انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته نهم

پایه نهم یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی برای تعیین آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزانه؛ همون سالی که با انتخاب رشته نهم به سمت علایق و استعدادهای خودشون راهی میشن.

انتخاب رشته پایه نهم، هم برای دانش‌آموزان و هم برای والدین اون‌ها استرس و نگرانی زیادی رو به همراه داره؛ اون‌ها در مورد درست بودن تصمیم‌شون دچار شک و شبهه میشن و بارها حرف خودشون رو تغییر میدن! برای اینکه بتونین یک انتخاب رشته اصولی در پایه نهم داشته باشین، بهتره نکته‌هایی که درباره انتخاب رشته نهم در این مقاله با هم مرور می‌کنیم رو خوب رعایت کنین.

پادکست انتخاب رشته سال نهم

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

انتخاب رشته پایه نهم زمانی اصولی و درسته که به علاقه دانش‌آموز، استعداد و میزان توانایی‌هاش توجه ویژه داشته باشه. فرآیند انتخاب رشته نهم باید طوری پیاده‌سازی بشه که همزمان با در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی و علایق دانش‌آموز، برای کسب درآمد در آینده شغلی اون هم موثر باشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نکات مهم انتخاب رشته نهم

دانش‌آموزان در این پایه برای اولین بار با یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی خودشون روبه‌رو میشن. تا قبل از این سن و سال، به احتمال زیاد اکثر تصمیم‌ها و نتایج نهایی رو پدر و مادرها برای اون‌ها تعیین می‌کردن؛ اما از الان به بعد همه چیز باید جور دیگه‌ای پیش بره.

نکات مهم انتخاب رشته نهم

تعیین رشته درست بعد از برنامه ریزی درسی می‌تونه منجر به پیشرفت تحصیلی و افزایش روحیه و انگیزه در دانش‌آموزان بشه. کسایی که هر روز سر کلاس درسی حاضر میشن که به اون علاقه‌مند هستن، از ادامه تحصیل و درس خوندن لذت می‌برن و هر روز برای پیشرفت کردن تلاش می‌کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از آزمون هدایت تحصیلی نهم چی می‌دونین؟

دانش‌آموزان پایه نهم بعد از نه سال درس خوندن بالاخره به مرحله انتخاب رشته می‌رسن؛ مرحله‌ای که آینده شغلی اون‌ها رو تعیین می‌کنه و تاثیر بسیار زیادی روی درآمد، جایگاه اجتماعی و پیشرفت‌های شغلی افراد داره. برای انتخاب رشته باید معیارهای مختلفی رو در نظر بگیریم تا بتونیم انتخاب درستی داشته باشیم. آزمون هدایت تحصیلی هم دقیقا به همین منظور طراحی شده.

این آزمون با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل استعداد، علاقه، توانایی، تیپ شخصیتی، بازار کار و هوش، دانش‌آموزان رو به مسیر درست تحصیلی هدایت می‌کنه. در ادامه مقاله با بخش‌های مختلف آزمون هدایت تحصیلی و نحوه تکمیل فرم‌های مربوط به اون آشنا میشین.

صفر تا صد آزمون انتخاب رشته نهم

برای رسیدن به نتیجه مناسب در آزمون تعیین رشته نهم، شش مولفه در نظر گرفته میشه و عملکرد تحصیلی و آزمون‌های مشاوره‌ای تعیین‌کننده این نتیجه هستن. حتی نظر والدین هم در این فرآیند سنجیده میشه تا میزان خطا در انتخاب رشته به حداقل برسه. در ادامه به مولفه‌های مهم برای انتخاب رشته نهم می‌پردازیم:

صفر تا صد آزمون انتخاب رشته نهم

چند نکته مهم در انتخاب رشته نهم

  • عملکرد تحصیلی دانش آموزا: جهت بررسی، عملکرد تحصیلی نمرات سه پایه هفتم، هشتم و نهم مورد ارزیابی قرار می‌گیره. این مورد نسبت به سایر موارد اهمیت بیشتری داره و 35 نمره از کل 100 نمره هدایت تحصیلی رو به خودشون اختصاص می‌دن. به خاطر همینه که مشاورین تاکید دارن از ابتدای پایه هفتم، درس خوندن رو جدی بگیرین تا به بهترین رشته‌ها دست پیدا کنین.
  • آزمون‌های مشاوره‌ای: رتبه دوم مهم‌ترین بخش هدایت تحصیلی به آزمون‌های مشاوره‌ای مربوط میشه و رغبت توانایی و خود ارزیابی سلامت روانی دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیره. برای انجام این آزمون، در زمان مشخص شده وارد سامانه همگام می‌شین و در آزمون شرکت می‌کنین. این بخش 30 نمره از کل 100 نمره آزمون انتخاب رشته پایه نهم رو به خودش اختصاص میده.
  • نظر دانش‌آموزان: علاوه بر آزمون‌های مشاوره‌ای که توانایی افراد رو نشون میدن، دانش‌آموزان با پر کردن فرم‌های نظرسنجی، علاقه خودشون به رشته‌های مختلف رو ابراز می‌کنن. به هر حال علاقه سهم زیادی در موفقیت افراد داره. این بخش 10 نمره از 100 نمره هدایت تحصیلی رو به خودش اختصاص میده.
  • نظر معلم‌ها: معلم‌ها بعد از والدین بیشترین زمان رو با دانش‌آموزان می‌گذرونن و نسبت به توانایی و استعداد اون‌ها شناخت بیشتری دارن. به همین دلیل نظر اون‌ها در انتخاب رشته پایه نهم اهمیت زیادی داره. در این بخش از نحوه فعالیت، استعداد و توانایی دانش‌آموزان از معلم سوال پرسیده میشه و 10 نمره از کل آزمون رو به خودش اختصاص میده.
  • نظر والدین: والدین شناخت بسیار بالایی از شرایط فرزندان خودشون دارن. به همین دلیل حدود 5 نمره از آزمون هدایت تحصیلی به نظر والدین مربوط میشه. سوال اصلی از والدین اینه که دوست دارن فرزندشون در چه رشته‌ای ادامه تحصیل بده؟
  • نظر مشاور: در آخرین مرحله از انتخاب رشته پایه نهم، مشاور نظر نهایی خودش رو اعلام می‌کنه و با بررسی موارد ذکر شده و صحبت با دانش‌آموزان و والدین در مورد رشته مناسب تصمیم‌گیری می‌کنن. 10 نمره از آزمون هدایت تحصیلی به نظر مشاور مربوط میشه.

عواقب انتخاب رشته نهم نادرست! – سردرگمی در انتخاب رشته نهم

دانش‌آموزان عواقب انتخاب رشته اشتباه رو به مرور زمان در خلقیات و روحیه خودشون احساس می‌کنن. اون‌ها به احتمال زیاد به‌خاطر سرخوردگی، روحیه خودشون رو از دست میدن و انرژی و انگیزه‌ای برای درس خوندن ندارن.

در نتیجه با افت تحصیلی روبه‌رو میشن و همه چیز بهم می‌ریزه! اگه این انتخاب اشتباه رو ادامه بدن، در آینده با احساس عدم رضایت شغلی مواجه میشن و هر روز فکر می‌کنن در حال هدر دادن عمر خودشون هستن!

نقش والدین و مشاوران در انتخاب رشته نهم

پدر و مادرها همیشه برای آینده فرزندانشون دل‌نگران هستن؛ همین مسئله باعث میشه که خودشون رو برای تمام مرحله‌های زندگی فرزندشون مسئول بدونن. در روزهای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم، والدین هم به دنبال پیدا کردن بهترین رشته برای دانش‌آموزان این پایه هستن.

نقش والدین و مشاوران در انتخاب رشته نهم

مهم‌ترین چیزی که اون‌ها باید در این روزها بدونن اینه که اجبار و تحمیل کردن یک رشته تحصیلی به دانش‌آموزان نمی‌تونه باعث پیشرفت اون‌ها بشه. بهترین کار اینه که استعداد و علاقه دانش‌آموز نهمی به کمک نظر مشاورهای تحصیلی کشف بشه تا روحیه اون برای انتخاب رشته نهم تشخیص داده بشه. مشاوران تحصیلی ما در گروه آموزشی پرش می‌تونن شما رو برای پیدا کردن بهترین رشته مناسب فرزندتون راهنمایی کنن.

علاقه یا بازار کار؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش‌آموزان در انتخاب رشته، گیر کردن بین علاقه، بازار کار در آینده و اصرار والدینه. یک انتخاب نادرست، آینده تحصیلی دانش‌آموزان رو به طور کلی نابود می‌کنه. واقعا باید از بین بازار کار و علاقه کدوم رو انتخاب کنیم؟ واقعیت اینه که پاسخ به این سوال به عوامل خیلی زیادی وابسته‌ست.

علاقه یا بازار کار؟

مهم‌ترین موضوعی که باید به اون دقت کنین اینه که علاقه شما از سر هیجان نباشه. منظور اینه که میزان علاقه شما به یک رشته بر اساس شناخت باشه نه هیجانات زودگذر دوران نوجوانی! از طرفی رشته‌ای که انتخاب می‌کنین باید با روحیات و شخصیت شما سازگار باشه.

در غیر این صورت هرچه قدر هم که به یک رشته علاقه‌مند باشین یا بازار کار خوبی داشته باشه، آینده درخشانی در انتظار شما نخواهد بود. پاسخ سوال‌های زیر می‌تونه به شما در فرآیند انتخاب رشته کمک کنه:

  • نگاه جامعه به رشته و شغل من چه شکلیه؟
  • آیا از پس هزینه‌های ایجاد شغل مورد علاقه‌ام بر میام؟
  • آیا این شغل بازار کار خوبی در ایران داره؟
  • آیا مدرک دانشگاهی برای این تخصص اهمیت داره؟
  • چه هزینه‌هایی برای علاقه‌ام باید متحمل بشم؟
  • چند انسان موفق در حوزه علاقه‌مندی خودم می شناسم؟

چند تست شخصیت‌شناسی هم وجود داره که به شما در انتخاب رشته مناسب کمک می‌کنه. تست شخصیت MBTI با بررسی همه‌جانبه شخصیت شما، شغل‌های مناسبتون، نقاط قوت و ضعف از نظر رفتاری و افراد برجسته در تایپ‌های شخصیتی رو مورد بررسی قرار میده. نهایتا با وجود چنین معیارهایی و مشورت با مشاورین حرفه‌ای به راحتی می‌تونین فرآیند انتخاب رشته رو پشت سر بذارین.

تناسب تایپ‌های شخصیتی و رشته‌های تحصیلی با نظریه هالند

با توجه به نظریه شخصیت‌شناسی هالند، افراد در 6 نوع شخصیتی قرار می‌گیرن. ویژگی‌های هر کدوم از این گروه‌های شخصیتی و رشته‌های تحصیلی که برای انتخاب رشته نهم می‌تونه برای اون‌ها مناسب باشه رو در جدول زیر وارد کردیم:

تناسب تایپ‌های شخصیتی و رشته‌های تحصیلی با نظریه هالند

جدول انتخاب رشته نهم طبق نظریه هالند

تایپ شخصیتیویژگی‌هاشغل و رشته‌های تحصیلی مناسب
واقع‌گرا

جدیت در کار – مهارت‌های مکانیکی – علاقه و هماهنگی در کار – واقع‌بینی – قدرت جسمانی

مهندسی مکانیک – کشتی سازی – مشاغل با ارتباط ابزار – پل سازی – جوشکاری – تربیت بدنی – کاردان فنی هواپیما

(هر نوع شغلی که در ارتباط با اشیا و ابزار باشد و جنبه فنی و تکنیکی داشته باشد.)

جستجو‌گرپرقدرت – خلاق – مستقل – کمرو – محتاط – پیشرونده

پزشک – دامپزشک – روانپزشک – جراح – استاد دانشگاه – مهندس نرم‌افزار کامپیوتر- جامعه شناسی – علوم جغرافیا- مهندس برق – اقتصاددان

(هر نوع شغلی که به داده‌ها بپردازد و مستلزم پژوهش و تحقیق مداوم باشد.)

اجتماعیمسئول – بشردوست – دارای روحیه همکاری و معاشرتی – صمیمیت

خدمات روان درمانی – مشاغل مرتبط با روابط عمومی – مدیر یا معلم دبستان، مدرسه، دبیرستان و دانشگاه – پرستار – مددکار اجتماعی – افسر پلیس – مربی مهد کودک- روان شناس و مشاور تحصیلی

(هر نوع شغلی که در ارتباط با مردم است و آموزش، تدریس و رفاه اجتماعی را مدنظر دارد.)

قراردادیمحتاط – مطیع – دوراندیش – صرفه‌جو – منظم – وظیفه‌شناس

حسابدار – تکنیسین اسناد پزشکی – دفترداری – کارشناس امور گمرکی – مشاغل مرتبط با تنظیم بودجه

(هر نوع مشاغلی که توجه و دقت به جزئیات و ریزه کاری در داده ها بپردازد.)

جسورباانرژی – ماجراجو – هیجان‌طلب – مطمئن به خود – سلطه‌جو

مدیریت بازرگانی – مدیر امور بانکی – مهمان‌دار هواپیما – مهندسی صنایع – مدیریت منابع انسانی

(هر نوع مشاغلی که در ارتباط با مردم است و اهداف سازماندهی، مدیریت و فروشندگی دارد.)

هنریخیال‌پرداز – عاطفی – استقلال‌گرا – آرمان‌گرا – ابرازگر

مهندسی معماری – سینما – هنر و موسیقی – طراح تبلیغات – سردبیر مجله و روزنامه – آهنگساز- فیلمنامه‌نویس – طراح گرافیک – کارگردان – خوشنویس- طراح لباس و مد

(هر نوع مشاغلی که در ارتباط با داده‌ها و اشیا باشد و جنبه خلاقیت و ابتکار و آثار هنری فرد را ارج نهد و به نوعی با طراحی و دیزاین در ارتباط است.)

معیارهای فردی تاثیرگذار در انتخاب رشته نهمی‌ها

ویژگی‌های فردی هر دانش‌آموز در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم اون تاثیر زیادی داره. سه مورد زیر از معیارهای فردی باارزشی هستن که روی انتخاب رشته کردن دانش‌آموزان پایه نهم موثرن:

معیارهای فردی تاثیرگذار در انتخاب رشته نهمی‌ها

1- ویژگی‌های شخصیتی فرد

انتخاب رشته پایه نهم باید توجه ویژه به ویژگی‌های شخصیتی فرد داشته باشه. مثلاً کسانی که مهارت‌های استدلالی و مفهومی قوی‌تری دارن، می‌تونن در رشته ریاضی و فیزیک نسبت به دیگران قوی‌تر عمل کنن.

2- علاقه

کسی که رشته مورد علاقه خودش رو برای ادامه تحصیل انتخاب کرده باشه، به یک متخصص واقعی تبدیل میشه. همین مسئله باعث میشه که شخص علاوه‌بر داشتن یک شغل خوب، به دنبال رشد هر چی بیشتر در حوزه کاری و تحصیلی خودش باشه.

3- درآمدزادیی

یکی از فاکتورهایی که باعث میشه بعضی از رشته‌های تحصیلی مورد توجه قرار بگیرن، درآمد بالای اون‌هاست. البته درآمدزایی به‌تنهایی نمی‌تونه عامل کافی برای پیشرفت باشه؛ شما باید رشته‌ای رو انتخاب کنین که با ویژگی‌های فردی و علایق شما مطابقت داشته باشه و در عین حال برای کسب درآمد هم کافی باشه.

معیارهای اجتماعی تاثیرگذار در انتخاب رشته نهم

از اون‌جایی که انتخاب رشته نهم در شکل‌گیری آینده شغلی دانش‌آموزان تاثیرگذاره، باید از نظر اجتماعی هم مورد بررسی قرار بگیره. در ادامه معیارهای اجتماعی که باید در زمان انتخاب رشته برای دانش‌آموزان پایه نهم در نظر بگیرین رو با هم مرور می‌کنیم:

معیارهای اجتماعی تاثیرگذار در انتخاب رشته نهم

1- شناخت بازار کار

برای آشنا شدن با بازار کاری که در آینده با اون سر و کار دارین، می‌تونین از کسایی که از رشته مورد نظر شما فارغ‌التحصیل شدن پرس‌وجو کنین.

2- ظرفیت پذیرش رشته‌ها

اگه به دنبال قبول شدن در رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی یا حقوق هستین، باید بدونین که مسیر سختی رو انتخاب کردین! قبول شدن در چنین رشته‌هایی که تقاضای زیادی داره، کار هر کسی نیست و به تلاش زیادی نیاز داره. اگه به دنبال راحتی هستین، رشته‌های بدون کنکور رو هم مدنظر قرار بدین.

3- مشاوره با افراد متخصص

استفاده از تجربه کسایی که قبل از شما، انتخاب رشته کردن چندین و چند نفر دیگه از دانش‌آموزان پایه نهم رو هم دیدن، همه چیز رو برای شما ساده‌تر می‌کنه. راهنمایی مشاورای تحصیلی به شما کمک می‌کنه تا راحت‌تر رشته مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین و برای رسیدن به اون تلاش کنین.

شاخه‌های تحصیلی پایه نهم

دانش‌آموزان پایه نهم می‌تونن یکی از سه شاخه تحصیلی زیر رو انتخاب کنن. هر کدوم از این شاخه‌ها شامل زیرمجموعه‌هایی میشن که در ادامه با اون‌ها آشنا می‌شیم:

  • علوم نظری: علوم تجربی، علوم ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی
  • کار و دانش: زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی
  • فنی و حرفه‌ای: زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی

معرفی رشته‌های علوم نظری پایه نهم

هر کدوم از زیرشاخه‌های علوم نظری طرفدارای خاصی دارن؛ اما فقط علاقه داشتن نمی‌تونه موفقیت شما رو در این شاخه‎‌ها تضمین کنه. در ادامه این مطلب ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب رشته پایه نهم در زیرشاخه‌های علوم نظری داشته باشین، با هم بررسی می‌کنیم. حداقل نمره دریافتی برای رشته‌های نظری رو به صورت جداگانه در ادامه توضیح دادیم:

معرفی رشته‌های علوم نظری پایه نهم

رشته ریاضی فیزیک

اسم این رشته به تنهایی همه ماجرایی که با انتخاب کردنش در پیش دارین رو به شما توضیح میده! دانش‌آموزی که این رشته رو انتخاب می‌کنه باید توی دو تا درس ریاضی و علوم (بخش فیزیک و شیمی) قوی باشه. اما چطور باید خودش رو در این دروس اثبات کنه؟ اگه معدل نمره دو درس ریاضی و علوم دانش‌آموز نهمی، در سه پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم از 14 بیشتر باشه، برای پذیرش توی این رشته مجاز شناخته میشه.

رشته‌های دانشگاهی

اگه قبل از انتخاب رشته نهم، با رشته‌های دانشگاهی هم به خوبی آشنا باشین و راجع به اون‌ها تحقیق کنین، قطعا می‌تونین انتخاب بهتری داشته باشین. بعضی رشته‌ها خیلی پرطرفدار هستن و بعضی از اون‌ها خیلی شناخته شده نیستن؛ همه رشته‌ها اگه با علاقه و تلاش دنبال بشن، یک انتخاب خوب محسوب میشن؛ بنابراین درباره رشته‌های مختلف مطالعه کنین و مقاله حاضر رو دنبال کنین؛ لیست زیر رو هم مورد توجه قرار بدین.

  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی معدن
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی نفت
  • مهندسی مواد
  • مهندسی معماری
  • مهندسی پلیمر
  • مهندسی فن‌آوری اطلاعات
  • آمار
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی راه آهن
  • عمران کارتوگرافی
  • عملیات پتروشیمی
  • مهندسی کنترل
  • مهندسی دریا
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی سیستم
  • مهندسی کشتی
  • مهندسی انرژی
  • ریاضی
  • حسابداری
  • مهندسی خودرو
  • علوم و مهندسی آب
  • مدیریت امور بانکی

رشته علوم تجربی

رشته تجربی در چند سال اخیر توجه تعداد زیادی از دانش‌آموزان رو به سمت خودش جلب کرده؛ تحصیلات دانشگاهی در رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، اتاق عمل و … آرزوی خیلی از دانش‌آموزانیه که تجربی رو برای انتخاب رشته نهم خودشون در نظر دارن.

برای ورود به رشته تجربی هم باید معدلی مشابه با ریاضی فیزیک داشته باشین. یعنی معدل نمره‌های ریاضی و علوم شما در سه پایه هفتم، هشتم و نهم از 14 کمتر نباشه.

معرفی رشته‌های علوم نظری پایه نهم

رشته‌های دانشگاهی

رشته علوم تجربی خیلی پرطرفداره اما اغلب برای رسیدن به رویای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… این رشته رو انتخاب می‌کنن. رشته‌های مذکور، آینده شغلی افراد رو تا حد زیادی تضمین می‌کنن اما رشته‌های دیگه‌ای هم وجود دارن که داوطلبان با انتخاب اون‌ها به جایگاه شغلی ویژه و درآمدی ایده‌آل برسن. در ادامه به بعضی رشته‌های زیرمجموعه علوم تجربی تو دانشگاه اشاره می‌کنیم.

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • دامپزشکی
  • فیزیوتراپی
  • بینایی‌سنجی
  • علوم تغذیه
  • علوم آزمایشگاهی
  • پرستاری
  • صنایع غذایی
  • کاردرمانی
  • تکنولوژی پرتودرمانی
  • رادیولوژی
  • تکنولوژی پرتوشناسی
  • مامایی
  • بهداشت محیط
  • هوشبری
  • شیمی
  • گفتاردرمانی
  • فوریت پزشکی
  • اعضای مصنوعی
  • اتاق عمل
  • مهندسی پزشکی
  • شیلات
  • زمین شناسی
  • کشاورزی
  • جنگلداری
  • مددکاری اجتماعی
  • مدارک پزشکی
  • پرورش طیور
  • باغبانی
  • فضای سبز
  • خاک‌شناسی
  • مهندسی منابع طبیعی
  • ارگونومی
  • ایمونولوژی
  • خبرنگاری

رشته علوم انسانی

متاسفانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان پایه نهم برای فرار از مباحث سخت درس ریاضی راه خودشون رو به سمت رشته انسانی کج می‌کنن! درحالی‌که این اشتباه‌ترین انگیزه برای یک دانش‌آموز در روزهای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهمه! دلیل این اتفاق هم ماهیت حفظی اکثر درس‌های رشته انسانیه.

البته باید این رو هم به شما گوشزد کنیم که شاید درس ریاضی در پایه‌های دهم تا دوازدهم رشته انسانی مفاهیم ساده‌تری داشته باشه، اما در دوره کنکور و برای قبولی در بعضی رشته‌های پرطرفدار به درصد بالای ریاضی نیاز دارین. خلاصه بگیم که فرار از ریاضی و پناه بردن به رشته انسانی کار درستی نیست!

برای پذیرش در رشته انسانی هم مثل دو رشته دیگه باید شرط حداقل معدل رو داشته باشین؛ اما در چه درس‌هایی؟ معدل دو درس مطالعات اجتماعی و زبان و ادبیات فارسی دانش‌آموز در سه پایه هفتم، هشتم و نهم باید بالاتر از 14 باشه تا بتونه رشته انسانی رو انتخاب کنه.

رشته‌های دانشگاهی

ادبیات و علوم انسانی، رشته‌های متعددی در دانشگاهه که به همین خاطر، خیلی از داوطلبان رو به سمت خودش می‌کشونه. برای کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه مطلب همراه ما باشین.

  • حقوق
  • روانشناسی
  • مدیریت
  • زبان و ادبیات فارسی
  • زبان و ادبیات عربی
  • فقه و حقوق اسلامی
  • علوم اجتماعی
  • تاریخ
  • فلسفه
  • جغرافیا
  • کتابداری
  • مطالعات خانواده
  • راهنمایی و مشاوره
  • علوم قرآن و حدیث
  • مددکاری اجتماعی
  • علوم انتظامی
  • تربین بدنی و علوم ورزشی
  • اقتصاد حمل و نقل
  • باستان‌شناسی
  • فقه و اصول اسلامی
  • علوم تربیتی
  • الهیات و معارف اسلامی
  • علوم ارتباطات اجتماعی
  • جامعه‌شناسی
  • علوم سیاسی

رشته علوم و معارف اسلامی

اگه خودتون رو علاقه‌مند به معارف دینی و قرآن می‌بینین، انتخاب رشته علوم و معارف برای شما گزینه خوبیه. در صورتی که شناختی از این رشته ندارین، می‌تونیم اون رو در مقایسه با رشته انسانی به شما معرفی کنیم؛

دروس علوم و معارف اسلامی نسبت به رشته انسانی، سخت‌تر و سنگین‌تر هستن اما شرایط ورود به اون با رشته انسانی برابره. یعنی باید معدلی بالاتر از 14، از دو درس مطالعات اجتماعی و زبان و ادبیات فارسی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم کسب کنین تا واجد شرایط پذیرش محسوب بشین.

حداقل نمره برای انتخاب رشته پایه نهم

برای این کار باید نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم رو با هم جمع بزنین و میانگین بگیرین. البته این میانگین از طریق فرمول زیر انجام میشه:

نحوه محاسبه حداقل نمره برای انتخاب رشته در پایه نهم

همون‌طور که از فرمول مشخصه، ارزش نمره پایه نهم سه برابر بیشتر از پایه هفتم و هشتمه. پس برای درس خوندن در پایه نهم حتما برنامه ریزی درسی داشته باشین و متناسب با اون قدم بردارین. برای برنامه‌ریزی درسی به روش اصولی از کمک مشاوران تحصیلی گروه آموزشی پرش استفاده کنین.

معرفی رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای

معمولاً کسایی که دوست دارن خیلی سریع حرفه مورد علاقه خودشون رو آموزش ببینن و وارد بازار کار بشن، یکی از رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای رو انتخاب می‌کنن. در این رشته واحدهای عملی که دانش‌آموزان باید انجام بدن، بیشتر از واحدهای تئوریه و همین باعث یادگیری یک حرفه میشه.

نمره 30، حداقل نمره دریافتی برای رشته‌‌های شاخه فنی و حرفه‌ایه؛ یعنی برای پذیرش در رشته فنی و حرفه‌ای مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم در درس‌های ریاضی، علوم و کاروفناوری نباید کمتر از 30 باشه.

نکته دیگه‌ای که برای پذیرش در این رشته اهمیت داره، نمره درس ریاضی و معدل کلیه؛ کسی که هر سه سال تحصیلی نمره ریاضی زیر 10 نداشته باشه (این نمره باید بدون تبصره باشه) و حداقل معدل 12 را دارا باشه، می‌تونه وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای بشه.

شرایطی که توضیح دادیم، توی ذهن دانش‌آموزان و والدین تصویر اشتباهی شکل میده! اون‌ها فکر می‌کنن که دانش‌آموزان ضعیف‌تر وارد این رشته‌ها میشن و فضای این مدارس جای خوبی برای همه بچه‌ها نیست! ولی وقت اون رسیده که این تصورات اشتباه رو دور بریزین؛ باید بدونین که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از معتبرترین مراکز آموزشی برای دانش‌آموزان هستن.

زیر شاخه‌های این رشته رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

جدول انتخاب رشته نهم گروه هنر

دانش‌آموزانی که هنر رو برای تعیین رشته پایه نهم خودشون انتخاب می‌کنن، باید علاوه بر علاقه، ذوق و استعداد هنری هم داشته باشن. خلاقیت داشتن برای کسایی که وارد این رشته میشن اهمیت زیادی داره. رشته‌های زیر در گروه هنر قرار می‌گیره؛ البته بعضی از این رشته‌ها فقط در مدارس خاصی آموزش داده میشن.

فتوگرافیکطراحی دوخت (مخصوص بانوان)معماری داخلی
صنایع دستیانیمشین و پویانماییتولید برنامه تلویزیونی
گرافیکنقاشینوازندگی ساز جهانی
نوازندگی ساز ایرانینمایشسینما
نقشه کشی معماریطراحی زبان بصریمرمت آثار فرهنگی
موسیقی مبانی آهنگ‌سازیپشتیبانی صحنهچاپ دستی

جدول انتخاب رشته نهم گروه صنعت

با پنج زیرگروه این رشته در جدول زیر آشنا میشین:

زیرگروهرشته‌های تحصیلی
زیرگروه برق و رایانهالکتروتکنیکالکترونیکشبکه و نرم افزار
الکترونیک و مخابرات دریایی  
زیرگروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریاییمکانیک موتورهای دریایی  
زیرگروه مواد و فرآوریسرامیکصنایع شیمیاییصنایع نساجی
متالوژیمعدن 
زیرگروه مکانیکمکاترونیکصنایع فلزیتاسیسات مکانیکی
مکانیک خودروماشین ابزارصنایع چوب و مبلمان
ابزار  
زیرگروه معماری ساختمانمعماری  

جدول انتخاب رشته نهم گروه کشاورزی

پنج رشته زیر جزو گروه کشاورزی محسوب میشن:

امور زراعیامور دامیامور باغی
ماشین‌های کشاورزیصنایع غذایی 

جدول انتخاب رشته نهم گروه مدیریت و خدمات

رشته‌هایی که در گروه خدمات قرار می‌گیرن، به 3 زیرگروه مجزا به صورت زیر تقسیم‌بندی میشن:

زیرگروهرشته تحصیلی
گروه خدماتناوبریحمل و نقل
گروه بازرگانی و امور اداریحسابداری 
گروه بهداشت و سلامتتربیت کودکتربیت بدنی
کودک یاری (مختص بانوان) 

معرفی رشته‌های شاخه کار و دانش

رشته‌هایی که در شاخه کارودانش می‌بینی، شباهت زیادی به شاخه فنی و حرفه‌ای دارن؛ اما در شاخه کار و دانش رشته‌های تحصیلی جزئیات بیشتری رو شامل میشن. همه رشته‌های سه گروه صنعت، کشاورزی ‌و خدمات و هنر رو در غالب سه جدول توی فایل زیر برای شما جمع‌آوری کردیم. با کلیک روی دکمه زیر می‌تونین فایل pdf رشته‌های شاخه کار و دانش رو دانلود کنین.

12، حداقل نمره دریافتی برای رشته‌های شاخه کار و دانشه؛ یعنی برای پذیرش در این رشته لازمه که معدل نمره‌های دانش‌آموز در درس‌های ریاضی و کار و فناوری در سه پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، بالاتر از 12 باشه.

زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم

دانش‌آموزان سال نهم بعد از پایان امتحانات خرداد ماه، باید برای انتخاب رشته کردن دست به کار بشن. انتخاب رشته نهم 1400-1401 معمولاً در تاریخ 15 تیر ماه شروع میشه و تا دو هفته زمان داره. باید حسابی گوش به زنگ باشین؛ چون زمان انتخاب رشته قابل تمدید نیست.

در صورتی که موفق نشین در سامانه انتخاب رشته پایه نهم اولویت‌های خودتون رو وارد کنین، برگه هدایت تحصیلی برای شما صادر نمی‌شه و نمی‌تونین برای پایه دهم ثبت‌نام کنین! برای انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم باید وارد سامانه پادا pada.medu.ir (پرونده الکترونیکی دانش‌آموزان) بشین و اطلاعات لازم رو وارد کنین.

اهمیت انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته در پایان پایه نهم مهمه. چون این انتخاب، تأثیر بزرگی روی آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموز داره. با توجه به اینکه در سطح دانشگاهی و حتی در سطوح بالاتر آموزشی، دانشجوها به یک تخصص خاص می‌پردازن، انتخاب رشته مناسب می‌تونه توی آینده کاری و حرفه‌ای فرد تأثیر بسزایی داشته باشه.

همچنین انتخاب رشته در پایان پایه نهم، به دانش‌آموزان کمک می‌کنه تا با توجه به توانایی‌ها، علاقه‌مندی‌هاشون و شرایط بازار کار، مسیر مناسبی برای آینده خودشون انتخاب کنن؛ بنابراین، این انتخاب می‌تونه در مسیر زندگی و شغلی فرد نقش مهمی داشته باشه.

تعیین آینده تحصیلی با انتخاب رشته صحیح در پایه نهم

برای انتخاب رشته نهم به دهم بهتره که از قبل حسابی تحقیق کرده باشین؛ همه جوانب مختلف این انتخاب مهم رو بسنجین تا بتونین اولین قدم‌های خودتون رو برای ساختن آینده‌ای روشن، محکم و استوار به درستی بردارین. عوامل فردی و اجتماعی موثر در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم رو جدی بگیرین.

تعیین آینده تحصیلی با انتخاب رشته صحیح در پایه نهم

این رو مطمئن باشین که تلاش کردن برای رسیدن به رشته و شغل مورد علاقه‌تون یکی از بزرگترین لذت‌هاییه که در دوران تحصیل طعم اونو می‌چشین. اگه برای انتخاب رشته پایه نهم به کمک نیاز دارین، شماره تماس خودتون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین، تا مشاوران تحصیلی گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن.

“حتی اگه بعد از خوندن مطالب این صفحه، درباره انتخاب رشته سوالی داشتین که جوابش در این صفحه نبود، اصلا نگران نباشین! حتما سوالتون رو در قسمت نظرات در پایین همین صفحه از ما بپرسین یا شماره‌تون رو در قسمت ارتباط با ما وارد کنین، تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشاورین ما برای ارائه مشاوره تحصیلی رایگان با شما تماس بگیرن و بعد مشکل شما رو حل کنن.🎯📚

حداقل معدل دانش‌آموز برای انتخاب هر کدوم از رشته‌های تحصیلی در مقاله ذکر شده.

خوب بودن یک رشته می‌تونه بر اساس عوامل مختلفی مثل علاقه، استعداد، درآمدزایی و … تعیین بشه. برای اطلاعات بیشتر مقاله رو مطالعه کنین.

می‌تونین در دوره متوسطه دوم تغییر رشته بدین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

18 پاسخ

  1. سلام
    ببخشید من شمارمو ثبت کردم داخل باکس، فقط میخواستم ببینم چجوری علاقه مون رو پیدا کنیم، معدل هام در سه پایه تحصیلی از 19/70 پایین تر نیومده، ممنون میشم کمکم کنید چون اصلا علاقه ام رو نمیتونم پیدا کنم

    1. سلام پریسان جان. 🌺💚خب اینکه خیلی راحته. ببین اگر مشغول به کدوم کار باشی احساس خوشحالی و آرامش بیشتری میکنی. البته در این مورد باید باهات صادق باشم. لازمه که شرایط جامعه، شرایط روحی خودت، فعالیتهایی که بهشون علاقه داری و اینکه تا چه میزان آزادی عمل داری هم فکر کنی. اصلا ببین کدوم حوزه بازار کار بهتری داره. این خیلی مهمه. چون در اصل میشه گفت این بازار کار و درآمده که در نهایت منجر به رضایت و علاقه شما میشه. شاید شما الان به رشته ای علاقه داشته باشی که در کشور ما بازار کاری نداشته باشه. لطفا قبل از انتخاب رشته به این قبیل موضوعات هم فکر کن. چون زمانی که انتخاب رشته نهمت رو انجام بدی دیگه باید به انتخاب رشته کنکورت فکر کنی و برای اون درس بخونی و تلاش کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد