برنامه‌ریزی تحصیلی ابتدایی

برنامه‌ریزی تحصیلی ابتدایی

وقتی حرف از برنامه‌ریزی کردن برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی میشه، یک سوال به ذهن همه می‌رسه: مگه چقدر درس و مبحث توی این دوره وجود داره که به برنامه روزانه دانش‌آموز ابتدایی نیاز باشه؟! اصلاً نباید از برنامه‌ریزی دوره ابتدایی تعجب‌ کنین؛ اتفاقاً باید این رو بدونین که بچه‌ها از همین سن‌وسال نظم داشتن، زمان‌بندی و اولویت‌بندی بین کارها رو آموزش می‌بینن.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

داشتن برنامه‌ریزی تحصیلی دوره ابتدایی، به مرور زمان عادت به زمان‌بندی و مسئولیت‌پذیری رو توی دانش‌آموزان تقویت می‌کنه. یعنی با کمک برنامه‌ریزی دوره ابتدایی هم به پیشرفت تحصیلی فرزند خودتون کمک می‌کنین و هم ویژگی‌های اخلاقی مثبت رو توی اون پرورش می‌دین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دانش‌آموزان دوره ابتدایی با عادت کردن به برنامه‌ریزی درسی، توی سال‌های تحصیلی بعدی به‌خصوص متوسطه و کنکور، نسبت به بقیه موفق‌تر میشن. این همون چیزیه که آرزوی خیلی از پدر و مادرهاست. ریز و درشت اهمیت برنامه‌ریزی تحصیلی ابتدایی رو توی این مقاله با هم بررسی می‌کنیم تا بتونین بهترین برنامه روزانه دانش‌آموز ابتدایی رو طراحی کنین.

اهمیت برنامه‌ریزی درسی مقطع ابتدایی

همون‌طور که گفتیم برنامه‌ریزی از دوره ابتدایی باعث میشه که عادت به برنامه تحصیلی و مطالعه منظم توی دانش‌آموز شکل بگیره. البته به همون اندازه که این برنامه می‌تونه برای دانش‌آموز مفید باشه، می‌تونه روی روحیه اون هم اثرات منفی داشته باشه!

اگه اصول و روش‌های درست برای تنظیم برنامه روزانه دانش‌آموز ابتدایی رو رعایت نکنین، هم اثرات منفی روی روند مطالعه و یادگیری دانش‌آموز می‌ذاره، هم باعث دل‌زدگی و بی‌میلی اون هم میشه! پس برای اینکه با نتایج معکوس رو به رو نشین، اهمیت برنامه‌ریزی برای بچه‌های ابتدایی رو دست کم نگیرین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

آموزش هدف‌گذاری به کودکان با برنامه‌ریزی

هدف اصلی از برنامه‌ریزی درسی مقطع ابتدایی، اینه که دانش‌آموز با زندگی منظم و اولویت‌بندی بین کارها آشنا بشه. باید این هدف رو به نوعی با علاقه‌ها و استعدادهای دانش‌آموز ترکیب کنیم تا انگیزه کافی رو برای ادامه مسیر به اون منتقل کنیم.

فقط توی این حالته که می‌تونیم بچه‌های 7 تا 12 ساله رو به انجام کاری به جز بازی و سرگرمی تشویق کنیم. کم کم اجرای برنامه برای بچه‌ها با اشتیاق همراه میشه و به‌ مرور برنامه‌ریزی کردن به یکی از ویژگی‌های شخصیتی اون تبدیل میشه.

یاددادن هدف‌گذاری به کودک با برنامه

فاکتورهای مهم طراحی برنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی

شاید طراحیبرنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی برای شما ساده به نظر برسه، ولی اینجوری نیست! باید اصول و ویژگی‌های خاصی رو موقع تنظیم برنامه توی نظرتون داشته باشین تا دانش‌آموز رو از درس خوندن زده نکنه.

توی هر کاری باید از افراط و تفریط دوری کرد. پس نه باید برنامه رو جوری طراحی کنین که فرزندتون از درس زده شه، نه باید به شکلی طراحی بشه که انجام یا عدم انجامش تفاوت نداشته باشه.

اجرایی و واقع‌گرایانه بودن برنامه

اولین ویژگی که موقع برنامه‌ریزی تحصیلی دوره ابتدایی باید بهش اهمیت بدین، اینه که برنامه‌ای واقع‌بینانه طراحی کنین. یعنی برای هر دانش‌آموز بر اساس توانایی شخصی و شرایط خاص خودش برنامه‌ریزی کنین؛ نه این که ساعت‌های طولانی رو به امید مطالعه حجم بیشتری از دروس توی هر روز بذارین.

قابل اجرا بودن برنامه

برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر

همیشه توی زندگی اتفاقات غیر قابل‌ پیش‌بینی می‌افته که برنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی رو به هم می‌ریزه. این اتفاق می‌تونه یک مهمون سرزده باشه یا چند روز سرماخوردگی و مریضی. برنامه‌ریزی‌های استاندارد همیشه زمان‌هایی رو برای جبران عقب‌افتادگی‌ها خالی می‌ذارن. روزهای آخر هفته می‌تونه زمان خوبی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها باشه.

توجه به نیازهای درسی

هر دانش‌آموز توی درس‌های خاصی قوی‌تره و در مقابل برای یادگیری بعضی از اون‌ها هم ضعف داره. قبل از طراحی برنامه‌ریزی تحصیلی دوره ابتدایی باید نقاط ضعف و قدرت دانش‌آموز رو شناسایی کنین. با داشتن این اطلاعات، درس‌هایی که نقطه‌ضعف دانش‌آموزن، بیشتر توی برنامه بهشون توجه میشه تا به مرور و با تمرین بیشتر به سطح خوبی برسن.

توجه به نیازهای درسی

توجه به نیازهای غیردرسی

مطالعه بی‌وقفه هر کسی رو از درس خوندن بیزار می‌کنه؛ چه برسه به دانش‌آموزان بازیگوش دوره ابتدایی! توی برنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی، باید توجه ویژه‌ای به بازی و استراحت اون‌ها بشه. تقریباً بعد از هر یک ساعت درس خوندن باید زمان حدودی نیم ساعته رو برای استراحت تنظیم کنین. بهتره که زمان‌های استراحت با کارهای مورد علاقه دانش‌آموز پر بشه.

توجه به علایق فردی دانش‌آموز

یک برنامه‌ریزی استاندارد به علاقه‌های فردی دانش‌آموز توجه ویژه‌ای داره. بهتره که زمان‌های استراحت و تفریح دانش‌آموز رو با فعالیت‌های مورد علاقه اون پر کنین تا انگیزه کافی برای پایبندی و ادامه دادن به برنامه رو داشته باشه. مثلاً بازی کامپیوتری، کار با تبلت یا کارتون دیدن، می‌تونه از فعالیت‌های موردعلاقه یک دانش‌آموز دوره ابتدایی باشه.

جلوگیری از خلل موقع اجرای برنامه

اگه رسیدن به هدف برنامه‌ریزی برای شما اهمیت داشته باشه، نباید اجازه بدین چیزی توی مسیر حواس‌تون رو از هدف پرت کنه. تداوم اجرای برنامه باعث میشه که به یک عادت همیشگی تبدیل بشه و توی آینده به‌صورت ناخودآگاه اجرا بشه. پس بدون توجه و مقایسه دیگران، به مسیر ادامه بدین و به هدف فکر کنین.

معمولاً بچه‌هایی که سه هفته اول برنامه‌ریزی دوره ابتدایی رو اجرا می‌کنن، از پس ادامه مسیر هم بر میان و موفق میشن با نظم و زمان‌بندی هماهنگ بشن. پس اوایل راه توجه بیشتری به دانش‌آموزتان داشته باشین تا کم کم همه چیز به عادت تبدیل شده و طبق روال پیش بره.
توی این قسمت از مقاله، روش‌ها براتون آورده شده که بتونین با چالش‌های احتمالی موقع اجرای برنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی رو به رو بشین.

بررسی نتایج حاصل از برنامه‌ریزی

بدون ارزیابی کردن نمی‌تونین از کیفیت کارهایی که تا این لحظه انجام دادین مطلع بشین. می‌تونین بررسی نتایج برنامه‌ریزی تحصیلی دوره ابتدایی رو آخر هر هفته یا ماه انجام بدین. چک کردن نتایج پرسش‌ها و امتحان‌های کلاسی می‌تونه توی ارزیابی کیفیت مطالعه دانش‌آموز به شما کمک کنه.

در صورت نیاز تغییر روند برنامه‌ریزی

اگه نتایجی که از ارزیابی گرفتین طبق تصورات شما نباشه، احتمالاً یکی از این دو تا اشکال توی روند برنامه‌ریزی و مطالعه وجود داره: یا نحوه برنامه‌ریزی شما برای دوره ابتدایی اشتباه بوده یا دانش‌آموز از زیر کار در رفته! در هر حال نباید از ادامه راه ناامید بشین؛ روند برنامه‌ریزی خودتون رو برای ادامه سال تحصیلی تغییر بدین و روحیه خودتون رو حفظ کنین. شاید توی ادامه راه لازم بشه که چند بار دیگه این تغییرات رو اجرا کنین تا بهترین سبک از برنامه و مطالعه رو پیدا کنین.

تغییر روند برنامه‌ریزی

برنامه درسی ابتدایی پایه اول

پایه اول ابتدایی به‌ عنوان اولین قدم‌هایی که دانش‌آموز برای خوندن و نوشتن برمی‌داره، یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلیه. نه‌ تنها خود دانش‌آموز، حتی خانواده اون هم باید توی این پایه از روش مطالعه درست مطلع باشن تا دانش‌آموز از درس و مدرسه بیزار نشه.

استفاده از شعر و داستان، رنگ‌های جذاب و ایده‌های خلاقانه برای نوشتن و خوندن، بچه‌ها رو به درس خوندن تشویق می‌کنه. پکیج‌های معلم خصوصی اول پرش با زیباترین تصویرسازی‌ها دانش‌آموزان رو جذب کتاب و درس می‌کنن. این پکیج‌ها که کاملا مناسب با روحیات دانش‌آموزان ابتدایی طراحی شده، بهترین انتخاب برای تقویت مهارت اون‌هاست.
برای کسب اطلاعات بیشتر، کافیه شماره تماس خودتون رو توی بخش ارتباط با مشاورین ما وارد کنین تا بتونین مشاوره تخصصی بگیرین.

برنامه درسی ابتدایی پایه دوم

مباحثی که توی کتاب‌های پایه دوم ابتدایی تدریس میشه، نسبت به سال قبل برای دانش‌آموزان و حتی والدین اون‌ها تازگی داره. برای این که بتونین از پس آموزش صحیح این پایه بربیایین، بهتره که از کتاب‌های کمک‌ آموزشی یا فیلم‌های آموزشی کمک بگیرین. پکیج معلم خصوصی دوم پرش می‌تونه توی این زمینه به شما کمک کنه.

برنامه درسی ابتدایی پایه سوم

سوم ابتدایی همون پایه تحصیلیه که دانش‌آموزان رو با چالش جدول ضرب روبه‌رو می‌کنه. درس ریاضی توی این پایه نسبت به بقیه درس‌ها سخت‌تره و نیازه که توی برنامه روزانه دانش‌آموزان ابتدایی، به اون توجه بیشتری بشه. استفاده از روش‌های جدید تدریس توی این پایه تحصیلی کمک زیادی به یادگیری دانش‌آموز می‌کنه. دی‌وی‌دی‌‌های آموزشی سوم پرش ویدیوهای آموزشی متنوعی داره که با جدیدترین روش‌ها تدریس شده.

برنامه درسی ابتدایی پایه چهارم

توی پایه چهارم ابتدایی با 7 کتاب درسی سروکار دارین که برای مطالعه اون‌ها بهتره از کتاب‌های کمک‌آموزشی هم کمک بگیرین. دانش‌آموزانی که قصد تحصیل توی مدارس تیزهوشان رو دارن، باید از همین پایه درس خوندن رو خیلی جدی‌تر از بقیه هم‌کلاسی‌هاشون ادامه بدن.

دانش‌آموزان پایه چهارم اون‌قدر با محیط درس و مدرسه خو گرفتن که ارزش برنامه‌ریزی و اجرای اون رو بدونن. فقط احتیاج به کمی کمک و پشتیبانی دارن تا با حجم بیشتر درس روبه‌رو بشن. این پشتیبانی می‌تونه با استفاده از پکیج معلم خصوصی چهارم پرش شکل بگیره.

برنامه درسی ابتدایی پایه پنجم

درس‌های ریاضی و علوم از اون درس‌هایین که توی پایه پنجم ابتدایی برای دانش‌آموزان سخت و چالش‌برانگیزن. شاید آموزش‌های کلاس‌های حضوری یا آنلاین برای بچه‌ها کافی نباشه و نیاز به کمی نیرو محرکه و تمرین بیشتر داشته باشن.

دی‌وی‌دی علوم پنجم پرش یا به‌ طور کلی بسته معلم خصوصی پایه پنجم پرش از بهترین و کامل‌ترین بسته‌های آموزشیه که برای پایه پنجم ابتدایی طراحی شدن. کتاب‌های کمک‌آموزشی پرش که با زیباترین و جذاب‌ترین تصویرسازی‌ها طراحی شدن و ویدیوهای آموزشی اون که با شیوه‌های نوین آموزشی ضبط شدن، یادگیری دروس پنجم ابتدایی رو برای دانش‌آموزان جذاب‌تر می‌کنه.

برنامه درسی ابتدایی پایه ششم

پایه ششم به‌عنوان آخرین پایه از دوره ابتدایی، برای دانش‌آموزان خیلی حساس و جدیده. این سال اولین سالیه که دانش‌آموزان با مفاهیم آزمون و تست روبه‌رو میشن. بهتره که روش‌های تست زدن رو باید در کنار کتاب‌های کمک آموزشی به دانش‌آموزان آموزش بدین. پکیج معلم خصوصی چهارم پرش می‌تونه توی این زمینه به دانش‌آموز کمک کنه.

خیلی از دانش‌آموزان هم توی این پایه تحصیلی برای ورود به مدارس تیزهوشان یا مدرسه‌های خاص دیگه‌ای که توی نظرشون دارن تلاش می‌کنن. از اونجایی که برای ورود به بعضی از مدارس باید یک آزمون ورودی بدین، لازمه که برنامه‌ریزی درسی ششم با دقت بیشتری انجام بشه.

سخن پایانی درباره برنامه‌ریزی تحصیلی ابتدایی

هر چیزی که توی سنین کودکی آموزش می‌بینین، حتی اگه کاملاً اشتباه باشه هم توی گوشت و استخوان شما می‌مونه! ذهن دانش‌آموزان پایه ابتدایی مثل یک کاغذ سفید و تمیزه؛ معلم‌ها مثل خودکار و محتواهای آموزشی همون مطالبین که روی این کاغذ نوشته میشن.

برنامه‌ریزی تحصیلی دوره ابتدایی کمک می‌کنه که این کاغذ سفید به‌جای خط‌خطی شدن با نوشته‌های مفید پر بشه. برنامه‌ریزی درسی ابتدایی باید طوری طراحی بشه که درس خوندن رو به جزئی از کارهای همیشگی دانش‌آموز تبدیل کنه و مانع بازی و سرگرمی اون هم نشه.

اینجوری به فرزندان خودتون آموزش می‌دین که از همون اول، برای آینده‌شون برنامه داشته باشن تا بتونن توی زندگی خودشون موفق بشن.

شما می‌تونین با رعایت اصول برنامه‌ریزی درسی برای کودکان، اون‌ها رو علاقه‌مند به درس خوندن و یا انجام فعالیت‌های خودتون طبق برنامه کنین، که توی این مطلب به صورت کامل با اون آشنا شدین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد