موفقیت در امتحانات نهایی

موفقیت در امتحانات نهایی

کم کم به ایام امتحانات نزدیک میشیم. ریاضی، فیزیک، شیمی، فارسی و زیست‌شناسی منتظر شما هستن. هر کدوم از این کتاب‌ها حداقل 120 صفحه دارن. با یک حساب سر انگشتی متوجه میشین که برای امتحانات حداقل باید 1500 صفحه مطلب درسی رو در کمتر از دو هفته مطالعه کنین! کار خیلی سختی رو در پیش دارین به ویژه اگه در طول سال درس نخونده باشین.

گرفتن نمره خوب در امتحانات دلخوشی خیلی از دانش‌آموزان و والدین برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتره. از طرفی تاثیر مستقیم اون در کنکور به اهمیتش اضافه می‌کنه.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

با وجود همه این سختی‌ها، می‌دونیم که شما هم خواستار موفقیت در امتحانات هستین، حتی اگه خیلی خوب درس نخونده باشین. موفقیت در امتحانات نیازمند مطالعه زیاده. اما دانش‌آموزانی هستن که با وجود ساعت مطالعاتی زیاد باز هم در امتحانات نتیجه خوبی کسب نمی‌کنن.

اینجاست که راهکارهای ویژه برای موفقیت در امتحانات مدرسه به کمک شما میان؛ همون تکنیک‌هایی که معدل بیست‌ها از اون استفاده می‌کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

امتحان، کلمه‌ایه که به طور ناخودآگاه استرس زیادی رو به همه ما وارد می‌کنه، مگه نه؟ مطالب خیلی زیاد و متنوعی وجود داره که ملزم به یادگیری اون‌ها هستیم. تازه اگه مطالب همه کتاب‌های درسی رو قورت بدیم، باز هم بعضی از امتحانات ما رو غافلگیر می‌کنن. به نظر شما راهکار موفقیت در امتحان نهایی چیه؟

موفقیت در نیمسال دوم، مخصوصا امتحانات نهایی، واقعا مهم و حیاتیه؛ چون اونجاست که ما نتیجه همه تلاش‌هامون رو می‌گیریم. باید بگیم خیلی خوش‌شانس هستین که همین حالا در سایت پرش حضور دارین و مقاله “چگونه در امتحانات نهایی موفق شویم؟” رو می‌خونین. علاوه بر نکات بسیار مهم که توی این مقاله مطرح می‌شه، پرش تا رسیدن به نمره بیست امتحانات نهایی همراه شما می‌مونه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اولین گام برای موفقیت در امتحانات نهایی

قبل از اینکه بخوایم در مورد خواب مناسب، شیوه تست‌زنی، تکنیک‌های مطالعاتی و موارد مشابه صحبت کنیم، بهتره بدونین که دقیقا توی چه مرحله‌ای هستین و چه قدر درس خوندین؟ هرچی مسیر پیش‌رو ما روشن‌تر باشه، تکنیک‌های مطالعاتی هم بهتر عمل می‌کنن.

رمز موفقیت توی امتحانات نهایی و هر آزمون دیگه‌ای اینه که تحلیل درستی از وضعیت خودمون داشته باشیم. این مسئله به ویژه برای دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. دوست عزیز شما در کدوم گروه هستین؟

راز موفقیت در امتحانات نهایی

به دنبال موفقیت در آزمون‌های تستی هستین

تعدادی از دانش‌آموزان با نزدیک شدن به ایام امتحانات به طور کلی قید معدل و مدرسه رو می‌زنن و صرفا به آزمون‌های تستی فکر می‌کنن. مطالعه تستی تا حدودی موفقیت در امتحانات نهایی رو تسهیل می‌کنه، به شرطی که از تکنیک‌های اصولی استفاده کرده باشین.

پیش بردن مطالعه تستی در کنار هدف‌گذاری برای پیشرفت تحصیلی و موفقیت در امتحانات نهایی بهترین روشیه که می‌تونین اجرا کنین. به این ترتیب هم درصد خوبی کسب می‌کنین، هم معدل خودتون رو ارتقا می‌دین.

هدف، صرفا امتحانات نهاییه؟

تفکر صفر و صدی هیچ وقت انتخاب درستی نیست. هر امتحانی که پیش روی شماست، تا حدودی آینده و جایگاه شغلی‌تون رو تعیین می‌کنه؛ بنابراین نمی‌شه از همه اون‌ها غافل شد! استفاده از تجربیات یک تیم حرفه‌ای مثل پرش باعث می‌شه تا دو هدف رو در کنار هم دنبال کنین و به صورت تضمینی موفق بشین.

نه آزمون تستی، نه امتحانات نهایی!

دسته سوم هم دانش‌آموزانی هستن که به موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور امیدی ندارن. اگه جزء این دسته هستین حتما از همین حالا شروع کنین. نمره 15 شاید خوب نباشه، ولی قطعا از 10 بهتره!

[838210487]

چطور در امتحانات نهایی موفق بشیم؟

حالا که متوجه شدین در چه جایگاهی قرار دارین، باید به دنبال برنامه‌ریزی و تکنیک‌های مطالعاتی منحصر به خودتون باشین. برنامه‌ریزی درسی به قدری گسترده و پیچیده‌ست که نمی‌شه برای همه نسخه یکسان تعیین کرد! توانایی و پتانسیل دانش‌آموزان با همدیگه متفاوته. پس قطعا مسیر مطالعاتی اون‌ها یکسان نیست.

البته یکی از راه‌های موفقیت در امتحانات نهایی، کاهش اضطراب امتحان است که حتما باید به آن توجه کنید. البته اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی هم می‌تونه به شما درطراحی یک برنامه‌ریزی دقسق کمک کنه.

عوامل موفقیت در امتحانات نهایی

در این بین نظر یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای خیلی مثمر ثمر واقع می‌شن. ما از اول مسیر تحصیلی تا رسیدن به صندلی دانشگاه‌های برتر کشور همراه شما هستیم. در ادامه متن به بیان نکاتی می‌پردازیم که رعایت اون‌ها احتمال موفقیت در امتحانات نهایی رو افزایش میده.

علاوه بر این‌ها، شما برای موفقیت در امتحانات مدرسه، نیاز به یک نقشه راه عالی و بی‌نظیر دارین که همه المان‌های موفقیت رو در اختیارتون قرار بده. خوشبختانه گروه آموزشی پرش همایشی رایگان در این باره تهیه کرده که می‌تونین در ادامه اون رو مشاهده کنین:

همایش رایگان موفقیت در امتحانات مدرسه (ویژه متوسطه دوم)

در برنامه‌ریزی درسی واقع‌گرا باشین

همه ما می‌دونیم که برنامه‌ریزی نه‌تنها برای امتحانات نهایی بلکه برای تمام مراحل زندگی ما لازمه. اما نکته اصلی در قدم اول برنامه‌ریزی اینه که واقع‌بینانه عمل کنیم. اگه قبلا روزی دو ساعت درس می‌خوندین، منطقی نیست که روزی 10 ساعت برنامه‌ریزی کنین!

عملکرد پیوسته و آهسته بهترین روشیه که می‌تونین در پیش بگیرین تا به نقطه مورد نظر برسین. شروع ناگهانی، پایان ناگهانی هم داره؛ بنابراین نمی‌شه به بازده و استمرار اون تکیه کرد.

برای موفقیت در امتحانات نهایی به تعهد نیاز دارین

شاید از خودتون بپرسین چطور دانش‌آموزان موفق به همه کارهای خودشون می رسن و انگیزه خیلی بالایی دارن؟ همیشه نمی‌شه پرانرژی و با انگیزه بود، گاهی اوقات انجام ساده‌ترین کارهای روزمره هم طاقت فرسا می‌شه. باید به برنامه و اهداف خودمون متعهد باشیم، حتی وقتی ناراحت و بی‌حوصله هستیم. شروع به انجام کار، شور و نشاط زیادی در ما ایجاد می‌کنه.

نمونه‌ سوال امتحان نهایی حل کنین

بهترین روش برای آشنایی با فضای امتحانات نهایی، حل نمونه سوال سال‌های گذشته‌اس. همه سوالات رو با دقت بررسی و به بخش‌های مربوطه در کتاب درسی مراجعه کنین. حل پرسش‌ها و خودارزیابی‌های کتاب درسی هم خالی از لطف نیست. همینطور توجه به بارم‌بندی امتحانات نهایی باعث می‌شه تا بر اساس نمره هر بخش اولویت‌بندی داشته باشین.

آمادگی برای امتحانات نهایی

به یک دانش‌آموز فعال تبدیل بشین

البته منظورمون این نیست که هنگام مطالعه فعالیت فیزیکی داشته باشین، بلکه باید چالش‌های مغزتون رو بیشتر کنین. اگه فقط کتاب رو باز و روخوانی کنین، بعد از چند ساعت همه چیز رو از یاد می‌برین. اما اگه مطالعه فعال داشته باشین، تا سال‌ها از این اطلاعات استفاده می‌کنین.

خودتون هم می‌دونین که با مطالعه سطحی کتاب درسی، موفقیت در امتحانات نهایی و آزمون‌های تستی ممکن نیست. برای کسب نمره 20 باید به یک دانش‌آموز فعال تبدیل بشین. خیلی از دانش‌آموزان موفقیت در امتحانات مدرسه رو مدیون مطالعه فعال هستن. به نظر شما دانش‌آموزانی فعال چه ویژگی‌هایی دارن؟

  • قبل از شروع کلاس و تدریس دبیر، پیش مطالعه دارن. سوالاتشون رو یادداشت و حتما جواب رو پیدا می‌کنن. به تیترها و عکس‌ها دقت و سوالات خودشون یادداشت می‌کنن؛
  • نکات مهم رو خلاصه نویسی می‌کنن؛
  • بعد از مطالعه هر مبحث برای سنجش دانش خودشون، چند تست و سوال تشریحی حل می‌کنن؛
  • مثل یک معلم حرفه‌ای به دوستاشون درس رو  توضیح و به سوالاتشون جواب میدن؛
  • قسمت‌های مختلف کتاب درسی رو با همدیگه ترکیب و نکات مهم رو یادداشت می‌کنن؛
  • از متن درس سوال ایجاد می‌کنن و ذهن خودشون رو با چالش‌های مختلف رو‌به‌رو می‌کنن؛
  • هر درس رو در همون روز یا فردای اون مطالعه می‌کنن. چون می‌دونن که زمان تدریس و مطالعه نباید فاصله طولانی داشته باشن؛
  • فقط مطالعه کافی نیست، اون‌ها از خودشون سوال می‌پرسن که اگه جای دبیر بودن، چه سوالاتی برای امتحان طرح می کردن؟
  • بخش‌های مختلف کتاب و فصل‌های مشابه رو به همدیگه ربط میدن و نکات ترکیبی درست می‌کنن. این موضوع به تازگی برای طراحان کنکور اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده.

شب امتحان نهایی رو فراموش کنین!

عادت شب امتحانی‌بودن به ویژه در ایام دی و خرداد ماه رو کاملا فراموش کنین. عواملی که سبب سستی شما در مطالعه دروس امتحانات نهایی می‌شه رو ارزیابی کنین و به دنبال راه‌حل باشین. اگه بعد از گذشت چند سال تحصیلی همچنان در بازبینی مراحل مطالعاتی خودتون ناتوان هستین، حتما از مشاورین پرش کمک بگیرین تا پرشی شگرف توی نمره‌هاتون مشاهده کنین!

حواس‌پرتی ممنوع!

طبق آمار منتشر شده در منابع جهانی، افراد به طور متوسط 3 ساعت و 15 دقیقه از زمان روزانه خودشون رو صرف تلفن همراه و حدودا 58 بار موبایلشون رو چک می‌کنن. 3 ساعت و 15 دقیقه برای یک دانش‌آموز دبیرستانی یعنی مطالعه چندین مبحث اساسی زیست‌شناسی یا ریاضی!

به همین دلیل شبکه‌های مجازی یکی از مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی دانش‌آموزان به شمار میاد که احتمال موفقیت در امتحانات نهایی رو شدیدا کاهش می‌ده. در بازه مطالعاتی، از عواملی مثل تلویزیون، موبایل، لپ‌تاپ و هرچیزی که تمرکزتون رو کاهش میده، دوری کنین. اگه از نظر روانی یا جسمی شدیدا تحت فشار هستین، بهتره بازه مطالعاتی‌تون رو به تعویق بندازین و به حل مشکل بپردازین.

استرس رو مدیریت کنین

“خیلی درس خوندم، ولی سر جلسه امتحان هیچ چیز یادم نیومد!”

این جمله برای دانش‌آموزان خیلی آشناست! همه این موارد به استرس برمی‌گرده. اضطراب عملکرد مغز رو تغییر می‌ده و بازده رو شدیدا پایین میاره. جالبه بدونین ترشح طولانی‌مدت هورمون کورتیزول (یا همان هورمون استرس) به مرور زمان سطح ایمنی بدن رو کاهش و بدنتون رو ضعیف می‌کنه. پس به خاطر سلامتی خودتون هم که شده، اضطراب رو کنترل کنین!

  • موسیقی آرام‌بخش گوش کنین؛
  • روزانه چند دقیقه ورزش کنین یا مدیتیشن انجام بدین؛
  • نفس عمیق بکشین و برنامه غذایی مناسبی داشته باشین؛
  • به اندازه کافی و مرتب بخوابین و مصرف کافئین رو به حداقل مقدار ممکن برسونین.

موفقیت در امتحانات در زمان کوتاه ممکنه؟

«توی یک هفته میتونم ریاضی رو بیست بگیرم؟ تستی بخونم یا تشریحی؟ چه جور نمونه سوالاتی حل کنم؟»

این موارد از سوالات پرتکراری هستن که مشاورین با اون رو به رو می‌شن.

موفقیت در امتحانات در زمان کوتاه ممکنه؟

مهم‌ترین دغدغه دانش‌آموزان اینه که آیا می‌تونن در مدت زمان کوتاه به نمره بالا برسن؟ پاسخ این سوال‌ها به عوامل مختلفی بستگی داره. توانایی همه افراد با همدیگه یکسان نیست. علی فصل دوم زیست‌شناسی دهم رو توی دو روز مطالعه می‌کنه، اما میثم حداقل به هفت روز زمان نیاز داره تا بتونه این فصل رو تموم کنه.

باید نقاط قوت و ضعف و توانایی‌های خودتون رو بررسی کنین. نگران این نباشین که دیگران از شما بهتر هستن. نمره شما فقط به خودتون مربوطه و با هیچ شخص دیگه‌ای قابل مقایسه نیست. تلاش و اراده بیشتر همیشه می‌تونه کمبودها رو جبران کنه. به گذشته و فرصت‌های از دست رفته فکر نکنین و از همین حالا به فکر آینده باشین.

راهکارهای موفقیت در امتحانات مدرسه

درس خوندن مثل هر مهارت دیگه‌ای، تکنیک‌های خاص خودش رو داره. دانش‌آموزی برنده‌اس که هر درسی رو مطابق با اصول اون مطالعه کنه. به طور مثال نحوه مطالعه ریاضی و شیمی یا زیست‌شناسی یکسان نیست و برای هر کدوم از اون‌ها باید تفاوت قائل بشیم. اما به طور کلی اصولی وجود داره که برای همه دروس، امتحانات و دانش‌آموزان کاربردیه که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم.

فضای مطالعه رو جدی بگیرین

همه دانش‌آموزان می‌دونن که برای موفقیت باید برنامه‌ریزی داشته باشن. بهتر از این مسائل کلی مثل همین برنامه‌ریزی بگذریم و به چیزهای جزئی دقت کنیم. محیط مطالعه یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار می گیره اما تاثیر خیلی زیادی در موفقیت دانش‌آموزان داره. از مهم‌ترین ویژگی‌های محیط مطالعه می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • محیط مطالعه باید آروم باشه. نمی‌تونین هم درس بخونین هم سریال محبوبتون رو تماشا کنین؛
  • از هرچیزی که حواستون رو پرت می کنه فاصله بگیرین. از موبایل گرفته تا حتی یک گلدون ساده؛
  • پشت میز صاف بشینین و مطالعه رو شروع کنین. به هیچ عنوان دراز کشیده درس نخونین چون واقعا خوابتون می‌گیره؛
  • نور محیط مطالعه باید طوری باشه که چشم شما رو اذیت نکنه. در غیر این صورت سریعا تمرکزتون رو از دست می‌دین.

از نمودار و جدول استفاده کنین

مطالعه حداقل 1500 صفحه پر از فرمول، تصویر و نکات مهم در زمان کوتاه کار ساده‌ای نیست. به علاوه اینکه در روزهای پایانی به مرور و جمع‌بندی نیاز دارین. به لطف وجود نمودارها و خلاصه نویسی به راحتی می‌تونین کل کتاب درسی رو در کوتاه‌ترین زمان دوره کنین.

خیلی از دانش آموزا هم از روش‌هایی مثل نقشه ذهنی (Mind Map) استفاده می کنن که خیلی کاربردیه. رسم نقشه ذهنی کار سختی نیست و فقط به تکرار و تمرین فراوان نیاز داره. البته استفاده از جداول آماده کتاب‌های کمک درسی هم پیشنهاد خوبیه. به مثال زیر توجه کنین:

فرض کنین می خواین در مورد ساختار قلب صحبت کنین؛ پس محور اصلی نقشه قلبه. قلب انسان از دو دهلیز و دو بطن تشکیل شده؛ پس بطن‌ها و دهلیزها شاخه‌های اصلی رو تشکیل میدن.

هر کدوم از این موارد دارای ساختارها و عملکردهای متعدد هستن که شامل زیر شاخه‌های بعدی میشن. به همین ترتیب جلو رفته و نقشه درختی رو رسم کنین. لازم نیست ریز تا درشت کتاب درسی رو در خلاصه‌نویسی وارد کنین. صرفا به نکات و کلمات مهم اشاره‌ای داشته باشین.

شب بیداری بی‌فایده‌است!

باور کنین بیدار موندن تا ساعت 3 شب هیچ تاثیری در نمره‌تون نداره. اگه هم تاثیری وجود داشته باشه، خیلی کمه و در دراز مدت به حافظه آسیب می‌رسونه. شب قبل خوب بخوابین تا در روز امتحان سرحال از خواب بیدار بشین. بعد از ساعت ۷ بعدازظهر از مصرف کافئین پرهیز کنین.

خواب برای حفظ حافظه حیاتیه؛ بنابراین حداقل 8 ساعت استراحت خوب و بدون وقفه داشته باشین. ارزش اون رو داره که کمی زود زنگ ساعت خودتون رو  تنظیم کنین تا بتونین با آرامش به برنامه صبحگاهی برسین و یک صبحانه کامل داشته باشین.

شب بیداری بی‌فایده‌است!

هرگز صبحانه رو حدف نکنین، بخصوص در روز امتحان! تحقیقات نشون میدن که دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورن به طور قابل‌توجهی در امتحانات بهتر از دانش‌آموزانی که صبحانه نخوردن عمل می‌کنن. موز، فرنی، فیبر و کربوهیدرات‌ها، نان تست قهوه‌ای و تخم مرغ، همیشه گزینه‌های مناسبی برای وعده صبحانه به شمار میان.

مطالعه تشریحی رو پیش بگیرین

خیلی از دانش‌آموزان به ویژه ششمی‌ها، نهمی‌ها و کنکوری‌ها ترجیح میدن که در ایام خرداد ماه تست بیشتری حل کنن تا برای آزمون‌های پیش رو آماده بشن. فراموش نکنین که پایه تست، سوالات تشریحیه. اگه نتونین سوالات تشریحی رو حل کنین، احتمالا در حل تست هم ناتوان می‌مونین. موفقیت در امتحانات نهایی به تعادل مطالعاتی بستگی داره. افراط و تفریط رو فراموش کنین و هر دو نوع سوال رو جدی بگیرین.

منابع و کتاب‌های کمک آموزشی زیادی برای امتحانات خرداد ماه وجود دارن که سوالات پرتکرار سال‌های گذشته رو مطرح می‌کنن. اما مهم‌ترین منبع شما برای آزمون‌های تشریحی، کتاب درسیه. صفر تا صد مسائل و فعالیت‌های کتاب درسی رو به خوبی مطالعه کنین حتی اگه آسون باشه! خیلی از طراحان آزمون‌های تشریحی از ایده مسائل کتاب درسی استفاده می‌کنن.

چه نکاتی رو سر جلسه امتحان رعایت کنیم؟

حالا که با اصول کلی موفقیت در امتحانات مدرسه آشنا شدین، بهتره به نکاتی بپردازیم که سر جلسه امتحان کاربردی هستن. خیلی از دانش‌آموزان مطالعه خوبی دارن و تمام نکات ذکر شده رو رعایت می‌کنن، اما بازهم نتایج مناسبی نمی‌گیرن.

برای داشتن عملکرد بهتر به چند نکته توجه کنین. روش‌های کنترل استرس در جلسه آزمون رو یاد بگیرین، نفس عمیق بکشین و به خودتون اطمینان داشته باشین. حتما همراه خودتون خوراکی شیرین بیارین. زمان هر درس رو برای همون درس استفاده کنین. سوالات رو به ترتیب بخونین و حل سوالات خیلی سخت رو به آخر موکول کنین. حتی می‌تونین از تکنیک ضربدر منها هم بهره بگیرین.

جمع‌بندی مدیریت امتحان نهایی

با توجه به نظام آموزشی جدید و برگزاری دو کنکور در سال، امتحانات پایانی به ویژه برای دانش‌آموزان پایه نهم و ششم اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. برای موفقیت در امتحانات نهایی راهکارهای زیادی بیان کردیم که همه اون‌ها به تلاش و اراده خودتون و همینطور منابع آموزشی که استفاده می‌کنین وابسته‌ست.

موفقیت در امتحانات نهایی به عوامل زیادی بستگی داره. اما به شما اطمینان میدیم اگه از منابع آموزشی خوب استفاده کنین، خوب درس بخونین و نکات بالا رو رعایت کنین حتما موفق میشین. پرش هم در این مسیر همراه شماست و هر چیزی که برای موفقیت نیاز دارین در اختیارتون قرار میده.

اگه به دنبال بهترین منابع نمونه سوال، نکات امتحانی و آزمون‌های آزمایشی هستین کافیه وارد سایت شده و محصول مورد نظرتون رو انتخاب کنین. اگه در این مورد سوالی داشتین، شماره خودتون رو در قسمت تماس با مشاورین وارد کنین و منتظر تماس پرش باشین.

به دنبال ارتقاء معدل و کسب نمره بیست هستین؟ پس به شما پرش معدل رو توصیه می‌کنیم.

وضعیت خود را به درستی ارزیابی کرده و برنامه‌ریزی کنید. در این مسیر نظر مشاورین متخصص بسیار کارساز خواهند بود.

تعداد زیادی از نمونه سوالات امتحان نهایی بر سایت‌های اینترنتی به ویژه سایت پرش با بهترین کیفیت موجود هستند.

مصرف فست‌فود، نوشیدنی‌های انرژی زا و کافئین دار مهم‌ترین مواد غذایی هستند که سبب افزایش استرس می شوند. کاهش مصرف به ویژه برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد