معرفی دانشگاه تهران

معرفی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های آموزش عالی ایرانه که تأسیس اون به سال 1313 برمیگرده. این دانشگاه سطح علمی بالایی داره و اکثر کنکوری‌ها، دانشگاه تهران رو جز اولویت‌هاشون در نظر میگیرن. ما برای اینکه با اطلاعات بیشتری به انتخاب رشته کنکور بپردازین، سعی کردیم معرفی کاملی از این دانشگاه و مزایا و معایبش بهتون ارائه کنیم.

دانشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های ایرانه که نظر همه رتبه برترها رو همیشه به خودش جلب کرده. شما می‌تونین برای داشتن آینده درخشان‌تر برای قبولی توی این دانشگاه نهایت تلاشتون رو بکنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

توی این مقاله قراره به معرفی دانشگاه تهران – مزایا و معایب اون بپردازیم. شهرت این دانشگاه اونقدر زیاده که احتمالاً همه شما اسم اون رو شنیده باشین. این دانشگاه همواره جزء دانشگاه‌های برتر ایران بوده، مثل دانشگاه شهید بهشتی که در سطح جهانی هم موفقیت‌های زیادی به دست آورده. برای اطلاع از این دانشگاه می‌تونین مقاله معرفی دانشگاه شهید بهشتی رو مطالعه کنین.

به طور کلی، دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های مادر ایران محسوب میشه؛ یعنی از نظر تولید علم و مقالات علمی، شاخص بسیار بالایی داره.

رشته‌های این دانشگاه تنوع زیادی دارن و از علوم انسانی و هنر گرفته تا مهندسی و علوم پایه، همگی در مجموعه این دانشگاه قرار دارن. از اونجا که این دانشگاه توی همه رشته‌ها رتبه بالایی داره و گاهی قطب علمی محسوب میشه، رقابت سختی برای ورود به اون برقراره و رتبه‌های برتر کنکور رو جذب می‌کنه.

تاریخچه دانشگاه تهران

برای معرفی این دانشگاه، از عمر بلند اون شروع می‌کنیم. دانشگاه تهران رو میشه اولین دانشگاه امروزی ایران دونست. این دانشگاه توی سال 1313 از ادغام چندین مؤسسه و مدرسه عالی قدیمی مثل دارالفنون و مدرسه طب تشکیل شد.

ساخت این دانشگاه رو معماران فرانسوی مثل آندره گدار به عهده گرفتن. باغ جلالیه (اطراف میدان انقلاب کنونی) به عنوان زمین دانشگاه تهران انتخاب شد و 250 هزار تومان اون زمان! بودجه اولیه برای این دانشگاه بزرگ در نظر گرفته شد.

تاریخچه دانشگاه تهران

مجموعه‌ای که ما به عنوان دانشگاه تهران می‌شناسیم و سردرِ معروف اون رو جاهای مختلفی دیدیم، تنها بخشی از این دانشگاهه و شامل همه رشته‌های اون نیست. مثلاً دانشکدگان فنی دانشگاه تهران که شامل رشته‌های مهندسی میشه در منطقه امیرآباد تهران، و دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی (منظور از دانشکدگان چند دانشکده‌ست که در یک حوزه مشخص فعالیت میکنن) در کرج احداث شدن.

شخصیت‌های مشهور زیادی توی این دانشگاه تحصیل کردن. اصغر فرهادی، عزت الله انتظامی، حسین علیزاده، مصطفی چمران، محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد معین و حسین الهی قمشه‌ای، تنها برخی از اسامی بزرگی هستن که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدن.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران تقریباً همه طیف‌های علوم رو پوشش میده و از دانشکده‌های متعددی تشکیل شده که بعضی از اون‌ها رو معرفی می‌کنیم:

  1. دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
  2. دانشکده مهندسی عمران
  3. دانشکده مهندسی مکانیک
  4. دانشکده ریاضی
  5. دانشکده فیزیک
  6. دانشکده شیمی
  7. دانشکده معماری
  8. دانشکده مدیریت و حسابداری
  9. دانشکده مدیریت کسب‌وکار
  10. دانشکده الهیات

دانشکده‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران توی هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، پذیرش دانشجو انجام میده. همچنین، سه شیوه قبولی روزانه، شبانه و پردیس خودگردان هم برای این دانشگاه وجود داره. به طور خلاصه، قبولی شبانه آسون‌تر از روزانه‌ست؛ اما دانشجویان تو این روش باید شهریه پرداخت کنن. پردیس خودگردان معمولاً آزمون ورودی نداره (ممکنه از شما مصاحبه بگیرن)، اما شهریه بسیار بالایی از دانشجو میگیره.

دانشگاه تهران همچنین چندین پژوهشکده و مؤسسه تحقیقاتی داره؛ از جمله مرکز پژوهش‌های کاربردی مدیریت، موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی و موسسه لغت‌نامه دهخدا. شما میتونید از این پژوهشکده‌ها در مقطع ارشد و دکتری، و برای انجام پروژه‌هاتون کمک بگیرین.

برای اطلاع از همه دانشکده‌ها و موسسات زیرمجموعه دانشگاه، می‌تونین به وبسایت دانشگاه تهران مراجعه کنین.

جایگاه علمی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران رو اگر برترین دانشگاه ایران در نظر نگیریم، حداقل توی تمامی رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی جزء 5 دانشگاه برتر کشور حساب میشه. ما اینجا به چند مورد اون‌ها اشاره می‌کنیم.

جایگاه علمی دانشگاه تهران

  • US news:
    طبق رتبه‌بندی US news که سال 2017 انجام گرفت، این دانشگاه رتبه سوم ایران، و رتبه 521-530 جهان رو به دست آورد.
  • تایمز:
    توی رتبه‌بندی سال 2021 تایمز هم، این دانشگاه رتبه اول علوم اجتماعی، رتبه دوم مهندسی و رتبه چهارم علوم کامپیوتر رو بین دانشگاه‌های ایران کسب کرد.
  • شانگهای:
    رتبه‌بندی دانشگاهی شانگهای هم که سال 2021 انجام شد، این دانشگاه رو برترین دانشگاه ایران عنوان کرد و به اون رتبه جهانی 301-400 رو داد.
  • سیویلیکا:
    توی سایت سیویلیکا که مقالات علمی داخلی رو قرار میده، این دانشگاه با نزدیک به 100 هزار مقاله، بالاتر از همه دانشگاه‌های ایران (حتی بالاتر از مجموع دانشگاه‌های پیام نور) قرار داره.

همچنین، این دانشگاه قطب علمی چندین رشته‌ست؛ یعنی به خاطر فعالیت برجسته آموزشی و پژوهشی توی اون رشته شناخته میشه و انتخاب اول یا دوم دانشجویان برتر به حساب میاد. از جمله این رشته‌ها میشه به مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی متالورژی و معماری اشاره کرد.

مزایا و معایب دانشگاه تهران

معرفی این دانشگاه همراه میشه با گفتن از مزایای اون؛ چرا که این دانشگاه ویژگی‌های فوق‌العاده زیادی داره. با این حال، سعی می‌کنیم یک بار به صورت کامل‌تر  مزایا و معایب دانشگاه تهران رو براتون توضیح بدیم.

مزایا و معایب دانشگاه تهران

مزایای دانشگاه تهران

  • تنوع رشته‌ها:
    اکثر رشته‌های دانشگاهی توی این دانشگاه تدریس میشه و شما چه انسانی خونده باشین و چه ریاضی و تجربی، می‌تونین اینجا رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین.
  • سطح علمی:
    تقریباً این دانشگاه توی همه رشته‌ها سرآمد محسوب میشه؛ هم از نظر اساتید، هم امکانات و هم دانشجویان.
  • جایگاه علمی:
    قبلاً به طور مفصل درباره رتبه‌بندی و اهمیت این دانشگاه گفتیم. این جایگاه خصوصاً برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی (اپلای) دارن، میتونه مفید باشه.
  • امکانات آموزشی و پژوهشی:
    دانشگاه تهران از نظر ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و موارد از این دست، وضعیت بسیار مطلوبی داره. این دانشگاه بیشترین بودجه رو بین تمام مراکز علمی ایران دریافت میکنه.
  • دسترسی:
    حضور این دانشگاه در پایتخت و قرار داشتن بیشتر دانشکده‌های اون در قسمت مرکزی شهر تهران و دسترسی داشتن به مترو و BRT، جذابیت اون رو بیشتر هم کرده. محل این دانشگاه برای افرادی که قصد دارن حین تحصیل کار کنن، بسیار مناسبه.
  • تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی:
    یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های ایران در زمینه فعالیت‌های دانشجویی این دانشگاه به حساب میاد. تشکل‌هایی مثل جامعه اسلامی یا انجمن اسلامی، یا کانون‌های فرهنگی مثل فیلم یا موسیقی، میتونن گزینه مناسبی برای تجربه کار تیمی و گذروندن اوقات فراغت باشن.

معایب دانشگاه تهران

قطعاً مزایای این دانشگاه بیشتر از معایب اونه. با این حال، ایراداتی هم میشه به اون وارد کرد.

  • خوابگاه:
    بین تعداد بالای دانشجویان و تعداد خوابگاه‌ها تناسب برقرار نیست. به همین خاطر اگر توی دانشگاه تهران قبول بشین، ممکنه مدت کوتاهی بی‌خوابگاهی رو تجربه کنین.
  • سخت‌گیری:
    به خاطر جایگاه علمی بالای این دانشگاه، سخت‌گیری اساتید موضوع عجیبی به حساب نمیاد. اما ممکنه این سخت‌گیری برای بعضی از دانشجوها خوشایند نباشه و اون‌ها رو برای پاس کردن درس‌ها با مشکل مواجه کنه.

خوابگاه‌های دانشگاه تهران

با اینکه شاید تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران با مشکل اسکان مواجه بشن. ولی این دانشگاه یکی از بزرگترین مجموعه‌های خوابگاهی دانشجویان توی خاورمیانه رو داره.

لیست خوابگاه‌های تهران به شرح زیره:

خوابگاه برادران:

  • کوی دانشگاه تهران: این مجتمع خوابگاهی که بزرگترین نمونه توی خاورمیانه است شامل ۱۳ مجتمع خوابگاهی میشه.
  • خوابگاه‌های پراکنده در سطح شهر.

خوابگاه خواهران:

  • مجتمع خوابگاهی چمران؛
  • خوابگاه سارا؛
  • خوابگاه کیانوری؛
  • مجتمع خوابگاهی فاطمیه.

خوابگاه متاهلان:

  • خوابگاه شهید مطهری واقع در سعادت آباد؛
  • خوابگاه جلال آل احمد واقع در بزرگراه کردستان؛
  • خوابگاه غدیر واقع در کارگر شمالی (مجتمع کوی دانشگاه)

خوابگاه‌های بیرون از تهران:

  • خوابگاه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واقع در کرج؛
  • خوابگاه دانشکده‌های ابوریحان واقع در پاکدشت؛
  • خوابگاه دانشکده فنی فومن، واقع در فومن؛
  • خوابگاه دانشکده فارابی، واقع در قم.

جمع‌بندی معرفی دانشگاه تهران

توی این مقاله از پرش به معرفی دانشگاه تهران پرداختیم. بعد هم مزایا و معایب این دانشگاه رو بررسی کردیم. گفتیم که این دانشگاه‌ یکی از بزرگترین و برترین دانشگاه‌های ایران محسوب میشه. همچنین، رشته‌های مختلفی رو ارائه میکنه، که باعث میشه شما با هر رشته‌ای توی دبیرستان، در صورت کسب رتبه خوب کنکور، به اونجا وارد بشین.

مزایای دانشگاه تهران لیست بلندبالایی رو شامل میشه؛ از اساتید عالی گرفته تا امکانات آموزشی و جایگاه بالای علمی. بعضی ایراداتی هم که میشه به اون وارد کرد، قطعاً اون رو از چشم رتبه‌های برتر کنکور نمیندازه.

دانشگاه تهران بیشترین تنوع رشته‌های دانشگاهی رو داره و شامل حوزه‌های مختلفی مثل مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه میشه.

توی همه رتبه‌بندی‌های علمی داخلی و بین‌المللی، دانشگاه تهران بین 5 دانشگاه برتر کشوره، و در بعضی‌شون هم رتبه اول رو داره.

دانشگاه تهران از چندین دانشکدگان (مجموع چند دانشکده در یک حوزه علمی) تشکیل شده، که اکثر اون‌ها مرکز تهران و اطراف میدان انقلاب قرار دارن. اما بعضی از اون‌ها مثل دانشکده کشاورزی، توی کرج احداث شدن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد