پذیرش در رشته‌های پزشکی بدون کنکور

پذیرش در رشته‌های پزشکی بدون کنکور

هر ساله در کل کشور برای پذیرش متقاضیان رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، آزاد و پردیس خودگردان در نیمسال اول و دوم کنکور سراسری برگزار میشه.

همه ما هم می‌دونیم که شرکت در کنکور سراسری تجربی، برای داوطلبان این رشته خیلی مهمه و قاعدتا دوست دارن که بهترین رتبه قبولی رو در این آزمون به دست بیارن.

اما شاید برای خیلی از شما داوطلبین عزیز کنکوری سوال باشه که آیا امکان پذیرش در رشته‌های پزشکی بدون کنکور وجود داره؟ قطعا خیر!

تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای در خصوص پذیرش رشته پزشکی بدون کنکور از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم کشور اعلام نشده و متقاضیان این رشته فقط از طریق شرکت در کنکور سراسری می‌تونن در رشته‌های پزشکی پذیرفته بشن و درس بخونن.

البته ناگفته نمونه که پذیرش رشته‌های پزشکی بدون کنکور فقط در ایرانه که مجاز نیست؛ اما متقاضیان رشته پزشکی در صورت دلخواه می‌تونن بدون کنکور در دانشگاه‌های برتر کشور ترکیه و اروپا پذیرش بشن و آینده درخشانی رو برای خودشون رقم بزنن.

دانش‌آموزان زیادی هستن که دوست دارن در رشته پزشکی درس بخونن و در بین اطرافیانشون فرد موفقی باشن. اما خیلی از دانش‌آموزان دغدغه شرکت در کنکور و قبولی در اون رو دارن و به این فکر می‌کنن که اگه در کنکور قبول نشن، چه اتفاقی براشون می‌افته.

به همین دلیل به دنبال راهکاری برای تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌افتن. البته فراموش نکنین که تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای درباره تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور از سوی سازمان سنجش اعلام نشده. در ادامه با ما همراه باشین تا بتونین اطلاعات بیش‌تری در این زمینه به دست بیارین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

رشته‌های پزشکی بدون کنکور سال 1403

چند سالیه که پذیرش رشته‌های پزشکی بدون کنکور با شرایط خاص و رشته‌های خاص در کشور ممکن شده و داوطلبان عزیز کنکوری می‌تونن بدون کنکور در بعضی از رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل بدن.

البته برای پذیرش در این رشته‌ها لازمه که افراد سوابق تحصیلی‌شون رو داشته باشن تا بتونن ثبت‌نام اولیه‌شون رو انجام بدن.

در ادامه این مقاله قصد داریم لیستی از رشته‌های پزشکی بدون کنکور رو ارائه کنیم و توضیحاتی در خصوص ثبت‌نام رشته‌های پزشکی بدون کنکور در اختیارتون قرار بدیم.

ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور

اول از همه بهتره بدونین که تمام خبرهای مربوط به پذیرش رشته‌های پزشکی بدون کنکور در سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org اطلاع‌رسانی میشه. پس در صورتی که می‌خواین در رشته‌های پزشکی بدون کنکور ثبت‌نام کنین، باید دفترچه مربوطه رو از این سایت دریافت کنین.

در این دفترچه لیستی از رشته‌های پزشکی بدون کنکور قرار داره که می‌تونین اون‌ها رو مورد بررسی قرار بدین و بعد بر اساس علایقتون، بهترین رشته و دانشگاه رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین.

ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور

بهتره بدونین که سهمیه مناطق، ایثارگران و بومی گزینی در پذیرش رشته پزشکی بدون کنکور تاثیرگذاره.

البته فراموش نکنین که تا به حال هیچ ماده و تبصره‌ای درباره پذیرش رشته‌های پزشکی بدون کنکور در ایران مصوب نشده و در صورتی که قصد دارین در این رشته درس بخونین باید اقدامات لازم رو برای پذیرش این رشته در اروپا و کشور ترکیه انجام بدین.

شرایط ثبت‌نام رشته‌های پزشکی بدون کنکور در مقطع لیسانس

  • متقاضیانی که از رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده باشن، می‌تونن در این آزمون شرکت کنن.
  • طبق بند 4 و 5، اون دسته از افرادی که مدرک المپیادهای علمی رو دارن در صورتی که مورد پذیرش قرار بگیرن از گذروندن دوره تحصیلی معاف هستن.
  • متقاضیان مردی که قصد دارن در کنکور سراسری در مقطع لیسانس ثبت‌نام کنن، باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمتشون رو دریافت کرده باشن.
  • سن متقاضیان رشته‌های پزشکی بدون کنکور در مقطع لیسانس باید زیر 25 سال باشه. فقط افرادی که دوره خدمت سربازی رو پشت سر گذاشتن، می‌تونن با حداکثر سن 27 سال هم در این آزمون ثبت‌نام کنن.
  • متقاضیانی که مدرک المپیادهای علمی رو دارن و مدال طلا هم دریافت کردن، از گذروندن آزمون لیسانس رشته پزشکی معاف هستن و فقط باید در مرحله ارزیابی کنکور شرکت کرده و در صورت تایید می‌تونن در این رشته درس بخونن.
  • داوطلبانی که در المپیادهای علمی مدال نقره دریافت کردن، در صورتی که بتونن حداقل 90 نمره از نمره آخرین فرد پذیرش شده رو به دست بیارن، می‌تونن در این آزمون ثبت‌نام کنن.

شرایط ثبت‌نام رشته‌های پزشکی بدون کنکور در مقطع لیسانس

  • متقاضیان رشته پزشکی باید مدرک زبان داشته باشن. اگه هر یک از متقاضیان مدرک زبان نداشته باشه و در آزمون لیسانس به رشته پزشکی هم پذیرش بشه، باید نسبت به دریافت حداقل یک مدرک زبان اقدام کنه. داشتن این مدرک به حدی مهمه که اگه فرد به مرحله مصاحبه رشته پزشکی هم راه پیدا کنه، ممکنه با مشکلاتی مواجه بشه و حتی اجازه شرکت در مرحله دوم پذیرش رشته پزشکی رو نداشته باشه.

نکته: در یک بازه کوتاهی دانشگاه پردیس بین‌الملل کیش، متقاضیان این رشته رو بدون کنکور پذیرش می‌کرد؛ اما در حال حاضر دانشگاه پردیس بین‌الملل کیش به دلیل اینکه در جذب دانشجویان خارجی موفق نشد، هیچگونه فعالیتی در خصوص پذیرش دانشجو باری رشته‌های پزشکی بدون کنکور نداره.

البته ناگفته نمونه که در بعضی از دانشگاه‌ها مثل علوم پزشکی تهران، برای چند رشته محدود دامپزشکی، تجهیزات فنی اتاق عمل و تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی، دانشجو با شرایط خاصی پذیرفته میشه. اما به طور کلی، در هیچ جای کشور امکان پذیرش متقضیان در این رشته بدون کنکور وجود نداره.

پذیرش رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد یکی از مباحث مهمیه که این روزها ذهن خیلی از متقاضیان رو به خودش مشغول کرده. چون دانشگاه آزاد چند سالیه که دانشجوی رشته پزشکی بدون کنکور پذیرش می‌کنه.

همین مسئله به تنهایی باعث شد که داوطلبان زیادی نسبت به ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه اقدام کنن.

فراموش نکنین که جذب دانشجوی رشته پزشکی بدون کنکور فقط در سال‌های 94، 96 و 97 انجام میشد و تاکنون برای سال 1403 هیچ اطلاعیه‌ای درباره پذیرش دانشجویان رشته پزشکی بدون کنکور در سایت سازمان سنجش اعلام نشده.

زمان ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور در دانشگاه آزاد

زمان ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد در دو ماه مهر و بهمن سال جاری برگزار میشه و با اجرای طرح ثبت‌نامی دانشگاه‌های بدون آزمون، دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران تصمیم گرفت که مثل خیلی از دانشگاه‌ها، امکان ثبت‌نام رشته پزشکی بدون کنکور رو برای متقاضیان این رشته فراهم کنه.

زمان ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور در دانشگاه آزاد

نحوه ثبت‌نام در دانشگاه‌های آزاد برای پذیرش این رشته به صورت بدون کنکور کاملا اینترنتیه و متقاضیان باید در موعد مقرر به سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اینترنتی azmoon.iau.ir مراجعه کنن و ثبت‌نام خودشون رو انجام بدن.

شرایط ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

قبل از این که به معرفی شرایط ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد بپردازیم، در ابتدا بهتره که دفترچه راهنما رو دانلود کرده و با دقت مطالعه کنین.

در دفترچه راهنما قسمتی برای شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی متقاضیان رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده که در ادامه قصد داریم براتون توضیح بدیم.

شرایط عمومی ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد
  • عدم سوء پیشینه
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  • تابع قانون جمهوری اسلامی
  • تابعیت دین اسلام یا یکی از ادیان مورد پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی
  • توانایی پرداخت شهریه دانشگاه آزاد براساس برنامه و مصوبات آموزشی

نکته: همه داوطلبان کنکوری می‌تونن محل تحصیلشون رو بر اساس شرایط و خواسته خودشون انتخاب کنن ولی امکان نقل و انتقال دانشجویان رشته پزشکی بدون کنکور وجود نداره.

شرایط اختصاصی ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

در این قسمت از مقاله قصد داریم شرایط اختصاصی ثبت‌نام رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد رو توضیح بدیم:

  • افرادی که قصد دارن در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ناپیوسته درس بخونن، باید معدل نهایی کاردانی‌شون بالای 12 باشه.
  • برای این که متقاضیان بتونن در رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنن، باید مدرک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته با معدل حداقل 12 رو دریافت کرده باشن.
  • متقاضیانی که به دنبال ثبت‌نام رشته پزشکی بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی هستن و قصد دارن که در مقطع کاردانی پیوسته هم درس بخونن، لازمه که مدرک چهار ساله نظام قدیم و مدرک سه ساله نظام جدید در رشته‌های تحصیلی فنی حرفه‌ای، نظری و کاردانش رو ارائه کنن.
  • داوطلبانی که در مقطع کاردانی ناپیوسته درسشون تموم شده و فارغ‌التحصیل شدن، می‌تونن در دوره تحصیلی بالاتر ثبت‌نام کنن.

شرایط اختصاصی ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

  • افرادی که مدرک تحصیلی کاردانی دارن و متقاضی کارشناسی ناپیوسته هم هستن باید 20 واحد درسی رو به عنوان جبرانی در این دانشگاه بردارن.
  • افرادی که متقاضی شرکت در کاردانی پیوسته رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد هستن باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهیشون رو در زمان ثبت‌نام ارائه کنن.
  • بعضی از متقاضیان قصد دارن که در رشته‌ای به غیر از رشته مدرک تحصیلی‌شون در پایه کاردانی پیوسته دارن که باید حداکثر 12 واحد رو به عنوان جبرانی بردارن.
  • کسانی که متقاضی شرکت در رشته‌های پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی پیوسته هستن، باید انتخاب رشته دانشگاهیشون رو با توجه به دیپلم هنرستان، فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش انجام بدن.

لیست رشته‌های پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

اول از همه بهتره بدونین که هیچ تفاوتی بین ساعت آموزش و میزان شهریه دانشجویانی که بدون کنکور و دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه آزاد شدن، وجود نداره. تنها تفاوت این دو نوع ورودی در انتقالیه در واقع دانشجویانی که بدون کنکور وارد رشته پزشکی میشن، نمی‌تونن انتقالی بگیرن.

همچنین رشته‌های تحصیلی زیر در دانشگاه آزاد اسلامی بدون کنکور برای متقاضیان قابل انتخاب و پذیرش نیست:

  • مامایی
  • پزشکی
  • هوشبری
  • پرستاری
  • اتاق عمل
  • رادیولوژی
  • فیزیوتراپی
  • داروسازی
  • علوم تغذیه
  • دندانپزشکی
  • بینایی سنجی
  • شنوایی سنجی
  • علوم آزمایشگاهی
  • مهندسی بهداشت حرفه‌ای
  • دکترای عمومی دامپزشکی

نکته: دانشگاه آزاد اسلامی، فقط دو رشته پزشکی بدون کنکور پذیرش می‌کنه که شامل رشته علوم پزشکی دامپزشکی در کارشناسی ناپیوسته و رشته دامپزشکی در کاردانی پیوسته‌ست.

جمع‌بندی درباره پذیرش رشته‌های پزشکی بدون کنکور

رشته تحصیلی پزشکی به دلیل این که بازار کار عالی و درآمد خیلی خوبی داره، تونسته متقاضیان زیادی رو به سمت خودش جذب کنه. از طرفی هم کنکور و دریافت رتبه قبولی برای خیلی از متقاضیان سخته و خیلی از این افراد به دنبال رشته‌های پزشکی بدون کنکور هستن تا بتونن در رشته پزشکی مورد علاقه‌شون درس بخونن.

اما باید بدونین که امکان ثبت‌نام و تحصیل در رشته پزشکی در سال 1403 ممکن نیست؛ مگه این که متقاضی شرایط خیلی خاصی داشته باشه. در صورتی که می‌خواین بدون کنکور وارد این رشته تحصیلی پرطرفدار بشین، می‌تونین اقدامات لازم رو برای تحصیل در برترین دانشگاه‌های اروپا و یا کشور ترکیه انجام بدین.

اگه بعد از مطالعه این مقاله در رابطه با پذیرش دانشجو در رشته پزشکی بدون کنکور سوال داشتین، می‌تونین از طریق بخش نظرات و یا باکس ارتباط با مشاورین، با ما در ارتباط باشین.

خیر, در حال حاضر هیچگونه اطلاعیه‎‌ای درباره ثبت‌نام در رشته پزشکی بدون کنکور توسط سایت سازمان سنجش برای سال 1403 اعلام نشده. البته متقاضیان فقط در دو رشته دامپزشکی (مقطع کاردانی) و علوم پزشکی دامپزشکی (کارشناسی ناپیوسته) می‌تونن بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد بشن و درس بخونن.

خیر, متقاضیان فقط با شرکت در کنکور سراسری می‌تونن رشته‌های پزشکی رو انتخاب کنن.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد