برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

هرساله دانش آموزان در پایه ششم و زمانی که می‌خواهند به پایه هفتم بروند، همچنین در پایه نهم به دهم می‌توانند در آزمونی که با نام آزمون تیزهوشان برگزار می‌شود، شرکت کنند. اما برای شرکت در این آزمون لازم است آمادگی‌هایی کسب کنید که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدارس نمونه‌ای در سراسر کشور وجود دارند که برنامه‌های ویژه ای جهت کشف استعداد برای دانش آموزانی که روند یادگیری آن‌ها سرعت زیادی دارد ارائه می‌دهند. در پاسخ به این سوال که چگونه برای تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟ برنامه‌هایی طراحی شده‌اند. این برنامه ها برای به چالش کشیدن دانش‌آموزان به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که از سطح استاندارد کلاس و مطالب درسی تائید شده توسط آموزش و پرورش فراتر هستند.

در مورد برخی از کودکان، زمانی که کودکی سرعت یادگیری و رشد بیشتری نسبت به بقیه همسالان خورد دارد و این بسیار مشهود باشد، در انجام تکالیف مدرسه عالی باشد و به سرعت مباحث جدید را یاد بگیرد، این کودکان را می‌توان آماده برای آزمون تیزهوشان دانست. فقدان محرک‌های فکری و مطالب چالش برانگیز در کلاس درس می‌تواند منجر به احساس بی حوصلگی یا بی‌علاقگی این دسته از دانش آموزان به یادگیری شود.
به همین دلیل، بسیاری از معلمان و مربیان استفاده از ابزارهای مختلفی را برای ارزیابی دانش آموزان جهت شرکت در برنامه‌های تیزهوشان و استعدادهای درخشان، از جمله مصاحبه، جلسات، و آزمون‌های کتبی توصیه می‌کنند‌. مدارس و برنامه‌های تیزهوشان می‌توانند بر اساس معیارهای خاص خود انتخاب کنند که از کدام آزمون برای سنجش دانش آموزان استفاده کنند، اما همه آن‌ها یک هدف دارند و آن ایجاد سنجش دقیق هوش کودک شما و سرعت یادگیری او می‌باشد. دانش‌آموزان نیز لازم است تا برای پذیرش در این مدارس، برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان داشته باشند. در ادامه این مطلب هر آن چه که باید در این باره بدانید، به شما خواهیم گفت.

پادکست آموزش برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست آموزش برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

در ابتدای بحث درباره برنامه‌ریزی برای آزمون تیزهوشان باید بگوییم که تدوین یک برنامه‌ریزی جامع و کامل از ضروریات یک شروع بی نقص است. برنامه‌ریزی بی قاعده برای شما هیچ کارایی ندارد و همچنین باید به گونه‌ای باشد که شما را به آن پایبند کند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چگونه برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان کنیم؟

پیش از آشنایی با تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان بهتر است بدانید تست‌های تیزهوشان از این جهت خاص و مهم هستند که دنبال به چالش کشیدن آموخته‌های کودک شما نیستند و در واقع اصلا کاری به آنچه که دانش آموز یاد می‌گیرد، ندارند. این آزمون‌ها به دنبال کشف استعدادها و قدرت تشخیص در کودک هستند. حال سوال مهم این است که چگونه برای قبولی در تیزهوشان برنامه‌ریزی کنیم؟

بدیهی است که مهم‌ترین رکن قبولی در این مدارس، داشتن یک برنامه‌ریزی درسی مناسب برای تیزهوشان است. دانش‌آموز با داشتن برنامه منظم و سازماندهی شده، شالوده موفقیت خود را فراهم می‌کند. در این مطلب به طور کامل به آموزش برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان پرداختیم. تنها کافی است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات لازم برای برنامه ریزی درسی تیزهوشان را دریابید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

آمادگی برای آزمون تیزهوشان

جهت شروع به آماده کردن فرزند برای شرکت در آزمون تیزهوشان و کشف استعدادهای او باید با آمادگی مناسب شروع کرد. وقتی بچه‌ها با قالب و سوالات تست آشنا شوند از اضطراب آن‌ها در حین آزمون کاسته می‌شود‌. در نتیجه می‌توانند روی سوالات بهتر تمرکز کنند و راحت‌تر پاسخ صحیح را بیابند و همچنین عملکرد خود را در آزمون بهبود ببخشند. همچنین داشتن یک دفتر برنامه‌ریزی برای تیزهوشان می‌تواند کمک بسیار زیادی به موفقیت آن‌ها در این آزمون کند.

در این مقاله چند راهکار برای آمادگی قبل از آزمون‌ تیزهوشان و استعدادهای درخشان را توصیه می‌کنیم‌:

آمادگی برای آزمون تیزهوشان

1.انجام تست‌های آزمایشی

حل تست‌های آزمایشی برای داوطلبان آزمون‌ تیزهوشان بسیار مهم و در نتیجه آزمون تاثیرگذار است. اولین مزیت آن‌ها شباهت سوالات به آزمون واقعی است. به یاد داشته باشید که آزمون‌ تیزهوشان و استعدادهای درخشان، آزمونی برای وسعت دانش فرزند شما نیست. بلکه این آزمون برای تقویت مهارت‌های استدلال و درک او می‌باشد.

این بدان معنی است که سوالات آزمون تیزهوشان با هر چیزی که در مدرسه آموزش داده می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود. دومین مزیت تست‌های آزمایشی این است که در پایان مطالعه درس‌هایتان می‌توانید شروع به شبیه سازی محدودیت‌های زمانی آزمون واقعی کنید. این باعث می‌شود تا بتوانید در هنگام آزمون تیزهوشان واقعی، زمان خود را مدیریت کنید.

از آنجایی که این تست‌ها اغلب بسیار طولانی هستند، برای شما مفید است که بتوانید نشستن در یک آزمون کامل را تمرین کنید.

2.تدوین یک برنامه مطالعاتی

همه ما زمانی که برای انجام کارهایی که پیش رویمان قرار دارند آماده باشیم، عملکرد بهتری در انجام آن کار خواهیم داشت. بنابراین به شدت توصیه می‌شود که حداقل از 2 هفته قبل برای آزمون آماده شوید. برای استفاده بهینه از زمان مطالعه، زمانبندی هر مطالعه را کوتاه توصیه می‌کنیم. توجه کنید که برنامه ریزی درسی تیزهوان کمی نسبت به برنامه‌ریزی برای دروس مدرسه، متفاوت است.

همچنین توصیه می‌شود درسی را که در هر روز یاد می‌گیرید در همان روز سریعا مطالعه کنید. این باعث می‌شود تا آن درس در حافظه شما تثبیت شود و فراموش نشود. بهتر است با نزدیک شدن به روز آزمون تیزهوشان فرزندتان با انواع سوالات آزمون آشنا ‌شود. این قبیل موارد می‌تواند به شما کمک کند تا پاسخ درستی برای این سوال که چگونه برای تیزهوشان برنامه‌ریزی کنیم، پیدا کنید.

زمان‌بندی آزمون تیزهوشان 1403-1404

زمان‌بندی آزمون تیزهوشان 1402-1403

یکی از موارد مهم که دانش آموزان قبل از انجام هر کاری برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید در نظر بگیرند، زمان ثبت نام و شناسایی میزان زمان برای خواندن منابع، برای آمادگی در آزمون تیزهوشان است. هر ساله زمان ثبت نام در آزمون تیزهوشان از اواسط فروردین شروع شده و حدودا تا پایان این ماه ادامه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

برای برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان چه کار کنیم؟

برای برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان چه کار کنیم

برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان 1403-1404، یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزانی است که در این سال باید خود را برای آزمون آماده کنند. توصیه ما برای کمک به مدیریت زمان این دسته از دانش‌آموزان، تهیه یک دفتر برنامه‌ریزی برای تیزهوشان است.

مدت زمانی که برای مطالعه در اختیار دارید و همچنین منابعی که باید مطالعه کنید، را برای خود بنویسید. سپس مطالعه خود را بر اساس آن سازماندهی کنید. در ادامه به برخی از گام‌ها جهت تدوین برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان اشاره شده است:

1. به سبک خودتون برنامه‌ریزی کنید

یکی از مهم‌ترین ارکان در برنامه ریزی درسی تیزهوشان، شناخت خود و برنامه‌ریزی مطابق با شرایط خودتان است. ابتدا بهتر است مشخص کنید که چه ساعاتی از روز بازدهی بیشتری برای مطالعه دارید، چند ساعت از روز را می‌توانید به مطالعه اختصاص دهید و با مطالعه چه منابعی راحت‌تر هستید. پس از تعیین این موارد می‌توانید برای نوشتن یک برنامه متناسب با خودتان اقدام کنید.

2. منابع درسی خود را مشخص کنید

اگر با یک برنامه‌ریزی عالی که شامل منابع مناسبی است، شروع کنید، در واقع می‌توانید زمان کمتری را صرف مطالعه برای امتحان خود کنید. فهرستی از موضوعاتی که باید پوشش دهید و زمانی که قرار است آنها را مورد مطالعه قرار دهید، تهیه کنید. برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان را هر چه زودتر شروع کنید (معمولا چند هفته قبل از آزمون) و مشخص کنید که برای ادامه مسیر روزانه به چه مقدار زمان برای مطالعه نیاز دارید.

3. یک جدول برنامه‌ریزی درست کنید

بعد از انجام مراحل بالا برای خود یک جدول برنامه ریزی درسی درست کنید. توجه کنید که تهیه جدول برنامه ریزی برای تیزهوشان نهم به دهم با جدول برنامه‌ریزی برای تیزهوشان ششم، متفاوت است.

زیرا دروس، شرایط تحصیل، نحوه برگزاری آزمون و مدیریت زمان برای دانش‌آموزان این دو پایه، کاملا با هم متفاوت است. برای داشتن یک برنامه درسی مطابق با پیه تحصیلی و شرایط خود می‌توانید از مشاوران مجرب پرش کمک بگیرید.

4. هوشمندانه‌تر درس بخوانید

به جای اینکه همه جزوه‌های خود را حفظ کنید، آنچه را که مطالعه می کنید اولویت‌بندی کنید. اولویت‌بندی شما باید به این گونه باشد: آنچه قطعا در آزمون تیزهوشان خواهد آمد، سپس آنچه احتمالا در آزمون تیزهوشان می‌آید و در نهایت آنچه ممکن است در آزمون تیزهوشان بیاید. به این ترتیب، اگر وقت شما تمام شود، می‌دانید که حداقل موارد ضروری را پوشش داده‌اید.

5. نمونه سوالات آزمون سال‌های قبل را تمرین کنید

در برنامه ریزی درسی تیزهوشان، تمرین نمونه سوالات آزمون سال‌های قبل را بگنجانید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی با آزمون و سوالات آن آشنا شده و به سرعت به سوالات تکراری در آزمون تیزهوشان پاسخ دهید.

نکات مهم برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

برای آن که به درستی بتوانید پاسخ سوال «چگونه برای قبولی در تیزهوشان برنامه‌ریزی کنیم؟» را دریافت کنید، بهتر است ابتدا نکات مطالعاتی در برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان را بدانید. این نکات عبارتند از:

نکات مهم برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

  • مطالعه را برای فرزند خود به یک موضوع سرگرم کننده تبدیل کنید و برای تشویق او به ادامه مطالعه می‌توانید از بازی استفاده کنید. این بازی‌ها می‌تواند چالش‌های تصویری یا بازی‌ با اشکال باشد.
  • نمونه تست‌های مناسب با سطح فرزند خود را تهیه کنید و بخشی از برنامه ریزی مطالعاتی او را به حل این تست‌ها اختصاص دهید. برخی از دانش آموزان ممکن است با مفهوم سوال و تست چند گزینه ای آشنا نباشند. این به این دلیل است که برای نخستین بار است که می‌خواهند در این قبیل آزمون‌های تستی شرکت کنند. بنابراین نمونه سوالات چند گزینه ای و تکنیک‌های تست زنی را حتما در برنامه مطالعه فرزند خود بگنجانید.
  • به حفظ روحیه مثبت در فرزند خود اهمیت دهید. به جای اینکه به فرزندتان بگویید که چقدر مهم است که در آزمون قبول شود، با توضیح اینکه آزمون تیزهوشان میزان باهوشی او را نشان می‌دهد، مثبت اندیشی و حفظ روحیه مثبت را در او تقویت کنید.

چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟

چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم

قبولی در مدارس تیزهوشان آرزوی بیشتر دانش‌آموزان و والدین است. قبولی در تیزهوشان مسیر رسیدن به دانشگاه‌های برتر کشور را راحت‌تر می‌کند. این موضوع برای دانش‌آموزان نهمی که تا دو سه سال آینده کنکور را در پیش دارند مهم‌تر است. همانطور که می‌دانید آزمون تیزهوشان از دو بخش تحلیلی و تحصیلی تشکیل شده که هر دوی آن‌ها هوش و استعداد، سرعت، دقت و توانایی تحلیل افراد را بررسی می‌کنند.

حل همه سوالات شاید کار سختی باشد اما غیر ممکن نیست. تکنیک‌هایی وجود دارد که با رعایت آن‌ها از همین حالا می‌توانید یکی از صندلی مدارس برتر را متعلق به خود بدانید. با ما همراه باشید تا از نکات ویژه برای کسب نمره عالی در بخش تحلیلی و تحصیلی آشنا شوید:

گام اول؛ تقویت مهارت‌های تحلیلی

همانطور که گفتیم، بخشی از سوالات آزمون تیزهوشان به تست‌های تحلیلی مربوط می‌شود. شاید از خود بپرسید که مهارت‌های تحلیلی به چه معناست؟ به زبان ساده، شما باید از خلاقیت‌تان برای حل سوالات استفاده کنید. برخی از افراد فکر می‌کنند این موضوع به هوش انسان‌ها بر می‌گردد و هوش و استعداد تغییرپذیر نیست.

اما تحقیقات دانشمندان نشان داده که توانایی‌های مغز وابسته به محیط تغییر می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید، تکرار و تمرین است. انجام موارد زیر به شما کمک می‌کند تا خلاقیت‌تان را رشد و پرورش دهید و در هر نوع آزمونی بدرخشید:

  • فعال باشید، چه سر کلاس چه هنگام درس خواندن! از معلم سوال بپرسید. حتی می‌توانید خودتان را جای معلم بگذارید و به دوستانتان درس توضیح دهید. خجالت را کنار بگذارید تا موفق شوید.
  • حل مسائل هوش به ویژه هنگامی که به ریاضیات آمیخته باشد به شدت روی عملکرد ذهن اثر می‌گذارد.
  • به جزئیات توجه کنید، مثلا نام، شماره تلفن یا حتی چهره را به دقت بررسی کرده و به خاطر بسپارید.
  • بخشی از زمان خود را به یادگیری مهارت‌های جدید اختصاص دهید، هر چیزی که خودتان به آن علاقه دارید. اگر به طور مستمر عمل کنید، پس از گذشت سه یا چهار ماه در حرفه مورد نظر استاد می‌شوید!

گام دوم؛ خوب درس بخوانید

برای کسب نمره عالی در بخش سوالات تحصیلی لازم است که به ریز ترین جزئیات کتاب توجه کنید. عکس‌ها، جدول‌ها، تعاریف، حتی نشان‌های جمع و قیدها نیز منبع مناسبی برای طراحان آزمون هستند تا حسابی دانش‌آموزان را گیج کنند. البته باید نحوه مطالعه هر درس را نیز به خوبی یاد بگیرید. مثلا با اینکه درس ریاضی و فیزیک شبیه به هم هستند اما نحوه مطالعه آن‌ها شبیه به هم نیست.

درک مفهوم مسائل اولین قدم در حل مسائل فیزیک است. با اینکه فیزیک فرمول‌های بسیار زیادی دارد و ترکیبی از مفاهیم حفظی و تحلیلی است، اما بازهم درک مفاهیم در اولویت هستند. بهتر است نکات مهم را بنویسید و در کلاس‌های درس حضور موثری داشته باشید. سوال پرسیدن از دبیر را نیز فراموش نکنید.

برای درس ریاضی لازم نیست چیزی را حفظ کنید، مسیر رسیدن به آن فرمول را یاد بگیرید تا به مفهوم آن پی ببرید. نکات مهم را یادداشت کنید. در کلاس حضوری فعال داشته باشید. مهم‌ترین اصل در یادگیری ریاضی به ویژه برای داوطلبین آزمون تیزهوشان تکرار و تمرین روزانه است. اگر روزانه تنها 5 تست حل کنید، به راحتی درصد 100 را کسب می‌کنید.

جمع بندی درباره برنامه‌ریزی درسی تیزهوشان

دانش آموزانی که متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان هستند و قصد دارند که در این آزمون قبول شوند، با یک برنامه‌ریزی اصولی و منظم و همچنین یادگیری تکنیک‌های مطالعاتی و تست زنی می‌توانند در آزمون تیزهوشان قبول شوند. در این مقاله سوال چگونه برای تیزهوشان برنامه‌ریزی کنیم؟ را پاسخ دادیم.

جهت تدوین برنامه‌ریزی درسی برای تیزهوشان مطابق با شرایط و سبک مطالعه خود تنها کافی است همین حالا از خدمات مشاوره آنلاین پرش استفاده کنید. مشاورین مجرب گروه آموزشی پرش در هر لحظه آماده کمک به شما برای موفقیت تحصیلی‌تان هستند.

این آزمون زمانی که فرزند شما در پایه قبل مشغول به درس خواندن است برگزار می‌شود.

مطالعه برای این آزمون باید تا حدی فراتر از کلاس‌ها و کتاب‌های درسی باشد.

برای انتخاب منابع مطالعاتی در سطح  تیزهوشان ابتدا باید سطح خود را بسنجید و سپس اقدام به تهیه منابعی بالاتر از سطح کتاب درسی خود کنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد