دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ | اعتبار مدرک، تفاوت‌ها و شهریه

شاید برای خیلی از شماها سوال باشه که دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ چه تفاوت‌هایی بین این دو دانشگاه وجود داره؟ مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

در زمان انتخاب رشته برای کنکور، خیلی از متقاضیان بین دو راهی انتخاب دانشگاه آزاد و پیام نور قرار می‌گیرن و نمیدونن که باید کدوم یکی رو انتخاب کنن. برای این که افراد بتونن خودشون رو از این منجلاب بیرون بکشن و مسیر هموارتری در انتخاب رشته داشته باشن، باید دو دانشگاه پیام نور و آزاد رو از همه جوانب بررسی کنن.

هدف از بررسی و مقایسه دو دانشگاه آزاد و پیام نور اینه که متوجه بشین چه تفاوت‌هایی بین این دو دانشگاه وجود داره؟ تحصیل در دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

هزینه پرداخت شهریه در این دو دانشگاه چقدره؟ و خیلی از موارد دیگه، که در ادامه این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین سوالات در این زمینه بپردازیم تا مسیر انتخاب رو براتون هموارتر کنیم.

دانشگاه آزاد از دانشگاه پیام نور خیلی بهتره. به دلیل این که دانشگاه آزاد در دل خودش اساتید برجسته و با تجربه‌ای داره که خودشون هم در بهترین دانشگاه‌ها با بالاترین نمرات فارغ التحصیل شدن.

همچنین تعداد پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف نسبت به دانشگاه پیام نور بیش‌تره که بالطبع دانشجویان زیادی با نمرات و معدل‌های بالا تونستن جزو فارغ التحصیلان تیزهوش باشن.

اما شباهتی که بین این دو دانشگاه وجود داره اینه که اعتبار مدرک تحصیلی هر دو دانشگاه یکسانه ولی چیزی که در کنار این مدرک تحصیلی مهمه، اینه که دانشجویان در طول سال تحصیلی چقدر برای موفقیتشون تلاش کردن و زحمت کشیدن؟

در ادامه با گروه آموزشی پرش همراه باشین تا از تفاوت‌های بین این دو دانشگاه آگاه بشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

اولین اقدامی که قبل از انتخاب دانشگاه باید انجام بدین، اینه که شرایط خودتون رو بررسی کنین و بدونین که چه هدفی از دانشگاه رفتن دارین؟ اگه بتونین به پاسخ این دو سوال برسین و هیچ ابهامی هم در ذهنتون وجود نداشته باشه، خیلی می‌تونه انتخاب دانشگاه رو براتون ساده‌تر کنه.

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

البته انتخاب دانشگاه کاملا بستگی به اهداف، نظر، شرایط و خواسته شما داره. در ادامه قصد داریم به مواردی مثل تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور، اعتبار مدرک تحصیلی و شهریه صحبت کنیم. پس همانند همیشه با گروه آموزشی پرش همراه باشین.

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

دو دانشگاه آزاد و پیام نور، جزو پرمتقاضی‌ترین دانشگاه‌های کشور هستن که هر ساله در زمان انتخاب رشته کنکور، داوطلبان عزیز کنکوری به فکر انتخاب و ثبت‌نام در یکی از این دو دانشگاه هستن. در واقع چند تا از شعبه‌های این دانشگاه‌ها از لحاظ علمی می‌تونن در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان قرار بگیرن.

این دانشگاه‌ها از لحاظ مختلفی با هم فرق دارن. از جمله این موارد می‌تونیم به شهریه، سطح علمی، پذیرش رشته‌های تحصیلی، امکانات آموزشی و… اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های بین دانشگاه آزاد و پیام نور بپردازیم که عبارتند از:

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور از لحاظ بار علمی

اولین موردی که می‌تونیم به لیست تفاوت بین دو دانشگاه آزاد و پیام نور اضافه کنیم و به نوعی پاسخ سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور رو بگیم، میشه به سطح علمی اساتید دانشگاه اشاره کرد. به عبارت دیگه بهتره بدونین که اساتید حاضر در دانشگاه‌های آزاد، سطح علمی خیلی بالا و تجربه‌های زیادی دارن.

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور از لحاظ بار علمی

همچنین بهتره بدونین که سطح علمی دانشگاه بسته به شهر و منطقه هم میتونه متفاوت باشه. به طور کلی اگه بخوایم این دو دانشگاه رو از نظر سطح علمی مقایسه کنیم، قطعا دانشگاه آزاد اسلامی بهترین انتخابه.

به دلیل این که دانشگاه‌های پیام نور معمولا دانشجویان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رو استخدام می‌کنن که طبیعتا این افراد تجربه زیادی در آموزش ندارن.

مورد دیگه‌ای که می‌تونیم به این قسمت اضافه کنیم، قدمت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه پیام نوره. دانشگاه آزاد در اردیبهشت ماه سال 1361 و دانشگاه پیام نور در سال 1367 تاسیس شد.

دانشگاه‌های پیام نور به صورت نیمه حضوری و آموزش از راه دوره. امتحانات ترمی در دانشگاه‌های پیام نور همزمان با دانشگاه‌های سراسری برگزار میشه. همچنین دریافت نمره در دانشگاه‌های آزاد نسبت به دانشگاه‌های پیام نور راحت‌تره.

پذیرش دانشجو در دو دانشگاه آزاد و پیام نور

دومین موردی که می‌تونیم جزو تفاوت‌های بین دانشگاه آزاد و پیام نور بدونیم، پذیرش دانشجو و رشته‌های تحصیلی ارائه شده‌ست. دانشگاه پیام نور در رشته‌های پزشکی مثل پیراپزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی پذیرش نداره.

در مقابل ظرفیت پذیرش این رشته‌ها در دانشگاه‌های آزاد خیلی زیاده و داوطلبان میتونن هر یک از این رشته‌ها رو به راحتی انتخاب کنن.

پذیرش دانشجو در دو دانشگاه آزاد و پیام نور

بنابراین اگه از لحاظ ظرفیت پذیرش دانشجو بخوایم به سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور پاسخ بدیم و نظرمون رو بگیم، میشه دانشگاه آزاد رو بهترین گزینه در نظر گرفت.

تشکیل کلاس در دانشگاه آزاد و پیام نور

تفاوت دیگه‌ای که بین دانشگاه آزاد و پیام نور وجود داره، نحوه تشکیل کلاسه. کلاس‌ها در دانشگاه‌های آزاد مثل سایر دانشگاه‌های سراسری به صورت حضوری برگزار میشه و دانشجویان در روزها و ساعت‌های خاصی در دانشگاه حضور دارن. اما کلاس‌ها در دانشگاه‌های پیام نور فقط در روزهای پایانی هفته برگزار شده و فقط جنبه رفع اشکال دارن.

بنابراین دانشجویان دانشگاه پیام نور نمیتونن درس‌هاشون رو درست و اصولی یاد بگیرن و ارتباط خیلی محدودی با استاد هر درسشون دارن. این دانشگاه می‌تونه بهترین انتخاب برای افرادی باشه که به هر دلیلی نمیتونن سر کلاس‌های دانشگاهی حضور داشته باشن.

تفاوت امکانات آموزشی دانشگاه آزاد و پیام نور

تفاوت دیگه‌ای که می‌تونیم به عنوان پاسخ سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ در نظر بگیریم، امکانات آموزشیه. در ابتدا بهتره بدونین که امکانات این دو دانشگاه رو نمی‌شه با هم مقایسه کرد. وجود امکانات و تجهیزات آموزشی می‌تونه روی افزایش و کاهش شهریه پرداختی تاثیر مستقیم داشته باشه.

تفاوت امکانات آموزشی دانشگاه آزاد و پیام نور

اما اگه بخوایم امکانات و تعداد واحدهای آموزشی دو دانشگاه آزاد و پیام نور رو با هم مقایسه کنیم، باید بگیم که دانشگاه آزاد، واحدهای آموزشی کم‌تر و امکانات آموزشی بیش‌تری داره. شاید همین عامل به تنهایی باعث برتری دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور شده باشه.

در مقابل تعداد واحدهای آموزشی در دانشگاه پیام نور نسبتا زیاد و امکانات آموزشی کم‌تری داره. این مورد می‌تونه روی انتخاب دانشگاه اثر مستقیمی داشته باشه.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور

به نظر شما از نظر شهریه و شرایط پرداخت، دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌ها خیلی بیش‌تره.

در مقابل شهریه دانشگاه‌های پیام نور خیلی مناسب‌تره. بهتره بدونین که امکان پرداخت شهریه به صورت اقساط وجود داره؛ اما در دانشگاه آزاد امکان پرداخت شهریه به صورت قسطی ممکن نیست. شباهتی که این دو دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها دارن اینه که شهریه باید تا زمان برگزاری امتحانات به طور کامل پرداخت بشه.

در صورتی که تا اون زمان شهریه پرداخت نشه، دانشجویان نمی‌تونن در امتحانات پایان ترم حضور داشته باشن. بنابراین دانشگاه پیام نور از نظر شهریه نسبت به دانشگاه آزاد بهتره. در ادامه قصد داریم لیستی از شهریه‌های دانشگاه آزاد و پیام نور رو در مقاطع مختلف قرار بدیم:

در زمان پاسخ به سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور باید نگاهی به جدول شهریه این دو دانشگاه نگاهی بندازیم.

شهریه دانشگاه آزاد

شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد

شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد

شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور

شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور

تفاوت محیط دانشگاه آزاد و پیام نور

اگه محیط دانشگاه‌های آزاد و پیام نور رو دیده باشین، قطعا باید بدونین که محیط دانشگاه آزاد بزرگتره و برای هر رشته تحصیلی، دانشکده‌های جداگانه‌ای داره.

امکان مقایسه دانشگاه آزاد و پیام نور از لحاظ امکانات رفاهی ممکن نیست ولی با این حال دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور برتری داره. از طرفی چندین ساختمان در دل دانشگاه‌های پیام نوره که ممکنه تفاوت‌هایی بین تعداد اون‌ها و واحدهای دانشگاهی وجود داشته باشه.

مدرک دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد به محل واحد دانشگاه بستگی داره. به عنوان مثال میزان اعتبار مدرک و سطح علمی دانشگاه آزاد تهران جنوب با دانشگاه آزاد کرج متفاوته.

از طرفی دانشگاه پیام نور هم مثل دانشگاه‌های آزاد اسلامی تحت نظر وزارت علوم تحقیقاته. امتحانات این دانشگاه همزمان با شروع امتحانات دانشگاه‌های سراسری برگزار میشه.

مدرک دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

بنابراین فکر کردن درباره تفاوت مدرک دانشگاه آزاد و پیام نور اشتباهه؛ میزان اعتبار مدرک هر دو دانشگاه یکسانه. البته چیزی که میتونه در کنار مدرک تحصیلی مهم باشه، میزان بار علمیه که دانشجویان تونستن در کل دوره دانشجویی به دست بیارن.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور، پاسخ کاملی بدیم و بگیم که چه تفاوت‌هایی بین دانشگاه آزاد و پیام نور وجود داره.

از جمله تفاوت‌های بین دو دانشگاه آزاد و پیام نور میتونیم به مواردی مثل شهریه، امکانات آموزشی، محیط دانشگاه، نحوه برگزاری امتحانات ترم و میزان پرداخت شهریه اشاره کرد.

همچنین گفته شد که سطح علمی دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور خیلی بالاتره. البته میزان سطح علمی اساتید و دانشگاه‌ها با توجه به شعبه‌ها و منطقه میتونه متفاوت باشه.

اگه بخوایم بین دو دانشگاه آزاد و پیام نور یکی رو به عنوان بهترین دانشگاه انتخاب کنیم، دانشگاه‌های آزاد اسلامی مناسب‌ترین گزینه‌ست.

به خاطر این که اساتید دانشگاه آزاد سطح علمی خیلی بالا و تجربه تدریس خوبی دارن. از طرفی هم محیط دانشگاه‌های آزاد نسبت به دانشگاه‌های پیام نور خیلی بزرگ‌تره. که همین عامل به تنهایی باعث شده تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نسبت به پیام نور خیلی بیش‌تر باشه.

با این تفاسیر ممکنه که نظر متفاوتی در پاسخ به سوال دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور داشته باشین. در نهایت انتخاب دانشگاه با شماست! شما با توجه به اطلاعات موجود در این مقاله، شرایط و وضعیت سطح تحصیلی‌تون میتونین مناسب‌ترین دانشگاه رو برای خودتون انتخاب کنین.

امیدواریم که این مطلب براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی دارین میتونین با ما در میون بزارین. 🙏🏻📃

شهریه دانشگاه‌های پیام نور از دانشگاه‌های آزاد مناسب‌تره. قطعا میدونین که پرداخت شهریه در هر دانشگاهی تا قبل از شروع و برگزاری امتحانات پایان ترم باید به طور کامل پرداخت بشه. از طرفی هم در دانشگاه پیام نور امکان پرداخت شهریه به صورت اقساط وجود داره اما شرایط چنین پرداختی در دانشگاه‌های آزاد ممکن نیست!

تنوع زیادی در رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد وجود داره که افراد براساس شرایطی که دارن، میتونن مناسب‌ترین رشته رو انتخاب کنن. به عنوان مثال در دانشگاه‌های آزاد اسلامی رشته‌های پیراپزشکی و دندان‌پزشکی ارائه میشه ولی امکان تحصیل این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور ممکن نیست. بنابراین تنوع نسبتا کمی در دانشگاه پیام نور وجود داره و هر رشته تحصیلی رو نمیشه انتخاب کرد.

دو دانشگاه آزاد و پیام نور تحت نظارت سازمان علوم و تحقیقات هستن. بنابراین مدرک هر دوی این دانشگاه‌ها به طور یکسان معتبره. البته چیزی که میتونه اعتبار مدرک رو بیش‌تر کنه، سطح علمی دانشجوییه که سعی کرده در طول دوران دانشجویی بهترین نمرات رو به دست بیاره.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد