اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

یک اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری که حتی خیلی از مشاورین هم نمی‌دونن یا می‌دونن ولی بهش توجهی نمی‌کنن، چیدمان انتخاب رشته‌ست.

نوع چیدمانی که برای اولویت‌بندی رشته‌ها در نظر می‌گیرین خیلی مهمه و اگه درست انتخاب نکنین، ممکنه صدمات جبران ناپذیری به شما از نظر تحصیلی وارد بشه.

پس با خوندن این مقاله، به آگاهی خودتون برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب رشته کنکور، اضافه کنین و اگه هنوز در مرحله برنامه‌ریزی برای کنکور هستین، کلی وقت دارین که به اطلاعات خودتون در مورد اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری اضافه کنین.

بعد از اینکه کارنامه اولیه کنکور سراسری شما صادر میشه، باید به دقت برای انتخاب رشته درست مورد تحلیلی و بررسی قرار بگیره. چون اگه کوچک‌ترین اشتباهی کنین، مسیر زندگی و آینده تحصیلی و شغلی شما به کل تغییر می‌کنه.

پس بهتره که برای این کار از مشاورین مجرب و کاربلد کمک بگیرین و حتی اگه اطلاعاتی هم در زمینه انتخاب رشته دارین، اصلا به تنهایی اقدام به این کار حساس نکنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

خیلی از مشاورین کنکور توصیه می‌کنن که 30 تا 40 انتخاب اولتون، اون رشته‌ها و دانشگاه‌های رویایی‌تون باشه که آرزو دارین توی اون‌ها قبول بشین. چون همونطور که می‌دونین شما 150 تا انتخاب دارین و خب چه اشکالی داره که 40 تای اول، انتخاب‌های خیال‌پردازانه شما باشه.

انتخاب‌هایی که شما می‌دونین به رتبه‌تون نمی‌خوره و اصلا  شاید قبول هم ‌نشین توی اون‌ها. اما شاید یک معجزه‌ای شد و شما توی اون رشته مورد علاقه‌تون قبول شدین.

همون مشاورین میگن که بعد از انتخاب موارد مورد علاقه‌تون، برید سراغ اون انتخاب‌هایی که عاقلانه و واقع بینانه هستن. این دسته از انتخاب‌ها همون‌هایی هستن که هم شانس قبولی‌تون در اون‌ها بالاست و هم امکانش هست که قبول هم نشین. شما باید بین 50 تا 60 تا از انتخاب‌های بعدی‌تون رو به این مورد اختصاص بدین.

در آخر هم باید حدود 50 تا انتخاب داشته باشین که بدونین دیگه صددرصد توی اون‌ها قبول میشین و اگه توی هیچ کدوم از موارد بالا قبول نشدین، در 50 تای آخر یک مورد وجود داره که توی اون حتما پذیرفته میشین.

این چیدمانی که در بالا توضیح دادیم، برای انتخاب رشته خیلی عالیه؛ اما یک استثنا داره و اون هم اینه که برای رتبه‌هایی که لب مرز قرار دارن، این نوع چیدمان بدترین اولویت‌بندی و یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری محسوب میشه.

این استثنا رو شاید خیلی از مشاورین انتخاب رشته کنکور ندونن؛ خیلی‌ها هم می‌دونن و در اصل توجهی به این موضوع بسیار حساس نمی‌کنن.

حتی ممکنه شما پیش یک تیم مشاوره برید که به اون‌ها همین روند اشتباه آموزش داده شده باشه که برای همه یک چیدمان انتخاب رشته رو توصیه کنن که این کاملا اشتباهه.

انواع اشتباه در انتخاب رشته کنکور

یکی از تجربیاتی که می‌تونیم از مشاوره پرش در این مورد مثال بزنیم رو در زیر آوردیم:

یک داوطلب کنکوری داشتیم که با یک رتبه لب مرزی از ما مشاوره خواسته بود و این داوطلب فقط می‌خواست رشته پزشکی قبول بشه. همونطور که در بالا گفتیم هر داوطلب فقط حق انتخاب 150 رشته رو داره. در صورتی که کل کد رشته‌های پزشکی کشور بیشتر از 180 تاست.

این داوطلب اگه می‌خواست 50 تا انتخاب رویایی داشته باشه که توی هیچ کدوم هم قبول نمی‌شد، با این کار فقط 50 تا شانس قبولی خودش رو می‌سوزوند و از بین می‌برد.

پس باید انتخاب‌های رویایی رو کنار می‌ذاشت و انتخاب رشته خودش رو از موارد معقول و واقع‌بینانه شروع می‌کرد که در نهایت به رشته‌ای می‌رسید که مطمئن میشد در اون رشته قبول میشه.

این مورد فقط یک مثال بود و از این قبیل موارد می‌تونه در تمام زیرگروه‌ها اتفاق بیفته.

پس اگه رتبه‌ای آوردین که لب مرز قبولی رشته‌ای که مدنظر دارین هست، یا اینکه حتما اصرار به قبولی در یک رشته خاص رو دارین و می‌دونین که کد رشته‌های مربوط بهش بیشتر از 150 تاست، اصلا ریسک نکنین و عاقلانه تصمیم بگیرین.

مشاورین کنکور پرش می‌تونن توی این مورد بهتون کمک کنن که اولویت‌بندی مناسب وضعیت خودتون رو برای انتخاب رشته کنکور سراسری پیدا کنین.

ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری

در سال‌های گذشته داوطلبان این امکان رو داشتن که بعد از انتخاب رشته کنکور سراسری، در مورد یک سری موارد درخواست تجدید نظر بدن که بر اساس این درخواست، داوطلبان امکان تغییر دوره قبولی، مجوز شرکت در آزمون سال بعد و بررسی اولویت‌های بعدی رو داشتن.

اما با تمام مواردی که گفته شد، چند سالی میشه که سازمان سنجش به دلیل کمک به داوطلبان امکان ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری رو برای اون‌ها قرار داده. اما در مقابل امکان ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری رو حذف کرده.

حالا در ادامه می‌خوایم انواع درخواست‌های تجدید نظر و تغییراتی که توسط سازمان سنجش در این مورد اعمال شده رو با هم بررسی کنیم:

انواع درخواست‌های تجدید نظر انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش

نکته: زمان دریافت کارنامه نهایی آزمون سراسری معمولا در هفته اول مهر ماهه و داوطلبان برای دریافت کارنامه باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنن.

درخواست حذف کد رشته کنکور سراسری 1403

داوطلبانی که موقع انتخاب رشته کد رشته اشتباه وارد کردن یا قصد تجدید نظر دارن، می‌تونن با مراجعه به سایت سنجش درخواست تجدید نظر بدن. البته ممکنه که این درخواست توسط کارشناسان سازمان سنجش پاسخ داده نشه.

به همین دلیل شما باید خیلی زیاد در انتخاب رشته به صورت دقیق دقت کنین. اما در هر حال شما می‌تونین بعد از انتخاب رشته، در صورتی که به ویرایش نیاز داشتین، برای انجام این کار به سایت سنجش مراجعه کنین.

راهنمای درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سال‌های گذشته

نکته: دقت کنین که درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش لغو شده و راهنمای زیر برای  اطلاعات بیشتر شما قرار داده شده.

در سال‌های گذشته اگه شما می‌خواستین درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور بدین، اول از همه باید در سایت سنجش ثبت نام و نام کاربری و رمز ورود دریافت می‌کردین. بعد باید از منوی سمت چپ گزینه ورود به سیستم پاسخگویی رو انتخاب می‌کردین.

The first step is to register an objection request on the site of the assessment organization

The second step is to register a protest request on the site of the assessment organization

The second step is to submit a request for a wrong review in choosing the national entrance examination course

The third step is entering the wrong field selection registration system

The fifth step is to submit a wrong review request in choosing the national entrance examination course

بعد باید از منوی سمت راست، روی گزینه درخواست جدید، کلیک می‌کردین.

Step 8 Registering a request for a wrong review in choosing the national entrance examination course

در این قسمت شما باید اسم آزمون سراسری که در اون شرکت کردین، به همراه سال کنکور رو وارد می‌کردین و بعد گزینه جستجو رو می‌زدین و سپس بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی رو انتخاب می‌کردین.

The seventh step is to submit a request for a wrong review in the selection of the national entrance examination course

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

توی این مرحله اطلاعات داوطلب قرار گرفته و شما باید شماره داوطلبی و شماره پرونده خودتون رو وارد می‌کردین.

اطلاعات شخصی

توی این مرحله داوطلبان با انتخاب گزینه بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی، با 4 گزینه روبرو می‌شدن و اون‌ها باید با توجه به درخواستشون یکی از این گزینه‌ها رو انتخاب می‌کردن.

  1. درخواست تغییر دوره قبولی
  2. درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی
  3. درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد
  4. درخواست بررسی اولویت‌های بعدی

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

سخن پایانی در مورد اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری

در آخر باید تاکید کنیم که داوطلبانی که سازمان سنجش با درخواست اون‌ها برای بررسی اولویت بعدی موافقت می‌کنه، می‌تونن از بهمن ماه وارد دانشگاه بشن. اون دسته از داوطلبانی هم که در هیچ کدوم از انتخاب‌هاشون پذیرفته نشدن، می‌تونن خودشون رو برای شرکت در کنکور سال بعد آماده کنن.

امیدواریم نکاتی که توی این مقاله در مورد اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری گفتیم براتون کاربردی و مفید بودذه باشه. اگه هر سوالی در این مورد داشتین می‌تونین شماره تماستون رو در باکس شماره همین صفحه وارد کنین تا مشاورین ما باهاتون تماس بگیرن.

ممنون که تا آخر این مطلب همراه ما بودین. به امید رتبه برتر شدن شما در آزمون سراسری.📚🎯✔💯

در صورت موافقت سازمان سنجش با اولویت بعدی شما می‌تونین از بهمن ماه وارد دانشگاهی بشین که در اون پذیرفته شدین.

از طریق سایت سنجش که راهنمای تصویری اون رو هم در این مقاله قرار دادیم.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد