راه‌های افزایش دقت و تمرکز در امتحان

راه‌های افزایش دقت و تمرکز در امتحان

شاید برای شما هم پیش آمده باشه که بعد از امتحان با خودتون بگین: وای چه اشتباهی کردم! چرا همچین بی‌دقتی کردم؟ اشتباه، بی‌دقتی و عدم تمرکز برای همه پیش میاد و این موضوعی طبیعیه؛ اما، غیرطبیعی اینه که اشتباهات خودتون رو دائم تکرار کنین.

برای کاهش بی‌دقتی و عدم تمرکز در امتحان تکنیک‌های زیادی وجود دارد که با به کارگیری آن‌ها و حفظ آرامش خود می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

موضوع بحث ما توی این مقاله افزایش دقت و تمرکز در امتحانه. موارد زیر شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه! برای خوندن ریاضی یا زیست‌شناسی روی صندلی نشستین و کتاب رو باز کردین. ناگهان متوجه وجود موبایل روی میزتون شدین، شبکه‌های اجتماعی رو چک کردین، غذا خوردین، مجددا شبکه‌های اجتماعی رو بررسی کردین با دوست‌تون صحبت کردین. در نهایت متوجه شدین که پس از چهار ساعت پشت‌ میز نشینی فقط یک صفحه درس خوندین!

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

با این شرایط واضحه که به اختلالات تمرکز دچار هستین. اگه تمرکز و دقت‌تون برای مطالعه پایینه قطعا سر جلسه امتحان هم عملکرد مناسبی ندارین. اختلال تمرکز مثل یک بیماریه که نه تنها مسیر تحصیلی بلکه سراسر زندگی‌تون رو تحت تاثیر قرار میده. در صورت عدم درمان پس از چند سال متوجه میشین که هیچ‌کاری رو به سرانجام نرسوندین و موفقیت چشمگیری نداشتین!

در مقاله زیر به مهم‌ترین نشانه‌های عدم تمرکز و راه‌های افزایش دقت و تمرکز در امتحان می‌پردازیم. بهتره برای ریشه‌یابی عدم دقت و تمرکز در امتحانات و مطالعه پس از بررسی برنامه‌ریزی درسی‌تون از تجربیات یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای استفاده کنین. همراه ما باشین.

صفر تا صد تمرکز در امتحانات

آمادگی برای امتحانات فعالیتی کاملا ذهنیه که انرژی و تمرکز بالایی میخواد، حتی بیشتر از تمرینات جسمی! امتحانات فشار و استرس زیادی رو به دانش‌‌آموزان وارد می‌کنه، به ویژه برای دانش‌آموزان دبیرستانی و کنکوری که آینده خود‌شون رو وابسته به قبولی توی کنکور میدونن.

محیط آرام مطالعاتی، آرامش ذهنی، انرژی بدنی بالا و تمرکز در کنار یکدیگه احتمال موفقیت در امتحانات رو افزایش میده. اما نبود هر کدوم از اون‌ها هم تاثیر بسیار زیادی در تمرکز داره. در ادامه متن، با نشانه‌های عدم تمرکز و راهکارهای افزایش دقت در امتحانات آشنا میشن.

عدم تمرکز در امتحانات چه نشانه‌هایی داره؟

اختلال دقت و تمرکز در افراد نشانه‌های مختلفی داره. برخی از اشخاص تنها در مطالعه دروس یا انجام کارهای روزمره مشکل دارن، اما کاهش تمرکز در تعداد زیادی از انسان‌ها تمام ابعاد زندگی‌شون رو تحت تاثیر قرار میده. رایج‌ترین نشانه‌های کاهش تمرکز در امتحانات شامل موارد زیر هستن:

نشانه‌های کاهش تمرکز در امتحانات

  • حوصله بحث و سوال پرسیدن ندارین.
  • سوالات و گزینه ها رو تا آخر نمی خونین.
  • توانایی طبقه‌بندی اطلاعات در ذهن‌تون رو ندارین.
  • نمرات و تراز مناسبی در آزمون‌ها کسب نمی‌کنین.
  • قرارها و رویدادهای مهم رو به سادگی فراموش می‌کنین.
  • سر جلسه امتحان، به فعالیت اطرافیان‌تون بیش از حد توجه دارین.
  • کارهای خودتون رو نیمه تمام رها کرده و حتی از این بابت رنج می‌کشین!
  • توانایی حل مسئله و بازده ذهنی‌تون شدیدا کاهش پیدا کرده.
  • محاسبات ساده رو اشتباه انجام داده یا فرمول‌های مهم رو از یاد می برین.
  • قبل از شروع امتحان و حتی در حین اون، استرس زیادی احساس می کنین.
  • یادآوری حوادثی که همین چند لحظه پیش اتفاق افتاده براتون مشکله.
  • انرژی کافی ندارین و در مورد مسائل ساده و پیش پا افتاده بی‌دقتی می‌کنین.
  • در انجام فعالیت‌های روزانه به ویژه درس خوندن برای امتحانات ناتوان هستین.
  • با هجومی از افکار منفی مواجه میشین که توانایی فکر کردن رو از شما می‌گیرن.
  • علاقه‌ای به مدرسه نداشته با شرکت در کلاس‌های درس دچار بی‌حوصلگی میشین.
  • دچار خستگی مداوم روحی و جسمی هستین که می‌تونه نشانه‌ای از brain fog باشه.
  • دوست دارین سریعا از جلسه امتحان خارج بشین، حتی اگه چندین درس بدون پاسخ داشته باشین.

مهم‌ترین دلایل عدم تمرکز در امتحانات

پیش از ارائه راهکار برای افزایش دقت و تمرکز در امتحان، بهتره به ریشه‌یابی اختلالات تمرکز بپردازیم. این مشکل نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای والدین اون‌ها نیز نگرانی ایجاد می‌کنه؛ زیرا با وجود هزینه و منابع آموزشی مناسب باز هم عملکرد مناسبی از فرزندشون مشاهده نمی‌کنن. به نظر شما چه عواملی در بی‌دقتی دانش‌آموزان دخیل هستن؟

دلایل عدم تمرکز در امتحانات

مطالعه کافی نداشتین

محمتل‌ترین دلیل برای کاهش تمرکز در امتحانات اینه که مطالعه کافی نداشتین یا به اندازه کافی تمرین نکردین. این مورد باعث میشه استرس زیادی رو تحمل کرده و حتی ممکنه در حل سوالاتی که بلد هستن نیز بی‌دقتی به خرج بدین. البته در موارد بعدی فرض را بر این می‌گیریم که به اندازه کافی درس خوندین!

خودتون رو با بقیه مقایسه می‌کنین

مقایسه آفت موفقیت شماست. اینکه دوست‌تون نمره 18 گرفته و شما 16، نشان‌دهنده باهوشی او و حتی کم‌هوشی شما نیست! قطعا شرایط افراد با یکدیگه متفاوته و نمی‌تونیم برای همه معیار ثابتی در نظر بگیریم. روش بهتری برای مقایسه وجود دارن، خودتون رو با خودتون مقایسه کنین! نسبت به یک ماه پیش چه قدر پیشرفت کردین؟ نمرات‌‌تون در چه رنجی قرار دارن؟ مقایسه با دیگران هیچ چیز جدیدی به شما هدیه نمی‌کنه و تنها باعث ناراحتی و سرخوردگی میشه. نگاه کردن به فعالیت دیگران سر جلسه آزمون یکی از مصداق‌های مهم مقایسه با دیگرانه.

امتحان ساده است

“وای خدای من، جواب 7+9 را 15 نوشتم!”

شاید شما هم از این اشتباهات داشته باشین. 7+9 ساده‌ترین مسئله‌ایه که در ریاضیات وجود داره، پس چرا اشتباه می‌کنیم؟ هنگامی که با یک پرسش ساده در امتحانات مواجه میشم، این تصور رو داریم که حتما می‌تونیم سوال رو حل کنیم و می‌خوایم سریعا از اون عبور کنیم تا به پرسش‌های سخت برسیم. همانطور که می‌دونین سرعت تا حدودی دقت رو کاهش میده. پس در برابر سوالات راحت دقت بیشتری به خرج بدین.

خواب رو نادیده گرفتین!

باز هم رسیدین به شب امتحان و خواب رو فراموش کردین! مطمئن باشین مطالعه مفید و کامل دو فصل از کتاب درسی خیلی بهتر از مطالعه عجله‌ای 5 فصله. به علاوه عدم رعایت سیکل روزانه خواب تعادل هورمونی رو تحت تاثیر قرار میده و سبب افزایش هورمون کورتیزول میشه، هورمونی از جنس استرس! اگه دوست‌دارین تراز پایینی در امتحانات بگیرین و حتی توانایی حل کردن سوالات ساده رو هم از دست بدین، شب امتحان بیدار بمونین!

عجله؛ مانع بزرگ افزایش دقت و تمرکز در امتحانات

اگه آدم عجولی هستین، امتحانات یک دام بزرگ برای شما هستن! توجه داشته باشین که معیار طراحان تعداد سوالاتی که حل کردین نیست، بلکه تعداد پاسخ‌های صحیح اهمیت داره. پس به جای اینکه به شانس تکیه کنین، سریع از سوالات رد بشین، به فعل‌های آخر جملات توجه نکنین و… روی چند سوال تمرکز کنین. طبیعتا زمان برای حل سوالات امتحانی محدوده، اما با عجله صرفا احتمال موفقیت رو کاهش میده.

راهکارهای افزایش دقت در امتحانات

حال که با مهم‌ترین دلایل عدم تمرکز در امتحان آشنا شدین بهتره سراغ راهکارهای افزایش دقت بریم. البته به جز دلایل ذکر شده، مواردی هم وجود دارن که با ارائه چند راهکار ساده برطرف نمیشن بلکه به پشتیبانی یک مشاور حرفه‌ای و در مراحل پیشرفته به درمان احتیاج دارن. اگه شما هم از اختلال تمرکز رنج می‌برین، حتما از نظرات یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای بهره بگیرین. پرش همیشه همراه شماست.آمادگی برای امتحانات نهایی

محیط امتحان رو شبیه‌سازی کنین

قبل از شرکت در آزمون حتما از نمونه سوالات سال‌های گذشته استفاده کرده و شرایط آزمون رو شبیه‌سازی کنین. لباس مدرسه بپوشین، پشت میز بشینین و آزمون بدین. به این ترتیب تا حدودی با فضای امتحانات آشنا میشین. این روش باعث کاهش استرس شده و طبیعتا افزایش دقت و تمرکز در امتحان رو به همراه داره.

همچنین تمام بخش‌های آزمون رو بررسی کرده تا با جزئیات اون آشنا بشین. با این حال طراحان به راحتی می‌تونن شما رو غافلگیر کنن!

مغزتون رو سیر کنین

تمام مواد غذایی برای عملکرد مغز تاثیر دارن اما برخی از اون‌ها نقش مهم‌تری ایفا می‌کنن. قند اصلی‌ترین ماده مورد نیاز مغزه؛ به همین خاطره که نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از مواد قندی هستن. البته وجود موادی همچون آهن، اسیدهای چرب بلند زنجیر مانند امگا3، پتاسیم، ویتامین A، D، B6 و B12 لازمه. مصرف صبحانه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند تخم مرغ، شیر، عسل و… برای صبح امتحان ضروری محسوب میشه.

سوال به سوال پیش برین

همین که دفترچه آزمون رو گرفتین، دست نگه دارین! به هیچ عنوان نگاه کلی به سوالات نداشته باشین. از سوال اول شروع کنین. اگه بلد بودین پاسخ بدین و در غیر اینصورت از سوالات رد بشین. می‌تونین در تایم اضافه به پرسش‌های سخت باز گردین اما بیش از حد ذهن‌تون رو خسته نکنین. اگه از همان ابتدای به کل دفترچه سوالات نگاه کنین، فکرتون درگیر پرسش‌های سخت میشه و به طور کلی تمرکزتون رو از دست میدین.

نفس عمیق بکشین

شاید برای‌تون عجیب باشه اما نحوه نفس کشیدن تاثیر بسیار زیادی در عملکرد داره. اکسیژن یکی از پایه‌های اصلی سوخت بدن به شمار رفته و افزایش مقدار اون در گردش خون، متابولیسم رو بهبود میده. کاهش فشار خون، تعادل اسید و باز بدن، مدیریت نشانه‌های استرس و حفظ آرامش از مهم‌ترین مزایای تنفس عمیق هستن. قبل از شروع آزمون چند نفس عمیق بکشین و همین روند رو در طول زمان آزمون هم حفظ کنین.

درصد 100 در گرو 100 درصد تمرکز!

رسیدن به درصد 100 یا نمره 20 امتحانات کار چندان ساده‌ای نیست و به تلاش و تمرکز بالایی نیاز داره. برای رسیدن به این مرحله لازمه چند نکته رو رعایت کنین:

  • تمام متن سوالات و گزینه ها رو بخونین.
  • صفر تا صد محاسبات خودتون رو بررسی کنین.
  • به فعل های مثبت و منفی انتهای جملات دقت کنین.
  • وجود یا عدم وجود قیدهایی مانند هرگز، برخی، همیشه و… رو در نظر بگیرین.

جمع‌بندی راهکارهای افزایش دقت و تمرکز در امتحانات

سهم دقت و تمرکز در موفقیت تحصیلی بسیار بیشتر از چیزیه که فکر می‌کنین. در صورتی که تمرکز کافی برای مطالعه نداشته باشین، احتمال موفقیت در آزمون شدیدا کاهش یافته و حتی انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره رو ندارین. در این مقاله به ارائه راهکارهایی پرداختیم که می‌تونه دقت شما در جلسه آزمون رو افزایش بده. اگه به مشاوره و راهنمایی بیشتری نیاز دارین همین حالا با مشاورین پرش تماس بگیرین.

نخوندن گزینه‌ها تا انتهای جملات، خستگی ذهنی، کسب تراز و نمره نامناسب و توجه بیش از به فعالیت دیگران از مهم‌ترین نشانه‌های کاهش تمرکز در امتحانات هستن.

نفس عمیق بکشین. محیط امتحان رو شبیه سازی کنین. سوال به سوال پیش برین و تغذیه مناسب به همراه داشته باشین.

خواب ناکافی، مقایسه با دیگران، عجله و افزایش ناگهانی سرعت عمل از مهم‌ترین دلایل کاهش تمرکز در امتحاناته.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد