برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان میتونه جزو یکی از مهمترین کارهایی باشه که در حق دانش آموز دلبندتون انجام میدین. شاید بپرسین چرا؟ فرض کنین که فرزند شما فقط 7 سال سن داره و به تازگی میخواد وارد مقطع اول ابتدایی بشه. در این زمان شما باید چه کاری انجام بدین؟

درسته، باید برای تمامی کارهای درسی و شخصی فرزندتون طبق نکاتی که در مقاله برنامه‌ریزی درسی اول دبستان گفته شد یک جدول برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی تهیه کنین.

زمانی که مقطع اول ابتدایی شروع میشه باید کمی صبر کنین و بعد از گذشت حدودا 1 تا 2 هفته میتونین تخمین بزنین که هوش و استعداد یادگیری فرزندتون به چه صورت هستش.

حالا باید با در نظر گرفتن خلق و خوی فرزندتون، هوش و استعداد یادگیری فرزندتون بهترین برنامه‌ریزی درسی رو بنویسین و در نهایت با توجه به نتایجی که با اون برنامه بدست میارید میتونید خیال خودتون رو از بابت موفقیت دانش آموزتون و همچنین کسب نمرات بالا در طول سال راحت کنید.

با این تفاسیر میشه گفت که شما والدین عزیز از فرزندتون چیزی به جز موفقیت در تمام مراحل زندگی نمی‌خواید. بنابراین باید بدونین تا زمانی که دانش آموز شما در مقاطع ابتدایی مشغول به تحصیل هست باید طبق یک سری اصول و جداول برنامه‌ریزی پیش برین تا مفهوم عبارات منظم بودن، مسئولیت پذیر بودن و اولویت‌بندی در ذهن کودکتون ملکه بشه و همیشه به دید یک عادت خوب بهش نگاه کنه.

بعد از این که مقطع ابتدایی تموم شد میتونید کمتر نگران تحصیل دانش آموزتون باشید چون اون یاد گرفته که برای هر کاری برنامه‌ریزی داشته باشه و تمامی کارهاش رو طبق یک سری اصول یکی پس از دیگری انجام میده.

البته خالی از لطف نیست که بگیم برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی در ظاهر ساده و راحت به نظر میاد اما وقتی شروع به نوشتن اون می‌کنین تازه متوجه میشین که کار سختیه و نیاز به دقت و تمرکز بالایی داره. به نظر شما چرا؟

به این دلیل که کودک شما دیگه اون دانش آموز 7 ساله خیلی شیطون نیست و یاد گرفته که در محیط آموزشی باید چه کارهایی انجام بده و چه قوانینی رو رعایت کنه.

پس میشه گفت که کمی بزرگ شده و نوع شخصیت اون کمی تغییر کرده ولی این نکته رو هم در نظر بگیرین که دوست‌های زیادی پیدا کرده و قاعدتا میتونه میزان شیطنت‌های اون افزایش چشمگیری پیدا کرده باشه.

بنابراین یکی از نکات برنامه‌ریزی برای پایه دوم دبستان این هستش که شخصیت، رفتارها، نوع کتاب‌های درسی، بازی و از همه مهمتر شیطنت‌های اون رو در نظر بگیرید تا بتونید بهترین نتایج رو در کودکتون ببینین.

فراموش نکنین که این برنامه برای کودک شماست و نباید در حین نوشتن برنامه درسی، هوش و استعداد اون رو با هم سن و سال‌هاش مقایسه کنین.

نکات زیادی درباره برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان وجود داره که ما توی این مقاله از سایت گروه آموزشی پرش قصد داریم به اصلی‌ترین اون‌ها بپردازیم. پس در ادامه مقاله همراه ما باشین.

 برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان، نقش اساسی در مسیر موفقیت تحصیلی و کسب نمرات عالی داره.

البته نکته‌ای که باید بهش توجه کنین اینه که قابلیت انعطاف پذیری رو در برنامه درسی فراموش نکنین. به عبارت دیگه برنامه درسی باید به گونه‌ای نوشته بشه که دانش آموز شما تحت فشار نباشه و بتونه خیلی راحت و بدون هیچ استرسی تکالیفش رو بنویسه و درس‌هاش رو یاد بگیره.

نکته دیگه‌ای که باید بدونین اینه که در این برنامه، جایی برای استراحت، تفریح و بازی فرزندتون قرار بدین. بدین ترتیب میتونین خیالتون راحته که دانش آموزتون تکالیفش رو مرتبا انجام میده و هم از درس و مدرسه دل‌زده و متنفر نمیشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان؛ مسیر جادویی برای موفقیت

زمانی که به قصد نوشتن برنامه‌ریزی برای درس‌ها، خودکار و دفتری رو برمی‌دارین قبلش حتما باید بدونین که دانش آموز شما فقط و فقط 8 سال سن داره و در پایه دوم ابتدایی مشغول به تحصیل هست.

بنابراین باید بدونین یک جدول برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان به همون نسبت که میتونه در راستای موفقیت و نمرات بالا تاثیرات مثبتی داشته باشه به همون نسبت هم میتونه تاثیرات مخربی داشته باشه.

اما این مورد فقط یکی از مهمترین مواردی هست که نباید اون رو فراموش کنین. در ادامه این مقاله از مجله آموزشی پرش به نکاتی پرداخته میشه که پیش از نوشتن این برنامه باید به اون‌ها توجه کنین.

برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

توجه به استعدادها

دانش آموز شما فقط یک کودک 8 ساله هست که شما به عنوان یک والدین تونستین استعدادها و علایق اون رو به تازگی کشف کنین. این نکته رو در نظر داشته باشین که توقعات‌تون رو بهش تحمیل نکنین و اون رو به سمت علایق و خواسته‌های خودتون سوق ندین.

در واقع یکی از دلایلی که بعضی از برنامه‌ریزی‌های والدین با شکست مواجه میشه، همین تحمیل و برآورده کردن آرزوهای شخصی والدین هست. پس اگر می‌خواید دانش آموز شما مطابق با درس و مدرسه پیش بره باید از علایق و خواسته‌های اون آگاه باشین و طبق همین موارد براش برنامه بنویسین تا در کنار بازی و تفریح به وظایف خودش هم رسیدگی کنه.

انعطاف رو در برنامه‌ریزی درسی رعایت کنین

مورد دوم پیش بینی اتفاقات احتمالی مثل سرماخوردگی هست. زمانی که در حال نوشتن جدول برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی هستین حتما بخشی رو به عنوان “کارهای انجام نشده” در نظر داشته باشید. شاید در طول سال تحصیلی دانش آموز شما سرما خورد و به دلیل مساعد نبودن حال و احوالش نتونه بعضی از کارهاش رو انجام بده. بنابراین اون کارها رو به بخش “کارهای انجام نشده” اضافه میشه و زمان دیگه‌ای رو برای انجام اون‌ها در نظر گرفته میشه.

دفتر برنامه‌ریزی درسی

شاید یکی از راه‌های تاثیرگذاری بیشتر روی ذهن و اشتیاق کودکان در این بازه سنی، استفاده از دفترچه‌های یادداشت فانتزی باشه. زمانی که کودک هشت ساله زیبایی و جذابیت‌های این دفترچه فانتزی رو ببینه احتمال جذب شدن اون به سمت انجام وظایف و سایر کارها افزایش پیدا کنه.

به برنامه‌ریزی درسی پایبند باشین!

آخرین موردی که باید قبل از نوشتن برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی بدونین این هستش که شما عزیزان به عنوان والدین حتما حتما به اصول و قوانین انجام برنامه‌ریزی پایبند باشین. به عبارت دیگه زمانی که کودک شما ببینه شما برای هر کاری در طول هفته و در طول روز یک برنامه‌ای دارین و از جدول برنامه‌ای که برای او هم آماده کردین غافل نمیشید، به مرور یاد می‌گیره که باید برای تمامی کارهای درسی و شخصی برنامه‌ریزی داشته باشه و بعد از اتمام دوران ابتدایی به شما متکی نباشه.

شیوه برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

از ابتدای این مقاله سعی داشتیم که نکات مهمی رو در خصوص برنامه‌ریزی درسی کلاس دوم بهتون توضیح بدیم اما حالا وقتش رسیده که به شیوه نوشتن اون بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشین.

اهمیت صبر در برنامه‌ریزی درسی

زمانی که پایه دوم فرزند شما شروع میشه باید حداقل در بازه زمانی 2 هفته صبور باشید و به کودک خود برای انجام تکالیف با برنامه‌ای بدون اینکه هیچ پیش زمینه‌ای داشته باشین. اما چرا؟ به دلیل که شما به عنوان والدین هیچ پیش زمینه‌ای برای دروس پایه دوم ندارید و از میزان ضعف و قوت فرزندتون در این پایه آگاه نیستین. پس بهتره که حداقل دو هفته صبر کنین و اجازه بدین روند خودش رو به حال عادی طی کنه. بعد از گذشت این مدت میتونین با خیالی آسوده و راحت برای برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان قدم بردارین.

تاثیر هوش و استعداد در برنامه‌ریزی درسی

مسلما میزان توانایی افراد با هم متفاوت هست. پس در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی حتما به میزان هوش و توانایی یادگیری دانش آموزتون توجه کنین و به هیچ عنوان توانایی اون رو با هم سن و سال‌هاش مقایسه نکنین. در غیر اینصورت باید بدونین که به زودی این روند برنامه‌ریزی درسی شما والدین عزیز با شکست مواجه خواهد شد.

شیوه برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

برنامه‌ریزی رو به یک عادت روتین تبدیل کنین!

حتما شنیدین که میگن اگه می‌خواید یک کاری رو به عنوان عادت به روتین روزانه‌تون تبدیل بشه باید از تایم‌های کوچک شروع کنین و به مرور مدت زمان انجام اون رو افزایش بدین. به عنوان مثال تصمیم دارین که مدت زمانی رو به عنوان رفع اشکال درس علوم و ریاضی به برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان اضافه کنین. بدین منظور حتما سعی کنین که به تدریج این مورد رو توی برنامه قرار بدین تا باعث دل‌زده شدن دانش آموزتون از درس و مدرسه نشوید.

جدول برنامه‌ریزی درسی

همونطور که در بخش‌های قبلی گفته شد حتما دو نوع برنامه‌ریزی به صورت روزانه و هفتگی داشته باشین. با این کار می‌تونین نتیجه برنامه‌ریزی روزانه رو در ساعات پایانی روز و نتیجه برنامه‌ریزی هفتگی رو در پایان هفته بررسی کنین. در نهایت با مقایسه نتایج هر روز و هر هفته‌ای متوجه میشید که دانش آموز شما چقدر برای انجام کارها و تکالیفش مسئولیت پذیر بوده. همچنین میتونید برنامه‌های دقیق‌تری با جزئیات کامل‌تری رو یادداشت کنین.

جمع‌بندی درباره برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

همه والدین از همون پایه اول دغدغه موفقیت فرزندشون رو دارن. مسلما هر پدر و مادری می‌خواد که کودکش وارد هر مقطعی از مدرسه میشه بتونه از پس مشکلات و وظایفش بربیاد و در راستای محقق شدن اهدافش تلاش کنه.

اما به نظر شما بهترین راه برای موفقیت و تیک زدن اهداف چیه؟ درسته، داشتن یک برنامه درسی برای پایه دوم دبستان. حالا با چه روشی میتونین بهترین برنامه‌ها رو برای کودک‌تون آماده کنین؟ جواب ما در مجله آموزشی پرش این هست؛ مطالعه مقاله برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی از سایت گروه آموزشی پرش.

موفقیت با برنامه‌ریزی درسی پایه دوم

علاوه بر مطالعه این مقاله میتونید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان و مشاورین مجموعه در تماس باشید. مطمئنا اگه با رفتار، توانایی‌ها و میزان یادگیری فرزندتون آشنا و از نکات برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان آگاه باشید، میتونید تمامی سوالاتتون رو از مشاورین بپرسین و در نهایت با توضیحات گفته شده بتونید بهترین نتایج رو از سوی دانش آموزتون مشاهده کنین.

برنامه‌ریزی درسی برای هر دانش آموزی باید متناسب با توانمندی‌ها، شخصیت، نقاط ضعف و قوتشون نوشته بشه. در واقع هر برنامه باید مختص به یک دانش آموز و متناسب با اهداف فردی اون نوشته شده باشه.

اگه می‌خواین اطلاعات بیش‌تری داشته باشین میتونین مقاله “جدول برنامه‌ریزی درسی را چطور درست کنیم؟” مطالعه کنین.

میتونیم برنامه‌ریزی درسی رو کلیدی برای باز کردن درب‌های موفقیت در طول سال تحصیلی و روزهای آینده در نظر بگیریم.

با برنامه درسی میتونین با یک تیر به دو هدف بزنیم. یکی اینکه والدین میتونن به کارهای منزل و دانش آموزشون با خیال راحت رسیدگی کنن و مورد بعدی این که به راحتی دانش آموزشون یاد می‌گیره که باید برای هر کاری برنامه‌ریزی داشته باشه.

بنابراین یک جدول برنامه‌ریزی درسی میتونه مدیریت کارهای دانش آموزتون رو راحت کنین و علاوه بر اون میتونین دو ویژگی نظم و مسئولیت پذیری رو در درون فرزندتون پرورش بدین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد