ضرورت استراحت بین درس خوندن + راهکارهای مفید

چقدر باید بین درس خوندن استراحت داشته باشیم تا به بیشترین بازده برسیم؟ آیا اصلا باید استراحت داشته باشیم؟ استراحت بین درس خوندن خوبه یا بد؟ اگه استراحت نداشته باشیم چی میشه؟

شاید شما هم از این دست سوالات زیاد توی ذهنتون باشه هنوز که هنوزه ندونین که باید چقدر برای استراحت زمان بذارین و اصلا توی تایم استراحت چه کارهایی انجام بدین. پس همراه ما بمونین که اینجا کلی نکته مفید در مورد استراحت بین درس خوندن قراره یاد بگیرین.😉📚

مطالعه بی‌وقفه باعث خستگی جسم و فکر میشه و قدرت حافظه‌تون رو کم می‌کنه. بنابراین مسلمه که باید بین درس خوندنتون حتما زمان‌هایی برای استراحت داشته باشین. توی این زمان‌ها یک سری کارها می‌تونین انجام بدین و یک سری کارها رو هم نباید انجام بدین.

بله! درسته! استراحت هم بایدها و نبایدهای خودش رو داره که اینجا قراره در موردش صحبت کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بعضی از افراد هستن که فکر می‌کنن برای موفقیت، باید بدون توقف و استراحت فقط تلاش کنن. این دسته از افراد دچار کمال‌گرایی میشن و تمام انرژی و وقت خودشون رو می‌ذارن برای درس خوندن و تلاش کردن.

اما این روش رو نه علم تایید می‌کنه، نه مشاوره تحصیلی و نه تجربه افراد مختلف. شما برای موفقیت به استراحت نیاز دارین و باید تعادل رو کاملاً رعایت کنین.

مسئله اینه که خیلی از افراد، درباره استراحت اطلاعی ندارن یا اگه داشته باشن، براشون سواله که هر چند ساعت مطالعه، استراحت کنیم؟

پس توی این مقاله، می‌خوایم درباره انواع روش‌های استراحت بین درس خوندن صحبت کنیم تا بتونین با استفاده از اون‌ها، تعادل رو به زندگی خودتون برگردونین و راحت‌تر به موفقیت برسین.

استراحت بین درس خوندن خیلی مهمه

اگه کسی بهتون گفت که باید دائماً درس بخونین و به هیچ وجه استراحت نداشته باشین، بزنین توی صورتش!!

نزنین ها! شوخی کردم؛ احترام به همه نظرات و عقیده‌ها واجبه. اما باید بدونین که استراحت بین درس خوندن نه تنها مفیده، بلکه واجبه.

اهمیت استراحت بین درس خوندن

اگه می‌خواین توی مسیر تحصیل‌تون به موفقیت برسین و نتایجی که همیشه دلتون می‌خواسته رو کسب کنین، باید استراحت بین درس خوندن رو شدیداً جدی بگیرین. شاید بپرسین خب اصلاً چه فایده‌ای داره؟

به همین خاطر در ادامه، فواید استراحت بین درس خوندن رو با هم بررسی می‌کنیم تا بدونین چرا این کار اهمیت خیلی بالایی داره.

فواید استراحت بین درس خوندن

بعضی از افراد هستن که به شکلی وسواس‌گونه، تمام وقت و انرژی خودشون رو صرفاً برای درس خوندن می‌ذارن و اهمیتی به نیازهای مختلف خودشون نمیدن. این طرز فکر، طرز فکر مثبتی نیست و ممکنه بهتون آسیب وارد کنه.

وقتی دائماً در حال تلاش باشین و اصلاً برای استراحت و تفریح وقت نذارین، قطعا انگیزه‌تون رو از دست میدین و از تلاش و کوشش به شدت زده میشین. حفظ تعادل توی هر کاری مهمه و زیاده‌روی، توی هیچ کاری فایده نداره.

در ادامه به چند مورد از فواید استراحت بین درس خوندن اشاره می‌کنیم تا هم شما از فوایدش مطلع بشین، هم کسانی که هنوز اعتقادی به اهمیت استراحت بین درس خوندن ندارن، با خوندن این قسمت نظرشون عوض بشه!

بهبود تمرکز و توجه

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای رسیدن به موفقیت بهش نیاز دارین، داشتن تمرکز و توجه کافیه. تمرکز به شما کمک می‌کنه که برای زمان قابل توجهی، مشغول انجام یک کار بمونین و ذهن‌تون منحرف نشه.

بهبود تمرکز و توجه

استراحت بین درس خوندن، به شما کمک می‌کنه که بهتر تمرکز کنین و بتونین مطالعه عمیق‌تری داشته باشین. 45 دقیقه مطالعه عمیق، خیلی بهتر از یک ساعت مطالعه سطحی به شما نتیجه میده.

پس اگه می‌خواین نتایج خوبی بگیرین و توی درس‌هاتون رشد داشته باشین، استراحت بین درس خوندن رو حتماً جدی بگیرین.

افزایش بازدهی

ذهنی که خسته باشه، نمی‌تونه به میزانی کار کنه که شما راضی باشین. یک ذهن خسته، قدرت توجهش کاهش پیدا می‌کنه و سخت‌تر یاد می‌گیره. وقتی ذهن‌تون خسته باشه، فرایند یادگیری به شدت سخت‌تر و حافظه شما ضعیف‌تر و ضعیف‌تر میشه.پس داشتن استراحت می‌تونه به تقویت حافظه موقع درس خوندن کمک کنه.

برای اینکه بتونین مطالبی رو که لازمه یاد بگیرین، نباید ذهن‌تون خسته باشه تا بتونه مطالبی که می‌خونین رو پردازش کنه. استراحت بین درس خوندن، بهتون کمک می‌کنه که بازدهی مغزتون رو بالا نگه دارین و بتونین بهتر نتیجه بگیرین.

خود من زمانی که کنکور داشتم، تا 8 شب مدرسه بودم؛ تا می‌رسیدم خونه بازم پای درس بودم که باعث میشد دیر بخوابم و صبح سر کلاس، نتونم یادگیری لازم رو داشته باشم. این کار نه تنها کمکی بهم نکرد، بلکه بدتر باعث شد سطح یادگیریم پایین بیاد و نتونم پیشرفتی که می‌خوام رو ببینم.

کاهش استرس

ما به عنوان انسان‌هایی که توی این مرحله از تکامل روحمون داریم روی کره زمین زندگی می‌کنیم، احساس استرس رو توی وجودمون داریم. شما کسی رو پیدا نمی‌کنین که به هیچ وجه احساس استرس نداشته باشه و همیشه خدا آروم باشه.

اما مسئله‌ای که وجود داره، اینه که نباید استرس ما از یک سطحی بالاتر باشه؛ چون وقتی بیش از حد استرس داشته باشیم، سطح یادگیری‌مون به شدت افت می‌کنه و توانایی ذهنی‌مون کمتر میشه. استراحت بین درس خوندن، باعث میشه سطح کورتیزول یا همون هورمون استرس خون پایین بره و بهتر بتونیم با فشارهای مختلف کنار بیایم.

افزایش انرژی و انگیزه

انرژی، سوخت ما برای انجام کارهای روزانه خودمونه. وقتی انرژی نداشته باشیم، انجام کارهایی که لذت چندانی نداره و حتی گاهی ممکنه ناخوشایند باشه، خیلی خیلی سخت میشه. انرژی کم باعث میشه که انجام کارهایی که برامون مفیده رو به تعویق بندازیم و نتونیم به موقع انجامش بدیم.

استراحت بین درس خوندن، باعث میشه انرژی شما شارژ بشه و بتونین راندمان خودتون رو خیلی بالاتر ببرین.

تقویت خلاقیت

خلاقیت، عنصر خیلی مهمی برای موفقیته. خلاقیت به شما کمک می‌کنه که بتونین توی مواجهه با مسائل مختلف، راه‌ حل رو به خوبی پیدا کنین. معمولاً خلاقیت توی درس‌هایی به کار میاد که مسائل حل کردنی دارن و حافظه، توی درس‌هایی که حفظ کردنی هستن.

تقویت خلاقیت

استراحت بین درس خوندن، باعث میشه خلاقیت شما بالاتر بره و بهتر بتونین راه‌حل مسائل مختلف رو پیدا کنین.

چطوری بین درس خوندن استراحت کنیم؟

برای اینکه بخواین بهترین نتیجه رو از درس خوندن و تلاش‌هاتون بگیرین، باید تعادل بین درس خوندن و استراحت رو حفظ کنین. برای این کار، اول باید بهترین روش‌های استراحت بین مطالعه رو بلد باشین و با استفاده از اون‌ها، انرژی خودتون رو شارژ کنین.

برای استراحت کردن، ایده‌های خیلی زیادی وجود داره که می‌تونین با توجه به علایق خودتون ازشون استفاده کنین. ما هم چند مورد از بهترین‌ها رو براتون آوردیم که می‌تونین ازشون استفاده کنین.

برنامه‌ریزی داشته باشین!

این مورد، شاید یک روش استراحت بین درس خوندن نباشه؛ اما انقدر اهمیتش بالاست که من به عنوان مورد اول براتون آوردم. وقتی که برنامه‌ریزی درست و اصولی نداشته باشین، احساس سردرگمی می‌کنین و تعادل بین زمان مطالعه و استراحت‌تون به هم می‌ریزه.

برنامه‌ریزی داشته باشین

اگه می‌خواین میزان یادگیری خودتون رو بالا نگه دارین، حتماً باید برای زمان مطالعه و استراحت بین مطالعه، برنامه درستی داشته باشین. برای این کار می‌تونین از کتاب‌های آموزش برنامه‌ریزی استفاده کنین و با تکرار و تمرین، این مهارت رو یاد بگیرین.

البته با توجه به زیاد بودن حجم درس‌ها، طبیعیه اگه وقت نداشته باشین که این مهارت رو یاد بگیرین. اما جای نگرانی نیست؛ چون دفتر برنامه‌ریزی پرش به کمک‌تون میاد. توی این دفتر، شما می‌تونین زمان استراحت، مطالعه درس‌ها، ورزش و کلی مورد دیگه رو زیر نظر داشته باشین تا بتونین بهترین عملکرد رو برای خودتون رقم بزنین.

انجام فعالیت‌های فیزیکی

وقتی که ذهن شما خسته میشه، یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت انرژی اینه که گردش خون‌تون رو بیشتر کنین. این کار باعث میشه که مغز شما اکسیژن بیشتری بگیره و بتونه تجدید قوا کنه. برای این کار می‌تونین پیاده‌روی سریع داشته باشین یا برای دویدن، به پارک محل زندگی خودتون برین.

البته نیازی نیست حتماً برای استراحت بین درس خوندن، فعالیت فیزیکی شدیدی داشته باشین؛ حتی می‌تونین برای رفع تنش‌های عضلانی و در رفتن خستگی‌تون، حرکات یوگا یا تمرینات کششی انجام بدین.

اگه دل‌تون می‌خواد هم فعالیت فیزیکی داشته باشین هم بهتون خوش بگذره، می‌تونین خودتون رو به یک رقص دعوت کنین. یک آهنگ شاد و پرانرژی بذارین تا ببینین چقدر روحیتون عوض میشه و انرژی بیشتری پیدا می‌کنین.

تنفس عمیق و مدیتیشن

مدیتیشن، واقعا یکی از بهترین روش‌های استراحت بین درس خوندن و مطالعه‌ست. این کار به شما نه تنها کمک می‌کنه که تمرکزتون رو دوباره به دست بیارین، بلکه با ترشح یک سری هورمون توی بدن و مغزتون، باعث میشه سطح انرژی‌تون به شدت بالا بره و بتونین خیلی بهتر مطالعه کنین.

تنفس عمیق و مدیتیشن

انجام تمرینات تنفسی و و ریلکسیشن، می‌تونه در مدت چند دقیقه آرامش خیلی خوبی بهتون بده و ذهن‌تون رو از افکار مزاحم و بی‌فایده کاملا خالی کنه. شفافیت ذهنی که با این تمرین به دست میارین، در به خاطر سپردن مطالب و مفاهیمی که می‌خونین کمک خیلی زیادی بهتون می‌کنه.

پس حتما برای استراحت بین درس خوندن، مدیتیشن کنین تا از نتایجی که می‌گیرین شگفت‌زده بشین.

خوردن و نوشیدن

وقتی که در حال مطالعه هستین و به شدت روی یادگیری تمرکز کردین، مغز شما قند زیادی مصرف می‌کنه. برای اینکه ذهن‌تون بتونه فعال باشه و اطلاعات رو به درستی پردازش کنه، لازمه که از مواد غذایی انرژی‌بخش و مقوی در زمان استراحت بین درس خوندن استفاده کنین.

میان وعده‌های سالم مثل میوه‌ها، مغزها و سبزیجات، می‌تونه به شدت به تقویت انرژی و تمرکز شما در زمان استراحت بین درس خوندن کمک کنه.

سعی کنین حتماً به مقدار کافی آب بنوشین. آب کم باعث دی‌هیدراته شدن بدن میشه که یکی از عوامل مهم کاهش انرژی و خستگیه. می‌تونین از آب میوه‌های طبیعی در زمان استراحت بین درس خوندن استفاده کنین تا هم آب بدن‌تون رو تامین کنین هم به سلول‌های مغزی‌تون، قند طبیعی و سالم برسونین.

استراحت ذهنی

گاهی وقت‌ها لازمه کاری نکنیم و بذاریم مغزمون فرایند ریکاوری انرژی خودش رو انجام بده. توی اینجور مواقع می‌تونیم به عنوان استراحت بین مطالعه، مشغول گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خودمون بشیم. یک موسیقی بی‌کلام و آرامش‌بخش یا یک موزیک پرانرژی، به ما کمک می‌کنه که از افکار مختلف رها بشیم.

برای استراحت بین درس خوندن، می‌تونین مطالعه آزاد هم انجام بدین. کتابی انتخاب کنین که حال‌تون رو خوب می‌کنه و بهتون انرژی زیادی میده. به طور مثال، من برای مطالعه آزاد خودم کتاب کیمیاگر از پائولو کوئیلو رو انتخاب کردم و موقع استراحت، پنج تا ده صفحه از اون رو می‌خونم و لذت می‌برم.

استراحت‌های خلاقانه

استراحت خلاقانه، یعنی در زمان استراحت بین درس خوندن، مشغول یک کار آرامش‌بخش و خلاقانه باشین. برای این کار، می‌تونین جعبه مداد رنگی تهیه کنین و روی دفتر، نقاشی‌های قشنگ بکشین. اصلاً سخت‌گیری نکنین؛ شما قرار نیست توی مسابقه بهترین نقاش سال شرکت کنین!

بذارین هر چیزی که به ذهن‌تون خطور می‌کنه، به بهترین و زیباترین شکل توی دفتر نقاشی‌تون بروز پیدا کنه.

بعضی از افراد هم هستن که شعر نوشتن رو دوست دارن؛ این کار می‌تونه یکی از بهترین کارهای خلاقانه برای زمان استراحت بین درس خوندن باشه. شما می‌تونین افکاری که دارین رو در قالب شعر بنویسین تا هم ذهن‌تون آزادتر بشه، هم از فرایند خلق یک اثر هنری نهایت لذت رو ببرین.

حتی یکی از کارهای خلاقانه که می‌تونین برای استراحت بین مطالعه ازش استفاده کنین، نوشتن خاطرات روزانه خودتونه که با اسم ژورنال‌نویسی شناخته میشه. این کار بهتون کمک می‌کنه که با افکار ناخوشایند یا چالش‌برانگیزی که دارین بهتر روبه‌رو بشین و ذهن‌تون رهایی بیشتری رو تجربه کنه.

جمع‌بندی درباره روش‌های استراحت بین درس خوندن

همیشه تعادل، بهترین رویکرد برای مدیریت زندگیه. اگه دوست دارین به موفقیت برسین، باید تعادل خوبی بین درس خوندن و مطالعه برای خودتون داشته باشین تا بتونین بهترین نتایج ممکن رو بگیرین.

توی این مقاله، درباره روش‌های استراحت بین درس خوندن صحبت کردیم تا با استفاده از اون‌ها، بتونین تعادل رو به زندگی خودتون بیارین.

این کار به شما کمک می‌کنه که قوای ذهنی خودتون رو بازیابی کنین و با انرژی و تمرکز بالاتری درس خوندن خودتون رو ادامه بدین.

این کار باعث افزایش تمرکز، بازیابی انرژی بدن، افزایش انگیزه، تقویت خلاقیت و غیره میشه.

داشتن برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کنه که زمان استراحت خودتون رو بهتر مدیریت کنین و بتونین برنامه‌های خودتون رو جلو ببرین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد