چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

فرض کنید تمام کتاب‌های درسی را مطالعه کرده‌اید، آزمون‌های آزمایشی را مورد ارزیابی قرار داده‌اید و هزاران تست حل کرده‌اید. حالا نوبت به مرور و جمع‌بندی مطالب می‌رسد. با این حجم بالای مطالب درسی، چگونه می‌توان تمام کتاب‌ها را در مدت زمان کوتاه مرور کرد.

اینجاست که خلاصه‌نویسی به کمک شما می‌آید. با کمک خلاصه‌نویسی به راحتی می‌توانید در یک چشم به هم زدن مطالب کتاب درسی را مرور کنید.

اما خلاصه‌نویسی چندان ساده نیست و تکنیک‌های زیادی دارد. به بیان دیگر، هر کسی بلد نیست خلاصه بنوسید و هر خلاصه‌ای، خلاصه نیست! آشنایی با تکنیک‌ های خلاصه نویسی برای همه دانش‌آموزان به ویژه کنکوری‌ها لازم است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای یک درس 5 صفحه‌ای، 7 صفحه خلاصه بنویسید! چنین روشی مورد تایید هیچ مشاوری نیست و تنها زمان تان را هدر می‌دهد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

خلاصه‌نویسی فرآیند یادگیری را تکمیل می‌کند. کافی است یکبار روش‌های خلاصه نویسی را به کار بگیرید تا افزایش سرعت مطالعه و یادگیری را با چشمان خود مشاهده کنید. با توجه به اهمیت بالای خلاصه‌نویسی، در این مقاله قصد داریم به تکنیک‌ های خلاصه‌ نویسی و مزایای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی چه می‌دانید؟

قبل از اینکه به تکنیک‌های خلاصه‌نویسی بپردازیم بهتر است یک تعریف ساده از “خلاصه نوشتن” ارائه دهیم. خلاصه یک محتوای کم حجم و منسجم است که برای مرور و یادآوری سریع مطالب درسی به کار می‌رود.

قطعا شما هم ترجیح می‌دهید که به جای مطالعه یک کتاب 200 صفحه‌ای برای جمع‌بندی، چند صفحه از کلیات و نکات مهم را بخوانید. بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور عامل موفقیت خود را استفاده از خلاصه‌نویسی در دوران مرور و جمع‌بندی بیان کرده‌اند. این موضوع نه تنها به یادآوری سریع مطالب کمک می‌کند، بلکه از اتلاف زمان هم جلوگیری خواهد کرد.

به این ترتیب زمان بیشتری برای مطالعه سایر دروس یا حتی تفریح دارید!

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

ویژگی‌های خلاصه‌نویسی خوب و جامع

همانطور که گفتیم نمی‌توان هر نوشته کوتاهی را خلاصه در نظر گرفت. خلاصه ویژگی‌های خاصی دارد که برای رسیدن به نتیجه باید طبق همان پیش بروید. چند ویژگی در خلاصه‌نویسی‌های خوب به چشم می‌خورد که شامل موارد زیر می‌شود:

ویژگی‌های خلاصه‌نویسی خوب و جامع

  • تمیز و مرتب باشد: اگر می‌خواهید به اطلاعات ذهن نظم بیشتری ببخشید، لازم است که مرتب بنویسید. خلاصه نویسی نباید زمان زیادی از شما بگیرد. همین که بتوانید به خوبی مطالب را بخوانید و به یاد بیاورید کفایت می‌کند.
  • کامل ننویسید: اصل مهم در خلاصه‌نویسی این است که کامل ننویسید! می‌خواهیم تا جای ممکن مطالب را فشرده کنیم. چه برداشتی از این فصل دارید؟ به نظر شما کدام نکات اهمیت بیشتری دارد؟ همان موارد را یادداشت کنید.
  • برویم سر اصل مطلب! : لازم نیست شاخ و برگ زیادی بدهید. فرمول‌های مهم در دروس محاسباتی و تعاریف اصلی در سایر بخش‌ها کافی است. مغز خود را از اطلاعات بلا استفاده پر نکنید.
  • از تیترها غافل نشوید: تیترها از مهم ترین بخش‌های خلاصه‌نویسی هستند که به طبقه‌بندی اطلاعات کمک می‌کنند. به این ترتیب با یک اشاره تمامی مطالب را به خاطر خواهید آورد.

آیا لازم است که برای همه درس‌ها خلاصه‌نویسی کنیم؟

اگر بخواهیم برای همه درس‌ها خلاصه بنویسیم، باید روزی چند ساعت را صرف خلاصه‌نویسی کنیم. دروسی مانند دین و زندگی یا ادبیات فارسی به خلاصه نیاز ندارند. کافی است روزی چند تست بزنید یا کلمات مهم را مرور کنید تا نکات مهم در خاطرتان بمانند. اما برای دروس تخصصی مانند زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی بهتر است که به فکر خلاصه‌نویسی باشید.

از آنجایی که نکات این درس‌ها بسیار گسترده و با اهمیت هستند، داشتن خلاصه کمک می‌کند تا در دوران مرور و جمع‌بندی بهتر عمل کنیم. اما سوال اصلی این است که چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟ در ادامه مقاله با تکنیک‌های خلاصه‌نویسی بیشتر آشنا می‌شوید.

به سبک رتبه برترها خلاصه نویسی کنید

خلاصه‌نویسی برای همه دانش‌آموزان به ویژه دوازدهمی‌ها لازم است. البته برای دانش‌آموزانی که حداقل سطح تسلط را دارند نه برای افرادی که تازه کتاب را باز کرده‌اند! اگر تا الان به طور جدی درس نخوانده‌اید، بهتر است زمان خود را صرف مطالعه کتاب کنید، سپس تکنیک‌ های خلاصه نویسی را یاد بگیرید.

بدون شک، مشاوره کنکور پرش، می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند.

برای داشتن یک خلاصه‌نویسی مناسب حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

به سبک رتبه برترها خلاصه نویسی کنید

از اول خلاصه نویسی نکنید

هفته بعد امتحان ریاضی دارید و تازه می خواهید فصل دوم را مطالعه کنید. کتاب ریاضی را باز می‌کنید. سراغ فصل دوم می‌روید تا اولین دور مطالعه را آغاز کنید. پس از دو ساعت درس خواندن بلافاصله سراغ خلاصه‌نویسی می روید…

در اولین دور مطالعه خلاصه‌نویسی ممنوع است! شما باید به سطح تسلط مناسبی از دروس برسید و تا حدودی برداشت خود از مطالب درسی را یادداشت کنید. برخی از مشاورین بر این باور هستند که خلاصه‌نویسی حداقل به 50 درصد تسلط نیاز دارد. اگر چنین روشی را پیش بگیرید پس از مدت کوتاهی تمامی مطالب را از یاد می‌برید! پس اول تسلط، بعد خلاصه‌نویسی!

خودمانی باش!

اگر با سبک و سیاق کتاب درسی راحت نیست، نکات را به زبان خودمانی بنویسید. این موضوع باعث می‌شود تا مطالب را سریعتر به خاطر بیاورید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در حقیقت خلاصه‌نویسی برداشت شما از محتوای درسی است. لازم نیست از جملات و فعل‌های سنگین استفاده کنید! این کار فقط زمان شما را تلف می‌کند.

فشرده نویسی را فراموش نکنید

هدف از خلاصه نویسی این است که مطالب درسی را کوتاه کنیم تا در کمترین زمان ممکن، اطلاعات را بخاطر بیاوریم. پس لازم است که از توضیح بیش از حد بپرهیزید. کلمه کلیدی یا نکته اصلی را یادداشت کرده و باقی کارها را به ذهن‌تان بسپارید. برای این کار بهتر است جملات را کوتاه کرده و افعال غیرضروری را حذف کنید.

نقشه ذهنی تکنیک موفق خلاصه‌نویسی

نقشه ذهنی یا مایند مپ (Mind Map) از نمودارهای بسیار پرکاربرد به شمار می‌آید که در خلاصه‌نویسی نیز کاربرد دارد. این نقشه افکار شما را حول یک ایده مرکزی سازماندهی می‌کند. حتی می‌توانید از اپلیکیشن ها برای استفاده از نقشه ذهنی استفاده کنید.

نقشه ذهنی تکنیک موفق خلاصه‌نویسی

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نقشه ذهنی این است که پیدا کردن هر اطلاعاتی که نیاز دارید بسیار ساده است؛ کافی است شاخه مربوط به آن موضوع را دنبال کنید. هر موقع هم که نیاز داشتید می‌توانید شاخه‌های بیشتری را اضافه کنید.

هیچ محدودیتی بابت این موضوع وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با نقشه ذهنی کافی است به مقاله نقشه ذهنی در وبلاگ پرش سر بزنید.

تست‌ها را خلاصه کنید

درس خواندن برای دانش‌آموزان یعنی تست و سوال! برای اینکه از تست‌ها حداکثر استفاده را ببرید باید نکات مهم را یادداشت کنید. برای این کار بهتر است مانند تحلیل آزمون عمل کنید. نکات سوالاتی که درست حل می‌کنید را بنویسید.

برای تست‌هایی که پاسخ نداده‌اید یا اشتباه جواب داده‌اید، در قدم اول مجددا سوالات را حل کرده و نکات را بنویسید. در نهایت هم از مبحث مورد نظر چند تست جدید حل کنید و نکات آن‌ها را نیز یادداشت کنید.

از خلاصه‌های آماده استفاده کنیم؟

حتما شما هم خلاصه‌های آماده کتاب‌های کمک آموزشی را دیده‌اید. استفاده از نمودارهای درختی و تصاویر رنگی به اندازه ای جذاب است که شما را به سمت استفاده از خلاصه های اماده جذب می کند.

این روش هم نتایج خوبی خواهد داشت اما خلاصه ای که خودتان تهیه می کنید بیشتر در ذهن نقش می بندد.

اما همه خلاصه‌های آماده به اندازه کافی خوب نیستند و اطلاعات مهم را در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهند. مجموعه پرش با داشتن منابع آموزشی منحصر به فرد صفر تا صد کتاب درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. نکاتی که در خلاصه‌نویسی، امتحانات مدرسه و کنکور خیلی به کارتان می‌آید.

جمع بندی چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

خلاصه‌نویسی نوعی ایجاز است، یعنی بیان مقصود در کوتاه‌ترین عبارت. هدف از خلاصه‌نویسی اینه که خواننده، بدون صرف وقت روی جزئیات و نکات کم‌ اهمیت متن، به منظور اصلی نویسنده پی ببره. با استفاده از ترفندهای خلاصه نویسی، مطالب رو سریعتر و دقیق‌تر بخونین.

در این روش، تنها نکات مهم و کلیدی نوشته میشن و باید از توضیحات اضافی پرهیز کنین. طول خلاصه نباید مساوی با طول متن اصلی باشه و از کلمات کلیدی و جملات ساده استفاده کنین تا مطالب به شکل مفید و مختصر منتقل بشن.

چگونه از بسته معلم خصوصی پرش استفاده کنیم؟

برای خرید بسته آموزشی معلم خصوصی پرش کافی است به سایت پرش مراجعه کرده و بسته مورد نظر را به سبد خرید اضافه کنید. قیمت بسته در برابر خدماتی که دریافت می‌کنید بسیار مناسب است. اگر سوالی در مورد این مجموعه آموزشی دارید، کافی است شماره تماس خود را در قسمت ارتباط با مشاورین وارد کرده و منتظر تماس ما در اسرع وقت باشید

نوشتن تیترهای مهم و نظم بخشیدن به اطلاعات از مهم ترین ویژگی های خلاصه نویسی خوب است.

نقشه ذهنی یکی از تکنیک های خلاصه نویسی است که اطلاعات را افکار شما را حول یک ایده مرکزی سازماندهی می‌کند.

این روش هم نتایج خوبی خواهد داشت اما خلاصه ای که خودتان تهیه می کنید بیشتر در ذهن نقش می بندد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد