برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی

آموزش برنامه‌ریزی کنکور تجربی 1403

موفقیت در هر مسیری به فکر و برنامه و تلاش نیاز داره؛ این مسیر می‌تونه کاری، تحصیلی، ورزشی یا هر چیز دیگه‌ای باشه. یکی از مهم‌ترین اهداف تحصیلی برای هر دانش‌آموزی موفقیت در کنکوره.

این هدف اونقدر برای همه مهم شده که رقابت سنگین و پر استرسی بین داوطلب‌های کنکور به راه انداخته!

فکر نکنین کسانی که سال‌های قبل وارد دانشگاه‌های دولتی شدن، شاخ غول شکوندن یا هفت خان رد کردن؛ نه خبری از غول هست و نه طلسم! این افراد فقط نکات برنامه‌ریزی کنکور رو اجرا کردن.

شما هم برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتون باید بهترین برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی رو برای خودتون طراحی کنین.

برنامه‌ریزی کنکور تجربی زمانی به نتیجه ختم میشه که یک هدف مشخص داشته باشه. رشته و دانشگاه مورد علاقه داوطلب همان هدف اصلی است که از برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی داره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

سیر تا پیاز برنامه‌ریزی کنکور تجربی 1402

اگه از داوطلبان کنکور رشته تجربی هستین باید مثلا یکی از رشته‌های پزشکی، داروسازی و … رو انتخاب کنین. در قدم بعدی مشخص می‌کنین که این رشته توی کدوم زیرگروه قرار داره و دروس اون چه ضرایبی در کنکور دارن.

با این کار می‌تونین با اطلاعات دقیق‌تری، جدول برنامه‌ریزی کنکور تجربی رو طراحی کنین و نکات مهم برنامه‌ریزی درسی رو اجرا کنین. در ادامه، زیرگروه‌های مختلف رشته تجربی رو با هم به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

سیر تا پیاز برنامه‌ریزی کنکور تجربی

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

زیرگروه‌های رشته تجربی

کنکوری‌های تجربی در رشته‌هایی که در 5 زیرگروه زیر گنجونده شده، قبول میشن:

زیرگروه یک:
رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، مامایی، هوش‌بری، میکروبیولوژی و … در زیرگروه یک رشته تجربی قرار می‌گیرن.

زیرگروه دو:
رشته محبوب داروسازی و رشته‌های دیگه‌ای مثل تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت محیط و … در زیرگروه دو قرار دارن.

زیرگروه سه:
رشته‌های اقیانوس‌شناسی و زمین‌شناسی اعضای زیرگروه سوم تجربی هستن.

زیرگروه چهار:
توی زیرگروه چهارم شاهد رشته‌های معارف اسلامی و مدیریت، هتل‌داری، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و … هستین.

زیرگروه پنج:
زیرگروه پنجم هم شامل رشته‌هایی مثل علوم ورزشی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی محیط زیست، کتاب‌داری و اطلاع رسانی پزشکی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی طبیعت و… میشه.

از بودجه‌بندی کنکور تجربی خبر دارین؟

تعیین ساعت مطالعه هر درس به بودجه‌‎بندی کنکور تجربی در همون سال تحصیلی بستگی داره. اما اصلاً بودجه‌‎بندی کنکور چه معنایی داره؟! بودجه‌‎بندی یعنی بدونین از هر درس و هر مبحث چند تست در کنکور طراحی شده. مثلاً درس زمین شناسی که از درس‌های مهم و اختصاصی برای داوطلبان تجربیه، 25 تا تست از اون توی کنکور وجود داره. از بین این 25 تست مبحث آفرینش کیهان و تکوین 5 سوال، منابع معدنی 3 سوال، منابع آب و خاک 4 سوال، سازه‌های مهندسی 3 سوال، سلامت 4 سوال، پویایی زمین 3 سوال و زمین‌شناسی ایران 3 سوال داره.

ضرایب درسی برای کنکور تجربی

اولویت‌بندی کردن بین درس‌های مختلف با توجه به هدفی که تعیین کردین، به ضریب درس‌های مختلف رشته تجربی هم وابسته است. جدول‌های زیر ضرایب درس‌های اختصاصی و عمومی رشته تجربی رو به شما توضیح میده:

درس ضریب
زبان و ادبیات فارسی 4
عربی 2
فرهنگ و معارف اسلامی 3
زبان انگلیسی 2
درس زیرگروه یک زیرگروه دو زیرگروه سه زیرگروه چهار زیرگروه پنج
زمین شناسی 0 1 4 1 1
ریاضی 2 3 3 4 3
زیست شناسی 4 4 2 2 2
فیزیک 2 2 2 2 2
شیمی 3 4 2 2 2

اگه کمی به جدول بالا دقت کنین متوجه می‌شین که درس‌های زیست شناسی و ریاضی بالاترین ضرایب رو در مقایسه با بقیه درس‌ها دارن؛ پس زمان طراحی جدول برنامه‌ریزی کنکور تجربی باید به این دو درس توجه بیشتری بشه.

علاوه بر ضرایب، قوت و ضعف رقیب‌ها هم تاثیر زیادی روی نتیجه کنکور شما داره. معمولاً داوطلبان کنکور رشته تجربی درس زیست‌شناسی رو با درصدهای متوسط و درس ریاضی رو با درصدهای پایین توی کنکور تست می‌زنن.

با این تفاسیر شما باید زیست رو به نقطه قوت‌تون تبدیل کنین و روی ریاضی هم به قدری تسلط داشته باشین که از دیگران جلو بزنین. پس برای زمان‌بندی کردن به میانگین درصد کنکور در درس مورد نظرتون هم توجه کنین.

عربی هم جزو درس‌هاییه که داوطلبان رشته ریاضی توجه زیادی به اون نمی‌کنن؛ پس می‌تونه به یکی از نقاط قوت و برتری شما توی کنکور تبدیل بشه. حواس‌تون باشه که به هیچ درسی اصطلاحاً کم محلی نکنین؛ همه درس‌ها رو مطالعه کنین و هیچ کدوم رو حذف نکنین.

بهترین منابع در برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی

انتخاب کردن یک منبع خوب برای مطالعه درس‌های کنکوری یکی از اصلی‌ترین چالش‌های داوطلبان کنکوره. مخصوصاً حالا که تعداد زیادی از انتشارات مختلف مشغول تهیه کتاب‌های آموزشی در حوزه کنکور هستن. برای موفق شدن توی کنکور باید به صورت متمرکز یکی از این منابع رو به طور دقیق و کامل مطالعه کنین؛ نه این که هر درس رو از یک کتاب بخونین!

بهترین پکیج آموزشی کنکور تجربی رو باید از پرش بخواین؛ بسته‌های کامل کنکور پرش که برای رشته تجربی تدارک دیده شدن، شامل کتاب‌های کمک آموزشی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشن.

فیلم‌های آموزشی مربوط به هر درس با کتاب درسی جلو میره و باعث درک عمیق‌تر مباحث کتاب درسی و رفع اشکال برای داوطلب کنکور میشه.

علاوه بر اون مطالب آموزشی این بسته‌ها رو توی هر مکان و زمانی که بخواین می‌تونین ببینین.

در ضمن اگه نیاز به حضور سر یک کلاس آموزشی داشته باشین، پرش‌لایو با کلاس‌های آنلاین منتظر شماست. داوطلبان کنکور تجربی می‌تونن با کمک کلاس آنلاین کنکور تمام دروس این رشته رو زیر نظر اساتید برتر آموزش ببینن.

بعد از حضور در این کلاس‌ها به جزوه‌ها و فایل‌هایی که سر کلاس استفاده شده، دسترسی پیدا می‌کنین.

بهترین منابع در برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی

ویژگی‌های برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی

  1. نحوه آموزش برنامه‌ریزی کنکور تجربی برای شما و حتی نزدیک‌ترین دوست‌تون متفاوته. هر شخص باید با توجه به هدف، ویژگی‌ها و توانایی‌های خودش برنامه‌ای طراحی کنه؛ نه این که از یک برنامه کلی برای همه استفاده بشه! پس اصلی‌ترین ویژگی برای برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی ، شخصی بودن اونه.
  2. برنامه شما باید واقع بینانه و قابل اجرا باشه. حذف تمام ساعت‌های استراحت و فشردگی بیش از حد برنامه، باعث میشه که هرگز به مرحله اجرا نرسه.
  3. برنامه‌ریزی کنکور تجربی باید طوری طراحی بشه که زمان‌های جبرانی داشته باشه؛ به عبارت دیگه منعطف باشه. این زمان‌های جبرانی می‌تونن از عقب موندن شما از برنامه جلوگیری کنن. بالاخره توی هر خانه‌ای ممکنه که مهمان سر زده از راه برسه یا هر اتفاق دیگه‌ای بیوفته که شرایط درس خوندن رو به هم بریزه؛ زمان جبرانی برای همین مواقع ساخته شده!
  4. در برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی باید تنوع بین درس‌ها رعایت بشه. یعنی هر روز هم درس اختصاصی مطالعه بشه و هم عمومی.
  5. یک برنامه‌ریزی خوب برای استراحت کردن و خوابیدن هم زمان دقیق مشخص می‌کنه. از مزیت‌های برنامه‌ریزی کردن در دوران کنکور اینه که ساعت خوابیدن و بیدار شدن داوطلب رو تنظیم می‌کنه.
  6. برنامه‌ریزی برای این که دقیق باشه باید روی کاغذ نوشته بشه. این کاغذ می‌تونه دفتر یا جدول برنامه‌ریزی کنکور تجربی باشه.

ویژگی‌های برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی

جدول برنامه‌ریزی کنکور تجربی

جدول برنامه‌ریزی می‌تونه به صورت روزانه یا هفتگی نوشته بشه. بهتره که توی هر خانه از این جدول ساعت دقیق مطالعه، مبحث، تعداد تست و زمان استراحت مشخص شده باشه. روزهای شرکت در آزمون آزمایشی هم باید در این جدول ذکر بشه.

نکته‌های مهم برای آموزش برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی

  • طوری درس بخونین که از اون دل‌زده نشین؛ مثلاً مطالعه روزانه خودتون رو با درس‌های ساده‌تر یا درس‌های مورد علاقه‌تون شروع کنین؛ سعی کنین در برنامه‌ریزی خودتون از توجه به تفریح و مدیریت زمان غافل نشین.
  • سبک مطالعه مخصوص خودتون رو پیدا کنین. در کنار مطالعه دروس به فکر خلاصه‌نویسی کنکور و حاشیه‌نویسی برای دوران مرور کردن هم باشین. یادتون باشه برای درس خوندن در روزهای کنکور وسواس مطالعه بزرگترین دشمن شماست!
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی رو برای سنجش میزان کاربردی بودن مطالعه خودتون جدی بگیرین. آزمون‌های شبیه‌سازی شده در روزهای نزدیک به کنکور هم می‌تونن شما رو برای شرکت در فضای کنکور بسیار آماده‌تر از قبل کنن.
  • خودتون رو با هیچکس مقایسه نکنین و فقط روی رسیدن به هدف موردنظرتون تلاش کنین.
  • برای تست‌های سرعتی هم تمرین کنین تا بتونین تمام سوالات رو در روز کنکور بخونین و جواب بدین.

سخن پایانی درباره آموزش برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی

از کنکور برای خودتون یک غول بزرگ وحشتناک نسازین! اگه داوطلب رشته تجربی هستین، بر اساس تمام مطالبی که توی این مقاله به شما آموزش دادیم، قدم به قدم شروع به تهیه جدول برنامه‌ریزی کنکور تجربی کنین.

به خودتون و توانایی‌هایی که دارین باور داشته باشین و برای رسیدن به هدف تلاش کنین. شک نکنین با تلاش و اجرای موبه‌موی برنامه‌ریزی درسی کنکور تجربی به بهترین نتیجه می‌‌رسین.

خیر، اگه شما از اصول و ترفندهای کلیدی برنامه ریزی درسی با خبر باشین، می‌تونین به راحتی بهترین برنامه درسی رو برای خودتون طراحی و اجرا کنین.

این شاخص برای هر فرد بسته به توانایی ها و قدرت ذهن او، برای هر فرد متفاوت می باشد اما به صورت کلی می توان گفت حداقل 6 ساعت درس خواندن در طول روز می تواند بسیار مفید باشد.

این شاخص برای هر فرد بسته به توانایی ها و قدرت ذهنش، متفاوته ولی به صورت کلی می‌تونیم بگیم حداقل 6 ساعت درس خوندن در طول روز می‌تونه خیلی مفید باشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد