شیوه مطالعه درس اقتصاد کنکور

شیوه مطالعه درس اقتصاد کنکور

اقتصاد یکی از مهم‌ترین درس‌هاییه که داوطلبان کنکور انسانی باید با اون دست و پنجه نرم کنن. مسائل اقتصاد و سوالات انحرافی اون بخش‌های چالش‌برانگیز این درس برای داوطلبان کنکوره. برای این که بتونین از پس تست‌های این درس بربیاین، لازمه که از بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور استفاده کنین. توی این مقاله با ما همراه باشین تا شیوه خواندن اقتصاد کنکور رو با هم مورد بررسی قرار بدیم.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور، روشی است که هم به مطالب حفظی و هم به مسائل این درس توجه داشته باشه. علاوه بر این باید شیوه خوندن اقتصاد کنکور رو طوری طراحی کنین که به مطالب مفهومی این کتاب درسی هم تسلط پیدا کنین. باید خط به خط کتاب درسی اقتصاد رو مطالعه کنین و نسبت به حفظ کردن فرمول‌های آن حساس باشین. 

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت انتخاب نحوه مطالعه درس اقتصاد کنکور

اگه هدف شما از شرکت توی کنکور انسانی رسیدن به رشته‌های محبوبی مثل حسابداری، مدیریت‌های مختلف، اقتصاد و یا سایر رشته‌های زیر گروه 3 انسانی است، باید برای خواندن درس اقتصاد وقت زیادی در نظر بگیرین.

از اونجایی که تست‌های اقتصاد توی کنکور برای این افراد ضریب 3 داره، مطالعه تست زدن اون هم اهمیت ویژه‌‌ای برای داوطلبان داره. این درس برای زیرگروه (1) ضریب 1 و برای زیرگروه‌های (2)، (4) و (5) ضریب 2 داره.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علت اهمیت درس اقتصاد برای کنکوری‌ها

تقریباً 52 درصد از داوطلبان رشته انسانی، حدود 10 تا 40 درصد تست‌های درس اقتصاد رو درست پاسخ میدن. یعنی اگه بتونین نصف سوالات اقتصاد کنکور رو درست جواب بدین، تعداد زیادی از رقیباتون رو پشت سر گذاشتین. بین داوطلبان کنکور انسانی، افراد کمی می‌تونن 100 درصد سوالات اقتصاد رو درست جواب بدن!

علت اهمیت درس اقتصاد برای کنکوری‌ها

تعداد سوالات اقتصاد توی کنکور زیاد نیست و این باعث میشه که تک تک سوالات آن ارزشمند باشن. یعنی اگه از تمام 15 سوال اقتصاد، فقط دو سوال رو اشتباه جواب بدین، به‌جای 100 درصد به حدود 80 درصد میرسین!

با این تفاسیر احتمال این که به درصد منفی برسید خیلی زیاده؛ پس حسابی حواس‌تون رو جمع کنین تا از موثرترین و بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور استفاده کنین؛ با توجه به توانایی‌های خودتون توی مطالعه این درس، زمان کافی رو توی برنامه‌ریزی کنکور خود برای مطالعه و تست‌زنی اقتصاد صرف کنین تا به نتیجه مطلوب برسین.

مباحث و بودجه‌بندی درس اقتصاد توی کنکور

15 مورد از سوالات دفترچه تخصصی کنکور انسانی، به درس اقصاد اختصاص داده شده. برای جواب دادن به این سوالات حدود 10 دقیقه وقت دارین! یعنی هر سوال توی زمان کمتر از یک دقیقه باید حل بشه؛ پس همین جا مشخص میشه که شیوه خوندن اقتصاد کنکور باید حل تست سرعتی رو بیشتر مورد پوشش قرار بده. به طور کلی، اطلاع از بودجه‌بندی کنکور انسانی میتونه به داوطلبان کمک کنه که آمادگی بهتری برای شرکت توی کنکور داشته باشن.  بودجه‌بندی این درس توی جدول زیر نشان داده شده:

عنوان تعداد سوالات توی کنکور
تولید 2
بازار 2
آشنایی با شاخص اقتصادی 5
پول و بانک 2
فقر و توزیع درآمد 1
اقتصاد بین الملل 2
اقتصاد ایران 1

تقسیم‌بندی مباحث کتاب اقتصاد برای مطالعه کنکوری

به‌طور کلی مباحث موجود توی کتاب اقتصاد رو می‌تونیم به سه دسته زیر تقسیم کنیم:

تقسیم‌بندی مباحث کتاب اقتصاد برای مطالعه کنکوری

  • بخش حفظی:

تقریباً نصف سوالات  اقتصاد که توی کنکور انسانی مطرح میشه به صورت حفظی طراحی شده؛ پس باید متن این کتاب رو به خوبی حفظ کرده باشین. خلاصه‌برداری کردن از مهم‌ترین کارهایی است که زمان مطالعه مطالب حفظی این درس باید انجام بدین.

بعد از این که کتاب درسی رو حدود 2 بار مطالعه کردین، نوشتن خلاصه رو شروع کنین. سعی کنین خلاصه‌نویسی رو به زبان خودتون انجام بدین و جملات کتاب رو کپی نکنین؛ با این کار هم کمیت و کیفیت مطالعه خودتون رو به چالش می‌کشین و هم یک منبع خوب برای مرور کردن می‌سازین.

برای تقویت مطالب حفظی توی هر درسی، به مرور کردن نیاز دارین؛ درس اقتصاد هم از این قاعده مستثنی نیست! به خاطر داشته باشین توی زمان طراحی و تنظیم برنامه‌ریزی درسی کنکور انسانی، به مرور درس مهمی مثل اقتصاد توجه کنین.

  • بخش مسائل:

مسئله‌های اقتصاد برای تعداد زیادی از داوطلبان سخت و ترسناک هستن! این مسائل شامل محاسبه مالیات، ارزش افزوده صرفه‌جویی توی مصرف برق، نرخ اشتغال و بیکاری، عرضه و تقاضا، استهلاک درآمد ملی، درآمد و سود و زیان و محاسبه نسبت دهک‌ها به یکدیگر میشن. تمرین و تکرار زیاد مسائل میتونه شما رو به مرحله‌ای برسونه که با دیدن صورت سوال، راه‌حل اون به سرعت توی ذهن‌تون شکل میگیره.

بهترین کار برای یادگیری عمیق و دقیق مسائل اقتصاد اینه که بعد از خوندن مسئله‌های کتاب، سراغ تست‌های تالیفی برین تا حسابی راه‌حل‌ها رو یاد بگیرین. توی قدم بعدی باید تعداد زیادی تست حل کنین تا به قدر کافی برای حل این نوع از سوالات اقتصاد توی کنکور آماده بشین.

تعداد مسائل اقتصاد توی کنکور سال‌های مختلف متفاوت بوده. توی چند سال اخیر حدود 4 تا 5 سوال از مسائل اقتصاد به صورت انحرافی طراحی شده؛ اگه به اندازه کافی تمرین نداشته باشین نمی‌تونین به پاسخ درست برسین.

  • بخش مفهومی:

بخش حفظی و مفهومی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارن؛ درست مثل قسمت حفظی باید برای مطالعه مفهومی درس اقتصاد هم زمان زیادی در نظر داشته باشین. خوندن قسمت‌های مفهومی باید با تمرکز و دقت بیشتری انجام بشن.

زمان حل سوالات مربوط به این قسمت از کتاب اقتصاد، نکته‌ها و مواردی که برای شما جدید و مهم هستن رو توی حاشیه کتاب یا توی دفترچه‌ای جداگونه یادداشت کنین. به این ترتیب با هر بار مرور کردن به سادگی تمام نکاتی که قبلاً تمرین کرده بودین، مجدداً مطالعه می‌کنین و بهتر به خاطر می‌سپارین.

مطالب مفهومی درس اقتصاد که سوالات انحرافی زیادی از آن‌ها طراحی میشه، شامل موضوعات زیر میشن:

  • اقتصاد در تعلیم اسلام
  • محاسبه تولید کل جامعه
  • تورم، عرضه و تقاضا
  • بهره‌وری (سیاست‌های پولی و مالی)
  • توزیع درآمد و معیار سنجش آن
  • تاثیر عملکرد افراد بر متغیرهای کلان
  • اهمیت بودجه کل کشور
  • انواع نرخ‌های مالیاتی و دولت توسعه

مواردی که توی بخش بالا نام بردیم از فصل‌های مهم اقتصاد توی کنکور هستن که یادگیری دقیق اون‌ها میتونه اثر زیادی روی درصد نهایی شما از این درس داشته باشه.

نکته‌هایی در مورد روش مطالعه اقتصاد کنکور

ارتباط گرفتن با درس اقتصاد برای دانش‌آموزان رشته انسانی یکم سخت‌تر از سایر درس‌هاست. اگه شما هم درگیر همچین مشکلی هستین، استفاده کردن از یک منبع کمک درسی مناسب رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای این که بتونین از پس 15 سوال اقتصاد کنکور بربیاین، می‌تونین بسته آموزشی کنکور انسانی پرش رو استفاده کنین. این بسته که مجموعه کاملی از درس‌های رشته انسانی رو همراه با فیلم‌های آموزشی مهیا کرده، یادگیری درس‌های ترسناک این رشته تحصیلی رو برای شما ساده‌تر میکنه.

نکته‌هایی در مورد روش مطالعه اقتصاد کنکور

نکته دیگه‌ای که بهتره در مورد روش مطالعه اقتصاد برای کنکور بدونین، اینه که می‌تونین بر اساس هدفی که مدنظر دارین بخش خاصی از این کتاب درسی رو مورد مطالعه قرار بدین. البته این پیشنهاد شامل کسانی که دوست دارن به بهترین نتایج برسن نمیشه!

یادتون باشه اگه زمان حل تست‌ها یا سوالات اقتصاد به مشکل خوردین، ناامید نشین. گیج شدن شما توی ابتدای حل مسئله طبیعیه؛ سوالات رو به خوبی و با دقت بخونین تا مفاهیم مشابه اقتصاد رو با هم اشتباه نگیرین. استفاده از ماشین حساب رو زمان حل تست و تمرین برای خود غدغن کنین تا سر جلسه کنکور عملیات‌های ریاضی رو با سرعت کافی انجام بدین.

آشنایی با روش مطالعه درس اقتصاد کنکور توسط رتبه‌های برتر

رتبه‌های برتر کنکور همون کسانی هستند که همین مسیر امروز شما رو، توی سال‌های قبل به بهترین نحو ممکن طی کردن. قطعاً استفاده از تجربه این افراد تا حدود زیادی مسیر رو برای شما روشن میکنه. وقتی می‌بینین تلاش امروز شما قبلاً کسی رو به بهترین نتایج رسونده، خیال‌تون از ثمربخش بودن کارهای خودتون آسوده میشه.

بهره‌گیری از تجربه داوطلبان سال‌های گذشته میتونه آرامش بیشتری به شما ببخشه و چراغ راه شما باشه. در واقع، این دسته از داوطلبان با نکات کلیدی بهترین روش‌های درس خواندن آشنا هستن و متناسب با اصول صحیح درس خوندن رو تجربه کردن.

توی ادامه مطلب، تجربه تعدادی از داوطلبان رشته انسانی از بهترین روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور رو با هم بررسی می‌کنیم:

یکی از داوطلبان کنکور که تونسته بود به رتبه دو رقمی برسه، تجربه خودش از نحوه مطالعه درس اقتصاد برای کنکور رو این‌طور توضیح میده:

« توی این درس ابتدا کتاب درسی رو به‌طور کامل می‌خوندم و سپس درسنامه کتاب کمک درسی، که خلاصه‌ای از نکات مهم بود رو بررسی می کردم. بعد از اون سراغ حل مسئله‌های داخل کتاب درسی و کمک‌درسی می‌رفتم. »

آشنایی با روش مطالعه درس اقتصاد کنکور توسط رتبه‌های برتر

روش مطالعه اقتصاد کنکور برای دیگر داوطلب رتبه برتر رشته انسانی به این صورت بوده:

« توی درس اقتصاد مطالعه زیاد خیلی مهمه. من کتاب درسی اقتصاد رو بارها و بارها مطالعه کردم. پس از مطالعه کتاب، تعداد زیادی تست از کتاب کمک‌درسی حل می‌کردم. »

از داوطلبی دیگه‌ای که به رتبه دو رقمی رسیده درباره شیوه خوندن اقتصاد کنکور سوال پرسیدیم و به این جواب رسیدیم:

« توی این درس اول از همه کتاب درسی رو می‌خوندم و تست‌های حفظی رو حل می‌کردم. سپس شروع به حل تست می‌کردم و مطالبی که توی آن‌ها اشکال داشتم رو از روی جزوه‌ام مجدداً می‌خوندم و مجدداً تست‌های اون مبحث رو می‌زدم. »

داوطلبی که تونسته بود با استفاده از بهترین روش‌های مطالعه به رتبه 3 رقمی توی کنکور برسه، تجربه خودش از شیوه خواندن اقتصاد برای کنکور رو به این صورت توضیح میده:

« درس اقتصاد رو همراه با برنامه‌ریزی درسی کنکور پیش می‌رفتم. هفته ای یک روز توی این درس تست حل می‌کردم. »

سخن پایانی در مورد اقتصاد کنکور

تا این قسمت از مقاله با هم در مورد جزئیات نحوه مطالعه درس اقتصاد کنکور حسابی صحبت کردیم. امیداریم با آگاهی از این نکات بتونین بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور رو پیدا کنین و به هدف و نتیجه مطلوب خودتون از شرکت توی آزمون کنکور برسین.

روزهای نزدیک به کنکور زمان بیشتری برای مطالعه و مرور درس اقتصاد در نظر بگیرین. قدرت مرور کردن رو دست کم نگیرین و با تمرکز روی هدف، انرژی‌های منفی رو از خودتون دور کنین. مطمئن باشین می‌تونین از پس تمام تست‌های اقتصاد کنکور بربیاین و به بهترین نتایج برسین.

چون که توی کنکور انسانی عموما دانش آموزان 30 تا 40 درصد سوالات این درس رو می تونن درست حل کنن، به همین علت اگه شما بتونین حداقل نیمی از سوالات اقتصاد توی کنکور رو درست پاسخ بدین، رقیبان زیادی رو پشت سر میذارین.

چون که شما به وسیله این اطلاعات بسیار مهم می تونین برای خودتون یک برنامه ریزی درسی صحیح طراحی و اجرا کنین تا به موفقیت توی کنکور برسین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد