برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی

دانش‌آموزان پایه دوازدهم تجربی که حالا در دو قدمی کنکور قرار دارن، استرس زیادی رو به خاطر نزدیک شدن به کنکور تحمل می‌کنن. فقط برنامه‌ریزی پایه دوازدهم تجربی می‌تونه استرس این دانش‌آموزان رو کم کنه و اون‌ها رو به سمت موفقیت پیش ببره.

ایجاد هماهنگی بین درس‌های جدیدی که در سال دوازدهم تدریس میشه و درس‌های پایه و تست‌های کنکور، چیزیه که فقط با کمک برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی از پس اون برمیاین. برای این که بتونین بهترین برنامه درسی مخصوص خودتون رو تنظیم کنین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

دانش‌آموزان پایه دوازدهم تجربی باید چند نوع درس خوندن رو همزمان با هم اجرا کنن؛ 1- درس خوندن به روش تشریحی برای کلاس و مدرسه 2- درس خوندن برای امتحان نهایی سال دوازدهم 3- مطالعه به سبک کنکوری و تست زدن. ایجاد تعادل و هماهنگی بین این سه مورد رو باید از برنامه‌ریزی پایه دوازدهم تجربی انتظار داشته باشیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آموزش برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی

اگه به دنبال طراحی و اجرای بهترین برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی هستین، بهتره بدونین در این پایه تحصیلی، دانش‌آموزان به دو گروه تقسیم میشن: دسته اول اشخاصی هستن که از قبل درس‌های پایه رو به روش کنکوری مطالعه کردن؛ دسته دوم هم دانش‌آموزانی هستن که همه چیز رو دست نخورده برای سال دوازدهم باقی گذاشتن!

در هر حال، هر دو گروه باید با نکات برنامه‌ریزی درسی، مطالعه کنکوری و تست زدن خود‌شون رو شروع کنن؛ اما خب کار برای گروه دوم کمی فشرده‌تر میشه!

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

هم مدرسه و هم کنکور!

پیش بردن همزمان درس‌های سال دوازدهم در کنار آزمون‌های آزمایشی، مطالعه درس‌های پایه، تمرین و تست زدن بزرگترین چالشیه که دوازدهمی‌ها با اون روبه‌رو هستن. بهترین راه برای موفقیت در این پایه و در عین حال آمادگی برای کنکور اینه که با کمک برنامه‌ریزی کنکور بین این دو هدف تعادل برقرار کنین.

بعضی از دوازدهمی‌های تجربی هدف اصلی رو آمادگی برای کنکور می‌بینن و شرکت در کلاس‌های مدرسه و امتحانات رو نادیده می‌گیرن! شما باید تاثیر معدل در کنکور رو هم مدنظر داشته باشین و برای موفقیت در کنکور مطالعه درس‌های مدرسه و انجام تکالیف رو هم در نظر داشته باشین.

امتحانات نهایی دوازدهم تجربی رو جدی بگیرین؛ علاوه بر کارنامه آزمون‌های آزمایشی به نمرات کارنامه‌های مدرسه هم ارزش بدین و اون‌ها رو هم جدی بگیرین.

استفاده از یک منبع درسی یا چند منبع مختلف برای کنکور؟

درس خوندن برای کنکور با درس خوندن‌هایی که تا به حال تجربه کردین تفاوت زیادی داره. از اونجایی که شما در جلسه کنکور باید تعداد زیادی تست رو به صورت مفهومی یا محاسباتی پاسخ بدین، نیاز دارین که درس‌ها رو به صورت عمیق یاد بگیرین و به حافظه بسپارین.

استفاده از یک منبع درسی یا چند منبع مختلف برای کنکور؟

یادگیری به کمک کتاب درسی، به تنهایی نمی‌تونه کافی باشه؛ برای یادگیری عمیق مباحث درسی، حل تست و نکته‌برداری به یک منبع کمک درسی خوب نیاز دارین. بسته‌های آموزشی کنکور تجربی پرش می‌تونه برای این هدف دانش‌آموزان دوازدهم خیلی کاربردی باشه. کنار هم قرار گرفتن ویدیو و کتاب‌های کمک آموزشی باعث شده پکیج کنکور تجربی پرش به یکی از بهترین منابع برای کنکور تبدیل بشه.

حواس‌تون باشه که به امید آموزش بهتر درس‌ها بین منابع مختلف از این پایه به اون پایه نپرید و خودتون رو سردرگم نکنین؛ یک منبع خوب برای خودتون پیدا کنین و همین راه رو برای رسیدن به هدف ادامه بدین.

اهمیت برنامه‌ریزی درسی دوازدهم رشته تجربی

همونطور که گفتیم ایجاد تعادل و هماهنگی بین دروس پایه و دوازدهم برای شرکت در کنکور کار ساده‌ای نیست. تقریباً همه کسایی که وارد رشته تجربی شدن، رویای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رو در سر دارن. اما فکر می‌کنین چرا همه داوطلبای کنکور تجربی نمی‌تونن به هدف و آرزوشون برسن؟!

برای رسیدن به این هدف و موفقیت در این رقابت سخت، باید بهترین برنامه‌ریزی پایه دوازدهم تجربی رو برای خودتون طراحی کرده باشین. با اجرای یک برنامه‌ریزی درسی اصولی از توانایی‌هاتون بیش‌ترین استفاده از وقت‌تون رو خواهید داشت و به بهترین نتیجه از تلاشتون می‌رسین.

چجوری یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم تا علاوه بر درس‌های دوازدهم تجربی برای کنکور هم درس بخونیم؟

خیلی از دانش‌آموزان با نزدیک شدن به زمان آزمون، دائما از خود‌شون می‌پرسن که چطوری برای کنکور درس بخونیم؟ این دسته از دانش‌آموزان برای داشتن یک برنامه اصولی در اولین قدم باید واقع‌بین باشین؛ یعنی توانایی‌هاتون رو در نظر بگیرین و بر اساس اون‌ها ساعت مطالعه روزانه یا تعداد تست رو مشخص کنین.

یادتون باشه که سنگ بزرگ نشونه نزدنه! یعنی اگه هدف‌های خیلی بزرگ داشته باشین، فقط چند هفته اون‌ها رو دنبال می‌کنین و در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسین. قبل از طراحی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی فاکتورهای اون رو مورد نظر داشته باشین:

فاکتورهای مهم در برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی

همونطور که گفتیم طراحی برنامه باید به صورت واقع‌بینانه و بر اساس توانایی‌های شخص انجام بشه؛ تنها در این صورته که برنامه درسی قابل اجرا خواهد بود. برنامه درسی می‌تونه به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه تنظیم بشه؛ اما در هر حال باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رو مدنظر داشته باشه.

یعنی مثلاً هدف برنامه‌ریزی تحصیلی دوازدهم رشته تجربی برای هفته جاری این باشه که بودجه‌‎بندی آزمون روز جمعه رو مورد پوشش قرار بده و در عین حال مباحث درس زیست‌شناسی پایه هم جمع‌بندی بشه.

توجه به زمان استراحت، تنظیم ساعت خواب شب و بیدار شدن صبح، قرار دادن درس‌های عمومی و اختصاصی در روز، خلاصه‌نویسی، مرور کردن و… از جمله ویژگی‌هاییه که باید در طراحی برنامه‌ریزی رعایت بشه.

دروس دوازدهم تجربی

14 درس در پایه دوازدهم ریاضی به شما تدریس میشه که تعدادی از اون‌ها جزو منابع کنکور نیستن. اگه شما نیز جزو اون دسته از دانش‌آموزان درس‌خونی هستین که برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی رو از تابستان شروع می‎‌کنن و به فکر پیش‌خوانی دروس هستن، باید کتاب‌های درسی رو از قبل در اختیار داشته باشین.

همچنین ممکنه گاها طبق شرایط خاصی دسترسی به کتاب‌های درسیتون نداشته باشین، در هر دو صورت جای نگرانی نیست. شما می‌تونین با دانلود pdf کتاب های درسی دوازدهم تجربی تمام کتاب‌ها رو در هر زمان و مکان، در اختیار داشته باشین.

دروس دوازدهم تجربی

این کتاب‌های درسی عبارتند از:

  1. فارسی(۳)
  2. نگارش(۳)
  3. دین و زندگی(۳)
  4. عربی، زبان قرآن (۳)
  5. فیزیک(۳)
  6. شیمی(۳)
  7. ریاضی (3)
  8. زیست‌شناسی (3)
  9. هویت اجتماعی
  10. زبان خارجی(۳)
  11. کتاب کار زبان خارجی(۳)
  12. مدیریت خانواده و سبک زندگی(ویژه دختران)- اجرای آزمایشی
  13. مدیریت خانواده و سبک زندگی(اجرای آزمایشی)
  14. سلامت و بهداشت

کتاب‌های درسی سلامت و بهداشت، مدیریت خانواده و سبک زندگی، هویت اجتماعی و نگارش(۳) جزو درس‌های تدریس شده در مقطع دوازدهم تجربی هستن اما از منابع کنکوری نیستن. دقت کنین که لازم نیست این درس‌ها در برنامه‌ریزی کنکور تجربی قرار بگیرن. توجه به بودجه‌بندی کنکور و ضرایب درسی رو در زمان تهیه برنامه‌ریزی این پایه فراموش نکنین.

تستی درس بخونیم یا تشریحی؟

هر دو مورد! برای موفقیت در پایه دوازدهم باید بتونین با هر دو روش درس بخونین. به غیر از موفقیت در حل تست‌های کنکوری و بالا بردن سرعت تست، باید به فکر کسب نمرات خوب در امتحان نهایی هم باشین. در نتیجه هم باید تستی درس بخونین و هم تشریحی.

بعضی از دانش‌آموزان اولویت رو به مطالعه کنکوری اختصاص میدن و امتحانات و تکالیف مدرسه رو به کل کنار می‌ذارن! فراموش نکنین که اکثر درس‌های دوازدهم تجربی از منابع مهم کنکور هستن؛ پس شرکت در کلاس‌های مدرسه نه ‌تنها شما رو از کنکور عقب نمی‌ندازه، بلکه به تقویت یادگیری شما هم کمک می‌کنه. حواس‌تون به تاثیر معدل در کنکور باشه و امتحانات نهایی دوازدهم تجربی رو هم جدی بگیرین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی برای دروس عمومی

بسته به نقطه ضعف و قوت هر دانش‌آموز روش مطالعه درس‌های عمومی در برنامه‌ریزی پایه دوازدهم تجربی متفاوت خواهد بود. به طور کلی باید یک ذهنیت غلط رو از خودتون دور کنین تا بتونین در کنکور تست‌های خوبی بزنین. اکثر افراد گمان می‌کنن درس‌های عمومی چون اکثراً ماهیت حفظی دارن، جزو درس‌های آسون به شمار می‌ره و مطالعه اون‌ها زمان زیادی نیاز نداره! این همون تفکر اشتباهیه که باید از اون فراری باشین.

باید درس‌های عمومی رو هم از همون ابتدا جزو برنامه‌ریزی تحصیلی دوازهم رشته تجربی قرار بدین. ساعت مطالعه روزانه این درس‌ها شاید کمتر از دروس اختصاصی باشه، اما به مرور با نزدیک شدن به کنکور باید این ساعت مطالعه بیشتر بشه. از راه‌هایی مثل رمزگذاری کردن و خلاصه‌نویسی کردن برای به حافظه سپردن درس‌های عمومی استفاده کنین.

برنامه‌ریزی برای دروس اختصاصی

اصلی‌ترین درس‌های پایه دوازدهم تجربی درس زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی است. در برنامه‌ریزی درسی دوازهم تجربی باید دقت کنین که دو درس اختصاصی رو پشت سر هم مطالعه نکنین.

برنامه‌ریزی برای دروس اختصاصی

یعنی مثلاً اگه به درس زیست‌شناسی علاقه دارین، مطالعه روزانه‌تونو با این درس شروع کنین. بعد از اون نیم ساعت استراحت کنین و سپس سراغ یک درس عمومی مثل عربی برید. بعد از گذشتن نیم ساعت از اتمام زمان مطالعه این درس، یکی دیگه از درس‌های اختصاصی مثل شیمی رو شروع کنین.

یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان کنکوری با اون دست و پنجه نرم می‌کنن، مطالعه وسواسیه. برای رهایی از این مشکل باید خودتون رو به برنامه درسی عادت بدین. یعنی خودتون رو موظف بدونین که در بازه زمانی مشخص شده، مبحثی که مشخص کردین رو حتماً به اتمام برسونین.

سخن پایانی درباره برنامه‌ریزی دوازدهم تجربی

معمولاً دانش‌آموزان از همون روزی که برای ادامه تحصیل انتخاب رشته می‌کنن، برای موفقیت در کنکور رویاهای زیادی دارن؛ شاید پایه‌های دهم و یازدهم برای شروع کنکوری شدن زود باشه، اما پایه دوازدهم دقیقاً وقت همین کاره! اگه برای رسیدن به رویاهاتون مصمم هستین باید بتونین برنامه‌ریزی پایه دوازدهم تجربی رو به بهترین نحو ممکن طراحی کنین.

پایبندی در اجرای برنامه‌ریزی تحصیلی دوازدهم رشته تجربی اثر خیلی زیادی در موفق شدن شما داره. سختی‌های سال دوازدهم رو تحمل کنین تا به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تون برسین.

با برنامه‌ریزی کردن می‌توانید این چالش را برطرف کنید. برنامه‌ریزی کنکور تجربی می‌تواند راه مناسبی برای نظم بخشیدن به روند مطالعه و تمرین دانش‌آموزان پایه دوازدهم تجربی باشد.

درس خواندن برای امتحانات نهایی و تست زدن برای کنکور، هر دو بر اساس کتاب درسی انجام می‌شوند. در واقع این دو آزمون در یک راستا قرار دارند و هر دو اهمیت خاص خود را دارند؛ پس هیچ‌کدام را بر دیگری برتر نبینید و برای هر دو مورد تلاش کنید.

اصلی‌ترین منبع برای مطالعه هر دانش‌آموزی کتاب درسی است. اما بهتر است برای آمادگی امتحانات نهایی نمونه سوالات سال‌های قبل را هم حل کنید تا با روند طرح سوالات آشنا شوید.

برای اطلاعات کامل درباره این موضوع بهتر است که مقاله تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ را مطالعه کنید.

این کارت از طریق مدرسه یا آموزشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید، به دست شما خواهد رسید.

شما در یکی از پر مشغله‌ترین سال‌های تحصیلی خود قرار دارید؛ طبیعی است که سردرگم شوید و یا ناامیدی به سراغ شما بیاید. باید انرژی‌های منفی را از خود دور کنید و به تلاش‌های خود ایمان داشته باشید.

از این مسئله مطمئن باشید که با برنامه‌ریزی درسی پایه دوازدهم تجربی یا برنامه ریختن برای مطالعه کنکوری، می‌توانید به تمام کارهای خود سر و سامان دهید. اگر بتوانید به برنامه‌ریزی خود پایبند باقی بمانید، حتماً نتیجه زحمات خود را خواهید دید.

در اولین قدم باید دلیل این مشکل را کشف کنید. این مسئله ممکن است در اثر خواب نامنظم یا ناکافی ایجاد شده باشد.

در بعضی دانش‌آموزان حالت خواب‌آلودگی و بی‌حالی به دلیل کمبود ویتامین ایجاد می‌شود که می‌توان با تغذیه مناسب یا داروهای مکمل آن را رفع کرد. ورزش کردن هم یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با احساس خواب‌آلودگی است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد