تک ماده امتحانات نهایی چیست؟

تک ماده امتحانات نهایی چیست؟

دانش‌آموزان با شرکت توی امتحانات نهایی، وضعیت تحصیلی خود‌شون رو ارزیابی می‌کنن و با قبولی توی این امتحانات می‌تونن وارد مقطع تحصیلی جدید بشن؛ در واقع، امتحانات نهایی سدی محکم برای ورود به پایه تحصیلی جدیده.

بعضی از اوقات، دانش‌آموزان بنا به دلایلی نمی‌تونن نمره خوبی توی امتحانات کسب کنن و همین موضوع باعث میشه که برای ورود به پایه جدید دچار مشکل بشن.

توی چنین حالتیه که تک ماده در امتحانات نهایی می‌تونه به دانش‌آموزان کمک کنه. اگه شما هم موفق نشدین یک یا چند تا از دروس‌تون رو توی امتحانات پاس کنین، بهتره که از جزئیات این موضوع در امتحانات نهایی باخبر بشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دانش‌آموزان تک ماده امتحانات نهایی رو به چشم یک ناجی می‌بینن؛ ناجی که می‌تونه به دانش‌آموزان کمک کنه که در امتحانات نهایی موفق بشن و بتونن پایه تحصیلی فعلی‌شون رو پشت‌ سر بذارن. زمانی که دانش‌آموزان نتونن در امتحانات سالانه خود‌شون نمره قبولی رو کسب کنن، یعنی نمره درج شده در کارنامه‌شون زیر عدد 10 باشه می‌تونن از میانبر‌های موجود در قوانین تحصیلی استفاده کنن.

شرایط استفاده از تک ماده در امتحانات نهایی

دانش‌آموزانی که تمایل دارن از این قانون استفاده کنن باید از شرایط این موضوع باخبر باشن. به طور کلی، اون دسته از دانش‌آموزانی می‌تونن مشمول این قانون بشن که نمره کتبی اون‌ها بین عدد 7 تا 10 باشه؛ دانش‌آموزانی که نمره درج شده در کارنامه اون‌ها زیر 10 و بالای 7 باشه می‌تونن با در نظر گرفتن سایر شرایط از این قانون استفاده کنن.

شرایط استفاده از تک ماده در امتحانات نهایی

دانش‌آموزانی که از این قانون استفاده می‌کنن نیازی به شرکت مجدد توی آزمون شهریور ماه ندارن و می‌تونن با انجام تک ماده درس مورد نظر‌شون رو پاس کنن.

استفاده از تک ماده ویژه چه پایه‌های تحصیلی میشه؟

دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم می‌تونن با درنظر گرفتن سایر شرایط، از این قانون برای پشت‌ سر گذاشتن پایه تحصیلی خود‌شون استفاده کنن. به طور کلی، دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول، می‌تونن دو بار از این قانون برای قبولی در امتحانات استفاده کنن و دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم هم امکان استفاده 4 بار از این قانون رو دارن.

تفاوت تک ماده امتحانات نهایی و تبصره

نمیشه دانش‌آموز باشین و اسم تبصره یا تک ماده به گوشتون نخورده باشه؛ خیلی از دانش‌آموزان با این دو مفهوم به صورت دقیق آشنا نیستن و اطلاعات کاملی درباره اون ندارن و تفاوت این دو مفهوم رو نمی‌دونن.

به طور کلی، همه دانش‌آموزانی که توی امتحانات نهایی یا غیر نهایی موفق نمیشن نمره خوبی کسب کنن به شرطی که شرایط کلی استفاده از این قانون رو داشته باشن می‌تونن از تک ماده استفاده کنن. اما، تبصره ویژه دانش‌آموزان سال دوازدهمیه؛ دانش‌آموزان سال دوازدهم در صورت دارا بودن شرایطی می‌تونن از تبصره استفاده کنن.

شرایط استفاده از تبصره برای این دسته از دانش‌آموزان به این صورته که باید معدل اون‌ها بالای 10 و نمره درس مورد نظر‌شون زیر 7 باشه؛ توی چنین شرایطی که دانش‌آموزان دوازدهمی می‌تونن از تبصره استفاده کنن. به طور خلاصه، تک ماده ویژه تمامی پایه‌های تحصیلیه؛ اما، تبصره ویژه دانش‌آموزان سال دوازدهمه.

آیا دانش‌آموزان می‌تونن از تک ماده استفاده نکنن؟

میانبر‌های قانونی مانند تک ماده برای کمک به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزانه؛ بدون شک، هیچ اجباری برای استفاده از قواعد وجود نداره. بنابراین، اگه شما به هر دلیلی تمایل ندارین ازش استفاده کنین، هیچ اجباری به انجام این کار نیست.

یکی از دلایلی که شاید دانش‌آموزان رو از انجام این کار منصرف می‌کنه، تاثیر معدل در کنکوره؛ در واقع، معدل دانش‌آموزان توی سال‌های اخیر، اهمیت زیادی داره و خیلی از دانش‌آموزان از این موضوع باخبر هستن که نباید از توجه به معدل و نمرات خود‌شون غافل بشن.

به همین دلیل، خیلی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرن که به جای استفاده از تک ماده در امتحانات مجدد در آزمون شرکت کنن و بتونن نمره بهتری کسب کنن.

برای چند درس می‌تونیم از تک ماده امتحانات نهایی استفاده کنیم؟

خب تا اینجای مطلب با شرایط استفاده از میانبر‌های قانونی و شرایط کلی اون آشنا شدیم؛ همونطور که گفتیم دانش‌آموزان زمانی از تک ماده در امتحانات نهایی استفاده می‌کنن که موفق نمیشن نمره خوبی رو توی کارنامه بگیرن و همین موضوع هم باعث میشه که به دنبال چنین میانبری باشن.

برای چند درس می‌تونیم از تک ماده امتحانات نهایی استفاده کنیم؟

اما، اینکه دانش‌آموزان برای چند تا از دروس‌شون می‌تونن از این قانون استفاده کنن موضوعی که برای خیلی از دانش‌آموزان سواله؟! به طور کلی، دانش‌آموزان باید به این موضوع مهم توجه کنن که شرایط استفاده از تک ماده امتحانات نهایی بین تمامی پایه‌ها یکسان نیست و هر پایه و مقطعی شرایط خاص خودش رو داره.

به طور کلی، دانش‌آموزان سال نهم و دوازدهم می‌تونن 4 تا از دروس خود‌شون رو به این صورت پاس کنن به شرطی که فقط 2 تا از دروس‌شون شامل امتحانات نهایی باشه.

آیا استفاده از تک ماده به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کنه؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید هدف‌ خود‌تون رو از تحصیل بررسی کنین و دقیقا بدونین دنبال چه راهی هستین. شاید توی نگاه اول، تک ماده امتحانات نهایی باعث بشه که شما پایه تحصیلی‌تون رو پشت سر بذارین و بتونین وارد مقطع تحصیلی دیگه بشین؛ اما، در اصل این کار به معدل شما آسیب میزنه و باعث میشه که شما با معدل پایین‌تری وارد مقطع جدید بشین.

اهمیت این موضوع توی مقطع متوسطه دوم بیشتره، چون توی این پایه دانش‌آموزان بیشتر از هر زمانی که معدل بالا برای موفقیت نیاز دارن.

جمع‌بندی درباره اینکه تک ماده امتحانات نهایی چیست؟

تک ماده در امتحانات نهایی یک راه میانبره برای دانش‌آموزانی که به هر دلیل نتونستن توی امتحانات نمره خوبی کسب کنن. دانش‌آموزان که تصمیم می‌گیرن از این قانون استفاده کنن باید اصول این ساختار رو بلد باشن.

به طور کلی، این موضوع ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دومه که می‌تونن با در نظر گرفتن شرایطی مثل نمره سالانه از این امتیاز استفاده کنن. ما توی این قسمت، تمام جزئیات مربوط به این موضوع رو بررسی کردیم.

تک ماده ویژه تمام پایه‌های تحصیلیه؛ اما، تبصره شامل دانش‌آموزان سال دوازدهمه.

پایه‌های مقطع متوسطه اول و دوم می‌تونن با درنظر گرفتن شرایطی از قانون تک ماده استفاده کنن.

دانش‌آموزان برای دروس کاربردی و عملی نمی‌تونن از قانون تک ماده استفاده کنن.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد