آموزش برنامه‌ریزی کنکور ریاضی

آموزش برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

دانش‌آموزان زیادی هر سال برای موفقیت در کنکور ریاضی با هم رقابت می‌کنن. درسته که دانشگاه‌های زیادی بدون کنکور دانشجو می‌گیرن؛ اما رقابت اصلی سر دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های پرطرفداره. برای برنده شدن در این رقابت باید طبق برنامه‌ریزی کنکور ریاضی پیش برین؛ البته نه هر برنامه‌ای! برنامه‌ریزی کنکور رشته ریاضی باید برای هر داوطلب به‌صورت شخصی طراحی بشه تا بهترین نتیجه رو بگیره. توی این مقاله صفر تا صد تهیه و تدارک این برنامه رو با هم بررسی می‌کنیم.

داوطلبان رشته ریاضی به‌خاطر درس‌های محاسباتی مختلفی که دارن، باید حجم زیادی از تست‌ها رو حل کنن. برنامه‌ریزی کنکور ریاضی باید طوری تنظیم بشه که داوطلب رو با روش‌های مختلف حل تست و انواع مختلف سوالات به خوبی آشنا کنه. پس با اشتباه حل کردن تست‌ها دل‌زده نشین؛ روی هدف خودتون متمرکز بشین و خودتون رو برای رسیدن به اون به خوبی آماده کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

رشته موردعلاقه شما چیه؟

اولین کاری که باید برای برنامه‌ریزی کنکور رشته ریاضی انجام بدین، اینه که هدف‌تون رو تعیین کنین؛ یعنی بدونین دقیقاً به چه رشته و دانشگاهی برای تحصیل‌تون علاقه‌مند هستین. همونطور که برای سفر رفتن بدون تعیین شهر مقصد نمی‌تونین راهی جاده بشین، بدون تعیین رشته و دانشگاه هم نمی‌تونین برای درس خوندن برنامه بریزین.

رشته موردعلاقه شما چیست؟

با تعیین رشته موردنظرتون متوجه می‌شین که باید درس‌های مربوط به کدوم زیرگروه رو مطالعه کنین. به این ترتیب تهیه جدول برنامه کنکور ریاضی هم برای شما ساده‌تر میشه. در واقع، شما با رعایت نکات دقیق برنامه‌ریزی درسی می‌تونین به شکل بهتری درس بخونین. برای آشنایی دقیق شما با آموزش برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403، ما در ادامه زیرگروه‌های رشته ریاضی رو بررسی می‌کنیم.

زیرگروه‌های رشته ریاضی

رشته ریاضی در کنکور شامل سه زیرگروه مختلف میشه که هر کدوم از اون‌ها رشته‌های خاصی رو دارن:

زیرگروه یک: رشته‌هایی مثل مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، آمار و … در مقطع کارشناسی پیوسته از رشته‌های زیرگروه یک هستن. زیرگروه یک توی مقطع کاردانی شامل رشته‌های گردشگری، حسابداری، مدیریت بازرگانی و صنعتی، هتلداری و … میشه.

زیرگروه دو: در زیرگروه دو شاهد رشته‌هایی مثل مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی نفت، شیمی محض و کاربردی و … در مقطع کارشناسی هستیم. در مقطع کاردانی هم فقط رشته مواد جزو زیرگروه دو محسوب میشه.

زیرگروه سه: این زیرگروه فقط توی مقطع کاردانی و رشته‌هایی مثل شهرسازی، برق، جوشکاری، صنایع، نقشه‌برداری و … فعاله.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از بودجه‌بندی کنکور ریاضی چه خبر؟

برای طراحی یک برنامه‌ریزی کنکور دقیق و مؤثر، باید از بودجه‌بندی کنکور ریاضی با خبر باشین. یعنی بدونین از هر درسی چند تست در کنکور دارین. این دسته از اطلاعات زمان اولویت‌بندی کردن به شما کمک زیادی می‌کنه. مثلاً در بودجه‌بندی درس زبان آورده شده که 25 سؤال تستی از مباحث گرامر، واژگان، درک مطلب و کلوز تست در کنکور طرح شده.

از این مباحث به ترتیب تعداد 4، 8، 8 و 5 سؤال در کنکور می‌بینین. پس نتیجه می‌گیریم که برای مطالعه و تمرین تستی درس زبان انگلیسی، باید به سؤالات مباحث واژگان و درک مطلب توجه بیشتری داشته باشیم. به این ترتیب توجه به بودجه‌بندی کنکور در هر سال تحصیلی، برای برنامه‌ریزی کردن اهمیت زیادی داره. اطلاع از این بودجه‌بندی می‌تونه برای طراحی جدول برنامه‌ریزی کنکور ریاضی به شما کمک زیادی کنه.

از چه منابعی برای کنکور ریاضی استفاده کنیم؟

انتخاب منبع برای درس خوندن توی دوران کنکور یک چالش بزرگ برای همه داوطلبانه. با وجود کتاب‌های رنگارنگی که برای مطالعه و آمادگی کنکور تبلیغ میشه، خیلی از داوطلبان برای انتخاب کردن گیج و سردرگم میشن. برای این که بتونین به نتیجه دلخواه‌تون از کنکور برسین، باید روی یک منبع متمرکز بشین، نه این که بین منابع مختلف از این شاخه به اون شاخه بپرین!

از چه منابعی برای کنکور ریاضی استفاده کنیم؟ آموزش برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

بسته‌های آموزشی کنکور ریاضی پرش می‌تونن یکی از اون منابع جامع و کامل برای کنکور رشته ریاضی باشن. این بسته‌ها که شامل کتاب‌های درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی هستن، پابه‌پای شما تا روز کنکور قدم برمی‌دارن. دی‌وی‌دی‌های آموزشی کنکور ریاضی پرش که با کمک بهترین اساتید و جدیدترین روش‌های تدریس تهیه شدن؛ این دی‌وی‌دی‌ها در کنار کتاب‌های کمک درسی، شما رو برای درک بهتر درس‌های مختلف و آموزش عمقی اون‌ها هدایت و حمایت می‌کنن. از همه مهم‌تر با بسته‌های آموزشی کنکور پرش توی هر موقعیتی که بخواین می‌تونین به محتوای آموزشی دلخواه‌تون دسترسی داشته باشین.

اگه به حضور در کلاس‌های کنکور علاقه دارین، بد نیست به کلاس‌های آنلاین هم توجه کنین. شرکت در کلاس آنلاین کنکور می‌تونه شما رو با کمترین هزینه‌ها به بهترین محتواهای آموزشی برسونه. در کلاس‌های آنلاین کنکور پرش‌لایو می‌تونین با اساتید در ارتباط باشین و سوالات خودتون رو با اون در میون بذارین. امکان دانلود جزوه و فایل‌هایی که سر کلاس استفاده شدن هم برای دانش‌‎آموزان وجود داره.

ویژگی‌های مهم برای آموزش برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

قبل از این که برای برنامه‌ریزی کنکور ریاضی دست به کار بشین، باید نکته‌هایی رو درباره این برنامه بدونین. اولین نکته اینه که برنامه‌های آماده که به صورت همگانی طراحی شدن، نمی‌تونن شما رو به بهترین سطح از خودتون برسونن. هر داوطلب توانایی‌های خاص خودش رو داره؛ مثلاً قدرت حافظه شما و بقیه هم‌کلاسی‌هاتون با همدیگه متفاوته، در نتیجه روش و ساعت مطالعه هم بین شما دو نفر متفاوت میشه. برای رسیدن به برنامه‌ریزی درست و مؤثر باید ویژگی‌های زیر رو در نظر داشته باشین:

1- قدم گذاشتن در مسیر هدف

همون‌طور که گفتیم تا زمانی که ندونین مقصد سفر کجاست، نمی‌تونین راهی جاده بشین؛ پس اهمیت هدف‌گذاری برای برنامه‌ریزی کنکور ریاضی رو دست کم نگیرین.

2- واقع‌بینانه و قابل اجرا بودن

افزایش ناگهانی ساعت مطالعه روزانه، تمرکز بیش از حد روی درس‌های اختصاصی، حذف زمان استراحت و کارهایی مشابه این موارد، نشون‌دهنده خیال‌پردازی در برنامه‌ریزی کردنه! باید بتونین یک برنامه بر اساس توانایی خودتون و به‌صورت واقع‌بینانه طراحی کنین.

3- انعطاف‌پذیری

یک برنامه خوب زمان‌هایی رو برای جبران اتفاق‌های پیش‌بینی نشده در نظر داره. مثلاً اگه مهمان داشته باشین نباید از همه برنامه‌ها عقب بمونین. برنامه‌ریزی منعطف باید بتونه با کمی تغییر و جابه‌جایی، شما رو به همه کارهای عقب‌مونده برسونه.

4- تنوع در دروس

مطالعه در دوران کنکور با سال‌های قبل و دوران مدرسه کاملاً متفاوته. روزهای قبل از کنکور باید حداقل سه درس از بین دروس عمومی و اختصاصی رو مطالعه کنین و برای اون‌ها تست بزنین.

5- پیاده‌سازی روی کاغذ

مشخص کردن ساعت دقیق برای مطالعه، تست زدن و استراحت کردن کمک می‌کنه که برنامه رو به صورت دقیق پیش ببرین. نوشتن این زمان‌ها روی کاغذ (یعنی در دفتر یا جدول برنامه‌ریزی کنکور ریاضی) اراده شما رو برای پیشروی با برنامه افزایش میده.

6- استراحت کردن و خوابیدن

تنظیم کردن ساعت خوابیدن و بیدار شدن یا قرار دادن چند دقیقه استراحت بعد از مطالعه هر درس، ویژگی‌هاییه که برنامه‌ریزی کنکور رشته ریاضی باید داشته باشه. کسی که استراحت نداشته باشه خیلی زود زیر بار خستگی کم میاره و ادامه برنامه رو انجام نمیده؛ پس حواس‌تون به استراحت و خواب کنکوری کافی هم باشه.

نکات مهمی که زمان برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی نباید فراموش بشه:

نکات مهمی که زمان برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی نباید فراموش شود

  • برای ایجاد تغییر در سبک مطالعه یا ساعت مطالعه روزانه، باید به‌تدریج وارد عمل بشین. تغییرات ناگهانی موندگار نیستن و به‌صورت مقطعی اتفاق میوفتن. مثلاً برای افزایش ساعت مطالعه روزانه، هر روز حدود نیم ساعت به زمان درس خوندن‎تون اضافه کنین تا کم‌کم این ساعت‌ها برای شما به یک عادت تبدیل بشه.
  • مطالعه روزانه خودتون رو با درس‌های آسون‌تر یا درس‌های مورد علاقه‌تون شروع کنین. این کار باعث میشه انرژی شما توی ادامه روز افت نداشته باشه.
  • درس‌های اختصاصی رو پشت سر هم نخونین! بهتره ذهن‌تون رو با مطالعه یکی از دروس عمومی کمی استراحت بدین و بعد سراغ درس اختصاصی بعدی برین.
  • اگه همیشه خسته و خواب‌آلوده هستین، با نیم ساعت خواب بعدازظهری خودتون رو از کسل بودن نجات بدین. البته خوابیدن بیشتر از نیم ساعت باعث میشه که نظم خواب شبانه شما به هم بخوره. پس اولویت رو به خواب شبانه بدین اما در صورت نیاز بعدازظهر هم کمی استراحت کنین.
  • بهترین ساعت مطالعه برای کنکور ریاضی رو مطابق با توانایی‌ها و شرایط خودتون، تعیین کنین.
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی محک خوبی برای داوطلبان کنکوره. این آزمون‌ها باعث میشه که از درست بودن روش مطالعه و چینش برنامه خودتون مطلع بشین. برای سرعت عمل در تست زدن هم تمرین کنین؛ در هر آزمون حواس‌تون به سرعت و زمان‌بندی باشه.
  • مرور کردن، حاشیه‌نویسی و خلاصه‌نویسی کنکور می‌تونه برای جمع‌بندی درس‌ها در روزهای پایانی به شما کمک زیادی کنه. در روزهای نزدیک به کنکور باید وسواس مطالعه رو کنار بذارین!
  • خودتون رو با هیچ‌کس مقایسه نکنین. هر شخص با توانایی‌ها و تلاشش برای قبولی در کنکور به نتیجه می‌رسه.

 سخن پایانی درباره برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی

روحیه خوب و انگیزه بالا در موفقیت داوطلبان کنکور تأثیر زیادی داره. پایبند موندن به برنامه درسی کنکور ریاضی به روحیه اشخاص هم بستگی داره. از شکست خوردن در آزمون‌های آزمایشی نترسین و در عوض اون رو به چشم یک تجربه نگاه کنین. پر کردن جدول برنامه‌ریزی کنکور ریاضی هم شما رو روی رسیدن به هدف متمرکز می‌کنه و توجه‌تون رو از مسائل حاشیه‌ای دور می‌کنه.

رفع کردن ایرادهای کوچک کم‌کم باعث ایجاد تغییرات بزرگ و پیشرفت‌های چشمگیر میشه. اراده و روحیه خودتون رو حفظ کنین و قدم‌به‌قدم به سمت هدف حرکت کنین. یک سال سختی و تلاش رو برای رسیدن به شیرینی دانشگاه و رشته موردعلاقه خودتون تحمل کنین. شک نکنین که به نتیجه می‌رسین.

به صورت خلاصه می‌تونیم بگیم منبعی رو باید انتخاب کنین که تمام نیازهای علمی شما رو برطرف کرده و به بهترین روش‌های ممکن درس رو به شما آموزش بده.

برای داشتن بهترین برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی، دونستن بودجه‌بندی کنکور خیلی با اهمیته، که این مطلب رو توی این مقاله بررسی کردیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد