همه چیز درباره انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403 | پرش

همه چیز درباره انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403

هر ساله بعد از این که کارنامه اولیه برای داوطلبان کنکور منتشر میشه، افراد به دنبال انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد هستن. در انتخاب رشته، بهتره که علاقه، بازار کار و مسیر دسترسی به دانشگاه رو در نظر بگیرین تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاد.

برای این که بتونین یک انتخاب رشته موفق داشته باشین و در دانشگاه مورد علاقتون مشغول به تحصیل بشین، لازمه که علاقه، آینده شغلی، دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها و شهریه هر ترم رو در نظر بگیرین تا در آینده بتونین به راحتی در دانشگاه مورد نظر خودتون درس بخونین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

انتخاب رشته کنکور سراسری

یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی تحصیلی افراد، انتخاب رشته‌ست.

با انتخاب رشته، آینده شغلی فرد تا حدودی مشخص میشه و به همین دلیل کسانی که در این راه تجربه دارن، به شما توصیه می‌کنن که انتخاب رشته خودتون رو با دقت زیاد انجام بدین که دچار اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری نشین.

تعیین رشته برای دانشگاه آزاد در سایت azmoon.iau.ir و تعیین رشته برای دانشگاه سراسری و رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در سایت sanjesh.org انجام میشه.

برای این که بتونین یک تعیین رشته دقیق داشته باشین، بهتره که از قبل درباره انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور اطلاع داشته باشین. در ادامه اطلاعات مفیدی در زمینه انتخاب رشته در اختیار شما قرار میدیم.

انواع دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403

قبل از این که بخوایم درباره انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور حرف بزنیم، بهتره که انواع دانشگاه‌ها در ایران رو بشناسین.

بر اساس گزارشی که موسسه‌ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم منتشر کرده، حدود 2569 دانشگاه در کشور وجود داره که شامل دانشگاه دولتی، پردیس خودگردان، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی میشه و هر کدوم از این دانشگاه‌ها روش‌های پذیرش در انتخاب رشته کنکور متفاوتی دارن.

انواع دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403 | پرش

روش متمرکز و نیمه متمرکز در پذیرش دانشگاه‌ها

یکی از انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور، متمرکز و نیمه متمرکزه. در روش متمرکز فقط رتبه و تراز شما مهمه و نتیجه قبولی شما در یک مرحله و به صورت قطعی اعلام میشه. اکثر دانشگاه‌های کشور با این روش دانشجو‌های خودشون رو پذیرش می‌کنن.

البته در این روش، رشته‌هایی دارای شرایط خاص هستن که برای قبولی در اون‌ها معاینه پزشکی نیازه؛ نتایج این رشته‌ها نیز هم زمان با اعلام نتایج رشته‌های متمرکز اعلام میشه.

در روش پذیرش نیمه متمرکز، علاوه بر رتبه و تراز کنکور شما، امتیازات دیگه‌ای هم مثل مصاحبه، آزمون‌های علمی و عملی تاثیرگذاره و نتایج این نوع گزینش در یک مرحله علام نمیشه. نتایج قطعی در اواخر دی و بهمن ماه به داوطلبان اعلام میشه و شروع سال تحصیلی، از بهمن ماهه.

انواع دوره‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403

دوره‌های مختلفی برای انتخاب رشته کنکور وجود داره که در ادامه اون‌ها رو برای شما نام می‌بریم:

  1. دوره روزانه
  2. دوره شبانه
  3. نیمه‌حضوری
  4. مجازی
  5. صرفا با سوابق تحصیلی

تقسیم‌بندی دوره‌های آموزشی دانشگاه سراسری

دوره‌های آموزشی که در دانشگاه سراسری ارائه میشه متفاوته و داوطلبان می‌تونن با توجه به شرایطی که دارن، در یکی از این دوره‌ها مشغول به تحصیل بشن.

البته باید در نظر داشته باشین که برای شرکت در دوره‌های مختلف دانشگاه‌های سراسری، حتما باید در کنکور شرکت کرده و بر اساس رتبه خودتون در یک رشته پذیرش بشین.

تقسیم‌بندی دوره‌های آموزشی دانشگاه سراسری | پرش

دوره روزانه

از انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور که فقط توسط دانشگاه‌های سراسری ارائه میشه، می‌تونیم به دوره روزانه اشاره کنیم. در این نوع پذیرش، شما با شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه لازم، در دوره روزانه دانشگاه سراسری مشغول به تحصیل میشین و هزینه تحصیل شما رو دولت پرداخت می‌کنه.

فقط شما در صورت نیاز، هزینه‌های سلف و خوابگاه رو پرداخت می‌کنین. نکته‌ای که باید بهش توجه کنین اینه که شما با تحصیل در این دوره، تعهد به خدمت دارین و در قبال رایگان بودن هزینه‌های تحصیل، باید برای آزاد کردن مدرکتون، مدت زمان مشخصی رو واسه دولت کار کنین.

دوره شبانه

برای تحصیل در دوره شبانه دانشگاه سراسری باید شهریه پرداخت کنین. البته ارزش مدرک دوره شبانه و روزانه یکیه و فقط فرقی که دارن اینه که شما هر ترم باید شهریه تحصیلتون رو علاوه بر هزینه خوابگاه و سلف دانشجویی پرداخت کنین.

پردیس خودگردان یا بین الملل

این نوع دوره آموزشی هم به دانشگاه‌های سراسری وابسته‌ست و شهریه زیادی رو از دانشجو می‌گیره.

البته این دانشگاه در سال 93 با هدف جذب دانشجوی خارجی ایجاد شد که این هدف به نتیجه نرسید و در حال حاضر ظرفیت این دانشگاه با خود دانشجوهای ایرانی تکمیل میشه و چارت درسی و اساتید این دوره، فرقی با دوره روزانه نداره.

مازاد ظرفیت

یکی دیگه از انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور که توسط دانشگاه سراسری ارائه میشه، مازاد ظرفیته که این نوع پذیرش بیشتر مختص به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکیه و به دلیل این که پذیرش دانشجوی روزانه در این رشته‌ها کمه، دانشجویانی بر اساس ظرفیت مازاد پذیرش میشن و برای تحصیل، باید شهریه پرداخت کنن.

البته جای نگانی نیست چون ارزش مدرک این دوره با دوره روزانه یکیه.

نیمه‌حضوری

از انواع دوره‌ها در انتخاب رشته کنکور 1403 می‌تونیم به دوره نیمه‌حضوری اشاره کنیم. کلاس‌های این دوره معمولا یک هفته در میون و در روز‌های آخر هفته تشکیل میشن و دانشجو باید شهریه هر ترم رو به دانشگاه پرداخت کنه.

البته هزینه این دوره کمتر از دوره شبانه‌ست و در مدرک این دوره ذکر میشه که فارغ‌التحصیل دوره نیمه‌حضوری هستین. همچنین لازمه به این مورد هم توجه کنین که امکان تامین خوابگاه، وام تحصیلی و امکانات رفاهی دانشجویان عادی برای دانشجویان نیمه‌حضوری وجود نداره.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی

یکی از زیر مجموعه‌های دانشگاه سراسری، موسسات غیرانتفاعی هستن که از بودجه غیردولتی تامین شده و به شکلی مستقل زیر نظر هیئت امنای مؤسسه اداره میشه؛ اما سیستم آموزشی این دانشگاه بر پایه ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوریه. در این مراکز، داوطلبان باید برای هر ترم شهریه پرداخت کنن.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی | پرش

برای قبولی در این مراکز لازمه که در انتخاب رشته سراسری ثبت‌نام کنین و شما با گذروندن دوره‌های تحصیلی، مدرک معتبری دریافت خواهید کرد.

از انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور سراسری که توسط موسسات غیرانتفاعی ارائه میشه می‌تونیم به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و پذیرش بر اساس رتبه کنکور اشاره کنیم.

دانشگاه جامع علمی کاربردی

یکی از دانشگاه‌هایی که به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وابسته‌ست، دانشگاه جامع علمی کاربردیه که با هدف ارتقای سطح مهارت دانشجویان در مشاغلی عملی تاسیس شده، یعنی در کنار آموزش‌های تئوری،آموزش‌های عملی هم تدریس میشه.

این دانشگاه به دلیل شهریه مناسب و معقول، انتخاب خیلی از داوطلبان کنکوره. از انواع پذیرش دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌تونیم به پذیرش با سوابق تحصیلی و پذیرش با سهمیه شاغلین اشاره کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی

این دانشگاه غیردولتیه و به صورت خصوصی اداره میشه. داوطلبان باید برای هر ترم، شهریه پرداخت کنن و برای قبولی در این دانشگاه نیازی به رتبه بالا نیست. انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور که توسط دانشگاه آزاد اسلامی ارائه میشه شامل رشته‌های بدون کنکور، عادی و مازاده.

در دوره بدون کنکور، دانشجو نیازی به شرکت در آزمون سراسری نداره و می‌تونه به راحتی در این دانشگاه تحصیل کنه. در دوره عادی هم شما با رتبه کنکورتون در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ثبت‌نام می‌کنین و در این دانشگاه قبول میشین.

دوره مازاد هم در رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و… ارائه میشه و شهریه این دوره تا 50 درصد بیشتر از حالت عادیه.

دانشگاه پیام نور

این دانشگاه از نظر تعداد دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور محسوب میشه و در سال ۱۳۶۷ بعد از ادغام دو دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران، تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد.

شیوه آموزشی این دانشگاه، ترکیبی از حضوری و نیمه‌حضوریه و دانشجویان می‌تونن بر اساس کنکور سراسری و یا معدل (سوابق تحصیلی) در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه پذیرش بشن.

کلام آخر

با توجه به این که انواع پذیرش دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور متفاوته، ما در این مقاله اول از همه انواع دانشگاه‌های ایران رو نام بردیم و روش‌های پذیرش و دوره‌های آموزشی هر کدوم رو بررسی کردیم.

امید داریم که مطالعه این مقاله براتون مفید بوده باشه و به پذیرش شما در بهترین دانشگاه‌های ایران کمک کنه.

بله؛ دانشگاه علمی کاربردی و آزاد بعضی از رشته‌ها رو بدون کنکور هم ارائه میدن.

خیر؛ برای دانشگاه‌های روزانه شما باید حتما با رتبه کنکورتون قبول بشین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد