تکنیک های یادگیری زبان انگلیسی

بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی

فیلم ماتریکس یکی از شاهکارهای دنیای سینماست. اگر دقت کرده باشید، در این فیلم تمام مهارت‌های لازم به طور مستقیم در مغز نئو (شخصیت اصلی فیلم) قرار می‌گرفت. پس از آن نئو چشم‌های خود را باز می‌کرد و صفر تا صد کونگ فو را از بر بود!

زندگی واقعی با داشتن چنین برنامه‌ای واقعا ساده و بدون چالش می‌شد، حتی شاید حوصله‌مان هم سر می‌رفت! اما متاسفانه یا خوشبختانه اینگونه نیست و باید برای یادگیری مهارت‌های جدید خیلی تلاش کنیم! یکی از این مهارت‌ها زبان انگلیسی است.

به نظر شما بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

برای آموزش تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین تا این مقاله روبه طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

در سال 2022 حدود 1.5 میلیارد نفر در سراسر جهان به زبان انگلیسی صحبت کرده‌اند. همین آمار بالا از مهم‌ترین دلایلی است که باید به خوبی زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دروس کنکور و مقطع متوسطه معمولا در زمان مدرسه کاربرد دارند و پس از آن خیلی به کار ما نمی‌آیند. اما ماجرای زبان انگلیسی کاملا متفاوت است. علاوه بر کسب نمره بالا در امتحانات و آزمون‌ها، برای داشتن جایگاه شغلی مناسب و حتی حقوق بالاتر لازم است که زبان انگلیسی را بلد باشیم.

به علاوه یادگیری زبان دوم اعتماد به نفس انسان را شدیدا افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین تکنیک های یادگیری زبان انگلیسی را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هدف از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

اولین قدم برای آموزش تکنیک ‌های یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ نخستین کاری که باید انجام دهید این است که هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید. مهاجرت، ارتقای شغلی، سفر یا شروع تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان از جمله مهم‌ترین دلایل یادگیری زبان انگلیسی هستند. شاید از خود بپرسید این کار دقیقا چه کمکی به شما می‌کند؟

اول اینکه تعیین هدف برای پیشرفت در هر کاری لازم است. شما نمی‌توانید در یک مسیر تاریک قدم بردارید و نهایتا انتظار موفقیت داشته باشید!  باید بدانید که دقیقا چه هدفی دارید و به چه سمتی حرکت می‌کنید. دوم اینکه اگر مقصد خود را به طور دقیق مشخص کنید، صرفا روی همان حوزه در یادگیری زبان انگلیسی تمرکز خواهید کرد. این روش در حفظ انگیزه تاثیر بسیار زیادی دارد.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با روتین روزانه

یادگیری زبان به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد. به تبلیغ‌های زرد توجه نکنید؛ با نیم ساعت مطالعه هفتگی بعید است که در مدت زمان کوتاه به سطح پیشرفته برسید! یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی این است که یک روتین روزانه برای خودتان تعیین کنید. هر روز یا هفته چقدر می‌توانید مطالعه کنید؟ بر اساس پاسخ این سوال، برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با روتین روزانه

به طور مثال، نیم ساعت مطالعه روزانه یا گوش دادن به پادکست از جمله کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. چه هر روز 30 دقیقه مطالعه کنید و چه 1 تا 2 ساعت در طول هفته، این استمرار و پیوستگی در مطالعه است که به حفظ اطلاعات در ذهن شما کمک می‌کند.

تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

دنیای واقعی مثل ماتریکس نیست که بتوان تمام اطلاعات مورد نیاز را در کسری از ثانیه وارد ذهن کرد! متاسفانه یا خوشبختانه هیچ راه جادویی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد. شما به تکرار و تمرین فراوان نیاز دارید که یکی از اصلی‌ترین اصول یادگیری زبان است. اگر در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کرده‌اید، بهتر است که به طور منظم در کلاس‌ها شرکت کرده، تمرین‌ها و تکالیف را حل کنید و حضوری فعال در کلاس درس داشته باشید. البته تنها روش یادگیری زبان کلاس‌های حضوری نیستند!

بسیاری از افراد با استفاده از منابع موجود در سطح اینترنت، موزیک ویدیوها، تریلرهای فیلم، اخبار و مصاحبه توانستند به سطح قابل قبولی دست پیدا کنند. می‌توانید مهارت‌های انگلیسی خود را با تماشای فیلم، یادگیری و تمرین واژگان و شرکت در آزمون‌های درک مطلب افزایش دهید.

روی مکالمات انگلیسی تمرکز کنید!

روی مکالمات انگلیسی تمرکز کنید!

تا به حال از خود پرسیده‌اید نوزادی که هیچ درکی از معنای کلمات ندارد، چه طور پس از گذشت دو یا سه سال به راحتی معنی مکالمات را متوجه شده و شروع به صحبت کردن می‌کند؟ این معجزه تمرکز بر مکالمات است. اهمیتی ندارد که معنی مکالمات را متوجه نمی‌شوید؛ توجه به مکالمات انگلیسی باعث می‌شود تا گوش‌تان به لغات، گرامر و اصطلاحات عادت کند. در نهایت هم به طرز عجیبی در صحبت کردن مهارت پیدا می‌کنید.

چطور به مکالمات انگلیسی گوش دهیم یا با کسی صحبت کنیم؟ یکی از تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی استفاده از برنامه‌ها و سایت‌های آنلاین برای پیدا کردن پارتنر یادگیری هستند. حتی می‌توانید در صفحه توئیتر یا اینستاگرام خود اعلام کنید که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و به هم صحبت نیاز دارید.

عبارات را درک کنید؛ کلمات را حفظ نکنید!

یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان و افراد مختلف در یادگیری زبان انگلیسی، حفظ کردن کلمات است. درست است که دایره واژگان زبان انگلیسی بسیار زیاد است، اما حفظ کردن آن کمک چندان زیادی به شما نمی‌کند. شما باید یاد بگیرید که چطور از کلمات استفاده کنید.

باید عبارات و جمله‌ها را به طور کامل مطالعه کرده و معنی آن‌ها را در جمله یاد بگیرید. اینگونه هم فرآیند آموزش تسریع می‌شود و هم با معانی مختلف یک کلمه و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

چطور دایره واژگان خود را گسترش دهیم؟

چطور دایره واژگان خود را گسترش دهیم؟

  • پیش‌فرض همه لوازم هوشمند خود را به انگلیسی تغییر دهید؛ موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون! بگذارید زبان انگلیسی زندگی شما را احاطه کند.
  • فیلم‌های دوبله را فراموش کنید. همه‌چیز را با نسخه اصلی تماشا کنید. اگر هنوز درک و شنیدن مکالمات برای شما سخت است (حتی با استفاده از زیرنویس فارسی) از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید.
  • کتاب‌ها و اخبار را به زبان انگلیسی بخوانید. لازم نیست معنی تک تک کلماتی که نمی‌دانید را جستجو کنید. درک کنید موضوع کلی متن در مورد چیست و معنی لغات را حدس بزنید. اگر باز هم نتوانستید، فقط کلمات یا عباراتی را جستجو کنید که به طور مکرر بیان می‌شوند.
  • به جای اینکه وقت‌تان را در شبکه‌های اجتماعی تلف کنید، روزانه 10 دقیقه به مطالعه عبارات انگلیسی، پادکست یا تماشای مصاحبه اختصاص دهید. اگر ترک موبایل و دنیای اینترنت واقعا برای شما سخت است، حداقل صفحاتی را دنبال کنید که به آموزش زبان انگلیسی بزرگسالان می‌پردازند.

کیفیت نسبت به کمیت اولویت دارد!

بسیاری از افراد روزانه 50 لغت جدید را مطالعه می‌کنند بدون اینکه برنامه‌ای برای تکرار و تمرین داشته باشند. در نهایت هم پس از مدت زمان بسیار کوتاهی همه آن را فراموش می‌کنند. بهتر نیست به جای مطالعه 50 کلمه در یک روز، 20 کلمه جدید را در یک هفته بخوانیم و با کاربردهای مختلف آن آشنا شویم؟

اینگونه هم لغات جدید را فراموش نمی‌کنیم، هم مترادف، متضاد و کاربردهای آن را یاد می‌گیریم. این استراتژی به شما در انتقال معنی کلمات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت کمک کرده و در نتیجه به راحتی آن‌ها را فراموش نخواهید کرد.

از اشتباه کردن نترسید

همه ما در صحبت کردن حتی به زبان مادری اشکالاتی داریم؛ چه برسد به زبانی که تازه در حال یادگیری آن هستیم! اما باید بدانید که اشتباه کردن هم بخشی از یادگیری است. بسیاری از دانش‌آموزان از ترس اشتباه بیان کردن تلفظ کلمات یا نکات گرامری سر کلاس صحبت نمی‌کنند و در نهایت هم چیزی یاد نمی‌گیرند.

این موضوع باعث می‌شود تا به مرور زمان نسبت به یادگیری زبان احساس بدی داشته باشند و اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا کند. اجازه ندهید اشتباهات شما را ناامید کنند!

از اشتباه کردن نترسید

یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان این است که حتی با وجود اشتباه کردن، صحبت کنیم. روزی می‌رسد که بدون کمک معلم، اشتباهات خود را متوجه شده و آن‌ها را اصلاح می‌کنید؛ اما تا رسیدن به این سطح بهتر است که خطاهای خود را بپذیریم.

گاهی اوقات جملات کوتاه و ساده ارتباط برقرار کردن را ساده‌تر کرده و به شما کمک می‌کند تا آنچه را که فکر می‌کنید در قالب کلمات بیان کنید. تجربیات افراد حرفه‌ای را دست کم نگیرید! از آن‌ها بخواهید تا اشتباهات شما را اصلاح کرده و شکل صحیح عبارات را به شما بیاموزند.

حتی نتوانستم جمله‌ام را کامل کنم!

انگلیسی زبان مادری شما نیست؛ کاملا طبیعی است که نتوانید جمله را کامل کنید یا در پیدا کردن یک کلمه دچار مشکل شوید. اگر در یک جمع صحبت کنید و ناگهان از صحبت کردن و ادای جملات ناتوان شوید هیچ‌کس به شما خورده نمی‌گیرد یا عصبانی نمی‌شود؛ پس مهم‌ترین روش یادگیری زبان انگلیسی حفظ اعتماد به نفس است؛ در قدم اول لازم است که اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

نفس عمیق بکشید و اندکی به خودتان فرصت بدهید. از یکی از عبارات زیر استفاده کرده و دوباره شروع کنید! تکنیک‌های زیر در کنترل وضعیت به شما کمک می‌کنند:

  • ابتدای جمله را تکرار کنید یا از کلمات دیگری استفاده کنید.
  • از شنوندگان سوال بپرسید. “ببخشید، چه می‌گفتم؟ ببخشید، کجا بودیم؟”
  • وقفه ایجاد کنید: “ببخشید، منظورم این بود که بگویم…”، “اجازه دهید آن را دوباره بیان کنم”

چگونه مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنیم؟

بهبود مهارت‌های شنیداری انگلیسی زمان می‌برد، اما خبر خوب این است که می‌توانید این کار را در حین رفت و آمد به محل کار، دوش گرفتن یا شستن ظرف‌ها در خانه انجام دهید که یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی است. چگونه؟ به پادکست‌ها یا گفتگوهای TED درباره موضوعاتی که برایتان جالب است گوش دهید.

برخی از پادکست‌ها حتی متن را ارائه می‌کنند، که می‌توانید همزمان با گوش دادن آن را بخوانید که به بهبود مهارت‌های نوشتاری نیز کمک می‌کند.

فعالیت داشته باشید

حتما شما هم جمله listen and repeat را شنیده‌اید؛ گوش کرده و تکرار کنید. اما ما می‌گوییم که گوش کنید و پاسخ دهید! شما باید مطالعه فعالانه داشته باشید تا بتوانید در آینده آموخته‌های خود را به کار بگیرید. اگر در حال گوش دادن به یک پادکست یا ویدیو هستید، آن را هر 20 تا 30 ثانیه متوقف کرده و یک خلاصه مختصر از آنچه گفته شده است یادداشت کنید.

یادگیری زبان انگلیسی با سرگرمی

  • یک نامه عاشقانه انگلیسی بنویسید. حتی می‌توانید دفتر خاطرات روزانه به زبان انگلیسی داشته باشید.
  • هفته‌ای یکبار، زبان زندگی خود را به انگلیسی تغییر دهید. صحبت کردن، غذا پختن، موزیک و هرکاری که دوست دارید!
  • در خانه بگردید و سعی کنید همه چیز را به انگلیسی (مبلمان، لباس و لوازم آشپزخانه) نام ببرید. کلماتی را که نمی‌دانید جستجو کنید.

تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی برای کنکوری‌ها

علاوه بر افزایش مهارت زبان انگلیسی، کنکوری‌ها به کسب نمره و معدل بالا نیز فکر می‌کنند و در حقیقت این موضوع برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. کنکوری‌های برای رسیدن به نمره 20 در زبان انگلیسی باید حداقل 5 ساعت مطالعه هفتگی داشته باشند.

علاوه بر رعایت کردن نکات بالا، نکات دیگری هم هستند که در رسیدن به نمره 20 به دانش‌آموزان کمک می‌کنند. البته در کنار همه نکات، این استمرار و پیوستگی شما در مطالعه است که موفقیت را تضمین می‌کند.

مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور

  • بهرین شیوه یادگیری زبان انگلیسی داشتن روتین روزانه است. یک روتین روزانه منطقی و قابل اجرا برای خود مشخص کنید. به طور مثال بسیاری از رتبه برترهای کنکور روتین روزانه خود را به صورت “یک درک مطلب، یک کلوز تست و 5 الی 10 کلمه جدید” تعریف کرده‌اند.
  • نکات مهم تست‌ها را حتما یادداشت کنید. اگر به سوالی اشتباه پاسخ دادید، از مبحث مورد نظر چند نمونه سوال حل کنید تا به تسلط مناسبی دست پیدا کنید.
  • زبان انگلیسی دوران دبیرستان تاکید ویژه‌ای بر گرامر و لغات دارند. بهتر است دایره لغات و گرامر به یک سطح مناسب و قابل قبول رسانده و سپس به سراغ درک مطلب و کلوز تست بروید. مطالعه روزانه لغت و گرامر از بهترین روش‌های پیش روی شماست.
  • نکات گرامری و کلماتی که قبلا مطالعه کردید را هر رفته مرور کنید. اگر زمان کافی برای انجام این کار ندارید، قبل از خواب، مسیر رفت و آمد به مدرسه یا زمان‌های استراحت انتخاب مناسبی برای مرور هستند.
  • سیر تا پیاز کتاب درسی را مطالعه کنید. به عقیده رتبه برترهای کنکور، کتاب درسی و کتاب کار مهم‌ترین منبع مطالعاتی برای زبان انگلیسی هستند. برای هر فصل کتاب سه مرحله مطالعاتی در نظر بگیرید؛ روخوانی جزئی، مطالعه حفظی-مفهومی و نهایتا هم مطالعه ترکیبی. از کتاب درسی سوال طراحی کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
  • لغات را در قالب جملات و عبارت‌های رایج انگلیسی مطالعه کنید. پس از تکرار و تمرین، حتما چند تست و درک مطلب از مبحث مورد نظر حل کنید تا به تسلط کافی دست یابید.

جمع‌بندی بهترین تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی

در این مقاله درمورد تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی صحبت کردیم. نه تنها انگلیسی بلکه برای هر زبان دیگری در قدم اول به تکرار و تمرین نیاز دارید؛ البته تمرین اصولی! اگر سعی کنید زبان مدرسه و کنکور را به خوبی مطالعه کنید، قطعا در مکالمه و ارتباط برقرار کردن با سایر افراد هم مهارت بیشتری کسب خواهید کرد.

مشاورین پرش نیز همراه شما هستند تا با ارائه مشاوره فرآیند پیشرفت شما را بررسی کنند. اگر در زمینه یادگیری زبان انگلیسی سوالی دارید، شماره خود را در قسمت ارتباط با مشاورین وارد کرده و منتظر تماس ما باشید.

با داشتن روتین روزانه و مطالعه مستمر به سرعت می‌توانید مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

مطالعه لغات در قالب جملات، برنامه مستمر و روازنه، گوش دادن به پادکست و استفاده از منابع مطالعاتی مختلف دایره واژگان را گسترش خواهند داد.

مطالعه پیوسته جملات و مکالمات انگلیسی حتی اگر معنی آن را متوجه نشوید، راهی فوق‌العاده برای تقویت مهارت‌های شنیداری هستند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد