روش مطالعه شیمی کنکور (تجربی-ریاضی)

بهترین روش مطالعه شیمی کنکور (تجربی-ریاضی)

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که داوطلبان کنکور تجربی و ریاضی با اون روبه‌رو میشن، درس شیمیه. آخرین سوالات دفترچه تخصصی کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی به درس شیمی اختصاص داده شده.

داوطلبان کنکور باید تقویت این درس رو به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود در برنامه‌ریزی کنکور درنظر بگیرن.

چون این درس هم مانند زیست‌شناسی کنکور به عنوان یکی از درس‌های تفهیمی شناخته میشه و هم جزو دروس تحلیلی قرار می‌گیره. لازم به ذکره خواندن درس شیمی کنکور تجربی و ریاضی با استفاده از روش‌های اصولی و تمرین مستمر می‌تونه به بهترین نتایج منجر بشه.

توی این مقاله در مورد روش مطالعه درس شیمی کنکور (رشته‌های ریاضی و تجربی) و زیر و‌ بم اون با هم حسابی صحبت می‌کنیم.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

ضرایب بالایی که درس شیمی در کنکور دو رشته ریاضی و تجربی داره، اون رو به یکی از دروس مهم دفترچه اختصاصی تبدیل کرده. برای رسیدن به درصدهای خوب از این درس باید از صحیح‌ترین روش مطالعه درس شیمی کنکور (ریاضی و تجربی) استفاده کنین. به این ترتیب خوندن درس شیمی کنکور تجربی و ریاضی، برای شما ساده‌تر و هدفمندتر از همیشه میشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت روش مطالعه شیمی کنکور 1403 (رشته تجربی و ریاضی)

از اونجایی که سوالات درس شیمی آخرین بخشه دفترچه کنکور تجربیه، خیلی از داوطلبان نمی‌تونن زمانبندی مناسبی برای پاسخ دادن به سوالات این درس داشته باشن. با توجه به همین موضوع، داوطلبان باید با تکنیک‌های تست‌زنی سریع آشنا باشن.

به طور کلی، اگه شما تست‌های کنکور رو به ترتیب پاسخ بدین، نتیجه تست سایر درس‌های تخصصی دفترچه روی تست‌های شیمی تاثیرگذاره. این مسئله هم از نظر روحی قابل لمسه و هم روی زمانبندی موثره.

میزان سختی تست درس‌های دیگه، نباید روی نتیجه تست‌های شیمی شما تاثیرگذار باشه. این اتفاق رو ممکنه هر کسی تجربه کنه؛ متاسفانه خیلی از داوطلبان به دام این تله میوفتن و نمی‌تونن اون طور که انتظار دارن به سوالات شیمی جواب بدن!

برای جلوگیری از این اتفاق، باید از قبل انقدر تمرین کرده باشین که بتونین روحیه خود‌تون رو حفظ کنین.

حالا اگه بخواین با دید مثبت به این موضوع نگاه کنین، همه چیز متفاوته: همین اتفاق باعث میشه که تعداد زیادی از رقبا شما از دور مسابقات خارج بشن؛ پس اگه بتونین روی سوالات شیمی تمرکز کنین و درگیر استرس نشین، به تراز خیلی خوبی میرسین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علت تاثیر بالای درس شیمی در کنکور 1403

بر اساس آماری که از کنکور سال‌های گذشته به دست اومده، تعداد زیادی از داوطلبان از درس شیمی درصد منفی کسب کردن! یعنی حتی اگه به هیچ کدام از سوالات شیمی جواب ندین، از حدود 20 هزار نفر جلوتر هستین!

جدول زیر می‌تونه به خوبی اهمیت درصدهایی که از سوالات درس شیمی کسب کردین رو به شما نشان بده؛ با توجه به این اعداد میتونین ارزش این درس رو در برنامه‌ریزی کنکور به خوبی متوجه بشین.

تعداد داوطلب درصد کسب شده سال کنکور
۱۹۰۲۵۹ منفی  

کنکور سراسری سال 97

 

میانگین درصد شیمی: 8.8%

۹۷۹۳ بیشتر از ۵۰%
۰ ۱۰۰%
۱۶۰۹۴۰ منفی  

کنکور سراسری سال 98

 

میانگین درصد شیمی: 3.3%

۳۱۲۶۲ بیشتر از ۵۰%
۴۸ ۱۰۰%
115253 منفی  

کنکور سراسری سال 99

 

میانگین درصد شیمی: 6.5%

8552 بیشتر از ۵۰%
0 ۱۰۰%

مباحث و بودجه بندی درس شیمی در کنکور 1403 (رشته تجربی و ریاضی)

حتما می‌تونین حدس بزنین که درس شیمی، به عنوان یک درس تخصصی برای داوطلبان رشته تجربی اهمیت زیادی داره. 35 سوال از مباحث مختلف درس شیمی در کنکور تجربی طراحی میشن که برای جواب دادن به اونا 35 دقیقه وقت دارین. یعنی به طور میانگین می‌تونین برای هر سوال 1 دقیقه وقت بذارین.

35 سوالی که باید به اونا پاسخ بدین، از کتاب‌های شیمی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح میشن. به طور حدودی از هر پایه این تعداد سوال در کنکور مطرح میشه:

پایه رشته تجربی رشته ریاضی
شیمی پایه دهم ۸ سوال  11 سوال
شیمی پایه یازدهم ۱۴ سوال 13 سوال
شیمی پایه دوازدهم ۱۳ سوال  11 سوال

قبل از شروع به خواندن درس شیمی کنکور تجربی یا ریاضی باید سراغ بودجه‌بندی اون برین؛ در ادامه بودجه‌بندی کنکور رو بر اساس کتاب درسی هر پایه با هم بررسی می‌کنیم:

بودجه‌بندی شیمی پایه دهم

فصل تعداد سوال رشته تجربی تعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی ۳ 2
فصل دوم: رد پای گازها در زندگی 3 3
فصل سوم: آب، آهنگ زندگی ۲ 6

بودجه‌بندی شیمی پایه یازدهم

فصل تعداد سوال رشته تجربی تعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم ۴ 4
فصل دوم: در پی غذای سالم ۴ 5
فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر ۶ 4

این جدول اهمیت شیمی پایه یازدهم رو به خوبی نشان میده. از اونجایی که بیشتر تعداد سوالات کنکور از کتاب پایه یازدهم طراحی میشن، بهتره داوطلبان تجربی برای مطالعه این کتاب زمان بیشتری در نظر داشته باشن.

اگه بتونین به سوالات شیمی مربوط به این پایه درست پاسخ بدین، 40 درصد مفید از تست‌های شیمی رو به کارنامه خود اضافه کردین.

بودجه‌بندی شیمی پایه دوازدهم

فصل تعداد سوال رشته تجربی تعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی ۳ 3
فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی ۴ 3
فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری ۴ 2
فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر ۲ 3

همان‌طور که می‌بینین سوالات زیادی هم از کتاب شیمی پایه دوازدهم مطرح میشن. اگه بتونین با کمک بهترین روش مطالعه، شیمی کنکور خودتون رو برای پاسخ دادن به این سوالات تقویت کنین، 37 درصد دیگر هم به درس شیمی در کارنامه کنکور خود اضافه می‌کنین.

اصولی‌ترین روش مطالعه شیمی کنکور

به طور کلی مباحث کتاب شیمی رو می‌تونیم به سه دسته تقسیم‌بندی کرد: ۱- حفظی ۲- مفهومی ۳- مسئله. دانش‌آموزان برای مطالعه هر کدوم از بخش‌ها باید از روش خاصی استفاده کنن.

به طور کلی، دانش‌آموزان با یادگیری اصول مطالعه هر درس، می‌توانند با تکنیک‌های بهترین روش درس خواندن آشنا بشن. ما در ادامه روش مطالعه شیمی کنکور تجربی و ریاضی رو باهم بررسی می‌کنیم.

روش مطالعه مطالب حفظی درس شیمی

خیلی از مطالبی که در کتاب شیمی دیده میشه، حفظی هستن؛ مثلاً نظریه‌ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و مواد خاص و … از همین موارد هستن. این موارد ممکنه در کنکور به صورت ترکیبی، با سوالات مفهومی همراه بشن یا جداگانه مورد سوال قرار بگیرن.

پس لازمه برای حفظ کردن، مرور کردن و تست زدن این مباحث زمانی رو در نظر داشته باشین.

معمولا جواب دادن به سوالات حفظی کنکور برای داوطلبان ساده‌‎تر از سوالات حل‌کردنی‌ست؛ چون هم زمان کمتری نیاز داره و هم احتمال خطا در اونا کمتره. برای این که بتونین درصد خوبی از این درس کسب کنین، بهتره که اول سراغ سوالات حفظی شیمی برین.

اگه در جواب دادن به سوالات حفظی سرعت کافی داشته باشین، می‌تونین زمان خودتون رو به درستی ذخیره کنین. بنابراین با خیال راحت و با کمک زمانی که ذخیره کردین، می‌تونین سایر سوالات شیمی رو جواب بدین. روش مطالعه مطالب حفظی درس شیمی

خلاصه‌نویسی کنکور، حاشیه‌نویسی و مرور منظم باعث یادگیری ساده‌تر این مباحث برای شما میشه. این خلاصه‌نویسی‌ها در زمان مرور و جمع‌بندی سرعت کار شما رو خیلی بیشتر از قبل می‌کنه.

یادتون باشه نکات جدیدی که با تست زدن و آزمون و خطا یاد می‌گیرین، به خلاصه‌ها و نکات قبلی خود‌تون اضافه کنین تا در زمان مرور اونا رو هم مطالعه کنین. شک نکنین که استفاده از این روش مطالعه شیمی کنکور، کیفیت مطالعه شما رو بیشتر از همیشه می‌کنه.

روش مطالعه مطالب مفهومی و تحلیلی کتاب شیمی

بعضی از مطالبی که در کتاب شیمی می‌خونین، نه حفظی هستن و نه حل مسئله! این قبیل از مباحث رو به عنوان مباحث مفهومی و تحلیلی به شما معرفی می‌کنیم.

مثلا نحوه پر شدن اوربیتال‌ها در آرایش الکترونی، واکنش‌های تجزیه، ترکیب، جابجایی، سوختن و … که صرفا فقط جنبه حفظی ندارن و البته مسائل عددی و محاسباتی هم نیستن، جزو دسته سوالات مفهومی تحلیلی شیمی محسوب میشن.

نوشته‌های حاشیه کتاب، تصاویر و نمودارها معمولا جزو همین دسته هستن که برای سوالات کنکور شیمی اهمیت زیادی دارن. مثلا ممکنه از مفهوم مورد نظر شکل، سوالی طرح بشه یا یکی از اجزای شکل رو حذف کنن و درباره اون سوالی بپرسن.

بهترین کار برای یادگیری مباحث تفهیمی و تحلیلی شیمی اینه که ابتدا اونا رو با دقت بخونین و سپس به صورت کنفرانسی یا تدریس بازگو کنیم. این بازگو کردن می‌تونه میزان یادگیری شما رو به 80% درصد برسونه.

روش مطالعه مسائل محاسباتی شیمی در کنکور

تقریباً 30 درصد از سوالات شیمی رو مسائل حل‌کردنی تشکیل میدن؛ مباحث استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و … از جمله این موارد هستن.

تعداد مسائل شیمی در کنکور سال‌های اخیر نسبت به قبل بیشتر شده؛ زمانی که برای پیدا کردن جواب این سوالات نیازه، کمی کار رو برای داوطلبان سخت می‌کنه.

اما همه مسائل هم سخت و وقت‌گیر نیستن؛ بعضی مسائل عددی شیمی کنکور مثل مسائل ترمودینامیک شیمی، سینتیک و تعادل‌ها مسائل نسبتا ساده‌ای هستن که زمان آنچنانی نیاز ندارن.

متاسفانه تعدادی از داوطلبان به کل مسائل شیمی رو کنار میذارن! این کار باعث میشه که همین سوالات ساده رو هم از دست بدن و به راحتی از رقیبان خود عقب بیفتن. پس از حذف کردن مباحث شیمی خودداری کنین تا ضرر نکنین.

روش مطالعه مطالب محاسباتی درس شیمی

بهترین راه برای تقویت مسائل حل کردنی شیمی، تمرین و تست زدن بیشماره. شما باید اونقدر با سوالات آشنا باشین که به محض خوندن صورت سوال، راه حل و فرمول‌ها در ذهنتون شکل بگیره.

فرآیند خوندن سوال و جواب دادن به اون، باید در حدود یک دقیقه انجام بشه؛ پس هر ثانیه از زمان شما برای جواب دادن به سوالات شیمی ارزشمنده.

برای حل تعداد زیادی از مسئله‌های شیمی به نوشتن معادله واکنش و موازنه کردن اون نیاز دارین؛ در واقع این کار پایه اصلی حل بیشتر مسائل شیمیه. بنابرین به هیچ وجه مبحث موازنه واکنش‌های شیمایی و واکنش‌نویسی رو از برنامه‌ریزی کنکور تجربی حذف نکنین.

حفظ کردن بعضی از واکنش‌های مهم که موازنه‌کردن اونا زمان بره، می‌تونه سرعت شما رو برای حل سوالات بالا ببره؛ مثلاً ضریب ۴ ماده نیتروگلیسیرین C3H5(NO3)3 در واکنش تجزیه نیتروگلیسیرین در سوالات کنکور زیاد دیده شده، پس حفظ بودن اون به شما کمک می‌کنه.

با حل کردن تست‌های زیاد، به مرور زمان متوجه ارزش سوالات مختلف و راه‌های جواب دادن به اونا میشین. اولویت رو به تست‌های کنکور سراسری بدین و خودتون رو برای جواب دادن به نمونه‌های مشابه اون حسابی آماده کنین.

استفاده از ماشین حساب ممنوع!

زمان مطالعه درس شیمی کنکور (ریاضی و تجربی) باید استفاده از ماشین حساب رو فراموش کنین! اعداد و ارقام مختلفی رو در مسائل شیمی می‌بینین که برای ضرب و تقسیم کردن اونا هوس استفاده از ماشین حساب به سرتون می‌زنه؛ ولی باید فکر استفاده از اون رو از سرتون بیرون کنین!

حتماً می‌دونین که سر جلسه کنکور، اجازه همراه داشتن ماشین حساب رو ندارین؛ پس باید فکر دیگه‌ای برای محاسبات داشته باشین.

همان‌طور که عضله‌های بدن هر فرد با ورزش کردن شکل می‌گیرن، ذهن هم با حساب و کتاب‌های کوچک کم کم تقویت میشه و سرعت محاسبات فرد بیشتر میشه.

برای ورزش دادن مغزتون بهتره که مسائل و نکات شیمی رو روی کاغذ بنویسین؛ نوشتن روی کاغذ سرعت انتقال مطالب آموزشی از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت رو خیلی بیشتر از حالت عادی میکنه.

اگه نگران اعداد بزرگ صورت سوالات شیمی هستین، باید بدونین که اکثر اونا قابل ساده شدن هستن. در مسائلی که کسری هستن، به جای ضرب و جمع کردن اعداد بزرگ از ساده کردن اعداد صورت و مخرج کمک بگیرین.

روش مطالعه جدول تناوبی برای کنکور

چیزی که بین سوالات حفظی و مسائل حل کردنی شیمی مشترکه، عناصر جدول تناوبیست. حفظ کردن جدول تناوبی یکی از نکاتیه که زمان مطالعه درس شیمی کنکور رشته تجربی و ریاضی باید برای اون روش خوبی پیدا کنین.

این جدول باید از زوایای مختلف در ذهن شما ثبت بشه؛ در مورد این موضوع در ادامه بهتون توضیح میدیم.

  1. باید بدونین که هر عنصر دقیقا در چه سطر و چه ستونی قرار داره.
  2. عناصر شماره 1 تا 21 جدول تناوبی رو باید به صورت پشت سر هم حفظ باشین.
  3. باید بدونین هر عنصر عضو کدام یک از گروه‌های مختلف جدول تناوبیه؛ مثلا گازهای نجیب، هالوژن‌‌ها، فلزات قلیایی، فلزات قلیایی خاکی و … گروه‌های حاضر در جدول تناوبی هستن.

اما برای حفظ کردن این حجم از اسم، عدد و جزئیات باید از چه روشی استفاده کنیم؟

رمز گذاشتن ساده‌ترین راهیه که داوطلبان کنکور برای حفظ کردن جدول تناوبی استفاده می‌کنن. برای رمزگذاری می‌تونین با کمک نام عناصر جمله‌ای در زبان فارسی بسازین که ترتیب این عناصر رو به یاد شما بیاره. مثلاً برای حفظ کردن گروه فلزات قلیایی خاکی می‌تونین از این جمله استفاده کنین:

«بی مغازه، کار سرویس با رامین»

 این جمله ترتیب عناصر زیر رو یادآوری می‌کنه:

«Be, Mg, Ca, Sr, Ba, Ra»

با وجود این که این روش بسیار مفید و محبوبه، اما با توجه به تعداد زیاد عناصر جدول تناوبی، نمی‌تونین از اون برای تمام جدول استفاده کنین.

تصویرسازی هم می‌تونه برای حفظ کردن عناصر جدول تناوبی کارساز باشه. مثلا به خاطر آوردن عکس یک بادکنک هلیومی یا فویل آلومینیومی می‌تونه شما رو به یاد گاز هلیوم و آلومینیوم بندازه.

رنگبندی موجود در جدول جداسازی گروه‌های مختلف رو در ذهن شما حک می‌کنه. استفاده همزمان از تمام این روش‌ها، حفظ کردن تمام جزئیات مربوط به جدول تناوبی و خوندن درس شیمی کنکور رو برای داوطلبان کنکور ساده‌‎تر می‌کنه.

مسائل استوکیومتری رو با جزئیات یاد بگیرین

یکی از بخش‌های مهم کتاب درسی شیمی، مسائل استوکیومتریه که خیلی از دانش‌آموزان از اون فراری هستن. مسائلی که شامل مول‌ها و شرایط STP میشن برای حل سوالات کنکور اهمیت دارن.

حل تعداد زیادی از تست‌ها می‌تونه یادگیری این مبحث رو برای داوطلبان تضمین کنه. برای یادگیری موازنه کردن باید قدم به قدم پیش برین و با حل تمرین اون رو به خوبی در ذهن خود ماندگار کنین.

واکنش‌های شیمیایی رو هم باید با جزئیات حفظ کنین؛ مثلاً به رنگ عناصر یا کاربرد اونا تسلط داشته باشین تا بتونین به تست‌ها درست جواب بدین. مثلاً نقره کلرید سفید رنگه و روی برمید در ساخت فیلم‌های عکاسی کاربرد داره.

همین دو نکته ساده می‌تونن هدف تعداد زیادی از تست‌های درسی شیمی در کنکور سال‌های قبل باشن.

روش یادگیری واکنش‌های موازنه شده شیمی برای کنکور

با وجود این که روش موازنه کردن واکنش‌های شیمی رو بلد هستین، بهتره که واکنش‌های موازنه شده رو حفظ کنین. سر جلسه کنکور زمان زیادی برای پیدا کردن جواب درست تست‌ها ندارین؛ اگه این واکنش‌ها رو حفظ باشین سریع‌تر به جواب می‌رسین و تمام سوالات رو هم حل می‌کنین.

ساده‌ترین راه برای حفظ کردن این واکنش‌ها اینه که همه اونا رو در چند صفحه یادداشت کنین و هر روز نگاهی به آن‌ها بندازین. حتی می‌تونین در هنگام حل سوالات نیز از این برگه‌ها به صورت متناوب استفاده کنین تا کاملا در ذهنتون بمونه.

حافظه تصویری در یادگیری این واکنش‌ها به شما کمک بزرگی می‌کنه. جلوی چشم بودن مطالب حفظی، خوندن درس شیمی کنکور رو برای داوطلبان رشته ریاضی و تجربی ساده‌تر از همیشه می‌کنه.

مباحث تست‌خیز درس شیمی در کنکور (تجربی – ریاضی)

همون‌طور که کمی پیش‌تر گفتیم، کتاب پایه یازدهم برای کنکور اهمیت ویژه‌ای داره؛ 40 درصد سوالات شیمی کنکور تجربی، از این پایه مطرح میشن. مباحث مهم این کتاب درسی عبارتند از:

  • پوشاک، نیازی پایان ناپذیر؛
  • قدر هدایای زمینی رو بدونیم؛
  • در پی غذای سالم؛
  • آسایش و رفاه در سایه شیمی؛
  • شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری.

تعدادی از داوطلبان دوست دارن مطالعه درس شیمی کنکور رو با درس‌های آسون‌تر شروع کنن. اگه دوست دارین مطالعه خودتون رو با همین روش شروع کنین، بد نیست سراغ درس‌های زیر برین:

  • آب، آهنگ زندگی؛
  • شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر؛

مراحل مطالعه درس شیمی کنکور رشته تجربی و ریاضی

به طور کلی بهتره که از ترتیب زیر برای خوندن درس شیمی کنکور استفاده کنین:

مطالعه کتاب و منبع کمک درسی

تو قدم اول یکی از کتاب‌های شیمی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رو انتخاب کنین و مطالعه کردن رو شروع کنین. سپس تمام نکات و جزئیات مربوط به درس رو با استفاده از کتاب کمک درسی که در اختیار دارین، مورد بررسی قرار بدین.

اگه نمی‌دونین چه کتابی منبع کمک درسی مناسب این درسه، بسته آموزش شیمی کنکور تجربی پرش رو به شما پیشنهاد می‌کنیم. این بسته که شامل کتاب کمک درسی و ویدیوهای آموزشی درس شیمی میشه، شما رو با تمام نکات موجود در کتاب‌های شیمی آشنا می‌کنه.

اگه سر کلاس درس با مشکلی مواجه شدین که فرصت کافی برای رفع اون وجود نداشته، حالا با دیدن ویدیوهای آموزشی شیمی پرش می‌تونین اون رو رفع کنین. بسته‌های پرش همیشه و همه جا در دسترس هستن و مثل یک معلم خصوصی همه نکات درسی رو به شما آموزش میدن.

اگه دوست دارین زمان یادگیری درس با اساتید در ارتباط باشین و احساس حضور در کلاس رو لمس کنین، می‌تونین در کلاس آنلاین کنکور شرکت کنین. پیشنهاد می‌کنیم حضور در کلاس آنلاین کنکور رو تجربه کنین، تا طعم راحت‌ترین دسترسی به یک کلاس درس رو بچشین.

جزوه‌ها و فایل‌های تدریس شده در کلاس‌های آنلاین پرش‌ لایو، در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیره و امکان پرسش و پاسخ از استاد هم وجود داره.

حاشیه‌نویسی و نکته‌برداری

حالا که از تمام نکات کتاب درسی مطلع شدین، بهتره که اونا رو در حاشیه کادر کتاب یادداشت کنین. اگه احساس می‌کنین این قسمت فضای کمی داره، سراغ یک دفترچه جداگانه برین و نکات لازم رو در اون یادداشت کنین.

نوشتن خلاصه‌ای از مطالب، همراه با نکاتی که تا به این قسمت آموزش دیدین، در روزهای مرور و جمع‌بندی کردن کمک بزرگی به شما می‌کنه. این روش مطالعه شیمی کنکور تقریبا بین تمام درس‌های دیگر هم رایجه.

به‌طور کلی حاشیه‌نویسی، خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری برای درس خوندن در دوران کنکور کارآیی بسیار زیادی داره.

حاشیه نویسی برای مطالعه بهتر درس شیمی در دوران کنکور

تست آموزشی و زماندار

بعد از این که تمام درس رو به طور مفهومی و عمیق آموزش دیدین، باید سراغ تست زدن برین. بلافاصله بعد از مطالعه تعدادی از تست‌های تالیفی موجود در کتاب کمک درسی خود‌تون رو حل کنین. این کار باعث میشه هیچ نقصی در یادگیری شما باقی نمونه و همه چیز رو کامل یاد بگیرین.

بعد از حل کردن تست‌های تالیفی و آموزشی، باید سراغ تست‌های زماندار و آمادگی برای شرکت در جلسه کنکور برین. یادتون باشه نکته‌ها و خطاهایی که در تست زدن با اونا مواجه می‌شین، به دفترچه نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی خود اضافه کنین.

مرور مطالب و تست زدن دوباره

برای مرور کردن درس شیمی باید فاصله‌های زمانی خاصی رو در برنامه‌ریزی کنکور خود در نظر داشته باشین. در این بازه‌ها به نکته‌ها و خلاصه‌نویسی‌های خود نگاه کنین و بعد سراغ تست زدن برین. مثلاً بازه‌های زیر نمونه‌ای از برنامه برای مرور درس شیمیه:

یک روز بعد از مطالعه – یک هفته بعد – یک ماه بعد – سه ماه بعد – 6 ماه بعد

برای درس‌های تخصصی حل کردن تست‌های جدید و رفع اشکال در تست‌های قبلی همان مرور کردن محسوب میشه. بعضی از داوطلبان در دوران مرور درسی فقط به سوالات سخت شیمی توجه می‌کنن؛ باید بدونین که این کار اشتباهه!

شما باید تمام مطالب رو با تست زدن مرور کنین، پس بین مباحث مختلف فرقی نذارین.

تست زدن برای یادگیری درس شیمی در دوران کنکور

آشنایی با روش مطالعه شیمی کنکور رتبه‌های برتر

وقتی دانش‌آموزان دوازدهم درس خوندن به روش کنکوری و تست زدن رو شروع می‌کنن، با سختی‌ها و قلق‌های عجیب و غریب اون آشنا میشن. برای خیلی از اونا سواله که داوطلبان سال‌های قبلی چطور تونستن این درس‌ها رو مطالعه کنن؟! در ادامه به این سوال درباره درس شیمی پاسخ میدیم.

  1. یکی از داوطلبان کنکور سال 97 که رتبه اول کنکور بوده، در مورد روش مطالعه شیمی کنکور اینطور توضیح میده: «برای پاسخ دادن به بخش حفظیات شیمی باید به متن کتاب درسی مسلط می‌شدم‌.

برای بخش محاسباتی هم با تمرین زیاد، محاسباتم قوی شد و تسلط پیدا کردم. سری دیگه از سوال‌های شیمی اونایی هستن که نه حفظی محسوب میشن و نه محاسباتی؛

نحوه خواندن مناسب برای پاسخ دادن به این سوال‌ها اینه که باید مفاهیم دروس شیمی‌ رو کاملا درک کرد و متوجه بود که هدف از طرح این مطلب در کتاب درسی چیه و چه فایده‌ای داره.

مثلا من در ذهنم تجسم می‌کردم وقتی یک مولکول با مولکول دیگه برخورد می‌کنه چه اتفاقی میفته و با این طرز مطالعه شیمی، راحت‌تر سوال‌ها رو درک می‌کردم.

بیشترین وقت رو برای مطالعه شیمی کنکور تجربی، صرف می کردم. زمانی که تعطیل بودیم و مدرسه نداشتیم، نزدیک به 10 ساعت در هفته و در دوران مدرسه هم 6 یا 7 ساعت درس هفته شیمی می‌خوندم.»

  1. از دیگر داوطلبانی که رتبه دو رقمی در کنکور تجربی کسب کردن درباره روش خوندن درس شیمی کنکور تجربی سوال پرسیدیم و به این پاسخ رسیدیم: «نحوه مطالعه شیمی من اینطور بود که ابتدا کتاب درسی رو می خوندم و جزوه ی دبیر رو مطالعه می کردم و بعد درسنامه کتاب کمک درسی رو بررسی می کردم.

موقع مطالعه نکات رو در کتاب درسی وارد می کردم و درنهایت تست می زدم.»

  1. یکی دیگر از داوطلب‌های کنکور تجربی که تونسته بود از رتبه‌های دو رقمی سال 97 باشه، در مورد تجربه خود از مطالعه شیمی به روش کنکوری این‌طور صحبت می‌کنه: « نحوه مطالعه شیمی من اینطور بود که ابتدا کتاب درسی رو می‌خوندم و جزوه دبیر رو مطالعه می‌کردم و بعد درسنامه کتاب کمک درسی رو بررسی می‌کردم.

موقع مطالعه نکات رو در کتاب درسی وارد می‌کردم و درنهایت تست می زدم. اول کتاب درسی رو می‌خوندم و بعد تست می‌زدم. موقع تست ‌زدن هم نکاتی رو که بلد نبودم و غلط زده بودم رو یادداشت می‌کردم.

البته اونایی رو که تونسته بودم درست بزنم اما نکات مهم و خوبی داشتن هم یادداشت می‌کردم. بعدا تمام این نکات رو مرور می‌کردم. من اون قدر تمرین می‌کردم که با دیدن یک تست، فوراً روش حل اون رو متوجه می‌شدم و همچنین برای اینکه وقتم تلف نشه، واکنش سوال رو کاملا حفظ بودم.

به طور کلی، تمرین زیاد بهترین روش مطالعه شیمی کنکور و تنها راه آسون شدن سوالات شیمیه و باعث افزایش سرعت پاسخگویی به تست‌های این درس میشه.»

  1. یکی از رتبه‌های سه رقمی کنکور رشته ریاضی روش مطالعه شیمی کنکور خودش رو اینگونه توضیح داد :« نحوه مطالعه شیمی من اینگونه بود که پس از مطالعه متن کتاب و درسنامه‌های کتاب‌های کمک درسی، بدون در نظر گرفتن زمان تست می‌زدم و پاسخ‌ها رو به طور کامل بررسی می‌‌کردم؛

بعد از هر تست حتی اگه سوال ساده بود پاسخ‌نامه تشریحی رو کاملا مطالعه می‌کردم. چون بعضی وقت‌ها نکته‌ای که در پاسخ‌نامه هست ممکنه از خود سوال جالب‌تر باشه. همچنین سوالات مهم و اون سوالاتی که اشتباه زده بودم رو علامت‌دار می‌کردم تا بعدا دوباره برم سراغشون.

از همه مهم‌تر، نکات ترکیبی و مهم سوالات رو در کتاب درسی می‌نوشتم. نکات حفظی رو هم توی یک دفترچه‌ می‌نوشتم. به نظرم روش صحیح مطالعه شیمی اینه که به تک تک نکات توجه کامل داشته باشی. »

  1. از دیگر داوطلبان کنکور رشته ریاضی که تونسته بود به رتبه تک رقمی برسه درباره روش مطالعه شیمی کنکور سوال کردیم و به این جواب رسیدیم:« درس شیمی از 2 بخش تشکیل میشه: بخش حفظی شیمی‌ و بخش تمرین.

به عنوان روش مطالعه بخش حفظی، باید متن کتاب، شکل‌‌ها و هر چیزی که در کتاب هست رو دقیقاً مطالعه کرد؛ تا جایی که به نظر من کتاب شیمی ‌رو مثل کتاب دینی باید خوند و مطالب اون رو حفظ کرد.

یک روش خوب برای حفظ کردن شیمی اینه که اول یک بار کتاب رو بخونی، بعد یک مجموعه سوال‌‌های کنکور رو بزنی و بررسی کنی. اینجوری متوجه میشی چه چیزهایی رو جا انداختی و بعد برای بار دوم کتاب رو بخونی و نکته‌های مهم اون رو هایلایت کنی. همچنین میشه مطالب مهم رو خلاصه نویسی کنی. (که البته با دوباره نویسی کردن فرق داره!)
مثلا من از این روش مطالعه شیمی کنکور استفاده می‌کردم که فرمول ‌های مهم رو می‌نوشتم یا اگه سوال جالبی درباره بخشی می‌دیدم، اون رو می‌نوشتم و در بین صفحات همون بخش در کتاب می‌گذاشتم تا وقتی بعدا مطالب رو مرور می‌کردم، با یک نگاه به خلاصه‌ها یا سوال‌های جالب، مطلب موردنظر رو به خاطر بیارم. »

برای مطالعه شیمی کنکور آهسته و پیوسته اقدام کنید

امیدواریم استفاده از تجربیات رتبه‌های برتر بتونه خواندن درس شیمی کنکور (تجربی و ریاضی) رو برای شما ساده‌تر کنه. در این مقاله در مورد جزئیات روش مطالعه شیمی کنکور رشته‌های تجربی و ریاضی با هم صحبت کردیم.

یادتون باشه که هیچ کدام از قسمت‌های مختلف کتاب شیمی رو حذف نکنین و تمام فصل‌های کتاب رو مطالعه کنین.

شک نکنین مطالعه همراه با برنامه‌ریزی، تست و مرور کردن شما رو به بالاترین سطح از توانایی خود می‌رسونه. روی هدف خود متمرکز باشین و نذارین هیچ چیزی مانع رسیدن شما به هدفتون بشه.

اگه برای برنامه‌ریزی کنکور و اجرای روش مطالعه درس‌های مختلف به مشکل برخوردین، شماره تماس خودتون رو در کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا مشاوران تحصیلی گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن.

نمی‌توان ساعت مشخصی را به عنوان زمان مطالعه شیمی کنکور اعلام کرد؛ چون هر شخص با توجه به توانایی و علایق خود زمان مشخصی را برای خواندن این درس اختصاص می‌دهد. اما به طور کلی بد نیست حدود 25 درصد از زمان مطالعه کلی خود را برای خواندن درس شیمی صرف کنید.

35 سوال از این درس در دفترچه اختصاصی کنکور رشته‌های تجربی و ریاضی مطرح می‌شود.

بله، نمره امتحان نهایی شیمی در سال دوازدهم می‌تواند روی معدل داوطلب تاثیر داشته باشد. تاثیر معدل روی کنکور هم ارزش این نمره را مشخص می‌کند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین روش مطالعه شیمی کنکور (تجربی-ریاضی)»

  1. آواتار علیرضا

    سلام خسته نباشین. من نمیتونم فرمولای شیمی رو حفظ کنم هرکار میکنم باز یادم میره. چیکار کنم که بتونم حفظشون کنم؟؟؟؟

    1. آواتار فاطمه گزانه‌ئی
      فاطمه گزانه‌ئی

      سلام علیرضا جان
      برای اینکه بتونی همه مطالب درسی رو راحت به حافظه بسپاری، این مقاله‌ها رو بخون:
      تقویت حافظه برای درس خواندن با ۱۵ روش ساده
      جعبه لایتنر چیست؟ چگونه جعبه لایتنر بسازیم و از آن استفاده کنیم؟
      برای مطالعه شیمی کنکور و فرمول‌هایی که توی این درس هست، استفاده از جعبه لایتنر می‌تونه خیلی کمکت کنه.
      البته به شرطی که به مرور زمان اجراش کنی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد