بهترین و موثرترین روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور انسانی

بهترین و موثرترین روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور انسانی

اون دسته از داوطلبانی که دوست دارن توی رشته‌هایی مثل حقوق، ادبیات فارسی، علوم قضایی یا سایر رشته‌های زیرگروه یک انسانی ادامه تحصیل بدن، باید برای پیدا کردن روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور وقت زیادی بذارن.

اون‌ها نیاز دارن که با استفاده از شیوه صحیح مطالعه ادبیات تخصصی، توی کمترین زمان به بالاترین سطح از یادگیری این درس برسن؛ چون توی دوره آمادگی کنکور با حجم زیادی از درس‌ها روبه‌رو هستن.

ضریب 4 درس علوم و فنون باعث شده که یکی از تاثیرگذارترین درس‌ها در نتیجه نهایی کنکور داوطلبان انسانی تبدیل شود. استفاده از شیوه صحیح مطالعه ادبیات تخصصی سرعت و کیفیت یادگیری را در برای این افراد بهبود می‌بخشد. با کمک روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور این درس را به صورت مبحثی و مفهومی یاد می‌گیرید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت انتخاب شیوه صحیح مطالعه ادبیات تخصصی کنکور 1403

داوطلبان کنکور انسانی که قراره برای خوندن درس ادبیات تخصصی زمان صرف کنن، معمولاً توی دو گروه قرار می‌گیرن؛ کسانی که توی این درس احساس ضعف زیادی دارن و کسانی که با آن کنار اومدن و مشکل خاصی ندارن.

گروه اول برای رسیدن به نتیجه بهتر و پیشرفت کردن توی درس ادبیات اختصاصی، باید صبر بیشتری داشته باشن. گروه دوم هم باید از روش‌های درستی برای رسیدن به نتایج عالی استفاده بکنن.

توی نتیجه هر کدوم از داوطلبان نیاز دارن با توجه به شرایط خاص خودشون، یکی از انواع مختلف روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور رو پیش بگیرن. مشاهده ویدیو زیر می‌تونه اطلاعات مفیدی درباره روش مطالعه ادبیات تخصصی کنکور به شما بده:

علت تاثیر بالای درس ادبیات توی کنکور رشته علوم انسانی 1403

خوندن درس ادبیات برای کنکور رشته انسانی رو نباید به هیچ وجه دست کم بگیرین؛ حتماً زمان کافی توی برنامه‌ریزی کنکور خودتون به مطالعه این درس اختصاص بدین تا به درصدهای خوبی از اون برسین. تعداد زیادی از داوطلبان رشته انسانی درصدهای خوبی از این درس توی کنکور کسب می‌کنن.

علت تاثیر بالای درس ادبیات در کنکور رشته علوم انسانی 1403

همین مسئله باعث میشه که درصد پایین از این درس روی نتیجه نهایی شما اثر بدی داشته باشه. پس برای این که از رقیباتون عقب نمونین، لازمه که روی انتخاب نحوه خوندن ادبیات تخصصی کنکور انسانی خوب فکر کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مباحث و بودجه‌بندی فارسی توی کنکور انسانی 1403

درس ادبیات تخصصی که اون رو با نام علوم و فنون ادبی هم می‌شناسین، 30 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی رو به خودش اختصاص میده. شما برای جواب دادن به این سوالات، 30 دقیقه زمان دارین؛ به عبارت دیگه می‌تونین برای هر سوال یک دقیقه فکر کنین تا به جواب درست برسین.

اطلاع از بودجه‌بندی کنکور میتونه به شما کمک کنه که به شکل بهتری برای کنکور خودتون رو آماده کنین. بودجه‌بندی بخش‌های مختلف این درس رو توی جدول زیر برای شما آوردیم:

مبحث تعداد سوالات توی کنکور
تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی 7 تست
آرایه‌های ادبی 8 تست
پایه‌های آوایی 2 تست
اختیارات شاعری 8 تست
قرابت معنایی 4 تست
املا و لغت 1 تست

ممکنه سوالی از بخش املا و لغت طراحی نشه و به بخش قرابت معنایی یا دیگر بخش‌ها یک تست اضافه بشه.

بهترین روش مطالعه ادبیات تخصصی کنکور انسانی

یکی از اشتباهاتی که اکثر داوطلبان کنکور انسانی مرتکب میشن، مطالعه درس به درس ادبیات تخصصی است. برای شرکت توی کنکور نمی‌تونین از همون روش درس خوندن‌های شب امتحان استفاده کنین. لازمه که درس‌ها رو مفهومی و مبحثی بخونین تا به نتیجه بهتری برسین.

یعنی به جای این که درس اول و بعد از اون به ترتیب درس دوم و سوم و … رو بخونین، اول مبحث آرایه‌ها رو مطالعه کنین. بعد از اون سراغ لغات برین یا دستور زبان رو تمرین کنین. روش درست مطالعه هر کدوم از مباحث ادبیات تخصصی رو توی ادامه برای شما آوردیم:

بهترین روش مطالعه ادبیات تخصصی کنکور انسانی

روش مطالعه تاریخ ادبیات

بخش تاریخ ادبیات توی کتاب علوم و فنون، شامل نکته‌های زیادی میشه؛ چیزهایی که برای یادگیری اون‌ها به دقت و تمرین زیادی نیاز دارین. استفاده از شیوه صحیح مطالعه ادبیات تخصصی توی یادگیری این بخش تاثیر بسیار زیادی میذاره.

یادتون باشه اصلی‌ترین منبع برای یادگیری این قسمت از درس، کتاب درسی است. برای یادگیری نکته‌های این مبحث قسمت‌ها مهم رو با ماژیک پررنگ‌تر کنین تا بیشتر از سایر مطالب به چشم بیان.

می‌تونین از حاشیه‌نویسی کردن، نوشتن آثار و نویسنده‌ها توی جدول و یا هر راه دیگه‌ای که فکر می‌کنین برای یادگیری شما مفیده، استفاده کنین تا به نتیجه بهتر برسین. یک روش دیگه‌ای هم که می‌توان توی این قسمت برای یادگیری استفاده کرد، روش تصویر‌سازی و کد‌گذاری است.

با این روش می‌توان کلیدواژه آثار و سبک شاعری، شخص مورد نظر رو یاد‌ گرفت و به جای حفظ کلی مطالب، کلیدواژه‌ها رو حفظ کنین. مرور کردن مطالبی که مطالعه کردید، تثبیت اون‌ها رو توی ذهن شما تضمین می‌کنه؛ پس برای مرور مطالب هم به قدر کافی زمان صرف کنین.

روش مطالعه سبک‌شناسی

بر خلاف مطالبی که باید برای تاریخ ادبیات به صورت حفظی یاد می‌گرفتین، برای مباحث سبک‌شناسی باید همه چیز رو به صورت مفهومی آموزش ببینین. البته پیش‌نیاز تشخیص سبک‌های مختلف ادبیات این است که تمام ویژگی‌های زبانی، ادبی و فکری هر سبک رو به خوبی حفظ کرده باشین.

برای این که بتونین یک سبک ادبی رو تشخیص بدین، باید توی درک قرابت معنایی هم قوی باشین. برای یادگیری سبک‌های مختلف ادبی پیشنهاد می‌کنیم، انواع مختلف اون رو توی یک جدول جمع کنین و هر روز مرورشون کنین تا با جزئیات توی ذهن‌تون ثبت بشن.

پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت سبک‌شناسی، روی تقویت آرایه‌های ادبی هم برنامه‌ریزی کنین.

روش مطالعه پایه‌های آوایی و اختیارات شاعری (عروض و قافیه)

پایه‌های آوایی و اختیارات شاعری که توی گذشته به عنوان عروض و قافیه شناخته می‌شدن، برای یادگیری به روش کنکوری به رعایت اصول و قواعد خاص خود نیاز دارن.

برای این که بتونین از پس تست‌های این درس بربیاین، باید ابتدا قوانین عروض و قافیه رو به خوبی حفظ کنین؛ بهتره از روش یادداشت برداری کرنل (جدولی) استفاده کنین. به این صورت که تمامی وزن‌ها رو تفکیک می‌کنین و هرکدوم رو با نکاتش داخل جدول می‌نویسین.

با این کار یکی از روش‌های یادگیری  که مقایسه موارد هست رو به خوبی انجام میدین. بعد از اون با مطالعه متن کتاب درسی و حل کردن تمرین‌های آن شروع کنین تا به سطح قابل قبولی از یادگیری این مباحث برسین.

روش مطالعه پایه‌های آوایی و اختیارات شاعری (عروض و قافیه)

توی قدم بعدی نوبت به تست‌های آموزشی میرسه؛ توی این مرحله تمام مطالبی که یاد گرفته بودین رو به چالش می‌کشین و از یادگیری مفهومی مطمئن می‌شین. بعد از اون سراغ تست‌های کنکوری برین؛ چک کردن پاسخنامه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که بعد از تست زدن باید انجام بدین.

روش سماعی یکی از بهترین روش‌های مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور توی بخش عروض و قافیه است. به این صورت که تمام وزن‌های موجود توی کتاب درسی سه پایه رو استخراج می‌کنین و همراه با یک بیت به عنوان مثال، داخل یک دفترچه یا برگه یادداشت می‌کنین؛

حالا این وزن‌ها رو همراه با مثال‌هاشون چندین و چند بار مرور کنین تا به ملکه ذهن شما تبدیل بشن. یادتون نره که بدون تمرین و تکرار زیاد توی این بخش نتیجه‌ای نمی‌گیرین! پیدا کردن وزن شعرهای یک دیوان می‌تونه تمرین خوبی برای یادگیری عروض و قافیه باشه.

آرایه ادبی

آرایه‌های ادبی که از مباحث سخت درس ادبیات تخصصی هستن، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرن. برای یادگیری صحیح آرایه‌های ادبی باید ابتدا تک به تک اون‌ها رو با کمک مثال‌های مختلف آموزش ببینین.

بعد از این که به سطح قابل قبولی توی این مبحث رسیدین، حل کردن تست‌های مرتبط به اون رو شروع کنین. برای تمرین و تسلط باید تست‌های ترکیبی آرایه‌ها رو حل کنین، به این خاطر که توی سوالات کنکور اکثر تست‌های آرایه به صورت ترکیبی هستن.

شاید توی اوایل راه تعداد تست‌هایی که اشتباه حل می‌کنین خیلی بیشتر از تست‌های صحیح باشه، اما پیشنهاد می‌کنیم کمی صبور باشین و روحیه خودتون رو نبازین. با پشتکار، مطالعه و تست برای این درس رو ادامه بدین تا به نتیجه درست برسین.

روش مطالعه قرابت معنایی

برای موفقیت توی تست‌های قرابت معنایی باید توی درک مفهوم صورت سوال قوی بشین. بهتره که برای یادگیری عمیق مطالب این مبحث، اوایل از تست‌های طبقه‌بندی شده استفاده کنین تا با مفهوم بیت‌ها و نکات اون‌ها آشنا بشین.

بعد از این که با قلق‌های قرابت معنایی آشنا شدین، سراغ تست‌های تصادفی برین. به این ترتیب توی درک مفهوم مربوط به هر شعر مهارت کافی رو پیدا می‌کنین؛ پس حتی اگه با شعرهای جدید هم روبه‌رو بشین به راحتی جواب درست رو پیدا می‌کنین.

بعد از این که تست‌های متنوع رو حل کردین، پاسخنامه تست‌ها رو هم به دقت مطالعه کنین. تک تک گزینه‌ها و سوالاتی که درست یا غلط جواب دادین رو خوب بررسی کنین تا روی تمام مطالب مبحث قرابت معنایی تسلط پیدا کنین.

روش مطالعه لغت و املا

بر اساس تجربه‌ای که از کنکور چند سال اخیر به دست اومده، بیشتر تست‌های املا و لغت توی کنکور از لغت‌های آخر کتاب طراحی شدن. بهترین روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور توی بخش‌های حفظی مثل املا و لغت، پیروی کردن از یک برنامه منظم برای مطالعه و مرور کردن است.

زمان مطالعه لغات، به کلمه‌هایی که هم‌آوا هستن ولی معنی و املای مختلفی دارن، توجه بیشتری داشته باشین؛ چون از سوژه‌های مورد علاقه طراحان سوالات کنکور هستن.

اصولی‌ترین روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور 1403

برای این که بتونین یک مطالعه درست و اصولی داشته باشین، بهتره که موارد زیر رو توی پیاده‌سازی نحوه خوندن ادبیات تخصصی کنکور انسانی به خاطر داشته باشین:

اصولی‌ترین روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور 1402

منبع مناسب

کمک گرفتن از یک منبع درسی مناسب می‌تونه سرعت مطالعه شما رو توی روزهای کنکور خیلی بیشتر از قبل بکنه. از بین کتاب‌های مختلفی که توی بازار دیده میشن، کار ساده‌ای نیست؛ البته ما این انتخاب رو با کمک بسته ادبیات کنکور پرش برای شما ساده‌تر از همیشه کردیم.

بسته ادبیات کنکور پرش که شامل دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب کمک‌درسی میشه، یادگیری مباحث مختلف کتاب علوم و فنون رو برای داوطلبان کنکور انسانی بسیار ساده‌تر میکنه.

البته اگه علاقه دارین توی زمان تدریس با معلم در ارتباط باشین و سوالات خودتون رو همون لحظه با اون در میان بذارین، بهتر است از کلاس آنلاین کنکور کمک بگیرین.

توی کلاس‌های آنلاین کنکور پرش‌لایو امکان پرسش و پاسخ با اساتید فراهم شده؛ همچنین جزوه‌ها و فایل‌هایی که سر کلاس به دانش‌آموزان تدریس میشه هم در اختیار اون‌ها قرار می‌گیره.

خلاصه‌نویسی

توی روزهای نزدیک به کنکور زمان زیادی برای مطالعه تمام مطالب کتاب درسی ندارین. توی همچین شرایطی خلاصه‌نویسی‌هایی که توی طول سال تحصیلی انجام دادین، به داد شما میرسه.

نوشتن خلاصه‌ای از نکات مهم مطالب هم مرور کردن رو برای شما ساده‌تر می‌کنه و هم ماندگاری اون‌ها رو توی ذهن شما بیشتر می‌کنه.

مرور مطالب

از اون جایی که مطالب کتاب علوم و فنون شامل مباحث حفظی هم میشه، لازم است که برای یادگیری صحیح اون به مرور درسی هم توجه ویژه بشه.

تست‌زنی

بهترین راه برای تست زدن اینه که چهار مرحله زیر رو طی کنین:

  • خوندن مطالب کتاب درسی یا درسنامه؛
  • حل تمرین‌های کتاب درسی؛
  • حل تست‌های آموزشی؛
  • حل تست‌های کنکوری.

اگه بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه، سراغ تست‌های کنکوری برین به احتمال زیاد به خاطر عدم آمادگی کافی، تعداد زیادی از اون‌ها رو اشتباه پاسخ میدین! همین مسئله می‌تونه انگیزه شما رو برای ادامه درس خوندن کمتر کنه. پس سعی کنین هر مرحله رو سر وقت خودش اجرا کنین.

آشنایی با تکنیک‌های صحیح مطالعه ادبیات تخصصی کنکور رتبه‌های برتر

اطلاع از تجربه کسانی که قبل از شما مسیر کنکور انسانی رو پشت سر گذاشتن، هم راهنمایی خوبی برای شماست و هم تاثیر زیادی توی روحیه شما میذاره. توی ادامه مطلب تجربه تعدادی از رتبه‌های برتر کنکور رو با هم بررسی می‌کنیم:

تکنیک‌های صحیح مطالعه ادبیات تخصصی کنکور رتبه‌های برتر

یکی از رتبه‌های تک رقمی کنکور انسانی که 74 درصد از سوالات این درس رو توی کنکور درست پاسخ داده بود، درباره روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور به این شکل توضیح میده:

«درس زبان و ادبيات فارسی اختصاصی رو تقريباً هر روز توی برنامه درسی خودم داشتم؛ به اين صورت که مباحثی از بخش عروض يا آرايه‌های ادبی رو که تفکيکی‌تر بودن، تمرين میکردم و سؤال‌هايی رو که توی آزمون‌های آزمايشی اشتباه زده و توی کتاب خودآموز نوشته بودم، مرور می‌کردم.»

 داوطلب دیگه کنکور سراسری انسانی که رتبه سه رقمی کسب کرده بود، درباره نحوه خوندن ادبیات تخصصی کنکور اینطور صحبت میکنه:

«براي حفظ کردن نام اوزان عروضی، از جعبه «لايتنر» استفاده می‌کردم و برای تشخيص اوزان به روش‌ سماعی، توی کتابخانه مدرسه با دوستان مشاعره می‌کرديم؛

به اين صورت که همراه با خواندن شعر، وزن‌ اون رو هم بايد می‌گفتيم که اين روش بسيار به من کمک کرد. برای مهارت توی آرايه‌های ادبی، توی اشعار گلستان و بوستان و ديوان حافظ، آرايه‌های ادبی رو پيدا می‌کردم.

مباحث حفظی تاريخ زبان و ادبيات فارسی مانند نام اشخاص و آثارشون، بخصوص بخش‌ تاريخ زبان و ادبيات فارسی جهان رو نيز از طريق استفاده از جعبه «لايتنر» کار مي‌کردم. همچنين توی مباحث تاريخ زبان و ادبيات فارسی برای خودم سؤال طرح می‌کردم.»

از دو نفر از داوطلبانی که تونسته بودن 100 درصد سولات ادبیات اختصاصی رو توی کنکور درست پاسخ بدن و به رتبه تک رقمی برسن، درباره روش مطالعه علوم و فنون پرسیدیم و به این جواب‌ها رسیدیم:

« همون‌طور که که می‌دونين، سؤالات درس زبان و ادبيات فارسی اختصاصی از کتاب‌های  تاريخ زبان و ادبيات فارسی ايران و جهان 1 و 2، آرايه‌های ادبی سال سوم و زبان و ادبيات فارسی پيش‌دانشگاهي (قافيه، عروض، سبک‌شناسي و نقد ادبی) طرح میشه و چون ماهيت اين چهار درس تقريباً متفاوت از هم است، من هم روش‌های متفاوتی رو برای مطالعه‌ اين چهار منبع انتخاب کردم.»

«توی دروس عروض و قافيه، بعد از مطالعه‌ دقيق و مکرر متن کتاب درسی، از طريق تست يا مطالعه اشعار مختلف، آموخته‌‌های خودم رو ثبت می‌کردم. توی مورد کتاب تاريخ ادبيات نيز مطالعه مکرر کتاب‌های درسی و حاشيه‌نويسی، روش‌هايی بود که توی يادگيری من کاربرد داشت.»

همون‌طور که خوندین، برای مطالعه این درس یک روش ثابت و یکسان نمی‌تونه اثربخش باشه؛ پس بهترین راه اینه که شیوه صحیح مطالعه ادبیات تخصصی کنکور رو با کمک آزمون و خطا بین روش‌های مختلف برای خودتون پیدا کنین.

مطالعه درس‌هایی که شامل مطالب حفظی و مفهومی میشن، نیاز به تمرکز دارن؛ افزایش تمرکز برای درس خواندن هم با کمک راهکارهایی ساده مثل سوال پرسیدن، خلاصه نوشتن، مطالعه توی محیط مناسب و … انجام میشه.

سخن پایانی درباره روش مطالعه ادبیات اختصاصی انسانی

موفقیت داوطلبان کنکور انسانی، علاوه بر استفاده از روش مطالعه ادبیات اختصاصی کنکور تا حدود زیادی به صبر، تلاش و پشتکار اون‌ها وابسته است. انتخاب کردن نحوه خواندن ادبیات تخصصی کنکور انسانی یا همون علوم و فنون، با خوندن این مقاله برای شما خیلی ساده‌تر شده.

یادتون باشد که برای رسیدن به هدف خود باید حدود یک سال رو حسابی تلاش کنین تا به نتیجه دلخواه برسین.

شما می‌توانید از هر کتاب کمک درسی یا کلاسی که راحت هستید استفاده کنید اما این نکته رو در نظر بگیرین که منبعی که انتخاب می‌‌‌‌کنید کامل و جامع باشد و تمامی مباحث مهم کتاب درسی رو در برگیرد.

تمامی مباحث ادبیات اختصاصی رو مثل تاریخ ادبیات و سبک شناسی، قرابت معنایی، آرایه ادبی، عروض و قافیه، لغات و… رو هر روز مطالعه کنین و تست‌های مرتبط با آن مباحث رو بزنید. مرور مطالبی که خواندین رو فراموش نکنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد