برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان

برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و هنرهای جذابی که می‌تونیم به دانش آموزان دبستانی آموزش بدیم، برنامه‌ریزی درسیه.

توجه به این موضوع خیلی مهمه که از زمان شروع دوره ابتدایی سعی کنیم که برای دانش آموزمون برنامه‌ریزی داشته باشیم تا تمامی وظایفش رو بر اساس یک نظمی پیش ببره.

بهتره بدونین که برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان نسبت به سایر پایه‌های این دوره خیلی مهم‌تره. به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟

محتوای درس‌های پایه پنجم نسبتا سخته و بالطبع باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این پایه در نظر گرفت.

حالا به نظر شما برنامه‌ریزی درسی پنجم ابتدایی چقدر میتونه روند سرعت انجام تکالیف و مدت زمان مطالعه درس‌ها رو افزایش بده؟ آیا واقعا برای یادگیری بیش‌تر درس‌ها کاربرد داره؟

در ادامه این مقاله از مجله آموزشی پرش می‌خوایم به این نوع سوالات بپردازیم تا هر نوع ابهام و سوالی که در ذهنتون هست رو برطرف کنیم. پس با ما همراه باشید.

جمله‌ای از زبان بزرگان:

اهداف در جاده موفقیت‌ها، بدون نظم و تلاش و ممارست قابل دستیابی نیستند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چرا برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان مهمه؟

فرض کنین که زندگی و آینده دانش آموزان دبستانی یک بوم نقاشی هست که برای رنگ و لعاب دادن به اون باید از ابزارهای خاصی مثل رنگ روغن، قلمو، پالت و… استفاده کنیم.

حالا در برنامه‌ریزی درسی هم همین بحث رو داریم. برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان هم مثل یک قلمو عمل می‌کنه که میایم به کمک رنگ‌ها و یک پالت، بهترین طرح رو روی این بوم نقاشی می‌کنیم.

حالا این طرح‌ها چی میتونه باشه؟ این طرح و رنگ‌ها همون درس‌ها و تکالیف هستن که دانش آموز با رسیدگی به اون‌ها میتونه آینده درخشانی رو برای خودش رقم بزنه.

دیدین که وقتی فردی در حال نقاشی کشیدن هست به کوچک‌ترین جزئیات و ظریف‌ترین قسمت‌ها دقت می‌کنه؟؟

والدین و دانش آموز پایه پنجمی در زمان برنامه‌ریزی درسی هم باید همین کار رو انجام بدن. به عبارت دیگه باید به هر درس و جزئیات اون اهمیت داده بشه و حتما بدونن که برای هر درسی چه کارهایی لازمه که انجام بشه.

اینطوری دل نگرانی‌ها و استرس دانش آموزان هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه و هر روز با اعتماد به نفس کامل سر کلاس حاضر میشن.

چه نکاتی رو در زمان برنامه‌ریزی باید رعایت کنیم؟

برنامه‌ریزی برای درس دانش آموزان اصلا کار ساده‌ای نیست و لازمه که شناخت نسبتا کاملی با نکات و شیوه انجام اون داشته باشین. در ادامه قصد داریم که نکات و شیوه نوشتن برنامه‌ریزی درسی رو معرفی کنیم.

چه نکاتی رو در زمان برنامه‌ریزی باید رعایت کنیم؟

شناخت نیازهای دانش آموز

اولین نکته‌ای که پیش از شروع برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان باید بهش اهمیت داده بشه و اون رو به خاطر سپرد، نوع شخصیت و نیازهای فردیه.

به عبارت دیگه بین همه انسان‌ها یک سری تفاوت‌های فردی وجود داره و باید براساس اون‌ها بهترین برنامه درسی نوشته بشه.

بررسی کتاب‌ها و محتوای درسی

دومین نکته‌ای که باید در هنگام برنامه‌ریزی درسی پنجم ابتدایی رعایت کنیم، بررسی کتاب‌ها و آشنایی با محتوای اون‌هاست. به عبارت دیگه برای یادداشت کردن بهترین برنامه‌ریزی درسی برای پنجم بهتره که شناخت دقیق‌تری از درس‌ها داشته باشیم.

به نظر شما صرفا آشنایی و شناخت محتوای دروس میتونه به نوشتن برنامه‌ریزی درسی کمک کنه؟ در لحظه شاید جواب شما به این سوال، بله باشه.

اما پاسخ این سوال قطعا درست نیست! این که صرفا با درس‌های کلاس پنجم آشنا باشین و تصمیم به نوشتن جدول برنامه‌ریزی کنین، نه تنها هیچ کمکی به پیشرفت دانش آموزتون کمک نمی‌کنین، بلکه اون رو در مسیر افت تحصیلی هم قرار میدین.

حالا شاید بپرسین که من به عنوان والدین یک دانش آموز باید چیکار کنم؟

آیا تاکنون با هدف موفقیت تحصیلی و دریافت نمرات بالا در مقطع ابتدایی به مشاوره تحصیلی فکر کردین؟ میدونستین که به کمک این افراد میتونین نحوه نوشتن برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان رو آموزش ببینین؟

به صورت خلاصه باید گفت که یک مشاوره تحصیلی با محتوای درسی پایه پنجم، استانداردهای آموزشی و حتی روانشناسی آشنایی دارن.

این نوع افراد به کمک دانشی که در این زمینه دارن، سعی می‌کنن که دانش آموزان عزیز رو به طور کامل در راستای برنامه‌ریزی تحصیلی و پرورش عادت‌های خوب مثل مسئولیت پذیری و تعهد راهنمایی کنن.

همچنین می‌تونن به دانش آموزان کمک کنن تا چالش‌ها و مشکلات تحصیلی‌شون رو رفع کنن و در مسیر انجام برنامه‌ریزی درسی ثابت قدم باشن.

اهداف آموزشی

پیش از این که به سمت مشاوره تحصیلی و نوشتن برنامه‌ریزی درسی قدم بردارین، حتما اهدافی که امکان تحقق یافتن دارن رو مشخص کنین.

ارزیابی و بررسی نتایج برنامه درسی

سعی کنین که برای دانش آموزتون هر روز برنامه درسی داشته باشین. در پایان هر روز بررسی کنین که در انجام کارهاش چقدر تلاش کرده؟ چقدر توی درس‌هاش پیشرفت کرده؟ توی چه درس‌هایی افت داشته؟

ارزیابی و بررسی نتایج برنامه درسی

زمانی که پاسخ این سوالات رو بدونین میتونین برنامه روزهای آینده رو به گونه‌ای بنویسین که در پیشرفت تحصیلی دانش آموزتون تأثیر مثبت داشته باشه.

انعطاف در برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان

انعطاف در برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان بسیار مهمه و باید خیلی بهش اهمیت بدین. در واقع یک برنامه درسی باید به نحوی طراحی شده باشه که امکان تغییر و جا به جایی کارها در شرایط مختلف وجود داشته باشه.

استفاده از ویدیوهای آموزشی

استفاده از ویدیوها و منابع آموزشی در کنار برنامه‌های درسی میتونه برای موفقیت هر دانش آموزی مثل یک سکوی پرتاب به سمت اهداف و آینده‌ای جذاب عمل کنه.

توجه به توانایی‌های دانش آموزان

حتما تا الان باید متوجه شده باشین که میزان توانایی و استعداد دانش آموزان با هم فرق میکنه. وقتی برای برنامه درسی به خصوص برنامه‌ریزی درسی پنجم دبستان به مشاوران تحصیلی مراجعه می‌کنین باید به این فرد بگین که میزان توانایی مطالعه و یادگیری دانش آموزتون چقدره؟

برای مثال فرض رو بر این می‌گیریم که دانش آموز شما روزانه فقط 6 ساعت میتونه مطالعه کنه و تکالیفش رو بنویسه. بنابراین نباید بیش‌تر از حد توانایی اون مدت زمانی رو تعیین کنین.

شاید فکر کنین که فرزند شما با اضافه کردن زمان مطالعه و رسیدگی به کارها مشکلی نداشته باشه و میتونه خودش رو با این برنامه وفق بده ولی قطعا از یه جایی به بعد خسته میشه و دیگه وظایفش رو طبق اون لیست درسی انجام نمیده. در نهایت جدول برنامه درسی شما به نتیجه نمیرسه.

برنامه‌ریزی؛ چراغ راهی به سمت موفقیت

«یک هدف بدون برنامه ریزی تنها یک آرزو است»

اگه می‌خواین فرزند شما پایه پنجم رو مثل پایه‌های دیگه در دوره ابتدایی با سربلندی به پایان برسونه و نمرات عالی رو به دست بیاره توصیه می‌کنیم که حتما با بهترین گروه آموزشی در ارتباط باشین.

برنامه‌ریزی؛ چراغ راهی به سمت موفقیت

پرش، یکی از بهترین گروه‌های آموزشی در ایرانه که بیش از 10 ساله در نوع خودش بهترینه و هر روز حرف جدید برای گفتن داره. نمونه سوالات امتحانی رایگان، مشاوره تحصیلی، کلاس‌های آنلاین و…. از جمله خدمات این مجموعه هست که میتونید ازشون استفاده کنین.

پس دیگه نگران قبولی در پایه پنجم نباشین. ما در پرش سعی داریم که دانش آموزان رو در مسیر قبولی و کسب نمره 20 همراهی کنیم و اون‌ها رو در مسیر رشد تحصیلی قرار بدیم.

  • بچه‌ها میتونن درس‌هاشون رو سریع‌تر یاد بگیرن.
  • با برنامه‌ریزی درسی میتونیم زمان رو راحت‌تر مدیریت کنیم.
  • نظم، اولویت‌بندی، تعهد و مسئولیت پذیری رو یاد می‌گیرن.
  • دانش آموزان با اعتماد به نفس بیش‌تری سر کلاس حاضر میشن.
  • برنامه‌ریزی درسی به کاهش استرس و اضطراب کودکان کمک میکنه.
  • برنامه‌ریزی درسی باعث کشف استعداد کودکان در دوره ابتدایی میشه.

برنامه‌ریزی برای دانش آموزان ابتدایی کار ساده‌ای نیست و لازمه که برای این کار با نکات و شیوه‌های نوشتن آن آشنا باشین. در این مقاله به تعدادی از نکات مهم در برنامه‌ریزی درسی اشاره شده. از جمله این موارد میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به اهداف دانش آموزتون توجه کنین.
  • یک برنامه‌ریزی درسی باید منعطف باشه.
  • از توانایی‌ها و نیازهای دانش آموزتون غافل نشین.
  • در کنار برنامه‌ریزی درسی حتما از ویدیوهای آموزشی استفاده کنین.
  • از مقایسه کردن دانش هوش و استعدادتون با هم کلاسی‌هاش دوری کنین.
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد