راهنمای کامل ثبت‌نام کتاب درسی

راهنمای کامل ثبت‌ نام کتاب درسی 1403-1404

با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید، یکی از اصلی‌ترین مراحل بعد از انتخاب مدرسه، فرایند ثبت‌ نام کتاب درسی مدرسه‌ست که اهمیت زیادی داره و مهم‌ترین قدم برای شروع سال تحصیلیه.

اما به نظر شما چجوری می‌تونیم نسبت به ثبت‌ نام کتاب درسی اقدام کنیم؟ اول از همه بهتره بدونین که زمان و مهلت ثبت‌ نام کتاب درسی برای هر مقطع تحصیلی متفاوته که در ادامه قصد داریم به تفکیک هر پایه تحصیلی توضیحاتی درباره زمان ثبت‌ نام کتاب درسی، مهم‌ترین نکات در زمان ثبت‌ نام کتاب درسی و موارد دیگه صحبت کنیم.

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی، یکی از مهم‌ترین مراحلیه که تمامی دانش‌آموزان باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید انجام بدن.

در این مقاله به طور کامل درباره این موضوع صحبت شده تا همه دانش‌آموزان و والدینشون با خیال راحت بتونن در موعد مقرر به سایت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی به آدرس اینترنتی irtextbook.ir مراجعه کنن.

در ادامه با گروه آموزشی پرش همراه باشین تا ببینین دانش‌آموزان دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در چه روز و تاریخ‌هایی باید نسبت به ثبت‌ نام کتاب‌های درسی خودشون اقدام کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

زمان ثبت‌ نام کتاب درسی برای هر مقطع تحصیلی

زمان ثبت‌ نام کتاب درسی برای هر مقطع تحصیلی در سال 1403-1404، از 5 اردیبهشت سال جاری شروع میشه. در این مقاله زمان ثبت‌ نام کتاب درسی هر یک از پایه‌های تحصیلی رو به صورت جداگانه اعلام کردیم تا دانش‌آموزان با خیال راحت، به زمان ثبت‌ نام کتاب‌های درسی مقطع تحصیلی‌شون آگاه بشن.

جدول زمان‌بندی ثبت‌ نام کتاب درسی

برای ثبت‌ نام کتاب‌های درسی اول از همه باید زمان ثبت‌ نام کتاب درسی پایه تحصیلی‌تون رو بدونین و بعد با خیال راحت و بدون دلهره نسبت به ثبت‌ نام کتاب‌های مدرسه‌تون اقدام کنین. در این قسمت جدول زمان‌بندی ثبت‌ نام کتاب درسی رو به تفکیک هر مقطع تحصیلی ارائه کردیم.

جدول زمانبندی ثبت‌نام کتاب درسی

مدارک لازم برای ثبت‌ نام کتاب درسی

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی کاملا به صورت اینترنتی انجام میشه و تنها مدارکی که برای این کار نیاز دارین شامل موارد زیر میشه:

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. اطلاعات مدرسه مثل اسم و آدرس

بعد از این که مدارک گفته شده رو آماده کردین، باید وارد سامانه ثبت‌ نام کتاب درسی بشین و طبق دو مرحله زیر ثبت‌ نام کنین:

  1. بعد از این که وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به آدرس اینترنتی irtextbook.ir شدین، باید کدملی و رمز عبورتون رو به طور کامل وارد کنین. فراموش نکنین که در زمان وارد کردن کد ملی، از خط تیره استفاده نکنین. همچنین شماره سریال شناسنامه شما به صورت پیش فرض به عنوان رمز عبور به این سامانه در نظر گرفته شده. در ادامه بیش‌تر درباره این سامانه صحبت می‌کنیم.
  2. اگه جزو اتباع خارجی هستین، باید در بخش کد ملی، کد اتباع سناد رو وارد کنین و به جای رمز عبور هم عدد 1 رو قرار بدین. البته فراموش نکنین که از قبل باید در سامانه سناد به آدرس اینترنتی medu.ir ثبت‌ نام کرده باشین.

سامانه ثبت‌ نام کتاب درسی 1403-1404

هر ساله توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کتاب‌های درسی به صورت منظم و سازمان یافته بین مدارس توزیع میشه. روند ثبت‌ نام کتاب‌های درسی 1403-1404 کاملا به صورت اینترنتیه که برای هر پایه تحصیلی زمان و تاریخ‌های مختلفی در نظر گرفته شده.

3 سایت برای ثبت‌ نام کتاب‌های درسی در نظر گرفته شده تا همه دانش‌آموزان بتونن کتاب‌های پایه تحصیلی‌شون رو به راحتی سفارش بدن. سامانه ثبت‌ نام کتاب درسی 1403-1404 عبارتند از:

  • پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir)
  • سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی (irtextbook.ir)
  • پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir)

راهنمای تصویری ثبت‌ نام کتاب درسی

  • در وهله اول باید سایت my.gov.ir رو در مرورگرتون باز کنین.

طبق تصویر زیر باید شماره تلفن همراه‌تون رو در کادر مربوطه بنویسین و کد امنیتی نمایش داده شده رو وارد کنین. سپس روی گزینه ارسال رمز یکبار مصرف کلیک کنین.

رمز یک بار مصرف

  • زمانی که رمز یکبار مصرف برای شماره تلفن همراه شما ارسال شد، باید رمز رو وارد کنین تا صفحه بعدی به شما نمایش داده بشه. بعد از این که به صفحه‌ای که در تصویر زیر قرار داره منتقل شدین، باید روی عبارت ثبت‌ نام کتاب درسی کلیک کنین تا به سایت مای مدیو (my.medu.ir) وارد بشین. همچنین با داشتن کدملی و سریال شناسنامه هم می‌تونین به این سایت مراجعه و روی گزینه ورود کلیک کنین و کتاب‌های درسی‌تون رو سفارش بدین.

وارد کردن کدملی و سریال شناسنامه دانش‌آموز وارد کردن کدملی و سریال شناسنامه دانش‌آموز

  • راه دیگه‌ای که خیلی ساده‌ست و می‌تونین ثبت‌ نام کتاب درسیتون رو به راحتی انجام بدین، اینه که با مرورگرتون وارد سایت irtextbook.ir بشین و بعد از وارد کردن اطلاعات شخصی روی گزینه خرید کتاب درسی کلیک کنین.

انتخاب خرید کتاب درسی

ثبت‌ نام کتاب درسی به صورت فردی

برای ثبت‌ نام کتاب درسی به صورت فردی باید به سایت ثبت‌ نام کتاب درسی irtextbook.ir مراجعه کنین و طبق مراحل زیر پیش برین.

  • طبق تصویر زیر از منوی سمت چپ روی گزینه ورود دانش‌آموزان کلیک کنین.

گزینه ورود دانش‌آموزان

  • در این مرحله باید اطلاعات شخصی که شامل کد ملی و شماره سریال شناسنامه هست رو در قسمت‌های مربوطه وارد کنین.

وارد کردن اطلاعات شخصی

  • طبق تصویر زیر از منوی سمت راست این سایت روی گزینه ثبت سفارش کلیک کنین. همچنین از طریق قسمت دسترسی هم می‌تونین وارد صفحه ثبت سفارش کتاب درسی بشین.

ثبت سفارش

  • با کلیک روی گزینه ثبت سفارش، صفحه جدیدی به شما نمایش داده میشه که در این صفحه بسته آموزشی پایه تحصیلی شما به همراه مبلغ قابل پرداخت نمایش داده میشه. سپس با انتخاب درگاه بانکی می‌تونین سفارش خودتون رو ثبت کرده و هزینه مشخص شده رو پرداخت کنین.

انتخاب گزینه ثبت سفارش و پرداخت مبلغ

  • اگه تمام این مراحل رو با دقت و به درستی انجام داده باشین، درگاه پرداخت اینترنتی شاپرک به شما نمایش داده میشه که با وارد کردن شماره کارت، کد CVV2، تاریخ انقضای کارت، کد امنیتی و رمز دوم رو وارد کرده و در نهایت روی گزینه پرداخت کلیک کنین.

صفحه پرداخت

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی به صورت گروهی

بهتره بدونین که مدارس باید برای ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، از سامانه سناد استفاده کنن. در این حالت، دانش‌آموزان و والدین اون‌ها فقط باید هزینه کتاب‌های درسی رو مطابق با قیمت درج شده پشت جلد هر کتاب (هزینه کتاب‌‎های درسی در این سامانه ثبت شده) پرداخت کنن.

بنابراین، دریافت هرگونه مبلغ اضافی از والدین و دانش‌آموزان ممنوع بوده و قطعا پیگرد قانونی خواهد داشت.

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی به صورت گروهی طبق مراحل زیر انجام میشه:

بعد از این که از طریق سامانه سناد وارد بخش ثبت‌ نام کتاب‌های درسی شدین، از منوی سمت راست صفحه روی گزینه فروش و توزیع مواد آموزشی انتخاب کرده و و بعد روی گزینه ورود به سامانه فروش کلیک کنین.

فروش و توزیع مواد آموزشی

  • طبق تصویر زیر گزینه ثبت شماره موبایل دانش‌آموزان رو انتخاب کنین.

ثبت شماره موبایل دانش‌آموزان

  • در این مرحله باید مطابق با تصویر زیر پایه تحصیلی و رشته مورد نظر انتخاب بشه. فراموش نکنین که حتما گزینه “ندارد” رو در بخش “وضعیت سفارش” تیک بزنین تا فقط لیست دانش‌آموزانی که سفارش کتاب‌های درسی برشون ثبت نشده، نمایش داده بشه و برای ورود به مرحله بعدی روی گزینه جستجو کلیک کنین.

انتخاب گزینه جستجو

  • بعد از این که روی جستجو کلیک کردین، بخش جدیدی به شما نمایش داده میشه که در اون لیست تمامی دانش‌آموزان نمایش داده میشه و باید برای هر یک از این افراد یک شماره تلفن همراه ثبت بشه. وارد کردن شماره تلفن همراه خیلی مهمه. چون بعد از اتمام روند ثبت‌های درسی برای این شماره یک پیامک ارسال میشه. در نهایت روی گزینه ثبت سفارش گروهی کلیک کنین.

ثبت‌‎نام کتاب درسی به صورت گروهی

  • در این مرحله باید دوباره پایه تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نظر رو انتخاب و روی عبارت جستجو کلیک کنین.

انتخاب پایه و رشته تحصیلی

  • در این مرحله می‌بینین که رو به روی اسم هر دانش‌‌آموز عبارت “بله” نوشته شده؛ که به معنای ثبت سفارش کتاب‌های درسیه. در صورتی که قصد دارین برای هر دانش‌آموزی، کتاب درسی سفارش ندین، باید این گزینه را در حالت غیرفعال قرار بدین و بعد مذهب رو در حالت شیعه قرار داده و زبان رو انگلیسی انتخاب کنین. در نهایت بعد از این که شماره تلفن همراه مدیر مدرسه رو در محل مربوطه وارد کردین، می‌تونین روی ثبت سفارش کلیک کنین.

ثبت سفارش

  • در این مرحله تمامی اطلاعات و مبلغ قابل پرداخت نمایش داده میشه. برای پرداخت این مبلغ باید درگاه بانکی مدنظرتون رو انتخاب کرده و بعد روی دو گزینه ثبت و پرداخت کلیک کنین.

ثبت و ادامه پرداخت

  • بعد از این که صفحه زیر به شما نمایش داده شد باید تمامی اطلاعات رو تکمیل کنین و بعد روی کلید پرداخت کلیک کنین.

انتخاب گزینه پرداخت

  • بعد از این که روی دکمه پرداخت کلیک کردین باید طبق تصویر زیر دکمه تکمیل فرآیند پرداخت رو انتخاب کنین.

انتخابدکمه تکمیل فرآیند خرید

  • در صورتی که مراحل فوق رو با دقت و به درستی انجام داده باشین، تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد. در این صفحه اطلاعاتی درباره شماره سفارش گروهی، شماره پیگیری و تاریخ سفارش کتاب‌های درسی وجود داره که برای مشاهده جزئیات سفارش می‌تونین روی گزینه مربوطه کلیک کنین.

مشاهده جزئیات سفارش

نکته: تمامی مدارس برای ثبت‌ نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان موظف هستن که در اسرع وقت اقدام کنن و تحت هیچ شرایطی والدین و دانش‌آموزان رو به کافی‌نت ارجاع ندن.

ثبت‌ نام کتاب درسی ابتدایی

همونطور که در بخش‌های ابتدایی این مقاله گفته شد، ثبت‌ نام کتاب‌های درسی در هر مقطع تحصیلی متفاوته و دانش‌آموزان باید با توجه به پایه‌‎ای که هستن، در موعد مقرر وارد سایت ثبت‌ نام کتاب درسی 1403-1404 بشن و اقدامات لازم رو انجام بدن.

ثبت‌ نام کتاب درسی اول ابتدایی

زمان ثبت‌ نام کتاب‌های درسی اول ابتدایی از تاریخ 1403/04/10 شروع شده و تا 1403/06/09 ادامه داره. در این بازه زمانی والدین دانش‌آموزان اول ابتدایی می‌تونن به سایت irtextbook.ir مراجعه کنن و طبق توضیحاتی که در این مقاله گفته شد، ثبت‌ نام کتاب درسی دانش‌آموزشون رو انجام بدن.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اول ابتدایی شامل فارسی، ریاضی، قرآن، نگارش فارسی و علوم تجربی میشه که والدین برای تحویل گرفتن این کتاب‌ها می‌تونن از تاریخ 24/06/1403 به مدرسه مراجعه کنن.

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی دوم تا پنجم ابتدایی

والدین و دانش‌آموزان پایه دوم تا پنجم ابتدایی برای ثبت‌ نام کتاب درسی می‌تونن از 1403/02/05 تا 1403/03/31 به سایت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی با آدرس اینترنتی irtextbook.ir مراجعه کنن و در تاریخ 24/06/1403 می‌تونن کتاب‌های درسی رو از مدرسه دریافت کنن.

ثبت‌ نام کتاب درسی ششم ابتدایی

ثبت‌ نام کتاب‌های درسی ششم ابتدایی از تاریخ 1403/02/05 شروع شده و تا 1403/03/31 ادامه داره.

ثبت‌نام کتاب درسی ششم ابتدایی

والدین و دانش‌آموزان برای دریافت کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی که شامل هدیه‌های آسمانی، آموزش قرآن، فارسی، نگارش فارسی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی، کار و فناوری، تفکر و پژوهش باید در روزهای اول شهریور ماه 1403 به مدرسه مراجعه کنن.

ثبت‌ نام کتاب درسی متوسطه اول

دوره متوسطه اول شامل پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم میشه. دانش‌آموزان برای این که بتونن کتاب‌های درسی هر پایه تحصیلی رو داشته باشن، باید در زمان‌های مشخص شده وارد سایت ثبت‌ نام کتاب مدارس بشن و کتاب‌های درسیشون رو سفارش بدن.

در ادامه این مقاله قصد داریم زمان ثبت‌ نام کتاب‌های درسی متوسطه اول رو به صورت تفکیک شده توضیح بدیم.

ثبت‌ نام کتاب هفتم

اولین پایه تحصیلی دوره متوسطه، پایه هفتمه؛ کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در این سال تحصیلی شامل فارسی، نگارش، آموزش قرآن، کار و فناوری، زبان انگلیسی، کتاب کار زبان انگلیسی، ریاضی، علوم تجربی، آموزش قرآن، ضمیمه پیام‌های آسمان، تفکر و سبک زندگی، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنره.

تمامی دانش‌آموزان می‌تونن از 1403/04/10 تا 1403/06/09 به سایت ثبت‌ نام کتاب درسی هفتم به آدرس اینترنتی irtextbook.ir مراجعه کنن و سفارششون رو ثبت کنن.

در صورتی که اطلاعات شخصی‌تون رو به اشتباه وارد کرده باشین، می‌تونین از تاریخ 1403/04/24 تا 1403/06/31 به سایت ثبت‌ نام کتاب درسی مراجعه کرده و نسبت به اصلاح سفارش اقدام کنین. در نهایت دانش‌‎آموزان از تاریخ 1403/06/24 تا 1403/07/01 فرصت دارن تا کتاب‌های درسی رو از مدرسه دریافت کنن.

ثبت‌ نام کتاب درسی در پایه هشتم و نهم

مهلت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی هشتم و نهم متوسطه اول از 5 اردیبهشت تا 31 خرداد ماه 1403 است. در این مدت دانش‌آموزان هشتم و نهم فرصت دارن که برای ثبت‌ نام کتاب درسی به سایت irtextbook.ir وارد بشن و کتاب درسی پایه تحصیلی‌شون رو تهیه کنن.

ثبت‌ نام کتاب درسی متوسطه دوم

دانش‌آموزان متوسطه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) به منظور ثبت‌ نام و دریافت کتاب‌های درسی باید در تاریخ‌های مشخصی به سایت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی به آدرس اینترنتی irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنن. در ادامه این مقاله قصد داریم زمان ثبت‌ نام کتاب‌های درسی هر پایه تحصیلی رو توضیح بدیم.

ثبت‌ نام کتاب درسی دهم

همه دانش‌آموزان برای ثبت‌ نام کتاب‌های درسی دهم 1403-1404 باید از تاریخ 10 تیر تا 9 شهریور ماه سال جاری به سامانه ثبت‌ نام کتاب درسی مراجعه کنن. تمام مراحل ثبت‌ نام کتاب درسی دهم در بخش‌های قبلی توضیح داده شده که طبق این توضیحات می‌تونین ثبت‌ نام کتاب درسیتون رو تکمیل کنین.

ثبت‌ نام کتاب درسی یازدهم و دوازدهم

برای ثبت‌ نام کتاب درسی یازدهم و دوازدهم (کاردانش، نظری، فنی و حرفه‌ای)، دانش‌آموزان باید از 1403/02/05 تا تاریخ 1403/03/31 وارد سایت ثبت‌ نام کتاب درسی irtextbook.ir بشن. دانش‌آموزان از تاریخ 24 شهریور ماه سال این فرصت رو دارن که برای دریافت کتاب‌های درسی این پایه تحصیلی به مدرسه مراجعه کنن.

مهم‌ترین نکات در زمان ثبت‌ نام کتاب‌های درسی مدارس

  • اگه در زمان ثبت‌ نام کتاب درسی، اطلاعاتتون رو به اشتباه وارد کردین، نگران نباشین. همه دانش‌آموزان از تاریخ 1403/03/31 می‌تونن به سایت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی مراجعه کرده و اطلاعاتشون رو ویرایش کنن یا کتاب‌های درسی خودشون رو سفارش بدن.
  • گاهی اوقات ممکنه که دانش‌آموزان در پایه تحصیلی جاری قبول نشن؛ در این شرایط هیچ جای نگرانی وجود نداره و دانش‌آموزان در زمان اصلاح سفارش می‌تونن پایه تحصیلی‌شون رو تغییر بدن.

مهم‌ترین نکات در زمان ثبت‌نام کتاب‌های درسی مدارس

  • اگه در زمان ثبت‌ نام کتاب درسی با مشکلی مواجه شدین یا به دلیل عدم دسترسی به اینترنت نتونستین کتاب‌های پایه تحصیلی خودتون رو سفارش بدین، می‌تونین از طریق مدرسه ثبت‌ نام کتاب‌های درسی رو انجام بدین.
  • فراموش نکنین که تنها در صورت ثبت‌ نام در مدرسه مورد نظر، می‌تونین برای دریافت کتاب‌های درسی اقدام کنین.

جمع‌بندی درباره ثبت‌ نام کتاب درسی

یکی از کارهای مهمی که باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید انجام بدین، اینه که به سایت irtextbook.ir مراجعه کنین و سفارش کتاب‌های درسی خودتون رو ثبت کنین. خبر خوب اینه که روند ثبت‌ نام کتاب‌ درسی کاملا به صورت اینترنتیه و نیازی به ثبت‌ نام کتاب درسی به صورت حضوری نیست.

البته این در صورتیه که مشکلی در روند ثبت‌ نام کتاب درسی پیش اومده باشه و یا دانش‌آموزان نتونسته باشن کتاب‌های درسیشون رو سفارش بدن. در این شرایط دانش‌آموزان دو راه دارن؛ یکی این که باید در زمان اصلاح سفارش، کتاب‌های درسی خودشون رو سفارش بدن و یا این که برای ثبت‌ نام کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنن.

بدون شک، این مرحله نیاز به دقت و توجه خیلی زیادی داره تا دانش‌آموزان بتونن بدون استرس و نگرانی، همراه با یک برنامه‌ریزی درسی حساب شده، به تمام مطالب درسیشون دسترسی داشته باشن.

شاید ثبت‌ نام کتاب درسی به ظاهر سخت و دشوار باشه، اما با دونستن همه نکات مربوط، مدارک مورد نیاز، زمان‌بندی و نحوه ثبت‌ نام هر مقطع تحصیلی، روند ثبت‌ نام خیلی ساده‌تر میشه. ما در این مقاله سعی کردیم که همه این موارد رو به طور کامل توضیح بدیم.

با این حال اگه سوال یا ابهامی دارین، می‌تونین از طریق بخش نظرات و باکس شماره سایت با ما در ارتباط باشین.

برای ثبت‌ نام کتاب درسی کد ملی، شماره سریال شناسنامه، نام کاربری و رمز عبور لازمه.

والدین دانش‌آموزان دوره ابتدایی از تاریخ 1403/04/10 تا 1403/07/09 می‌تونن به سایت ثبت‌ نام کتاب‌های درسی مراجعه کنن.

در این مقاله نحوه ثبت‌ نام کتاب‌های درسی به دو صورت گروهی و فردی توضیح داده شد. برای ثبت‌ نام کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان می‌تونین به سایت irtextbook.ir مراجعه کنین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد