تجدید شدن در امتحان - بدترین مصیبت دانش‌آموزان | پرش

تجدید شدن در امتحان – بدترین مصیبت دانش‌آموزان

بعضی مواقع شرایطی به وجود میاد که دانش‌آموز نمی‌تونه سر جلسه آزمون شرکت کنه؛ یا این که به دلیل درس نخوندن، نمره قبولی رو به دست نمیاره. در این صورت، دانش‌آموز با مشکل تجدید شدن مواجه میشه. بنابراین ممکنه این سوال برای خیلی از دانش‌آموزان پیش بیاد که اگه تجدید بشیم چی میشه؟

برای جبران تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم، یازدهم و دهم شرایطی وجود داره که دانش‌آموزان می‌تونن دوباره در آزمون شرکت کنن. به همین دلیل در ادامه این مطلب، به طور کامل شرایط و راه حل‌های آزمون مجدد رو برای شما بررسی می‌کنیم.

یکی از ناگوار‌ترین اتفاقاتی که ممکنه برای دانش‌آموزان رخ بده، تجدید شدن در امتحان‌های نهاییه. پس بهتره برای این که مجبور نباشین دوباره آزمون بدین؛ حتما در زمان امتحان به خوبی دروس رو مطالعه کنین و از بروز این اتفاق جلوگیری کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اگه تجدید بشیم چی میشه؟

به دلیل این که دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی به صورت کیفی سنجیده میشن و در هیچ صورتی تجدید نمیشن، ممکنه با عوض شدن مقطع تحصیلی و ورود به دبیرستان دوره اول و دوم، دچار افت تحصیلی بشن. این افت تحصیلی می‌تونه باعث تجدید شدن در امتحانات نهایی دهم، یازدهم و دوازدهم بشه.

دانش‌آموزان مقطع دوره اول و دوره دوم دبیرستان به غیر از پایه دوازدهم، با کسب نمره بالاتر از 10 در امتحان، اون درس رو قبول میشن و نیازی به آزمون مجدد نیست. اما اگه نمره کمتر از 10 دریافت کنن، تجدید میشن و نمره قبولی در اون درس رو به دست نمیارن.

در پایه دوازدهم، دانش‌آموزان برای قبولی باید در برگه امتحان نهایی، نمره 7 رو به دست بیارن و نمره سالانه اون‌ها بالای ده باشه. در غیر این صورت تجدید میشن و باید در امتحانات شهریور شرکت کنن.

در صورتی که دانش‌آموز در امتحانات شهریور شرکت کرد و باز هم موفق به دریافت نمره قبولی نشد، باید در دی ماه سال تحصیلی بعدی، در امتحانات نهایی شرکت کنن.

روش‌های جبران تجدید شدن

زمانی که شما درسی رو تجدید شدین، می‌تونین از طریق راه‌هایی که برای جبران وجود داره، نمره قبولی به دست بیارین.

تک ماده و تبصره دو روش برای جبران تجدید شدنه که با این دو روش، نیازی به شرکت در امتحان مجدد نیست؛ چون نمره شما رو به ده تبدیل می‌کنه و شما اون درس رو پاس می‌کنین. البته که برای این دو روش هم شرایطی وجود داره که باید این شرایط رو داشته باشین.

روش های جبران تجدید شدن | پرش

شرایط استفاده از تک ماده

دانش‌آموزانی در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم هستن، در صورتی که نمره قبولی در یک درس رو به دست نیارن، می‌تونن با کمک تک ماده به پایه تحصیلی بعدی برن. دانش‌آموزان این دو مقطع تحصیلی فقط می‌تونن 2 درس رو با کمک تک ماده قبول بشن.

البته تک ماده این دو درس هم در صورتی امکان پذیره که معدلشون بالای 10 باشه و نمره اون دو درسی که تجدید شدن، بالای 7 و زیر 10 باشه.  البته این مورد رو در نظر بگیرین که برای دروس مهارتی و کارورزی نمی‌تونین از شرط تک ماده استفاد کنین.

شرایط استفاده از تبصره

در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم می‌تونین از قانون تبصره کمک بگیرین. این قانون فقط برای دانش‌آموزان پایه دوازدهمه و می‌تونن با داشتن دو شرط مهم از این مقطع فارغ‌التحصیل بشن.

شرط اول اینه که نمره سالانه هر درسشون بالای 10 باشه و شرط دوم اینه که نمره برگه امتحان نهاییشون بالای 7 باشه.

از طرفی اگه دانش‌آموزان معدل سالانه بالای 10 داشته باشن، اما نتونن نمره بالای 7 رو در برگه بگیرن، می‌تونن حداکثر در دو درس از تبصره استفاده کن و پایه تحصیلی خودشون رو به پایان برسونن.

استفاده از تک ماده و تبصره برای دانش‌آموزان متوسطه اول

دانش‌آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم زمانی که تجدید شدن، می‌تونن از تک ماده کمک بگیرن؛ اما شرایط کمی با مواردی که در قسمت قبلی گفتیم متفاوته. در این مورد هر دانش‌آموز می‌تونه در دو درس نهایی و دو درس غیر‌نهایی از تک ماده استفاد کنه.

حالا اگه نمره دروس مد نظر دانش‌آموز از 10 کمتر باشه و معدلش هم 10 باشه، فقط می‌تونه در یک درس تک ماده رو استفاده کنه.

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره | پرش

از طرفی اگه معدلش از 12 بالاتر باشه و یکی از درس‌هاش رو 7 و دیگری رو کمتر از 7 شده باشه، می‌تونه هر دو درس رو با کمک تک ماده قبول بشه. یک شرط دیگه هم وجود داره که اگه معدل دانش‌آموز از 12 بالاتر باشه و نمره سالانه بیشتر از 30 هم گرفته باشه، می‌تونه برای دو درسی که نمره کمتر از 10 گرفته از تک ماده استفاده کنه.

چند درس رو میشه تک ماده کرد؟

طبق جدیدترین آیین‌نامه آموزشی که وجود داره، دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی یازدهم، دوازدهم و دهم و همچنین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، می‌تونن حداکثر در 2 درس نهایی و 2 درس غیرنهایی از تک ماده استفاده کنن.

یعنی دانش‌آموزی که امتحانات نهایی نداره (دوره اول متوسطه)، در صوتی که 4 درس رو نمره بالای 7 و زیر 10 بگیره، می‌تونه بدون شرکت در امتحان مجدد در اون پایه تحصیلی فارغ‌التحصیل بشه.

چه کسانی کارنامه تجدیدی دریافت می‌کنن؟

ممکنه این سوال برای خیلی از دانش‌آموزان پیش بیاد که با تجدید شدن در بعضی از دروس، کارنامه تجدیدی براشون صادر میشه یا نه؟!

برای نمراتی که زیر 10 باشن کارنامه جداگانه صادر نمیشه و فقط در کارنامه اصلی با هایلایت یا علامت قرمز مشخص میشن. از طرفی در بخش توضیحات یا نتیجه نهایی از عنوان‌هایی مثل نیاز به آموزش مجدد، ناتمام و یا عدم قبولی و مردود نوشته میشه.

البته اگر دانش‌آموز نمره زیر ده داشته باشه و از شرایط تک ماده و تبصره برای قبولی استفاده نکنه و حتی در امتحانات شهریور ماه هم شرکت نکنه، کارنامه تجدیدی براش صادر میشه. دانش‌آموزانی که کارنامه تجدید دریافت می‌کنن، باید پایه تحصیلی خودشون رو دوباره تکرار کنن.

در کل کارنامه تجدیدی در دو صورت صادر میشه، اولین مورد اینه که دانش‌آموز 4 نمره کمتر از 7 داشته باشه و از تک ماده و تبصره استفاده نکنه. دومین مورد هم اینه که بیشتر از 4 نمره پایین 7 یا 10 داشته باشه.

اگه در امتحانات نهایی دی قبول نشیم چی میشه؟

خیلی از دانش‌آموزان در صورت تجدید شدن به این فکر می‌کنن که اگه در امتحانات نهایی دی قبول نشیم چی میشه؟

به طور کل هر دانش‌آموز در هر مرحله از امتحان نهایی که قبول بشه، حق شرکت در دوره بعدی رو نداره. به همین دلیل اگه شما در امتحانات نهایی دی هم نمره قبولی به دست نیاوردین، می‌تونین با مراجعه به مدرسه برای امتحانان نهایی خرداد سال بعد ثبت‌نام کنین تا نمره قبولی رو به دست بیارین.

اگه در امتحانات نهایی دی قبول نشیم چی میشه؟ | پرش

تجدید شدن در شهریور

در صورت تجدید‌شدن در شهریور یازدهم یا مقاطع دیگه به جز پایه دوازدهم، باید در امتحانات دی ماه بزرگسالان شرکت کنین؛ چون از لحاظ سنی یک‌ سال بزرگ‌تر شدین.

کلام آخر

با توجه به این که تجدید شدن یکی از اتفاقات ناگواریه که ممکنه در طول سال‌های تحصیلی برای هر دانش‌آموزی رخ بده، بهتره که شرایط تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم، یازدهم و دهم رو بدونین.

این جوری می‌تونین در صورتی که نمره برگه شما کمتر از 10 بشه، بهترین راه حل رو در پیش بگیرین. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشه و امتحانات خودتون رو با موفقیت پشت سر بذارین.

بله، شما می‌تونین از شرایط تک ماده و تبصره استفاده کنین.

می‌تونین برای امتحانات نهایی دی ماه ثبت‌نام کنین.

با توجه به جدیدترین آیین‌نامه آموزشی، 4 درس رو می‌تونین تک ماده کنین که دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی رو شامل میشه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد