کنکور تجربی

همه چیز درباره کنکور تجربی 1403

داوطلبای زیادی هر سال با آرزوی رسیدن به رشته‌های مهم و پرطرفداری مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … در کنکور تجربی شرکت می‌کنن؛ هر ساله رقابت سنگین و نفس‌گیری بین داوطلبای کنکور رشته تجربی برپا میشه.

اما در نهایت کسی برنده‌ست که بیشترین تلاش رو کرده باشه! توی این مقاله قراره اطلاعات مربوط به کنکور تجربی، از چگونگی ثبت‌نام تا هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز رو با هم بررسی کنیم. همینطور اگه نمی‌دونین داوطلبای تجربی باید از کدوم منابع کنکور تجربی استفاده کنن، بهتره که تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

اوایل تابستون هر سال تعداد زیادی از داوطلبان کنکور تجربی دور هم جمع میشن تا نتیجه دوازده سال درس خوندنشون رو روی کاغذ پاسخنامه پیاده کنن. شرکت‌کنندگان کنکور رشته تجربی در یکی از روزهای تیر ماه، از ساعت 8 صبح تا حدود 12 ظهر سر جلسه حاضر میشن و 270 سوال سرنوشت‌ساز مربوط به رشته خودشون رو پاسخ میدن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شرایط ثبت‌نام در کنکور سراسری تجربی

ثبت‌نام در کنکور تجربی 1403، نیاز به داشتن شرایط و تهیه مدارک مشخصی داره. شرایط ثبت‌نام در این آزمون مهم به شرح زیره:

  1. اعتقاد به اسلام و يا یکی از اديان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران.
  2. عدم احراز عناد (نداشتن اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران). در صورتی كه داوطلب قبلاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، بايد تغيير نظر او احراز بشه.
  3. نداشتن سابقه عضويت در سازمان‌های غيرقانونی، فراماسونری و اعقاب آن‌ها.
  4. عدم احراز فساد اخلاقی.
  5. عدم اعتياد به مواد مخدر.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

راهنمای ثبت‌نام در کنکور سراسری تجربی 1403

بعد از مطالعه دفترچه ثبت‌نام، داوطلب باید مدارک لازم برای ثبت‌نام کنکور سراسری رو آماده و بر اساس اون اطلاعات خودش رو وارد کنه. به طور خلاصه برای ثبت‌نام کنکور تجربی باید 6 مرحله زیر رو سپری کنین:

  • ورود به سایت ثبت‌نام کنکور سراسری (org)؛
  • دانلود دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری؛
  • مطالعه شرایط و قوانین موجود در ​دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری؛
  • تهیه مدارک و اطلاعات لازم برای ثبت‌نام کنکور؛
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام کنکور سراسری؛
  • تکمیل فرم ثبت‌نام.

زمان ثبت‌نام کنکور تجربی ۱۴۰۲

زمان ثبت‌نام کنکور تجربی 1403

معمولاً ثبت‌نام کنکور تجربی یا سایر رشته‌ها، اواسط بهمن ماه آغاز میشه. سازمان سنجش آغاز زمان ثبت‌نام برای شرکت در کنکور رو از طریق رسانه‌ها به گوش همه می‌رسونه. حدود یک هفته زمان دارین تا امور مربوط به ثبت‌نام خودتون رو انجام بدین.

البته سازمان سنجش مهلت ثبت‌نام رو برای داوطلبانی که از کنکور جاموندن، تمدید می‌کنه. البته باید گفت که از سال 1403 کنکور سراسری در دو نوبت هر ساله برگزار میشه که زمان‌بندی ثبت‌نام و تاریخ دقیق برگزاری رو می‌تونین از خود سایت سازمان سنجش به طور مستقیم پیگیری کنین.

دفترچه ثبت نام کنکور تجربی

بعد از ادغام شدن آزمون کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، یک دفترچه جامع که شامل تمام راهنمایی‌های لازم برای ثبت‌نام کنکوره، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیره. در این دفترچه همه اطلاعات لازم برای ثبت‌نام متقاضیان نظام جدید یا قدیم با جزئیات ذکر شده. بهتره قبل از ورود به سایت اول این دفترچه رو به خوبی مطالعه کنین.

مدارک لازم برای ثبت‌نام کنکور تجربی ۱۴۰۲

مدارک لازم برای ثبت‌نام کنکور تجربی 1403

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام داوطلبان کنکور به شرح زیره:

فایل عکس اسکن شده

یکی از عکس‌های 4*3 خودتون رو به صورت اسکن‌شده برای ثبت‌نام در کنکور آماده کنین. این عکس باید با سایز 150در 200 پیکسل و به صورت فایل jpeg یا jpg در سایت آپلود بشه. یادتون باشه عکس نباید مهر و لکه داشته باشه یا منگنه خورده باشه.

اطلاعات فردی داوطلب

اطلاعاتی مثل نام، کد ملی، شماره شناسنامه، رشته تحصیلی، کد سوابق تحصیلی، کد دانش‌آموزی و … برای ثبت‌نام در کنکور سراسری تجربی مورد نیازه. داوطلبان مرد باید برای دریافت کد نظام وظیفه هم اقدام کنن.

دریافت سوابق تحصیلی برای مشمولان سوابق تحصیلی

اون دسته از داوطلبانی که مدرک دیپلم خودشون رو از سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی‌شون رو از سال 91 به بعد دریافت کردن، باید کد سابقه تحصیلی خودشون رو برای ثبت‌نام کنکور رشته تجربی در اختیار داشته باشن.

داوطلبان نظام جدید (6-3-3) هم کد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم خودشون رو برای ثبت‌نام ارائه می‌کنن. اگه دانش‌آموز پایه دوازدهم هستی، باید در تیر ماه و بعد از قبولی در پیش دانشگاهی، برای دریافت کد سوابق تحصیلی خودتون اقدام کنین.

با توجه به کارنامه تحصیلی خودتون وارد سایت dipcode.medu.ir بشین و اطلاعاتی مثل کد دانش‌آموزی، کد مدرسه و … رو وارد کنین تا به کد سوابق تحصیلی خودتون برسین.

مدارک لازم برای استفاده از سهميه‌ها

سهميه‌هايی مثل سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان، ايثارگران، بهياران، مناطق سیل زده، محروم و زلزله‌زدگان در کنکور سراسری تاثیرگذاره. برای استفاده از این سهمیه‌ها باید کد مربوط به اون‌ها رو از سایت نهاد مربوطه دریافت کنین و در فرم ثبت‌نام کنکور وارد کنین.

تشکیل پرونده داوطلبان معلول

هر سال داوطلبان زیادی با وجود معلولیت‌های جسمی در کنکور سراسری ثبت‌نام می‌کنن. سازمان سنجش وضعیت این داوطلبان رو با توجه به پرونده‌های سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار میده و در صورت تایید خدمات لازم رو برای اون‌ها ارائه می‌کنه.

هزینه ثبت‌نام کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲

هزینه ثبت‌نام کنکور سراسری تجربی 1403

برای پرداخت هزینه‌های مربوط به شرکت در کنکور سراسری باید در سایت سازمان سنجش، وارد منوی خرید کارت اعتباری بشین. وقتی وارد صفحه مربوط به خرید کارت اعتباری شدین، به دنبال گزینه خرید سریال ثبت‌نام کنکور سراسری بگردین و اون رو انتخاب کنین. این گزینه فقط در بازه زمانی که ثبت‌نام کنکور انجام میشه، قابل کلیک و استفاده کردنه.

تو قدم بعدی مبلغی که برای شرکت در کنکور نیازه رو پرداخت و شماره پیگیری پرداخت رو دریافت کنین.

با توجه به ادغام ثبت‌نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، همه داوطلبان رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری (اعم از روزانه و شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد برای ثبت‌نام خودشون به یک کارت اعتباری نیاز دارن.

داوطلبانی که علاوه بر کنکور رشته تجربی قصد شرکت در یکی از رشته‌های شناور (هنر و زبان) رو هم دارن، باید گزینه اول خودشون رو از بین رشته‌های اصلی و دومی رو از رشته‌های شناور انتخاب کنن.

تو جدول زیر جزئیات پرداختی‌های مرتبط با کنکور با توجه به شرایط مختلف ذکر شده:

هزینه‌های خدماتی ثبت نام آزمون سراسری 1403
هزینه ثبت‌نام به ازای هر گروه آزمایشی 750,000
آزمون عملی رشته تربيت بدنی 700,000
آزمون عملي رشته‌های هنر 1,500,000
هزینه مصاحبه و بررسی صلاحیت‌های عمومی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 650,000
هزينه‌ ثبت‌نام آزمون سراسری برای داوطلبانی که حوزه امتحانی آن‌ها خارج از کشور است 10,000,000
خدمات سامانه انتخاب رشته پيشنهادی (اختياری) 140,000
هزینه ثبت‌نام متأخرین آزمون‌ها و تغییر حوزه امتحانی 1,200,000
هزینه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان (متخلفان احتمالی) آزمون‌ها، موضوع قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری 1,200,000
علاقه‌مندی به گزينش در دانشگاه پيام نور ، تربيت معلم (فرهنگيان) و مراکز غيرانتفاعی 200,000
خدمات پيام کوتاه آزمون (اختیاری) 12,000

سهمیه‌بندی در کنکور رشته تجربی 1403

به طور کلی شرکت‌کننده‌های کنکور بسته به شرایطی که دارن، از سهمیه‌هایی مثل سهمیه مناطق، ایثارگران 25 درصد، ایثارگران 5 درصد، رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاران و مناطق سیل‌زده بهره‌مند می‌شن. هر کدوم از این سهمیه‌ها شرایط خاصی دارن که در مقاله‌ای جداگونه به بررسی اون‌ها پراختیم.

تاریخ برگزاری کنکور رشته تجربی

کنکور سراسری هر ساله در زیرگروه‌های انسانی، ریاضی، تجربی، زبان و هنر برگزار میشه. با تصویب قانون جدید از سال 1402روند آزمون به این صورته که در هر سال دو مرتبه برگزار میشه. یک بار در دی ماه و یک بار دیگه در تیر ماه.

رئیس سازمان سنجش در این باره گفت که ثبت نام برای نوبت اول کنکور 1403 از ۸ تا ۱۴ آبان 1402 انجام میشه و آزمون در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی 1402 برگزار میشه. دومین کنکور 1403 توی 14 و 15 تیر 1403 برگزار میشه و ثبت‌نام در روزهای ۱۵ تا ۲۱ فروردین 1403 انجام میشه که جزئیات بیشتر رو می‌تونین از طریق سایت سازمان سنجش پیگیری کنین.

مهمترین تغییرات کنکور تجربی ۱۴۰۲

مهمترین تغییرات کنکور تجربی 1403

تغییرات کنکور به خصوص تغییرات کتاب درسی کنکور، از جمله موضوعاتی که داوطلبان باید به صورت دقیق از اون باخبر باشن. اطلاع از این تغییرات به داوطلبان کمک کنه که بتونن به صورت اصولی‌تری خود‌شون رو برای رقابت کنکور آماده کنن.

  • برگزاری کنکور در دو نوبت 

برای سال 1403، داوطلبان رشته تجربی هم مثل بقیه داوطلبان کنکور، این فرصت رو دارن که توی دو تا آزمون شرکت کنن. دی ماه سال جاری یعنی 1402 نوبت اول کنکور 1403 برگزار میشه و نوبت دوم اون هم توی تیرماه 1403 برگزار میشه. برگزاری کنکور تجربی توی دو نوبت، ممکنه برای خیلی از داوطلبان نتایج مثبتی داشته باشه.

  • حذف دروس عمومی

داوطلبان رشته تجربی برای کنکور 1403 در نوبت اول و دوم، از خوندن دروس عمومی برای کنکور معاف شدن. خوندن دروس عمومی دین و زندگی، عربی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی تنها برای نمره‌های نهایی و پایان ترم دانش‌آموز اهمیت داره و در کنکور نمیاد.

  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی

بخش تاثیر سوابق تحصیلی روی نتیجه کنکور چند سالی میشه که مطرح و در بعضی از سال‌ها به صورت محدود اجرا هم شده. اما در کنکور سال ۱۴۰۱ شاهد تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان بودیم.

کنکور تجربی نوبت دی ماه به چه صورت برگزار شد؟

پنجشنبه ۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۱، نوبت اول کنکور تجربی برگزار شد. ۴۵۰۵۷۷ نفر داوطلب آزمون تجربی بودن. رشته تجربی امسال هم بیشترین تعداد داوطلب رو داشته و ۴۶ درصد داوطلبان کنکور سراسری رو به خودش اختصاص داده. رشته تجربی به خاطر موقعیت‌های شغلی خوبی که می‌تونه در آینده برای دانش‌اموزا ایجاد کنه، هر ساله دانش‌آموزان زیادی رو به خودش جذب می‌کنه.

تعداد زیاد داوطلبان رشته تجربی یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌کننده‌ها در این کنکوره. چون رقابت برای اون‌ها دشوارتر شده و باید با آمادگی بیشتری در کنکور تجربی شرکت کنن.

مشاوره کنکور تجربی

استفاده از تجربه کسایی که قبلاً مسیر امروز شما رو طی کردن، کمک زیادی به شما می‌کنه. مشاورهای تحصیلی به خاطر تجربه‌ای که از کنکور دادن تعداد زیادی از داوطلبان کسب کردن، راه و چاه درس خوندن برای کنکور تجربی رو به خوبی می‌شناسن.

حضور یک مشاور می‌تونه به شما کمک کنه که رشته مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین و برای رسیدن به اون برنامه‌ریزی کنین. به طور کلی، استفاده از خدمات مشاوره کنکور تجربی، می‌تونه به شما کمک کنه که عملکرد بهتری رو در کنکور تجربه کنین.

اگه به دنبال پیدا کردن یک مشاور باتجربه و دلسوز هستین، می‌تونین روی کمک مشاورهای گروه آموزشی پرش حساب کنین. خدمات مشاوره تحصیلی و روانشناسی که کارشناسان گروه آموزشی پرش برای دانش‌آموزا ارائه می‌کنن، باعث میشه تا از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها به سمت هدف‌تون حرکت کنین.

برای موفقیت در کنکور تجربی از کی شروع کنیم؟

اکثر داوطلبان کنکور مطالعه و تست زدن رو از فصل تابستان شروع می‌کنن. اون‌ها با شروع از این فصل می‌تونن به قدر کافی برای یادگیری دروس پایه و روش‌های مختلف تست زدن تلاش کنن. همین باعث میشه که کمتر از رقیب‌های خودشون استرس داشته باشن.

البته چیزی که توضیح دادیم به این معنا نیست که با شروع از تابستان لزوماً موفق خواهید شد؛ هر داوطلب با توجه به تلاش و پشتکار خود از کنکور نتیجه می‌گیره.

خیلی‌ها هم از پایه‌های دهم و یازدهم درس خواندن به شیوه کنکور رو شروع می‌کنن. پس زمان شروع درس خوندن برای هر داوطلب متفاوته. طبیعیه که با تمرین و تکرار بیشتر، مهارت بیشتری هم در جواب دادن به تست‌ها و تسلط روی مطالب درسی داشته باشین.

برنامه‌ریزی کنکور تجربی ۱۴۰۲

برنامه‌ریزی کنکور تجربی 1403

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای درس خوندن در دوره کنکور باید انجام بدین، اینه که یک برنامه‌ریزی کنکور اصولی تنظیم کنین. این برنامه‌ریزی باید بر اساس توانایی‌های شما و زمانی که در اختیار دارین، طراحی بشه. ایجاد تعادل و هماهنگی بین کلاس‌های مدرسه و مطالعه کنکور، نتیجه‌ایه که باید از برنامه‌ریزی کنکور تجربی انتظار داشته باشین.

نحوه مطالعه دروس عمومی و تخصصی کنکور تجربی 1403

روش مطالعه درس‌های عمومی بین داوطلبان کنکور رشته ریاضی و تجربی یکسانه. از اون‌جایی که درس‌های عمومی اکثراً حفظی و فرّار هستن، مطالعه مستمر و مرور کردن روی نتیجه نهایی اون‌ها تاثیر زیادی داره. در برنامه‌ریزی درسی خودتون باید مطالعه درس‌های عمومی رو طوری تنظیم کنین که به مرور کردن اون‌ها توجه زیادی بشه.

مثلاً خیلی از داوطلبان کنکور برای یادگیری بهتر آرایه‌های ادبی، به خصوص در ماه‌های پایانی نزدیک به کنکور، هر شب حدود 20 تست از این مبحث حل می‌کنن. تکرار کردن هر روز این کار، موضوعات و بیت‌های شعرها رو بهتر در ذهن شما تثبیت می‌کنه.

برای مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی هم باید از راه مناسب‌ اقدام کنین. یعنی بدونین که چه تعداد تست رو در چه بازه زمانی حل کنین تا درصد خوبی از دروس اختصاصی رو در کارنامه کنکور خود ببینین. برای یادگیری دروس اختصاصی باید دو گروه از تست‌های آموزشی و کنکوری رو حل کنین؛ هر کدوم از این تست‌ها در بازه‌های زمانی خاصی از دوره مطالعاتی شما مورد استفاده قرار می‌گیرن.

برای یادگیری نکات تستی و کنکوری باید از تجربه اساتید و معلم‌های باسابقه استفاده کنین. پیشنهاد می‌کنیم به جای کلاس‌های حضوری، سر کلاس آنلاین کنکور شرکت کنین تا با هزینه‌های پایین به بهترین محتواهای درسی دسترسی داشته باشین.

برای یادگیری روش‌های سرعتی تست زدن (دروس اختصاصی و عمومی) باید فضایی شبیه به جلسه کنکور رو در نظر بگیرین و خودتون رو با دقیقه‌هایی که برای جواب دادن به سوالات در اختیار دارین، وفق بدین. اگه دوست دارین با جزئیات مربوط به روش مطالعه هر درس آشنا بشین، کافیه سری به مقاله‌های زیر بزنین:

مباحث مهم و تست خیز دروس در کنکور تجربی

مباحث مهم و تست خیز دروس در کنکور تجربی

ریاضی

مباحثی که در این درس مورد توجه طراحان سوالات کنکور قرار می‌گیره رخیلی زیاده؛ بنابراین شما باید یک ذهن محاسبه‌گر قوی داشته باشین. برای درس ریاضی لازمه که شما تست‌های زیادی بزنین که بی‌دقتی‌ها و ایرادات خودتون رو بتونین رفع کنین. مباحث مهم و پرسوال در این درس شامل حد و پیوستگی، مشتق، مثلثات و هندسه هستن.

زمین شناسی

درس زمین شناسی برای داوطلبانی که قصد شرکت در رشته داروسازی و زیر گروه‌های شیمی رو دارن درس مهمی محسوب میشه. به عبارت دیگه میشه گفت که این درس یک درس شاخص برای این دسته از داوطلبان به حساب میاد.

شیمی

این درس دو بخش مسئله و متن رو شامل میشه. قطعا بخش حفظ کردن متون این درس، چالش‌های کمتری داره و میشه این بخش رو بخش تئوری درس شیمی دونست. طرح سوال از بخش تئوری و متن در کنکور، بیشتر از شیمی سال دهم طرح میشه. اما مسائل بیشتر از کتاب شیمی یازدهم و دوازدهم انتخاب میشه.

البته مسائل ph شیمی دوازدهم از اهمیت زیادی برخورداره و بیشتر داوطلبان این مبحث رو چالش خودشون می‌دونن. درس شیمی برای اون دسته از داوطلبان که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های زیر گروه شیمی و داروسازی رو دارن جزء دروس شاخص به حساب میاد. داوطلبان با اطلاع از بهترین روش مطالعه شیمی کنکور می‌تونن یادگیری این درس رو برای خود‌شون تضمین شده بدونن.

زیست شناسی

درس زیست شناسی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین درس‌های رشته تجربیه که از هر جای کتاب حتی اشکال ممکنه سوال طرح بشه. پس هیچ جای کتاب درسی رو دست کم نگیرین و به صورت دقیق اون رو مطالعه کنین. پس لازمه که حتما یک منبع خوب برای این درس داشته باشین و در هفته میانگین بین 400 تا 500 تست برای این درس بزنین.

شما می‌تونین در برنامه خودتون از کلاس‌ها و بسته‌های نکته و تست پرش هم استفاده کنن تا بتونین درصد بالایی در کنکور تجربی به دست بیارین. ضمنا همه رتبه‌های برتر بر این باورن که لازمه کتاب درسی بارها و بارها مطالعه بشه.

فیزیک

سوالاتی که از این درس در کنکور سراسری طرح میشه کمتر ترکیبیه و سوالات بیشتر شبیه به هم و تکراری هستن. به همین علت حل چند باره تمرینات کتاب درسی خیلی توصیه میشه.

آیا می‌دونین از کدوم درس‌ها در کنکور سراسری تجربی سوال میاد؟

تو پایه‌های دهم تا دوازدهم تجربی، کتاب‌های درسی مختلفی به شما تدریس میشه. اما باید بدونین که همه این کتاب‌ها جزو منابع کنکور تجربی نیستن! لازمه که از بودجه‌بندی کنکور رشته تجربی اطلاع داشته باشین، تا بتونین از پس برنامه‌ریزی درسی و آمادگی برای کنکور بربیاین.

بودجه‌بندی کنکور تجربی 1403

مدیریت زمان برای مطالعه دروس مختلفی که در کنکور با اون‌ها سروکار دارین، یکی از بزرگترین مهارت‌هاییه که باید کسب کنین. برای رسیدن به همچین قدرتی لازمه که از بودجه‌بندی این رشته در کنکور مطلع باشین؛ اطلاع از بودجه‌بندی کنکور تجربی می‌تونه به شما کمک کنه که زمان‌بندی بهتری برای مطالعه و درس خوندن داشته باشین.

بودجه‌بندی دروس عمومی کنکور تجربی
زبان و ادبیات فارسی 25 سوال
فرهنگ و معارف اسلامی 25 سوال
زبان عربی 25 سوال
زبان انگلیسی 25 سوال
مجموع سوالات دفترچه عمومی کنکور تجربی 100 سوال
بودجه‌بندی دروس اختصاصی کنکور تجربی
زمین شناسی 25 سوال
ریاضی 30 سوال
زیست شناسی 50 سوال
فیزیک 30 سوال
شیمی 35 سوال
مجموع سوالات دفترچه اختصاصی کنکور رشته تجربی 170 سوال

ساعات مطالعه برای قبولی در کنکور تجربی

ساعات مطالعه برای قبولی در کنکور تجربی

موضوعی که بین بیشتر دانش‌آموزا و داوطلب‌های کنکور وجود داره اینه که هر چی ساعات مطالعه بیشتر باشه نتیجه گیری هم بهتر میشه. اما باید بگیم که این موضوع درست نیست. با این حال هر چی مطالعه‌تون بیشتر باشه از حجم دروسی که باید برای کنکور بخونین کم میشه. اما این موضوع همونطور که گفتیم نمی‌تونه معیار مناسبی برای قبولی در آزمون باشه.

ساعات مطالعه روزانه

اگه دانش آموزی هستین که به مدرسه می‌رین روزانه باید بین 6 الی 7 ساعت مطالعه داشته باشین و در روزهای تعطیل مطالعه شما باید بین 10 تا 12 ساعت باشه. اما اگه داوطلبی هستین که برای بار دوم یا چندمین باره که قصد شرکت در کنکور رو دارین روزانه باید میانگین 12 تا 14 ساعت مطالعه داشته باشین.

ساعات مطالعه هفتگی

در صورتی که مجموع ساعات مطالعاتی شما در یک هفته زیر 45 ساعت باشه در وضعیت خوبی قرار ندارین. اگه ساعات مطالعه شما در هفته به 45 الی 60 ساعت برسه در روضعیت متوسط قرار دارین و در صورتی که شما در هفته 65 ساعت به بالا مطالعه داشته باشین، وضعیت مطالعاتی شما خوب و مورد قبوله.

منابع کمک آموزشی کنکور تجربی

تهیه یک بسته کمک آموزشی خوب می‌تونه به شما جهت یادگیری بهتر مطالب و تثبیت اون‌ها در حافظه شما کمک زیادی کنه. پس داشتن منبع کمک آموزشی خوب برای شما لازمه و باید دارای ویژگی‌های زیر باشه:

  • با سطح علمی شما تطبیق داشته باشه؛
  • دارای درسنامه کامل و دقیق باشه؛
  • حاوی تست‌های طبقه بندی شده باشه؛
  • پاسخنامه کامل و تشریحی با بیان روان داشته باشه.

حذفیات کنکور تجربی در سال 1403

هر سال بعضی از مباحث درسی به عنوان حذفیات کنکور به اطلاع عموم رسانده میشه. لیست حذفیات کنکور 1403 تجربی هر سال حدوداً 3 یا 4 ماه قبل از برگزاری آزمون به داوطلبان اطلاع‌رسانی میشه.

زیرگروه‌های کنکور رشته تجربی در سال‌های گذشته

با اینکه از سال 1402 زیرگروه‌ها از کنکور حذف شدن، اما این موضوع برای کنکور سال‌های گذشته به ترتیب زیر بوده. زیرگروه‌ها در حال حاضر به صورت رشته‌های جداگانه ارائه می‌شن. توی کنکور سال‌های گذشته اینطور بود که مثلا درس زیست‌شناسی برای رشته پزشکی ضریب بالایی داشت اما برای یک رشته مثل مدیریت ممکن بود ضریب پایین‌تری داشته باشه.

اما الان این ضریب به صورت کلی در نظر گرفته شده و برای مثال اگه ضریب درسی توی کنکور 4 باشه، دیگه فرقی نمی‌کنه که شما بخواین پزشکی قبول بشین یا مدیریت. داوطلبان کنکور سراسری تجربی می‌تونستن هدف خودشون رو از بین رشته‌هایی که توی پنج زیرگروه قرار داده شده بود، انتخاب کنن که در ادامه بیشتر توضیح دادیم.

زیرگروه یک:

کاردانی:

آموزش و پرورش ابتدایی، اتاق عمل، کاردانی بهورزی، تکنسین پروتزهای دندانی، تکنسین سلامت دهان، تکنولوژی پرتودرمانی، تکنولوژی رادیولوژی دهان، فک و صورت، دامپزشکی، علوم آزمایشگاهی، فوریت‌های پزشکی، مامایی، هوشبری

کارشناسی:

آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، تکنولوژی اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرتودرمانی، تکنولوژی پرتوشناسی، روان شناسی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی گیاهی، زیست فناوری، ساخت پروتزهای دندانی، شنوایی شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، مامایی، هوشبری، میکروبیولوژی

دکتری:

بیوتکنولوژی، پزشکی، دکترای عمومی دامپزشکی، دندانپزشکی

زیرگروه دو:

کاردانی:

بهداشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی (گرایش‌های بهداشت خانواده)، بهداشت محیط، کاردانی شیمی آزمایشگاهی

کارشناسی:

آموزش شیمی، بهداشت عمومی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری‌ها، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

دکتری:

داروسازی

زیرگروه سه:

کاردانی:

الکترونیک هواپیمایی، اویونیک هواپیما، پالایش گاز، شهرسازی، کاردانی فنی برق، جوشکاری، صنایع، صنایع شیمیایی، عمران، عملیات پتروشیمی، معدن، مکانیک، نقشه برداری

زیرگروه چهار:

حسابداری، اقتصاد، شاخه‌های مختلف مدیریت، معارف، هتلداری و … از رشته‌های زیرگروه چهار تجربی هستن

زیرگروه پنج:

این زیرگروه شامل رشته‌های علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی و … میشه.

به جز مواردی که بالا ذکر شد، در رشته تجربی گرایش‌های پرکاربرد و مهم دیگه‌ای هم وجود دارن که در ادامه مطلب به اون‌ها هم اشاره کردیم:

  • علوم آزمایشگاهی
  • شیمی
  • بیوتکنولوژی
  • مهندسی کشاورزی
  • تغذیه
  • زیست شناسی
  • هوشبری
  • بینایی سنجی
  • رادیولوژی
  • کار درمانی
  • اعضای مصنوعی
  • شنوایی سنجی
  • پرتو درمانی
  • گفتار درمانی

برای اطلاع از همه رشته‌هایی که در زیرگروه‌های کنکور تجربی قرار می‌گیرن، مقاله زیر رو مطالعه کنین:

می‌دونین تو کنکور تجربی با چند داوطلب دیگه رقابت می‌کنین؟

آیا می‌دونین در کنکور تجربی 1403 با چند داوطلب دیگه رقابت می‌کنین؟

تا زمانی که تعداد کارت‌های ورود به جلسه کنکور 1403 مشخص نشه، نمی‌تونیم عددی رو به عنوان تعداد داوطلبان کنکور این سال تحصیلی اعلام کنیم. بهترین راه اینه که به کنکور رشته تجربی سال قبلی نگاهی بندازیم.

بر اساس آخرین آماری که از شرکت‌کننده‌های کنکور تجربی 1402 گرفته شده، تعداد 450 هزار نفر برای کنکور این رشته تحصیلی داوطلب شدن. جدول زیر تعداد حدودی داوطلبان کنکور سراسری تجربی رو به شما نشون میده.

آمار شرکت کنندگان کنکور تجربی
سهمیه ایثارگری (25 درصد) حدود 14 هزار داوطلب
سهمیه ایثارگری (5درصد) حدود 44 هزار داوطلب
سهمیه منطقه 1 حدود 85 هزار داوطلب
سهمیه منطقه 2 حدود 173 هزار داوطلب
سهمیه منطقه 3 حدود 195 هزار داوطلب

تاثیر معدل در کنکور تجربی چند درصد است؟

میزان تاثیر معدل در دفترچه کنکور هر سال به اطلاع داوطلبان می‌رسه. در دفترچه کنکور سال 1400 مقدار تاثیر معدل به این صورت توضیح داده شده بود:

اگه مدرک دیپلم خودتون رو از سال 84 به بعد گرفته باشین، معدل کتبی نهایی شما 25 درصد روی کنکور تاثیر مثبت داره. معدل امتحانات نهایی پیش‌دانشگاهی هم تا 5 درصد روی نتیجه نهایی داوطلب تاثیرگذاره. اگه مدرک پیش‌دانشگاهی خودتون رو بعد از سال 91 گرفته باشین، این قانون برای شما اجرا میشه.

آیا تاثیر معدل در کنکور تجربی شامل همه داوطلباست؟

همون‌طور که گفتیم قانون تاثیر معدل برای داوطلبانی که مدرک دیپلم خودشون رو از سال 84 و مدرک پیش‌دانشگاهیشون رو از سال 91 به بعد دریافت کردن، اجرا میشه.

میزان سختی سوالات کنکور تجربی 1403

تجربه ثابت کرده که سوالای کنکور در گذر زمان مفهومی‌تر از قبل شدن؛ توجه داشته باشین که مفهومی شدن سوالات، به معنی سخت شدن اون‌ها نیست! فقط برای پاسخ دادن به سوالات مفهومی باید تسلط بیشتری روی مفاهیم درسی داشته باشین. البته بالا بردن سرعت تست‌زنی هم تاثیر زیادی در نتیجه نهایی کنکور داوطلب داره. به طور میانگین میزان سختی سوالات کنکور چند سال اخیر (بر حسب درصد) به صورت زیر بوده:

سطح سوالات عمومی کنکور تجربی
نام درس ساده متوسط دشوار
زبان و ادبیات فارسی 8% 20% 72%
زبان عربی 56% 28% 16%
معارف اسلامی 70% 18% 12%
زبان خارجی 16% 52% 32%
سطح سوالات اختصاصی کنکور تجربی
نام درس ساده متوسط سخت
زمین‌شناسی  78% 12% 10%
ریاضیات 83% 12% 5%
زیست‌شناسی 25% 40% 35%
فیزیک 20% 47% 33%
شیمی 7% 10% 83%

رشته‌های دانشگاهی رشته تجربی

آشنایی با رشته‌های دانشگاهی رشته تجربی

همونطور که گفتیم رشته‌های دانشگاهی که داوطلبان کنکور تجربی امکان انتخاب کردن اون‌ها رو دارن، به پنج زیرگروه مختلف تقسیم‌بندی میشن. اکثر داوطلبان این رشته تحصیلی به داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی، تکنولوژی اتاق عمل و رشته‌های مشابه این موارد علاقه‌مند هستن. به همین دلیل هم رقابت سخت و نفس‌گیری بین کنکوری‌های رشته تجربی ایجاد میشه.

برای انتخاب رشته مورد نظر خودتون و هدف‌گذاری کردن، بهتره که از یک مشاور خوب کمک بگیرین. قبل از انتخاب کردن باید حتماً علاقه خودتون رو در نظر داشته باشین. بعد از علاقه، مقدار استعداد و توانایی شما هم برای تعیین هدف اهمیت زیادی داره.

معرفی بهترین منبع برای شرکت در کنکور تجربی 1403

یادگیری مفاهیم درسی کتاب‌هایی مثل زیست و شیمی، به‌خاطر جزئیات و نکات زیادی که داره به استفاده از منابع کمک درسی وابسته میشه. بسته آموزشی کنکور تجربی پرش که شامل کتاب‌های کمک‌درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشه، به رفع تمام نواقص تحصیلی داوطلبان کنکور تجربی کمک می‌کنه.

جلسه کنکور سراسری تجربی

بزرگترین مشکلی که تعداد زیادی از داوطلبان کنکور تجربی رو تحت تاثیر قرار میده، استرس و اضطرابه. خیلی از اون‌ها سر جلسه کنکور انقدر مضطرب هستن که بدحال می‌شن و نصف زمان خودشون رو برای رسیدن به تمرکز از دست میدن!

برای دوری از این استرس باید کمی زودتر سر جلسه کنکور حاضر بشین، تا با محیط خو بگیرین. در قدم بعدی زمانی که برگه پاسخنامه رو به دست شما سپردن، شماره اون رو با کارت ورود به جلسه خودتون مطابقت بدین.

وقتی دفترچه سوالات عمومی کنکور تجربی رو در اختیار شما قرار دادن، شتاب‌زده عمل نکنین! دفترچه رو آرام بردارین، باز کنین و شروع به حل سوالات کنین. یادتون باشه بین سوالای درس‌های مختلف، از این شاخه به اون شاخه نپرین و خودتون رو گیج نکنین.

تقلب در کنکور تجربی دی ماه ۱۴۰۱

به گفته مسئولین مربوطه، در روند برگزاری کنکور تجربی، 9 نفر در استان گلستان قصد داشتن اقداماتی برای ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی انجام بدن که با توجه به رصد قبلی، ناکام موندن. یک نفر هم در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی از صفحات دفترچه‌های خود عکس برداری کرده بود و بعد می‌خواست اون‌ها رو به خارج از محل برگزاری آزمون و برای پشتیبان خودش ارسال کنه.

اما این فرد هم دستگیر شد. مسئولین برگزاری کنکور تجربی اظهار کردن که با توجه به نظارت‌های صورت گرفته و جمع‌آوری به موقع پاسخنامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکار ساز، هیچ خدشه و مشکلی در برگزاری کنکور تجربی تا حالا به وجود نیومده. همینطور ادعاهایی که در بعضی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره این موضوع مطرح می شه به هیچ عنوان صحت نداره و قابل اعتنا نیست.

سخن پایانی درباره کنکور سراسری تجربی 1403

امیدواریم مطالعه این مقاله همه اطلاعات لازم درباره صفر تا صد شرکت در کنکور تجربی رو در اختیار شما قرار داده باشه. از کنکور رشته تجربی برای خودتون یک غول بزرگ و ترسناک نسازین. روی هدف خودتون تمرکز کنین و با کمک یک برنامه‌ریزی درسی منحصربه‌فرد، تمام تلاش‌تون رو برای رسیدن به اون انجام بدین.

“توصیه می‌کنیم اگه بعد از خوندن این مقاله براتون سوالی پیش اومد، حتما سوالتون رو توی قسمت نظرات در پایین همین صفحه از ما بپرسین. یا با وارد کردن شماره تلفنتون در قسمت ارتباط با ما منتظر تماس مشاورین ما برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان باشین.🎯📚”

هرچه زودتر بهتر!
توصیه می شود تا مرور و خواندن تمام دروس خود را برای سال آخر دبیرستانتان نگذاشته و در طول سال های یازدهم و دهم نیز دروس خود را خوانده، خلاصه نویسی کرده و مرور کنید، تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

در این مقاله تعداد سوالات تخصصی کنکور تجربی را به 3 دسته سخت، متوسط و آسان تقسیم کرده ایم که می توانید آن را مشاهده کنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد