تکنیک فاینمن-سریع‌ترین راه برای یادگیری هر درس

تکنیک فاینمن

تکنیک فاینمن بهترین و سریع‌ترین راه برای تقویت یادگیری شماست. مهم‌ترین نکته در رابطه با این تکنیک این است که بدون توجه به موضوعی که می‌خواهید آن را یاد بگیرید، کار خواهد کرد.

تکنیک فاینمن برای یادگیری توسط فیزیکدان برنده جایزه نوبل، ریچارد فاینمن ابداع شده و از قدرت آموزش برای یادگیری بهتر استفاده می‌کند.  شما زمانی مجموعه‌ای از اطلاعات را می‌آموزید که بتوانید آن را برای دیگران توضیح داده و در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کنید.

وقتی واقعاً چیزی را یاد می‌گیرید، تا آخر عمر می‌توانید از مفاهیم آن استفاده کنید. تکنیک فاینمن یادگیری، دقیقا به شما کمک میکند تا مطالب را به صورت عمیق به خاطر بسپارید. هرچه بیشتر بدانید، با شگفتی‌های کمتری مواجه خواهید شد؛

زیرا بیشتر چیزهای جدید، به چیزی که قبلاً درک کرده‌اید متصل می‌شوند. در نهایت، هدف یادگیری درک جهان است. اما بیشتر ما به خود زحمت نمی‌دهیم که عمیقا چیزهای جدیدی یاد بگیریم. ما آنچه را که در مدرسه بهمان می‌آموزند به خاطر می‌سپاریم، سپس پس از گذشت مدت زمانی، آن را فراموش می‌کنیم.

برای جلوگیری از این موضوع، تکنیک فاینمن به شما کمک خواهد کرد اطلاعات را به دانشی تبدیل کنید که می‌توانید به آسانی در هر زمینه‌ای از آن استفاده کنید. این تکنیک از قدرت آموزش به عنوان موتوری برای یادگیری بهتر استفاده می‌کند.

در ظاهر این مسئله می‌تواند تا حدودی مانند یک پارادوکس به نظر برسد، اما ثابت شده که یکی از موثرترین و الهام بخش‌ترین تکنیک‌های یادگیری است که تا به حال ابداع شده است. تا پایان این مطلب با پرش همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره تکنیک فاینمن بدانید به شما بگوییم.

تکنیک فاینمن، یک روش یادگیری معروف و اثبات شده است که افراد با استفاده از اون می‌تونن یادگیری عمیق داشته باشن و مهارت‌های ارتباطی‌شون رو افزایش بدن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تکنیک یادگیری فاینمن چیه؟

اول می‌خوایم به طور واضح به شما بگیم که «تکنیک فاینمن چیست». تکنیک فاینمن یک روش یادگیریه که 4 مرحله داره و در اصل توسط ریچارد فاینمن، برنده جایزه نوبل آمریکایی ایجاد شده. ایده اصلی پشت این تکنیک اینه که چیزی رو درک کنین که درک اون سخته.

تکنیک فاینمن چیست

به کمک تکنیک فاینمن می‌تونین مطالب رو با توضیح دادن اون به روشی که انگار با یک کودک صحبت می‌کنین در ذهن خودتون برای همیشه ثبت کنین. در انجام این کار، فرد مجبوره ایده‌ها رو در ذهن خودش ساده کرده و از زبانی واضح و مختصر استفاده کنه؛ بنابراین درک یک ایده بزرگ،‌ ساده‌تر میشه.

عنصر کلیدی در تکنیک فاینمن، شناسایی شکاف دانشه. وقتی فردی صرفاً در ذهن خودش به مفهومی فکر می‌کنه، معمولاً درک اون از درک واقعی مسئله تا حد زیادی منحرف میشه. فرد در ذهن خودش، درک درستی از مسئله داره، اما معمولاً وقتی نوبت به جزئیات می‌رسه، سخته که بفهمه دقیقاً چه مقدار از جزئیات رو از دست داده. بهترین راه برای فاش کردن این جزئیات گمشده اینه که سعی کنین اون‌ها رو برای کسی که این ایده رو نمی‌دونه توضیح بدین.
وقتی چیزی رو با صدای بلند توضیح می‌دین، یک دفعه چیزهایی که براتون مبهمه توی ذهن‌تون بولد میشه. در اصل، استفاده از تکنیک ریچارد فاینمن راهی عالی برای رفع افکار مبهم و نامنسجم و بعد تعیین میزان درک شما از اون مسئله است. در ادامه توضیحات بیشتری رو در رابطه با مراحل تکنیک فاینمن به شما دادیم. اما قبل از اون بیاین با مزایای این تکنیک آشنا بشیم.

family

کودک من

دبستانی 1 e1680174143563

پیش دبستان

مراحل یادگیری تکنیک فاینمن

وقت اون رسیده که با مراحل تکنیک یادگیری فاینمن آشنا بشین تا هر چه زودتر بتونین از اون استفاده کنین. بر اساس روشی که ریچارد فاینمن از اون استفاده می‌کرد، چهار مرحله برای تکنیک یادگیری فاینمن وجود داره. این مراحل عبارتند از:

مراحل یادگیری تکنیک فاینمن

مرحله 1: آموزش مسئله به گونه‌ای ساده

اولین مرحله از تکنیک فاینمن اینه که یک ورق کاغذ خالی بردارین. در بالای اون عنوان موضوعی رو که می‌خواین به اون مسلط بشین، بنویسین. حالا هر چیزی رو که در مورد موضوع می‌دونین به سادگی روی کاغذ بیارین، انگار اون رو به یک کودک آموزش می‌دین.

وانمود کنین موضوع رو به یک کودک آموزش می‌دین

به یاد داشته باشین که شما به دوست بزرگسال باهوش خودتون آموزش نمی‌دین و دارین به کودکی که دایره لغات و توجه کمی برای درک مفاهیم و روابط اساسی داره، آموزش می‌دین. در واقع آموزش شما باید ساده، واضح و بدون ابهام باشه. مهندسان نرم افزار گاهی اوقات با توضیح دادن کد خودشون به صورت خط به خط با تکنیک فاینمن باگ‌های برنامه‌شون رو پیدا می‌کنن.

به نظر می‌رسه یکی از دلایلی که درک کاملی از یک موضوع پیدا نمی‌کنیم، استفاده از واژگان و اصطلاحات پیچیده است. حقیقت اینه که اگه نتونین کلمات و اصطلاحاتی رو که استفاده می‌کنین به وضوح و به سادگی تعریف کنین، واقعاً نمی‌دونین در مورد چه چیزی صحبت می‌کنین.

وانمود کنین به یک کودک آموزش میدین

وقتی در تکنیک فاینمن ایده‌ای رو از اول تا آخر به زبان ساده‌ای می‌نویسین که کودک می‌تونه اون رو بفهمه، خودش رو مجبور می‌کنه که مفهوم رو در سطح عمیق‌تری درک کنه. پس روابط و ارتباطات بین ایده‌ها رو ساده کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مرحله 2: شناسایی شکاف‌ دانش

بخش‌هایی که در مرحله قبل در توضیح اون با مشکل رو به رو می‌شین، نقاطی هستن که در اون‌ها شکاف‌هایی در درک خودتون دارین. دقت کنین که شناسایی شکاف‌ها در دانش شما، جایی است که چیز مهمی رو فراموش می‌کنین و نمی‌تونین اون رو توضیح بدین، بخش مهمی از فرآیند یادگیریه. پر کردن این شکاف‌ها در تکنیک فاینمن به شما کمک می‌کنه که در یادگیری مهارت پیدا کنین.

شکاف ها رو در توضیح خودتون شناسایی کنین

در مرحله دوم از تکنیک فاینمن بعد از شناسایی شکاف‌ها، شما می‌فهمین که در کجای درک‌تون مشکل دارین و در صورت فهمیدن این موضوع، باید به منبع خودتون برگردین. تعاریف رو جستجو کنین و ادامه بدین تا زمانی که بتونین همه چیزها رو به طور کامل توضیح بدین.

تنها زمانی که درک خودتون رو بدون اصطلاحات و به زبان ساده توضیح بدین، می‌تونین مطمئن باشین که مطلب رو به درستی یاد گرفتین. در تکنیک فاینمن اگه برای توضیح اون چیزی که یاد گرفتین به اصطلاحات پیچیده نیاز داشتین، یعنی هنوز در درک موضوع دچار مشکل هستین.

با استفاده از تکنیک فاینمن، وقتی دقیقا می‌دونین که چه چیزهایی رو یاد گرفتین (در مورد چیزهایی که نمی‌دونین صادق باشین)، اشتباهاتی رو که ممکنه مرتکب بشین محدود می‌کنین و شانس موفقیت خودتون رو موقع استفاده از دانش افزایش می‌دین.

مرحله 3: سازماندهی و ساده کردن

اوایل این مرحله از تکنیک فاینمن، شما مجموعه‌ای از یادداشت‌هایی رو دارین که توضیحات ساده دارن. حالا اون‌ها رو سازماندهی و مرتب کنین و به یک روایتی تبدیل کنین که می‌تونین از اول تا آخر اون رو بازگو کنین. بعد روایت خودتون رو با صدای بلند بخونین.

سازمان‌دهی و ساده کردن مطالب

اگه توضیح در هر نقطه گیج‌کننده به نظر می‌رسه، به مرحله 2 از تکنیک فاینمن برگردین. به تکرار ادامه بدین تا زمانی که داستانی داشته باشین که بتونین برای هر کسی تعریف کنین. اگه این رویکرد رو بارها و بارها دنبال کنین، در نهایت با یک دفترچه پر از صفحات در مورد موضوعات مختلف مواجه می‌شین که به یادگیری عمیق شما کمک می‌کنه.

مرحله 4: انتقال (اختیاری)

این بخش از تکنیک فاینمن برای یادگیری اختیاریه. اگه واقعاً می‌خواین از درک خودتون مطمئن بشین، اون رو برای کسی (در حالت ایده‌آل کسی که اطلاعات کمی از موضوع داره) بازگو کنین. آزمون نهایی دانش شما توانایی شما برای انتقال اون به فرد دیگه‌ایه.

نحوه انتقال مطالبی که یاد گرفته‌این

در این مرحله از تکنیک فاینمن شما می‌تونین مستقیماً اون چیزی که نوشتین رو بخونین یا مطالب رو مثل یک سخنرانی ارائه بدین. موقع خرید شام می‌تونین از دوستان خودتون چند دقیقه از وقت اون‌ها رو بخواین تا مطالب رو بهشون توضیح بدین. تنها چیزی که واقعاً مهمه اینه که سعی کنین مطالب رو به حداقل یک نفر که زیاد با اون آشنا نیست، منتقل کنین. سوالات و بازخوردهایی که دریافت می‌کنین، برای توسعه بیشتر درک شما ارزشمندن.

مزایای تکنیک فاینمن برای یادگیری

استفاده از تکنیک فاینمن برای یادگیری مزیت‌های زیر رو داره:

مزایای تکنیک فاینمن برای یادگیری

1.کمک به شناسایی شکاف‌های دانش

مهم‌ترین مزیت تکنیک فاینمن کمک اون به شناسایی شکاف ما در دانش و موضوعی خاصه. کسانی که یادگیری‌شون رو فقط در ذهن خودشون محدود می‌کنن، معمولا فکر می‌کنن که جزئیات رو می‌دونن. اما وقتی از اون‌ها خواسته میشه همون جزئیات رو توضیح بدن، شکاف‌ها خودشون رو نشون میدن که دیگه خیلی دیر شده.

تکنیک فاینمن زود و به سرعت مشخص می‌کنه که این شکاف‌ها (جزئیاتی که در رابطه با یک موضوع خاص درک نکردیم) کجا هستن و چجوری می‌تونیم اون‌ها رو برطرف کنیم.

2.بهبود مهارت‌های ارتباطی

انتقال دادن مفاهیمی که خیلی خوب درک کردین به دیگران، یک مهارت کاملا متفاوتیه. وقتی که تکنیک ریچارد فاینمن رو یاد می‌گیرین، هم درک خودتون رو با پر کردن شکاف‌های دانش تقویت می‌کنین و هم مهارت‌های خودتون رو در انتقال دانش به دیگران تقویت می‌کنین. اینجوری در واقع با یک سنگ دو نشون می‌زنین.

3.تقویت تفکر انتقادی

بخش کلیدی تکنیک فاینمن استفاده از تفکر انتقادی برای شناسایی شکاف‌های دانش و بعد وصل کردن اون‌ها به منبعه. علاوه بر این، باید توضیحات جدید و مبتکرانه‌ای برای ایده‌های فریبنده ایجاد کنین. وقتی همه این‌ها رو کنار هم بذارین، یک تمرین قوی در تفکر انتقادی به دست میارین( توانایی نگاه کردن به چیزی و تلاش برای بهبود اون).

همچنین اگه می‌خواین بدونین «برای تیزهوشان چند ساعت درس بخونیم؟» با مجله آموزشی پرش باشین.

جمع‌بندی درباره روش تکینک فاینمن

در این مقاله فهمیدیم که تکنیک فاینمن به عنوان یک دستور‌العمل فوق‌العاده برای یادگیری محسوب میشه و به شما این امکان رو میده که ایده‌ها رو از هم جدا کنین و اون‌ها رو از پایه بازسازی کنین. شما می‌تونین با استفاده از این تکنیک، یادگیری خودتون رو نسبت به دیگران افزایش بدین.

اگه می‌خواین مهارت‌های خودتون رو گسترش بدین و یادگیری‌تون رو بیشتر کنین، حتما از تکنیک فاینمن استفاده کنین. اما نکته مهم برای یادگیری مفید و درست، قبل از به‌کارگیری هر تکنیکی استفاده از منابع آموزشی جامع و عالیه. اگه دانش آموز یا کنکوری هستین استفاده از کلاس آنلاین، بسته معلم خصوصی، مشاوره آنلاین پرش می‌تونه به یادگیری هر چه بهتر و سریع‌تر شما کمک کنه.

بله، استفاده از تکنیک فاینمن برای یادگیری خیلی مفیده. تکنیک فاینمن یک روش یادگیری ساده و فرآیند 4 مرحله‌ای برای درک سریع و موثر هر موضوع یا مفهومیه. این روش واقعا یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیریه.

تکنیک فاینمن به عنوان بهترین و سریع‌ترین تکنیک برای یادگیری، این 4 مرحله رو داره: توضیح مسئله به صورت ساده، کشف شکاف دانش، سازماندهی و ساده کردن و در نهایت انتقال به شخصیه که اطلاعات کمی در اون زمینه داره.

تکنیک فاینمن به عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین تکنیک‌های یادگیری شناخته شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد