برنامه ریزی درسی ششم دبستان

برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی ششم یکی از موضوعات مهم برای دانش‌آموزانه؛ به طور کلی، درس خوندن در پایه ششم برای دانش‌آموزان کمی چالش‌برانگیزتر از سال‌های قبلیه. دانش‌آموزان در سال ششم با مطالب گسترده‌تری روبه‌رو میشن.

گستردگی مطالب درسی باعث میشه که خیلی از دانش‌آموزان در سال ششم دچار افت تحصیلی بشن. چیزی که می‌تونه دانش‌آموزان این پایه رو از دام افت تحصیلی نجات بده، طراحی و اجرای برنامه‌ریزی درسی ششمه.

دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی درسی می‌تونن با تمرکز بهتری درس بخونن و خیلی راحت‌تر خودشون رو برای آزمون‌های ورودی مدارس برتر آماده کنن.

برای آموزش ترفندهای برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

افزایش حجم مطالب درسی در پایه ششم درس خوندن رو برای دانش‌آموزان کمی پیچیده‌تر می‌کنه؛ اما استفاده از برنامه‌ریزی درسی ششم این مشکل رو برای اون‌ها رفع می‌کنه. دانش‌آموزان در پایان پایه ششم برای ورود به مدارس عالی رتبه مثل مدارس تیزهوشان با هم رقابت می‌کنن. همین مسئله ارزش برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم رو چند برابر بیشتر از پایه‌های قبلی می‌کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آموزش برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی ششم، موضوعیه که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی کردیم؛ به طور کلی، در پایه ششم هدف دانش‌آموزان از درس خوندن تا حدودی دستخوش تغییر میشه، پس بهتره حتما به فکر برنامه درسی کلاس ششم برای دانش‌آموزتون باشین. شاید تا این پایه فقط رسیدن به نمرات عالی در کارنامه پایان سال اصلی‌ترین هدف هر دانش‌آموز بوده؛ اما، از این به بعد کمی چاشنی آینده‌نگری هم به اون اضافه میشه.

پایان سال ششم، زمانی که دانش‌آموزان باید خودشون رو برای ورود به مقطع جدید و شرکت در آزمون مدارس برتر آماده کنن. با توجه به اهمیت سال ششم، خیلی از والدین به دنبال بهترین راهکار برای پیشرفت تحصیلی فرزند خود هستن.

اگه شما هم جزو اون دسته از والدینی هستین که پیشرفت تحصیلی فرزندتون براتون اهمیت داره، پس بهتره از همین حالا به فکر برنامه‌ریزی درسی پایه ششم ابتدایی برای فرزند‌تون باشین.

طرح‌ریزی بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی کلاس ششم

برنامه‌ریزی تحصیلی در دوره ابتدایی مثل خیلی از کار‌ها، اصول و قواعد خاص خودش رو داره؛ در واقع، برای اینکه بتونین از برنامه‌ریزی درسی‌تون نتیجه بهتری بگیرین باید در قدم اول با اصول و قواعد کلی اون آشنا بشین. ما در این قسمت، این اصول رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از این موضوع تا ادامه همراه ما باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برای ارتباط با مشاورین پرش و دریافت برنامه‌ریزی تحصیلی، کافیه همین حالا شمارتون رو توی کادر بالا وارد کنین👆🏻

برنامه‌ریزی براساس معیارهای واقع‌بینانه

معمولاً دانش‌آموزان این پایه مقدار زیادی از زمانشون رو صرف کارهای غیردرسی و بی‌هدف می‌کنن؛ یعنی حتی اگه از خودشون هم سوال کنین، نمی‌دونن روزشون چطوری تموم شده و کار خاصی هم نکردن! برای این که بتونین برنامه‌ریزی درسی ششم رو به بهترین شکل ممکن تنظیم کنین باید ابتدا مقدار زمانی رو که دانش‌آموز در طول روز برای درس خوندن صرف می‌کنه، پیدا کنین.

به طور مثال اگه دانش‌آموزی به طور میانگین در طول روز 2 ساعت درس می‌خونه و حالا روزی 6 ساعت درس خوندن رو در برنامه‌ریزی درسی ششم او قرار دادین، یعنی برنامه‌ای غیرمنطبق با واقعیت تنظیم کردین.

اگه برنامه با واقعیت همسو نباشه، هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسه یا اجرای اون نهایتاً یک هفته بیشتر دوام نمیاره. برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت یکی از معیار‌های مهم برای رسیدن به بهترین نتیجه است که والدین باید به این موضوع توجه کنن.

افزایش تدریجی ساعت مطالعه؛ برنامه‌ریزی درسی ششم

رسیدن به ساعت مطالعه بیشتر یکی از مزایاییه که برنامه‌‎ریزی تحصیلی کلاس ششم برای دانش‌آموزان به همراه داره؛ اما، برای افزایش ساعت مطالعه لازمه که از روش تدریجی استفاده بشه تا ماندگاری بیشتری داشته باشه.

برای این کار باید به مرور زمان، بازه مطالعه روزانه‌تون رو طولانی‌تر کنین؛ با این افزایش تدریجی، به بیشتر درس خوندن عادت می‌کنین. در واقع، برنامه‌ریزی درسی ششم، راهیه که دانش‌آموزان با شناخت اون می‌تونن خیلی اصولی‌تر درس بخونن و خودشون رو برای آزمون‌های ورودی آماده کنن.

تنظیم برنامه‌ریزی درسی منعطف

تنظیم برنامه‌ریزی درسی منعطف

تو برنامه‌ریزی درسی ششم باید زمانی رو تحت عنوان زمان جبرانی در نظر داشته باشین تا جای نگرانی برای دانش‌آموزان باقی نمونه. گاهی اوقات به‌خاطر مهمون‌های سرزده، مریض شدن، مسافرت و … دانش‌آموزان از برنامه درسیشون جا می‌مونن!

برای جبران زمان از دست رفته، باید از زمان‌های جبرانی برنامه‌ریزی درسی ششم به خوبی استفاده کنین. توجه به زمان‌های جبرانی این امکان رو به دانش‌آموزان میده که بتونن به اجرای برنامه‌های درسی‌شون پایبند باشن؛ چون که در این حالت همیشه زمان‌های به جبران عقب افتادگی‌ها اختصاص داره.

طراحی هفتگی برنامه درسی کلاس ششم

بهترین راه برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌ریزی درسی ششم اینه که اون رو روی کاغذ و در جدول برنامه‌ریزی وارد کنین. بهتره که در پایان هر هفته برای روزهای هفته آینده‌تون برنامه‌ای بچینین که با برنامه هفتگی مدرسه هم منطبق باشه.

در این برنامه هر سطر رو یک روز هفته و هر ستون رو یک درس در نظر بگیرین. برای هر درس ساعت مطالعه و مبحث مورد مطالعه رو از قبل تعیین کنین و تمام تلاش خودتونو برای اجرای این برنامه به کار بگیرین.

اختصاص زمان برای استراحت؛ برنامه‌ریزی درسی ششم

برای افزایش بهره‌وری و بالا رفتن کیفیت مطالعه، لازمه که بین مطالعه دو درس حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت استراحت داشته باشین. همچنین اگه تونستین به خوبی طبق برنامه پیش برید، زمانی رو برای تفریح و رسیدن به کارهای مورد علاقه‌تون مثل فیلم دیدن، ورزش کردن و … در نظر بگیرین. این موضوع یکی از نکات مهم برنامه‌ریزی درسی ششم است.

پرهیز از مقایسه خود با دیگه دانش‌آموزان

پرهیز از مقایسه خود با دیگه دانش‌آموزان

هر دانش‌آموز بر حسب توانایی خودش، برای درس خوندن زمان صرف می‌کنه. قدرت حافظه و سطح یادگیری در افراد مختلف متفاوته. خیلی از دانش‌آموزان با یک بار روخونی کردن همه چیز رو به خاطر می‌سپارن؛ در مقابل بعضی‌ها هم برای حفظ کردن و یاد گرفتن به مطالعه بیشتری نیاز دارن. پس دلیلی وجود نداره که خودتون رو با دیگران مقایسه کنین.

ارزیابی در پایان هر هفته

پایان هر هفته قبل از این که برنامه‌ریزی درسی ششم رو برای هفته آینده طراحی کنین، روند اجرای برنامه هفته گذشته‌تون رو ارزیابی کنین. ساعت مطالعه هر روز رو چک کنین و میانگینی از میزان مطالعه در طول هفته داشته باشین. اگه از کمک مشاورهای تحصیلی استفاده می‌کنین، به یک گزارش از حجم درس خوندنتون در طول هفته نیاز دارین.

مشاورهای تحصیلی با کمک همین گزارش، برنامه‌ریزی درسی شما رو برای هفته‌ها و ماه‌های آینده به‌روزرسانی می‌کنن. سعی کنین هر هفته بهتر از هفته گذشته عمل کنین؛ باور داشته باشین به مرور زمان اثر همین تلاش‌های کوچیک برای بهتر شدن رو خواهید دید.

اگه به دوره امتحانات میان‌ترم یا امتحان نهایی ششم نزدیک شدین، بهتره خودتون رو با حل نمونه سوال امتحانی پایه ششم حسابی آماده کنین. با این کار بخش‌های مهم هر درس رو بهتر شناسایی می‌کنین. همچنین نقاط قوت و ضعفتون رو در مطالعه هر درس پیدا می‌کنین؛ بنابراین برای تقویت نقاط ضعفتون بیشتر تلاش می‌کنین و احتمال پاسخ‌های اشتباه در امتحان یا آزمون‌های مختلف رو کاهش میدین.

به طور کلی داشتن برنامه امتحانات نهایی پایه ششم می‌تونه به موفقیت دانش‌آموزان این مقطع تحصیلی کمک بسیار زیادی بکنه. برای داشتن یک برنامه متناسب با شرایط و توانایی فردی‌تون تنها کافیه با مشاورین پرش ارتباط بگیرین.

اجرای مداوم برنامه درسی و عدم توقف اون

خیلی از دانش‌آموزان در ابتدای راه، مطالعه و تمرینشون رو طبق برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم پیش می‌برن؛ اما به مرور از روند درس خوندنشون خسته می‌شن و همه چیز رو رها می‌کنن! این نیمه‌کاره رها کردن، تمام زحمات اون‌ها رو هدر می‌ده! دانش‌آموزان با اطلاع از نکات برنامه‌ریزی درسی ششم می‌تونن روند بهتری رو برای درس خوندن خود پیاده‌سازی کنن.

برای رسیدن به هدف باید مثل لاک پشت آهسته و پیوسته حرکت کنین؛ با اجرای مداوم برنامه‌ریزی درسی ششم، به مرور زمان برای امتحانات مدرسه آماده می‌شین و دیگه خبری از درس خوندن‌های شب امتحانی نیست. از اجرای برنامه امتحانات نهایی پایه ششم دست نکشین تا از رسیدن به اهداف تحصیلی‌تون اطمینان داشته باشین.

درسهاتونو مرور کنین

درس‌هاتون رو مرور کنین

مرور درسی یکی از مهم‌ترین عناصر برنامه‌ریزی درسی پایه ششم دبستانه. با توجه به تغییرات مداوم و پیشرفت آموزشی، مرور درسی به عنوان یک فرآیند پایدار و مستمر به منظور تثبیت مطالب و همچنین پاسخ به سوالات و ابهامات دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیته.

با انجام مرور درسی، دانش‌آموزان می‌تونن نتایج یادگیری خودشون رو ارزیابی کنن و بازخورد لازم رو از معلمشون دریافت کنن. همچنین، مرور درسی به دانش‌آموزان کمک می‌کنه تا مطالب رو به یاد بیارن و قوی‌تر بشن.

در برنامه‌ریزی پایه ششم دبستان، مرور درسی می‌تونه به شکل فعالیت‌های تکراری، بازبینی مطالب در کلاس و یا حضور در کلاس‌های تقویتی باشه. این فعالیت‌ها باعث میشه که دانش‌آموزان به صورت مستمر و همچنین خودبخودی مطالب رو بررسی و تثبیت کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

عکس برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی

اگه به خاطر داشته باشین در مقالات قبلی همچون جدول برنامه‌ریزی درسی توضیح دادیم که هر شخصی باید برنامه‌ریزی منحصر به خودش رو داشته باشه. به عبارت دیگه برنامه‌ریزی دانش‌آموزی که توی مباحث درسی ضعیفه قطعا با برنامه‌ریزی درسی یک دانش‌آموز با پایه قوی یکسان نیست.

اما در زیر نمونه‌ای از جدول برنامه‌ریزی درسی ششم رو برای شما آوردیم. این جدول برای یکی از دانش‌آموزان سال ششم که پایه ضعیفی در درس‌ها داشته طراحی شده. برای اینکه برنامه منحصر به خودتونو دریافت کنین شماره تلفنتون رو در باکس شماره‌ای که در انتهای این مقاله قرار دادیم وارد کنین تا مشاورین ما با شما تماس بگیرن.

در نمونه جدول برنامه‌ریزی درسی ششم زیر در قسمت پیش بینی، ساعاتی رو که فکر می‌کنین در طول هفته درس می‌خونین رو وارد کنین و همچنین ساعاتی رو که در کلاس‌های حضوری می‌گذرونین. همینطور نمره‌ای که در هر درس کسب می‌کنین رو وارد جدول کنین و ساعاتی رو که باید در طول هفته برای هر درس زمان بذارین به مشاور خود بسپارین.

جدول برنامه ریزی ششم

نکات مهم برای تدوین برنامه‌ریزی درسی ششم

قبل از اینکه بخواین یک برنامه منظم و دقیق برای خودتون تدوین کنین لازمه قوانین و قواعد برنامه‌ریزی صحیح رو بدونین و اصلا مهم نیست که دانش‌آموز کدوم مقطع و چه پایه‌ای هستین؛ همینطور هر چه که به پایه بالاتری برید این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار میشه.

 دروستون رو اولویت‌بندی کنین

رعایت نکات زیر به شما در انجام این کار کمک می‌کنه:

 دروستون رو اولویت‌بندی کنین

تعیین اولویت فردی در درس خوندن بسته به اهدافی که هر فرد داره متفاوته. برای مثال فردی که قصد قبولی در رشته مهندسی رو داره قطعا به جای تمرکز روی دروس عمومی باید نهایت تمرکزش رو بر روی دروس ریاضی و فیزیک و بالا بردن درصد این درس‌ها بذاره و فردی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق رو داره باید بیشتر روی دروسی مثل عربی و ادبیات فارسی تخصصی تمرکز داشته باشه.

همچنین اگه فردی در درسی مشکل و ضعف داشته باشه، قطعا هدفش رفع اشکال در اون درسه و برعکس دانش‌آموزی که نمرات بالایی داره هدفش می‌تونه پیشرفت و گذر از سطح درسی فعلی و شاید شرکت در آزمون‌های تیزهوشان و المپیاد باشه.

 یک برنامه‌ریزی منحصر به فرد برای خودتون بنویسین

استفاده کردن از برنامه درسی ششم رایگان که خیلی‌ها از اون استفاده می‌کنن اصلا کار درستی نیست. چرا که ظرفیت ذهن هر فرد برای مطالعه با یک دانش‌آموز دیگه متفاوته. ممکنه فردی ظرفیت بیشتری نسبت به اونچه که در برنامه اومده برای مطالعه داشته باشه و به همون نسبت ممکنه یک فرد دیگه تازه مطالعه رو بعد از مدتی شروع کرده باشه و ساعاتی که در برنامه اومده برای اون زیاد باشه.

پس لازمه که طبق توانایی‌های ذهنتون، مهارت‌ها، نقاط ضعف و قوت و زمانی که در اختیار دارین برنامه‌ریزی کنین.

 محدودیت‌ها و موانع تحصیلی و درسی خودتون رو بشناسین

با توجه به صحبتی که در مقالات دیگه درباره برنامه‌ریزی درسی داشتیم، لازمه که قبل از نوشتن برنامه درسی ششم برای دروس، کارهای روزمره و فعالیت‌های غیر درسی که باید روزانه و در طی هفته انجام بدین رو در برنامه‌تون بنویسین و بعد با خیال راحت برنامه درسی‌تون رو بعد از اون بنویسین. با این کار دیگه تایم مطالعاتی شما با کارهای شخصی شما تداخل نخواهند داشت.

 برنامه‌ای که طراحی می‌کنین قابلیت اجرایی داشته باشه

در نوشتن برنامه درسی ششم نگاهی واقع بینانه داشته باشین. مثلا اینکه دانش‌آموزی روزی 9 ساعت مطالعه داره دلیل خوبی نیست که خودتون رو با اون مقایسه کنین و شما هم طبق برنامه این دانش‌آموز پیش برین. در ابتدا باید ظرفیت مطالعاتی و توانایی‌های ذهنی‌تون رو بررسی کرده و طبق اون برنامه خودتون رو به مرحله اجرا بذارین.

مسلمه که اگه تاکنون شما روزانه 4 ساعت مطالعه داشته باشین و ناگهان با یک برنامه طوفانی تصمیم بگیرین روزی 10 ساعت مطالعه کنین، موفق نمی‌شین و با اجرایی نشدن برنامه اعتماد به نفس شما نیز از بین میره.

بهترین روش درس خوندن کلاس ششم

آشنایی با بهترین روش درس خوندن کلاس ششم، برای تضمین موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان این مقطع ضروریه. بدیهیه که هیچ دو دانش‌آموزی یکسان نیستن و همینطور روش‌های مطالعه اون‌ها هم یکسان نیست. اما یک روش کلی وجود داره که می‌تونه برای همه دانش‌آموزان کلاس ششم مفید باشه.

در ادامه لیستی از این موارد ارائه شده که بهترین روش درس خوندن کلاس ششم رو شامل میشه. بیاین با هم این موارد رو مرور کنیم:

یک برنامه مطالعه ایجاد کنین

یک برنامه مطالعه ایجاد کنین

در ابتدا توصیه می‌کنیم برای موفقیت خودتون یک برنامه هفتگی مناسب بنویسین. البته می‌تونین به صورت ماهانه هم تاریخ تکلیف و امتحان نهایی ششمتون رو پیگیری کنین. برنامه‌ریزی برای درس خوندن در کلاس ششم، یکی از موارد مهم و حیاتیه که موفقیت تحصیلی شما رو تضمین می‌کنه. برای داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب با توانایی‌ها و زمانبندی زندگیتون، می‌تونین از مشاوره آنلاین پرش استفاده کنین.

یک فضای مشخص رو به مطالعه اختصاص بدین

این ‌که در اتاق و روی تخت دنجتون به درس خوندن بپردازین، می‌تونه بسیار وسوسه‌انگیز باشه. اما فضای مطالعه شما باید جایی باشه که تمیز، راحت، عاری از حواس پرتی و دارای نور مناسب است. موقعی که فضای مطالعه خودتون رو سازماندهی می‌کنین، سعی کنین یک صندلی راحت، یک ساعت و یک چراغ مطالعه در اطرافتون داشته باشین.

افزودن دکور زیبا که به تقویت روحیه شما کمک می‌کنه هم انگیزه خوبی برای جلسات درس خوندن شما به شمار میره. این اقلام می‌تونن یک شمع معطر، نقل قول‌های الهام‌بخش یا لوازم‌التحریر زیبا باشن.

سبک یادگیری خود رو شناسایی کنین

قبل از شروع برنامه‌ریزی درسی ششم و درس خوندن، مهم است که سبک یادگیری خود رو کشف کنین. این کار به شما کمک می‌کنه تا نحوه یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات رو درک کنین. هنگامی که با سبک یادگیری خود آشنا شدین، می‌تونین روش‌های مطالعه‌ای رو که برای سبک یادگیری شما مناسبه در برنامه‌ریزی درسیتون بگنجونین.

چهار نوع اصلی از سبک‌های یادگیری وجود داره: دیداری، شنیداری، خوندن/نوشتن و حرکتی. بعضی از دانش‌آموزان در یادگیری از یک سبک خاص پیروی می‌کنن؛ در حالی که بعضی دیگه ترکیبی از انواع سبک‌های یادگیری رو برای درس خوندن به کار می‌گیرن.

یادداشت‌برداری کنین

بهترین روش درس خوندن کلاس ششم، شامل یادداشت‌برداری میشه. هنگام یادداشت‌برداری، مهمه که اون‌ها رو با قلم خودتون بنویسین تا درک و به خاطر سپردنشون آسون‌تر باشه. یک راه عالی برای سازماندهی مطالب مورد مطالعه شما، ایجاد یک صفحه خلاصه برای هر موضوع یا فصله.

تنقلات سالم بخورین

هیدراته موندن و مصرف میان‌ وعدهای سالم برای درس خوندن به صورت موفق، ضروریه. غذاهایی که هنگام مطالعه می‌خورین، می‌تونن بر تمرکز و سطح انرژی شما تأثیر بذارن. هنگام مطالعه، نوشیدن آب و خوردن تنقلاتی مثل بادوم، شکلات تلخ، میوه‌ها و ذرت بو‌داده توصیه میشه. برای متمرکز موندن، باید از کافئین و غذاهای حاوی قند پرهیز کنین.

به موقع استراحت کنین

در طول جلسات مطالعه، مهمه که برای جلوگیری از فرسودگی و تمرکز، استراحت‌های زمان‌بندی شده رو در نظر بگیرین. یک تکنیک عالی جهت درس خوندن در کلاس ششم، روش پومودوروئه که شامل مطالعه در فواصل کوتاه‌تر 25 دقیقه‌ای و استراحت 5 تا 10 دقیقه‌ایه.

استرستون رو مدیریت کنین

درس خوندن برای امتحان نهایی ششم می‌تونه باعث استرس و اضطراب زیادی بشه، به خصوص زمانی که از برنامه‌ریزی درسی‌تون عقب افتادین. تمرین مدیریت استرس و تقسیم جلسات مطالعه به بخش‌های قابل کنترل، راه بسیار خوبی برای کاهش استرس و رسیدن به برنامه‌ریزی درسی ششمه.

مهم‌ترین و اولین اصول برنامه‌ریزی درسی ششم

مهم‌ترین و اولین اصول برنامه‌ریزی درسی، تعیین اهداف آموزشیه. برای برنامه‌ریزی درسی موفق، باید ابتدا هدف‌هایی که می‌خواین دانش‌آموزان به دست بیارن رو مشخص کنین. سپس باید محتوای آموزشی و روش‌های آموزشی مناسبی رو برای دست‌یابی به این اهداف انتخاب کنین. علاوه بر اهداف و محتوا، باید برنامه‌ای برای ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان در نظر گرفته بشه.

توی برنامه‌ریزی درسی ششم، باید به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و همینطور استفاده از روش‌های آموزشی متنوع هم توجه کنین. علاوه بر این، برای بهبود فرآیند یادگیری، باید به کاربرد واقعی مطالب در زندگی دانش‌آموزان توجه کرد و به دنبال ایجاد یک برنامه‌ آموزشی جامع و متعادل بود.

همچنین، در برنامه‌ریزی درسی ششم باید رویکردهایی رو به کار برد که باعث تحول در فرآیند یادگیری بشن و دانش‌آموزان رو به سمت خلاقیت و نوآوری سوق بدن.

طراحی برنامه درسی پایه ششم براساس اولویت هر دانش‌آموز

پایه ششم دبستان یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی یک دانش‌آموزه. چرا که این پایه پایان یک مقطع تحصیلیه که در انتهای اون دانش‌آموز قراره یک مقطع تحصیلی دیگه رو که به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تره شروع کنه.

طراحی برنامه درسی پایه ششم براساس اولویت هر دانش‌آموز

طراحی برنامه درسی پایه ششم بر اساس اولویت هر دانش‌آموز می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  1. تعیین نیازهای هر دانش‌آموز:
    اولین قدم در طراحی برنامه درسی، تعیین نیازهای هر دانش‌آموزه. برای این منظور، میشه با برگزاری جلساتی با دانش‌آموزان و گفت‌وگو با والدین اون‌ها نیازهاشون رو تعیین کرد.
  2. تعیین اهداف آموزشی:
    بعد از تعیین نیازهای دانش‌آموزان، میشه اهداف آموزشی رو برای هر کدوم از اون‌ها تعیین کرد. اهداف آموزشی باید متناسب با سطح دانش و توانایی هر دانش‌آموز باشه.
  3. محتوای آموزشی:
    بعد از تعیین اهداف آموزشی، محتوای آموزشی باید برای هر دانش‌آموز تعیین بشه. این محتوا باید به گونه‌ای باشه که بتونه به نیازها و اهداف آموزشی اون دانش‌آموز پاسخ بده.
  4. روش‌های آموزشی:
    روش‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشن که با سطح دانش و نیازهای هر دانش‌آموز سازگار باشن. مثلا، برای دانش‌آموزانی که برای یادگیری نیاز به تجسم بصری دارن، از روش‌هایی مانند نمایش تصاویر و نمودارها استفاده میشه.
  5. ارزیابی پیشرفت:
    برای بررسی پیشرفت دانش‌آموزان، روش‌های ارزیابی مناسب باید برای هر کدوم تعیین بشن. در برنامه درسی باید چندین فرصت برای ارزیابی فراهم بشه تا بشه بهبود‌های لازم رو اعمال کرد.

در نهایت، برای طراحی برنامه درسی پایه ششم بر اساس اولویت هر دانش‌آموز، باید به تفاوت‌های فردی و نیازهای اون‌ها توجه کرد و سپس با استفاده از روش‌های مناسب، برای دستیابی به اهداف آموزشی و ارتقای سطح دانش اون‌ها کمک کرد.

برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی برای چه درس‌هایی باید انجام بشه ؟

این سوال شاید کمی ساده به نظر برسه، اما در عین سادگی یکی از مهم‌ترین سوالات والدین است. پاسخ این سوال نیز واضح است. دانش‌آموز شما باید برای همه درس‌هاش برنامه‌ریزی داشته باشه. چرا که همه اون‌ها در جای خودشون مهم هستن. البته باید این رو هم در نظر داشته باشین که در قدم اول باید نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز خودتون رو شناسایی کنین و در تنظیم برنامه درسی کلاس ششم به اون نکات کلیدی توجه کنین.

برای مثال اگه دانش‌آموزی در درس ریاضیات ضعف داره، طبیعتا باید زمان بیشتری برای مطالعه اون بذاره و اگه مباحث تجربی رو خیلی خوب یاد گرفته، شاید نیازی نباشه در این حد برای مطالعه علوم زمان بذاره. در واقع، این موضوع، اصلی‌ترین تکنیک برنامه درسی کلاس ششم است.

اما بعد از این‌ که متوجه شدین برنامه درسی کلاس ششم باید برای چه درس‌هایی صورت بگیره، باید برای تهیه ملزومات اون اقدام کنین. یکی از این ملزومات تهیه کتاب‌های درسیه. به عنوان مثال برای پیش‌خوانی دروس قبل از شروع سال تحصیلی و همچنین در مواقعی که به کتاب‌های درسیتون دسترسی ندارین، می‌تونین به دانلود pdf کتاب های درسی ششم بپردازین.

با داشتن فایل PDFکتاب‌های درسی ششم، شما می‌تونین در هر زمان و مکانی به درس خوندن بپردازین و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشین.

دروس پایه ششم ابتدایی عبارتند از:

  • فارسی؛
  • نگارش فارسی؛
  • کار و فناوری؛
  • علوم تجربی؛
  • هدیه آسمان؛
  • آموزش قرآن؛
  • مطالعات اجتماعی؛
  • ریاضی؛
  • تفکر و تحقیق.

برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی چگونه انجام میشه؟

همونطور که پیش‌تر و در مقالات قبلی گفتیم، پایه ششم دبستان آخرین پله از مقطع تحصیلی ابتداییه. طبیعیه والدین در تلاش باشن که بتونن فرزندان خودشون رو در بهترین مدارس، مثل مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و سایر مدارس عالی ثبت نام کنن. اطلاع از برنامه درسی کلاس ششم، یکی از مهم‌ترین راهکار‌های اصولی آموزشیه.

اجرای-برنامه-درسی برنامه‌ریزی درسی ششم

برای این کار هم حتما باید دانش‌آموز نمرات خوبی در درس‌ها کسب بکنه و لازمه این اتفاق هم در دست داشتن یک برنامه‌ریزی عالی و جامع برای مطالعه درسی دانش‌آموزه. موسسه آموزشی پرش می‌تونه برای هر دانش‌آموز با هر سطح درسی، چه ضعیف و چه قوی و با هر ویژگی‌ و خصوصیتی که داره، یک برنامه‌ریزی جامع و کامل و مناسب با سطح فرزند شما در اختیارتون بذاره.

اجرای برنامه درسی کلاس ششم از تنظیم اون سخت‌تره!

ما توی این مقاله با نکات برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم به صورت دقیق آشنا شدیم؛ به طور کلی، درس خوندن در پایه ششم در مقایسه با سال‌های قبلی کمی متفاوت و پیچیده‌تره؛ یک برنامه درسی توی این پایه می‌تونه مطالعه کتاب‌های درسی رو برای دانش‌آموزان ساده‌تر بکنه.

از طرفی با برنامه‌ریزی در پایه ششم، دانش‌آموز شما عادت می‌کنه که برای همه کارها و درس‌هاش در سال‌های بعد برنامه‌ریزی داشته باشه که این یکی از بهترین عادت‌های افراد موفقه. پس سبک درس خوندنتون رو از همین پایه تغییر بدین و برنامه‌ریزی کردن رو خوب یاد بگیرین.

همچنین برای آموزش برنامه‌ریزی درسی هفتم، برای سال بعد خود می‌توانید از دیگر مطالب آموزشی ما استفاده کنید.

اگه برای طراحی برنامه‌ریزی درسی ششم یا اجرا کردن اون به کمک احتیاج دارین، می‌تونین با مشاورهای تحصیلی گروه آموزشی پرش در ارتباط باشین. کافیه شماره تماس خودتون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا مشاورهای تحصیلی ما با شما تماس بگیرن تا شما بتونین در مورد مشکلات خودتون بیشتر صحبت کنین.

با یک برنامه‌ریزی درسی منظم و جامع شروع کنین.

با توجه به ظرفیت مطالعاتی، نقاط ضعف و قوت، میزان مطالعه در هر فرد می‌تونه متفاوت باشه.

خیر، هر فردی باید برنامه‌ریزی منحصر به خودش رو داشته باشه. بهتره روش تدوین یک برنامه‌ریزی صحیح رو یاد بگیرین.

برای موفق شدن و یادگیری دروس پایه ششم ابتدایی قبل از هر چیز به یک برنامه درسی منظم و دقیق احتیاج دارین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

61 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی ششم ابتدایی»

  1. آواتار ایلین

    سلام وقتتون بخیر
    من دارای مشکلی هستم که خیلی ها از این بخورددار اند
    من برای ازمون سمپاد ثبت نام کردم نمیونم چطور برنامه ریزی کنم که هم نمرات پایانیم خوب شه هم بتونم قبول شم واقعا برنام ریزی برام دشواره

    1. آواتار رضا احمدی راد
      رضا احمدی راد

      با درود فراوان،
      برای برنامه‌ریزی مدارس سمپاد، شما می‌تونین از محصولات و خدمات آموزشی شرکت پرش استفاده کنین. اگه نمرات پایان سالتون براتون مهمه و نمی‌تونین برنامه‌ریزی خوبی برای اون داشته باشین، می‌تونین از خدمات مشاوره آنلاین پرش استفاده کنین. مشاورین تحصیلی پرش، به شما بهترین راهنمایی‌ها برای برنامه‌ریزی مدارس سمپاد رو ارائه میدن.
      با آرزوی موفقیت برای شما. 🌹

    1. آواتار نیما رستاک
      نیما رستاک

      دوست پرشی عزیزم سلام.
      ببینین سوالی که پرسیدین خیلی کلیه و میشه کتاب ها دربارش نوشت😁
      اما اگه بخوام چند مورد رو خلاصه وار براتون بگم، میشه به این موارد اشاره کرد:
      -شفاف نبودن در مورد هدف پیش روی خودتون و اینکه واقعا چی میخواهین
      -نداشتن چرایی محکم. چرا میخواهین به این هدف برسین؟ آیا واقعا از صمیم قلب می خواهینش یا بخاطر اصرار اطرافیانه
      -نداشتن تعهد به هدفتون
      -سرمایه گذاری نکردن روی خودتون و عدم پرورش ارادتون
      -پشت گوش انداختن و به تعویق انداختن کارهاتون
      اگه این ها رو رعایت کنین خیلی خوبه. اما صرف داشتن این ها باعث نمیشه به هدفتون برسین. مولفه دیگه ای هم نقش اساسی داره. یعنی برنامه ریزی درست و اصولی
      اگه برنامه نداشته باشین هرچقدرم اراده داشته باشین به کارتون نمیاد. یه منبع پر قدرت نور رو در نظر بگیرین. اگه این نور روی یک کاغذ بیفته اون رو روشن میکنه. اما اگه این پرتو های نور رو متمرکز کنین، یک لیزر میسازین که میتونه کاغذ رو سوراخ کنه و اون رو بسوزونه.
      برنامه ریزی هم همینه، توان شما رو روی قدم های پیش روی خودتون متمرکز می کنه.
      اگه برنامه خوب و اصولی دارین که چه عالی. اگر نه پیشنهاد میکنم شمارتون رو توی قسمت ارتباط با ما وارد کنین تا مشاورین ما باهاتون تماس بگیرن و در این خصوص راهنماییتون کنن.
      موفق و سربلند باشین.

  2. آواتار السا

    سلام خسته نباشید
    من برای امتحان تیزهوشان می خواهم ثبت نام کنم و کتابی که خریدم IQ هست به نظرتون روزی چند تا تست بزنم
    حداقل می تونم روزی 40 تست بزنم ولی بعضی وقت ها از خواندن کتاب چیزی متوجه نمیشم مجبورم تست شانسی بزنم دوست ندارم اینجوری باشم لطفا راهنماییم کنید

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام السا جان. امیدوارم خوب باشی عزیزم. 💚
      همین روندی که در پیش گرفتی خیلی خوبه ولی سعی کن اصلا تستی رو شانسی نزنی چون این موضوع برات عادت میشه و در آینده اصلا تاثیر خوبی توی روند درس خوندنت نداره. تستهایی که بلد نیستی رو علامت دار کن و در موردشون بیشتر مطالعه کن تا نقاط ضعفت رو برطرف کنی.

  3. آواتار Ava

    سلام من کلاس ششمی هستم
    هر چقدر که سعی میکنم درس ها رو خوب بخونم مشغول کاری شدم
    برنامه ریزی هم کردم ولی نشد نه اینکه وقت نشد یا اینکه تنبلی نذاشت نه چون به درستی برنامه ریزی نکردم
    خواهشم از شما اینکه کمکم کنین که یه برنامه خوب درست کنم

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام آوا جان. 🌹
      باید حتما برای برنامه ریزی از یه مشاور خوب کمک بگیری تا با توجه به سطح درسیت برات برنامه ریزی کنه. برنامه ریزی باید همراه با تعهد باشه. نباید اجازه بدی که چیزی مانع رسیدن تو به اون چیزی که میخوای بشه. شمارتو داخل کادر شماره این مقاله وارد کن تا مشاورین ما باهات تماس بگیرن و بیشتر راهنماییت کنن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد