برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

نکات مهم برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

شاید پیش خودتون فکر کنین که برنامه‌ریزی درسی اول دبستان اصلا لازم نیست و هیچ ضرورتی نداره که دانش آموز پایه اول دبستان رو برای انجام کارهای شخصی و مدرسه محدود کنین و بهش سخت بگیرین.

اما بهتره بدونین که اگه از زمان شروع پایه اول دبستان سعی کنین یک برنامه‌ریزی اصولی و استاندارد برای درس‌های پایه اول دبستان دانش آموزتون داشته باشین، مطمئنا آینده دانش آموزتون رو تضمین کردین.

شاید بپرسین چطور ممکنه زندگی و آینده یه فرد رو به کمک برنامه‌ریزی درسی برای اول دبستان تضمین کرد؟

در جواب به این سوال باید گفت که دو دسته والدین وجود داره. دسته اول والدینی هستن که دوست دارن فرزندشون از پایه اول دبستان به درس و مدرسه علاقه داشته باشه، سعی کنه که درس‌هاش رو دقیق یاد بگیره و حتی جزو دانش آموزان برتر باشه.

اما در مقابل دسته دوم والدینی هستن که اهمیت چندانی برای درس و برنامه‌ریزی درسی دانش آموزشون قائل نیستن. حالا به نظر شما آینده و زندگی کدوم دانش آموز تضمین میشه؟ کدوم دانش آموز میتونه راحت‌تر به خواسته‌ها و آرزوهاش برسه؟ درسته دسته اول.

چون والدین پیش از شروع درس‌های اول دبستان بهترین برنامه‌ریزی درسی رو در کنار تفریح و گردش برای فرزندشون انتخاب میکنن. اینطوری اون کودک در کنار تفریح و بازی‌هاش به راحتی به درس‌هاش رسیدگی میکنه و از همه مهم‌تر از درس و مدرسه هم بیزار نمیشه.

به عبارت دیگه اگه از یک گروه آموزشی حرفه‌ای برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان کمک بگیرین، مطمئنا دانش آموز عزیز شما به درس خواندن و مدرسه علاقه بیشتری پیدا میکنه و هر روز صبح با اشتیاق و انرژی به سمت مدرسه میره.

به کمک برنامه‌ریزی درسی اول دبستان میتونین به فرزندتون یاد بدین که باید در انجام تکالیف و وظایفش مسئولیت پذیر باشه و بتونه کارهاش رو براساس اولویت‌ها و شرایط خاص انجام بده. این روش رو میتونیم مثل یک چراغ راه برای موفقیت تحصیلی در نظر بگیریم.

لازمه بدونین که این چراغ میتونه با گذشت زمان خیلی چیزها رو به دانش آموزان پایه اولی آموزش بده. مسئولیت پذیری، تعهد و نظم از جمله مواردی هست که به کمک برنامه درسی میتونیم در درون ذهن بچه‌های 7 ساله پرورش بدیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چرا باید به برنامه‌ریزی درسی اول دبستان اهمیت داد؟

برنامه‌ریزی درسی پایه اول دبستان کار ساده و راحتی نیست و باید طبق یک سری نکات سعی کنین که بهترین برنامه‌ریزی درسی برای پایه اول دبستان رو بنویسین.

اما طرز فکر بعضی از افراد میگن که برنامه‌ریزی درسی پایه اول دبستان کار راحتی هست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن میشه برنامه‌ریزی درسی اصولی رو آماده کرد و هیچ نیازی به مشاوره تحصیلی نیست. به نظر شما این طرز فکر درسته؟ خیر.

چون یک مشاوره تحصیلی حرفه‌ای با خلق و خوی هر دانش آموزی آشناست و میدونه باید برای هر دانش آموزی چه نکاتی رو رعایت کرد. در این مقاله به اصلی‌ترین نکات در زمان برنامه‌ریزی درسی اول دبستان پرداخته میشه.

چرا باید به برنامه‌ریزی درسی اول دبستان اهمیت داد؟

طبیعتا همه ما میدونیم که در سن هفت سالگی و پایه اول دبستان، بازیگوش بودیم و گاها صبر والدین رو در زمان انجام تکالیف و سایر کارها لبریز می‌کردیم.

حالا با این تفاسیر برنامه‌ریزی درسی برای پایه اول دبستان کار خیلی ساده و راحتی هست؟ آیا با هر برنامه‌ریزی میشه کودک رو در کنار بازی و تفریح به درس هم علاقه‌مند کرد؟ خیر.

پس اگه کودک هفت ساله شما خیلی شیطونه و برای درس‌ها و موفقیت تحصیلی اون نگران هستین، باید به شما بگیم که این مقاله مناسب خود شماست. ما از نگرانی‌ها و دغدغه‌های والدین باخبر هستیم و میدونیم که چقدر برای موفقیت درسی دانش آموزشون دغدغه دارن.

به همین خاطر ما در گروه آموزشی پرش تصمیم گرفتیم که نکات کاربردی و مهمی رو برای برنامه‌ریزی درسی برای دانش آموزان پایه اول دبستان آماده کنیم و در اختیار شما قرار بدیم. پس کمی صبر کنین و مدت زمانی رو برای مطالعه این مطلب در نظر بگیرین که مطمئنا میتونه دغدغه شما رو تا حد زیادی کم کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تفاوت‌های بین برنامه‌ریزی درسی اول دبستان با سایر پایه‌ها

اگه کمی به نوع رفتار و شخصیت دانش آموزان پایه اول دبستان با سایر پایه‌های بالاتر دقت کنین متوجه میشین که کودکان در هفت سالگی و در زمان ورود به پایه اول از شخصیت منعطف پذیری برخوردار هستن و هر شرایط و نوع رفتاری میتونه روی شخصیت و طرز فکر اونها تاثیر بزاره.

به همین دلیل باید با کودکان در این سن مثل یک دوست و همراه رفتار کرد و خیلی دوستانه بهش یاد بدیم که باید منظم بودن رو یاد بگیره و کارهاش رو یکی یکی انجام بده. پس یک برنامه‌ریزی درسی نسبتا سبک به همراه رعایت چهارچوب‌های درسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست.

همونطور که در بخش قبلی گفتیم زمانی که در حال تهیه و آماده کردن برنامه‌ریزی درسی برای پایه اول دبستان هستیم باید جذابیت، تفریح و بازی رو در کنار درس‌ها هم فراموش نکنیم. اینجوری دانش آموز مشتاق میشه که بازی و درس رو با هم ترکیب کنه و درس رو خیلی سریع یاد بگیره.

تفاوت‌های بین برنامه‌ریزی درسی اول دبستان با سایر پایه‌ها

کودک هفت ساله‌ای که به تازگی وارد مدرسه شده و میخواد که درس‌های پایه اول دبستان رو بخونه با دانش آموز دبیرستان و حتی افراد پشت کنکوری کاملا فرق داره.

برای این که هر چه بیشتر اون کودک هفت ساله رو به سمت درس و تحصیل جذب کنیم باید سخت‌گیری، زبان رسمی و خشک رو کنار بزاریم و با لطافت و مهربونی مثل یک مادر دلسوز با اون رفتار کنیم. حتما این نکته رو در نظر بگیرین که قصد دارین اون دانش آموز رو به تحصیل و مطالعه علاقه‌مند کنین، نه برعکس!

فرض کنین که معلم پایه اول دبستان کودک شما فردی بداخلاق و جدی هست و با کودکان هفت ساله مثل سایر پایه‌ها رفتار میکنه. به نظر شما دانش آموزان این پایه از تحصیل دل زده نمیشن؟ دوست دارن که هر روز با ذوق به سمت مدرسه راهی بشن؟ طبیعتا خیر!
پس وقتی معلم و والدین بدونن که چجوری باید با دانش آموز پایه اول دبستان رفتار کنن، قاعدتا دانش آموز درس‌هاش رو یاد می‌گیره و میدونه که باید کارهاش رو مرتبا انجام بده.

برنامه‌ریزی برای پایه اول دبستان

آماده کردن برنامه‌ریزی دروس اول دبستان شاید در نگاه اول راحت باشه اما زمانی که باید نوشتن اون رو شروع کنین تازه اصل ماجراست و باید نکات مهمی رو برای کودک پایه‌ی اول دبستان در نظر بگیرین.

پیش از شروع نوشتن این برنامه‌ریزی باید بدونین که نباید شخصیت، شیطنت و رفتار کودکتون رو با دوستاش مقایسه نکنین. در واقع باید فقط به کودک خود فکر کنین و طبق آگاهی و شناختی که ازش دارین سعی کنین که بهترین برنامه‌ریزی درسی اول دبستان رو بنویسین.

نکته دیگه‌ای که باید برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان رعایت کنین این هستش که حتما بازه زمانی حدودا دو هفته‌ای برای تحلیل و بررسی نوع درس‌ها و دانش آموز خودتون در نظر بگیرین.

به زبان ساده‌تر باید گفت شاید که کودک شما تا قبل از ورود به مدرسه خیلی جدی وارد محیط آموزشی نشده باشه، به همین دلیل باید بعد از دو هفته متوجه بشین که کودک شما در این برهه چه رفتارها و شخصیتی پیدا میکنه و از همه مهم‌تر میزان توانایی درس خواندن اون تا چه حدی هستش؟

بدین ترتیب پله به پله میتونین برنامه دقیقی رو یادداشت کنین و از نقاط ضعف و قوت فرزندتون باخبر بشین.

نکات زیادی برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان وجود داره که در ادامه این مقاله قصد داریم به طور خلاصه و کوتاه توضیح بدیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشین.

نکات جادویی برای برنامه‌ریزی درسی پایه اول

نکات جادویی برای برنامه‌ریزی درسی پایه اول

در برنامه‌ریزی درسی برای همه پایه‌های تحصیلی به خصوص دوره ابتدایی باید به نکات زیادی توجه کنین. این نکات میتونن به شما کمک کنن تا بتونین بهترین برنامه درسی رو بنویسین. البته این نکته رو در نظر بگیرین که فقط با مطالعه و به کار بردن اون‌‌ها در زمان نوشتن برنامه درسی نمیتونید به نتایج برتری دست پیدا کنین. وجود یک مشاوره تحصیلی لازمه داشتن یک برنامه‌ریزی درسیه.

اما به هر حال بهتره که با این نکات آشنا باشین. نکات نوشتن برنامه درسی برای پایه اول عبارتند از:

معیارها، مهم‌ترین عامل در برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

کودک هفت ساله شما روحیه‌ای لطیف داره و در پایه اول دبستان نباید خیلی به اون فشار بیارین و توقع داشته باشین که کارهاش رو مرتب و سریع مثل یک ربات انجام بده. در واقع هر چه سطح انتظارات و توقعات خودتون رو نسبت به دانش آموزتون کم کنین مسلما بهتر میتونین درس‌ها و کارهاش رو مدیریت کنین.

این که بخواین سریع کارهاش رو انجام بده و زیر نظر شما به اجبار درس بخونه و تکالیفش رو انجام بده، باید بدونین که به زودی از درس و تحصیل دل‌زده شده و شما رو کلافه خواهد کرد.

بنابراین سعی کنین که معیارهای شما در برنامه‌ریزی درسی با توانایی، شخصیت و شیوه یادگیری دانش آموزتون رو در یک سطح باشه.

جزئیات، کلید موفقیت در برنامه‌ریزی درسی

همه ما میدونیم برای این که بتونیم تمامی کارها رو طبق اولویت‌ها انجام بدیم لازمه که نگاهی جزئی و دقیق به کارها و وظایفمون داشته باشیم.

لازمه تاکید کنیم زمانی که فرزند هفت ساله شما وارد مقطع دبستانی میشه باید از قبل لیست دقیقی از درس‌ها و وظایفش رو بنویسین تا بتونین ترکیب جذابی از بازی و درس رو به راحتی بسازین و علاقه و اشتیاق اون رو نسبت به درس و مدرسه روز به روز بیشتر کنین.

انعطاف پذیری برنامه‌ریزی رو فراموش نکنین!

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان برنامه‌ریزی درسی برای پایه اول دبستان، انعطاف پذیری بالای اون هست. بهتره در این لیست یک بخشی به عنوان “انجام نشده” داشته باشین. شاید این مورد رو در قالب یک مثال توضیح بدیم بهتر باشه.

فرض کنین امروز روزی هستش که دانش آموز شما سرما خورده و از حال روحی و بدنی خوبی برخوردار نیست. آیا در این شرایط باید به فرزندتون سخت بگیرین و اون رو مجبور کنین که کارهاش رو دقیق انجام بده؟ بی‌شک خیر!

در این شرایط وقتی که کودک حال بدنی خوبی نداره و میشه یک سری از کارها رو به بخش انجام نشده اضافه کرد و زمان انجام اون رو به زمان دیگه‌ای موکول کرد.

بررسی نتایج برنامه‌ریزی درسی در پایه اول

نکته دیگه‌ای که میتونه میزان خطای شما رو در زمان برنامه‌ریزی به صفر نزدیک کنه، این هستش که یک جدول برای برنامه‌های روز و یک جدول برای برنامه‌های هفتگی داشته باشین.

این دو جدول رو در پایان هر روز و هفته با حوصله و با جزئی نگری بررسی کنین و نتایج رو در پایان هر روز و هر هفته در کنار جدول بنویسین.

بدین ترتیب با مقایسه نتایج مثبت و منفی برنامه‌های روزانه و هفتگی میتونین بخش‌های ضعف و قوت فرزندتون رو شناسایی کنین و مطابق با اون‌ها یک برنامه‌ریزی درسی اصولی برای پایه اول دبستان داشته باشین.

انتخاب بهترین منابع آموزشی

همه بچه‌هایی که وارد مقطع ابتدایی میشن از هوش و استعداد یکسانی برخوردار نیستن و هر کدوم نقاط ضعف و قوت خودشون رو دارن.

در این شرایط که دانش آموزی با درس ریاضی مشکل داره و نمیتونه یاد بگیره، یک فرد به عنوان پدر و یا مادر باید چه واکنشی از خودشون نشون بده؟ به نظر شما منابع آموزشی مثل ویدیوها چقدر میتونه روی یادگیری دروس تاثیر داشته باشه؟

به نظرم بهتره این بخش رو در قالب یک مثال توضیح داده بدیم.

فرض کنین که شما یک فرزند 7 ساله دارین که به تازگی وارد پایه اول دبستان شده. این دانش آموز دو درس ریاضی و علوم رو یاد نمی‌گیره و کلی با این دو درس مشکل داره. حتی شما به عنوان والدین این کودک سعی کردین که این دو درس رو باهاش کار کنین تا یاد بگیره.

انتخاب بهترین منابع آموزشی

اما به نظر خودتون اطلاعات آموزشی شما کامله؟ چقدر روی دروس ریاضی و علوم تسلط دارین؟ آیا واقعا فرصت این رو دارین که تا پایان سال تحصیلی اول دبستان، پا به پای فرزندتون پیش برین؟

مسلما بهترین کاری که در حق فرزندتون میتونین انجام بدین و در مقابل هم خودتون رو از دست آموزش دادن به فرزندتون راحت کنین، این هست که از منابع آموزشی پرش استفاده کنین.

برای این کار میتونین از طریق بخش نظرات، پیام بزارین و یا شماره تماس‌تون رو در قسمت ارتباط با مشاورین ما قرار بدین. مشاورین پرش به زودی با شما تماس خواهند گرفت.

جمع‌بندی در مورد برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

ما در این مقاله سعی کردیم که شما والدین عزیز رو با برنامه‌ریزی درسی اول دبستان و نکات اون آشنا کنیم. این نکته رو حتما به خاطر داشته باشین که کسب نتیجه مطلوب و پایانی به یادماندنی خیلی بهتر از دلسرد کردن دانش آموز نسبت به مدرسه هست.

بنابراین با مطالعه نکات و توضیحات گفته شده در این مقاله میتونین اطلاعات خوبی در رابطه با برنامه‌ریزی درسی اول دبستان به دست بیارین. اما آیا واقعا با همین نکات میشه یک برنامه‌ریزی اصولی یادداشت کرد؟

قطعا خیر! فقط یک مشاوره تحصیلی خوب و با تجربه میتونه از پس نوشتن یک برنامه‌ریزی درسی خوب بربیاد و استعداد فرزند شما رو به سمت بهترین‌ها هدایت کنه.

ما در گروه آموزشی پرش هستیم تا متفاوت‌ترین آموزش‎‌ها رو به دانش آموزان پایه اول شما والدین عزیز ارائه کنیم.

زمانی که دانش آموزان وارد دوره ابتدایی میشن خیلی مهمه که حتما یک برنامه درسی برای انجام وظایفشون داشته باشن. همچنین به کمک این برنامه میتونین سه مفهوم نظم، تعهد و احساس مسئولیت رو در ذهنشون پرورش بدین.

در نهایت دانش آموز شما یاد می‌گیره که باید برای هر لحظه از مراحل زندگیش یک برنامه داشته باشه.

پاسخ این سوال رو میتونیم برای هر پایه دیگه‌ای هم در نظر بگیریم. حل تمرین و مرور خلاصه درس‌ها میتونه به کسب نمرات بالا و موفقیت در پایه اول کمک کنه.

بله، این روزها بسیاری از والدین دغدغه‌های زیادی دارن. خیلی از والدین فرصت نمی‌کنن که به درس‌های فرزند کلاس اولیشون رسیدگی کنن و یا اینکه دوست دارن که از منابع آموزشی برای یادگیری بهتر درس‌ها کمک بگیرن.

بنابراین خیلی خوبه که در کنار برنامه درسی و تقویت نقاط ضعف کودکان 7 ساله از منابع آموزشی برای تقویت پایه اول دبستان استفاده کنین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد