برنامه ریزی درسی دهم تجربی

برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

اگه به دنبال رازهای طراحی بهترین برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی هستین، بهتره بدونین درس خوندن در مقطع دوم متوسطه در مقایسه با مقاطع قبلی، جدی‌تره و به نظم بیشتری نیاز داره.

پایه دهم برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی داره؛ چون سال دهم شروع فرایند کنکور دانش‌آموزانه. با توجه به پیوستگی مطالب درسی، بهتره که دانش‌آموزان تمامی مطالب رو به صورت دقیق و مفهومی مطالعه کنن. آشنایی کامل و درک بهتر تمامی مطالب به دانش‌آموزان این فرصت رو می‌ده که پایه تحصیلی قوی رو در مقطع متوسطه دوم تجربه کنن.

پایه دهم تجربی برای دانش‌آموزای این رشته، تجربه‌های جدید و دغدغه‌های متعددی به همراه داره. تنها چیزی که به کاهش دغدغه‌های ذهنی دانش‌آموزان این پایه کمک می‌کنه، برنامه‌ریزی درسی دهم تجربیه. استفاده از روش‌های اصولی برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی، قدرت مدیریت زمان برای مطالعه تمام مطالب درسی رو به شما می‌بخشه.

برای آموزش ترفندهای برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

برای قوی بودن دروس پایه باید برنامه‌ریزی دهم تجربی رو از همین ابتدای راه جدی بگیرین. در پایه دهم تجربی، هم تعداد کتاب‌های درسی افزایش پیدا می‌کنه و هم نحوه تدریس و حجم مفاهیم درسی عوض می‌شه. مطالعه دو کتاب درسی مهم زیست‌شناسی و شیمی بزرگترین چالش دانش‌آموزان دهم تجربیه؛ برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی، امکان مطالعه، یادگیری مفهومی و مرور کردن رو برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

مزیت‌های استفاده از برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

بدون شک برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی، مزیت‌های زیادی برای دانش‌آموزان داره. دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی درسی مشخص می‌تونن زمانشون رو به بهترین شکل مدیریت کنن.

برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی یک گام مهم برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزانه. با داشتن یک برنامه منظم، دانش‌آموزان می‌تونن هوشمندانه‌تر درس بخونن و استرس و اضطراب‌شون رو به درستی مدیریت کنن.

دانش‌آموزان در این پایه به کنکور نزدیک میشن و مباحث درسی که آموزش می‌بینن، جدی‌تر و مهم‌تر از پایه‌های قبلیه.

دهمی‌ها برای جلوگیری از بروز مشکلات زیر، از برنامه‌ریزی درسی کمک می‌گیرن. برای آموزش نکات طلایی برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی در ادامه با ما باشین:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مزیت‌های استفاده از برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

1- کاهش دغدغه‌های ورود به پایه جدید

همان‌طور که گفتیم ورود به پایه دهم برای دانش‌آموزان تجربه‌های جدیدی به همراه داره. در این پایه تعداد کتاب‌های درسی در مقایسه با قبل بیشتر میشه؛ با بیشتر شدن دروس، ساعت حضور در کلاس هم افزایش پیدا می‌کنه.

آشنایی با معلمای جدید و خو گرفتن با روش تدریس جدید، فضایی نو برای دانش‌آموز ایجاد می‌کنه. عادت کردن به این فضا به زمان نیاز داره و ممکنه روزهای اول کمی سخت و پیچیده باشه.

همه این موضوعات باعث میشه که بسیاری از دانش‌آموزان در پایه دهم استرس و نگرانی‌های زیادی داشته باشن. تنظیم یک برنامه‌ریزی دقیق به کاهش این نگرانی‌ها کمک می‌کنه. با توجه به همه این موضوعات، بهتره که دانش‌آموزان به صورت اصولی با نکات برنامه‌ریزی برای تابستان، آشنا بشن؛ بدون شک، شروع درس خوندن از تابستان می‌تونه به دانش‌آموزان این پایه کمک کنه که به صورت دقیق‌تری بتونن خود‌شون رو برای ورود به پایه دهم آماده کنن.

خیلی از دانش‌آموزان این سوال رو توی ذهن‌شون دارن که چطور در تابستان درس بخونیم؟ یا اصلا از کجا شروع کنیم؟ برای رسیدن به جواب تمام این سوالات کافیه که فقط با یک مشاور کاربلد صحبت کنین.

 به طور کلی، دانش‌آموزان با یک برنامه منظم و دقیق می‌تونن قبل از شروع سال دهم، دروس رو پیش‌خوانی کنن. برنامه‌ریزی دهم تجربی به دانش‌آموزان این امکان رو میده که با آمادگی بیشتری در کلاس درس حاضر بشن.

برنامه‌ریزی یک نقشه راه دقیق برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزاست. به‌عنوان یک دانش‌آموز دهم تجربی، اگه بتونین مطالعه درسی‌تون رو همگام با کلاس درس پیش ببرین، خیلی زود با روند آموزش در دوره دوم متوسطه همراه میشین.

2- حفظ روحیه با برنامه درسی دهم تجربی

حفظ روحیه دانش‌آموز یکی از مهم‌ترین مزایاییه که برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی با خودش به همراه داره. با کمک برنامه‌ریزی ماهانه علاوه بر این که از کارای امروزتون خبر دارین، می‌دونین که قراره تا ماه آینده چه مباحثی رو مطالعه کنین و تا کجا پیش برین.

این آگاهی از مسیری که در اون قدم برمی‌دارین، استرس رو از شما دور می‌کنه. در ضمن شما باید کم‌کم برای شرکت در کنکور هم آماده بشین؛ اگه از همین الان با انجام برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی خو بگیرین، در روزهای کنکوری خیلی راحت‌تر از دیگر داوطلبان هستین.

در کل با برنامه درس خوندن، به افزایش اعتماد‌به‌نفس شما کمک می‌کنه و باعث بهبود عملکرد شما در مدرسه و کنکور میشه.

3- مدیریت چالش‌ها با برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

گروهی از دانش‌آموزان رشته تجربی وقتی با دروس تخصصی این رشته روبه‌رو میشن، از حجم نکات و گستردگی اون تعجب می‌کنن!

خیلی‌ها فکر می‌کنن اشتباه‌ترین رشته دنیا رو انتخاب کردن و از تصمیمشون برای تحصیل در رشته تجربی پشیمون می‌شن! اما باید بدونین که اوایل شروع هر مسیری سخته؛ لازمه که کمی به خودتون زمان بدین تا با شرایط جدید وفق پیدا کنین.

در همین گیر و داره که برنامه‌ریزی دهم تجربی دستتون رو می‌گیره و شما رو از دست غول ناامیدی نجات میده ! برای رهایی از بی‌نظمی و استرس لازمه که با برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی، قدم به قدم جلو برین تا به نتیجه برسین. یادتون باشه که نباید در این مسیر تحصیلی ناامید بشین.

با داشتن یک برنامه دقیق برای مطالعه، شما می‌تونین تمام مشکلات درسی خودتون رو با موفقیت پشت‌ سر بذارین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

4- برنامه درسی دهم تجربی برای کنکور

احتمالاً فکر می‌کنین درس خوندن به روش کنکوری از پایه دهم خیلی زود باشه، اما این‌طور نیست! اکثر رتبه‌های برتر کنکور از همین پایه مطالعه کنکوری رو آغاز کردن.

حتی اگه دوست ندارین از سال دهم تست زدن رو شروع کنین، لازمه که برای تقویت دروس پایه تمام سعیتون رو بکنین. هر میزان که شما بتونین مطالب سال دهم رو مفهومی و دقیق‌تر یاد بگیرین، می‌تونین رتبه‌تون رو در کنکور تضمین کنین.

متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان توجهی به این موضوع نمی‌کنن و با تصور زود بودن درس خوندن از سال دهم برای کنکور، از انجام این موضوع مهم غافل میشن.

شما در پایه دوازدهم تجربی با حجم بیشتری از دروس در مدرسه روبه‌رو می‌شین. علاوه بر اون کلاس کنکور و آزمون‌های آزمایشی، بخشی از وقت شما رو به خودش اختصاص میده؛ با این تفاسیر زمان زیادی برای مطالعه دروس پایه نخواهید داشت!

پس از همین حالا دروس سال دهم تجربی رو تقویت کنین تا با آمادگی بیشتر به سال یازدهم و دوازدهم وارد بشین.

فاکتورهای مهم برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی

برنامه درسی باید بتونه دانش‌آموز رو به درس خوندن ترغیب کنه، نه اینکه از سر اجبار به کاری مشغولش کنه.

برای این که دانش‌آموز بتونه درس خوندن هدفمند و منظم داشته باشه، باید از برنامه‌ای اصولی پیروی کنه. دلایل زیادی برای برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی وجود داره؛ مثل: تغییر رشته در پایه دهم و … .

در ادامه ویژگی‌هایی که باعث میشن برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی به صورت اصولی طراحی و اجرا بشه رو، با هم مرور می‌کنیم:

فاکتورای مهم برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی

1- شخصی‌سازی شده و منحصربه‌فرد

استفاده از برنامه یکسان برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان درست نیست! برنامه درسی دهم تجربی باید برای هر فرد به صورت شخصی‌سازی شده و منحصربه‌فرد طراحی بشه.

دانش‌آموزان می‌تونن از برنامه‌های آماده برای ایده گرفتن استفاده کنن؛ اما بهتره که ساعت مطالعه و حجم دروس رو بر اساس توانایی‌هاشون تغییر بدن.

به عبارتی، بهتره که در برنامه‌ریزی تحصیلی به تمام ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان توجه بشه و برنامه‌ای متناسب با شرایط و خصوصیات هر فرد در نظر گرفته بشه.

یکی از خدمات گروه آموزشی پرش، برگزاری جلسات مشاوره تحصیلیه. دانش‌آموزان می‌تونن با شرکت در جلسات مشاوره تحصیلی و بالینی برنامه‌ریزی متناسب با ویژگی‌های خودشون داشته باشن.

2- تعیین ساعت مطالعه در برنامه درسی دهم تجربی

دانش‌آموزان مختلف بر اساس مقدار زمان آزادی که در طول روز دارن، ساعت مطالعه روزانه مختلفی رو در برنامه درسیشون تعیین می‌کنن.

از بین دانش‌آموزانی که سر یک کلاس درس می‌خونن، یک نفر با سه ساعت مطالعه در روز به بهترین نمرات می‌رسه، اما یکی دیگه باید برای کسب همون نمرات 5 ساعت درس بخونه.

قدرت حافظه و توانایی یادگیری افراد با هم متفاوته؛ با این شرایط طبیعیه که ساعت مطالعه روزانه هم بین اونا تفاوت داشته باشه.

یادتون باشه که در جدول برنامه‌ریزی دهم تجربی ساعت دقیق مطالعه‌تون رو وارد کنین تا در پایان هفته بتونین یک ارزیابی کلی از حجم درس خوندنتون داشته باشین.

3- رعایت تنوع درسی برای مطالعه

علاقه شما به درس شیمی دلیل مناسبی برای کنار گذاشتن مطالعه سایر دروس نیست!!

بدون شک تعادل در برنامه‌ریزی یک گام مهم در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم تجربیه. سعی کنین که در برنامه‌ریزی‌ درسی دهم تجربی، اولویت‌های مطالعه‌تون رو مشخص کنین؛ همه دروس اهمیت یکسانی در امتحانات ندارن، شما با یک اولویت‌بندی درست می‌تونین برنامه‌ریزی بهتری داشته باشین.

رسیدن به یک معدل خوب و آمادگی برای کنکور زمانی محقق میشه که تعادل مطالعه بین دروس مختلف رو رعایت کنین. برای برقراری این تعادل، باید مطالعه روزانه خودتون در برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی رو با ترکیبی از دروس عمومی و اختصاصی پر کنین.

بهتره دروس سنگین رو پشت سر هم مطالعه نکنین؛ با این کار کمتر خسته میشین و سطح یادگیری شما افت نخواهد داشت. به خاطر داشته باشین که نادیده گرفتن حتی یک درس، می‌تونه به مرور زمان افت تحصیلی به همراه داشته باشه.

4- در نظر گرفتن وقت استراحت

این که چند ساعت خودتون رو در اتاق حبس کنین و پشت سر هم چند کتاب درسی رو بخونین، نه‌ تنها اثر مثبتی نداره، بلکه باعث خستگی و دل‌زدگی هم میشه. یادتون باشه که شما ربات یا کامپیوتر نیستین!

خیلی از دانش‌آموزان دهم تجربی زمان زیادی رو صرف مطالعه می‌کنن؛ اما، در نهایت به خروجی خوبی در یادگیری مطالب درسی نمی‌رسن. استراحت مناسب باعث افزایش تمرکز دانش‌آموزان میشه. عاملی که تاثیر زیادی در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان داره.

برای مطالعه باکیفیت و موثر باید بین مطالعه دروس مختلف زمان کوتاهی رو برای استراحت کردن در نظر بگیرین. مثلاً بعد از ۹۰ دقیقه درس خوندن، حدود ۳۰ دقیقه استراحت کنین.

با این کار خستگی و خواب‌آلودگی رو از خودتون دور می‌کنین. پیشنهاد می‌کنیم برای رفع خستگی هنگام مطالعه، در زمان استراحت بین مطالعه دروس مختلف خوراکی‌های مقوی مثل میوه نوش جان کنین.

در این زمان کوتاه از محل مطالعه دور بشین و آبی به سر و صورت خودتون بزنین تا انرژی دوباره به شما برگردد.

5- تنظیم برنامه درسی انعطاف‌پذیر

برای هر برنامه‌ریزی درسی باید زمانی رو تحت عنوان زمان جبرانی در نظر بگیرین.

تصور کنین یک روز صبح با تب و گلو درد از خواب بیدار می‌شین و تا دو روز بعد به خاطر سرماخوردگی از برنامه جا می‌مونین؛ حالا باید این دو روز رو فراموش کنین؟ یا باید برنامه روزهای دیگه رو در فشرده‌ترین حالت ممکن پیش ببرین تا به همه مطالب برسین؟

هیچ کدوم از این کارا درست نیست؛ بهترین راه حل اینه که ساعاتی از روزهای پایانی هفته رو به عنوان زمان جبرانی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرین.

به این ترتیب برنامه‌ای منعطف دارین که در شرایط مختلف قابلیت تغییر و اجرا شدن داره.

یه برنامه درسی منعطف، همیشه قابل اجراست و این موضوع به شما کمک می‌کنه که به راحتی و در زمان درست قابل اجرا باشه.

در پایه دهم تجربی تستی درس بخونیم یا تشریحی؟

در سال یازدهم تجربی بهتره که اولویت رو به تشریحی درس خوندن بدین. هدف اول اکثر دانش‌آموزان این پایه رسیدن به یک کارنامه پر از نمرات عالیه؛ پس لازمه که در بهترین سطح از درس خوندن به روش تشریحی قرار بگیرین.

در پایه دهم تجربی تستی درس بخونیم یا تشریحی؟

اما بهتره که بدونین تشریحی و تستی درس خوندن دو عامل مهم در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دهم تجربیه.

دانش‌آموزان با تشریحی درس خوندن می‌تونن مفهوم کتاب رو به شکل بهتری درک کنن. تستی درس خوندن هم باعث افزایش سرعت عمل و دقت دانش‌آموزان میشه.

بد نیست از همین پایه به فکر آمادگی برای کنکور هم باشین. یادتون نره که در پایه دوازدهم وقت زیادی برای مطالعه و مرور دروس پایه ندارین؛ پس از همین حالا با کمی وقت گذاشتن برای تست‌زنی ذهن‌تون رو برای کنکور ورزیده کنین.

معرفی دروس دهم تجربی

کتاب‌های درسی که در پایه دهم تجربی با اونا سر و کار دارین، شامل ۱۵ درس میشه. اگه شما هم جزو اون دسته از دانش‌آموزان درس‌خونی هستین که برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی رو از تابستون شروع می‎‌کنن و به فکر پیش‌خوانی دروس هستن، باید کتاب‌های درسی رو از قبل در اختیار داشته باشین.

همچنین ممکنه گاها طبق شرایط خاصی به کتاب‌های درسی‌تون دسترسی نداشته باشین، در هر دو صورت جای نگرانی نیست. شما می‌تونین با دانلود pdf کتابای درسی دهم تجربی تمام کتاب‌ها رو در هر زمان و مکان، در اختیار داشته باشین.

این کتاب‌های درسی عبارتند از:

  1. فارسی 1
  2. عربی، زبان قرآن 1
  3. ریاضی 1
  4. نگارش
  5. فیزیک 1
  6. جغرافیای ایران
  7. شیمی 1
  8. آمادگی دفاعی
  9. زیست شناسی 1
  10. تفکر و سواد رسانه
  11. دین و زندگی
  12. کارگاه کارآفرینی و تولید
  13. زبان انگلیسی 1
  14. کتاب کار انگلیسی 1
  15. آزمایشگاه علوم تجربی 1

قبل از تنظیم برنامه‌ریزی دهم تجربی یک نگاه کلی به کتاب‌ها بندازین تا از کلیت کار خبر داشته باشین.

اگه درس خوندن برای کنکور رو هم مدنظر دارین، باید بدونین که دروسی مانند جغرافیای ایران، آمادگی دفاعی، تعلیمات ادیان الهی و اخلاق، کارگاه کارآفرینی و تولید و تفکر و سواد رسانه‌ای جزو منابع درسی دهم هستن ولی به عنوان منابع کنکور شناخته نمیشن.

برنامه درسی دهم تجربی برای دروس عمومی

دروس عمومی رشته تجربی شامل ادبیات، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی میشن. از کنکور ۱۴۰۲، این دروس از کنکور حذف شدن. اما برای امتحانات مدرسه باید مطالعه کنین. 

حتماً توقع دارین که روش مطالعه این دروس با هم تفاوت داشته باشه؛ در ادامه پیشنهاداتی برای مطالعه دروس عمومی دهم تجربی به شما ارائه می‌کنیم:

برنامه درسی دهم تجربی برای دروس عمومی

روش مطالعه درس ادبیات در پایه دهم تجربی

مهم‌ترین بخش برای مطالعه درس ادبیات، درک مطلب، معنی و مفهوم نظم و نثر یا همون قلمروی فکریه که در امتحانات تشریحی هم ۸ نمره رو به خودش اختصاص میده.

در سال‌های قبل حدود ۴۰ درس از سوالات ادبیات کنکور به این بخش اختصاص داشت؛ اما، با توجه به حذف دروس عمومی در کنکور این موضوع مفهوم خودش رو از دست داده. با توجه به تغییرات کنکور، متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان از مطالعه دروس عمومی غافل میشن.

موضوعی که تاثیر منفی در نمرات دانش‌آموزان در طول ترم داره. دانش‌آموزان عزیز باید با دقت زیادی دروسی مانند ادبیات رو مطالعه کنن؛ زیرا، این گروه از دروس عمومی نقش پررنگی در امتحانات ترم دانش‌آموزان داره و معدل شما رو بالا می‌بره.

بعد از قلمرو فکری باید سراغ قلمروی زبانی برید؛ ۷ نمره از سوالات امتحان تشریحی ادبیات شما از مباحث لغت، املا و دستور زبان طراحی میشه. ۵ نمره باقی‌مونده هم از قلمروی ادبی یعنی آرایه‌های ادبی و حفظ شعر مطرح میشه.

اگه به دنبال یک منبع کمک آموزشی خوب برای یادگیری کامل درس ادبیات هستین، بسته آموزش فارسی دهم پرش رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نحوه خوندن دین و زندگی برای دهم تجربی

کتاب دینی دو بخش متن درس و آیات رو دربرداره؛ یادگیری مفهوم آیات و ارتباط‌شون با بخشای مختلف متن، حل تست‌های درس دینی رو برای شما ساده‌تر می‌کنه.

برای آشنایی با نحوه طرح سوال و تست از این درس، بهتره که از منابع کمکی استفاده کنین؛ بسته دین و زندگی دهم پرش می‌تونه یکی از منابع خوب برای تقویت درس دین و زندگی دانش‌آموزان دهم تجربی باشه.

روش خوندن درس عربی برای دهم تجربی

در هر درس عربی با چهار بخش معنی لغات جدید، ترجمه متن درس، قواعد جدید و تمرینای اون روبه‌رو می‌شین. برای یادگیری قواعد این درس باید سرکلاس حسابی هوشیار باشین و جزوه‌ کاملی برای خودتون بنویسین.

البته اگه برای یادگیری به کمک احتیاج داشتین می‌تونین از بسته عربی دهم پرش استفاده کنین. این بسته با کتاب‌های کمک آموزشی و ویدئوهای آموزشی در رفع مشکلات درسی شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

نحوه مطالعه درس زبان در پایه دهم تجربی

اگه دایره لغت شما در درس زبان قوی باشه، قطعاً در قسمت درک مطلب و سوالات مربوط به ترجمه از سایر دانش‌آموزان قوی‌تر عمل می‌کنین. بعد از لغات باید سراغ یادگیری گرامر هر درس و حل تمرینات اون برین.

اکثر دانش‌آموزان لغات زبان انگلیسی رو در دفترچه‌ای جداگانه یادداشت می‌کنن و هر روز اونا رو مرور می‌کنن؛ آگاهی از لغات مترادف، متضاد و املای صحیح کلمات رو هم حین مطالعه در نظر داشته باشین.

یادتون باشه بسته زبان انگلیسی دهم پرش از منابع خوبیه که برای آموزش بهتر این درس به شما کمک می‌کنه.

برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی برای دروس تخصصی

دروس تخصصی پایه دهم تجربی شامل زیست‌شناسی و آزمایشگاه، شیمی، فیزیک و ریاضی میشه.

بهتره در برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی، برای مطالعه این دروس روش خاصی داشته باشین. در ادامه پیشنهاداتی برای نحوه مطالعه دروس تخصصی دهم تجربی به شما ارائه میدیم:

برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی برای دروس تخصصی

چگونه درس زیست‌شناسی دهم تجربی رو بخونیم؟

زیست‌شناسی یکی از مهم‌ترین دروس برای دانش‌آموزان رشته تجربیه که سوالاتش در کنکور با ضریب ۴ خودنمایی می‌کنن!

برای این که بتونین از پس تست‌های این درس بربیاین، بهتره که از همین پایه دهم خودتون رو آماده کنین.

برای مطالعه این درس در برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی وقت بیشتری اختصاص بدین. توجه به تصاویر کتاب، در کنار مرور و تکرار زیاد برای یادگیری نکته‌های مهم و ظریف درس زیست‌شناسی اهمیت ویژه‌ای داره.

برای اطمینان از مطالعه صحیح و باکیفیت لازمه که خودتون رو با تست زدن یا حل کردن سوالات کتاب کمک درسی ارزیابی کنین.

پیدا کردن نکات مشترک بین فصل‌های مختلف این کتاب شما رو برای حل تست‌های کنکور تجربی بیشتر آماده می‌کنه.

توجه داشته باشین که اصلی‌ترین و بهترین منبع برای درسی مثل زیست‌شناسی کتاب درسیه؛ اما برای حل تست و تمرین بیشتر قطعاً به کمک کتابای کمک‌درسی احتیاج خواهید داشت.

بسته زیست دهم تجربی پرش که شامل کتاب کمک درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشه، منبع خوبی برای تکمیل یادگیری درس زیست‌شناسی پایه دهم خواهد بود.

بهترین روش خوندن درس شیمی دهم تجربی کدومه؟

بعد از درس زیست‌شناسی، مهم‌ترین درس تخصصی برای دانش‌آموزای رشته تجربی، شیمی دهمه. کتاب شیمی هم مثل کتاب زیست‌شناسی باید جزء به جزء و دقیق مطالعه بشه.

تک تک تصاویر کتاب، نمودارها و واکنش‌ها باید مورد مطالعه قرار بگیره. مرور نام عنصرها و فرآیندهای مختلف باعث میشه که بهتر در ذهن شما حک بشن.

بهترین روش خوندن درس شیمی دهم تجربی کدومه؟

مثل درس زبان که دانش‌آموزان از دفترچه لغت برای مباحث حفظی استفاده می‌کنن، در درس شیمی هم می‌تونین از فلش کارت برای حفظ کردن واکنش‌ها و عناصر استفاده کنین.

اگه قصد دارین از حالا برای کنکور هم آماده بشین، علاوه‌ بر حل تمرین‌های کتاب کمی هم تست بزنین. فراموش نکنین که بسته شیمی دهم تجربی پرش با کتاب و دی‌وی‌دی آموزشی در یادگیری این درس به شما کمک می‌کنه.

چطور درس فیزیک دهم تجربی رو مطالعه کنیم؟

مباحثی که در فیزیک سال دهم تجربی آموزش می‌بینین، خیلی سخت و پیچیده نیستن. آشنایی با روش مطالعه فیزیک دبیرستان یادگیری این درس رو برای دانش‌آموزان راحت‌تر می‌کنه.

مباحث درس فیزیک کاملا پایه‌ای هستن و در صورتی که دانش‌آموزان این درس رو به صورت دقیق یاد بگیرن در سال‌های بالاتر عملکرد بهتری دارن.

دانش‌آموزان باید سر کلاس فیزیک جزوه بنویسن تا بعدا نکات مهم رو به صورت دقیق به خاطر بیارن و به مشکل برخورد نکنن.

خودتون رو با فرمول‌های رنگارنگ گیج نکنین و از روش‌های اصولی برای درس خوندن و حل مسئله استفاده کنین.

اگه نمی‌تونین دروس رو اون‌طور که لازمه از معلم یاد بگیرین، می‌تونین از دی‌وی‌وی‌های آموزشی فیزیک دهم تجربی پرش کمک بگیرین.

بسته‌های معلم خصوصی فیزیک دهم پرش با کمک ویدیوهای آموزشی و کتابای کمک درسی، مطالب موجود در کتاب فیزیک رو به خوبی به دانش‌آموزان آموزش میدن.

روش اصولی مطالعه درس ریاضی دهم تجربی کدومه؟

حتماً طبق تجربه‌ای که در این چند سال تحصیلی به دست آوردین، می‌دونین که برای تقویت درس ریاضی علاوه بر مطالعه درسنامه، به حل تمرین زیاد نیاز دارین.

انجام این اقدامات در شب امتحان امکان‌پذیر نیست؛ بهترین کار اینه که هر درس رو همون روزی که به شما تدریس شده مطالعه کنین و تمریناتش رو حل کنین.

روش اصولی مطالعه درس ریاضی دهم تجربی کدومه؟

مفاهیمی که در کتاب ریاضی دهم آموزش می‌بینین، تا دانشگاه با شما همراه هستن؛ پس آموزش پایه‌ای اونا اهمیت زیادی داره. در کلاس‌های ریاضی حاضر و هوشیار باشین و جزوه کاملی بنویسین.

کلاس‌های ریاضی رو مانند فرصتی برای یادگیری بهتر درس ببینین و نهایت استفاده رو از اون داشته باشین.

دانلود جدول برنامه‌ریزی دهم تجربی

همونطور که ذکر کردیم، نوشتن برنامه و عمل به اون بسیار حائز اهمیته. برای این منظور باید یک پلنر داشته یا از جداول پارت‌بندی شده استفاده کنین.

به جهت سهولت دسترسی دانش آموزان به چنین جداولی، لینک دریافت اون رو در ادامه قرار دادیم. توجه داشته باشین که می‌تونین از پلنر پرش که به روش بولت ژورنال تنظیم شده هم استفاده کنین.

در این دفتر برنامه‌ریزی، بخش‌های مختلفی طراحی شده تا شما تمامی برنامه‌های خودتون اعم از مطالعه، ورزش، تفریح، رژیم غذایی، استراحت، مرور و… رو در اون ثبت کنین.

برای تهیه پلنر مورد بحث و برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی می‌تونین شماره‌تون رو در کادر مربوطه وارد کنین و منتظر تماس مشاورین ما باشین.

جدول برنامه‌ریزی دهم تجربی
جدول برنامه‌ریزی دهم تجربی (روزانه)
جدول برنامه‌ریزی دهم تجربی (ماهانه)

چند نکته برای برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

آشنایی با برنامه درسی دهم تجربی می‌تونه دانش‌آموزان رو با سبک مطالعه درست در این پایه آشنا کنه. دانش‌آموزان با اطلاع از شیوه برنامه‌ریزی، می‌تونن از افت تحصیلی در این پایه جلوگیری کنن.

بسیاری از دانش‌آموزان این سوال رو در ذهن خودشون دارن که روزی چند ساعت درس بخونیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و سوالات دیگه بهتره که دانش‌آموزان از تمام نکات برنامه‌ریزی اطلاع کامل داشته باشن.

ما در این قسمت مهم‌ترین نکات برنامه‌ریزی سال دهم رو بررسی می‌کنیم.

چند نکته برای برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

تنظیم ساعت مطالعه در برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

افزایش ساعت مطالعه موضوعیه که باید قدم به قدم انجام بشه و برای گرفتن یک نتیجه عالی باید بر طبق برنامه باشه. بهتره تایم‌های مطالعاتی ۷۵ دقیقه‌ای با زمان‌های استراحت ۱۵ دقیقه‌ای باشه.

بالا بردن کیفیت مطالعه

علاوه بر بالا بردن ساعات مطالعه در این پایه لازمه کیفیت مطالعه رو هم بالا ببریم و این کار فقط با ساعات مطالعاتی طولانی حاصل نمی‌شه.

نکاتی وجود داره که با رعایت‌شون در حین مطالعه می‌تونین کیفیت مطالعه خودتون رو افزایش بدین. یکی از این روش‌ها نکته برداری در هنگام مطالعه‌ست.

زمانی که در حال مطالعه هستین مباحث و نکات مهم رو خلاصه برداری کنین تا به هنگام مرور راحت تر باشین. همچنین می‌تونین در کتابتون زیر قسمتای مهم رو خط بکشین یا رنگی کنین.

یکی دیگه از نکاتی که رعایتش در مطالعه لازمه، مرتبط کردن مباحث کتاب با یکدیگه‌ست. برای مثال بعد از خوندن مبحثی از کتاب، سعی کنین ارتباط اون رو با مباحث دیگه پیدا کنین.

پیش خوانی و پس خوانی از روش‌های دیگه افزایش کیفیت مطالعه‌ست. برای پیش خوانی چند دقیقه قبل از شروع درس نگاهی به تیترای مبحث مورد نظر داشته باشین تا به هنگام تدریس عملکرد بهتری از خودتون نشون بدین.

پس خوانی هم بعد از اتمام تدریس معلم انجام میشه. به این صورت که بعد از تدریس معلم، مطالب رو روزنامه‌وار می‌خونین تا توی ذهنتون ثبت بشه.

[irp posts=”238″ name=”آموزش بهترین روش‌های درس خواندن”]

تقویت مهارت‌های تست زنی در برنامه درسی دهم تجربی

داشتن مهارت تست زدن یعنی این که در مدت زمان کوتاه، مطالبی که مطالعه کردین رو به خاطر بیارین و در قالب تست بتونین به سوال مطرح شده پاسخ بدین. کتاب تست مناسب کتابیه که متناسب با سطح شما باشه.

یعنی نه خیلی سخت باشه که نتونین به سوالات اون پاسخ بدین؛ و نه خیلی راحت باشه که ذهن شما رو به چالش نکشه.

تقویت مهارت‌های تست زنی

اگه داوطلب در بین ۱۰ تست از کتابی که به عنوان منبع تست استفاده می‌کنه به ۶ تا ۷ تست بتونه پاسخ بده این کتاب مناسبی به عنوان منبع تسته.

اما اگه کتاب تست شما طوری باشه که بتونین به همه سوالات اون پاسخ بدین، برای شما بسیار راحته و چیزی به اطلاعات شما اضافه نمی‌کنه.

در مقابل اگه از بین ۱۰ تست نتونین هیچکدم از سوالات پاسخ رو بدین، مشخصه که این کتاب در سطح شما نیست و برای شما سنگینه.

نوشتن یک برنامه‌ریزی کامل و دقیق

بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌تونن برنامه‌ریزی دقیقی برای خودشون پیاده‌سازی کنن. این دسته از دانش‌آموزان حتی با وجود داشتن برنامه مشخص، در اکثر مواقع نمی‌تونن به اجرای برنامه‌های خودشون پایبند باشن.

باید بدونین برنامه‌ای درست و اصولیه که متناسب با ویژگی‌های فردی شما طراحی بشه.

گروه آموزشی پرش این امکان رو برای دانش‌آموزان دهمی فراهم کرده که با شرکت در جلسات مشاوره علاوه‌ بر دریافت راهنمایی‌های درست تحصیلی بتونن یک برنامه‌ریزی دقیق برای درس خوندن داشته باشن.

داشتن برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کنه که بتونین تمام مباحث درسیتون رو به صورت کامل مرور و جمع‌بندی کنین.

نوشتن یه برنامه‌ریزی کامل و دقیق

اینکه هم ساعت مطالعاتی مشخص داشته باشین و هم بتونین کیفیت مطالعه‌تون رو حفظ کنین و مهم‌تر اونکه زمانی رو برای تست زنی مباحث خونده شده در نظر بگیرین یکی از مواردیه که نشون می‌ده شما تا چه اندازه به برنامه‌ریزی احتیاج دارین.

داشتن برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کنه تا بتونین تمام مباحث دروس رو به طور کامل مرور و جمع بندی کنین. شما حتی می‌تونین با داشتن برنامه درسی دهم تجربی، می‌تونین مباحث سال یازدهم رو هم مطالعه کنین و از رقبای خودتون سبقت بگیرین.

یادگیری انواع تکنیک‌های تست زنی

سال دهم شروع فرایند کنکوره. دانش‌آموزان باید در این سال در کنار یادگیری مفهومی مطالب، با تکنیک‌های تست‌زنی هم به صورت دقیق آشنا بشن.

آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی مثل تکنیک ضربدر منها، تکنیک‌های حجمی، نیمه حجمی، زمان‌دار و پوششی به موفقیت بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کنه. 

بهتره که دانش‌آموزان هنگام تست‌زنی نکات مهم هر تست رو برای خودشون به صورت جداگانه بنویسن؛ چون انجام این کار، به مرور و جمع‌بندی مجدد مطالب کمک زیادی میکنه.

اجرای مداوم برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

امیدواریم با مطالعه این مقاله از چالش‌های دانش‌آموزان پایه دهم تجربی مطلع شده باشین و بتونین با موفقیت ازشون عبور کنین.

به خاطر داشته باشین که برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی شاید در روزهای اول کمی سخت و عجیب باشه، اما به مرور زمان می‌تونه شما رو از شر استرس شب امتحان رها کنه.

اجرای مداوم برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی

اگه بتونین برنامه‌ درسی دهم تجربی رو بر اساس اصول و ویژگی‌های صحیح تنظیم کنین، تا پایان سال همزمان به سمت دو هدف تحصیلی مهم پیش می‌رین؛ یکی از این دو هدف کارنامه درسی خوب و اون یکی آمادگی برای کنکوره.

دقت کنین که اجرا کردن برنامه از طراحی اون خیلی سخت‌تره؛ در طول مسیر رسیدن به هدف، خودتون رو با هیچ کس دیگه‌ای مقایسه نکنین و تمرکز خودتون رو فقط روی هدف منعطف کنین.

درصورتی که برای برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی به کمک یا راهنمایی احتیاج دارین، شماره تماستون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین تا مشاوران گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن.

همچنین شما می‌تونین برای آموزش روش برنامه‌ریزی درسی دهم انسانی، ریاضی و تجربی، از مطالب مجله آموزشی پرش استفاده کنین.

بهتره از پایه دهم تجربی آمادگی برای کنکور رو شروع کنین. سعی کنین درس‌ها رو به صورت مفهومی آموزش ببینین تا در دروس پایه تقویت بشین. به این ترتیب برای یادگیری دروس یازدهم و دوازدهم هم آمادگی بیشتری خواهید داشت.

تمرین کردن و ارزیابی با آزمون از این پایه که دیگه کنکوری محسوب میشین الزامیه.

بله؛ اگه بتونین در برنامه‌ریزی پایه دهم تجربی حل تست رو تمرین کنین، در ایام نزدیک به کنکور سرعت بیشتری برای تمرین کردن خواهید داشت. در واقع با این کار دروس پایه رو کامل‌تر یاد می‌گیرین و با پایه قوی‌تری وارد سال تحصیلی یازدهم میشین.

برای افزایش ساعت مطالعه باید از طریق روش تدریجی اقدام کنین؛ یعنی به مرور زمان و قدم به قدم برای بالا رفتن ساعت مطالعه تلاش کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

45 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی دهم تجربی»

  1. آواتار امیرمحمد
    امیرمحمد

    سلام
    وقت بخیر
    من کلاس نهم رو با معدل ۱۹.۷۰ قبول شدم.
    امسال هم رشته تجربی زدم و باید بگم که علاقه ی خودم بود و به اجبار خانواده این کار رو نکردم.
    ولی درس هایی مثل شیمی و ریاضی رو خیلی سخت متوجه میشم و وقتی هم میخوام برنامه ریزی کنم که درس بخونم واقعا نمیدونم باید چطور و چند ساعت و به چه صورت درس بخونم و این باعث شده فشار روحی خیلی زیادی داشته باشم و همیشه مضطرب باشم و ترس این رو دارم که نتونم تجربی رو ادامه بدم و جلوی خانواده شرمنده بشم.
    واقعا ممنون میشم ی کمکی در این خصوص بهم بکنید.

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام آقا امیرمحمد 🙏🏻🙌
      خب معدلت که خوبه و خیلی خوبه که به علاقت توجه کردی. اصلا نگران نباش. همه دانش آموزایی که وارد دهم میشن با این مشکلات روبرو هستن. طبیعیه که حجم درسها زیاد شده و تو یه کم سردرگم شدی. به یه برنامه ریزی جدید نیاز داری و همینطور باید تست زدن هم شروع کنی. چون دیگه کنکوری محسوب میشی. مشاورین ما میتونن برای برنامه ریزی درسی راهنماییت کنن. شماره تلفنت رو داخل باکس شماره سایت وارد کن تا زود باهات تماس بگیریم و در این مورد تا اول کار هستی بیشتر راهنماییت کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد