کنکور ریاضی 1403

کنکور ریاضی 1403

کنکور سراسری هر سال در پنج گروه آموزشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان توسط سازمان سنجش برگزار میشه. برای شرکت در این آزمون بزرگ باید حسابی خودتون رو آماده کرده باشین. همچنین لازمه که از شرایط شرکت در کنکور برخوردار باشین و مدارک مورد نیاز رو ارائه بدین.

در این مقاله سیر تا پیاز کنکور ریاضی رو برای داوطلبان این رشته ارائه دادیم تا اطلاعات‌شون رو در زمینه کنکور بالاتر ببرن. به این شکل می‌تونن با نکات مهم برنامه‌ریزی کنکور آشنا بشن.

پادکست کنکور ریاضی

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست کنکور ریاضی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

کنکور ریاضی در دو مرحله اردیبهشت ماه و تیر ماه تشکیل میشه. داوطلبان می‌تونن در هر دو مرحله آزمون شرکت کنن و شانس خودشون رو برای قبولی در دانشگاه‌های خوب کشور امتحان کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

همه‌چیز درباره کنکور ریاضی ۱۴۰۳

اگه شما دبیرستانی هستین و قصد دارین در کنکور ریاضی شرکت کنین، باید اطلاعاتتون رو در این زمینه بالا ببرین. به این شکل می‌تونین خودتون رو برای این آزمون سرنوشت‌ساز آماده کنین و موفق بشین. حتماً می‌دونین که کنکور سراسری ریاضی امسال در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار میشه.

داوطلبانی که با منابع کنکور ریاضی آشنا هستن می‌تونن به شکل بهتری خود‌شون رو برای این آزمون سرنوشت‌ساز آماده کنن. اگه فکر می‌کنین اطلاعاتتون در این زمینه شرکت در کنکور ناقصه، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

شرایط ثبت‌نام در کنکور ریاضی سراسری

ثبت‌نام در آزمون سراسری کنکور ریاضی، نیاز به داشتن شرایط و تهیه مدارکی مشخص داره. شرایط ثبت‌نام در این آزمون شامل موارد زیر میشه:

  1. اعتقاد به اسلام و يا یکی از اديان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
  2. عدم احراز عناد (نداشتن اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران). در صورتی كه داوطلب قبلاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، بايد تغيير نظر او احراز شود.
  3. نداشتن سابقه عضويت در سازمان‌های غيرقانونی، فراماسونری و اعقاب آن‌ها
  4. عدم احراز فساد اخلاقی
  5. عدم اعتياد به مواد مخدر

ثبت نام در کنکور ریاضی

راهنمای ثبت‌نام در کنکور ریاضی ۱۴۰۳

بعد از مطالعه دفترچه ثبت‌نام، داوطلب باید مدارک لازم رو برای ثبت‌نام کنکور ریاضی سراسری آماده کرده و اطلاعات مورد نیاز رو در قسمت‌های مشخص وارد کنه. به طور خلاصه برای ثبت‌نام کنکور ریاضی باید ۶ مرحله زیر رو بگذرونین:

  • ورود به سایت ثبت‌نام کنکور سراسری (org)
  • دانلود دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری
  • مطالعه شرایط و قوانین موجود در ​دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری
  • تهیه مدارک و اطلاعات لازم برای ثبت‌نام کنکور
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام کنکور سراسری
  • تکمیل فرم ثبت‌نام

زمان ثبت‌نام کنکور ریاضی ۱۴۰۳

هر ساله آزمون سراسری رشته‌های انسانی، تجربی، ریاضی، هنر و زبان در تیر ماه برگزار می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش تصمیم گرفت که سالانه دو بار کنکور برگزار بشه. طبق گفته رئیس سازمان سنجش، کنکور امسال در دو مرحله اردیبهشت و تیر برگزار میشه. زمان ثبت نام کنکور ریاضی ۱۴۰۳ به این شکل اعلام شده:

  • نوبت اول در روزهای ۲۱ تا ۲۷ آبان
  • نوبت دوم ۷ تا ۱۲ فروردین

جزئیات دقیق زمان ثبت نام کنکور ریاضی ۱۴۰۳ رو می‌تومین از سایت سازمان سنجش دنبال کنین.

زمان ثبت نام کنکور ریاضی

دفترچه ثبت نام کنکور

بعد از ادغام شدن آزمون کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، تمام راهنمایی‌های لازم برای شرکت در کنکور در یک دفترچه جامع و کامل ارائه میشه. در این دفترچه تمام اطلاعات لازم برای ثبت‌نام متقاضیان نظام جدید یا قدیم با جزئیات ذکر شده. بهتره قبل از ورود به سایت اول این دفترچه رو به خوبی مطالعه کنین.

مدارک لازم برای ثبت‌نام کنکور ریاضی ۱۴۰۳

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام داوطلبان کنکور به این ترتیبه:

فایل عکس اسکن شده

یکی از عکس‌های 4*3 خودتون رو به صورت اسکن شده برای ثبت‌نام در کنکور آماده کنین. این عکس باید با سایز ۱۵۰ در ۲۰۰ پیکسل و به صورت فایل jpeg یا jpg در سایت آپلود بشه. یادتان باشه که عکس نباید مهر و لکه داشته باشه یا منگنه خورده باشه.

اطلاعات فردی داوطلب

اطلاعاتی مثل نام، کد ملی، شماره شناسنامه، رشته تحصیلی، کد سوابق تحصیلی، کد دانش‌آموزی و … برای ثبت‌نام در کنکور سراسری ریاضی لازمه. داوطلبان مرد باید کد نظام وظیفه هم داشته باشن. اگه در مورد چگونگی دریافت کد نظام وظیفه سوالی دارین، مطالعه مقاله زیر می‌تونه برای شما مفید باشه:

دریافت سوابق تحصیلی برای مشمولان سوابق تحصیلی

داشتن کد سابقه تحصیلی برای اون دسته از داوطلبانی که مدرک دیپلم‌شون رو از سال ۸۴ به بعد و مدرک پیش دانشگاهی‌شون رو از سال ۹۱ به بعد گرفتن، لازمه.

داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) هم باید کد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم خودشون رو برای ثبت‌نام ارائه بدن. اگه دانش‌آموز پایه دوازدهم هستین، باید در تیر ماه و بعد از قبولی در پیش دانشگاهی، برای دریافت کد سوابق تحصیلی خودتون اقدام کنین. برای گرفتن کد تحصیلی می‌تونین وارد سایت dipcode.medu.ir بشین و اطلاعاتی مثل کد دانش‌آموزی، کد مدرسه و … را از روی کارنامه تحصیلی خودتون وارد کنین.

دریافت سوابق تحصیلی برای مشمولان سوابق تحصیلی

مدارک لازم برای استفاده از سهميه‌ها

سهميه‌هايی مانند سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان، ايثارگران، بهياران، مناطق سیل زده، محروم و زلزله‌زدگان در کنکور سراسری تاثیرگذار هستن. برای استفاده از این سهمیه‌ها باید کد مربوط بهشون رو از سایت نهاد مربوطه دریافت کنین و در فرم ثبت‌نام کنکور ریاضی وارد کنین.

تشکیل پرونده داوطلبان معلول

هر سال داوطلبان زیادی با وجود معلولیت‌های جسمی در کنکور سراسری ثبت‌نام می‌کنن. سازمان سنجش وضعیت این داوطلبان رو با توجه به پرونده‌های سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید، خدمات لازم رو بهشون ارائه میده.

هزینه ثبت‌نام کنکور سراسری ریاضی

هزینه ثبت‌نام کنکور سراسری ریاضی

برای پرداخت هزینه‌های مربوط به شرکت در کنکور سراسری باید در سایت سازمان سنجش، وارد منوی خرید کارت اعتباری بشین. وقتی وارد صفحه مربوط به خرید کارت اعتباری شدین، به دنبال گزینه خرید سریال ثبت‌نام کنکور سراسری بگردین و انتخابش کنین. این گزینه فقط در بازه زمانی که ثبت‌نام کنکور انجام میشه، قابل کلیک و استفاده کردنه.

در قدم بعدی باید مبلغ مورد نیاز رو برای شرکت در کنکور ریاضی پرداخت کنین تا شماره پیگیری برای شما ارسال بشه.

با توجه به ادغام ثبت‌نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، همه داوطلبان رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری (اعم از روزانه و شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد برای ثبت‌نام فقط به یک کارت اعتباری نیاز دارن.

داوطلبانی که علاوه بر کنکور رشته ریاضی قصد شرکت در یکی از رشته‌های شناور (هنر و زبان) رو هم دارن، باید گزینه اول خودشون رو از بین رشته‌های اصلی و دومی رو از رشته‌های شناور انتخاب کنن.

در جدول زیر جزئیات پرداختی‌های مرتبط با کنکور با توجه به شرایط مختلف ذکر شده:

هزینه‌های خدماتی ثبت‌نام آزمون سراسری ۱۴۰۳
هزینه ثبت‌نام به ازای هر گروه آزمایشی ۷۵۰,۰۰۰
آزمون عملی رشته تربيت بدنی ۷۰۰,۰۰۰
آزمون عملي رشته‌های هنر ۱,۵۰۰,۰۰۰
هزینه مصاحبه و بررسی صلاحیت‌های عمومی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۶۵۰,۰۰۰
هزينه‌ ثبت‌نام آزمون سراسری برای داوطلبانی که حوزه امتحانی آن‌ها خارج از کشور است ۱۰,۰۰۰,۰۰۰
خدمات سامانه انتخاب رشته پيشنهادی (اختياری) ۱۴۰,۰۰۰
هزینه ثبت‌نام متأخرین آزمون‌ها و تغییر حوزه امتحانی ۱,۲۰۰,۰۰۰
هزینه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان (متخلفان احتمالی) آزمون‌ها، موضوع قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری ۱,۲۰۰,۰۰۰
علاقه‌مندی به گزينش در دانشگاه پيام نور، تربيت معلم (فرهنگيان) و مراکز غيرانتفاعی ۲۰۰,۰۰۰
خدمات پيام کوتاه آزمون (اختیاری) ۱۲,۰۰۰

سهمیه‌بندی در کنکور رشته ریاضی ۱۴۰۳

به طور کلی شرکت‌کنندگان کنکور بسته به شرایطی که دارن، از سهمیه‌های مثل سهمیه مناطق، ایثارگران ۲۵ درصد، ایثارگران ۵ درصد، رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاران و مناطق سیل‌زده بهره‌مند میشن. هر کدوم از این سهمیه‌ها شرایط خاصی دارن که در مقاله‌ای جداگانه مورد بررسی قرار دادیم.

تاریخ برگزاری کنکور رشته ریاضی

داوطلبان برای برنامه‌ریزی درسی دقیق، باید از زمان برگزاری کنکور باخبر باشن. در سال‌های گذشته، کنکور ریاضی در یک مرحله و در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شد. اما کنکور سراسری از سال گذشته در دو مرحله برگزار میشه. طبق گفته سازمان سنجش، زمان برگزاری کنکور امسال به این صورته:

  • نوبت اول کنکور ریاضی در تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت ماه
  • نوبت دوم کنکور ریاضی در تاریخ ۷ و ۹ تیر ماه

تاریخ برگزاری کنکور رشته ریاضی

نکات الزامی برای شرکت در کنکور ریاضی

  • مطالعه تمام دروس این رشته با دید گسترده و خلاقانه
  • داشتن هوش ریاضی و تصویری بالا
  • داشتن سرعت عمل بالا برای حل مسائل و محاسبات ریاضی
  • مطالعه دقیق چند منبع برای درس‌‎های این رشته

مشاوره کنکور ریاضی

کمک گرفتن از کسی که تجربه زیادی در حوزه کنکور داره، احساس اطمینان و حمایت رو به داوطلب منتقل می‌کنه. مشاوره کنکور ریاضی به شما کمک می‌کنه که رشته مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین و برای رسیدن به هدفتون برنامه‌ریزی کنین.

پیدا کردن یک مشاور خوب و دلسوز، دغدغه خیلی از داوطلبان کنکوره؛ در حالی‌که مشاوران گروه آموزشی پرش منتظر تماس این افراد هستن! مشاوران پرش با ارائه خدماتی در حوزه مشاوره تحصیلی و روانشناسی سعی می‌کنن شما رو برای رسیدن به هدفتون راهنمایی کنن.

تغییرات کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳

حذف دروس عمومی

حذف شدن دروس عمومی، مهم‌ترین تغییر کنکوره که بار اول در کنکور ۱۴۰۲ ایجاد شد. دروس عمومی که شامل ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان انگلیسی و عربی میشن، هر ساله عامل نگرانی بسیاری از داوطلبان بودن. به ویژه داوطلبان رشته ریاضی و تجربی بیشتر در این دروس احساس ضعف داشتن.

خیلی از داوطلبان از این گله داشتن که با وجود دروس تخصصی دشواری که باید برای کنکور بخونن، وقتی برای خواندن دروس عمومی باقی نمی‌مونه. دروس عمومی تا پیش از این تاثیر زیادی در نتیجه کنکور داشتن. بنابراین داوطلبن ناچار بودن هر طور شده برای خوندن این دروس وقت بذارن.

تغییرات کنکور

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور سال گذشته به میزان ۴۰ درصد رسیده بود. این میزان تاثیر برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد هم می‌رسه. بنابراین باید دروس عمومی رو برای امتحانات نهایی خوب مطالعه کنین تا نمره خوبی به دست بیارین.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌های سراسری می‌تونه اتفاق مثبتی باشه. چون در کنکور به ویژه کنکور ریاضی، ممکنه دانش‌آموز با وجود سوابق تحصیلی خوب به خاطر اضطراب، استرس یا کمبود وقت نتونه اون طور که باید نتیجه خوبی کسب کنه. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، باعث عادلانه‌تر شدن روند سنجش دانش‌آموزان شده.

برگزاری کنکور در دو نوبت

برگزاری کنکور در دو نوبت، بزرگترین تغییر کنکوره که از سال ۱۴۰۲ پایه‌گذاری شده. همونطور که قبلازاین گفتیم، نوبت اول کنکور امسال در اردیبهشت ماه و نوبت دوم در تیر ماه برگزار میشه. معیار انتخاب رشته داوطلبان، اون آزمونیه که تونستن نتیجه بهتری ازش دریافت کنن. برگزاری کنکور در دو نوبت اضطراب و استرس داوطلبان رو کم کرده و شانسشون رو برای ورود به دانشگاه‌های سراسری افزایش داده.

برای موفقیت در کنکور ریاضی از کی شروع کنیم؟

هر کدوم از داوطلبان کنکور در بازه‌های متفاوتی درس خوندن رو شروع می‌کنن. واقعیت اینه که نمی‌تونیم تاریخ و روز مشخصی رو برای شروع درس خوندن برای کنکور تعیین کنیم.

ممکنه یکی از داوطلبان کنکور ریاضی با توجه به توانایی و قدرت یادگیری زیادی که داره با ۶ ماه درس خواندن وارد دانشگاه تهران بشه و داوطلب دیگه‌ای با توانایی متوسط اما تمرین بیشتر، در عرض ۹ ماه درس خواندن به نتیجه مشابه برسه. مهم‌ترین نکته برای درس خوندن به روش کنکوری اینه که شما نباید خودتون رو با دیگران مقایسه کنین.

از هر زمانی که شروع می‌کنین، روی هدف خودتون متمرکز باشین و برای رسیدن به اون هدف تمام تلاش خودتون رو بکنین. کمک گرفتن از کلاس آنلاین کنکور و بسته‌های آموزشی معلم خصوصی پرش می‌تونه راه خوبی برای تقویت دروس در دوران آمادگی برای کنکور باشه.

برنامه‌ریزی کنکور رشته ریاضی

برنامه‌ریزی کنکور یکی از کارهای واجبیه که برای رسیدن به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد علاقه خودتون باید انجام بدین. هماهنگ کردن حضور در کلاس‌های مدرسه، مطالعه تشریحی برای پرسش‌های کلاسی و امتحان نهایی، مطالعه کنکوری و تست زدن و شرکت کردن در آزمون‌های آزمایشی فقط و فقط با کمک برنامه‌ریزی کنکور ریاضی اتفاق میفته.

اما طراحی کردن یک برنامه‌ریزی درسی مناسب برای کنکور ریاضی هم نیازمند رعایت اصولی خاصیه که ممکنه ازشون اطلاع نداشته باشین.

برنامه‌ریزی کنکور رشته ریاضی

بررسی دروس کنکور ریاضی

دروس عمومی کنکور ریاضی:

در کنکور سال‌های گذشته، دروس عمومی شامل فارسی، دینی، عربی و زبان می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی از کنکور حذف شده و شما در کنکور تنها با دروس تخصصی مواجه میشین! اما نباید از دروس عمومی به‌طور کلی غافل بشین. چون نمره این دروس در امتحانات نهایی روی نتیجه کنکور شما تأثیر می‌ذاره.

دروس اختصاصی کنکور ریاضی:

  • کتاب ریاضیات پایه
  • حسابان دوازدهم شامل مباحث مثلثات، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق
  • هندسه شامل هندسه پایه و هندسه تحلیلی دوازدهم
  • کتاب فیزیک که در پایه دهم دارای ۵ فصل و در پایه یازدهم دارای ۴ فصله. فیزیک دوازدهم هم ۶ فصل داره.
  • کتاب شیمی رشته ریاضی با شیمی رشته تجربی تفاوتی نداره. اما نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته.

نحوه مطالعه دروس تخصصی کنکور ریاضی

برای مطالعه دروس اختصاصی کنکور رشته ریاضی باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشین. همچنین باید با نحوه مطالعه دروس مختلف هم آشنا باشین. برای مثال، روخونی کردن برای درس‌هایی مثل فیزیک و ریاضی تاثیری نداره! باید آستین‌های خودتون رو بالا بزنین و خودکار به دست، اول سراغ حل سوالات تشریحی برین و بعد شروع به تست زدن کنین.

بعد از این که به سطح خوبی از تسلط در این درس‌ها رسیدین، نوبت به تست‌های زمان‌دار می‌رسه. به این ترتیب هم با راه‌حل‌ها آشنا میشین و هم به تست‌های سرعتی عادت می‌کنین. سر جلسه کنکور هم با مشکل کمبود وقت روبه‌رو نمی‌شین.

روش مطالعه هر کدوم از دروس اختصاصی در مقاله‌های جداگانه توضیح داده شده. برای مطالعه این مقاله‌ها از لینک‌های زیر استفاده کنین:

نحوه مطالعه دروس ریاضی:

دروس ریاضی شامل موارد زیر میشه:

  • ریاضی
  • حسابان
  • جبر و احتمال
  • گسسته
  • هندسه ۱ و ۲
  • هندسه تحلیلی

برای مطالعه ریاضی لازمه که حتما از منابع متعدد تست‌های زیادی بزنین. با این حال باید بگیم که این مجموعه از دروس برای داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های تاپ کنکور ریاضی هستن، اهمیت زیادی داره. بنابراین لازمه که در این درس درصد بالای ۸۰ داشته باشین تا به نتیجه ایده‌آل برسین.

طبقه‌بندی تست‌ها و مباحث درسی، از جمله تکنیک‌هاییه که می‌تونین برای مطالعه این دروس به کار ببرین. نکته بعدی اینه که حتماً باید یک روش برای تست زدن پیدا کنین. علاوه بر این داشتن سرعت عمل بالا و محاسبات قوی و سریع دروس ریاضی اهمیت زیادی داره.

مجموعاً برای همه این دروسی که در بالا نام بردیم لازمه در هر هفته ۶۰۰ تا تست بزنین. همچنین لازمه که تا پایان سال حداقل دو منبع تست رو مرور کرده باشین.

نحوه مطالعه دروس ریاضی

نحوه مطالعه درس فیزیک :

تحلیل سوالات کتاب درسی، برای مطالعه این درس مهم اهمیت زیادی داره. چرا که در کنکور هر سال تعدادی از سوالات از تمرینات کتاب درسی طراحی میشن.

سبک مطالعه درس شیمی:

شیمی یک درس ترکیبیه و شامل تئوری و حل مسئله میشه. مسئله‌های شیمی خیلی مهم و پرکاربردن. اما خیلی از دانش آموزان مطالعه این درس رو جدی نمی‌گیرن. باید تأکید کنیم که داشتن یک کتاب، جزوه و درسنامه خوب برای این درس اهمیت زیادی داره. اما در نظر داشته باشین که حتما یک کتاب تست خوب هم برای این درس تهیه کنین.

مباحث مهم در هر درس اختصاصی رشته ریاضی

از مباحثی که در دروس حسابان و ریاضیات اهمیت داره، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مثلثات
  • حد وپیوستگی
  • مشتق و کاربرد مشتق

بنابراین شما باید برای یادگیری این مباحث زمان بیشتری بذارین. علاوه بر این، درس هندسه دوازدهم و مباحث آمار واحتمال هم مباحث پراهمیتی هستن که باید جدی بگیرین.

شیمی‌ دهم مباحث راحتی داره و تست‌های این درس نسبتاً راحت هستن. مسائل استوکیومتری، فصل ۳ شیمی‌یازدهم و مسائل شیمی‌دوازدهم از مهم‌ترین مباحث این درس هستنن که باید به دقت مطالعه کنین.

داوطلبانی که قصد دارن درس فیزیک رو بالای ۸۰ درصد بزنن، باید بر مباحث درس فیزیک دهم تسلط خوبی داشته باشن. اما باید گفت که مباحث فیزیک یازدهم هم به همون اندازه اهمیت دارن و باید در اولویت قرار بگیرن. دینامیک و حرکت مباحث نسبتا راحت و تست‌خیزی هستن. شما با زمان گذاشتن روی این مباحث می‌تونین در این درس به درصد بالایی برسین.

معرفی کتاب‌های درسی رشته ریاضی – فیزیک

دروس عمومی‌:

فارسی، دینی، عربی و زبان دروس عمومی مشترک بین رشته‌های ریاضی فیزیک و تجربیه.

  • کتاب فارسی در هر پایه دارای ۱۸ درس و ۴ درس آزاده
  • کتاب دین و زندگی دهم و یازهم هر کدام ۱۲ درس و کتاب دوازدهم ۱۰ درس داره.
  • در هر سه پایه رشته ریاضی کتاب عربی وجود داره.
  • کتاب زبان انگلیسی دارای یک کتاب درسی و یک کتاب کاره و تمرینات متعددی داره. کتاب زبان انگلیسی سال دهم دارای ۴ فصل، یازدهم ۳ فصل و دوازدهم هم ۳ فصله که هم از نظر لغت و هم از لحاظ گرامری کتاب به نسبت حجیمیه.

دروس اختصاصی :

  • کتاب حسابان و ریاضیات که شامل مباحث مثلثات، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق میشه، جزو مهم‌ترین و تست خیزترین دروس کنکور ریاضی هستن.
  • کتاب گسسته مختص دانش آموزان سال دوازدهم، کتاب سخت و سنگینیه. از این درس معمولا سوالات سختی در کنکور ریاضی طرح میشه.
  • کتاب هندسه شامل هندسه پایه و هندسه تحلیلی دوازدهم میشه. معمولا دانش آموزان هندسه پایه رو سخت و غیر قابل حل می‌دونن و از خیر مطالعه این درس می‌گذرن. به جاش بیشتر روی کتاب هندسه دوازدهم ریاضی که سوالات آسون و مشخصی داره تمرکز می‌کنن. در صورتی که  با به کارگیری راهکارهای مشخصی می‌تونن به راحتی از پس این درس سخت بربیان.
  • کتاب فیزیک ریاضی تفاوت‌های کوچکی با کتاب فیزیک تجربی داره. کتاب فیزیک دهم رشته ریاضی ۵ فصل داره که یک فصل ترمودینامیک هم بهش اضافه شده. کتاب فیزیک یازدهم ریاضی بر خلاف تجربی که دارای سه فصله، ۴ فصل داره. یک فصل این درس مربوط به القای الکترومغناطیسه. همچنین در کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی در مبحث حرکت‌شناسی و دینامیک برخی از مطالب نسبت به رشته تجربی بیشتره و فصل‌های بیشتری هم داره. فیزیک دوازدهم ریاضی بر خلاف تجربی که ۴ فصل داره، دارای ۶ فصله.
  • کتاب شیمی‌ در رشته ریاضی تفاوتی با رشته تجربی نداره. فقط این کتاب نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته.

از کدوم درس‌ها برای کنکور ریاضی سوال طرح میشه؟

کتاب‌های مختلفی در سال‌های دهم تا دوازدهم ریاضی به شما تدریس میشه؛ اما تمام این کتاب‌ها در کنکور ریاضی مورد پرسش قرار نمی‌گیرن. در ادامه بودجه‌بندی مربوط به کنکور رشته ریاضی رو با هم بررسی می‌کنیم تا بدونین برای مطالعه هر کدوم از کتاب‌های درسی باید چقدر وقت بذارین.

بودجه‌بندی کنکور ریاضی ۱۴۰۳

اطلاع از بودجه‌بندی کنکور رشته ریاضی، به داوطلبان کمک می‌کنه که برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی بهتری برای مطالعه دروس خودشون داشته باشن. بدیهیه که برای مباحثی که سوالات بیشتری در کنکور دارن، باید بیشتر وقت بذارین. با توجه به این که دروس عمومی از کنکور حذف شدن، در جدول زیر بودجه‌بندی دروس اختصاصی رشته ریاضی ارائه شده:

بودجه‌بندی دروس اختصاصی کنکور ریاضی
ریاضی ۵۵ سوال
فیزیک ۴۵ سوال
شیمی ۳۵ سوال
مجموع سوالات دفترچه اختصاصی کنکور رشته ریاضی ۱۳۵ سوال

ضرایب دروس کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳

با حذف زیرگروه‌ها در کنکور 1403، ضرایب تمام دروس اختصاصی برای کنکور یکسان شد. با کمک جدول زیر به خوبی متوجه میشین که هر درس رشته ریاضی، چه ضریبی در کنکور داره. با در نظر گرفتن ضرایب دروس، می‌تونین برنامه‌ریزی درسی دقیق‌تری رو برای خودتون پیاده‌سازی کنین.

درس ضریب تاثیر
ریاضیات 12
فیزیک 9
شیمی ۷

حذفیات کنکور ریاضی در سال ۱۴۰۳

سازمان سنجش هر سال دروس کم‌اهمیت رو از کنکور حذف می‌کنه تا داوطلبان بیشتر وقتشون رو به خوندن دروس مهم اختصاص بدن. لیست سرفصل‌های حذفی هر درس، معمولاً ۳ تا ۴ ماه قبل از کنکور توسط سازمان سنجش در جدولی ارائه میشه. پیش‌بینی میشه که حذفیات کنکور سال ۱۴۰۳ با سال گذشته شباهت‌های زیادی داشته باشه.

تعداد داوطلبان کنکور ریاضی ۱۴۰۳ چقدره؟

آخرین آماری که از تعداد داوطلبان کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۰ گرفته شده، حدود ۱۶۶ هزار نفر متقاضی شرکت در کنکور این رشته رو نشون می‌ده. جدول زیر تعداد داوطلبان کنکور رشته ریاضی رو بر اساس سهمیه‌های مختلف به شما نشان می‌ده:

آمار شرکت‌کنندگان کنکور ریاضی
ریاضی سهمیه ایثارگری (۲۵درصد) حدود ۹۴۰۰ داوطلب
ریاضی سهمیه ایثارگری (۵درصد) حدود ۲۲۰۰ داوطلب
ریاضی سهمیه منطقه ۱ حدود ۴۵ هزار داوطلب
ریاضی سهمیه منطقه ۲ حدود ۵۵ هزار داوطلب
ریاضی سهمیه منطقه ۳ حدود ۳۷ هزار داوطلب

تأثیر معدل در کنکور رشته ریاضی چند درصده؟

سازمان سنجش آموزش هر سال میزان تأثیر معدل در کنکور رو از طریق دفترچه کنکور به اطلاع داوطلبان می‌رسونه. تاثیر معدل روی کنکور سال ۱۴۰۰ به این صورت اعلام شده بود که:

  • معدل کتبی امتحانات نهایی، ۲۵ درصد روی کنکور تاثیر مثبت داره. این قانون برای شرکت‌کنندگانی اجرا میشه که از سال ۸۴ به بعد مدرک دیپلم گرفتن.
  • تاثیر معدل امتحانات نهایی سال پیش‌دانشگاهی هم حداكثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصيلی موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهايی لحاظ میشه؛ این قانون برای داوطلبانی اجرا میشه که مدرک پیش‌دانشگاهی خودشون رو از سال ۹۱ به بعد گرفتن.

تاثیر معدل در کنکور ریاضی شامل همه داوطلبان میشه؟

همون‌طور که بالاتر گفتیم، این قوانین برای داوطلبانی اجرا میشه که مدرک پیش‌دانشگاهی رو از سال ۹۱ به بعد و مدرک دیپلم رو از سال ۸۴ به بعد دریافت کرده باشن. اما اگه نتونستین معدل قابل قبولی کسب کنین، اصلا نگران نباشین! چرا که می‌تونین به راحتی با استفاده از ترمیم معدل، معدل خودتون رو برای کنکور افزایش بدین.

سختی سوالات کنکور رشته ریاضی ۱۴۰۳

تحلیل سوالات کنکور سال گذشته می‌تونه یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص میزان سختی سوالات کنکور سراسری ریاضی باشه. البته که پیش‌بینی سوالات کنکور کار آسونی نیست؛ اما با تمرین زیاد و توجه به قسمت‌هایی از کتاب درسی که در کنکور سال‌های گذشته بیشتر مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته، تا حدود زیادی برای شرکت در این مسابقه بزرگ آماده میشین.

اکثر سوالات کنکور چه سوالات عمومی و چه سوالات تخصصی به صورت مفهومی طراحی میشن. دقت کنین که مفهومی بودن سوالات کنکور به معنی سخت بودنشون نیست. بیشتر سوالات کنکور در سطح متوسط قرار دارن و برای جواب دادن بهشون فقط باید مطالعه مفهومی داشته باشین.

حجم سوالات کنکور سطح دشواری آن‌ها
۲۰% الی ۳۰% تقریباً آسان
۴۰% الی ۶۰% متوسط
۲۰% الی ۳۰% تقریباً سخت

آشنایی با رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی

در سال‌های گذشته رشته‌های دانشگاهی مربوط به رشته ریاضی فیزیک در سه زیرگروه مختلف قرار می‌گرفت. هر کدوم از این زیرگروه‌ها شامل رشته‌های مختلفی می‌شدن. برای مثال:

زیرگروه 1: رشته‌های مثل علوم كامپيوتر، معماری داخلی، مهندسی برق، مديريت امور بانكی، مهندسی شهرسازی، علوم مهندسی، حسابداری و …

زیرگروه 2: رشته‌های شيمی كاربردی، شيمی محض، مهندسی ايمنی، مهندسی پليمر، مهندسی شيمی، مهندسی معدن، مهندسی نفت و كاردانی فنی مواد

زیر گروه 3: اکثر رشته‌های این زیرگروه در مقطع کاردانی قرار داشتن. مثلاً كاردانی پالايش گاز، كاردانی شهرسازی، كاردانی فنی عمليات پتروشيمی، كاردانی فنی عمران و…

اما از کنکور سال 1403 دیگ زیرگروه‌ها از کنکور حذف شدن. یعنی رشته‌های مذکور دیگه در زیرگروه‌های مشخصی قرار نمی‌گیرند. پرداختن به تمام رشته‌های مهندسی در این مقاله امکان‌پذیر نیست. چرا که بسیار متنوع هستن و هر کدامشون چندین گرایش دارن.

معرفی بهترین منبع برای شرکت در کنکور رشته ریاضی ۱۴۰۳

دروس رشته ریاضی مفهومی و پر از فرمول هستن. برای همین برای درک مطالبشون نباید صرفاً به کتاب‌های درسی تکیه کنین. با وجود این که کتاب‌های درسی پایه دهم تا دوازدهم ریاضی منابع اصلی کنکور ریاضی هستن، درس خواندن برای کنکور فقط به مطالعه همین کتاب‌های درسی ختم نمی‌شه.

برای یادگیری کامل مطالب درسی و فهم کامل نکات و جزئیات دروس کنکور رشته ریاضی، لازمه که از کتاب‌های کمک‌درسی هم استفاده کنین. بسته آموزشی کنکور ریاضی پرش می‌تونه از بهترین منابع کمکی باشه که شما رو برای شرکت در کنکور تقویت می‌کنه.

این بسته‌ها که شامل دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب کمک‌درسی کنکور ریاضی میشن، مطالب درسی رو به خوبی برای شما توضیح میدن. به این ترتیب اگه زمان تدریس معلم مبحثی رو خوب آموزش ندیده باشین، با دیدن ویدیوهای آموزشی پرش می‌تونین به طور کامل اون مطلب رو یاد بگیرین.

نکات مهم برای سر جلسه کنکور رشته ریاضی

اضطراب و احساس فراموشی، بیشتر از هر چیزی داوطلبان کنکور ریاضی رو سر جلسه کنکور آزار می‌ده. برای غلبه بر این احساسات، اول از همه باید کمی زودتر در محل برگزاری کنکور حاضر بشین. بعد از این که وارد ساختمان شدین، صندلی خودتون رو پیدا کنین و کمی آروم سر جاتون بشینین. این کار اضطراب رو از شما دور می‌کنه.

برگه پاسخنامه و شماره صندلی خودتون رو با هم مطابقت بدین. زمانی که دفترچه سوالات رو در اختیار شما قرار دادن، بدون استرس اون رو باز کنین. حالا وقت جواب دادن به سوالاته؛ اگه از همون اول فکر می‌کنین که همه چیز رو فراموش کردین، باید بدونین که این یک احساس کاذبه.

پس تمرکز خودتون رو روی سوالات قرار بدین و با آرامش ازشون عبور کنین. یادتون باشه نباید بین سوالات از این درس به اون درس بپرین. چون با این کار گیج میشین.

توجه به یک نکته مهم در کنکور ریاضی ۱۴۰۳

اگه شما هم داوطلب کنکور ریاضی 1403 هستین، حتما می‌دونین که تنها در سه درس تخصصی ریاضی، فیزیک و شیمی قراره با دیگران رقابت کنین.

شاید در نگاه اول رهایی از دروس عمومی و تمرکز روی سه درس تخصصی، آسون به نظر برسه. اما باید بدونین که این موضوع از طرفی کار شما رو سخت‌تر می‌کنه. حالا که فقط با سه درس تخصصی در کنکور ریاضی مورد ارزیابی قرار می‌گیرین، باید برای یادگیری درست این دروس حسابی تلاش کنین.

ما در پرش با ارائه محصولات متنوع کمک آموزشی، شما رو در این مسیر همراهی می‌کنیم. کافیه شماره تلفن خودتون رو در کادر پایین مقاله وارد کنین و منتظر تماس مشاورین ما باشین.

برای قبولی در کنکور ریاضی در هفته چقدر باید تست بزنم؟

تعداد تست‌هایی که باید در هفته بزنین برای قبولی در کنکور ریاضی، به عوامل مختلفی بستگی داره، از جمله سطح شما در ریاضی، زمان موجود، وقتی که می‌تونین به تست‌ها اختصاص بدین و استراتژی مطالعه شما.

به طور کلی، برای موفقیت در کنکور ریاضی، باید مفاهیم اساسی ریاضی رو به خوبی فهمیده باشین و حسابی تمرین کرده باشین. بنابراین، برنامه مطالعه شما باید شامل مرور مفاهیم و حل تست‌های مرتبط با اون مفاهیم باشن.

معمولاً، پیشنهاد میشه روزانه حداقل یک تست ریاضی بزنین. اما این تعداد می‌تونه بسته به شرایط شما افزایش یا کاهش پیدا کنه. مهم‌ترین نکته اینه که تست‌هایی که می‌زنین، به درستی تحلیل و بررسی بشن تا بتونین از اشتباهاتتون یاد بگیرین.

علاوه بر تست‌ها، حل سوالات پیشینه‌های کنکورهای گذشته هم توصیه میشه. با حل این سوالات، با ساختار و نوع سوالات کنکور آشنا میشین و می‌تونین الگوهای مشابه رو در تست‌های جدید تشخیص بدین.

در نهایت، برنامه مطالعه شما باید منظم و متعادل باشه و به شما اجازه بده برای مرور مفاهیم و حل تست‌ها زمان داشته باشین.

رشته‌های پول‌ساز کنکور ریاضی

رشته‌هایی که معمولاً در کنکور ریاضی پولساز هستن، عبارتند از:

  1. مهندسی: شامل رشته‌های مختلف مثل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر. این رشته‌ها به دلیل نیاز به مهارت‌های ریاضی قوی و توانایی حل مسائل پیچیده، از جمله رشته‌های پولساز در کشور محسوب میشن.
  2. علوم پایه: رشته‌هایی مثل فیزیک، شیمی و ریاضیات خالص هم از رشته‌های پول‌ساز کنکور ریاضی محسوب میشن. این رشته‌ها به دلیل نیاز به تفکر تحلیلی و مهارت‌های ریاضی قوی، از جمله رشته‌هایی هستن که فرصت‌های شغلی خوبی رو در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار میدن.
  3. علوم کامپیوتر: با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری و نیاز روزافزون به توسعه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر مثل مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی هم از جمله رشته‌های پولساز در کنکور ریاضی هستن.
  4. آمار و علوم داده: با گسترش حوزه‌های مرتبط با تحلیل داده‌ها و استفاده از روش‌های آماری در تصمیم‌گیری‌ها، رشته‌هایی مثل آمار و علوم داده هم در دسته‌بندی رشته‌های پول‌ساز در کنکور ریاضی قرار گرفتن.

مهمه بدونین که علاوه بر رشته‌های فوق، سایر رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی هم می‌تونن فرصت‌های شغلی خوبی رو در اختیار فارغ‌التحصیلان خودشون قرار بدن. همچنین، علاقه و استعداد شخص هم نقش مهمی در پول‌ساز بودن رشته ایفا می‌کنه.

درصدهای لازم برای قبولی در کنکور ریاضی

درصدهای لازم برای قبولی در کنکور ریاضی ممکنه بسته به سال و دانشگاه مورد نظر، تغییر کنه. همچنین، درصدهای لازم برای قبولی در کنکور ریاضی برای هر دانشگاه و رشته متفاوته. اما به طور کلی، برای قبولی در کنکور ریاضی در دانشگاه‌های معتبر و معمولاً دانشگاه‌های دولتی، به کسب درصدهای بالایی نیاز دارین.

درصدهای لازم برای قبولی در کنکور ریاضی معمولاً در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد و بالاتره. با این حال، برای رشته‌های محدودی مثل پزشکی و دندانپزشکی، ممکنه به درصدهای خیلی بالاتری نیاز داشته باشین.

همچنین، برای قبولی در دانشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، درصدهای لازم ممکنه کمی پایین‌تر باشن. اما برای رشته‌های محبوب و معتبر در این دانشگاه‌ها همچنان به کسب درصدهای بالا نیاز دارین.

مهمه که برای دانشگاه و رشته مورد نظرتون، درصدهای لازم رو از منابع رسمی و سایت‌های دانشگاه‌ها یا سازمان سنجش آموزش کشور بررسی کنین. همچنین، توصیه میشه برنامه مطالعه و آمادگی خودتون رو بر اساس درصدهای لازم برای قبولی در نظر بگیرین و برای کسب نمره‌های بالاتر تلاش کنین.

درصد‌های لازم برای قبولی در کنکور

سخن پایانی درباره کنکور رشته ریاضی ۱۴۰۳

با مطالعه این مقاله با تمام جزئیات مربوط به کنکور ریاضی آشنا میشین. در پایان باید بگیم که کنکور رشته ریاضی رو مثل یک غول بزرگ نبینین! با کمک برنامه‌ریزی می‌تونین خودتون رو برای شرکت در این آزمون آماده کنین. برای کسب نتیجه دلخواه، مفهومی درس بخونین. در نهایت آرزو می‌کنیم که همه شما دور از استرس و اضطراب، سر جلسه کنکور حاضر بشین و به نتیجه تمام زحماتتون برسین.

“پیشنهاد می‌کنیم اگه بعد از خوندن این مقاله براتون سوالی پیش اومد که جوابش توی این مقاله نبود! حتما سوالتون رو در قسمت نظرات در پایین همین صفحه از ما بپرسین. و یا خیلی راحت با وارد کردن شماره تلفنتون در قسمت ارتباط باما، در سریع‌ترین زمان ممکن، منتظر تماس مشاورین ما برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان باشین.🎯📚”

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲، کنکور سراسری در سال دوبار برگزار می‌شه.

از سال 1402 سهمیه دروس عمومی تنها به سوابق تحصیلی وابسته بوده و درصدی معادل 60 درصد داره. همینطور سهمیه دروس تخصصی از 30 درصد تاثیر، به 40 درصد افزایش پیدا کرده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «کنکور ریاضی 1403»

  1. آواتار nafas

    سلام وقتتون بخیر من پایه یازدهم هنر هستم و میخواستم ببینم میتونم کنکور ریاضی شرکت کنم؟و شرایط سوابق تحصیلی برای من چطوریه؟

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام نفس جان .
      برای شرکت در کنکور ریاضی باید سوابق تحصیلی ایجاد کنی و همینطور میتونی در گزینه های بدون کنکور در دانشگاه آزاد غیر انتفاعی و پیام نور شرکت کنی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد