بخش های مختلف حافظه هر انسان

تکنیک‌های حرفه‌ای برای مرور درسی

مشکل مشترکی که بین بیشتر دانش‌آموزان وجود داره اینه که با وجود صرف زمان زیاد برای مطالعه، باز هم سر جلسه امتحان بیشتر مطالب رو فراموش می‌کنن. نتیجه این فراموش‌کاری هم اینه که به نمره خوبی نمی‌رسن و کم کم اعتمادبه‌نفس خود رو برای درس خوندن از دست میدن!

زمانی که با مشکلات تحصیلی و شکست‌ها روبه‌رو میشین قبل از ناامید شدن باید با دقت زیادی به دنبال دلایل اون بگردین. توجه نکردن به مرور درسی بعد از مطالعه و تمرین می‌تونه یکی از عوامل اصلی این مشکل باشه.

برای آموزش تکنیک‌های حرفه‌ای برای مرور درس‌هاتون، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله روبه طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

فرآیند یادگیری زمانی تکمیل میشه که اطلاعات رو از حافظه کوتاه مدتتون به حافظه بلندمدت منتقل کرده و اون رو ذخیره و نگهداری کنین. برای اجرای این فرآیند در زمان درس خوندن، نیازه که به مرور درسی تکیه کنین؛ روش‌های مرور درسی با هدف ذخیره‌سازی داده‌ها در حافظه بلندمدت، توسط دانش‌آموزان و دانشجویان پیاده‌سازی میشن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

هدف از مرور مطالب درسی چیست؟

خیلی وقت‌ها این مشکل برای دانش‌آموزان پیش میاد که با وجود مطالعه درس‌هاشون، سر جلسه امتحان نمی‌تونن همه چیز رو کامل و درست به خاطر بیارن. یعنی حتی ممکنه حالت اون صفحه از کتاب درسی که جواب سوال در اون وجود داره رو به خاطر داشته باشن؛ اما، نتونن متن درس رو به یاد بیارن!

تنها راه حل این مسئله مرور درسی به صورت اصولیه که در ادامه به بررسی بهترین روش‌های اون می‌پردازیم. همچنین شما می‌تونین با بهره‌مندی از بسته‌های معلم خصوصی پرشی با استفاده از جدیدترین و بهترین متدهای آموزشی به یادگیری دروس خود بپردازین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

این مسئله نشون‌دهنده اینه که اطلاعات به‌ طور کامل وارد حافظه بلندمدت شما نشدن. مرور درسی به شما کمک می‌کنه تا با مطالعه یا تمرین در فاصله‌های زمانی مشخص، جلوی این اتفاق رو بگیرین. مثلاً زمانی که یک فرمول ریاضی رو حفظ می‌کنین، تا چند ساعت در خاطر شما باقی می‌مونه؛ اما، ممکنه یک روز بعد اون رو فراموش کنین!

شما با کمک مرور کردن درس‌ها اطلاعات رو به درستی از حافظه کوتاه مدت به بلندمدت انتقال میدین. بدون برنامه مرور درسی، حدود 70 درصد مطالبی که مطالعه کردین از ذهن شما پاک میشه! این یعنی بخش زیادی از زحماتتون هدر میره! پس مرور کردن رو جدی بگیرین و برای اجرای اون برنامه داشته باشین.

هدف از مرور مطالب درسی

چگونه مرور کنیم؟

برای حفظ اطلاعاتی که یاد می‌گیرین و همچنین به دست آوردن درک عمیق از اون‌ها، توجه به مرور منظم، ضروریه. در رابطه با فاصله زمانی مرور و و نظم بخشیدن به اون در این مقاله به‌ طور مفصل توضیح داده شده. اما بیاین با هم ببینیم که بهتره چطوری مرور کنیم؟

همون‌طور که می‌دونین مرور می‌تونه شامل مواردی مانند خوندن یا ذخیره کردن اطلاعات یا یادداشت‌برداری باشه. یکی از بهترین راه‌های مرور اینه که به سوالات تمرینی پاسخ داده و خودتون رو امتحان کنین. تست کردن خودش یک راه عالی برای صرف زمان مروره، چون که به شما امکان میده شکاف‌های دانشتون رو تعیین کنین. این یک ایده خوب برای مرور هر درسه.

همچنین پیشنهاد ما اینه که یک جدول مرور درسی برای خودتون داشته باشین که در اون با مشخص کردن هر درس و فاصله زمانی مرور درس، دقیقا بدونین که چه درسی رو در چه زمانی باید مرور کنین.

برای داشتن یک جدول مرور درسی مناسب با خود و شرایط‌ خودتون می‌تونین از مشاوره آنلاین پرش با صرف کم‌ترین زمان و هزینه کمک بگیرین. اما در ادامه به نکاتی در رابطه با موضوع مرور دروس به نکاتی اشاره شده که در فهم پاسخ «چگونه مرور کنیم؟» به شما کمک می‌کنه.

نکاتی در مورد مرور دروس

برخی از مهم‌ترین نکات در مورد مرور دروس که بهتره اون‌ها رو هنگام تشکیل جدول مرور درسی در نظر بگیرین، به شرح زیره:

  • یادداشت‌های دروس و خوندنی‌ها رو ظرف 24 ساعت پس از یادگیری مطالب و پس از اون هر هفته، مرور کنین؛
  • حداقل یک ساعت در هفته هر درس رو مرور کنین. (این زمان بسیار مهمیه که به دانش‌آموزان توصیه میشه در خارج از زمان کلاس برای انجام تکالیف مدرسه صرف کنن)؛
  • هنگام تست خود، ابتدا خود رو تحت‌فشار قرار بدین تا بدون نگاه کردن به یادداشت‌ها یا مطالب خوانده شده (حتی حدس بزنین) به سوالات پاسخ بدین، این امر باعث حفظ بهتر پاسخ‌ها یا راه‌ حل‌های صحیح میشه و همچنین به شما کمک می‌کنه تا تعیین کنین برای چه محتوایی باید زمان بیشتری رو صرف کنین؛
  • هنگام انجام مرور هفتگی، به سوالات تمرینی قبلی که در اوایل ترم تسلط داشتین برگردین و با ترکیب اون‌ها با سوالات فصل‌های دیگه، خودتون رو با اون‌ها امتحان کنین؛
  • اگه سؤالات تمرینی به آسانی در دسترس شما نیستن، اون‌ها رو خودتون بسازین یا از همکلاسی‌های خود برای جبران اون‌ها استفاده کنین (شما می‌تونین از بسته‌های معلم خصوصی پرش نیز در این زمینه استفاده کنین).

به‌طور کلی هر چه بیشتر درگیر محتوا باشین، احتمال اینکه اون رو به خاطر بسپارین و درک کنین بیشتر میشه. برای درک بهتر و حفظ محتوای دوره، با پیوند دادن آنچه یاد می‌گیرین به چیزهای دیگری که یاد گرفتین، فکر کردن به مثال‌های دنیای واقعی و فکر کردن در مورد پیامدها، محتوا رو همیشه در ذهن خود نگه دارین.

بخش‌های مختلف حافظه هر انسان

حافظه هر فرد به سه قسمت کوتاه مدت، بلند مدت و حسی تقسیم‌بندی میشه که هر کدوم از این سه قسمت وظایف خاص خود رو به عهده دارن. در ادامه وظیفه هر کدوم از این سه بخش رو به شما توضیح میدیم:

حافظه انسان

حافظه حسی

ماندگاری اطلاعات در حافظه حسی شما حدود 1 دقیقه‌ست! مثلاً فرض کنین در حال رد شدن از یک خیابان، نام یک مغازه به چشمتان می‌خوره. از کنار اون مغازه بی‌اعتنا رد میشین و اگه چند دقیقه بعد از شما در مورد نام اون سوال بپرسن، در اکثر مواقع جوابی ندارین و نام اون رو فراموش می‌کنین. دلیل چنین اتفاقاتی حضور حافظه حسیه.

حافظه کوتاه مدت

نام این بخش از حافظه تمام اطلاعات لازم در مورد اون رو به شنونده‌ها منتقل می‌کنه! حافظه کوتاه مدت همون‌طور که از اسمش پیداست تا حداکثر 3 یا 4 روز توانایی نگهداری اطلاعات و داده‌های مختلف رو داره.

اگه قرار باشه حافظه کوتاه مدت رو به یک جسم تشبیه کنیم، می‌تونیم اون رو مشابه یک فنجان نگاه کنیم. همون‌طور که یک فنجان ظرفیت مشخصی داره و نمی‌تونه بیشتر از اون ظرفیت چای یا قهوه رو در خودش نگهداره، حافظه کوتاه مدت هم نمی‌تونه اطلاعاتی بیشتر از توانش رو در خود نگهداری کنه.

حافظه بلند مدت

بیشترین مدت زمان ماندگاری اطلاعات در ذهن هر شخص با کمک حافظه بلند مدت انجام میشه. ماندگاری اطلاعات در این حافظه حدوداً بین چند سال تا آخر عمره! می‌تونیم ظرفیت این بخش از حافظه رو به یک اقیانوس تشبیه کرد که هیچگاه پر و لبریز نمی‌شه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

چه عواملی باعث فراموشی مطالب می‌شود؟

گاهی اوقات رفع عواملی که باعث فراموش کردن میشه، به جلوگیری از افت تحصیلی کمک زیادی می‌کنه. در واقع اگه بتونین این عوامل رو رفع کنین و در کنار اون یکی از روش‌های مرور درسی رو هم اجرا کنین، به بالاترین سطح از عملکرد تحصیلی خود می‌رسین.

فراموشی مطالب

موارد زیر می‌تونن از عواملی باشن که در فراموشی مطالب درسی تاثیر دارن:

  • سازماندهی نکردن اطلاعات و روی هم انباشته شدن اطلاعات؛
  • خستگی؛
  • خواب آلودگی و کاهش هوشیاری؛
  • مصرف داروهای خاص مثل داروهای تاثیرگذار بر اعصاب و روان؛
  • اعتیاد و مصرف مواد مخدر؛
  • اضطراب و استرس، ترس و خشم؛
  • کمبود آب، اکسیژن و قند؛
  • افزایش سن و بیماری؛
  • انجام ندادن تمرینات مفید برای مغز؛

فواید مرور مباحث درسی

اگه گمان می‌کنین که مرور کردن فایده‌ای برای شما نداره، باید به موارد زیر دقت کنین:

فواید مرور مباحث درسی

  • انتقال مطالب به حافظه بلندمدت

وقتی چند بار یک مطلب رو مرور می‌کنین، ذهن شما کم کم اون رو از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می‌کنه.

  • درک عمیق مطالب

اگه قرار باشه به یک آدرس جدید برین، بار اول نیازه که از چند نفر بپرسین و همه کوچه و خیابون‌ها رو به دقت بررسی کنین. بار دوم فضا برای شما آشناتره؛ اما، از دفعات سوم به بعد کم کم همه جا چشم بسته می‌شناسین! برای درس خوندن هم همین داستان صدق می‌کنه؛ یعنی با چند بار مرور درسی صحیح ناخودآگاه همه چیز رو از حفظ میشین.

  • افزایش سرعت پردازش ذهنی

وقتی یک مطلب درسی رو کامل و عمیق یاد گرفتین و اون رو در حافظه بلندمدت خود دارین، به محض خوندن صورت سوال می‌تونین اون رو از حافظه خود بیرون بکشین. پس فرآیند پردازش ذهن شما سرعت بیشتری می‌گیره و این می‌تونه سرعت شما رو در تست زدن و جواب دادن به سوالات بیشتر کنه.

  • طبقه‌بندی مطالب

هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات مختلف وارد ذهن ما میشه؛ برای این که موارد مهم این اطلاعات در ذهن ما باقی بمونه، نیازه که اون‌ها رو طبقه‌بندی کنیم. این طبقه‌بندی مثل قفسه‌های موجود در یک فروشگاهه که باعث میشه اجناس در بخش‌های مختلف با نظم قرار بگیرن و پیدا کردن اون‌ها راحت‌تر بشه.

فرض کنین وارد یک کتابخانه شدین و به دنبال پیدا کردن کتاب مورد نظر خود هستین. برای رسیدن به هدف باید نام کتاب یا نام نویسنده‌اش رو در فهرست کتابخانه سرچ کنین. بعد از این کار آدرس محل قرارگیری کتاب رو در بین قفسه‌ها و طبقه‌های مختلف کتابخانه در اختیار دارین.

مثلاً می‌دونین که باید در بین کتاب‌های تاریخی سراغ طبقه سوم برین تا کتاب مورد نظر خود رو پیدا کنین. به این ترتیب به راحتی و در کمترین زمان ممکن کتاب مورد نظر خود رو پیدا می‌کنین حال تصور کنین که این کتابخانه نامنظم باشه و تمام کتاب‌های اون بر روی زمین قرار داشته باشن! قطعاً پیدا کردن کتابی خاص در این شرایط امکان پذیر نیست.

انواع مرور درسی

برای مرور کردن مطالب درسی می‌تونین طبق برنامه‌ ریزی درسی خود از چند نوع مختلف منابع استفاده کنین و وارد عمل بشین:

انواع مرور درسی

1- مرور درسی از روی جزوه و کتاب درسی

این نوع از مرور مطالب درسی به کمک استفاده از کتاب درسی یا جزوه‌ای که نوشتین انجام میشه. یعنی نکات مهمی که در کتاب علامت زدین یا چیزهایی که در جزوه نوشتین، مطالعه کنین؛ این نوع از مرور کمی زمان‌بره.

2- مرور از طریق تست زدن

در این روش از طریق تست زدن می‌تونین مطالب درسی مورد نظرتون رو هم مرور کنین. البته ایرادی که این روش داره اینه که ممکنه بخشی از مطالب در بین تست‌ها وجود نداشته باشه و مرور کردن شما جامع و کامل از آب درنیاد.

3- مرور درسی با خلاصه‌نویسی‌ها

می‌توان این مورد از انواع مرور درسی رو به عنوان کامل‌ترین اون‌ها معرفی کرد. در این مورد شما باید خلاصه‌ای از مطلب درسی که قبلاً یادداشت کردین رو یک بار روخوانی کنین؛ بعد از اون سعی کنین تمام جزئیات رو به یاد بیارین. تا جای ممکن تمام تلاشتون رو بکنین که همه چیز رو به خاطر بیارین، اما اگه موفق نشدین سراغ کتاب‌های درسی‌تون برین.

پیش‌نیازها و شرایط لازم برای مرور کردن

برای مرور کردن هم لازمه که مواردی رو از قبل رعایت کنین.

  1. برنامه‌ریزی صحیح و نظم داشتن: برای این که بتونین به نتیجه مورد انتظار خودتون از مرور کردن برسین نیازه که نظم و برنامه‌ریزی درسی داشته باشین.
  2. تمرکز داشتن: اگر تمرکز نداشته باشین درس خوندن شما فقط و فقط روخوانی کردن محسوب میشه. برای این که بتونین مطلبی رو به صورت کامل و مفهومی یاد بگیرین باید با تمرکز بالا اون رو مطالعه کنین. برای رسیدن به تمرکز می‌تونین مکان مشخصی رو برای درس خوندن در نظر بگیرین یا مثلاً سعی کنین در فضاهای ساکت و آرام درس بخوانین. اطلاع از راه‌های افزایش تمرکز برای درس خوندن می‌تونه در این مرحله به شما کمک کنه.
  3. انتخاب حجم مناسب برای مطالعه: اگه مرور کردن کل کتاب درسی اون هم در یک ساعت رو در برنامه خود قرار دادین، یعنی از حجم صحیح مطالعه اطلاعی ندارین! البته هر شخص با توجه به توانایی یادگیری خود حجم متفاوتی از مطالب رو مرور می‌کنه؛ اما، به طور کلی حجم زیاد مطالب راحت‌تر از ذهن پاک میشه.
  4. انتخاب روش مطالعه درست: بهتره که از بین روش‌های مرور درسی مختلف موردی که مناسب شماست رو پیدا کنین. این کار رو با آزمون و خطا بین روش‌های مختلف انجام بدین تا به نتیجه برسین. در ادامه این مقاله روش‌های مختلف مرور درسی رو با هم بررسی می‌کنیم.
  5. تسلط بر درس: قبل از مرور کردن باید اول درس مورد نظر رو خوب خونده باشین و به جزئیات اون مسلط باشین، در واقع مرور درسی زمانی آغاز میشه که شما همه چیز رو یاد گرفتین و نیاز دارین که از فراموشی اون‌ها جلوگیری کنین.

روش‌های مرور مطالب درسی

برای مرور کردن مطالب درسی می‌تونین از روش‌های مختلفی استفاده کنین. 9 مورد از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های مرور مطالب درسی رو در ادامه برای شما توضیح دادیم؛ این رو به خاطر داشته باشین که هر کدوم از این روش‌های برای افراد مختلفی استفاده میشه. بهتره که قبل از استفاده از اون‌ها از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرین.

روش‌های مرور مطالب درسی

روش مرور بازخوانی

بازخوانی کردن یا دوباره‌خوانی یک مطلب یعنی چیزی رو که قبلاً کامل خوندین رو، حالا یک بار دیگر مرور کنین. این مرور می‌تونه شامل تمام مطالب کتاب باشه یا فقط با نگاهی سریع به بخش‌های مهم درس که علامت زدین اجرا بشه.

اگه هایلایت کردن رو به صورت صحیح انجام نداده باشین، استفاده کردن از این روش برای شما کمی سخته. منبع اصلی برای بازخوانی کردن معمولاً کتاب درسیه؛ اما، جزوه، درسنامه یا خلاصه‌نویسی هم می‌تونه برای بازخوانی کردن مناسب باشه.

این روش باعث بالا رفتن سرعت مطالعه دانش‌آموز میشه؛ به همین دلیل هم برای شب‌های امتحان بسیار کاربرد داره. همین روش باعث میشه که بتونین شب امتحان کتابی که معلم‌ها طی 9 ماه به شما تدریس می‌کنه رو در چند ساعت مطالعه کنین.

روش مرور درسی بازیابی

روش بازیابی با حل تست‌های جدید یا تست‌هایی که قبلاً علامت‌دار کردین، انجام میشه. زمان حل تست باید حواستون باشه که مواردی رو که اشتباه حل کردین یا نتونستین جوابی برای اون‌ها پیدا کنین، علامت‌گذاری کنین. پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های مختلف هایلایتر برای این کار استفاده کنین.

بعداً در زمان مرور کردن اول سراغ این تست‌های علامت‌دار برین و بعد از این که اون‌ها رو به طور کامل یاد گرفتین، تست‌های جدید حل کنین.

روش مرور تلفیقی بازیابی و بازخوانی

ترکیب دو روشی که در بالا برای شما توضیح دادیم می‌تونه برای خیلی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور مفید و کارآمد باشه.

روش مرور تلفیقی بازیابی و بازخوانی

برای استفاده از روش ترکیبی باید خودتون رو عضوی از دو گروه زیر بدونین:

  • اگه تسلط کافی روی درس دارین، اول بازخوانی و سپس بازیابی کنین.
  • اگه در مورد مبحث درسی هنوز ضعف‌هایی دارین، باید اول بازیابی کنین. یعنی انواع تست‌ها رو حل کنین تا به تسلط برسین؛ بعد از اون سراغ بازخوانی برین.

درس‌هایی مثل شیمی و زیست که ترکیبی از مباحث حفظی و محاسباتی رو شامل میشن، باید با استفاده از روش تلفیقی یا ترکیبی مرور بشن.

مرور درس‌های حفظی

درس‌های حفظی همون درس‌هایی هستن که دانش‌آموزان بیشتر از همه به دنبال راهی برای فراموش نکردن اون‌ها هستن. بهترین روش برای مرور مطالب درسی کتاب‌هایی مثل دین‌ و زندگی، زیست، ادبیات فارسی و … همون بازخوانی کردنه. اگه این بازخوانی در فاصله‌های زمانی درستی انجام بشه، قطعاً تاثیرات مثبت زیادی روی نتیجه نهایی به همراه داره.

مرور درس‌های محاسباتی

برای درس‌های محاسباتی نیازه که تعداد زیادی سوال حل کنین تا روش حل مسئله و فنون استفاده از فرمول‌ها رو به خوبی یاد بگیرین. در واقع بهترین روش مرور درسی برای مطالب محاسباتی، همون روش بازیابیه. در برنامه‌ریزی درسی خود حتماً حل تست برای این دروس رو جدی بگیرین و سعی کنین زمان زیادی به این کار اختصاص بدین.

مرور درسی با تحلیل آزمون!

صبح جمعه از خواب دلنشین بلند میشین، صبحانه خورده و برای آزمون آزمایشی آماده میشین. چهار ساعت، سختی صندلی‌های مرکز آزمون رو تحمل کرده و نهایتا خوشحال یا ناراحت بیرون میاین.

البته خوشحال یا ناراحت بود‌نتون بستگی به این داره که آزمون رو چگونه دادین! به خونه می‌رسین و احساس فراغت می‌کنین. شاید هم دفترچه رو دور بیندازین! غافل از اینکه دفترچه آزمون مثل یک آینه تمام نقاط قوت و ضعف رو به شما نشان میده.

نتیجه آزمون اومده و از ترازی که کسب کردین ناراحت هستین. مدام غر می‌زنین که درس خوندین و حتما اشتباهی رخ داده؛ اما، ما می‌دونیم که چرا آزمون رو خراب کردین! همه چیز به اون دفترچه جادویی بر می‌گرده.‌

چرا تحلیل آزمون کنیم؟

جلسه آزمون‌های آزمایشی دقیقا مثل کنکوره. ممکنه هر اشتباهی که در آزمون‌های آزمایشی انجام میدین رو در کنکور تکرار کنین. به همین دلیل خیلی مهمه که عملکردتون رو در آزمون‌های آزمایشی تحلیل کرده و در راستای بهبود اون‌ها قدم بردارین.

علاوه بر این، اینکه نکات حاصل از تحلیل آزمون منبع بسیار مناسبی برای مرور درسیه که بسیاری از رتبه‌های برتر از اون استفاده کردن. به یاد داشته باشین که تحلیل آزمون فقط برای سوالات غلط نیست. بعضی وقت‌ها ممکنه به سوالاتی که درست جواب دادین توجه خاصی نکنین، غافل از اینکه نکته‌ای در اون پنهان شده که می‌تونه سوال کنکور باشه. حال سوال اصلی اینه که چگونه تحلیل آزمون کنیم.

قدم به قدم تا تحلیل آزمون استاندارد

با چه روشی تحلیل آزمون کنیم؟ این مهم‌ترین سوال دانش‌آموزان بعد از آزمون‌های آزمایشیه. تحلیل آزمون قاعده و قانون خاص خودش رو داره و نمی‌تونه بدون هیچ برنامه‌ای شروع به تحلیل آزمون کرد. در قدم اول بهتره یک دفتر مختص تحلیل آزمون‌ها بردارین و تمام نکات رو در اون یادداشت کنین.

البته بعضی از مشاورین پیشنهاد می‌کنند که نکات رو در کنار سوالات در همون دفترچه بنویسین که با نگاه کردن به مطالب مهم، سبک سوالات رو هم مرور کنین. این هم روش مناسبیه که در مرور درسی به شما کمک می‌کنه.

قدم به قدم تا تحلیل آزمون استاندارد

برای تحلیل آزمون به روش پیش برین:

  1. اول از سوالاتی که اشتباه جواب دادین شروع کنین. اون‌ها رو مجددا حل کنین، بدون اینکه زمان رو نظر بگیرین! حالا که تلاشتون رو کردین، سراغ پاسخ‌نامه برین و ریز تمام نکات رو تحلیل کنین. از این مبحث چند سوال تستی حل کرده تا مطمئن بشین اشکالاتتون رفع شدن. نکات اون‌ها رو هم در دفترچه بنویسین.
  2. برای سوالاتی که پاسخ ندادین هم مانند روش بالا عمل کنین.
  3. حال نوبت به سوالات صحیح می‌رسه. اگه احساس کردین که در مباحث اون‌ها مشکلی ندارین، تنها نکات مهم رو یادداشت کرده و رد بشین؛ اما، اگه احساس ضعف می‌کنین، چند سوال دیگه رو هم نگاه بندازین تا در حل مسائل مربوط، مهارت لازم رو به دست بیارین. اینطوری هم نقاط ضعف و قوتتون رو مورد ارزیابی قرار میدین و هم مطالب مهم رو مرور می‌کنین.

منحنی یادگیری و فراموشی ابینگهاوس – جدول مرور درسی

اصلاً مرور ابینگهاوس چیست؟ این اسم سخت از کجا اومده؟!

هرمان ابینگهاوس که یک روانشناس آلمانی بود، برای بررسی توانایی یادگیری و مطالعه تلاش‌های زیادی کرد. نتیجه بررسی‌های او هم همین منحنی ابینگهاوس (جدول مرور درسی ابینگهاوس) است که فرآیند مطالعه و فراموشی رو توضیح میده.

درک نحوه عملکرد جدول مرور درسی ابینگهاوس، می‌تونه به شما کمک کنه تا دست به کار شوین و از فراموش کردن مهارت‌ها یا اطلاعات جدید جلوگیری کنین. به طور خلاصه، منحنی فراموشی ابینگهاوس نشون میده که اگه سعی نکنیم اطلاعات رو حفظ کنیم، در طول زمان اطلاعات رو از دست میدیم.

به این ترتیب، به ما کمک می‌کنه تا با چالش‌های رایج فراموش کردن اطلاعات بدون نگهداری کافی مقابله کنیم. در ادامه به نحوه کارکرد جدول مرور درسی ابینگهاوس می‌پردازیم.

بر اساس این منحنی اطلاعاتی که وارد حافظه انسان میشن، در زمان‌های خاصی به فراموشی سپرده میشن؛ در اولین قدم تقریبا 20 دقیقه اول بعد از خوندن مطلب، همه چیز فراموش میشه. به همین دلیل هم در منحنی یادگیری ابینگهاوس اولین زمان مشخص شده برای مرور درسی، 20 دقیقه بعد از مطالعه کردن تعیین شده.

توی مرحله بعدی 24 ساعت بعد از مطالعه یک درس، حدود 30 درصد از اون فراموش میشه. پس دومین مرحله برای مرور کردن بر اساس منحنی ابینگهاوس یک روز بعد از درس خوندنه. هر چقدر این زمان دیرتر باشه، حجم بیشتری از مطالب به دست فراموشی سپرده میشن.

سومین مرحله از مرور درسی به این روش یک هفته بعد اتفاق می‌افته؛ برای تکمیل شدن روند مرور 10 روز بعد از مطالعه و در نهایت یک ماه بعد از اون هم درس رو مرور کنین. با اجرای این مراحل قطعا می‌تونین تمام اطلاعات و مباحث درسی رو به خاطر بسپارین و به نمرات عالی برسین.

روش مرور درسی بالارد

برای این که از روش مرور بالا استفاده کنین باید سه مرحله زیر رو اجرا کنین:

  1. در برنامه‌ریزی درسی خود یک ساعت زمان برای مطالعه درس مورد نظر اختصاص بدین. در این یک ساعت به صور عمیق، مفهومی و با تمرکز درس بخونین.
  2. بعد از اتمام یک ساعت مطالعه حدود 15 الی 20 دقیقه استراحت کنین. منظور ما از استراحت اینه که در این تایم هیچ کار دیگری انجام ندین. به عبارت دیگر مغز خود رو برای چند دقیقه خاموش کنین.
  3. بعد از زمان استراحت دوباره باید درس خوندن رو شروع کنین اما این بار لازم نیست به اندازه دفعه اول عمیق مطالعه کنین. کافیه درس رو کمی سریع‌تر از بار اول یک دور مرور کنین. دقت کنین که در این مرحله درگیر وسواس مطالعه نشین.
  4. 24 ساعت بعد یک بار دیگر مرور مطالب درسی رو تکرار کنین.
  5. همین کار رو برای 36 ساعت بعد هم انجام بدین.

با اجرای این مراحل و استراحت دادن به مغز اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت انتقال پیدا می‌کنه.

روش مرور آلفا

 منظور از حالت آلفا همون زمانیه که نیم‌کره سمت راست مغز فعال‌تر از سایر قسمت‌هاست. زمانی که مغز در حالت آلفا قرار می‌گیره، تمرکز و خلاقیت بیشتری داره و اطلاعاتی ورودی رو بهتر به خاطر می‌سپاره. اما چه زمان‌هایی حالت آلفا رخ میده؟

مثلاً قبل از خواب، همون دقایقی که همه چیز رو می‌شنوین؛ اما بدنتون کاملاً ریلکس شده و چشم‌هاتون رو بستین، در حالت آلفا قرار دارین. برای این که بتونین از این حالت به نفع مسائل درسی و یادگیری استفاده کنین، راهکارهای زیر رو به شما پیشنهاد می‌کنیم:

مرور مطالب درسی همون روز قبل از خواب: مطالبی رو که همین روز خوانده بودین در ذهن خودتون دوره کنین؛ سپس قسمت‌هایی رو که به یاد نمیارین با یک نگاه سریع به کتاب درسی به خود یادآوری کنین. البته با گوش دادن به فایل‌های صوتی مربوط به مطالب درسی خود هم می‌تونین به مرور کردن قبل از خواب بپردازین.

بهترین فاصله زمانی برای مرور کردن درس

دو الگوی زیر از معروف‌ترین بازه‌های زمانی هستن که برای مرور کردن مورد استفاده قرار می‌گیرن:

الگوی اول برای رعایت فاصله زمانی مرور درس‌ها

اولین الگویی که برای درس خوندن و مرور کردن قابل استفاده‌ست، همون الگوی توصیه شده توسط ابینگهاوسه. ممکنه اجرای این الگو برای داوطلبان کنکور کمی سخت باشه.

مرحله اول ۱ روز بعد از مطالعه
مرحله دوم ۳ روز بعد از مطالعه
مرحله سوم ۱۰ روز بعد از مطالعه
مرحله چهارم ۳۰ روز بعد از مطالعه
مرحله پنجم ۹۰ روز بعد از مطالعه

الگوی دوم برای رعایت فاصله زمانی مرور درس‌ها

دومین الگویی که برای تعیین فاصله زمانی بین مرور درسی قابل استفاده‌ست رو در ادامه بررسی می‌کنیم:

مرحله اول ۱ روز بعد از مطالعه
مرحله دوم بین ۵ تا ۱۰ روز بعد از مطالعه
مرحله سوم بین ۳ تا ۴ هفته بعد از مطالعه
مرحله چهارم حدود ۲ ماه بعد از مطالعه
مرحله پنجم حدود ۴ ماه بعد از مطالعه

این الگو مورد توجه تعداد زیادی از داوطلبان کنکور قرار گرفته و برای برنامه‌ریزی کنکور مناسبه.

چطور زمان‌هایی که باید مرور درسی کنیم رو به خاطر بسپاریم؟

برای این کار دو روش رو به شما معرفی می‌کنیم:

چطور زمان‌هایی که باید مرور درسی کنیم رو به خاطر بسپاریم؟

روش اول: یک دفترچه مخصوص برای ثبت تاریخ‌های مرور کردن هر درس کنار بذارین. هر بار که یک درس رو مرور می‌کنین مرحله مرور رو همراه با تاریخ مناسب برای مرور مرحله بعدی، در دفترچه‌تون وارد کنین. به این ترتیب نظم بیشتری برای درس خوندن دارین.

روش دوم: به جای دفترچه مخصوص در اولین صفحه از کتاب درسی مورد نظر، تاریخ و مرحله مرور درسی بعدی رو وارد کنین. مثلا بنویسین: درس ششم – 2 – تاریخ مرور بعدی 15 آبان. یعنی مرحله دوم مرور این درس رو انجام دادین و برای مرحله بعدی باید در تاریخ 15 آبان وارد عمل بشین.

روش سوم: استفاده از یک تقویم سررسید برای ثبت تاریخ دقیق مرور هر درس در تقویم می‌تونه کار شما رو راحت کنه. در برنامه درسی خود حتما تایم دقیقی برای مرور کردن مشخص کنین؛ اول هر روز مطالبی که باید مرور کنین رو از داخل تقویم چک کنین تا فراموشتون نشه!

فواید مرور سریع برای کنکور

 مرور سریع مفید واقع شده برای دانش‌آموزانی که در حال آمادگی جهت شرکت در آزمون سراسری هستن. برخی از فواید مرور سریع به شرح زیره:

  • یادآوری مطالب پیشین: با مرور سریع، مطالبی که قبلاً یاد گرفتین رو به خاطر میارین و پیشرفت خود در یادگیری رو بررسی می‌کنین.
  • تثبیت مطالب: مرور سریع مطالب مهم و کلیدی رو تثبیت می‌کنه و باعث میشه اون‌ها بهتر در ذهن شما تثبیت بشن.
  • آمادگی برای آزمون: مرور سریع باعث میشه که شما بتونین مطالب رو سریع تر بخاطر بیارین و در آزمون بهتر عمل کنین.
  • افزایش اعتماد به نفس: مرور سریع باعث میشه که شما خود رو بهتر و آماده‌تر برای آزمون ببینین و اعتماد به نفس خود رو افزایش بدین.
  • اصلاح اشتباهات: مرور سریع به شما کمک می‌کنه تا اشتباهات خود رو بشناسین و اصلاح کنین.

بنابراین، مرور سریع یکی از روش‌های مهم برای آمادگی بهتر جهت شرکت در کنکوره و می‌تونه به شما در برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب کمک کنه.

چرا باید با بهترین تکنیک‌ها و روش‌های مرور دروس آشنا شویم؟

استفاده از بهترین تکنیک‌ها و روش‌های مرور دروس، به شما کمک می‌کنه تا به طور مؤثرتری اطلاعات رو در ذهن خودتون ثبت کنین و به یادگیری بیشتری دست پیدا کنین. این روش‌ها شامل تمرین‌های فعالانه، استفاده از نمودارها و جداول، استفاده از تصاویر و ویدئوها، تدوین خلاصه‌ها و نکات کلیدی و … میشه.

 بهترین روش‌های مرور دروس

با استفاده از این روش‌ها، شما می‌تونین در کوتاه مدت به طور کامل و دقیق به مفاهیم دروس آشنا شده و در به خاطر سپردن اون‌ها نیز موفق تر باشین. همچنین، استفاده از روش‌های مرور دروس به شما کمک می‌کنه تا بسیاری از موضوعات رو عمیق‌تر متوجه بشین.

یادگیری چیست ؟

یادگیری به فرآیندی اطلاق میشه که در اون دانش، مهارت‌ها، عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای جدید دریافت و تحصیل میشن؛ همچنین ممکنه به صورت فردی یا در چارچوب یک سیستم آموزشی انجام بشه. در هر دو حالت، یادگیری شامل فرآیندهای شناختی، شناختی-عملی، رفتاری و اجتماعیه.

این فرآیند شامل درک مفاهیم، حفظ اطلاعات، تفسیر، تحلیل، تعمیق، نوآوری و کاربرد دانش و مهارت‌های به دست اومده در مسائل واقعیه. یادگیری در طول زمان ممکنه با مشکلات و چالش‌ها همراه باشه، اما این فرآیند برای پیشرفت فردی و اجتماعی بسیار مهمه.

مرور مطالب درسی؛ سبک مطالعاتی مناسب

برای مرور مطالب درسی و تثبیت اون‌ها، بهتره از یک سبک مطالعاتی مناسب استفاده کنین. این سبک مطالعاتی باید بر اساس نیازها و سبک یادگیری شما شخصی‌سازی بشه. در زیر چند روش مطالعه برای شما ارائه شده:

مرور مطالب درسی؛ سبک مطالعاتی مناسب

  1. مطالعه با تمرکز: در این روش، باید تمرکزتون رو روی مطالب درسی متمرکز کنین و هیچ گونه حواس پرتی نداشته باشین. برای این منظور، محیط آروم و مناسبی برای مطالعه انتخاب کنین و از موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی دوری کنین.
  2. مطالعه با مرور مجدد: در این روش، بهتره مطالب درسی رو به صورت مرتب و چند بار مرور کنین تا اطمینان حاصل بشه که مباحث به خوبی درک شدن.
  3. استفاده از روش‌های یادگیری بصری: به کمک نمودارها، جدول‌ها و شکل‌ها می‌تونین مطالب درسی رو به طور بهتری درک کنین.
  4. ایجاد یادداشت: با تهیه یادداشت از مطالب درسی می‌تونین مفاهیم رو بهتر حفظ کنین و همچنین بعدا به اون‌ها مراجعه کنین.
  5. حل سوالات تمرین: با حل سوالات تمرین می‌تونین بهترین روش برای حل مسائل رو متوجه بشین و مفاهیم رو بهتر درک کنین.

راهکارهای مرور مطالب درسی؛ چگونه مرور کنیم؟

برای مرور مطالب درسی بهتره از راهکارهای زیر استفاده کنین:

  1. تعیین هدف: قبل از شروع به مطالعه، باید هدف خودتون رو مشخص کنین. برای مثال، آمادگی برای آزمون، تثبیت مفاهیم و …
  2. تقسیم بندی مطالب: مطالب درسی رو به بخش‌های کوچکتر تقسیم بندی کنین و هر بخش رو به صورت جداگانه مرور کنین.
  3. استفاده از فلش کارت: با ساخت دسته فلش کارت، می‌تونین به راحتی مفاهیم رو حفظ کنین. بهتره که از کلمات کلیدی و جملات مهم و خلاصه‌ای از مطالب استفاده کنین.
  4. مطالعه ادامه دار: بهتره به جای مطالعه یک باره برای چند ساعت، حداکثر 30 دقیقه در روز مطالب درسی بخونین.
  5. شرکت در جلسات گروهی: با شرکت در جلسات گروهی، می‌تونین از تجربیات دیگران نیز استفاده کنین و مفاهیم رو بهتر درک کنین.
  6. حل تست: با حل تست‌های مربوط به مطالب درسی، می‌تونین علاوه بر حفظ مفاهیم، به بررسی قدرتتون در پاسخگویی به سوالات هم بپردازین.
  7. استفاده از روش‌های یادگیری فعال: مثل توضیح دادن مطالب به دوستان و یا ساخت نمودارهای خلاصه مطالب، مثل mind map

با استفاده از راهکارهای مناسب، می‌تونین بهترین نتیجه رو در مرور مطالب درسی خود داشته باشین.

سخن پایانی درباره بهترین روش مرور درسی”ابینگهاوس”

با خوندن این مقاله راه‌های بهتری برای مرور درسی یاد می‌گیرین. اجرا کردن هر کدوم از این روش‌های می‌تونه سطح یادگیری شما رو به بالاترین حالت ممکن برسونه. مرور مطالب درسی به خصوص برای داوطلبان کنکور امری حیاتی و مهمه. طبقه‌بندی شدن مطالب در ذهن هم، یادآوری اون‌ها رو ساده‌تر می‌کنه و هم یادگیری عمیق اون‌ها رو تضمین می‌کنه.

ثبت کردن زمان‌های مرور و برنامه‌ریزی دقیق و منظم هم از دیگه عواملیه که درس خوندن و یادگیری بیشتر رو برای شما به ارمغان میاره. مرور مطالب درسی یکی از اصول برنامه‌ریزی کردنه؛ بدون مرور، درس خوندن شما مانند آب در هاونگ کوبیدنه! چون طبیعتا بدون مرور بعد از چند روز مطالب داخل ذهن شما کمرنگ میشه و در نهایت فراموش میشه.

استفاده از روش بازخوانی می‌تونه مرور درس‌های حفظی رو ساده‌تر کنه.

روش بازیابی برای مرور این گروه از درس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیره که در این مقاله در مورد اون توضیح دادیم.

بهترین روش برای مرور درسی در دوران کنکور اینه که با برنامه و در فاصله‌های زمانی منظم، روش‌های مرور درسی حفظی و تحلیلی رو در کنار هم اجرا کنین. این روش‌ها و فاصله زمانی مناسب برای مرور درسی در مقاله ذکر شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

15 دیدگاه دربارهٔ «تکنیک‌های حرفه‌ای برای مرور درسی»

  1. آواتار Unknown

    سلام
    خیلی ممنون از مقاله فوق العادتون حقیقتا به من خیلی کمک کرد و خیلی چیزا برام روشن شد.
    عمیقا تشکر میکنم.

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام. ممنون که وقت گذاشتین مطالعه کردین.🙌👌

  2. آواتار یونس شعبانی
    یونس شعبانی

    سلام ببخشید من هر درس رو چندین بار میخونم و بعد شروع به تست زدن میکنم و منابع من هم خوبن و سخت مثل نردبان بعد بیشتر تست هارو درست میرنم اما باز فکر میکنم بلد نیستم یا میگم شاید فرمول شانسی یادم اومده به خاطر همین هر روز از ترس فراموشی همه درسا رو یک بار باید بخونم همش میترسم که فراموش کنم اگه میشه کمک کنید

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام آقای شعبانی. خدا قوت💪🏻🙌🏻
      شما کاملا دارید طبق یه روند خوب و مشخص پیش میرید. پس اینکه مدام به خودتون انرژی منفی و ترس وارد کنید هیچ کمکی به شما نمیکنه و فقط اعتماد به نفس شما رو تضعیف میکنه. وقتی که کامل یه مبحثی رو مطالعه میکنید به خودتون بگید من این درس رو خیلی خوب بلدم و دیگه با حالت وسواس گونه درس نخونید.

  3. آواتار Mmdhossein

    سلام خسته نباشید
    مقاله رو خوندم خیلی کامل و جامع بود مرسی
    فقط سوالی که داشتم این بود که:
    چرا تو روش مرور تلفیقی بازیابی و بازخوانی زمانی که درس رو ضعیفیم باید اول تست بزنیم؟،، مگه برعکس نیس؟،، نباید اول جزوه رو یه نگاهی بکنیم بعد بریم سراغ تست؟،، یا ازون طرف زمانی که به بحث تسلط داشتیم و داریم در حقیقت نباید مستقیم بریم سراغ تست و کمتر وقت رو مرور جزوه و بازخوانی بزاریم؟
    چون گفتین اگه بحث رو مسلطین جزورو اول بخونین و بعد تست بزنین

    1. آواتار فاطمه گزانه‌ئی
      فاطمه گزانه‌ئی

      سلام محمدحسین جان
      خواهش می‌کنم
      ممنون از تو که وقت گذاشتی و مقاله رو کامل مطالعه کردی.
      اگر اول سراغ تست زدن بری، یه ذهنیت کلی در مورد چیزهایی که بلد نیستی برات شکل می‌گیره. (البته یادت باشه وقتی حرف از مرور درسی می‌زنیم یعنی قبلا حداقل یک بار درس رو خوندی و بدون مطالعه سراغ تست نیومدی)
      بهتره روش‌های مختلف مرور درسی رو امتحان کنی و ببینی کدومش بیشتر برای تو تاثیر مثبت داره و همون رو استفاده کنی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد