تغییرات سنجش سلامت

تغییرات سنجش جدید چیست؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، درباره تغییرات سنجش جدید و اضافه شدن برخی از معاینات به آن، توضیحاتی ارائه کرد‌.

طرح سنجش سلامت دانش آموزان برای سنجش وضعیت سلامت جسمانی و روانی نوآموزان پیش دبستانی و اول دبستان در نظر گرفته شده است. با الکترونیکی شدن خیلی از خدمات، آموزش و پرورش جهت فراهم کردن آسایش برای والدین و جلوگیری از ازدحام جمعیت برای نوبت دهی و ثبت نام در طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به پیش دبستان و اول ابتدایی، اقدام به راه اندازی سایتی تحت عنوان سامانه سنجش دانش آموزان بدو ورود کرده است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

حمید طریفی حسینی _ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی _ درباره آغاز سنجش سلامت نو آموزان پیش دبستانی و تغییرات سنجش جدید به تسنیم گفت: سنجش کلاس اولی‌ها تابستان امسال انجام شد و تا مهر ادامه داشت. پس از آن تعدادی پایگاه‌های سنجش را فعال نگه داشتیم تا برای بچه‌هایی که سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ کلاس اولی می‌شوند هم سنجش انجام شود‌.

طریفی با بیان اینکه 249 هزار نوبت‌گیری کودکان پیش دبستانی در مراکز سنجش سلامت انجام شده، درباره شیوه جدید سنجش توضیح داد: 208 هزار نفر با روش گذشته مورد ارزیابی قرار گرفتند. اما هم‌اکنون سامانه سنجش سلامت به شیوه جدید فعال شده است. والدین بدون اینکه فرزندشان در مرکز پیش دبستانی ثبت‌نام کرده باشد، می‌توانند به سامانه مراجعه کنند و نوبت‌ بگیرند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آدرس سایت نوبت گیری https://sirat.csdeo.ir/ است و والدین می‌توانند، برای کودکان ۴ سال تمام یا ۵ سال تمام خود، نوبت گیری کنند.
والدین باید نزدیک ترین مرکز سنجش به محل سکونت خود را پیدا کنند و بعد روز و ساعت مراجعه را تعیین. با پرداخت ۶۰ هزار تومان، نوبت گیری و ثبت نام برای سنجش انجام می‌شود‌.
لازم به ذکر است که اطلاعات مربوط به دهک‌های یک، دو و سه را از وزارت تعاون دریافت می‌کنند تا کودکانشان، به صورت رایگان سنجش شوند.

سنجش چیست و چه تغییراتی داشته است؟

طبق این گزارش، غربالگری اختلالات یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی و آسیب زبان و گفتار ، در سنجش امسال بررسی خواهد شد. با توجه به اینکه فرصت مناسبی تا شروع سال تحصیلی در اختیار است، پس از شناسایی کودکان آنها را به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند. همچنین در طول سال تحصیلی هم می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه و خدمات را دریافت کنند.

این مطلب برگرفته از سایت تسنیم است.

طرح سنجش سلامت

طرح سنجش سلامت 1403 یک برنامه‌ی مهم در سیستم آموزشی ایران است که به منظور ارزیابی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان ورودی کلاس اول ابتدایی و پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جدید اجرا میشه. این طرح، با هدف بررسی وضعیت عمومی سلامت دانش‌آموزان، اقدام به ارزیابی جسمانی و ذهنی اون‌ها می‌کنه. والدین دانش‌آموزان اول ابتدایی و پیش‌دبستانی می‌تونن با مراجعه به سایت my.medu.ir، ثبت‌نام در این طرح رو انجام بدن.

پس از تکمیل فرم‌های ثبت‌نامی، نوبت‌گیری برای شرکت در آزمون سنجش سلامت انجام میشه. این طرح به منظور تشخیص مشکلات سلامتی و اقدامات پزشکی قبل از ورود به مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی اجرا میشه.دانش‌آموزانی که آموزش پیش‌دبستانی رو گذروندن، دو نمره بالاتر از دیگران در آمادگی تحصیلی دارن. این طرح، به عنوان یک ابزار مهم در ارتقاء سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان مورد استفاده قرار می‌گیره.

ثبت نام طرح سنجش سلامت دانش آموزان

برای ثبت نام در طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان، والدین باید به سایتی که توسط سازمان آموزش و پرورش معرفی شده است، مراجعه کنن و به صورت آنلاین نوبت خودشون رو بگیرن. پس از نوبت‌دهی، در زمان تعیین شده به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کرده و کارت سنجش رو دریافت کنین. این طرح به منظور سنجش وضعیت سلامت جسمانی و روانی نوآموزان پیش دبستانی و اول دبستان اجرا میشه.

با الکترونیکی شدن خیلی از خدمات، این سامانه به منظور فراهم کردن آسایش برای والدین و جلوگیری از ازدحام جمعیت برای نوبت‌دهی و ثبت نام در طرح سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به پیش دبستان و اول ابتدایی راه‌اندازی شده است. برای ورود مستقیم به سامانه سنجش دانش‌آموزان بدو ورود، می تونین به سامانه مورد نظر مراجعه کنین. این طرح به منظور شناسایی زودهنگام کودکان با اختلال بیش‌فعالی اجرا میشه.

زمان سنجش سلامت پیش دبستانی ها

سنجش سلامت پیش‌دبستانی‌ها شامل غربالگری و سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی‌هایی است که از سال ۹۶ به برنامه سنجش سلامت نوآموزان اضافه شدن. درسال جاری این موضوع در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و از ابتدای هفته آینده آغاز میشه. این برنامه به تشخیص زودهنگام اختلالات و برخی بیماری‌ها و فرصت طلایی برای انجام مداخلات درمانی از سنین پایین‌تر، به صورت داوطلبانه برای کودکان پیش‌دبستانی نیز در حال انجام است. امسال پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی در این برنامه شرکت کنن.

شرکت کنندگان برای ثبت‌نام در این برنامه باید به سامانه سیدا مراجعه کنن. اطلاعات کودکان پیش‌دبستانی در سامانه ثبت میشه و مدیر مدرسه به صورت الکترونیکی براشون نوبت می‌گیره و اون‌ها در تاریخ و ساعت اعلام شده به پایگاه سنجش مراجعه می‌کنن و کارشون رو انجام میدن. هزینه و مدارک لازم برای سنجش پیش‌دبستانی مثل سنجش بدو ورود به دبستان است و تفاوتی نداره. تعرفه سنجش در سال جاری ۵۰ هزار تومان است و اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده و یک قطعه عکس ۳ در ۴ برای سنجش مورد نیاز است.

جمع بندی تغییرات سنجش جدید چیست؟

طرح سنجش سلامت یک طرح غربالگری است که به منظور سنجش و تعیین جایگاه نوآموزان و پیشگیری از بروز مشکلات در طول تحصیل ایجاد شده است. این طرح، اطلاعات فردی و خانوادگی دانش‌آموز، سلامت رشدی، سلامت جسمانی و روحی دانش‌آموز رو برای حضور در مدارس عادی بررسی می‌کنه. شناسایی به موقع مشکلات کودک و تعیین شرایط تحصیلی اون بر اساس این مشکلات می‌تونه به کودک در تحصیل بهتر کمک کنه.

این طرح هرساله برای نوآموزان ورود به دبستان و پیش‌دبستانی انجام میشه و گامی موثر برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال یادگیری است. خانواده‌ها می‌تونن به صورت مستقیم به سایت‌های مرتبط مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌های ثبت نام، برای شرکت در آزمون هزینه رو پرداخت کنن. این طرح به کودکان در دوران تحصیل کمک کرده و از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری می‌کنه.

طبق این گزارش، غربالگری اختلالات یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی و آسیب زبان و گفتار ، در سنجش امسال بررسی خواهد شد.

طرح سنجش سلامت یک برنامه‌ی مهم در سیستم آموزشی ایران است که به منظور ارزیابی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان ورودی کلاس اول ابتدایی و پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جدید اجرا میشه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد