افسردگی در دوران کنکور

افسردگی در دوران کنکور

اگه دانش آموز آخرین مقطع تحصیلی در مدرسه هستین و دارین خودتون رو برای آزمون بزرگی به نام کنکور آماده می‌کنین، ممکنه گاهی اوقات حس تنهایی و استرس به سراغتون بیاد.

افکار و انرژی‌های منفی مثل من اگه در کنکور قبول نشم چه اتفاقی میوفته، من دیگه نمیتونم به این مسیر ادامه بدم و… ممکنه درگیرتون کنه. اصلی‌ترین احساسی که اغلب پشت کنکوری‌ها تجربه می‌کنن، افسردگی در دوران کنکور هست.

احساس تنهایی در دوران کنکور همون افکاری هستن که باعث میشن شما پشتکار و امیدتون رو برای ادامه دادن از دست بدین و به این حرف‌ها فکر کنین که هیچ کسی به من اهمیت نمیده، همه دوست‌های من در مقاطع تحصیلی بالاتر هستن ولی من چرا باید پشت کنکوری باشم، هیچ کسی منو درک نمیکنه، هیچ کسی برای حرف‌های شما ارزش قائل نیست و…

بنابراین میشه ادعا کرد که خیلی از داوطلبین کنکوری ممکنه که افسردگی در دوران کنکور رو تجربه کرده باشن.

اما اگه امسال کنکور دارین و به تازگی این حس رو تجربه کردین، اصلا استرس و ترسی رو به خودتون راه ندین.

ما در این مقاله از گروه آموزشی پرش قصد داریم راه‌حل‌های مفید و کارآمدی برای کنترل و مدیریت این احساس بهتون بگیم تا بتونین این دوران رو به خوبی و بدون کوچک‌ترین آسیب روحی پشت سر بزارین. پس در ادامه با ما همراه باشین.

پروفسور حسابی: داشتن هدف، و رفتن به دنبالش، خوب است ولی عاشق هدف بودن و گرفتار شدن چیز دیگری است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علت بروز احساس تنهایی دوران کنکور چیست؟

قطعا همه ما میدونیم که هر امتحانی به نوبه خودش تا حدی استرس داره و کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست!

کنکور هم مثل خیلی از آزمون‌های دیگه استرس‌زاست و حتی میتونه استرس و نگرانی‌های بیشتری هم همراه خودش داشته باشه.

حتما میدونین که این آزمون به نحوی میتونه روی آینده و زندگی افراد تاثیر بزاره و اگه شرکت کنندگان هم در حل تست‌های کنکور مهارت داشته باشن، میتونن در دانشگاه‌های مدنظرشون به درس خوندن مشغول بشن.

از طرفی هم فشار دروس کنکوری، فشار برخی از خانواده‌ها و مقایسه افراد هم باعث پرورش افسردگی در دوران کنکور میشه.

علت بروز احساس تنهایی دوران کنکور

همچنین عدم توانایی در ایجاد روابط اجتماعی هم باعث میشه افراد احساس تنهایی دوران کنکور رو تجربه کنن. به عبارت دیگه بعضی از افراد زمانی که وارد جامعه میشن نمیتونن با هم سن و سال‌هاشون ارتباط خوبی برقرار کنن. همین علت هم به تنهایی میتونه باعث ایجاد حس تنهایی بشه که منجر به تنفر از درس، کتاب و کنکور میشه.

حالا به نظر شما چه راهکارهایی وجود داره که به کمک اون‌ها بتونیم خودمون رو از دست این حس نجات بدیم؟ از کجا بفهمیم که فرزندمون دچار افسردگی دوران کنکور شده؟ اگه به دنبال پاسخ این نوع سوالات هستین با ما همراه باشین.

احساس تنهایی دوران کنکور چه علائمی داره؟

تا حالا اسم سگ سیاه افسردگی رو شنیدین؟ به نظرتون چقدر میتونه روی آدم‌ها تاثیر بزاره؟ به نظرتون افسردگی در دوران کنکور چه علائمی میتونه داشته باشه؟

خیلی از مشاورین کنکور میگن که علائم افسردگی در افراد متفاوته ولی معمولا یک سری علائم مشابه دارن. یکی از نشونه‌های افسردگی در دوران کنکور، بی حالی‌های مداوم و داشتن انرژی‌های منفیه.

حتی این علائم تا حدی میتونه تشدید پیدا کنه که فرد کاملا از زندگی ناامید بشه و درس و کار رو کنار بزاره. اما این اگه افراد با راهکارهای مقابله با افسردگی آشنا باشن، میتونن باهاش مقابله کنن و نزارن که این سگ سیاه افسردگی بهشون غلبه کنه.

بنابراین علائم افسردگی در دوران کنکور خیلی متنوعه که در این قسمت میخوایم به اصلی‌ترین اون‌ها اشاره کنیم.

ضعف در حافظه و عدم تمرکز

یکی دیگه از علائم افسردگی، ضعف در حافظه و عدم تمرکزه که این مورد خیلی میتونه روی نتیجه کنکور تاثیر داشته باشه.

بی علاقگی نسبت به درس خوندن

سومین علائم افسردگی در دوران کنکور، بی علاقگی نسبت به درس خوندنه. یعنی اصلا دوست ندارین که لحظه‌ای کتاب رو باز کنین و یا چند تا تست بزنین. هر چقدر هم سعی می‌کنین باز هم نمیتونین خودتون رو راضی کنین که به منابع کنکوری یک نگاهی بندازین.

به هم خوردن ساعت خواب

درسته که این آزمون خیلی مهمه و حتی میتونه استرس‌های زیادی رو برای شرکت کنندگان به همراه داشته باشه اما باید استرس رو کنترل کرد. در غیر اینصورت باعث میشه که در ساعات خوابتون اختلال ایجاد بشه.

اختلال در خوابت بیش‌تر به صورت بی خوابی ظاهر میشه. دیدین شب وقتی تصمیم می‌گیرین که بخوابین، نمیتونین ذهنتون رو آروم کنین و در هر حالتی که دراز میکشین، خوابتون نمیبره؟

یا اینکه ساعت خوابتون خیلی طولانیه و گاها ممکنه که ساعت‌ها بخوابین؟ این دقیقا همون اختلال در خوابه که به استرس و اضطراب زیاد برمیگرده.

گوشه گیری و انزوا طلبی

علائم بعدی افسردگی در افراد، گوشه گیری و انزوا طلبیه. یعنی فکر میکنی که اطرافیانت دوست ندارن، از جمع خانوادگی و دوستانه فراری هستی، دوست داری که تنها باشی و هیچ کسی رو نزدیک خودت نبینی و….

البته بهتره بگیم که خیلی خوبه که پشت کنکوری‌ها کم‌تر در دورهمی و مهمانی حضور داشته باشن و مدت زمان بیشتری رو برای مطالعه و تست کنکوری بزارن.

گوشه گیری و انزوا طلبی

اما این به این معنی نیست که کلا از زمین و زمان و روابط اجتماعی دوری کنین تا بلکه به نتایج برتر برسین. در واقع کاری که باید انجام بدین اینه که یک برنامه‌ریزی درسی اصولی برای خودتون داشته باشین و بر اساس اون به بهترین نتایج کنکوری دست پیدا کنین.

لازمه بدونین که علائم افسردگی به همین تعداد محدود نمیشه و در همه افراد علائم مختلفی وجود داره. اما به هر حال خیلی مهمه که آدم‌ها با 7 راهکار مقابله با افسردگی در دوران کنکور آشنا باشن تا کم‌تر به دام افسردگی و عواقب اون دچار بشن.

7 راهکار مقابله با افسردگی در دوران کنکور

هر فردی برای این که بتونه در تمام سال‌های تحصیلی موفق باشه، باید یک ویژگی خیلی مهم رو رعایت کنه. ثابت قدم بودن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیه که خیلی میتونه به افراد برای رسیدن به قله‌های موفقیت کمک کنه.

در مقابل هم عوامل زیادی مثل اضطراب، فشار خانواده، افکار منفی و… وجود داره که خیلی میتونه در کاهش انگیزه و پشتکار افراد تاثیر داشته باشه.

پس تنها کاری که در این شرایط باید انجام بدین اینه که سعی کنین به استرس‌تون غلبه کنین و بهش اجازه ندین که رویاها و تصمیمات آیندتون رو از ریشه نابود کنه.

به این جمله فکر کنین. در سراسر کشور افراد زیادی هستن که امسال مثل شما کنکور دارن. پس همه این افراد استرس و اضطراب دارن که به دنبال بهترین راهکارها برای کاهش استرس کنکور هستن.

پس به جای این که یه گوشه بشینین و هیچ انگیزه‌ای هم برای این آزمون نداشته باشین، بهتره که بلند شین و برای کاهش استرس این آزمون و کسب رتبه‌های برتر در آن قدم بردارین.

اهدافتون رو مشخص کنین

یک خودکار و کاغذ بردارین و با توجه به توانایی، تعهد و منطق خود اهدافتون رو بنویسین. به عبارت دیگه سعی کنین اهدافی رو بنویسین که امکان محقق شدنشون وجود داشته باشه.

اگه اهدافی غیر ممکن و به اصطلاح رویایی رو در نظر داشته باشین، باید بهتون بگیم که اگه در این مسیر ثابت قدم نباشین، قطعا در یکی از همین روزها شکست میخورین و امیدتون رو برای ادامه دادن از دست میدین.

به عنوان مثال توانایی مطالعاتی شما روزانه 5 ساعته و یکی از اهدافتون اینه که روزانه 10 ساعت مطالعه کنین و تست کنکوری بزنین.

حالا به نظر شما چقدر ممکنه در رسیدن به این هدف تلاش کنین؟ آیا میشه یک دفعه ساعت مطالعه رو از 5 ساعت به 10 ساعت تغییر داد؟ قطعا خیر!

برای این کار لازمه که ساعت مطالعه‌تون رو کم کم اضافه کنین. یعنی این که روزی مثلا 20 دقیقه به ساعت مطالعه‌تون اضافه کنین. بدین ترتیب میتونین ساعت مطالعه روزانه‌تون رو به 10 ساعت تغییر بدین.

مقایسه خودتون با دیگران ممنوع!

روش دیگه‌ای که میتونیم به لیست راهکارهای رفع افسردگی در دوران کنکور کنکور اضافه کنیم، اینه که از مقایسه کردن خودمون با دیگران جلوگیری کنیم. با مقایسه کردن تنها چیزی که عایدمون میشه، بیش‌تر دیده شدن نقاط ضعفه.

پس در هیچ یک از مراحل زندگی به خصوص در دوران کنکور خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین. سعی کنین که در هر مرحله‌ای از زندگی که هستین، در نوع خودتون بهترین باشین.

انتخاب یک دوست مسئولیت پذیر

سومین راهکار مقابله با افسردگی در دوران کنکور، انتخاب یک دوست و همراه مسئولیت پذیره. البته دوستی که همزمان باهاش بتونین قدم به قدم پیش برین و درباره مطالعه‌های کنکوری و تست‌هایی که حل کردین، به همدیگه گزارش بدین.

از این رو شاید وجود یک دوست بتونه به شما حس رقابت و انگیزه‌ای بده که بتونین از غار تنهاییتون بیرون بیاین و رقابت سالمی باهاش داشته باشین.

به نظرم برای درک بهتر این موضوع لازمه یک مثال بزنیم.

انتخاب یک دوست مسئولیت پذیر

فرض کنین که توانایی مطالعه روزانه شما 8 ساعته. شما به دوستتون میگین که من از ساعت مثلا 9 صبح شروع می‌کنم و تا ساعت 18 ادامه میدم.

هر زمانی مطالعه و حل تست‌های من تموم شد بهت خبر میدم که از صبح تا بعدازظهر چه کارهایی انجام دادم.

همچنین از دوستتون هم بخواین که مثل شما یک گزارش مطالعاتی بهتون بگه و با هم تعامل داشته باشین و برای موفقیت همدیگه هم انتقاد و پیشنهادایی رو ارائه کنین.

استراحت به سبک رتبه برترها

یک ضرب المثلی هست که میگه طرف از اونور بوم افتاده! این اصطلاح زمانی به کار برده میشه که فردی در انجام یک کاری افراط میکنه.

در واقع زمان رو باید به نحوی تنظیم کنین که بتونین به تمام دروس کنکوری و تست‌های اون رسیدگی کنین. همچنین زمانی رو هم برای تفریح و استراحت داشته باشین.

این که دائما و بدون وقفه در حال مطالعه منابع آزمون و حل تست‌های کنکوری باشین، نه تنها ذهن و بدن شما خسته میشه، بلکه هر مبحثی هم که خونده بودین ممکنه از ذهنتون بپره.

حالا بریم سراغ اصل مطلب. یعنی استراحت به سبک رتبه برترها!

همه پشت کنکوری‌ها یا شاید بهتر باشه که بگیم اکثر افرادی که در کنکور تونستن جزو رتبه‌های برتر باشن، یک سری تکنیک و راز برای استراحت دارن. ما در این قسمت میخوایم این راز رو بهتون بگیم.

استراتژی پومودورو؛ 7 راهکار مقابله با حس تنهایی کنکور

این استراتژی بهتون کمک کنه تا بتونین یک چهارچوب در زمان بندی مطالعه‌تون داشته باشین. این استراتژی به این صورت هستش که باید 25 دقیقه از زمانتون رو فقط به مطالعه مبحث یا مباحث مدنظرتون اختصاص بدین و در این مدت زمان به هیچ چیز و هیچ کاری فکر نکنین.

بعد از این مدت این اجازه رو دارین که فقط 5 دقیقه استراحت کنین و دوباره یک 25 دقیقه دیگه به مطالعه بپردازین و مجددا 5 دقیقه استراحت کنین.

این روش رو دو مرتبه دیگه هم انجام بدین و در نهایت 30 دقیقه به مغز و بدنتون اجازه استراحت بدین. نکته‌ای که در این استراتژی باید خیلی بهش اهمیت بدین اینه که در زمان استراحت تحت هیچ شرایطی به درس و مطالعه فکر نکنین و اجازه بدین که مغزتون استراحت کنه.

برای مثال در این 30 دقیقه میتونین به خودتون برسین، حرکات ورزشی و کششی انجام بدین، در جمع خانوادگی‌تون باشین و…

اما سوال اینجاست که تکنیک پومودورو چجوری می‌تونه افسردگی در دوران کنکور رو کاهش بده؟

این استراتژی به پشت کنکوری‌ها تمرکز رو در زمان مطالعه آموزش میده.

به عبارت دیگه اگه از این روش برای مطالعه کنکوری استفاده می‌کنین قطعا باید بدونین که در زمان مطالعه فقط باید به مباحث درسی تمرکز کنین. پس دیگه فرصتی برای افسردگی در دوران کنکور و افکار منفی وجود نداره.

گوش دادن به موزیک‌های بی کلام

گوش دادن به این نوع موسیقی‌ها میتونه میزان استرس و خستگیتون رو کاهش بده.

مشاهده فیلم کوتاه انگیزشی

یکی دیگه از راهکارهای کاهش استرس در دوران کنکور، مشاهده فیلم‌های انگیزشی کوتاهه.

البته منظور از معرفی این راهکار این نیستش که هر روز فیلم ببینین و به درس‌هاتون رسیدگی نکنین! در واقع برای موفقیت در کنکور لازمه که یک برنامه‌ریزی داشته باشین و این راهکار رو در پایان هر هفته انجام بدین.

مشاهده فیلم کوتاه انگیزشی

راهکارهای زیادی برای مقابله با افسردگی در دوران کنکور وجود داره که به همین چند مورد محدود نمیشه. در ادامه قصد داریم تعدادی از راهکارهای مقابله با احساس تنهایی دوران کنکور رو بهتون معرفی کنیم:

  • محیط مطالعاتی‌تون رو تغییر بدین.
  • عادت‌های خوابتون رو بهبود بدین.
  • حق اشتباه کردن رو از خودتون سلب نکنین.
  • از موبایل و شبکه‌های اجتماعی درست استفاده کنین.
  • مباحث مطالعاتی و ایده‌هاتون رو با اعضای خانواده به اشتراک بزارین.
  • از علایق و سرگرمی‌ها مثل فوتبال، شنا و… در دوران کنکور غافل نشین.

جمع بندی درباره افسردگی در دوران کنکور

در این مقاله درباره افسردگی در دوران کنکور و راهکارهای مقابله با آن صحبت کردیم. دوران کنکور برای هر فردی سخته و استرس‌زاست. ب

هتره بدونین که این استرس و دغدغه‌های پشت کنکوری‌ها گاهی اوقات می‌تونه به حدی شدت پیدا کنه که فرد رو به شخصی منزوی و اجتماع گریز تبدیل کنه و حتی باعث بشه که در این دوره، افسردگی در دوران کنکور رو تجربه کنه. در این مطلب به طور کامل به دلایل بروز این حس اشاره شده.

پس اگه شما هم پشت کنکوری هستین و تحت هیچ شرایطی هم نمیخواین این حس رو تجربه کنین، توصیه ما به شما عزیزان اینه که این مقاله رو مطالعه کنین.

فراموش نکنین که هیچ وقت یک کنکوری از تلاش کردن خسته نمیشه؛ چون میدونه یک روزی نتیجه تمام زحماتش رو میبینه.

تکنیک پومودورو (Pomodoro) یک ابزار برای مدیریت زمانه که میتونیم به کمک اون تمامی کارها و وظایفمون رو در بازه زمانی 25 دقیقه‌ای و بعد از هر بازه زمانی هم 5 دقیقه رو به عنوان استراحت تعیین کنیم.

ما با استفاده از این تکنیک میتونیم از انجام به موقع کارها و وظایفمون لذت ببریم.

بنابراین اگه در انجام برخی از کارهاتون مشکل دارین و نمیتونین زمان رو مدیریت کنین، پیشنهاد میکنیم که از استراتژی پومودورو استفاده کنین.

  1. محیط مطالعاتی‌تون رو تغییر بدین.
  2. حق اشتباه کردن رو از خودتون سلب نکنین.
  3. از ویدیوها و پادکست‌های انگیزشی استفاده کنین.
  4. متن‌های انگیزشی رو پیدا کنین و هر روز اون متن‌ها رو بخونین.
  5. در دوران کنکور حتما مدت زمانی رو به عنوان تفریح و سرگرمی تعیین کنین.
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد