برنامه‌ریزی درسی نهم

برنامه‌ریزی درسی نهم

برنامه‌ریزی درسی نهم یکی از مسائل مهم برای دانش‌آموزانه؛ چون دانش‌آموزان نهمی برای موفقیت در انتخاب رشته و قبولی توی آزمون تیزهوشان، نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق تحصیلی دارن. به همین دلیل پایه تحصیلی نهم اهمیت زیادی برای اون‌ها داره و به دلیل اهمیت این موضوع، بهتره که دانش‌آموزان مطالب کتاب درسیشون رو طبق یک برنامه اصولی مطالعه کنن.

انتخاب رشته نهم یکی از تصمیم‌های مهمیه که توی این پایه، وضعیت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان رو در آینده تحت تاثیر قرار میده؛ به همین خاطر نیازه که اون‌ها در مسیر علاقه و استعداد‌های خودشون با انرژی و انگیزه زیاد به سمت موفقیت قدم بردارن. داشتن یک برنامه درست تحصیلی، به دانش‌آموزان کلاس نهمی این امکان رو میده که با قدم‌های محکم و استوار وارد این راه پر پیچ‌ و‌ خم بشن.

ما در این مقاله به بررسی اصول و ویژگی‌های برنامه‌ریزی درسی کلاس نهم می‌پردازیم. اگه شما هم به دنبال یادگیری نکات مهم برنامه‌ریزی نهم هستین پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطالب همراه ما باشین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

قدرت مشاوره و برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم رو باید جدی بگیرین! انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه دانش‌آموز در این پایه تحصیلی انجام میشه؛ این انتخاب که روی آینده تحصیلی او نقش مهمی داره، باید بر اساس علاقه، توانایی و استعدادش انجام بشه. برنامه‌ریزی تحصیلی کلاس نهم می‌تونه دانش‌آموز رو به خوبی در جهت پیدا کردن استعدادهاش هدایت کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آموزش برنامه‌ریزی درسی نهم

شاید تا قبل از رسیدن به این پایه تحصیلی هرگز به فکر برنامه‌ریزی برای درس خوندن نبودین و همه چیز رو به شب امتحان موکول می‌کردین! اما بد نیست حالا یک روش جدید و هدفمند رو در پیش بگیرین تا تفاوت رو احساس کنین؛ درس خوندن با برنامه‌ریزی می‌تونه همه چیز رو خیلی ساده‌تر از همیشه پیش ببره.

با برنامه‌ریزی درسی نهم دیگه خبری از استرس شب امتحان و بیدار موندن تا صبح نیست؛ چون از قبل همه چیز رو مطالعه و مرور کردین.

داشتن یک برنامه‌ریزی درسی دقیق و منظم باعث میشه که ذهن دانش‌آموز از آشفتگی دور بشه و تمرکز و انگیزه بیشتری برای درس خوندن داشته باشه. زمانی که دانش‌آموزان یک برنامه‌ریزی دقیق متناسب با ویژگی‌های فردی خودشون داشته باشن می‌تونن به راحتی به اجرای برنامه‌ درسی نهم خودشون متعهد باشن.

انتخاب رشته با برنامه‌ریزی درسی نهم

یکی از بزرگترین سوالاتی که ذهن دانش‌آموزان پایه نهم رو درگیر خودش می‌کنه، اینه که برای ادامه تحصیل باید کدام رشته رو انتخاب کنن؟! انتخاب کردن یک رشته، بین چندین گزینه، گاهی برای دانش‌آموزان سخت و شک‌برانگیز میشه.

اون‌ها دائم خودشون رو در جایگاه‌های مختلف تصور می‌کنن تا بتونن از بین اون‌ جایگاه‌ها، خود واقعی‌شون رو پیدا کنن. برای انتخاب کردن رشته تحصیلی مناسب، رویا و خیال ملاک نیست! به عنوان یک دانش‌آموز نهمی باید چند عامل مهم رو در نظر داشته باشین تا بتونین به نتیجه درستی برسین.

انتخاب رشته با برنامه‌ریزی درسی نهم

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید به اون دقت کنین علاقه و استعداد شماست. این شما هستین که سال‌های تحصیلی پیش‌رو رو سپری می‌کنین؛ اگه علاقه‌ای به رشته تحصیلی خودتون نداشته باشین، بدون شک همون اوایل راه خسته و دل‌زده میشین و از ادامه راه صرف نظر می‌کنین‌؛ بنابراین داشتن علاقه و استعداد از مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته تحصیلیه.

اما چطور باید مسیر استعداد و علاقه خودتون رو پیدا کنین؟

ممکنه جزو اون گروهی از دانش‌آموزان باشین که در کنار لذت بردن از حل مسائل فیزیک، به شعر و ادبیات هم علاقه دارن و دستای هنرمندشون تابلوهای نقاشی زیبایی رو خلق کرده؛ در چنین شرایطی با چه روشی باید بین رشته‌های ریاضی و فیزیک، رشته انسانی و هنر یکی رو انتخاب کرد؟!

راه‌های مختلفی برای این کار وجود داره، اگه فکر می‌کنین که در همه رشته‌ها مستعد هستین و به اون‌ها علاقه‌مندین، بد نیست از آزمون استعداد و رغبت کمک بگیرین. با کمک این آزمون تمایل تحصیلی و شغلی شما تا حدود زیادی مشخص میشه. به‌طور کلی 5 عامل زیر می‌تونه روی انتخاب رشته شما در پایه نهم موثر باشه:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برای ارتباط با مشاورین پرش و دریافت برنامه‌ریزی تحصیلی، کافیه همین حالا شمارتون رو توی کادر بالا وارد کنین👆🏻

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته پایه نهم

  1. نمرات دوره متوسطه اول:
    نمره‌های دانش‌آموز در تمام دوره متوسطه اول، با توجه به رشته‌ای که قراره انتخاب کنن، مورد بررسی قرار می‌گیره.
  2. آزمون استعداد و رغبت یا آزمون هوش:
    همون‌طور که گفتیم این آزمون می‌تونه دانش‌آموز رو از سردرگمی برای پیدا کردن علاقه و استعدادش نجات بده.
  3. نظر معلم‌ها و اساتید:
    تجربه این افراد راهنمایی خوبی برای انتخاب رشته دانش‌آموزان نهمی به‌شمار می‌ره.
  4. نظر پدر و مادر:
    مشورت گرفتن از پدر و مادر می‌تونه در تصمیم‌گیری درباره این موضوع موثر باشه.
  5. نظرات مشاوران تحصیلی:
    مشاوران تحصیلی می‌تونن راهنمای خوبی برای انتخاب رشته کردن باشن. اون‌ها تجربه انتخاب رشته چندین دانش‌آموز دیگر رو هم دارن؛ این تجربه می‌تونه راهنمای خوبی برای یک انتخاب درست باشه.

شاخه‌های تحصیلی مختلفی که در دوره متوسطه دوم با اون‌ها سر و کار دارین، به خوبی بررسی کنین؛ رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، کار و دانش، فنی‌حرفه‌ای و معارف اسلامی گزینه‌هایی هستن که باید از بین اون‌ها یک مورد رو انتخاب کنین. اگه در مورد رشته‌های تحصیلی کنجکاو هستین، خوندن مقاله زیر می‌تونه جزئیات مربوط به رشته‌های مختلف رو برای شما روشن‌تر کنه و شما رو از سردرگمی نجات بده:

برنامه‌ریزی درسی نهم برای قبولی در رشته دلخواه

انتخاب رشته در پایان سال تحصیلی نهم، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دانش‌آموزانه. در قدم اول دانش‌آموز باید ببینه که به کدوم رشته علاقه داره. برای این کار لازمه تا دانش‌آموزان با تحقیق و پرس و جو از دانش‌آموزان سال بالایی یا معلمانشون، با رشته‌های مختلف در پایه دهم آشنا بشه.
برنامه‌ریزی درسی نهم برای قبولی تو آزمونبعد از اینکه دانش‌آموز تصمیم گرفت که توی کدوم رشته درس بخونه، اون وقت می‌تونه برنامه‌ریزی بهتری برای سال نهم خودش داشته باشه. برای مثال دانش‌آموزی که می‌دونه قراره رشته ریاضی فیزیک رو انتخاب کنه، می‌دونه که باید دروس مربوط به این رشته رو از همون پایه نهم خوب یاد بگیره و بررسی کنه که چقدر توی این درس‌ها ضعف داره.

دانش‌آموزانی که خواهان ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی هستن، باید معدل نسبتا بالایی داشته باشن. اگه تصمیم گرفتین که رشته‌‌ی دشوار و پر رقابتی مثل علوم تجربی رو توی سال دهم انتخاب کنین، حتما از همون اول سال نهم برای اون برنامه‌ریزی کنین و روی بالا بردن معدل خودتون تمرکز کنین.

بعضی‌ها فکر می‌کنن دانش‌آموزانی که رشته‌ی هنر یا علوم انسانی رو انتخاب می‌کنن، معدل پایینی دارن. اما این طرز فکر درست نیست. انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد صورت می‌گیره. بعضی از دانش‌آموزان رشته هنر، علوم انسانی یا کاردانش، جزو شاگردهای ممتاز در پایه نهم بودن.

کتاب‌های درسی پایه نهم

در پایه تحصیلی نهم، 12 کتاب درسی به دانش‌آموزان تدریس میشه. اگه شما هم جزو اون دسته از دانش‌آموزان درس‌خونی هستین که برنامه‌ریزی درسی نهم رو از تابستان شروع می‎کنن و به فکر پیش‌خوانی درس‌ها هستین، باید کتاب‌های درسی رو از قبل در اختیار داشته باشین.

کتاب‌های درسی پایه نهم

همینطور ممکنه گاها طبق شرایط خاصی دسترسی به کتاب‌های درسی خودتون نداشته باشین، در هر دو صورت جای نگرانی نیست. شما می‌تونین با دانلود pdf کتاب‌های درسی نهم همه کتاب‌ها رو در هر زمان و مکانی در اختیار داشته باشین.

کتاب‌های درسی پایه نهم عبارتند از:

  1. فارسی
  2. ریاضی
  3. علوم
  4. قرآن
  5. نگارش
  6. مطالعات اجتماعی
  7. فرهنگ و هنر
  8. کار و فناوری
  9. آمادگی دفاعی
  10. زبان انگلیسی
  11. پیام‌های آسمان
  12. عربی

پیشنهاد می‌کنیم قبل از برنامه‌ریزی درسی نهم نگاهی به کتاب‌های درسی بندازین. با این کار با توجه به حجم کتاب درسی، ساعت مطالعه مورد نیاز اون رو تا حدودی پیش‌بینی می‌کنین.

چطور بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی کلاس نهم رو طرح‌ریزی کنیم؟

بدون شک داشتن یک برنامه درسی نهم درست و اصولی، شما رو به موفقیت نزدیک می‌کنه. طراحی این برنامه خیلی هم سخت نیست! برنامه‌ریزی کردن هم مثل هر کار دیگه‌ای ویژگی‌ها و نکات خاص خودش رو داره. اگه بتونین به قول معروف قلق‌های این کار رو پیدا کنین، قطعاً مفیدترین برنامه درسی کلاس نهم رو برای خودتون تنظیم می‌کنین.

Green 3D Small Businesses Marketing Infographic 1080 x 1080 px 1

بهتره که دانش‌آموزان برای دسترسی به یک برنامه منظم و دقیق، از یک مشاور تحصیلی کاربلد کمک بگیرن. مشاوری که بتونه با درنظر گرفتن ویژگی‌های فردی هر دانش‌آموز بهترین راهکار رو برای درس خوندن ارائه کنه. پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی یک برنامه‌ریزی منظم و اثربخش ویژگی‌های زیر رو در نظر داشته باشین:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

1- برنامه‌ریزی براساس واقعیت

برنامه‌ریزی درسی نهم باید بر اساس توانایی دانش‌آموز انجام بشه و نه فراتر از اون! اگه روزانه حدود 3 ساعت درس می‌خوندین و حالا با برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم توقع دارین هر روز 8 ساعت درس بخونین، یعنی همه چیز رو غیرواقعی درنظر گرفتین!

برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت

این رو در نظر داشته باشین که برنامه‌ریزی‌های رویاپردازانه نه‌ تنها به پیشرفت دانش‌آموز منجر نمی‌شه، بلکه ممکنه اون‌ها رو به سمت افت تحصیلی هدایت کنه!

خیلی از دانش‌آموزان با این مشکل روبه‌رو هستن که بعد از برنامه‌ریزی خیلی زود جا می‌زنن و از اجرای برنامه فرار می‌کنن. اصلی‌ترین مشکل برای این افراد همین تنظیم برنامه بدون در نظر گرفتن توانایی‌های خودشونه. پس به خودتون بیش از اندازه فشار وارد نکنین و آهسته اما پیوسته به سمت هدف قدم بردارین.

زمانی که شما در تنظیم برنامه خودتون به واقعیت‌های موجود توجه نکنین؛ بدون شک به نتیجه دلخواه نمی‌رسین. نرسیدن به هدف در خیلی از مواقع باعث میشه که شما انگیزه خودتون رو از دست بدین و در انجام خیلی از کارها دچار استرس و اضطراب بشین.

2- طراحی برنامه منعطف برای درس خوندن

تو زندگی برای هر شخص اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ میده؛ این اتفاق می‌تونه یک سرماخوردگی باشه یا مهمونی که سرزده از در خونه داخل میاد. برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم باید انقدر منعطف باشه که در چنین شرایطی با کمی تغییر باز هم قابل اجرا باشه.

بهترین کار اینه که برنامه شما زمان جبرانی داشته باشه؛ مثلاً روزهای آخر هفته مثل پنجشنبه یا جمعه رو به عنوان زمان جبرانی در نظر بگیرین که یک برنامه‌ریزی درسی منعطف داشته باشین. داشتن این سبک برنامه‌ریزی باعث میشه که شما بتونین به راحتی به برنامه خودتون پایبند باشین و اون رو به درستی اجرا کنین.

3- افزایش تدریجی ساعت مطالعه روزانه

اگه دوست دارین ساعت مطالعه روزانه خودتون رو بیشتر کنین باید یک روند تدریجی برای افزایش اون در نظر داشته باشین تا به عادت تبدیل بشه. به‌طور کلی ایجاد هر عادت، باید به صورت تدریجی انجام بشه تا اثر موندگار داشته باشه. در غیر این صورت توی اولین فرصت همه چیز از ذهن شما پاک میشه. انگار روز از نو میشه و روزی از نو!

افزایش تدریجی ساعت مطالعه روزانه

فرض کنین هدف شما افزایش 2 ساعت مطالعه به برنامه‌ریزی درسی روزانه نهم باشه؛ برای رسیدن به این هدف به جای این که به‌طور ناگهانی دو ساعت به زمان درس خوندن هر روز خودتون اضافه کنین، طی 4 هفته اینکار رو انجام بدین.

یعنی هر هفته نیم ساعت به زمان درس خوندن کلی خودتون اضافه کنین تا در پایان ماه، روزانه دو ساعت بیشتر درس خونده باشین. با اجرای این حقه، عادتی موثر رو در خودتون ایجاد می‌کنین و همیشه به اون پایبند می‌مونین.

یادتون باشه قدم‌های کوتاه ولی پیوسته شما رو بیشتر به هدف نزدیک می‌کنه.

4- طراحی هفتگی برنامه‌ریزی درسی نهم

برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم باید علاوه‌بر دید کوتاه مدتی که برای مطالعه روزانه داره، به دید بلندمدت هم توجه داشته باشه؛ یعنی باید از قبل بدونین که هر هفته باید چه درس‌هایی رو مطالعه کنین. معمولاً برنامه‌ریزی برای این پایه تحصیلی با برنامه هفتگی که مدرسه برای دانش‌آموزان تنظیم می‌کنه، هماهنگی داره.

5- ارزیابی روند تحصیلی در پایان هر هفته

امتحان و پرسش‌ و پاسخ باعث میشه که از مفید بودن مطالعه درسی خودتون مطمئن بشین. نمره امتحان‌های کلاسی هم تا حدودی کیفیت مطالعه هفتگی شما رو تعیین می‌کنه. البته به کمک سوالاتی که در کتاب‌های کمک‌درسی وجود داره هم می‌تونین این ارزیابی رو در خانه انجام بدین.

پکیج معلم خصوصی نهم پرش می‌تونه یکی از بهترین بسته‌های آموزشی باشه که با دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب کمک‌درسی، کیفیت یادگیری دانش‌آموز رو افزایش میده.

ویدیوهای آموزشی پرش که با کمک بهترین استادها و جدیدترین روش‌های تدریس ضبط شدن، به دانش‌آموزان کمک می‌کنن تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه به بهترین سطح از یادگیری برسن.

اگه به تقویت همه دروس پایه نهم نیاز دارین، خرید پکیج آموزشی نهم رو به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اما اگه فقط توی یکی دو درس از این پایه ضعیف هستین، بسته‌های تک درس مثل بسته ریاضی نهم یا بسته زبان انگلیسی نهم می‌تونه برای شما کافی باشه.

شما می‌توانید شماره تماس خودتون رو داخل بخش “ارتباط با مشاورین پرش” وارد کنین تا بتونین از تخفیف ویژه استفاده از ویدیوهای آموزشی پرش، بهره‌مند بشین.

6- عدم توقف در اجرای برنامه‌ریزی نهم

اجرا کردن برنامه‌ریزی درسی در مقایسه با طراحی اون خیلی سخت‌تره! اگه اهل نظم نباشین به احتمال زیاد در روزها و یا شاید هفته‌های اول، اجرای برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم برای شما سخت و اذیت‌کننده میشه؛ اما کافیه فقط یکی دو هفته خودتون رو به اجرای برنامه ملزم بدونین تا به روند اون عادت کنین.

کم کم ساعت خوابیدن و بیدار شدن، ساعت مطالعه روزانه و زمان حل تمرین برای شما عادی میشه و به همه چیز عادت می‌کنین؛ پس شبیه به یکی از کارهای روزمره خودتون اون‌ها رو انجام میدین.

دانش‌آموزان عزیز باید به این نکته توجه کنن که پیوستگی در انجام هر کار، شرط موفقیته؛ به همین دلیل بهتره که دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به برنامه‌ریزی تحصیل خودشون پایبند باشن و به صورت منظم اون رو اجرا کنن.

7- پرهیز از مقایسه خود با دیگران

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که دانش‌آموزان و والدین‌شون در دوران تحصیلی انجام می‌دن، مقایسه کردنه! سطح یادگیری، میزان تمرین و تکرار، قدرت حافظه و تمرکز بین دانش‌آموزان مختلف، متفاوته.

پس طبیعیه که اگه دو نفر به میزان یکسان در روز مطالعه کنن و نتیجه‌های یکسان از امتحانای خودشون کسب نکنن. هر دانش‌آموز باید با توجه به توانایی‌های خودش و تلاشی که برای درس خوندن داشته سنجیده بشه. مقایسه کردن نه تنها به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک نمی‌کنه؛ بلکه باعث ایجاد استرس و فشار روانی زیاد به دانش‌آموزان میشه.

8- اختصاص زمان مناسب برای استراحت

مطالعه مستمر باعث ایجاد حالت خستگی و خواب‌آلودگی در شما میشه. باید برای سر حال موندن و تمرکز بیشتر روی مطالعه درس‌ها، اون‌ها رو با در نظر گرفتن استراحتی کوتاه در برنامه روزانه خودتون بگنجونین. یعنی مثلاً بعد از 90 دقیقه مطالعه و حل تمرین درس ریاضی، حدود نیم ساعت استراحت کنین و بعد سراغ درس بعدی برین.

تو زمان استراحت از محل مطالعه‌تون کمی فاصله بگیرین؛ خودتون رو به یک لیوان چای یا کمی خوراکی مهمون کنین تا خستگی‌ها از بدن‌تون دور شه و پرانرژی سراغ ادامه مطالعه خودتون برین. همچنین توصیه میشه که در برنامه خودتون زمانی رو برای پرداختن به علاقه‌مندی‌هاتون هم در نظر بگیرین. انجام امور مورد علاقه (تماشای فیلم، کلاس‌های ورزشی یا هنری و…) می‌تونه انگیزه و انرژی شما برای مطالعه رو دوچندان کنه.

9- مشخص کردن اولویت‌ها

ممکنه برنامه روزانه شما کارهای مختلفی رو شامل بشه و هرکدوم از کارها، میزان اهمیت متفاوتی داشته باشن. با توجه به این موضوع بهتره که اولویت‌های خودتون رو مشخص کنین و توجه ویژه‌ای به اون‌ها داشته باشین. بهتره برای پرداختن به اولویت‌ها، در ساعات طلایی اقدام کنین!

بازدهی مطلوب هر فرد با فرد دیگه‌ای متفاوته؛ اما اگه میانگین اون رو 3 ساعت در نظر بگیریم، توصیه میشه که اون ساعات رو به اولویت‌ها بپردازین. (یعنی اول نسبت به مطالعه دروس مهم‌تر یا سخت‌تر اقدام کنین).

توجه داشته باشین که شرایط هر فرد با فرد دیگه متفاوته؛ بنابراین تعیین قانون درست نیست اما توضیحات بالا رو به عنوان یک پیشنهاد خوب، مورد مطالعه قرار بدین.

10- مرور و اصلاح برنامه

ممکنه با گذر زمان شرایط جسمی، روحی، تحصیلی، خانوادگی و… شما دستخوش تغییر بشن. یک برنامه‌ریزی هرچقدر هم که اصولی و دقیق طراحی شده باشه، با تغییر شرایط شما نیاز به اصلاح داره. هرچند وقت یک بار و با توجه به تغییراتی که در روند زندگی شما به وجود اومده، برنامه‌تون رو مرور کنین و در صورت نیاز، اون رو اصلاح کنین.

توجه داشته باشن استفاده طولانی‌مدت از یک برنامه یا بالعکس، تغییر دائم اون توصیه نمیشه؛ بنابراین در این مورد میانه‌روی داشته باشین و مرور و اصلاح برنامه رو هم جزو برنامه خودتون قرار بدین!

مرور و اصلاح برنامه

نمونه برنامه‌ریزی درسی نهم متوسطه

برای این که برنامه‌ای موثر و دقیق داشته باشین، باید اون رو روی کاغذ پیاده‌سازی کنین؛ جدول یا دفتر برنامه‌ریزی می‌تونه برای این کار به شما کمک زیادی کنه. لازمه که روزهای هفته رو در جدول وارد کنین؛ بعد مشخص کنین که در هر روز چه درس‌هایی رو به مدت چند ساعت مطالعه می‌کنین.

فراموش نکنین که بین مطالعه درس‌های مختلف زمان استراحت هم قرار بدین. جدول برنامه‌ریزی درسی نهم pdf زیر می‌تونه نمونه خوبی برای چگونگی چینش برنامه‌ریزی درسی شما در پایه نهم باشه.

اگه دوست دارین جدولی به سلیقه خودتون طراحی کنین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «چگونه جدول برنامه‌ریزی درسی درست کنیم؟» رو مطالعه کنین و بعد دست به کار بشین.

برنامه‌ریزی درسی نهم برای معدل 20

رسیدن به معدل 20 بر خلاف تصور اکثر دانش‌آموزان، نیازمند یک استعداد ذاتی یا قدرت ماورایی نیست! برای این که بتونین به راحتی از پس تمام درس‌های پایه نهم بربیاین، نیازه که از ابتدای سال تحصیلی قدم به قدم با آموزش دبیرهای خودتون پیش برین.

یادتون باشه درس خوندن‌های شب امتحانی و تلنبار کردن همه مباحث درسی روی هم، شما رو به معدل 20 نمی‌رسونه! بر فرض محال اگه هم این اتفاق شدنی باشه، انقدر سخته که شما رو از درس خوندن و رسیدن به موفقیت‌های تحصیلی دلسرد و ناامید می‌کنه.

بهترین و ساده‌ترین راهکار برای رسیدن به نمرات عالی در کلاس نهم اینه که همراه با همون برنامه درسی که متناسب با توانایی‌ها و شرایط شما طراحی شده، مطالعه درسی داشته باشین. درس خوندن در طول سال تحصیلی اصلی‌ترین رمز رسیدن به موفقیت توی این مسیره.

برنامه‌ریزی درسی نهم برای معدل 20

استفاده از روش مطالعه درسی درست و اصولی هم نقش موثری در موفقیت تحصیلی دانش‌آموز داره. حل تمرین زیاد برای دروس تحلیلی تسلط شما رو روی اون‌ها چندین برابر می‌کنه؛ اما برای دروس حفظی باید از مرورهای منظم و تکرار کردن استفاده کنین تا به نتیجه برسین.

مکتوب کردن مرحله به مرحله برنامه‌ریزی درسی می‌تونه شما رو به نتیجه‌‎های بهتری برسونه. استفاده از جدول برنامه درسی برای مطالعه و تمرین در پایه نهم کمک زیادی به شما می‌کنه. حل کردن نمونه سوالات امتحانی نهم هم برای سنجش میزان آمادگی دانش‌آموز اهمیت زیادی داره.

جواب دادن به نمونه سوال‌های امتحانی باعث میشه دانش‌آموز خیلی راحت متوجه نقطه‌ضعف‌های خودش در مطالعه هر درس بشه. برای دسترسی به مجموعه‌ای کامل از نمونه سوالات امتحانی پایه نهم، روی لینک زیر کلیک کنین:

بهترین برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم

یادتون باشه که پایبندی به برنامه و اجرای اون، از طراحی و تنظیمش سخت‌تره! رعایت کردن اصول برنامه‌ریزی درسی نهم تاثیر زیادی در قابل اجرا بودن اون داره؛ پس حتماً در اجرای جزئیات مهم برنامه درسی خودتون مصمم باشین. امیدواریم به کمک برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم بتونین به درخشان‌ترین کارنامه درسی برسین و با خیال راحت رشته مورد علاقه خودتون رو برای سال دهم انتخاب کنین.

برنامه‌ریزی کردن یک مهارت مهمه که در تمام مراحل زندگی به اون احتیاج دارین؛ پس از همین روزهای مدرسه این مهارت رو تمرین کنین تا کم کم توی تمام مراحل زندگی اجرای اون به یک عادت همیشگی برای شما تبدیل بشه.

اگه برای طراحی برنامه درسی نهم یا اجرای اون به مشکل خوردین، روی کمک مشاورهای تحصیلی پرش حساب کنین. برای حل این مشکلات شماره تماس خودتون رو از طریق کادر ارتباط با ما در سایت پرش ثبت کنین، تا برای حل اون‌ها بیشتر با هم صحبت کنیم.

چرا برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم لازمه؟

خیلی از دانش‌آموزان از برنامه‌ریزی درسی در پایه‌های پایین‌تر دوری می‌کنن و می‌ترسن که با پایبند کردن خودشون به درس و برنامه از مطالعه زده بشن. خیلی‌ها هم فکر می‌کنن نیازی نیست که توی این پایه‌ها برنامه‌ریزی مفصلی داشته باشن. اما چیزی که واضحه داشتن یک برنامه‌ریزی درسیه که اگه جامع و دقیق باشه دانش آموز علاوه بر اینکه احساس خستگی نمی‌کنه انگیزه بیشتری هم برای ادامه مسیر خودش پیدا می‌کنه.

برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مواردی که برنامه‌ریزی درسی این پایه رو حساس‌تر می‌کنه اینه که بعد از این پایه دانش آموز باید رشته تحصیلی خودش رو انتخاب کنه. پس باید روی نقاط قوت ونقاط ضعف خودش کار کنه تا بتونه به نمره‌های بالاتری برسه و در نهایت بتونه در رشته مورد علاقه خودش پذیرفته بشه.

برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مورد دیگه‌ از ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی درسی خوب برای پایه نهم مطالعه درس هر روز، توی همون روزه. به این معنی که درسی که در کلاس درس هر روزی تدریس شده باید توی همون روز خونده بشه. این موضوع یکی از موارد مهم برای تثبیت مبحث مورد نظر در حافظه شماست.

به عبارتی زمانی که دانش‌آموزان مطالب کتاب رو در ادامه چرخه آموزشی مدرسه، مطالعه کنن؛ می‌تونن مطالب رو با دقت بیشتری یاد بگیرن.

ویژگی سوم یک برنامه‌ریزی خوب در نظر گرفتن زمان‌هایی برای استراحت، تفریح، کلاس‌های آموزشی غیر درسی و سایر فعالیت‌های روزانه‌ست. بدون شک در ارائه یک برنامه‌ریزی منظم بهتره که به تمام نکات مهم و ویژه توجه داشته باشین؛ چون توجه به این ویژگی‌ها می‌تونه به شما در اجرای صحیح برنامه‌ریزی کمک کنه.

برنامه‌ریزی برای پایه نهم چه فایده‌ای داره؟

بدون شک همه دانش‌آموزان از این موضوع اطلاع دارن که برنامه‌ریزی باعث پیشرفت تحصیلی‌شون میشه. اجرای یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تونه به موفقیت دانش‌‌آموزان نهمی کمک کنه. ما توی این قسمت به بررسی فواید برنامه‌ریزی کلاس نهم پرداختیم:

  • تقویت پایه تحصیلی دانش‌آموزان برای سال‌های بالاتر؛
  • امکان قبولی در آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی با برنامه‌ریزی اصولی؛
  • امکان انتخاب رشته درست متناسب با علاقه‌مندی دانش‌آموزان؛
  • یادگیری تمام مطالب درسی به صورت مفهومی؛
  • برطرف کردن اشکالات درسی در مطالب بهم‌پیوسته کتاب.

 برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

یکی از مسائل مهم در سال نهم آزمون تیزهوشانه. دانش‌آموزان زیادی علاقه‌مند به قبولی در این آزمون هستن. دانش‌آموزان برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشن و باید بدونن برای قبولی توی این رقابت مهم باید با برنامه درست قدم بردارن و درست مطالعه کنن.

برنامه‌ریزی برای قبولی تو آزمون تیزهوشان

مشکل خیلی از دانش‌آموزان اینه که مطالب رو به صورت سطحی مطالعه می‌کنن و همین موضوع باعث میشه که نتونن به سوالای مفهومی آزمون پاسخ بدن. استفاده از منابع کمک آموزشی به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کنه. پکیج‌های تیزهوشان پرش از جمله منابعی هستن که به صورت تخصصی به قبولی دانش‌آموزان در آزمون تیزهوشان کمک می‌کنن.

دانش‌آموزان می‌تونن در کنار استفاده از بسته‌های تیزهوشان پرش، از مشاوره‌های تخصصی تحصیلی مجموعه هم برای پیشرفت تحصیلی خودشون استفاده کنن.

برنامه‌ریزی به کمک مشاوره‌های تحصیلی

تا اینجای مقاله درباره نکات مهم برنامه‌ریزی تحصیلی ویژه نهمی‌ها صحبت کردیم. بدون شک همراهی یک مشاور تحصیلی کار بلد در این پایه تحصیلی، می‌تونه به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنه. یکی از خدمات مهم مشاوره تحصیلی ارائه یک برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با شرایط فردی دانش‌آموزانه.

مشاورین بعد از بررسی‌ ویژگی‌های دقیق هر فرد متناسب با شرایط محیطی و خانوادگی اقدام به تنظیم یک برنامه‌ریزی اصولی می‌کنن.

یکی دیگه از خدمات گروه آموزشی پرش برای دانش‌آموزان، مشاوره‌های تخصصی تحصیلیه. توی این سبک مشاوره در قدم اول، برنامه هفتگی‌ دانش‌آموزان متناسب با شرایط شخصی‌شون به صورت دقیق تنظیم و ارائه میشه.

در قدم بعدی اجرای این برنامه با نظارت دقیق مشاورین انجام میشه. یک نکته مهم در برنامه‌ریزی تحصیلی تعهد به اجرای برنامه تنظیم شده‌ست. مشاورین در این خصوص همه نکات لازم رو به صورت دقیق پیاده‌سازی می‌کنن.

همچنین شما می‌تونین برای آموزش روش برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی، ریاضی و یا انسانی خود، از مطالب مجله آموزشی پرش استفاده کنین.

میانگین ساعات مطالعه روزانه در برنامه‌ریزی درسی نهم

میزان ساعات مطالعاتی در هر پایه با پایه دیگر متفاوته. در کلاس نهم نیاز نیست مثل پایه دهم تا دوازدهم ساعات مطالعاتی مفصل و طولانی در نظر بگیرین. اگه تازه شروع به مطالعه کردین در روزها و هفته اول روزی 2 تا 3 پارت یک ساعته تا یک ساعت و نیم کافیه. اما پایین‌تر از این نباید باشه. بیشتر از این هم نیاز نیست که شما رو از درس خوندن زده کنه. در کل مطالعه بین 5/3 تا 4 ساعت در روز برای پایه نهم نرمال و کافیه.

برای شرکت در آزمون نمونه دولتی باید معدل بالای 17 داشته باشین؛ پس در قدم اول به فکر معدل بالا باشین. بعد از اون با توجه به بودجه‌بندی آزمون نمونه دولتی برنامه‌ریزی کنین تا بتونین تست زدن رو تمرین کنین.

پاسخ این سوال به توانایی‌های هر فرد و زمانی که در اختیار داره، برمی‌گرده. پس نمی‌شه یک ساعت مشخص برای مطالعه روزانه در پایه نهم تعیین کرد؛ اما به طور کلی میانگین درس خوندن در این سال تحصیلی حداقل 2 ساعت در روز و حداکثر 4 ساعت در روز خواهد بود.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

196 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی نهم»

  1. آواتار کیمیا

    سلام خسته نباشد
    من معدل ترم اولم ۱۷٫۷۱شده و می‌خوام برم رشته علوم تجربی. ولی ریاضی شدم ۱۲و نمی‌دونم باید چیکار کنم هرکاری میکنم ریاضی نمیفهم و همچنین مطالعات که شدم ۱۵ درس های تاریخ خیلی برام سخت ولی در این حال درس های دیگه ام بالا ۱۸بوده و می‌خوام قبل امتحانات ترم دوم ی برنامه ریزی دقیق داشته باشم تا بتونم معدل به ۱۸به بالا برسونم و این دو نمره کم ببرم بالا میشه یک راه حلی به من پیشنهاد کنید

    1. آواتار رضا احمدی راد
      رضا احمدی راد

      سلام کیمیا خانم سلامت باشین 🌹
      داشتن مشکل توی یک سری درس‌ها کاملا طبیعیه. اما با برنامه‌ریزی منظم، استفاده از تکنیک‌های مطالعاتی و تمرین مکرر، توی هر درسی می‌توان موفق شد. مهم‌ترین بخش برای یادگیری ریاضی هم تمرین و تکراره. بهتره که شما هر درس رو توی روزی که تدریس میشه تمرین کنین. اینجوری خیلی دیرتر از ذهنتون پاک میشه. همچنین شما باید بتونین برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشین تا توی ساعت‌هایی از روز که ذهنتون بازدهی بیشتری داره به مطالعه ریاضی بپردازین.
      خبر خوب برای شما اینه که می‌تونین با استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش، از بهترین روش‌های تدریس ریاضی برخوردار باشین و با تمرین‌های کتاب کمک آموزشی به تسلط کافی روی مباحث درس ریاضی دست پیدا کنین. فقط کافیه شماره تماستون رو داخل باکس ارتباط با مشاورین ما وارد کنین.

  2. آواتار Alireza

    سلام من علیرضا هستم مشکلم رو گفتم و شما گفتید شماره تماس بدید که مشاورین پرش با شما ارتباط برقرار کنند
    این اوضاع بدتر شده و میخوام راه حل براش پیدا کنم و از این باتلاق خسته شدم و نمیخوام پدر و مادرم بدونن که با مشاوری در ارتباط هستم چون خودم بعدا اطلاع میدم و موبایلم ندارم و خطم روی موبایل پدرم هست و خاموشه شماره بنده:09028940156 لطفا خواهش میکنم توی یکی از پیام رسان ها به غیر از تلگرام اگر امکانش هست با من ارتباط بگیرید مشکلم حل شه با تشکر از تیم پرش

  3. آواتار Alireza

    سلام من پایه نهم خستم و امتحان ترم اول رو هم دادم و متاستفانه افتضاح دادم معدلم شد 12.86 و اینکه در پایه هفتم و هشتم ریاضی رو با تبصره قانون 14 قبول شدم و معدلم تو دوتا پایه بین 14.5 تا 15 بوده و الان مشاور مدرسه به من گفته باید تلاش کنی و سرگرمی رو بزاری کنار و درس هایی مثل علوم و عربی و مطالعات رو بالای 12 بگیری و ریاضی رو بالای 15 و من میتونم درس های دیگه ام رو حل کنم ولی ریاضی نه و اگر نتونم ریاضی رو نمره 15 به بالا بگیرم رشته فنی حرفه ای هم قبول نمیشم و اینکه برنامه ریزی اصلا ندارم و همیشه حواسم پرته و مداوم به همه چی فکر میکنم سر کلاس اصلا حواسم پرته هرکاری میکنم نمیتونم حواس پرتی رو از زهنم بندازم بیرون چیکار کنم راهنمایی کنید لطفا من رو من میخوام قبول بشم ولی هیچ امیدی ندارم به قبولی

    1. آواتار نیما رستاک
      نیما رستاک

      سلام علیرضا جان، امیدوارم حالتون عالی باشه و روزتون پرانرژی
      حواس پرتی یکی از معضلاتیه که توی جامعه حال حاضر ما وجود داره. دلایل مختلفی هم داره. از عادت های روزمره تا ذهن آگاه نبودن.
      مشاورین مدرسه چون با عده زیادی از دانش آموزان سر و کار دارن، معمولاً وقت نمی کنن که برای هر نفر یک برنامه شخصی سازی شده طراحی کنن و اصطلاحا یک نسخه رو برای همه تجویز میکنن.
      پیشنهاد می کنم اگه میخواهین برنامه ای داشته باشین که هم درس ها رو با نظم و اصولی جلو ببرین و هم از استراحت و تفریحات خودتون محروم نشین، با مشاورین ما در ارتباط باشین. چون کم نبودن دانش آموزانی که به خاطر برنامه ی غیر استاندارد به خودشون فشار زیادی آوردن و دچار فرسودگی شدن.
      برای ارتباط با مشاورین پرش، شماره خودتون رو توی قسمت ارتباط با ما وارد کنین تا با شما توی سریع ترین زمان تماس گرفته بشه.
      اصلا هم خودتون رو ناراحت نکنین چون هیچ مشکلی نیست که بی راه حل باشه. فقط کافیه بخواین و قدم های لازم رو بردارین تا اتفاقای خوب رو رقم بزنین❤

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد