تراز کنکور

نحوه محاسبه تراز کنکور

معمولاً کسانی که برای اولین بار در آزمون کنکور شرکت می‌کنند، با معنی تراز کنکور آشنا نیستند. آن‌ها نمی‌دانند این کلمه به چه معناست و عددی که به عنوان نمره تراز به داوطلب گفته می‌شود، چطور محاسبه می‌شود. داشتن چنین اطلاعاتی می‌تواند شما را برای رسیدن به نتیجه بهتر راهنمایی کند؛ داوطلبان کنکوری باید به صورت دقیق از تغییرات کنکور و موضوعات پیرامون آزمون سراسری مطلع باشند. ما در این مقاله مفهوم تراز کنکور رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله را به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

” تراز کنکور همان عاملی است که سطح عملی هر داوطلب را با در نظر گرفتن رقیبانش تعیین می‌کند. نمره تراز هر داوطلب با توجه به زیرگروه‌های مختلف گروه‌های آزمایشی، در کارنامه کنکور او نشان داده می‌شود. “

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

محاسبه تراز کنکور

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در کارنامه کنکور هر داوطلبی دیده می‌شود، تراز کنکور است. اما اصلاً تراز کنکور چیست؟ محاسبه تراز کنکور به چه صورتی انجام می‌شود؟ تراز همان معیاری است که سطح علمی داوطلب را با دیگر داوطلبان مقایسه می‌کند.

با استفاده از تراز سطح علمی تمامی شرکت‌کنندگان کنکور سراسری با هم مقایسه می‌شود؛ بیشترین و کمترین مقداری که به عنوان تراز در کارنامه کنکور دیده می‌شود، بر اساس دانش داوطلبان ضعیف و قوی در هر سال تحصیلی تعیین می‌گردد. داوطلبان باید به صورت دقیق از تغییرات کنکور باخبر شوند و بتوانند اطلاعات خود‌شان را در مورد کنکور بالا ببرند.

تراز در کارنامه کنکور چیست؟

برای هر یک از سوالاتی که در کنکور سراسری می‌بینید، ارزش و اعتباری در نظر گرفته شده است. طبیعی است که با پاسخ درست به تعداد بیشتری از سوالات، امتیاز و اعتبار بیشتری هم کسب کنید. درباره تراز مسئله اصلی این است که توانایی علمی سایر شرکت‌کنندگان کنکور، در نتیجه نهایی شما تاثیر ویژه‌ای دارد. با یک مثال این موضوع را برای شما بهتر توضیح خواهیم داد:

تصور کنید در یک امتحان نمره شما 17 شده؛ این نمره بالاترین نمره در کلاس بوده و هیچ کس نتوانسته نمره‌ای بالاتر کسب کند. در چنین شرایطی شما بالاترین تراز را در این امتحان کسب می‌کنید. اما اگر در همان امتحان شما همان نمره را کسب کنید و چند نفر دیگر نمره‌های بالاتر از 17 داشته باشند، تراز شما کاهش پیدا خواهد کرد. پس قدرت رقیب‌های شما می‌تواند نقش زیادی در کاهش یا افزایش تراز داوطلبان داشته باشد.

محدوده نمره تراز کنکور چیست؟

معمولاً تراز عددی بین صفر تا 13هزار است؛ هر چه این عدد بزرگتر باشد نشان‌دهنده سطح بهتر داوطلب خواهد بود. داوطلب‌هایی که ترازهای کمتر از 5 هزار کسب می‌کنند، از حدود نصف شرکت‌کنندگان کنکور ضعیف‌تر هستند؛ در مقابل زمانی که اعدادی بیشتر از 5 هزار کسب می‌کنید، به رتبه‌های بهتر هم نزدیک می‌شوید.

اگر داوطلب نتواند به همین حد معمولی هم برسد و تعداد زیادی از سوالات را اشتباه پاسخ دهد، به احتمال زیاد با ترازهای منفی روبه‌رو می‌شود! جالب است بدانید ترازهایی تا منفی 3 هزار هم در کارنامه کنکور دیده شده‌اند!

محدوده نمره تراز کنکور

تفاوت رتبه و تراز کنکور چیست؟

خیلی از داوطلبان رتبه و تراز در کارنامه کنکور خود را اشتباه می‌گیرند و نمی‌دانند کدام یک به درد آن‌ها می‌خورد. فرق رتبه و تراز این است تراز سطح سختی و آسانی سوالات و سطح دانش رقیب‌ها را به نمایش می‌گذارد، اما رتبه فقط جایگاه داوطلب را در میان رقیبانش مشخص می‌کند. این تراز است که رتبه داوطلب را تعیین می‌کند؛ در درجه اول ارزش تراز کنکور بیشتر از رتبه در کنکور است. به طور کلی، داوطبان می‌تونن با بررسی اصول و روش‌های، تخمین رتبه کنکور خود‌شون رو انجام بدن.

در کنکور تراز مهم است یا رتبه؟

برای دانستن پاسخ این سوال می‌توانید ویدئو زیر را مشاهده نمایید.

محاسبه تراز کنکور آنلاین

پس از آزمون و قبل از اینکه کارنامه خود را بگیرید شاید کنجکاو باشید که تراز خود را ببینید. از آنجایی که محاسبه آن هم کمی وقت گیر است، استفاده از سایت‌ها و نرم افزار‌های آنلاین هم بسیار کاربردی می‌باشد.

محاسبه تراز کنکور برای رشته پزشکی

یکی از پر طرفدارترین رشته های کنکور تجربی، پزشکی است. اما از آنجایی که رتبه اول زیر گروه های این رشته است داوطلبان باید برای قبولی در این رشته تلاش زیادی کنند. اما با بررسی آمار قبولی‌های سال گذشته داوطلبان این رشته در نهایت به تراز بالای 9600 برای قبولی نیاز دارند.

با این حال این آمار برای قبولی در دانشگاه آزاد می‌باشد. برای قبولی در دانشگاه های دولتی به نمره تراز بالاتری نیاز است و این آمار در هر سال نسبت به سال دیگر متفاوت است.

محاسبه تراز کنکور برای فرهنگیان

با توجه به مزایایی که رشته فرهنگیان یا همان تربیت معلم دارد بسیاری از داوطلبان متقاضی این رشته برای آینده تحصیلی و شغلی خود می‌شوند. از مزایای گفته شده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تضمین استخدام؛
  • عدم نیاز به خدمت سربازی برای داوطلبان مرد؛
  • محاسبه سال‌های تحصیل به عنوان سابقه کار؛

برای قبولی در این رشته میانگین ترازی که در نظر گرفته شده 6500 است. البته این هم بستگی به ترازی دارد که سایر داوطلبان کسب می‌کنند. اگر میانگین تراز عمومی بالا برود، به همین تناسب ترازی که شما باید برای قبولی کسب کنید هم بالا می‌رود.

نحوه تخمین تراز کنکور

برای این که تراز هر داوطلب در کنکور مشخص شود، فرآیند خاصی سپری می‌شود. در قدم اول باید نمره خام هر درس محاسبه شود؛ این نمره در واقع همان درصدهای صحیح و غلط داوطلب در هر درس است.

فرمول محاسبه نمره خام

در قدم بعدی باید سراغ محاسبه نمره تراز در هر درس برویم. نمره تراز، درصدی از همان نمره خام است که با در نظر گرفتن ضریب هر درس تعیین می‌شود. ساده‌ترین فرمولی که برای محاسبه نمره تراز مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرمول زیر است:

فرمول محاسبه نمره تراز

قدم آخر محاسبه تراز کل کنکور است؛ این مرحله که با در دست داشتن نمره خام و نمره تراز هر درس کنکور محاسبه می‌شود، سطح شما در مقابل تمام داوطلبان کنکور رشته خودتان به نمایش می‌گذارد. توجه داشته باشید که برای این محاسبات فرمول‌های دیگری هم وجود دارد که ما ساده‌ترین‌ها را برای شما مثال زده‌ایم.

عوامل تاثیر‌گذار بر تراز کنکور

فرض کنید زمان انتخاب رشته فرا رسیده و به دنبال مشاور انتخاب رشته هستید. به هر جایی که سر می‌زنید، در قدم اول از شما تراز و سپس رتبه را می‌پرسند. تراز کنکور بی‌شک یکی از فاکتورهای مهم برای مقایسه داوطلبین با یکدیگر و تعیین رتبه است.

برخی از دانش‌آموزان می‌پرسند که برای رسیدن به رشته‌های برتر دانشگاه چه ترازی باید داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. محدود تراز مورد قبول دانشگاه‌ها یکسان نیست و سال به سال در حال تغییر است. موارد زیر از عوامل تاثیرگذار بر تراز کنکور هستند.

1. کنکور چقدر سخت بوده است؟

این اتفاق در سال 98 افتاد. سطح سوالات کنکور بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته بود. داوطلبان درصد‌های خوبی کسب کردند و ترازها هم به یکباره بالا رفت. در سال 99 ورق برگشت. سوالات به قدری سخت بود که به ندرت درصد 70 و 80 در کارنامه‌ها دیده می‌‌شد.

در این قسمت باید به دو موضوع دقت کنید. به طور مثال داوطلبان در کنکور 98 با میانگین درصد 70 در ادبیات، همان ترازی را کسب کردند که شرکت‌کنندگان کنکور 99 با درصد 40 ادبیات به دست آوردند. پس هرچه کنکور سخت‌تر باشد، احتمالا با درصد پایین‌تری تراز بالا به دست خواهید آورید.

2. تراز به سطح علمی داوطلبین بستگی دارد

در کنار مورد بالا باید به توان علمی شرکت‌کنندگان هم توجه کنیم. درست است اکثر افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند آمادگی لازم را ندارند، اما دانش‌آموزانی هم هستند که در طول چند سال تمام تلاش خود را خرج کنکور کرده و برای هر سوالی آماده‌اند. هر چه سطح علمی رقیبان شما کمتر باشد کسب تراز بالا راحت‌تر می‌شود.

علاوه بر این مورد تعداد داوطلبان هم تراز کنکور موثر خواهد بود. به طور مثال اگر رشته‌ای را انتخاب کنید که تعداد افراد کمی خواستار آن هستند، قبولی شما در آن ساده‌تر و ترازتان پایین‌تر می‌آید.

3. بیشتر درس بخوانید؛ خطرات را کم‌تر کنید!

همه ما می‌دانیم که با بیشتر درس خواندن احتمال موفقیت افزایش می‌یابد. اما منظور از “جمله خطرات را کم‌تر کنید” چیست؟ همان طور که می‌دانید برای قبولی در دانشگاه رتبه اهمیت بهتری دارد. حال اگر کار فقط یک جایگاه مانده باشد یا بحث انتقالی مطرح شود، تکلیف چیست؟ اینجاست که دانشگاه‌ها به تراز آخرین رتبه قبولی در کد رشته نگاه می‌کنند.

اگر تراز شما از اخرین فرد قبول شده بهتر یا هم رده باشد احتمال قبولی بالا می‌رود. حالا منظورمان را بهتر درک می‌کنید. بیشتر درس بخوانید تا خطرات احتمالی را کمتر کرده و استرس را از خود دور کنید.

تراز لازم برای قبولی در کنکور سراسری

از آن جایی که تراز کنکور هر سال تحصیلی بر اساس سطح داوطلبان همان سال تعیین می‌شود، نمی‌توانیم عددی را به عنوان تراز لازم برای قبولی به شما معرفی کنیم. اما به طور حدودی تراز بین 5 تا 7 هزار می‌تواند شما را به رتبه‌های و دانشگاه‌های خوب برساند.

کسب این تراز برای دروس عمومی با درصدهای ببیشتر از 70 – 80 درصد امکان‌پذیر است. اما برای دروس اختصاصی شاید با 50 درصد هم بتوانید به تراز 7 هزار برسید. پس تمام تلاش‌تان را برای حل صحیح تعداد بیشتری از سوالات انجام دهید.

تراز لازم برای کنکور تجربی

داوطلب‌هایی که در کنکور رشته تجربی شرکت می‌کنند اغلب به دنبال رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند. اگر بتوانند ترازی بیشتر از 9500 کسب کنید شانس قبولی شما در این رشته‌ها بالا می‌رود. با ترازی بیشتر از 7 هزار هم می‌توانید در رشته‌ای مثل پیراپزشکی قبول خواهید شد. با استفاده از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور تجربی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین می‌توانید تراز کنکور تجربی خود را بالا ببرید.

تراز لازم برای کنکور ریاضی

برای داوطلبان رشته ریاضی هم همین روند پیاده‌سازی می‌شود؛ هر چه تراز داوطلب بالاتر باشد، شانس قبولی او در رشته‌هایی مثل مهندسی برق، مهندسی مکانیک و … آن هم در دانشگاه‌های برتر بیشتر خواهد شد. برای افزایش تراز کنکور ریاضی نیز داوطلبان می‌توانند از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور ریاضی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ریاضی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین، استفاده کنند.

تراز لازم برای کنکور انسانی

با ترازهای بیشتر از 9 هزار داوطلب‌های کنکور می‌توانند شانس قبول شدن در رشته‌هایی مثل حسابداری، حقوق و روانشناسی را در دانشگاه‌های سراسری و به صورت روزانه داشته باشند. برای آن‌که بتوانید تراز کنکور انسانی خود را افزایش دهید نیز تنها کافی است از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور انسانی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم انسانی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین استفاده کنید.

آیا می‌دانید نمره تراز کارنامه کنکور در کجا قرار دارد؟

بخشی از کارنامه کنکور که نمره کل داوطلب را در هر زیرگروه نشان می‌دهد، در واقع همان تراز در کارنامه کنکور را به اطلاع شما می‌رساند.

چگونه تراز کنکور را بالا ببریم؟

چگونه تراز کنکور را بالا ببریم؟

یکی از دغدغه‌های مهم و پر تکرارترین سوال برای قبولی در کنکور، سوال «چگونه تراز کنکور را بالا ببریم؟» است. اگر شما هم جزو آن دسته از کنکوری‌های دغدغه‌مندی هستید که به دنبال پاسخ این سوال هستند مطالعه این بخش رو از دست ندید. در ادامه به طور کامل به مواردی که به شما کمک می‌کند تراز کنکور خود را بالا ببرید، اشاره شده است:

1.به کارگیری یک برنامه منظم

یکی از نکات مهم که به شما کمک می‌کند تراز کنکور خود را بالا ببرید، داشتن یک برنامه منظم و سازماندهی شده است. داشتن برنامه‌ریزی منظم که در آن ساعات مطالعه و ساعات استراحتتان به وضوح مشخص است، باعث خواهد شد که علاوه بر پوشش تمامی منابع و مطالب درسی، کیفیت مطالعه شما نیز افزایش یابد.

با استفاده از مشاوره آنلاین پرش می‌توانید به راحتی و با صرف زمان کم، یک برنامه منظم و اصولی بر ای بالابردن تراز خود در کنکور داشته باشید.

2.حل تست‌های کنکور سال‌های

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با بالابردن تراز کنکور، حل تست‌‌های کنکورهای سال قبل به صورت مفهومی و عمیق است. سعی کنید راه‌حل تست‌ها را حفظ نکنید. هر چه بیشتر و مفهومی‌تر تست بزنید در بالا بردن تراز کنکور خود موفق‌تر خواهید بود.

3.استفاده از منابع آموزشی معتبر

بدون اغراق مهم‌ترین نکته برای بالا بردن تراز کنکور استفاده از منابع آموزشی معتبر و مناسب است. شما باید از منابعی استفاده کنید که تمامی مطالب درسی کنکور را پوشش دهد. در صورتی که منابع آموزشی شما جامع و کامل نباشند هر تلاش دیگری بی فایده است. بسته جامع کنکور یکی از منابع معتبر، جامع و کاملی است که می‌تواند به شما در بالا بردن تراز کنکور کمک زیادی کند. همچنین با استفاده از بسته پرش رتبه می‌توانید به تمامی تست‌های سه سال گذشته مسلط شوید.

4.جمع‌بندی برای کنکور

جمع‌بندی برای کنکور نیز یکی دیگر از مواردی است که توجه به آن می‌تواند تراز کنکور شما را بالا ببرد. در مدت زمان کوتاه مانده به کنکور (حدودا یک ماه)، شما باید به طور مفید دروسی که از قبل مطالعه کردید را جمع‌بندی کنید. بهتر است در دورانی که دروس را مطالعه می‌کردید خلاصه‌نویسی کرده باشید. خلاصه‌نویسی‌ها در دوران جمع‌بندی واقعا به دردتان خواهند خورد.

5.شرکت در آزمون‌های آزمایشی

آخرین موردی که بهتر است در برنامه خود برای بالا بردن تراز کنکور بگنجانید، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. با شرکت در آزمون‌های آزمایشی کنکور می‌توانید جلسه کنکور را شبیه‌سازی کرده و تجربه کسب کنید. برای مثال می‌توانید مدیریت زمان و مدیریت استرس را برای جلسه کنکور تمرین کنید. وقتی سر جلسه کنکور بتوانید زمان و استرستان را کنترل کنید، در نتیجه بهتر به سوالات جواب خواهید داد و تراز کنکور شما بالا خواهد رفت.

برای شرکت در کنکور آگاهانه قدم بردارید

جدا از تمام زحماتی که برای درس خواندن به سبک کنکوری می‌کشید، باید اطلاعات کافی درباره این آزمون بزرگ داشته باشید تا سربلند از آن بیرون بیایید. رسیدن به یک عدد خوب به عنوان تراز در کارنامه کنکور کار سختی است، اما نشدنی نیست! بهتر است مطالعه درسی هدفمند و با برنامه داشته باشید تا در جهت بالا بردن تراز کنکور قدم بردارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تراز کنکور و چگونگی افزایش آن، شماره تماس خود را در کادر «ارتباط با ما» وارد کنید. مشاوران گروه آموزشی پرش در اولین فرصت با شما تماس می‌گیرند، تا مشکلات و ابهامات خود را با ساده‌ترین راه‌حل‌ها برطرف کنید.

جمع بندی

همانطور که در بالا گفته شد اهمیت کسب تراز بالا را متوجه شدید و این یکی از اولین مواردی است که توجه داوطلبان را در آزمون‌های آزمایشی جلب می‌کند. پس هر چه که تراز بالاتری به دست بیاورید رتبه شما هم بالاتر می‌رود و امکان قبولی شما در رشته مورد نظرتان نیز بیشتر می‌شود.

“اگر در محاسبه تراز کنکور برای خود با مشکلاتی مواجه شدید یا سوالی برایتان پیش آمد می‌توانید به‌راحتی در بخش نظرات، سوالات خود را از ما بپرسید! و یا با وارد کردن شماره تلفن خود در باکس ارتباط با ما، می‌توانید منتظر تماس مشاوران ما باشید🎯📚

تراز همان معیاری است که سطح علمی داوطلب را با دیگر داوطلبان مقایسه می‌کند. با استفاده از تراز سطح علمی تمامی شرکت‌کنندگان کنکور سراسری با هم مقایسه می‌شود؛ برای اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله کلیک کنید.

بخشی از کارنامه کنکور که نمره کل داوطلب را در هر زیرگروه نشان می‌دهد، در واقع همان تراز در کارنامه کنکور را به اطلاع شما می‌رساند.

عواملی همچون درصدی که شما از آن درس در کنکور درست زده اید، ضریب آن درس در کنکور و سوابق تحصیلی از فاکتور های بسیار مهمی بوده که در تعیین تراز کنکور تاثیر گذار می باشند.

در این مقاله به طور مفصل درباره شیوه‌های افزایش تراز کنکور صحبت کردیم؛ با مطالعه مطلب و بکارگیری روش‌های ذکر شده می‌توانید این مهم را به انجام برسانید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد