روش‌های استعدادیابی در کودکان را یاد بگیرین

انواع روش‌های استعدادیابی در کودکان

تقریبا همه والدین وقتی به فرزند تازه متولد شده خودشون نگاه می‌کنن، از خودشون می‌پرسن که این هدیه کوچیک، چه استعدادی داره و چه آینده‌ای در انتظار اونه.

شاید برای چنین تصوراتی زود باشه، اما بیشتر والدین کنجکاو هستن که بدونن فرزندشون چه استعدادی داره تا بتونن اون استعدادها رو پرورش بدن و به پدر و مادر بودن یک فرد موفق افتخار کنن.

تعدادی از والدین از همون ابتدا احساس می‌کنن که فرزند باهوشی دارن؛ بعضی‌ها هم برعکس، نشونه‌هایی از هوش و استعداد نمی‌بینن.

غافل از اینکه استعداد فرزندشون هنوز شکوفا نشده! اینجاست که روش‌های استعدادیابی در کودکان، به کمک والدین میاد تا با یک دیدگاه جدید، فرزندشون رو بهتر بشناسن.

استعداد کودکان کشف کردنی است. شما به عنوان والدین دلسوز باید روش‌های استعدادیابی در کودکان را یاد بگیرید تا یک فرد مفید و موفق به جامعه تحویل دهید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چه چیزی فرزند شما رو خاص می‌کنه؟ آیا نقاط قوت و علایق فرزندتون رو می‌شناسین؟ آیا می‌دونین چطوری کودکان خلاق رو پرورش بدین و الهام بخش اون باشین؟ همه این‌ها، کارهاییه که شما به عنوان والدین باید انجام بدین. روش‌های استعدادیابی در کودکان، همون چیزیه که نیاز دارین و به طور کامل در این مقاله یاد می‌گیرین؛ پس تا انتها همراه ما باشین.

آشنایی با روش‌های استعدادیابی در کودکان

قبل از اینکه در مورد روش‌های استعدادیابی در کودکان و پرورش کودک باهوش صحبت کنیم، بهتره به این سوال جواب بدیم که هوش و استعداد ارثیه یا نه؟ حتما شما هم جملاتی مثل «از بچگیش باهوش بوده یا هوشش به مامانش رفته» و جملاتی شبیه به این رو شنیدین.

به نظر شما چنین عقایدی درستن؟ آیا استعداد با ما به دنیا میاد یا در طول زندگی ایجاد میشه؟ خبر خوب اینه که پژوهشگران به این سوال پاسخ کامل دادن.

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان

طبق تحقیقات موسسه ملی سلامت (NIH)، نیمی از هوش از ژنتیک ناشی میشه و بقیه اون، به محیط رشد کودک بستگی داره. تجربیاتی که شما برای کودک‌تون رقم می‌زنین، می‌تونه از اون یک انسان موفق بسازه و حتی برعکس، اگه محیط رشد چندان مناسب نباشه، موفقیت چشمگیری حاصل نمیشه.

راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه می‌تونه کمک کنه تا فرزند شما توانایی‌ها و استعدادهای خودش رو به بهترین نحو ممکن شکوفا کنه. پس بهتره همین حالا سر این موضوع با همدیگه توافق کنیم؛ آینده کودک‌تون با دستان شما رقم می‌خوره!

مغز کودک چگونه کار می‌کنه؟

برای استفاده از روش‌های استعدادیابی در کودکان، ابتدا باید با نحوه عملکرد مغز فرزندتون آشنا بشین. تعداد سلول‌های عصبی مغز کودکان و افراد بالغ یکسانه و اختلاف چشمگیری در تعداد مشاهده نمیشه. تفاوت، در نحوه ارتباط سلول‌های مغز با همدیگه است.

مغز کودک چطور کار می‌کنه؟

طبق تحقیقات، در هر ثانیه دو میلیون ارتباط بین سلولی توی مغز کودک به وجود میاد؛ به این فرآیند مداربندی مغز میگن. وقتی که مداربندی به بیشترین حد خودش رسید و سلول‌های مغز بیشترین ارتباط بین سلولی رو ایجاد کردن، نوبت به حذف ارتباط های غیرضروری می‌رسه. به این ترتیب تا سن بلوغ حدود 50% از ارتباط‌های مغزی از بین میرن.

سوالی که پیش میاد، اینه که کدوم ارتباط‌های مغزی حذف و کدوم یکی باقی می‌مونه؟ ارتباطی که فعال باشه، تقویت و حفظ میشه و ارتباط‌های بین سلولی که فاقد فعالیت هستن، ضعیف شده و در نهایت از بین میرن.

در حقیقت علاوه بر ژن‌ها، این تجربه‌های زندگی فردیه که مداربندی مغز رو تکمیل می‌کنه. همون تجربه‌هایی که شما به عنوان والدین برای کودکان خودتون رقم می‌زنین، در نهایت توانمندی و شخصیت فرزندتون رو شکل میده.

کودکان با استعداد چه ویژگی‌هایی دارن؟

موارد زیر از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری کودکان باهوش و با استعداده؛ این خصوصیات رفتاری می‌تونه مثبت یا منفی باشه. البته همه کودکان وابسته به محیط زندگی خودشون، شاید چنین رفتارهایی رو از خودشون نشون بدن. اما خیلی از کودکان باهوش این خصوصیات رو به طور منظم از خودشون نشان میدن و جزئی از شخصیت اون‌ها به شمار میاد. در ادامه به مهم‌ترین اون‌ها که نقش پررنگی در استعدادیابی کودکان اشاره می‌کنیم:

  • مدام به دنبال چگونه و چرایی فرآیندها هستن و حس کنجکاوی بالایی دارن.
  • اغلب انرژی به ظاهر بی حد و حصری دارن که گاهی منجر به تشخیص اشتباه بیش فعالی میشه.
  • دوست دارند به طور مستقل کار کنند و دیگران، به خصوص والدین در کار اون‌ها دخالتی نداشته باشن.
  • نیازی به تکرار و تمرین زیاد ندارن و سریع یاد می‌گیرن. حتی تکرار و تمرین زیاد ممکنه اون‌ها رو خسته کنه.
  • دوست دارن که با افراد بزرگتر از خودشون ارتباط برقرار کنن و بازی کردن با همسن و سال‌ها، معمولا براشون کسل‌کننده است.
  • با توجه به اینکه به یادگیری علاقه دارن، دایره لغات بیشتری رو هم بخاطر می‌سپارن.

 

روش‌های استعدادیابی در کودکان رو یاد بگیرین

حالا که با ویژگی کودکان با استعداد و نحوه عملکرد مغز اون‌ها آشنا شدین و یاد گرفتین که والدین نقش خیلی مهمی توی کشف استعدادهای فرزندشون دارن، بهتره که به سراغ روش‌های استعدادیابی در کودکان بریم. لازم نیست کار سخت و پیچیده‌ای انجام بدین؛ فقط به فرزندتون توجه بیشتری داشته باشین و فعالیت‌های اون رو به دقت بررسی کنین. استفاده از روش‌های زیر به شما بیشتر کمک می‌کنه:

روش‌های استعدادیابی در کودکان را یاد بگیرین

1. برای استعدادیابی در کودکان، به کارهای اون توجه کنین

موقع بازی، راه رفتن، صحبت کردن و غیره، فرزندتون رو زیر نظر بگیرین. کودک‌تون بیشتر چه بازی‌هایی رو دوست داره؟ آیا دویدن رو ترجیح میده یا ساکت نشستن رو؟ بین پیانو، تبلت یا کتاب سراغ کدوم یکی میره؟ شاید تصور کنین که این کار چندان مهم نیست یا نتیجه بزرگ و قابل توجهی نداره، اما یافتن علایق کودک از مهم‌ترین روش‌های استعدادیابی در کودکان است که اکثر والدین به اون توجهی نمی‌کنن.

2. در استعدادیابی کودکان، تشویق بهتر از تنبیه است

بعضی از والدین با یک تصور اشتباه، سعی می‌کنن تا کودکان رو از هر کار بد و خطرناکی دور کنن؛ چه با تنبیه چه با داد و فریاد! غافل از اینکه چنین رفتاری، فقط باعث سرکوب استعداد کودکان میشه. حتی اگه کارهای خطرناک رو در نظر نگیریم، بعضی از والدین دوست دارن که نظر شخصی خودشون رو به کودک‌شون تحمیل کنن. مثلا چون از نقاشی خوش‌شون نمیاد، نمیذارن که فرزندشون نقاشی کنه.

حتی اگه اجازه این کار رو بدن، ذوق و شوق زیادی از خودشون نشون نمیدن و کودک‌شون فکر می‌کنه که نقاشی‌ش چندان جذاب و زیبا نیست. پس ناامید میشه و دیگه سراغ نقاشی نمیره؛ غافل از اینکه شاید استعداد فرزندشون در نقاشی باشه.

اگه متوجه شدین که کودک در یک کار خاص سخت تلاش می‌کنه، باید برای سخت کوشی بهش جایزه بدین. به فرزندتون یادآوری کنین که شکست برای رشد ضروریه و اشتباهات فرصت خوبی برای برداشتن گام های بزرگ هستن. اینجاست که باعث رشد و افزایش اعتماد به نفس فرزندتون میشین.

3. ورزش و فعالیت رو شروع کنین

همه ما می‌دونیم که ورزش کردن تاثیر خیلی زیادی روی عملکرد مغز و بدن می‌ذاره؛ از کاهش فشار خون و استرس گرفته تا تعدیل هورمون‌های بدن. البته منظورمون از فعالیت، ورزش‌های سنگین و طولانی نیست.

ورزش و فعالیت رو شروع کنین

با کودک‌تون قدم بزنین، بدویین، توپ بازی کنین یا در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنین. این موضوع قدم بزرگی برای استعدادیابی در کودکانه. بهتره جلوی فعالیت فرزندتون رو نگیرین. اون‌ها انرژی زیادی دارن و لازمه این انرژی رو به بهترین نحو ممکن تخلیه کنن.

4. برای استعدادیابی کودکان، فشار بیش از حد ممنوعه

گفتیم که ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی، زبان انگلیسی یا نقاشی، یکی از روش‌های مناسب برای استعدادیابی کودکانه؛ اما فقط در صورتی که خودشون بخوان و علاقه داشته باشن!

اگه فرزندتون رو در بمباران اطلاعات و کلاس‌های مختلف قرار بدین، نه تنها استعدادش رو کشف نمی‌کنین، بلکه باعث افت فعالیت اون میشه. قبل از انجام هر کاری از کودک بپرسین که آیا دوست داره که اون رو انجام بده یا نه؟

وقتی که فرزندتون فعالیتی رو انتخاب کرد، چه نواختن پیانو باشه یا شرکت در کلاس شنا، برای یادگیری این مهارت یا تبدیل شدن به بهترین عجله نکنین.

در قدم اول لازمه که از کودک خودتون حمایت کنین، اما به یاد داشته باشین که زورگویی و فشار بیش از حد، فرزندتون رو از انجام فعالیت مورد علاقه‌اش دلسرد می‌کنه. قرار نیست اون با بچه‌های دیگه رقابت کنه تا بهترین باشه! قراره که استعداد درونیش به بهترین شکل ممکن آشکار بشه.

5. دنیای مجازی محدود کننده نیست

اولین هدیه بیشتر والدین برای تولد فرزندشان، موبایل و تبلته. چرا چنین انتخابی دارن؟ کاملا واضحه؛ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با تکنولوژی احاطه شده. در چنین دنیایی سخته که از بچه توقع داشته باشیم کتاب بخونه یا ورزش کنه. اگه فرزندتان به فضای مجازی و تکنولوژی علاقه داره، ناامید نشین چون استعداد اون در همین فضا پنهان شده!

امروزه خیلی از کلاس‌ها در زمینه برنامه نویسی، طراحی سایت، فتوشاپ و طراحی، سئو و غیره، برگزار میشه که به طور خاص برای کودکانه. بهتره دنیای تکنولوژی رو به طور کامل بپذیرین و به جای تنبیه و فریاد، برای پیشرفت فرزندتون تلاش کنین.

6. پیشرفت رو تمرین کنین، نه کمال!

به جای اینکه به فرزندتون بگین حتما باید نمره بگیری، بهتره حامی باشین و اون رو به پیشرفت تشویق کنین، نه کمال‌گرایی. هیچ ایرادی نداره که فرزندتون نمره 18 بگیره، مهم اینه که نسبت به قبل پیشرفت کرده و تلاش خودش رو می‌کنه. اگره کودکان احساس کنن که به اندازه کافی سریع پیشرفت نمی‌کنن، ناامید میشن. این وظیفه شماست که بهش یاد بدین تا کمال‌گرا نباشه و قدم به قدم پیش بره.

7. برای استعدادیابی کودک باهاش صحبت کنین

باید برای کودک‌تون وقت بذارین و باهاش در مورد علایق و اتفاقات روزمره صحبت کنین. بهتره به تمامی سوالاتش با حوصله جواب بدین تا فرزندتون برای ادامه صحبت مشتاق‌تر بشه. متاسفانه بعضی از والدین شاغل به اندازه کافی برای فرزندشون وقت نمیذارن و روز به روز ازش دور میشن.

برای استعدادیابی کودک با اون صحبت کنین

توی چنین شرایطی نباید توقع داشته باشین که در مورد علایق و احساس خودشون صحبت کنن. چنین کودکانی منزوی میشن و نمی‌تونن مسیر مورد علاقه خودشون رو  پیدا کنن. البته استفاده از بسته‌های آموزشی مثل بسته کودک من هم راه حل خوبیه و ریزترین نکات تربیتی رو به شما آموزش میده.

چطوری با کودک خودمون وقت بگذرونیم؟

به لطف وجود بسته آموزشی کودک من، تمام فعالیت‌های مورد نیاز کودکان و نحوه ارتباط با اون‌ها رو یاد می‌گیرین و فرزندتون رو به شخصی توانمند تبدیل می‌کنین. این بسته از داستان‌های مصور، روانشناسی مادر و کودک، زبان انگلیسی، شعرهای مصور، دفتر خاطرات من، می‌خواهم و می‌توانم، نقاشی خلاقانه، سفال و کار دستی تشکیل شده.

هر کدوم از این بخش‌ها با فعال کردن قسمت‌های مختلفی از مغز، به گسترش توانایی‌های کودک شما کمک می‌کنه. کودک من متناسب با سلیقه و ذهن بچه‌های 3 تا 8 سال طراحی شده و با داشتن تصاویر رنگی، داستان‌های مصور و شعرهای جذاب، زمینه رشد خلاقیت کودکان رو فراهم می‌کنه.

نحوه دریافت بسته کودک من

بدون خروج از منزل و فقط با مراجعه به سایت پرش، بسته کودک من رو در سریع ترین زمان دریافت می‌‍کنین. امکان خرید تکی قسمت‌های مختلف هم برای شما عزیزان فراهم شده تا بدون محدودیت به آموزش کودک خودتون بپردازین. اگه در این زمینه سوالی داشتین، کافیه شماره خودتون رو در قسمت تماس با مشاورین وارد کنین و منتظر تماس پرش باشین.

جمع‌بندی روش‌های استعدادیابی در کودکان

در این مقاله، در مورد استعدادیابی در کودکان صحبت کردیم و باهم دیدیم که چطوری می‌تونین استعدادهای کودکان خودتون رو پیدا کنین و دیدیم که یکی از مهم‌ترین کارهایی که میشه برای استعدادیابی کودکان انجام داد، صحبت کردن با اون‌هاست تا در مورد علایق‌شون بیشتر مطلع بشین. همچنین استفاده از بسته کودک من، به شما برای یافتن استعدادهای فرزندتون کمک زیادی می‌کنه.

حدود 50 درصد توانایی کودکان به ژنتیک مربوط میشه.

به کارهای کودک توجه کرده، با فرزندتون صحبت کنین و اون رو برای انجام کارهای خوب تشویق کنین.

با مراجعه به سایت پرش و قسمت فروشگاه، محصولات مورد نظر خودتون رو خریداری کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد