مطالعه هندسه کنکور ریاضی

نکات طلایی برای مطالعه هندسه کنکور ریاضی

یکی از اعضای تشکیل‌دهنده تست‌های ریاضی توی کنکور، درس هندسه است که متاسفانه خیلی از داوطلبان از حل تست‌های اون فراری هستن! اگه از روش درست و اصولی برای مطالعه هندسه کنکور ریاضی استفاده کنین، دیگه از تست‌های اون فرار نمی‌کنین.

برای پیدا کردن روش خوندن هندسه کنکور ریاضی نیازه که به نکته‌های خاصی توجه کنین؛ چیزهایی که شاید توی دوران مدرسه به اون‌ها توجه نمی‌کردین؛ اما، الان به عنوان یک داوطلب کنکور باید ازشون اطلاع داشته باشین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

مطالعه هندسه کنکور ریاضی زمانی موثر و نتیجه‌بخشه که با پیروی از اصول صحیح درس خوندن انجام بشه. حل کردن تمرین‌های کتاب درسی، تست‌های آموزشی و در نهایت تست‌های زمان‌دار کنکوری یکی از مهم‌ترین قدم‌هاییه که روش خوندن هندسه کنکور ریاضی رو به موثرترین روش برای شما تبدیل می‌کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت انتخاب بهترین روش مطالعه هندسه کنکور ریاضی 1403

ارزش و اهمیت درس هندسه برای کنکور ریاضی توی چند سال اخیر بیشتر از قبل شده. حذف هر کدوم از بخش‌های مختلف درس ریاضی در کنکور، لطمه بزرگی به نتیجه نهایی داوطلبان کنکور می‌زنه.

ضریب بالای درس ریاضی باعث شده که هندسه هم به یکی از مهم‌ترین پایه‌های کنکور برای داوطلبان رشته ریاضی تبدیل بشه. با این تفاسیر نیازه که با پیروی از روش مطالعه هندسه کنکور رشته ریاضی، آرام آرام به سمت کنکور قدم بردارین.

یادتون باشه که تلاش و پشتکار هیچ کس بی‌نتیجه باقی نمی‌مونه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مباحث و بودجه‌بندی درس هندسه در کنکور ریاضی 1403

برای این که بتونین نقشه راه رسیدن به نتایج خوب از کنکور ریاضی رو ترسیم کنین، به اطلاعات مربوط به بودجه‌بندی کنکور نیاز دارین. در جدول زیر مباحث مختلف درس هندسه که در کنکور رشته ریاضی مورد سوال قرار می‌گیره رو بر حسب تعداد تست‌ها بررسی می‌کنیم.

مبحثتعداد تست
ترسیم‌های هندسی و استدلال0
قضیه تالس و تشابه2
چند ضلعی‌ها1
تجسم فضایی2
دایره3
تبدیل‌های هندسی2
روابط طولی در مثلث1
ماتریس3
مقاطع مخروطی3
بردارها1
مبانی ریاضیات3
احتمال2
آمار توصیفی2
آمار استنباطی0
نظریه اعداد4
گراف2
ترکیبیات4

حتماً می‌دونین که با توجه به این جدول باید روی مطالبی که تعداد تست بیشتری در کنکور دارن، متمرکز بشین. یعنی در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی برای خوندن مباحث نظریه اعداد، ترکیبیات، ماتریس و … زمان بیشتری صرف کنین و تعداد بیشتری تست حل کنین.

اصولی‌ترین روش خواندن هندسه کنکور ریاضی

معمولاً داوطلبان رشته ریاضی برای خوندن درسی مثل هندسه، به دو دسته تقسیم میشن:

  • کسانی که قضیه‌های هندسه رو به صورت حفظی یاد می‌گیرن.
  • کسانی که قضیه‌ها رو با اثبات و مفهومی آموزش می‌بینن.

روش مطالعه هندسه کنکور رشته ریاضی برای هر کدوم از این دو گروه متفاوته. داوطلبان گروه اول باید با تکیه بر مرور و تکرار زیاد، مباحث درسی هندسه رو به خاطر بسپارن.

اما اعضای گروه دوم برای یادگیری عمیق مفاهیم هندسه، به حل تعداد زیادی تست نیاز دارن. در ادامه نحوه مطالعه این درس رو با جزئیات بیشتری برای شما توضیح میدیم.

آیا قضیه‌های هندسه رو برای کنکور حفظ کنیم؟

اگه ترجیح میدین با حفظ کردن قضیه‌ها، برای تست‌های کنکور این درس آماده بشین، باید چند نکته رو مدنظر داشته باشین.

اول از همه این که با این روش نباید توقع داشته باشین که با یک بار روخوانی کردن، همه چیز رو حفظ شده و یاد بگیرین!

برای حفظ شدن قضیه‌ها لازمه که در مرحله اول اونا رو روخوانی کنین؛ اگه دست به قلم بشین و روی یک برگه چک‌نویس مطالبی که خوندین رو یک بار یادداشت کنین (حتی به صورت دست و پا شکسته)، تاثیر اون رو روی یادگیری خود احساس می‌کنین.

کمی صبور باشین تا قضیه‌ها رو با دقت و جزئیات بیشتر یاد بگیرین. تفاوت بین قضیه‌های مشابه رو با نکته‌های ریز اونا یاد بگیرین تا در مواجه شدن با سوالات انحرافی، با سرعت بیشتری سراغ راه حل درست برین.

یادتون باشه قبل از تست زدن حتماً تمرین‌های کتاب درسی رو حل کنین و راه‌حل‌های تشریحی رو به درستی یاد بگیرین. حین حل تمرین به قضایا نگاه کنین تا به مرور زمان به ملکه ذهن شما بشه.

آیا قضیه‌های هندسه را برای کنکور حفظ کنیم؟

چطور با روش اثبات کردن، قضایای هندسه رو یاد بگیریم؟

برای اون گروهی از داوطلبان که با حفظ کردن مشکل دارن، استفاده از روش اثبات نتیجه بهتری داره.

لازمه که این افراد قضیه‌های هندسه رو به صورت کاملاً مفهومی و مرحله به مرحله با اثبات کردن یاد بگیرن. معمولاً استفاده از این روش مطالعه هندسه کنکور ریاضی در کنار کتاب‌های کمک‌درسی و تدریس اساتید، یادگیری این گروه از داوطلبان رو به بهترین سطح ممکن می‌رسونه.

با شرکت در کلاس آنلاین کنکور می‌تونین همه روش‌های یادگیری قضیه‌های مختلف هندسه رو آموزش ببینین. سر کلاس‌های آنلاین هندسه پرش‌لایو نکته‌های کنکوری مربوط به درس هندسه، با دانش‌آموزان تمرین میشه.

با حضور در این کلاس‌ها از روند آموزش و پیشرفت خود مطمئن میشین؛ در ضمن از هر شهری می‌تونین سر کلاس حاضر بشین و از شر رفت‌وآمد بین کلاس‌های مختلف خلاص بشین. هزینه کلاس‌های آنلاین هم در مقایسه با کلاس‌های حضوری مقرون‌به‌صرفه‌تره.

انواع مختلف سوالات هندسه

در بین تست‌های کنکوری درس هندسه سه نوع از سوالات رو بیشتر از سایرین میبینین

  1. سوالاتی که با خلاقیت ذهنی به جواب می‌رسن: برای حل کردن این نوع از سوالات باید به صورت سوال دقت کنین. کلمات مشترکی که در هر سوال می‌بینین رو خوب به خاطر بسپارین تا راحت‌تر راه‌حل‌ها رو پیدا کنین.
  2. سوالاتی که به رسم شکل احتیاج دارن: برای افزایش سرعت و قدرتتون در حل این نوع سوالات هندسه، باید تعداد زیادی سوال تشریحی حل کنین.
  3. سوالاتی که با فرمول‌ها حل میشن: حفظ کردن تعداد زیاد فرمول‌های درس هندسه امکان‌پذیر نیست! فرمول‌ها رو به صورت اثباتی و مفهومی یاد بگیرین تا سر جلسه راحت‌تر اونا رو به خاطر بیارین.

بهترین روش مطالعه هندسه کنکور رشته ریاضی

به داوطلبان کنکور ریاضی پیشنهاد می‌کنیم که برای این که اجرا کردن بهترین روش مطالعه درس هندسه، از مراحل زیر قدم به قدم پیروی کنن:

۱- روخوانی کردن

برای خوندن درسی مثل هندسه که شامل مطالب حفظی، مفهومی و حل مسئله می‌شه، روخوانی کردن متن درس مفیده. با این کار دید کلی از موضوع هر درس در ذهن شکل می‌گیره و مسیر سوالات تا حدودی برای داوطلبان قابل پیش‌بینی می‌شه.

کردن

۲- حل تمرین کتاب درسی و سوالات تشریحی

به طور کلی برای تقویت حل تست‌های هندسه لازمه که سوالات تشریحی پایان هر فصل رو جدی بگیرین و نکات اون‌ها رو به خوبی بلد باشین.

صبور باشین و با یادگیری دقیق سوالات تستی، مهارت خودتون رو در پیدا کردن راه‌ حل سوالات هندسه تقویت کنین؛ بعد از این که به قدر کافی در این مهارت تقویت شدین، سراغ تست زدن برین.

۳- حل تست آموزشی

حل کردن تست‌های آموزشی که در قالب کتاب‌های کمک درسی در اختیار داوطلبان کنکور ریاضی قرار می‌گیره، اون‌ها رو با فضای کنکور و روش‌های مختلف تست زدن آشنا می‌کنه.

البته یادتون باشه که برای حل تست‌ها در این مرحله نیازی به در نظر گرفتن محدودیت زمانی نیست. همین که از این راه با انواع مختلف تست‌های هندسه آشنا بشین و نکته‌های انحرافی و پرتکرار این درس رو در بین سوالات یاد بگیرین، یعنی به قدر کافی آموزش دیدین.

۴- افزایش تدریجی تعداد تست‌ها

همان‌طور که گفتیم برای یادگیری بهتر درس هندسه، به حل تمرین و تست زیاد نیاز دارین. برای این که از درس خوندن زده نشین، بهتره که یکدفعه سراغ تعداد زیادی از تست‌های هندسه نرین!

در ابتدا با توجه به زمانی که دارین، تعداد مشخصی از تست‌های این درس رو حل کنین؛ اما کم کم این تعداد رو افزایش بدین تا به تدریج با تمرین و تکرار بیشتر، تسلط بیشتری روی مباحث هندسه کنکور ریاضی پیدا کنین.

۵- حل تست‌های زمان‌دار کنکوری

برای این که بتونین سر جلسه کنکور تمام تست‌ها رو بخونین و اون‌ها رو حل کنین، لازمه که روی افزایش سرعت تست زدن خود تمرکز کنین.

آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی سریع، از جمله اصولی که بهتره داوطلبان به صورت دقیق با اون آشنا باشن.

برای تقویت سرعت تست‌زنی هم باید تست‌های کنکور سال‌های گذشته رو با در نظر گرفتن محدودیت زمانی حل کنین.

حل تست‌های زمان‌دار کنکوری برای مطالعه هندسه کنکور

آیا روش مطالعه هندسه کنکور ریاضی برای پایه‌های مختلف متفاوته؟

بله؛ برای مطالعه کتاب هندسه پایه‌های مختلف از روش‌های متفاوتی استفاده میشه. مثلاً تست‌هایی که به دروس هندسه پایه دهم و یازدهم مربوط میشن، اکثراً با رسم شکل و با استفاده از خلاقیت حل میشن؛ اما، برای حل تست‌هایی که از کتاب هندسه سال دوازدهم طرح میشن، به استفاده درست از فرمول‌ها و تحلیل صورت سوال نیاز دارین.

با شرکت در کلاس آنلاین هندسه کنکور ریاضی تمام نکات و جزئیات مربوط به درس هندسه در پایه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیره. حل تست‌های زیاد می‌تونه تاثیر زیادی در میزان یادگیری این درس به صورت مفهومی داشته باشه.

آشنایی با نحوه مطالعه هندسه کنکور ریاضی رتبه‌های برتر

پرس‌وجو کردن درباره تجربه افرادی که قبل از شما با سوالات هندسه کنکور روبه‌رو شدن، می‌تونه مثل یک چراغ، راه رو برای شما روشن کنه. در ادامه روش خوندن هندسه کنکور ریاضی رو از زبان چند نفر از رتبه‌های برتر این رشته می‌خونیم:

  • روش مطالعه یکی از رتبه‌های برتر رشته ریاضی به این صورت بوده که: « هندسه پايه رو خودم در سال چهارم می‌خوندم و با تست زدن زياد، به اون مسلط می‌شدم. به نظر من، در هندسه مهم اينه که خودت به جواب برسی؛ نه اينکه تا به مشکل برخوردي، سريع راه حل رو ببينی.
    من گاهي در يه ساعت، بيشتر از دو تست حل نمی‌کردم؛ اما، کاملاً به تست مورد نظر و تست‌های مشابه اون مسلط می‌شدم. البته بايد بگم که امسال تست‌های درس رياضي در آزمون سراسری، متفاوته و حال و هوايش تغيير کرده . خود من نتونستم تست ۱ تا ۴ رياضی رو حل کنم و از تست پنجم شروع کردم. »
  • یکی دیگه از رتبه‌‌های برتر کنکور ریاضی درباره نحوه مطالعه هندسه برای کنکور اینگونه توضیح میده: « هندسه پايه، به نظر من درسیه که سوال‌هايش خلاقانه است و بايد روي سوال‌هاش فکر کرد و ديد که چيزي به ذهنت می‌رسه يا نه؛ يعني معتقدم که نبايد داوطلب سراغ راه حل بره، بلکه بايد خودش با سوال کلنجار بره؛ هر چند که گاهی اوقات بعضی از سوال‌ها رو نمی‌شه با اين شيوه، به نتيجه برسونیم. »
  • یکی دیگه از داوطلبان که نظری کاملاً متفاوت درباره روش مطالعه هندسه کنکور ریاضی داره، تجربه خودش رو اینگونه توضیح میده: « در درس هندسه پايه، من برعکس دوستان، برای حل سوال هندسه وقت زيادی صرف نمی‌کردم. نحوه کارم به اين صورت بود که ۵ ثانيه برای حل تست وقت میذاشتم و اگه به جواب نمی‌رسيدم، پاسخ تست رو می‌ديدم؛ چون به نظر من يه سوال هندسه می‌تونه در ۳۰ ثانيه يا پنج دقيقه حل بشه و نبايد برای حل يه تست، وقت زيادی گذاشته بشه؛ چون حتی سوال‌های هندسه هم به ندرت خلاقانه است و اگه در اين درس زياد تست بزنی و راه حل‌ها رو ببينی، نکته‌های تستی دستت میاد و می‌تونی توی مدت کم به تست‌های کنکور در اين درس پاسخ بدی. »
جمع بندی

اجرا کردن روش مطالعه هندسه کنکور رشته ریاضی با توجه به نکاتی که توی این مقاله با شما در میون گذاشتیم، ساده‌تر از قبل میشه. برای این که بتونین به بهترین نتیجه از زحمات‌تون برسین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این نکات رو مد نظر داشته باشین.

یادتون باشه که هر کس بر اساس تلاش خودش از مطالعه هندسه کنکور ریاضی نتیجه می‌گیره؛ پس با توجه به هدفی که دارین برنامه‌ریزی کنین و در جهت رسیدن به اون قدم بردارین.

اگه می خواین به خوبی دروس هندسه رو متوجه بشین، باید حتما قضایای اون رو به صورت اثباتی یاد بگیرین، که توی این مقاله به صورت تخصصی به بررسی روش های خوندن اون پرداختیم.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد