پیش‌خوانی دروس توی تابستان

پیش‌خوانی دروس توی تابستان

وقتی که آمادگی لازم برای انجام کاری رو داشته باشیم و ذهن ما از قبل آشنایی کافی با اون رو داشته باشه، کارمون با سرعت بیشتر و به شکل بهتری جلو میره. مطالعه و درس خوندن هم از این قاعده مستثنی نیستن؛ اگه پیش از مطالعه دقیق مباحث درسی، یه نگاه کلی و یه پیش‌خوانی درست داشته باشین، یادگیری عمیق‌تری براتون رقم می‌خوره.

توجه داشته باشین که پیش‌خوانی از اهمیت ویژه‌ای برخورداره و برای انجام اون، باید حتما روش صحیحش رو بشناسین. در ادامه به بررسی راهکارهای پیش‌خوانی دروس توی تابستان می‌پردازیم.

پیش‌خوانی دروس مانند آن است که برای رفتن به جایی، از قبل مسیر را بررسی کرده و بهترین راه‌ها را یاد گرفته باشیم. با پیش‌خوانی، مباحث درسی را با سرعت بیشتر و به شکل بهتری می‌آموزید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

راهکارهای پیش‌خوانی دروس توی تابستان

این‌که گفتیم، می‌خوایم به بررسی راهکارهای پیش‌خوانی دروس توی تابستان بپردازیم، به این معنی نیست که پیش‌خوانی، تنها و تنها مختص تعطیلات تابستانه. پیشنهاد ما اینه که برای مطالعه توی هر زمان، ابتدا پیش‌خوانی داشته باشین؛ اما تابستان فرصتیه که خیلی از افراد اون رو نادیده می‌گیرن. در این صورته که پیش‌خوانی شما باعث میشه که طی سال تحصیلی پیش رو، چندین قدم از دیگران جلوتر باشین.

راهکارهای پیش‌خوانی دروس در تابستان

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی درسی تابستان

یکی از نکات مهم پیش‌خوانی دروس توی تابستان، داشتن برنامه‌ریزی درسیه؛ در واقع اگه شما، بدون داشتن یه برنامه‌ریزی مشخص سعی بر پیش‌خوانی دروس مختلف داشته باشین، تلاش شما اون‌طور که باید نتیجه‌بخش نمیشه. برنامه‌ریزی و عمل کردن به اونه که باعث میشه توی تابستان، هم مطالعه کنین و هم تفریحات مورد نظرتون رو داشته باشین.

نکات مهم برنامه‌ریزی تابستان

  • برنامه‌ریزی هر شخص، باید با توجه به شرایط و ویژگی‌های خودش انجام بشه.
  • توی تابستان، کسلی و بی‌حوصلگی ناشی از گرما به سراغ انسان میاد؛ پس با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کنین و به خودتون اجازه استراحت هم بدین.
  • واقع‌بینانه و منطقی برنامه‌ریزی کنین؛ برنامه شما باید در توان‌تون باشه و بتونین اون رو انجام بدین.
  • دائما هدف خودتون رو یادآوری کنین و اون رو توی دفتر برنامه‌ریزی خودتون درج کنین.
  • ورزش رو هم در کنار مطالعه و استراحت داشته باشین.
  • انعطاف برنامه رو جدی بگیرین.
  • توجه داشته باشین که شما اجازه اصلاح برنامه رو دارین!
  • به انتخاب زمان مناسب برای مطالعه، تفریح و غیره توجه کنین.

مطالعه صرف ممنوع!

یکی دیگه از نکات پیش‌خوانی دروس توی تابستان، اینه که شما در کنار مطالعه، تفریح و استراحت هم داشته باشین.

سعی کنین توی این کار زیاده‌روی نکنین! تابستان و تعطیلاتش می‌تونه توان بیشتری برای تلاش به شما ببخشه. در کنار پیش‌خوانی، به استراحت و تفریح هم بپردازین تا ذهن‌تون آزرده نشه و انگیزه و انرژی لازم برای ادامه مسیر رو داشته باشه. توی برنامه خودتون، زمان‌هایی رو برای تفریحات مورد علاقه و استراحت در نظر بگیرین.

انتخاب دروس مناسب

یه نکته کلیدی درباره پیش‌خوانی توی تابستان، انتخاب دروس مهمه. طبیعتاً از شما انتظار نمیره که تمامی دروس پایه تحصیلی رو توی تعطیلات تابستان مطالعه کنین؛ انتخاب دروسی که از اهمیت بیشتری برخورداره و یادگیری اون‌ها مستلزم پیش‌خوانی، مطالعه، تکرار و تمرینه، خیلی مهمه؛ پس با توجه به هدفی که دارین و با در نظر گرفتن شرایط خودتون، این کار رو انجام بدین.

برای مثال، دانش‌آموزی که توی درس منطق و فلسفه دهم و یازدهم ضعف داشته، نباید پیش‌خوانی فلسفه دوازدهم رو برای تابستان انتخاب کنه. بهتره توی تابستان به یادگیری دروس ساده‌تر، مرور دروس آموخته شده و پیش‌خوانی دروس جدید بپردازین. (این نوع برنامه‌ریزی هم وابسته به شرایط شما بوده و برای هر فردی مناسب نیست).

انتخاب دروس مناسب

افزایش تدریجی ساعت مطالعه

اگه هنوز عادت به مطالعه توی ساعات طولانی ندارین، افزایش ناگهانی زمان مطالعه ممکنه انگیزه شما رو از بین ببره. اگه می‌خواین توی تابستان مطالعه و پیش‌خوانی بیشتری داشته باشین، باید ساعت مطالعه خودتون رو به مرور افزایش بدین. ظرفیت خودتون رو بسنجین و کم کم، ساعات بیشتری رو به درس‌خوندن اختصاص بدین.

این موضوع یکی از راز‌های موفقیت در درس خوندنه که میتونه روی عملکرد تحصیلی شما تاثیر بذاره.

شروع از سخت یا آسون؟!

پیشنهاد ما اینه که برای پیش‌خوانی دروس در طی هر روز، از دروس سخت‌تر شروع کنین. اگه توی ساعات ابتدایی روز، مطالعه دروس سخت‌تر رو به پایان برسونین، انگیزه و انرژی بیشتری برای ادامه روز دارین؛ اما اگه اول دروس ساده‌تر رو مطالعه کنین، فکر به این‌ که باید با وجود خستگی درسی رو بخونین که هم سخته و هم علاقه چندانی به اون‌ها ندارین، برای شما سخت‌تره.

اگه مطالعه چند درس سخت رو برای یه روز در نظر گرفتین، در فاصله بین پیش‌خوانیِ یک درس سخت با یک درس سخت دیگه، به انجام تفریحات مورد علاقه خودتون بپردازین.

پیش‌خوانی و خلاصه‌نویسی

بدیهیه که شما موقع پیش‌خوانی مباحث درسی، تسلط کامل روی دروس پیدا نمی‌کنین؛ هدف هم یادگیری عمیق نیست. موقع پیش‌خوانی کردن، شما باید مطالب رو به صورت روزنامه‌وار و به شکل سطحی مطالعه کنین؛ اما این مطالعه روزنامه‌وار، می‌تونه شما رو برای یادگیری عمیق‌تر آماده کنه.

شما باید برای این که یک پیش‌خوانی موثر داشته باشین، خلاصه‌نویسی کنین.خلاصه‌نویسی انواع مختلفی داره و شاید این‌که بخواین یه دفتر جداگانه تهیه کنین و برداشت خودتون رو از مباحث به صورت کامل توی اون ثبت کنین، توی مرحله پیش‌خوانی، انتخاب مناسبی نباشه. بهتره موقع پیش‌خوانی، از روش حاشیه‌نویسی استفاده کرده یا نکته‌برداری کنین.

برای این کار، لازمه به ارتباط دروس مختلف با هم پی ببرین و جملات یا پاراگراف‌های مهم رو با زبان خودتون توی حاشیه کتاب یادداشت یا توی دفتر جداگانه‌ای درج کنین. (بهتره برای دروس محاسباتی عمیق‌تر پیش برین و جزوه تهیه کنین).

توصیه میشه که توی این مرحله، سوالاتی رو که توی ذهن‌تون شکل می‌گیره، یادداشت کنین و با گذر زمان و یادگیری مطلوب درس، پاسخگوی اون‌ها باشین.

پیش‌خوانی و خلاصه‌نویسی

فواید پیش‌خوانی دروس

  • آشنایی با کلیت دروس، قبل از آموزش و تدریس توی کلاس
  • فهم بهتر توضیحات دبیر و داشتن انگیزه بالاتر
  • یادگیری عمیق دروس و حل تست‌ها توی مدت زمان کمتر
  • گرفتن نتیجه بهتر توی امتحانات، آزمون‌ها و …
  • افزایش توانایی ذهن و تقویت اون
  • افزایش علاقه به کلاس و درس مورد نظر
  • افزایش سرعت توی یادگیری مباحث

جمع‌بندی راهکارهای طلایی پیش‌خوانی دروس توی تابستان

توی این مقاله، علاوه بر پرداختن به راهکارهای پیش‌خوانی دروس توی تابستان، درباره فواید پیش‌خوانی و جزئیات دیگه مربوط به اون صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک‌بار، پیش‌خوانی رو امتحان کنین؛ لذتی که یادگیری درس بعد از پیش‌خوانی به شما میده، قطعا باعث میشه که بیشتر و بیشتر این کار رو کنین.

شما با استفاده از بسته معلم خصوصی، میتونین دروس خودتون رو به راحتی پیش‌خوانی و لذت یادگیری رو تجربه کنین.

توی این مقاله به صورت مفصل درباره راهکارهای طلایی پیش‌خوانی دروس توی تابستان صحبت کردیم؛ برای کسب اطلاعات در این زمینه، به مقاله حاضر مراجعه کنین.

پاسخ این سوال کاملا بستگی به شما داره؛ قطعا اگه توی تابستان به پیش‌خوانی و مطالعه بپردازین، از افراد دیگه جلوتر هستین. توجه داشته باشین که لازمه توی تعطیلات تابستان، حتما در کنار درس به تفریح و استراحت هم بپردازین.

پیشنهاد ما اینه که از دروس سخت شروع کنین تا در ادامه روز، انگیزه و توان لازم برای پرداختن به دروس دیگه رو داشته باشین.

برنامه‌ریزی شما باید شخصی‌سازی شده، منعطف، قابل اصلاح و… باشه.

از جمله فواید پیش‌خوانی دروس می‌توان به افزایش سرعت یادگیری مباحث درسی، تقویت علاقه دانش‌آموز به کلاس و درس مربوطه، گرفتن نتیجه بهتر در امتحانات و… اشاره داشت.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد