صفر تا صد نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور 1403

صفر تا صد نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور 1403

بعد از کنکور سراسری، باید حدودا یک ماه صبر کنین تا نتایج آزمون در سایت سازمان سنجش اعلام بشه. بعد از این که نتایج این آزمون در سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org اعلام شد، باید به این سایت وارد بشین و شماره داوطلبی‌تون رو در کادر مربوطه بنویسین تا بتونین نتیجه آزمون خودتون رو مشاهده کنین.

بعد از مشاهده نتیجه آزمون سراسری، همه شما داوطلبین عزیز متوجه میشین که در آزمون قبول شدین یا نه. در صورتی که تونسته باشین رتبه قبولی رو در این آزمون به دست بیارین، باید در اسرع وقت نسبت به اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور و چیدمان اون‌ها اقدام کنین.

قطعا می‌دونین که انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیمات مهم زندگی هر فردیه. بنابراین برای این که بتونین به صورت اصولی لیستی رو به عنوان اولویت‌بندی کد رشته‌ها آماده کنین، باید به چند نکته اهمیت بدین.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که همه شما داوطلبین و پذیرفته شدگان کنکور سراسری 1403 باید بهش اهمیت بدین، اینه که از علایق فردی خودتون غافل نشین. چون شما هستین که باید در این رشته درس بخونین و در آینده‌ای نزدیک بعد از فارغ‌التحصیلی در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌تون مشغول بشین.

پس اگه در این آزمون سرنوشت‌ساز قبول شدین، سعی کنین که در اسرع وقت لیستی درست و کامل به عنوان اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور بنویسین تا در موعد مقرر بتونین با خیال راحت انتخاب رشته تحصیلی خودتون رو انجام بدین.

اگه شما هم جزو پذیرفته شدگان کنکور سراسری 1403 هستین و می‌خواین مهم‌ترین نکات رو در زمان انتخاب رشته بدونین و هیچ اطلاعاتی درباره نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور ندارین، توصیه می‌کنیم که در ادامه با گروه آموزشی پرش همراه باشین.

بعد از این که داوطلبین کنکوری از نتیجه آزمونشون مطلع میشن، در صورت قبولی باید در زمان مشخص شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کنن و انتخاب رشته‌شون رو انجام بدن.

بعد از این که انتخاب رشته اصولی و درستی انجام دادین، باید لیستی به عنوان اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور تهیه کنین تا بتونین در رشته و دانشگاه مدنظرتون قبول بشین. البته برای این موضوع باید نکات زیادی رو بدونین که در این مقاله سعی کردیم اصلی‌ترین اون‌ها رو توضیح بدیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور

شاید براتون سوال باشه که چرا اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور مهمه؟ چرا باید به این موضوع اهمیت بدیم؟

انتخاب رشته اصولی می‌تونه روی موفقیت تحصیلی و شغلی شما در آینده تاثیرات خیلی زیادی داشته باشه.

در صورتی که انتخاب رشته کنکور رو طبق نکات و توضیحات این مقاله انجام ندین، قطعا نمی‌تونین انتخاب رشته درستی داشته باشین و طبیعتا این موضوع به تنهایی می‌تونه آینده درسی و شغلی شما رو تخریب کنه. اما با این تفاسیر باز هم ممکنه که بگین خوب اگه انتخاب رشته درستی انجام ندادم، نهایتش اینه که رشته تحصیلی یا دانشگاهمو تغییر میدم.

اهمیت اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور

اول از همه بهتره بدونین که اگه انتخاب رشته کردین و به هر دلیلی نیاز داشتین که دانشگاهتون رو تغییر بدین یا رشته تحصیلی انتخابیتون رو عوض کنین، باید برای تغییر اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور هزینه نسبتا زیادی رو به عنوان خسارت مالی پرداخت کنین. در مقابل زمان و موقعیت‌های زیادی رو هم از دست خواهید داد.

همین مسائل می‌تونه اثبات کنه که انتخاب رشته کنکوری و اولویت‌بندی اون تا چه حدی می‌تونه مهم و سرنوشت‌ساز باشه.

بنابراین فراموش نکنین که در زمان اولویت‌بندی کد رشته‌ها، حتما از یک مشاوره خبره و با تجربه کمک بگیرین. قطعا حضور این افراد می‌تونه شما رو در مسیر موفقیت تحصیلی و شغلی خوبی قرار بده.

نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور به چه صورته؟

برای انتخاب و چیدمان بهترین رشته‌های تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور باید به چند نکته توجه کنین که شامل موارد زیر هستن:

به علایق و استعداد درسی‌تون توجه کنین

توجه به علایق و خواسته خودتون، در زمان اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور، اولین نکته‌ایه که در قسمت قبلی بهش اشاره شد. رشته‌ای رو انتخاب کنین که دوستش داشته باشین و اون رو در اولویت رشته‌های انتخابی‌تون قرار بدین.

دومین موردی که باید بعد از علاقه بهش اهمیت بدین، اینه که بر اساس استعداد و توانمندی که دارین، رشته‌های تحصیلی رو انتخاب کنین. به عبارت دیگه دو مفهوم علاقه به یک رشته خاص و استعداد درسی رو می‌تونیم مکمل همدیگه در نظر بگیریم.

چون توجه همزمان به این دو مورد نه تنها شما رو از انتخاب رشته تحصیلی پشیمون نمی‌کنه، بلکه می‌تونه مثل یک سوخت جت در پیشرفت تحصیلی و موفقیت شغلی شما عمل کنه.

بهتره بدونین که برای هر گروه آزمایشی کنکور سراسری، 150 کد رشته انتخابی در نظر گرفته شده. بنابراین بر اساس این دو عامل، بهترین رشته‌ها رو از بین این 150 کد رشته انتخاب کنین و رشته مورد علاقه‌تون رو در صدر لیست این اولویت‌بندی قرار بدین.

به حرف و علایق اطرافیانتون توجه نکنین

مطمئنا برای همه ماها پیش اومده که حرف و علاقه دیگران در خیلی مواقع روی زندگی و افکارمون تاثیر منفی گذاشته.

بهتره بدونین که توجه کردن به حرف و علاقه دیگران در زندگی به خصوص در برهه حساسی مثل انتخاب رشته تحصیلی، نه تنها می‌تونه روی روحیه و انگیزه تاثیر منفی بزاره، بلکه می‌تونه مانع موفقیت شما در طول سال تحصیلی بشه.

به حرف و علایق اطرافیانتون توجه نکنین

همونطور که گفته شد شما باید در رشته انتخابیتون درس بخونین و به موقعیت‌های عالی برسین؛ پس این که اطرافیان شما چه حرف‌هایی می‌زنن و به چه رشته‌هایی علاقه دارن، نباید براتون مهم باشه و باید ملاک انتخاب رشته‌تون بر اساس علاقه و توانمندی خودتون باشه.

انتخاب بهترین مشاوره تحصیلی برای اولویت‌بندی انتخاب رشته

مورد دیگه‌ای که خیلی می‌تونه در اولویت‌بندی در انتخاب رشته کنکور بهتون کمک کنه و توصیه میشه که ازش غافل نشین، اینه که از مشاورین تحصیلی کمک بگیرین.

این افراد می‌تونن در بهترین شکل ممکن شما رو در این مسیر و در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور همراهی کنن تا بتونین اولویت‌بندی بهترین در انتخاب رشته‌های مورد علاقه‌تون داشته باشین.

ما در گروه آموزشی پرش، بهترین مشاورین رو داریم که هم در زمینه تحصیلی و هم کنکوری می‌تونن با شما همراه باشن. در صورتی که دنبال بهترین مشاوره تحصیلی هستین، می‌تونین از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در ارتباط باشین.

بررسی بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌ها

مورد دیگه‌ای که باید در زمان اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکوری بهش توجه کنین، بازار کار و موقعیت شغلی رشته‌های انتخابیه. این مورد رو می‌تونیم به عنوان مهم‌ترین نکته در نظر بگیریم که باید قبل از انتخاب رشته تحصیلی بهش اهمیت داده بشه.

در واقع بعضی از رشته‌ها هستن که بازار کار خیلی خوبی ندارن و معمولا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته‌ها نمی‌تونن در مشاغل مرتبط با رشته خودشون درس بخونن.

بنابراین بعد از این که اهداف و علایقتون رو تعیین کردین، می‌تونین یک لیست کامل از رشته‌های کنکوری آماده کنین. بعد از این کار باید نسبت به چیدمان رشته‌ها اقدام کنین. اما نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور چجوریه؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ کاملی بدیم.

بومی گزینی، عاملی موثر در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور

یکی دیگه از مهم‌ترین مواردی که باید در نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور بهش توجه کنین، بومی گزینیه. به عبارت دیگه گزینش و انتخاب دانشجویان در انتخاب رشته کنکور سراسری بر اساس بومی و عدم بومی بودن در یک شهر و یا استان مشخص میشه. ممکنه که براتون سوال پیش بیاد که منظور از بومی گزینی چیست؟

اگه به کد رشته‌ها و شرایط پذیرش اون‌ها دقت کرده باشین، قطعا باید بدونین که بعضی از کد رشته‌ها شرط پذیرش بومی بودن دارن؛ همچنین بعضی از کد رشته‌ها هم فقط مختص بومی‌های یک استان خاصه.

بنابراین در زمان اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور باید به این موضوع خیلی توجه کنین و رشته‌هایی که شرط بومی بودن دارن رو بشناسین.

نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد

گاهی اوقات ممکنه که داوطلبین کنکوری نیاز به تغییر اولویت‌ها و ویرایش اطلاعات داشته باشن. برای این کار باید در زمان انتخاب رشته کنکوری به سایت سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org مراجعه کنن. داوطلبین کنکوری از زمان شروع انتخاب رشته کنکوری تا آخرین مهلت انتخاب رشته فرصت دارن که این کار رو انجام بدن. ناگفته نماند که هیچ‌گونه محدودیتی برای ویرایش اطلاعات وجود نداره و افراد چندین بار می‌تونن اطلاعاتشون رو ویرایش کنن.

نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد

نکته: شرطی که برای تغییر و نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد در نظر گرفته شده، اینه که داوطلبین در کارنامه اولیه نتایج کنکور، مجاز به انتخاب رشته باشن.

نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور بعد از مشاهده کارنامه نهایی

شرایط دیگه‌ای هم وجود داره که داوطلب مجبور به تغییر اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکوری میشه؛ شرایطی مثل مشاهده کارنامه نهایی که ممکنه برای خیلی از داوطلبین کنکوری خوشایند نباشه.

امکان تغییر اولویت‌های انتخاب رشته کنکوری در زمان انتخاب رشته با تغییر اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور بعد از مشاهده کارنامه نهایی خیلی فرق داره.

برای تغییر اولویت‌های انتخاب رشته کنکوری در زمان انتخاب رشته، فرد این فرصت رو داره که بارها و بارها اولویت‌هاش رو تغییر بده؛ ولی برای تغییر اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور بعد از مشاهده کارنامه نهایی، داوطلب فقط یک بار این فرصت رو داره که اولویتش رو عوض کنه.

بنابراین اگه بعد از مشاهده کارنامه نهایی تصمیم گرفتین که رشته تحصیلی خودتون رو تغییر بدین، باید تمام دقت و توجه‌تون رو به خرج بدین و به سایت سازمان سنجش مراجعه کنین. سپس درخواست خودتون رو نسبت به اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب اولویت بعدی رو ثبت کنین.

جمع‌بندی درباره اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور

در این مقاله سعی کردیم که درباره نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور، دلایل اهمیت چیدمان انتخاب رشته کنکور به همراه مهم‌ترین نکات در این زمان، اطلاعات کاملی رو در اختیارتون قرار بدیم و بگیم که برای اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری و یا تغییر اون باید به سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org مراجعه کنین.

فراموش نکنین که کمک گرفتن از مشاورین خبره و با تجربه می‌تونه مسیر انتخاب رشته و اولویت‌بندی‌ها رو براتون هموارتر کنه و شما رو در مسیر موفقیت تحصیلی قرار بده تا از درس خوندن در رشته انتخابی‌تون لذت ببرین.

همچنین حضور یک مشاور کنکوری علاوه بر این موارد می‌تونه با توجه به استعداد، توانمندی و شرایطی که دارین، مناسب‌ترین رشته‌ها رو بهتون معرفی کنه.

موارد دیگه‌ای مثل توجه نکردن به علایق دیگران، بازار کار، بومی گزینی، توانمندی و… وجود دارن که باید در زمان انتخاب رشته کنکوری بهشون اهمیت بدین تا بتونین بهترین انتخاب رشته دانشگاهی رو انجام بدین و از فرصت‌های پیشه‌روتون بهترین بهره‌وری رو داشته باشین.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه. اگه سوالی دارین می‌تونین از طریق بخش زیر با کارشناسان مجموعه پرش در ارتباط باشین.

در این مقاله تمامی نکات و اطلاعاتی که باید در نحوه چیدمان اولویت‌بندی انتخاب رشته بدونین رو نام بردیم. از جمله این موارد می‌تونیم به توجه به علایق، در نظر گرفتن استعدادها، بومی گزینی، موقعیت شغلی در آینده و… اشاره کنیم.

اولویت‌بندی در انتخاب رشته کنکور خیلی مهمه. در صورتی که این موضوع رو رعایت نکنین، ممکنه که برای خودتون مشکلات روحی و روانی ایجاد کنین. همچنین کلی هزینه و شهریه هم پرداخت کردین که آخرش هیچ سود و منفعتی از این رشته تحصیلی به شما نخواهد رسید.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد