در امتحانات نهایی کسب می‌کنین روی نمره آزمون سراسری شماست.

البته باید گفت که تاثیر معدل شما در نتیجه کنکور در هر سال بیشتر میشه. پس نمی‌تونین از حذف دروس عمومی از کنکور خوشحال باشین. همینطور برای کسب نمره مناسب در آزمون مسلمه که باید تمرکزتون رو روی دروس با ضریب بالا در کنکور بذارین.

آخرین تغییرات کنکور 1403

مثل سال‌های قبل کنکور 1403هم شامل حذفیات و تغییراتی در دروس متعدد و در پایه‌های مختلفه که در مطالب:

به طور جامع و کامل عنوان شدن.

بقیه تغییراتی که در کنکور 1403 ایجاد شده برگزاری 2 کنکور در ساله و تاثیر نمرات امتحانات و سوابق تحصیلی رو هم در نتیجه کنکور نمیشه نادیده گرفت.

جمع‌بندی در مورد برنامه‌ریزی کنکور

در دوران کنکور و سال‌هایی که دانش‌آموز باید خودش رو برای این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز آماده کنه سوالات بیشماری در مورد نحوه برنامه‌ریزی کنکور و تکنیک‌های مورد نیاز و همینطور خیلی موارد دیگه برای اون پیش میاد. یکی از این سوالات اینه که برنامه‌ریزی کنکور اصلا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟

آیا میشه همچین برنامه‌ای رو تدوین کرد و برای رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری از اون استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوالات می‌تونین با بخش مشاوره پرش از طریق گذاشتن شماره تلفن خودتون در باکس شماره این مقاله در ارتباط باشین.

آمادگی برای کنکور رو هر چه زودتر شروع کنین، با خیال راحت‌تر و آرامش بیشتری درس می‌خونین.

برای این کار بهتره که در برنامه‌ریزی کنکور 1403 به زمان‌های جبرانی توجه کنین. در برنامه هفتگی خودتون برای جبران مباحث جامونده، زمان جبرانی مطالعه در نظر داشته باشین.

در این مقاله به بررسی نکات طلایی و جدیدترین روش‌های برنامه‌ریزی کنکور می‌پردازیم که دونستن اون‌ها برای شما می‌تونه بسیار کاربردی و ضروریه.

هر چه زودتر بهتر! شما در مرحله اول باید فورا برای خودتون یک برنامه‌ریزی کنکور طراحی کرده و شروع به درس خوندن، تست زدن و مرور کردن کنین.

توصیه می‌کنیم در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی، روزانه بیشتر  از 4 درس رو نگنجونین. همچنین بهتره هر روز دروس رو به صورت متنوع انتخاب کنین. توجه کنین که این امر برای برنامه‌ریزی کنکور تجربی و برنامه‌ریزی کنکور انسانی هم صدق می‌کنه.

بهترین زمان برای برنامه‌ریزی کنکور 1403، 8 ساعت در روز به طور میانگینه. البته باید توجه کنین که این زمان می‌تونه متناسب با شرایط هر داوطلب متغیر باشه.

بله، چون دونستن ضرایب دروس موثر به شما می‌فهمونه که برای کدوم درس‌ها وقت بیشتری اختصاص بدین. دروس موثر و ضرایب اون‌ها در هر رشته متفاوته؛ بنابراین موقع برنامه‌ریزی درسی کنکور انسانی، برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی و برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی به این امر توجه کنین.

بله، حتما شرکت در آزمون‌های آزمایش رو در برنامه‌ریزی برای کنکور قرار بدین.

با داشتن برنامه‌ریزی کنکور انسانی، شما به راحتی می‌تونین تمامی دروس رو مطالعه کرده و تست‌زنی هر درس رو چندین بار تکرار کنین؛ بنابراین احتمال کسب رتبه عالی برای شما بالا میره. برنامه‌ریزی کنکور تجربی و برنامه‌ریزی کنکور ریاضی هم همین فواید رو دارن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
3
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد