بهترین سن یادگیری زبان

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی

آیا می‌توان برای یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگه‌ای سن مناسبی تعیین کرد و با اطمینان گفت که این سن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دوم دیگه‌ای توی کودکان است؟ تا انتهای این مقاله با گروه آموزشی پرش همراه باشین تا هر آنچه که باید درباره بهترین سن یادگیری زبان دوم بدونین، به شما بگیم.

دغدغه خیلی از والدین اینه که بهترین سن برای یادگیری زبان دوم توی کودکان چه سنی است؟ پژوهش ها نشان داده تا قبل از 18 سالگی فرآیند یادگیری دستور زبان جدید، سریع تر و راحت تر اتفاق می‌افته.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دونستن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان، دغدغه خیلی از والدین است. باید گفت تاکنون تحقیقات توی این زمینه به طور مشخص ثابت نکردن که بهترین سن برای یادگیری زبان دوم چه سنی است. اما اطلاعاتی توی این زمینه وجود داره که ما رو برای دونستن بهترین سن آموزش زبان به کودکان راهنمایی می‌کنه.

آیا سن توی یادگیری زبان تاثیر داره؟

آیا سن در یادگیری زبان تاثیر دارد

آنچه واضحه اینه که هرچه سن بالاتر بره و شخص روی زبان مادری خودش مسلط تر بشه، یادگیری زبان دوم براش دشوارتر میشه. تحقیقات نشان داده که توانایی یادگیری ذاتی که کودک توی سنین 3 یا 4 سالگی داره، باعث میشه تا یادگیری زبان دوم توی این سن براش آسونتر بشه. البته به این معنا نیست که اگه کودک یادگیری زبان دوم رو توی این سن شروع کنه، حتما از افراد دیگه جلوتر است.

مطالعاتی روی 17 هزار کودک زبان آموز انجام شده و مشخص شده که کودکانی که از 11 سالگی شروع به یادگیری زبان فرانسوی کردن از اون‌هایی که در 8 سالگی شروع به یادگیری زبان کردن، توی آزمون‌ها عملکرد بهتری داشتن. یکی از دلایل این موضوع اینه که کودکان توی 11 سالگی با جدیت بیشتری زبان دوم رو یاد می‌گیرن و توی این کار جدیت بیشتری دارن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

حتما باید قبل از 18 سالگی زبان دوم رو یاد بگیریم؟

پژوهشی نشان داده که مهارت دستوری زبان دوم، در بهترین حالت، تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی به دست میاد. البته این هرگز به این معنا نیست که بعد از 18 سالگی نمی‌توان زبان جدید آموخت. بلکه به این معناست که تا قبل از 18 سالگی فرآیند یادگیری زبان آسون‌تر طی شده و ممکنه کمتر زمان ببره. بزرگسالان برای یادگیری قوانین دستوری زبان جدید، باید زمان بیشتری رو صرف کنن؛ این مسئله می‌تونه به دلیل نهادینه شدن دستور زبان مادری توی اون‌ها و یا داشتن مشغله بیشتر توی بزرگسالی باشه.

موضوع قابل توجه اینه که در همین پژوهش مشخص شده که سرعت یادگیری واژگان زبان جدید بر خلاف دستور زبان اون، توی تمام طول زندگی یکسانه. حال باید دید که برای یادگیری زبان جدید واژگان مهم هستن یا دستور زبان. محققان مدعی شدن که تسلط کامل داشتن روی یه زبان جدید حدود 30 سال طول می‌کشه.

بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، آموزش زبان دوم رو از سنین 3 تا 14 سالگی آغاز می‌کنن. بنابراین واضحه که شروع یادگیری زبان جدید تا قبل از 18 سالگی خیلی خوب است اما در هر سنی می‌توان یادگیری زبان جدید رو شروع کرد و محدودیتی توی این زمینه وجود نداره.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است؟

عموما والدین به دنبال یافتن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان هستن. مطالعات متعدد تایید کردن که یه بازه سنی بهتر برای یادگیری زبان انگلیسی وجود داره. با این حال، این امر نباید افراد توی سنین دیگه رو دلسرد کنه.

اما بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است؟ یکی از مرتبط‎‌ترین پژوهش‌ها توی این زمینه توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انجام شد که توی اون تقریباً 700000 نفر مورد بررسی قرار گرفتن.

نتایج واضح بود: بهترین سن یادگیری زبان دوم، بین 10 تا 11 سالگی است. همچنین این مطالعه نشان داده که از سن 11 سالگی، توانایی یادگیری زبان‌های دیگه شروع به کاهش می‌کنه.

دانشمندان MIT همچنین خاطرنشان کردن که یادگیری گرامر یه زبان جدید تا سن 18 سالگی، آسون‌تر است و برای رسیدن به سطح “بومی” بهتره این زبان رو قبل از 10 سالگی یاد بگیرین.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

بهترین سن آموزش زبان انگلیسی به کودکان، سن سه سالگی است. کودکان خردسال توی یادگیری زبان حافظه باورنکردنی دارن. برای آموزش زبان به کودکان مطمئن بشین که اون‌ها کارتون‌های انگلیسی زبان رو تماشا می‌کنن تا روی گوش و دایره لغات اون‌ها به خوبی کار بشه. کارتون Peppa Pig همیشه ایده خوبی برای کودکان خیلی خردسال است، زیرا زبان اون خیلی ساده است و هر کسی می‌تونه داستان رو دنبال کنه.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

البته توجه کنین که کارشناسان، برای هیچ کودک زیر 2 سالی زل زدن به صفحه نمایش رو توصیه نمی‌کنن. با این حال، با توجه به محبوبیت این دستگاه‌ها این امر ممکنه اجتناب ناپذیر باشه. والدین باید سعی کنن تعداد دفعاتی که فرزندشون به صفحه‌ نمایش نگاه می‌کنن رو محدود کرده و هنگام یادگیری زبان جدید، بازی‌های تعاملی رو به فیلم ترجیح بدن. برای آموزش زبان به کودکان خودتون می‌تونین از محصول زبان انگلیسی در بسته کودک من پرش استفاده کنین. توی بسته کودک من بازی‌های فراوانی برای آموزش لغات جدید و مهارت‌های زبان انگلیسی به کودکان خردسال وجود داره، که کودک شما رو به زبان انگلیسی علاقمند می‌کنه.

family

کودک من

دبستانی 1 e1680174143563

پیش دبستان

اگه بهترین سن یادگیری زبان دوم رو پشت سر بذاریم چه؟

خبر خوب اینه که مطالعه یاد شده از MIT نظریه‌های مربوط به امکان یادگیری زبان توی بزرگسالی رو از بین نمی‌بره تنها تاکید می‌کنه که یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین آسون‌تر است.

در واقع، در دانشگاه یورک، پژوهشگران معتقدن که این ایده که شما نمی‌تونین زبانی رو توی بزرگسالی یاد بگیرین، خیلی درست نیست. به خصوص مشاهده شده که موارد خاصی از افراد وجود دارن که با یادگیری زبان انگلیسی بعد از 20 سالگی موفق به رسیدن به سطح بومی میشن.

این امر به این دلیله که بزرگسالان هنگام یادگیری زبان مزیت‌های خاصی دارن که کودکان و نوجوانان از اون بی بهره هستن.

به عنوان مثال، ساختارهای شناختی ارائه شده توسط تجربه. این ویژگی به بزرگسالان اجازه میده تا از تکنیک‌های یادگیری بدون فکر کردن به اون‌ها استفاده کنن، یعنی اون‌قدر زمان صرف یادگیری چیزهای مختلف کردن که می تونن روش‌های شخصی خودشون رو برای یادگیری زبان به کار ببرن.

مزیت دیگه توی واژگان نهفته است. بزرگسالان با دونستن کلمات بیشتر توی زبان مادری خودشون، می تونن اون‌ها رو از نظر ریشه شناختی با کلمات انگلیسی مرتبط کنن و گاهی اوقات سریعتر اون‌ها رو یاد بگیرن.

از طرف دیگه، یادگیری زبان توی بزرگسالی مزیت‌های مختلفی رو داره:

  • تاخیر توی پیری نورون ها از بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری می کنه؛
  • افزایش عزت نفس؛
  • افزایش ارتباطات سیناپسی؛
  • بازسازی عصبی ترویج میشه.

فواید یادگیری زبان دوم توی کودکی چیه؟

فواید یادگیری زبان دوم در کودکیبهترین سن یادگیری زبان دوم، معمولا توی همون کودکی است. طبق یافته‌های پژوهشگران، یادگیری زبان دوم توی سنین پایین باعث افزایش خلاقیت و انعطاف‌پذیری ذهن کودک میشه. کودکان دو زبانه توی حل مشکلات بهتر عمل کرده و خلاق تر هستن. مطالعه‌ای نشان داده که کودکان دو زبانه توی تست هوش عملکرد بهتری داشته و توانایی ذهنی اون‌ها بیشتره. از فواید دیگه یادگیری زبان دوم توی کودکی، تقویت حافظه و تمرکز و توانایی انجام چند کار به طور همزمان است.

مهمترین فایده یادگیری زبان دوم توی کودک اینه که کودک دایره ارتباطی گسترده‌تری پیدا می‌کنه و می‌تونه با افراد بیشتری توی سراسر جهان ارتباط برقرار کنه. همچنین منابع بیشتری برای مطالعه داره و توی زمینه تحصیل و کار، همیشه جلوتر بوده و سریع‌تر پیشرفت می‌کنه.

یکی از مزیت‌های یادگیری زبان دوم توی کودکی اینه که ترس از اشتباه توی کودکان کمتر بوده و اون‌ها راحت تر به زبان دوم صحبت می‌کنن. این در حالیه که معمولا بزرگسالان به دلیل ترس از اشتباه کردن، از صحبت کردن به زبان جدید واهمه دارن.

اختلاط کد چیه؟

معمولا کودکانی که دو یا سه زبان رو یاد می‌گیرن، گاهی اوقات، کلمات دو زبان رو با هم مخلوط می‌کنن؛ این عمل اختلاط کد نامیده میشه. این موضوع نگران کننده نیست زیرا همه افراد در هر سنی که مشغول یادگیری زبان باشن، دچار اشتباهاتی از این دست میشن. این مشکل به مرور و با افزایش دایره واژگانی افراد رفع میشه و نمی‌تونه مانعی برای یادگیری زبان باشه.

آیا یادگیری زبان دوم باعث اختلال توی یادگیری زبان مادری میشه؟

یادگیری زبان دوم می‌تونه باعث پیشرفت توی زبان مادری هم باشه زیرا، ما وقتی واژگان و قواعد زبان جدید رو یاد می‌گیریم، اون‌ها رو با زبان مادری خودمون مقایسه کرده و تحلیل می‌کنیم. به این ترتیب زبان مادری ما هم صیقل می‌خوره. همچنین یادگیری یه زبان جدید، به معنای آشنایی با یه فرهنگ جدید است. وقتی با یه فرهنگ جدید آشنا می‌شیم، شناخت و درک بهتری هم از فرهنگ خودمون پیدا می‌کنیم.

چطور قبل از رفتن به مدرسه به کودکان زبان بیاموزیم؟

اگه شما هم تصمیم گرفتین که قبل از رفتن به مدرسه، زبان دوم رو به کودک خودتون بیاموزین، بهتره توی خانه محیطی رو فراهم کنین که کودک زبان دوم رو مثل زبان مادری زیاد گوش کنه. تماشای فیلم و انیمیشن‌های کودکانه و یا آهنگ‌های انگلیسی از سنین پایین، می‌تونه خیلی کمک کننده باشه. البته دقت کنین که کودک خودتون رو مجبور به یادگیری نکنین زیرا، توی سنین قبل از مدرسه، اولویت کودک بازی و تفریح است.

چگونه قبل از رفتن به مدرسه به کودکان زبان بیاموزیم

می‌تونین برای ترغیب کودک خودتون به یادگیری زبان، از بازی‌ها یا برنامه‌های آموزشی مخصوص سنش استفاده کنین. رفتن به آموزشگاه زبان هم در صورت تمایل کودک و ارتباط گرفتن اون با محیط آموزشگاه، یه راه مطمئن برای یادگیری زبان دوم است. وجود یه معلم با تجربه و دلسوز باعث پیشرفت کودک زبان آموز توی یادگیری شده و مهارت‌های زبانی‌اش رو تقویت می‌کنه.

جمع‌بندی بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی:

برای یادگیری زبان دوم سن مشخصی که همه پژوهشگران روی اون اتفاق نظر داشته باشن وجود نداره اما بیشتر اون‌ها بهترین سن یادگیری زبان رو 3 تا 18 سالگی می‌دونن. طبق پژوهش‌های انجام شده، توی این سنین یادگیری دستور زبان برای زبان جدید، راحت‌تره و با سرعت بیشتری انجام میشه. اما از طرفی سرعت یادگیری واژگان زبان جدید، توی همه سنین برابر است.

اگه می‌خواین فرزندتون زبان دوم رو خوب یاد بگیره، بهتره از سنین پایین فرآیند آموزش رو شروع کنین. اما کودکتون رو مجبور به یادگیری زبانی که به اون علاقه نداره نکنین. کودکان باید توی فضایی شاد و همراه با بازی و سرگرمی زبان دوم رو یاد بگیرن. اگه هم خودتون توی بزرگسالی تصمیم دارین زبان دوم یا سوم رو یاد بگیرین، اصلا نگران بالا رفتن سنتون نباشین زیرا همون طور که گفته شد، شما توی یادگیری واژگان جدید با کودکان تفاوتی ندارین. مهمترین تفاوت شما با کودکان زبان آموز، ترس شما توی مکالمه به زبان جدید است، در حالی که کودک از بیان جملات اشتباه واهمه‌ای نداره.

سن مشخصی برای یادگیری زبان دوم وجود نداره اما توی کشورهای پیشرفته از 3 تا 14 سالگی این فرآیند شروع میشه.

خیر. زیرا کودک زبان مادری رو توی خانواده و در تعامل با محیط اطراف خودش یاد می‌گیره و زبان دوم حتی می‌تونه یادگیری اول رو هم تقویت کنه.

یادگیری زبان دوم باعث افزایش خلاقیت، هوش و قدرت حافظه توی کودک میشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد