انتخاب رشته قطبی چیست؟ بومی گزینی در کنکور

انتخاب رشته قطبی چیست؟ بومی گزینی در کنکور

بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج، یکی از سوالات مهم داوطلبان موضوع بومی گزینی و گزینش قطبی در انتخاب رشته است. انتخاب رشته مرحله حساسیه و باید با اصطلاحات مختلفش آشنا باشی، چون این اصطلاحات می‌تونن روی قبولی یا عدم قبولیت تأثیر بذارن. یکی از این موارد، گزینش رشته‌های بومیه که شامل گزینش استانی، ناحیه‌ای یا قطبی میشه.

بومی گزینی کنکور یکی از موارد مهمیه که داوطلبان ادامه تحصیل در مدارس عالی باید به اون توجه کنن. در واقع سهمیه بومی یا گزینش بومی موضوع خیلی مهمیه که برای داوطلبان کنکور سراسری به هنگام پذیرش در دانشگاه بسیار حائز اهمیته.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

داوطلبایی که در کنکور سراسری شرکت کردن و مجاز به انتخاب رشته هستن، باید به این نکته توجه کنن که اگه رشته‌ای که انتخاب کردن به صورت گزینش بومی قطبی باشه، برای اینکه احتمال قبولیشون بیشتر بشه، بهتره بومی یکی از استان‌های اون قطب باشن.

نگران نباشید، لیست این رشته‌ها در دفترچه انتخاب رشته موجوده و بر اساس دوره و دانشگاه یا به صورت کشوری پذیرش میشه. در این مقاله می‌خوایم مفهوم انتخاب رشته قطبی رو توضیح بدیم.

گزینش بومی چه تاثیری در کنکور سراسری ۱۴۰۳ بر پذیرش دانشگاه‌ها داره؟

سازمان سنجش برای کاهش مشکلات رفت و آمد دانشجوها و ایجاد عدالت درپذیرش، بعضی رشته‌ها رو به صورت بومی قطبی در نظر گرفته. منظور از قطب، ناحیه‌هاییه که کنار هم قرار دارن و با هم یک قطب رو تشکیل میدن؛ به عبارت دیگه، هر قطب از چند ناحیه نزدیک به هم تشکیل میشه.

همان طور که گفتیم، بومی گزینی در واقع به چهار دسته تقسیم می‌شود و ما در اینجا به صورت خلاصه به هر یک از این دسته‌ها می‌پردازیم.

گزینش بومی چه تاثیری در کنکور سراسری ۱۴۰۳ بر پذیرش دانشگاه‌ها داره؟

گزینش استانی: پذیرش زیاد

گزینش استانی  یعنی اگه در یک استانی بومی باشی، در اون استان شانس بیشتری برای پذیرش داری. این روش برای دانشگاه فرهنگیان خیلی مهمه، چون اون‌ها بیشتر از کسایی استقبال می‌کنن که همون دور و بر زندگی می‌کنن و می‌تونن بهتر به جامعه خودشون خدمت کنن. معمولاً 80 درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبای بومی همون استان در نظر گرفته می‌شه.

گزینش ناحیه ای: کاهش مشکلات رفت وآمد

رشته‌هایی که فقط در یکی از دانشگاه‌های یک استان از چند تا استان نزدیک به هم ارائه می‌شن، به صورت بومی ناحیه‌ای پذیرش میشن. یعنی چند تا استان که کنار هم هستن، یک ناحیه بومی رو تشکیل میدن. مثلاً استان‌های یزد و اصفهان یک ناحیه بومی هستن. در کل کشور ۹ ناحیه داریم که هر کدوم از ۲ تا ۷ استان تشکیل شدن.

نواحی مختلف ایران در کنکور سراسری ۱۴۰۳

نواحی کنکور سراسری استان‌ها
ناحیه ۱ البرز، زنجان، تهران، قزوین، مرکزی قم و سمنان
ناحیه ۲ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل
ناحیه ۳ چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان
ناحیه ۴ کرمان، سیستان و بلوچستان
ناحیه ۵ فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد
ناحیه ۶ کردستان، همدان، کرمانشاه
ناحیه ۷ ایلام، لرستان، خوزستان
ناحیه ۸ خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی
ناحیه ۹ گیلان، مازندران، گلستان

گزینش قطبی: محدودیت در انتخاب

رشته‌هایی که فقط در یک ناحیه از چندین ناحیه نزدیک به هم ارائه می‌شن، به صورت بومی قطبی پذیرش می‌شن. یعنی چند ناحیه با همدیگه یک قطب رو تشکیل می‌دن. تو کل کشور ۵ قطب داریم. مثلاً استان‌های ناحیه ۱ و ناحیه ۹ قطب ۱ را تشکیل میدن.

قطب‌های کنکور سراسری ۱۴۰۳

قطب‌های کنکور  استان‌ها
قطب ۱ البرز، تهران، زنجان، قم، سمنان، مرکزی، قزوین، گلستان، مازندران و گیلان
قطب ۲ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان
قطب ۳ آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان، اردبیل و کرمانشاه
قطب ۴ ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری یزد، خوزستان و لرستان
قطب ۵ بوشهر، فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد

گزینش کشوری: رقابت در مقیاس بزرگ

بعضی از رشته‌ها اصلاً در یک قطب مشخص وجود ندارن و نمی‌تونیم اون‌ها رو به صورت بومی گزینی انتخاب کنیم. این رشته‌ها به صورت کشوری پذیرش میشن، مثلاً رشته بینایی‌سنجی فقط در سه تا استان کشور ارائه میشه.

گزینش کشوری: رقابت در مقیاس بزرگ

اینجا ملاک تقسیم ظرفیت‌ها فقط جمعیت داوطلبان هر منطقه‌ست. منطقه‌ای که جمعیت بیشتری داره، ظرفیت بیشتری هم براش در نظر گرفته میشه. معمولاً هر سال بیشترین ظرفیت به منطقه ۲ اختصاص داده میشه.

لیست رشته‌های بومی و قطبی در کنکور ۱۴۰۳

گروه آزمایشی رشته‌های بومی استانی رشته‌های بومی ناحیه‌ای رشته‌های بومی قطبی رشته‌های بومی کشوری
تجربی پرستاری پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی دانپزشکی، فیزیوتراپی مهندسی شیمی،کاردرمانی
ریاضی آموزش فیزیک، آموزش ریاضی و اکثر رشته‌های کاردانی مهندسی عمران،کامپیوتر، معماری، مکانیک مهندسی برق، مهندسی شهرسازی،مهندسی صنایع، مهندسی متالوژی مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مهندسی پزشکی
انسانی حقوق، حسابداری روانشناسی مدیریت مالی، فلسفه، جامعه‌شناسی

برای درک دقیق و کامل‌تر اطلاعات مربوط به رشته‌های بومی و قطبی در کنکور ۱۴۰۳، بهترین راهنمایی استفاده از تخصص و دانش متخصصین در این زمینه‌ست. به منظور دریافت توصیه‌های دقیق و منطبق با شرایط فردی خود، بهتره با مشاوران پرش تماس بگیرین. اون‌ها می‌تونن با مشاوره‌ای شخصی و دقیق، شما رو در انتخاب بهترین رشته‌ها و مسیر مناسب برای تحصیل و شروع به کار راهنمایی کنن.

جمع‌بندی در مورد انتخاب رشته قطبی

موقع انتخاب رشته، باید به مفاهیم بومی گزینی کشوری، ناحیه‌ای و قطبی توجه کنیم، همچنین عوامل شخصی مانند علاقه، استعداد، و شرایط فردی رو هم در نظر بگیریم. این روش، انتخاب رشته رو به شکلی کامل و اصولی هم از نظر محلی و منطقه‌ای و هم از دیدگاه توانمندی‌ها و علاقه‌های فردی تضمین می‌کنه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد