برنامه‌ریزی درسی هفتم

برنامه‌ریزی درسی هفتم

اگه دنبال برنامه‌ریزی درسی هفتم هستین، خوبه بدونین؛ پایه هفتم همون سالیه که دانش‌آموزان برای اولین بار، قدم به مقطع متوسطه میذارن. هفتمی‌ها توی این پایه تحصیلی با درس‌های جدید، حال‌ و هوای متفاوت برگزاری کلاس و روش‌های تدریس جدید آشنا میشن.

شاید مواجه شدن با این مفاهیم و روش‌های نو، در اوایل سال تحصیلی برای گروهی از دانش‌آموزان خوشایند نباشه؛ اما چیزی که اون‌‌ها رو از این دلزدگی دور می‌کنه، برنامه‌ریزی درسی پایه هفتمه.

برنامه‌ریزی برای درس خوندن در کلاس هفتم به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که با استفاده مفید از زمانشون، به بالاترین سطح از بهره‌وری تحصیلی برسن.

برای آموزش ترفند‌های برنامه‌ریزی درسی هفتم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

تقسیم‌بندی زمان برای رسیدگی به همه کارهایی که باید انجام بدین، مهم‌ترین مزیت برنامه‌ریزی درسی هفتمه. اگه از برنامه‌ریزی برای درس خوندن در پایه هفتم استفاده کنین، برای مطالعه، حل تمرین و مرور دروس، وقت کافی خواهید داشت. البته همه این موارد به شرطی اجرا میشن که قدم به قدم با برنامه پیش برین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت برنامه‌ریزی درسی کلاس هفتم

در پایه هفتم، دو کتاب درسی عربی و زبان انگلیسی به برنامه دانش‌آموزان اضافه میشه. ممکنه آشنا شدن با مباحث این دو درس، علی‌الخصوص برای دانش‌آموزانی که قبلا تجربه‌ای توی یادگیری این دروس نداشتن، کمی گیج‌کننه و مبهم باشه. از اون‌جایی که این دوتا درس به عنوان درس‌های تفهیمی و تحلیلی شناخته میشن، نیازه که برای یادگیری صحیح اون‌ها از برنامه‌ریزی درسی هفتم استفاده کنین.

البته در نظر داشته باشین برنامه‌ریزی درسی کلاس هفتم، برای یادگیری بهتر و مطالعه مفیدتر در تمام دروس پایه هفتم به شما کمک می‌کنه.

دانش‌آموزان در کلاس هفتم وارد مقطع جدیدی میشن؛ بدون شک متناسب با شرایط مقطع جدید باید سبک درس خوندن متفاوت‌تری رو تجربه کنن. بهتره که دانش‌آموزان عزیز حتی قبل از ورود به مقطع متوسطه اول، دروس سال هفتم رو طبق برنامه‌ریزی اصولی پیش‌خوانی کنن؛ زیرا این کار به عملکرد بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کنه.

علاوه بر این موارد شما با اجرای برنامه‌ریزی از همین پایه، یادگیری یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی رو تمرین می‌کنین. با برنامه‌ریزی درسی پایه هفتم یاد می‌گیرین که چطور بین کارهای روزانه‌تون، تعادل زمانی برقرار کنین و با اولویت‌بندی کردن به اجرای همه اون‌ها برسین.

نحوه برنامه‌ریزی درسی برای کلاس هفتم

برای طراحی بهترین برنامه‌ریزی پایه هفتم باید ۷ نکته زیر رو در نظر داشته باشین.

تنظیم برنامه‌ درسی هفتم طبق واقعیت‌ها

زمان تنظیم برنامه درسی هفتم باید کاملاً واقع‌بین باشین. اگه پیش خودتون فکر کردین که از شنبه، روزی ۸ ساعت درس می‌خونین و هر شب راس ساعت ۱۱ شب می‌خوابین، یعنی یک برنامه‌ تخیلی طراحی کردین! حقیقت اینه:

«شنبه‌ای که به اون فکر کرده بودین، هیچ‌وقت قرار نیست از راه برسه!»

برای برداشتن اولین قدم، اول باید توانایی‌های امروز خودتون رو در درس خوندن و یادگیری به صورت واقع‌بینانه در نظر بگیرین؛ بعد با کمک برنامه‌ریزی درسی کلاس هفتم، برای تقویت و ارتقاء اون‌ها تلاش کنین. اگه بتونین این مراحل رو طی کنین، برنامه‌ای بر اساس واقعیت طراحی خواهید کرد.

هیچ‌وقت ضررهای یک برنامه درسی غیرواقعی رو دست کم نگیرین! چنین برنامه‌ای ممکنه به روحیه شخص صدمه بزنه و انرژی لازم رو برای ادامه مسیر از بین ببره؛ پس برنامه‌های درسی غیرواقعی نه ‌تنها مفید نیستن، بلکه ممکنه به عاملی برای افت تحصیلی دانش‌آموز هم تبدیل بشن.

تنظیم برنامه ریزی درسی واقع بینانه

تصور کنین که در برنامه‌ریزی درسی، روزی ۸ ساعت درس خوندن رو (که البته فراتر از توانایی‌های شماست)، برای خودتون تعیین کردین. حالا هر روز از این برنامه عقب میفتین و مدام انرژی و انگیزه خودتون رو به‌ خاطر این عقب موندن از برنامه از دست میدین! طبیعیه که با این شرایط درس خوندن به کاری طاقت‌فرسا برای دانش‌آموز تبدیل بشه و از همه چیز دلزده بشه.

پس اهمیت واقع‌بینانه بودن و قابل اجرا بودن برنامه درسی رو دست کم نگیرین.

افزایش تدریجی ساعت مطالعه روزانه

همونطور که گفتیم قراره با دید واقع‌گرایانه برای تقویت درس خوندن برنامه‌ریزی کنین؛ پس نباید توقع داشته باشین که به محض برنامه‌ریزی کردن، همه چیز به یک باره پیشرفت کنه و بهبود داشته باشه! واضحه که با تمرین و تکرار بیشتر میشه به نتیجه بهتری رسید؛ پس نیازه که کمی بیشتر از قبل درس بخونین تا به نمرات بهتر برسین.

برای ارتباط با مشاورین پرش و دریافت برنامه‌ریزی تحصیلی، کافیه همین حالا شماره‌تون رو در کادر بالا وارد کنین👆🏻

برای افزایش ساعت مطالعه روزانه‌تون باید از روش تدریجی استفاده کنین؛ یعنی اگه هدف شما اینه که در روز دو ساعت بیشتر از همیشه درس بخونین، توی قدم اول به مدت یک هفته هر روز نیم ساعت بیشتر از روزهای قبل برای درس خوندن زمان صرف کنین.

به مرور زمان این نیم ساعت رو به یک ساعت تبدیل کنین و قدم قدم به هدفتون نزدیک بشین. این افزایش تدریجی به شما کمک می‌کنه که به مطالعه روزانه بیشتر عادت کنین؛ تا جایی که به جزئی از درس خوندن هر روزتون تبدیل بشه.

اگه به صورت ناگهانی این دو ساعت رو به برنامه درسی‌تون اضافه کنین، به احتمال زیاد به اون پایبند نمی‌مونین! پس قدرت افزایش تدریجی ساعت مطالعه رو دست کم نگیرین.

تنظیم برنامه درسی منعطف برای شرایط اضطراری

هنگام طراحی برنامه‌ریزی پایه هفتم باید حواستون به اتفاقات پیش‌بینی نشده هم باشه. یعنی باید زمانی رو برای جبران عقب موندن از برنامه‌ریزی درسی‌تون در نظر بگیرین. این عقب موندن از برنامه می‌تونه ناشی از سرماخوردگی، مهمونی‌های خانوادگی، امتحان‌های کلاسی و یا هر چیز دیگه‌ای باشه که وقت شما رو پر می‌کنه.

معمولاً روزهای پایانی هفته که مدارس تعطیل هستن، وقت خوبی برای جبران کردنه. پس حتماً از این روزها مثل همون «روز مبادا» کمک بگیرین و به‌عنوان زمان جبرانی از اون‌ها بهره ببرین.

تنظیم برنامه درسی هفتم منعطف

همچنین گذشته از در نظر گرفتن زمان جبرانی، شما باید موارد دیگه‌ای رو هم برای شرایط اضطراری مورد توجه قرار بدین. برای مثال فرض کنین که می‌خواین در تابستونی که سال ششم رو به اتمام رسوندین، برای خوندن درس‌های پایه هفتم برنامه‌ریزی کنین.

در این صورت شما نیازمند داشتن فایل کتاب‌های درسی هفتم هستین. برای داشتن فایل این کتاب‌ها تنها کافیه به دانلود pdf کتاب های درسی هفتم بپردازین. با داشتن فایل PDF کتاب‌های درسی هفتم، شما می‌تونین در هر زمان و مکانی به درس خوندن بپردازین و نگرانی از این بابت نداشته باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

پرهیز از مقایسه خود با دیگران

خیال نکنین اگه ۴ ساعت در روز درس بخونین، در مقایسه با همکلاسی‌تون که روزانه ۲ ساعت درس می‌خونه، قوی‌تر هستین! مقدار بیشتر ساعت مطالعه صرفاً دلیلی برای موفقیت دانش‌آموزان نیست؛ باید دست از مقایسه کردن خودتون با دیگران بردارین!

هر دانش‌آموز بر اساس توانایی‌های خودش، حجم خاصی از دروس رو در زمان مشخصی آموزش می‌بینه و به خاطر می‌سپاره. یادتون باشه که هر کس نتیجه زحمات خودش رو در کارنامه پایان سال می‌بینه؛ پس به جای تمرکز روی مسائل حاشیه‌ای، روی بهبود روش درس خوندن‌تون و برنامه‌ریزی پایه هفتم متمرکز بشین.

ارزیابی کیفیت مطالعه در پایان هر هفته

حتماً اینو قبول دارین که همه دانش‌آموزان هر روز درس می‌خونن؛ اما آیا همه اون‌ها می‌تونن در امتحان نمره خوبی کسب کنن؟! جواب این سوال منفیه! این امتحان و ارزیابیه که میزان یادگیری هر دانش‌آموز رو می‌سنجه، اما برای موفقیت در امتحانات، باید روش درستی رو برای مطالعه کردن انتخاب کنین. روخونی کردن و نگاه کردن به کلمات کتاب نمی‌تونه مطالعه مفیدی برای شما باشه!

ارزیابی کیفیت مطالعه در پایان هر هفته

بهتره هر هفته خودتون این ارزیابی رو انجام بدین، تا از بابت کیفیت نحوه درس خوندنتون مطمئن بشین. این ارزیابی می‌تونه با کمک حل سوالات کتاب کمک ‌درسی یا حتی توضیح دادن درس به خودتون روبه‌روی آینه انجام بشه. درس خوندن به‌ صورت گروهی هم می‌تونه برای یادگیری عمیق مطالب درسی به دانش‌آموزان کمک کنه.

یادتون باشه قبل از حضور در جلسه امتحانات میان‌ترم یا پایان‌ترم، باید نمونه سوالات امتحانی هفتم رو حل کنین؛ با این کار هم با نحوه طرح سوالات و مباحث مهم امتحانی آشنا میشین و هم نقطه‌ ضعف‌های درسی‌تون رو تشخیص میدین.

برای پیدا کردن یک کتاب کمک درسی خوب، خودتون رو بین منابع مختلف گیج نکنین؛ شما می‌تونین با یک تیر چند نشون بزنین!! اگه سراغ بسته آموزشی هفتم پرش برین، کامل‌ترین منبع آموزشی رو برای خودتون دست و پا کردین. این بسته‌ها که شامل کتاب‌های کمک‌درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشن، یادگیری دروس مختلف پایه هفتم رو برای شما بسیار ساده‌تر می‌کنن.

اگه نیاز دارین در لحظه از معلمتون سوال بپرسین، می‌تونین از کلاس‌های آنلاین هفتم که در سایت پرش لایو برگزار میشه، استفاده کنین. با آموزش آنلاین هفتم بدون صرف وقت و هزینه اضافی تمام مباحث درسی این پایه تحصیلی رو به طور کامل آموزش می‌بینین.

اجرای مداوم برنامه درسی هفتم و جلوگیری از توقف اون

مداومت و تکرار در اجرای برنامه‌ریزی، از شروط اصلی موفقیته. بهتره که دانش‌آموزان به اجرای برنامه‌ریزی تحصیلی‌شون پایبند باشن. معلومه که اگه دو روز در هفته رو طبق برنامه پیش برین و بعد از اون یک هفته همه قول‌ها و قرار‌ها رو فراموش کنین، هیچ وقت به نتیجه دلخواهتون نمی‌رسین.

دانش‌آموزان باید سعی کنن به برنامه‌ تحصیلی‌شون متعهد باشن و خستگی و انرژی منفی رو در این مسیر از خودشون دور کنن.

اجرای مداوم برنامه درسی هفتم و جلوگیری از توقف آن

استفاده از برنامه درسی هفتم، زمانی روی نمرات و نحوه درس خوندن شما تاثیر می‌ذاره که براتون به یک عادت همیشگی تبدیل شده باشه. شاید اوایل راه کمی خسته و دل‌زده بشین؛ اما وقتی به روزهای امتحان نزدیک میشین، خودتون هم از اینکه برای درس خوندن از برنامه درسی هفتم استفاده کردین، لذت می‌برین.

چون دقیقاً توی همین روزهاست که شما از قبل آماده هستین و شب قبل از امتحان با خیال راحت روی تخت‌تون می‌خوابین؛ اما دوستاتون باید شب تا صبح با استرس بیدار باشن تا بتونن همه مطالب درسی رو مطالعه کنن!

زمان استراحت برای درس خوندن در پایه هفتم

برنامه‌ریزی درسی هفتم، نظم رو به دانش‌آموزان آموزش میده؛ اما این نظم به معنای از بین رفتن تفریح و استراحت نیست! در برنامه‌ریزی درسی‌تون برای پایه هفتم باید زمانی رو با عنوان زمان استراحت، بین مطالعه دو درس مختلف در نظر داشته باشین.

یکسره درس خوندن هم خسته‌کننه است و هم کارآیی شما رو کاهش میده. پیشنهاد می‌کنیم حدود نیم ساعت وقت استراحت، بین مطالعه دو درس در نظر داشته باشین. تفریح و مدیریت زمان مهم‌ترین اصلیه که هر دانش‌آموزی باید به اون توجه کنه.

یعنی مثلاً بعد از دو ساعت مطالعه درس ریاضی، حدود 30 دقیقه از محل درس خوندنتون دور بشین؛ آبی به سر و صورتتون بزنین، کمی دراز بکشین یا خودتون رو به صرف یک ظرف میوه خوشمزه مهمون کنین. بعد از این استراحت کوتاه با انرژی و سرحال سراغ مطالعه درس بعدی برین که در برنامه‌ریزی‌تون قرار دادین.

زمان استراحت برای درس خواندن در پایه هفتم

علاوه بر اون اگه به خواب بعدازظهر عادت دارین، حداکثر یک ساعت از بعدازظهر رو برای خوابیدن صرف کنین. خوابیدن بیشتر از این مقدار، باعث به هم ریختن ساعت خواب شب میشه؛ پس پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر از یک ساعت نخوابین. برنامه‌ریزی درسی کم کم شما رو به خوابیدن در ساعت معینی از شب و بیدار شدن در ساعت معینی از صبح عادت میده؛ این عادت همون نظمیه که بارها درباره اون صحبت کردیم.

برنامه‌ریزی طبق نقاط ضعف و قوت

اگه نسبت به خودتون شناخت خوبی نداشته باشین، هیچ وقت موفق نمی‌شین! بسیاری از دانش‌آموزان از اینکه با نقاط قوت و ضعفشون رو به رو بشن، می‌ترسن. اما برای رسیدن به موفقیت لازمه نقاط ضعف و قوت خودتون رو ارزیابی کنین و به راه‌ حل درست برسین.

انجام این کار گام مهمی برای موفقیت در برنامه‌ریزی و مسیر تحصیلیه. بهتره برنامه خودتون رو طوری تنظیم کنین که در جهت ارتقای نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف باشه. اگه شما مهارت خوبی در حل مسائل ریاضی دارین، روتین روزانه برای خودتون تعیین کنین و چند ساعت از روز رو به حل تمرین اختصاص بدین. برای اصلاح نقاط ضعف باید زمان بیشتری صرف کنین.

بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل ترس از نقاط ضعف از همون ابتدا تصمیم به حذف درس می‌گیرن. این کار به هیچ وجه درست نیست. شما تازه پایه هفتم هستین و زمان زیادی دارین. روی نقاط ضعف زمان بذارین تا حداقل بتونین سوالات آسون و متوسط رو حل کنین. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بسیار مفید هستن. با ما همراه باشین.

گام اول؛ روی نقاط ضعف گیر نکنین

توجه به نقاط ضعف خوبه، اما نباید همه تمرکز و زمانتون رو صرف اون کنین. تمرکز بر نقاط ضعف، شما رو در مسیر نزولی قرار میده. عزت نفس شما رو کاهش میده و در نهایت نسبت به آینده ناامید میشین. حقیقت اینه که هیچ کس کامل نیست.

ما از شما می‌خوایم که در جهت اصلاح نقاط ضعف گام بردارین اما تمام زندگیتون رو خرج اون‌ها نکنین. اولین قدم برای اصلاح نقاط ضعف، شناسایی این نقاطه. پیشنهاد می‌کنیم که به ترتیب زیر عمل کنین:

  • کارهای گذشته خودتون رو بررسی کنین. فهرستی از کارهای روزانه تهیه کنین و احساسات خودتون رو از انجام دادنشون بنویسین. وقتی ریاضی می‌خونین چه احساسی دارین؟ چه نمره‌ای در اون کسب می‌کنین؟ همه این موارد رو یادداشت کنین.
  • دریافت بازخورد از معلم‌ها، یکی از موثرترین راه‌ها برای شناسایی نقاط ضعف محسوب میشه. معلم‌ها شناخت خوبی از دانش‌آموزان دارن و بر اساس عملکردشون در کلاس درس می‌تونن راهنمایی‌های خوبی ارائه بدن.
  • حالا یک برنامه درست طراحی کنین. انتظار تغییر یک شبه نداشته باشین. باید قدم به قدم پیش برین. در نهایت هم این تغییر رو به عنوان یک روتین بپذیرین و به اون متعهد باشین.

گام دوم؛ نقاط قوت رو شناسایی کنین

همه ما در انجام برخی از کارها توانمندیم. هیچ کسی نیست که اظهار کنه من نقطه قوت ندارم! اگه به چنین چیزی فکر می‌کنین احتمالا خوب نگشتین. یکی از دلایلی که افراد نقاط قوتشون رو دست کم می‌گیرن، تمرکز روی نقاط منفیه. ممکنه چند سال طول بکشد تا نقطه قوت‌تون رو پیدا کنین.

نقاط قوت را شناسایی کنید

این وظیفه شماست که در طول ۷ سال تحصیلی بفهمین به چه درسی بیشتر علاقه دارین. این سوالات رو از خودتون بپرسین: من توی چه کاری خوبم؟ از خوندن کدوم درس بیشتر لذت می‌برم؟ تمرکزم رو باید کجا خرج کنم؟

گام سوم؛ حداکثر توان رو به کار بگیرین

حالا که به این مرحله رسیدین و نقاط ضعف و قوتتون رو به خوبی شناختین، بهتره سراغ برنامه‌ریزی برین. اما قبل از اون به یاد داشته باشین که موفقیت توی هر کدوم از این موارد نیازمند تلاش خیلی زیاده. شما باید حداکثر پتانسیل و توان خودتون رو برای موفقیت به کار بگیرین.

به پیشرفت فکر کنین نه کمال. زندگی مدام در حال بهبوده. راحت باشین، اما خودتون رو به چالش بکشین. عملکرد خودتون رو به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه مقایسه کنین. خودتون رو با خودتون مقایسه کنین نه با دیگران! اگه به کمک نیاز داشتین، حتما بیان کنین. هیچ‌کس نمی‌تونه کارهای بزرگ رو به تنهایی انجام بده! گزارش‌های خودتون رو به صورت مکتوب دربیارین و از اشتباهاتتون درس بگیرین.

در میون گذاشتن برنامه با دیگران

گفتیم که برنامه شما باید منعطف باشه و در صورت پیش اومدن یک کار فوری و غیرمنتظره، قابلیت جبران داشته باشه؛ توجه داشته باشین که این به این معنا نیست که شما قدرت نه گفتن خودتونو از دست بدین یا برای مثال، هر زمان که یکی از دوستان و آشناهاتون از شما خواست که با اون به فلان کافه برین، برنامه خودتون رو سریعا تغییر بدین!

قطعا استراحت و تفریح نیازه و این باعث میشه که انگیزه شما تقویت و خستگی از تنتون خارج بشه. البته برای برنامه‌های غیردرسی‌تون هم باید برنامه‌ریزی داشته باشین.

برای اینکه دائما مجبور به توضیح برنامه‌هاتون نباشین، برنامه‌ریزی درسی خودتون رو با اطرافیانتون به اشتراک بذارین؛ حتی می‌تونین تصویر برنامه رو براشون بفرستین! در این صورت خانواده، دوستان و آشناهاتون، قبل از این‌که برنامه‌ای با شما بچینن، کارهای شما رو در نظر می‌گیرن. این امر موجب میشه که شما هم به قول معروف وسوسه نشین و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده پیش برین.

توجه به بودجه‌بندی‌ها

برای داشتن یک برنامه‌ریزی بهتر و تقسیم زمان به صورت مناسب، باید به بودجه‌بندی امتحانات توجه ویژه داشته باشین. اطلاع از تعداد سوالات مربوط به هر درس، مباحث مهم‌تر، زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به دروس مختلف و… می‌تونه به شما کمک کنه که برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشین.

تلاش شما باید بر این باشه که تمامی مباحث رو به خوبی مطالعه کنین؛ اما در صورت کمبود وقت، از دبیرتون درباره بودجه‌بندی جدید بپرسین.

نمونه برنامه‌ریزی کلاس هفتم

برای این که بتونین ذهن خودتون رو روی برنامه درسی پایه هفتم متمرکز کنین، بهتره که همه چیز رو روی کاغذ یاد‌‌‌داشت کنین. ما توی این قسمت، جدول برنامه‌ریزی کلاس هفتم رو برای شما قرار دادیم.

شما می‌تونین با دانلود فایل زیر، کار‌های خودتون رو طبق زمان‌بندی مشخص انجام بدین. انجام این کار باعث میشه مطالعه هیچ درسی در برنامه شما حذف نشه و شما بتونین تمام کار‌های خودتون رو طبق برنامه‌ریزی مشخص انجام بدین.

با مشاورین پرش برنامه تحصیلی خودت رو داشته باش!

تا اینجا درباره اهمیت برنامه‌ریزی تحصیلی صحبت کردیم. همه افراد از این موضوع اطلاع دارن که سال هفتم سال پایه است؛ بنابراین، آشنایی با اصول درست درس خوندن در این سال به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان در سال‌های بالاتر کمک می‌کنه.

دانش‌آموزان گروه آموزشی پرش می‌تونن با حضور در جلسات مشاوره‌های تحصیلی که به صورت هفتگی برگزار میشه یک برنامه‌ریزی درست برای درس خوندن داشته باشن. درس خوندن طبق برنامه‌ریزی به موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کنه.

چطوری به برنامه‌ریزی کلاس هفتم خودمون پایبند باشیم؟

توجه به زمان‌ استراحت و زمان‌های جبرانی، اجرای مداوم برنامه‌ریزی کلاس هفتم رو برای شما راحت‌تر می‌کنه. برای پایبندی به برنامه درسی هفتم حتماً به اهداف کوتاه مدت توجه داشته باشین و به ازای رسیدن به هر هدف کوتاه مدت به خودتون پاداش بدین.

این سیستم انگیزه شما رو برای درس خوندن بالا می‌بره و کمک می‌کنه که طعم رسیدن به هدف رو بچشین. با برنامه‌ریزی پایه هفتم، هم در پایان سال تحصیلی بهترین نمرات رو کسب می‌کنین و هم خودتون رو به مهارتی عالی عادت میدین.

چطور به برنامه‌ریزی کلاس هفتم خود پایبند باشیم؟

اگه از همین اولین سال ورود به مقطع متوسطه، برنامه‌ریزی کردن رو به خوبی یاد بگیرین، توی روزهای کنکور خیلی راحت‌تر از دانش‌آموزان دیگه حجم زیاد دروس رو مدیریت می‌کنین. پس با این دید برنامه‌ریزی درسی کلاس هفتم رو جدی بگیرین و برای پیاده‌سازی اون مصمم باشین.

اگه برای طراحی برنامه درسی کلاس هفتم به کمک احتیاج دارین، شماره تماس خودتون رو از طریق کادر «ارتباط با ما» وارد کنین. مشاوران تحصیلی گروه آموزشی پرش با شما تماس می‌گیرن و راهنمایی‌هایی که نیاز دارین رو در اختیارتون قرار میدن.

ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی درسی هفتم خوب چیه؟

  1. هدف‌گذاری:
    برنامه‌ریزی درسی خوب، باید با هدف گذاری صحیح و دقیق شروع بشه تا دانش‌آموزان بتونن به سمت اهدافشون در مسیر درست حرکت کنن.
  2. تفکیک و شناخت همه مباحث درسی:
    برنامه‌ریزی درسی باید شامل محتوای درسی مناسب و جامع باشه که دانش‌آموز رو به یادگیری و پیشرفت تحصیلی تشویق کنه.
  3. در نظر گرفتن زمانبندی مناسب:
    برنامه‌ریزی درسی باید شامل زمانبندی دقیق برای یادگیری و آموزش باشه تا دانش‌آموز بتونه به بهترین نحو ممکن از زمان خودش استفاده کنه.
  4. شناخت انواع روش‌های یادگیری:
    برنامه‌ریزی درسی باید شامل تعیین روش‌های آموزشی مناسب باشه که به دانشجوها در یادگیری و فهم مباحث کمک کنن.
  5. ارزیابی:
    برنامه‌ریزی درسی باید شامل روش‌های ارزیابی مناسب باشه که به دانش‌آموزان کمک کنه تا میزان پیشرفت خودشون رو ارزیابی کنن.
  6. تعامل:
    برنامه‌ریزی درسی باید طوری باشه که بین دانش‌آموز و استاد تعامل ایجاد کنه تا اون‌ها بتونن برای حل مشکلات و یادگیری بهتر، با استاد و معلمشون در ارتباط باشن.

مزایای داشتن برنامه‌ریزی برای پایه هفتم متوسطه چیه؟

مزایای داشتن برنامه‌ریزی برای پایه هفتم

  1. کاهش تنش و فشار:
    با داشتن یک برنامه‌ریزی درست، دانش‌آموزان می‌تونن به راحتی برنامه‌شونو برای انجام فعالیت‌های مختلف ترتیب بدن و با این کار تنش و فشار روحی و روانی خودشون رو به حداقل برسونن.
  2. بهبود عملکرد تحصیلی:
    با داشتن برنامه‌ریزی بهتر، دانش‌آموزان می‌تونن بهره‌وری خودشون رو توی مدرسه و خونه افزایش بدن و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشن.
  3. ارتقای مهارت‌های زمان‌بندی:
    با داشتن یک برنامه‌ریزی، دانش‌آموزان می‌تونن مهارت‌های زمان‌بندی خودشون رو تقویت کنن و مدیریت زمان بهتری داشته باشن.
  4. خودشناسی:
    با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب، دانش‌آموزان می‌تونن خودشون رو بهتر بشناسن و این در بهبود روند اجرایی برنامه نقش موثرتری داره.
  5. تقویت مهارت در نظم و سازماندهی:
    با داشتن یک برنامه‌ریزی درست، دانش‌آموزان می‌تونن مهارتشون رو در نظم و سازماندهی بالا برده و به راحتی وظایف و فعالیت‌هاشون رو مدیریت کنن.
  6. افزایش مسئولیت‌پذیری:
    داشتن برنامه‌ریزی کمک می‌کنه که دانش‌آموزان مسئولیتشون رو در زمینه فعالیت‌های درسی و فعالیت‌های شخصی بهبود ببخشن.
  7. افزایش رضایت از خود:
    با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب، دانش‌آموزان می‌تونن به سرعت به هدفشون نزدیک بشن و از پیشرفت‌شون رضایت بیشتری داشته باشن.

ویژگی‌های برنامه‌ریزی سال هفتم

چه عواملی بر برنامه‌ریزی درسی هفتم تاثیرگذار هستن؟

عوامل موثر بر برنامه‌ریزی درسی پایه هفتم شما می‌تونه مثبت و یا منفی باشه. برای مثال اگه شما چندین ساعت پشت سر هم یک درس مثل ریاضی رو مطالعه کنین و استراحت هم نداشته باشین، حتی اگه این درس توی برنامه درسی‌تون وجود داشته باشه، نه تنها درصد زیادی از مباحثی رو که خوندین یاد نمی‌گیرین، بلکه حافظه خودتون رو هم دچار اختلال می‌کنین.

پس لازمه که در کنار درس، برنامه‌های تفریحی هم داشته باشین. همچنین اگه زمان کافی داشتین می‌تونین به مطالعه کتاب‌های غیر درسی هم بپردازین. یکی دیگه از عواملی که روی برنامه‌ریزی شما و نحوه اجرای اون تاثیر می‌ذاره تعادل بین دروسه.

شما نباید توی یک زمان همه دروس سخت رو با هم مطالعه کنین یا اینکه تمام تمرکزتون رو روی یک یا چند درس بذارین. باید همه دروس رو خیلی خوب مطالعه کنین و یاد بگیرین. چرا که در نهایت از تمامشون امتحان گرفته میشه و لازمه که نمره خوبی توی امتحانات کسب کنین.

چجوری یک برنامه‌ریزی درسی هفتم دقیق داشته باشیم؟

برای داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق، مراحل زیر رو می‌تونین انجام بدین:

چگونه یک برنامه‌ریزی درسی هفتم دقیق داشته باشیم؟

  1. تعیین هدف:
    اول باید هدف خودتون رو مشخص کنین. هدف شما باید قابل اندازه‌گیری و قابل دست‌یابی باشه.
  2. زمانبندی مناسب:
    همونطور که در بالا هم گفتیم، بهتره زمان انجام هر فعالیت رو به صورت دقیق مشخص کنین. در نظر داشته باشین که ممکنه بعضی از اون‌ها زمان بیشتری از شما بگیرن.
  3. تهیه وسایل و منابع درسی:
    توی این مرحله باید وسایل و منابعی رو که برای اجرای صحیح برنامه‌تون نیاز دارین، تهیه کنین.
  4. در نظر گرفتن زمان جبرانی:
    در برنامه‌ریزی درسی‌تون زمانی رو برای جبران سهل انگاری‌ها، مباحثی که جا مونده و یا دروسی که براتون سخته در نظر بگیرین.
  5. ارزیابی پیشرفت:
    باید یک نظارت منظم روی روند پیشرفتتون داشته باشین و مطمئن بشین که همه چیز برنامه‌ریزی شده و به خوبی پیش میره.
  6. تجزیه و تحلیل:
    در پایان هر هفته می‌تونین روند اجرایی برنامه درسی‌تون رو در طول هفته مورد بررسی و تحلیل قرار بدین؛ تا بتونین به طور صحیح عملکرد خودتون رو بررسی کنین و مشکلات و نواقص رو بشناسین.

با دقت به این مراحل و اجرای درست اون‌ها، می‌تونین یک برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد داشته باشین. همچنین می‌تونین برای سال تحصیلی بعدی‌تون برنامه‌ریزی کنین و به وسیله مجله آموزشی پرش، با رمز و رازهای برنامه‌ریزی درسی هشتم آشنا بشین.

جمع بندی درباره برنامه‌ریزی درسی هفتم

برنامه‌ریزی درسی در پایه هفتم یکی از عوامل مهم برای پیشرفت تحصیلی و کسب نمرات عالی است. وقتی که به مقطع متوسطه وارد میشین، با درس‌های جدید و متنوعی روبرو هستین. در این مقطع، عربی و زبان دو درس جدید هستن که با توجه به خوندن زبان عربی در قرآن و پیام‌های آسمان، کم‌ و بیش با اون‌ها آشنا هستین.

همچنین، انگلیسی رو هم در مواجه با اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از کلاس‌های یادگیری زبان انگلیسی کم و بیش درک کردین. برای یادگیری مطالب درسی این پایه درسی بهتره برای هر درس به صورت جداگانه برنامه‌ریزی داشته باشین تا به یک نتیجه مطلوب برسین.

اگه برنامه درسی شما بر اساس واقعیت‌ها و توانایی‌های شما تنظیم شده باشه، قطعاً قابل اجراست. ویژگی‌هایی که در مقاله ذکر شده رو رعایت کنین تا برنامه درسی قابل اجرایی داشته باشین.

ساعت مطالعه روزانه برای هر فرد بر اساس توانایی‌ها، اهداف و شرایط تحصیلش تعیین میشه؛ پس نمی‌شه ساعت مشخصی رو برای مطالعه روزانه هفتمی‌ها تعیین کرد.

برای موفقیت تحصیلی در کلاس هفتم باید از اوایل سال تحصیلی و همگام با تدریس معلم‌ها، برنامه‌ریزی درسی‌تون رو اجرا کنین. ارزش قدم‌های کوچک برای رسیدن به موفقیت رو جدی بگیرین و هر روز زمانی هر چند کوتاه رو برای درس خوندن اختصاص بدین. راهنمایی‌های بیشتر رو در مقاله بخونین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

123 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی هفتم»

  1. آواتار رضا احمدی راد
    رضا احمدی راد

    سلام ضحا جان امیدوارم حالت عالی باشه.
    تبریک می‌گم به خاطر انگیزه بالایی که دارین. برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق، متناسب با ویژگی‌های فردی، توانایی‌ها و شرایط خودتون، پیشنهاد می‌دیم که حتما با مشاورین تماس بگیرین. برای این کار شماره تماستون رو توی کادر تماس با مشاورین وارد کنین.

  2. آواتار رضا احمدی راد
    رضا احمدی راد

    سلام مریم خانم وقتتون بخیر.
    بله حتما میشه. ولی شما قبلش باید با مشاورین پرش تماس بگیرین تا اون‌ها کار برنامه‌ریزی درسی رو براتون انجام بدن. برای این کار شماره تماستون رو وارد کادر تماس با مشاورین کنین.
    همچنین برای معدل عالی که به دست آوردین بهتون تبریک می‌گیم. به امید موفقیت‌های روزافزون برای شما.🌷

  3. آواتار نیما رستاک
    نیما رستاک

    مریم خانم سلام، حالتون عالی و روزتون پرانرژی
    عالیه این معدل به همین روند خودتون ادامه بدین.
    اگه به برنامه هم احتیاج دارین باید یک نکته رو در نظر بگیرین. اینکه برنامه هر شخص مخصوص به خودش و سبک زندگی خودشه. برنامه ای براتون نتیجه بخشه که مختص به خودتون شخصی سازی شده باشه.
    بهتره که برای این کار با مشاورین ما در ارتباط باشین تا بتونن کامل و جامع راهنمایی تون کنن. کافیه شماره خودتون رو توی قسمت ارتباط با ما وارد کنین تا توی سریع ترین زمان باهاتون تماس گرفته بشه.
    موفق و سربلند باشین.🌹

  4. آواتار مینا

    سلام من هم مانند دوستان سال های قبل خیلی خوب بودم الان هم در کلاس هفتم خوب هستم اما برنامه ریزی درستی ندارم چون درسا زیاده نمیتونم همه رو بخونم

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام مینا جان. 🌹💚
      بله میدونم درسها هر پایه جدید که وارد میشی زیاد میشه و این کاملا طبیعیه که گیج بشی. اما ما میتونیم توی برنامه ریزی درسی بهت کمک کنیم که بتونی با توجه به نقاط ضعف و قوتت بتونی واسه خودت برنامه ریزی کنی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد