خوندن حجم زیادی درس در وقت کم

نحوه صحیح درس خوندن در زمان کم

همیشه حجم زیاد دروس و وقت کم، از دغدغه‌های بزرگ دانش‌آموزان به حساب میومده. خیلی از دانش‌آموزان از خودشون می‌پرسن چطوری در وقت کم حجم زیادی درس بخونیم؟

سریع خوندن دروس تنها ملاک نیست و دانش‌آموزان باید از روش‌های استفاده کنن تا علاوه‌ بر خوندن حجم زیادی درس در وقت کم، یادگیری بالایی هم داشته باشن و مطالعه اون‌ها بازدهی داشته باشه.

اگه شما هم با مشکلات کمبود وقت و حجم زیاد دروس مواجه هستید، این مقاله از سایت پرش رو تا آخر دنبال کنید تا بهترین راهکارهای خوندن حجم زیادی درس در وقت کم رو بهتون معرفی کنیم.

تا حالا درباره تندخوانی شنیدین؟ این تکنیک به دانش‌آموزان کمک میکنه تا توی مدت زمان کم حجم زیادی از دروسشون رو مطالعه کنن. البته این تکنیک نباید باعث بشه که دقت شما پایین بیاد، اگه از روش‌های درست تندخوانی استفاده کنید، علاوه‌بر سرعت مطالعه، دقت و یادگیری‌تون هم افزایش پیدا میکنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نحوه صحیح درس خوندن در زمان کم چیست؟

درس خوندن در زمان کم، نیاز به استفاده از یک سری راهکارها داره. دانش‌آموزان می‌تونن با استفاده از این راهکارها در زمان خودشون صرفه‌جویی کنن و حجم زیادی از درس‌هاشون رو مطالعه کنن. همونطور که گفتیم این تکنیک‌ها علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، دقت و تمرکز دانش‌آموزان رو هم بالا می‌بره تا بتونن بازدهی خوبی نسبت به حجم دروسی که مطالعه می‌کنن داشته باشن.

در ادامه این تکنیک‌ها رو به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

برنامه‌ریزی درسی

اولین کار برای درس خوندن در زمان کم، داشتن یک برنامه‌ریزی منظم و منطقیه. برای داشتن همچین برنامه‌ریزی باید اولویت‌بندی داشته باشید و درس‌هاتون رو به ترتیب از سخت تا آسان دسته‌بندی کنید.

برای داشتن برنامه‌ریزی درسی مناسب، حتما باید به شرایط خودتون آگاه باشید و نسبت به اون برنامه‌ریزی درسی انجام بدید. برای مثال اگه باشگاه رفتن و ورزش حرفه‌ای جزو برنامه‌های زندگی‌تونه، حتما اون رو توی برنامه‌ریزی درسی‌تون لحاظ کنید.

برنامه‌ریزی درسی

همچنین با توجه به سابقه تحصیلی‌تون برنامه‌ریزی درسی رو انجام بدید. مثلا اگه دانش‌آموزی بودید که تا به امروز بیشتر از ۵ ساعت در روز درس نمی‌خوند، برای ۸ ساعت درس خوندن در طول روز برنامه‌ریزی نکنید. سعی کنید به همون منوال قبلی پیش برید ولی به مرور ساعت مطالعه‌تون رو افزایش بدید.

تقسیم‌بندی زمان

یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ریزی درسی، تقسیم‌بندی زمانه. برای انجام بهتر این کار می‌تونید از یک جدول زمانی استفاده کنید.

اگه فرد خوش‌ذوق و با سلیقه‌ای باشید،‌ می‌تونید یک جدول خلاقانه طراحی کنید و در ساخت اون از کاغذ‌های رنگی، استیکر و … استفاده کنید یا اینکه جدول زمانی برنامه‌ریزی درسی‌تون رو به سبک کلاژ درست کنید. این کار انگیزه شما رو برای درس خوندن بیشتر میکنه.

نداشتن وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه بزرگترین مانع خوندن حجم زیادی دروس در مدت زمان کمه. کسی که دچار این مشکل باشه، یک پاراگراف یا حتی یک خط رو ۷ – ۸ بار مطالعه می‌کنه تا مطمئن بشه که خوب درس خونده. البته کسی که با مشکل وسواس در مطالعه مواجه است، مطمئنا ذهن مشوّشی داره و امکان تمرکز کردنش پایینه.

شخصی هم که تمرکز پایینی داشته باشه نمی‌تونه با یک بار خوندن مطالب متوجه مضمون اون بشه و همین مسئله سرعت مطالعه دانش‌آموز رو پایین میاره.

نداشتن وسواس در مطالعه

بهتره افرادی که دنبال یادگیری روش‌های درس خوندن در زمان کم هستن، ابتدا مشکل وسواس در مطالعه رو در خودشون برطرف کنن.

استفاده از بهترین منابع آموزشی

استفاده از منابع آموزشی که از بهترین شیوه‌های تدریس استفاده کنه و مطالب رو به بهترین شکل در ذهن دانش‌آموزان جا بندازه، یکی از بهترین راهکارها برای درس خوندن در زمان کمه.

منبع آموزشی که مطالب رو به صورت دقیق به دانش‌آموزان آموزش بده و اون‌ها رو از مطالعه منابع دیگه بی‌نیاز کنه، می‌تونه جزو ابزارهایی به حساب بیاد که دانش‌آموز با استفاده از اون بتونه در مدت زمان کم حجم زیادی درس بخونه.

امروزه اکثر منابع کمک آموزشی یک سری کتاب‌های نمونه سوال و حل تمارین هستن که بیشتر دانش‌آموزان رو دچار سردرگمی می‌کنن. همچنین ویدیوهای آموزشی موجود در بازار نیز، از کیفیت بالایی برخوردار نیستن و نمی‌تونن آموزش کافی در اختیار دانش‌آموزان قرار بدن.

استفاده از بسته معلم خصوصی پرش، تمامی کمبودهای منابع آموزشی دیگه رو جبران می‌کنه و با ارائه ویدیوهای آموزشی با کیفیت و کتاب‌های کمک آموزشی، منجر به مسلط شدن اون‌ها روی مباحث درسی میشه.

تقویت تمرکز

گفتیم که دانش‌آموزانی که قصد درس خوندن در زمان کم رو دارن، باید تمرکز خودشون رو بالا ببرن؛ چرا که عدم تمرکز کافی باعث میشه اون‌ها نتونن با یک بار خوندن مطالب متوجه اون بشن و مفهوم درس رو یاد بگیرن.

ولی اگه تمرکز و توجه کافی رو موقع درس خوندن داشته باشن می‌تونن با یک بار خوندن درس، مفهوم اون رو یاد بگیرن و نهایت با یک بار مرور به طور کامل متوجه درس بشن.

تقویت تمرکز

راهکارهای زیادی برای افزایش تمرکز وجود داره. ولی بهترین کار اینه که توی یک مکان ساکت که در آن احساس راحتی می‌کنید درس بخونید و به بقیه هم بگید که مزاحم درس خوندن شما نشن.

استراحت‌های منظم

درس خوندن به طور مداوم و بی‌وقفه، بیشتر از اینکه منجر به یادگیری بشه، باعث خستگی، بی‌حوصلگی و دلزدگی نسبت به درس میشه. توصیه میشه هر دانش‌آموزی بعد از نهایت یک ساعت درس خوندن به مدت یک ربع ساعت استراحت داشته باشه تا ذهنش کمی ریکاوری بشه و دوباره آمادگی درس خوندن رو به دست بیاره.

استراحت کردن هم باید منظم و منطقی باشه. دراز کشیدن یا لم دادن روی مبل، بدن و ذهن رو بیشتر خسته میکنه. بهتره که در تایم استراحتتون حتما فعالیت‌های دیگه‌ای داشته باشید. نرمش انجام بدید، خوراکی‌های مغذی بخورید یا بیرون برید و کمی قدم بزنید. این کارها می‌تونه ذهن شما رو آروم‌تر کنه و باعث بشه دوباره برای درس خوندن آماده بشید.

استفاده از تکنیک‌های مطالعه

تکنیک‌های مطالعه یکی دیگه از راهکارهای درس خوندن در زمان کمه. استفاده از این تکنیک‌ها می‌تونه میزان یادگیری دانش‌آموزان رو بالا ببره و منجر به صرفه‌جویی در زمان اون‌ها بشه.

تکنیک‌های مطالعه زیادی وجود دارن که می‌تونن به دانش‌آموزان کمک کنن که در مدت زمان کم، حجم زیادی از درس‌هاشون رو مطالعه کنن. در ادامه این تکینک‌ها رو معرفی کردیم.

مطالعه فعال

مطالعه فعال یعنی استفاده از راهکارهای متفاوت درس خوندن. مطالعه خالی یعنی باز کردن کتاب در روبه‌روی خود و مطالعه اون؛ ولی مطالعه فعال به معنی خوندن کتاب، خط کشیدن زیر نکات مهم، طراحی سوال از درس، توضیح درس به دیگران یا به خود و یادداشت برداریه. استفاده از این تکنیک‌ها باعث میشه دانش‌آموزان بتونن در مدت زمان کم حجم زیادی درس بخونن.

مطالعه فعال

تماشای ویدیوهای آموزشی

تماشای ویدیوهای آموزشی، می‌تونه تا حد زیادی به دانش‌آموزان در صرفه‌جویی در زمان و درس خوندن در زمان کم کمک کنه.

چون با تماشای ویدیوهای آموزشی، دانش‌آموزان یادگیری بیشتری رو تجربه می‌کنن، می‌تونن هر چند بار که دلشون خواست ویدیوها رو تماشا کنن. حتی ویدیوهای آموزشی می‌تونه در بعضی از مواقع،‌ جایگزین کتاب درسی بشه. ولی تماشای ویدیوهای آموزشی به تمرین و تکرار مداوم هم نیاز داره و به تنهایی نمی‌تونه برای دانش‌آموزان کافی باشه.

شما می‌تونید در سایت و آپارات پرش، نمونه تدریس‌های مختلف از برترین اساتید کشور رو مشاهده کنید.

جزوه‌نویسی به صورت خلاصه

دانش‌آموزانی که از ابتدای سال تحصیلی شروع به جزوه‌نویسی کردن، برای خوندن حجم زیادی درس در مدت زمان کم، کار راحت‌تری پیش رو دارن؛ چون اون‌ها دیگه لازم نیست که همه بخش کتاب رو بخونن و می‌تونن با مطالعه بخش‌های مهم‌تری که توی جزوه اومده، حجم زیادی درس رو در مدت زمان کم مطالعه کنن.

جزوه‌نویسی به صورت خلاصه

البته یادتون باشه که جزوه‌نویسی باید دقیق باشه و فقط بخش‌های مهم رو پوشش بده. اگه جزوه با اطلاعات کم اهمیت پر شده باشه، زمان درس خوندن شما افزایش پیدا میکنه و اگه دقیق نباشه، نمره شما کاهش پیدا میکنه. پس حتما یادتون باشه که اگه قصد دارید تا توی مدت زمان کم حجم زیادی درس بخونید باید به صورت خلاصه ولی دقیق و کامل جزوه بنویسید.

جمع‌بندی در مورد نحوه صحیح درس خوندن در زمان کم

می‌دونیم که این روزها شرایط زندگی افراد جوریه که به ندرت می‌تونن وقت آزاد برای خودشون پیدا کنن. این مشکل رو دانش‌آموزان هم به طور کامل احساس می‌کنن؛ مخصوصا دانش‌آموزانی که فاصله کمی با کنکور دارن. این دسته از دانش‌آموزان باید از تکنیک‌هایی استفاده کنن تا بتونن توی مدت زمان کم حجم زیادی درس بخونن.

ما توی این مقاله با معرفی این موارد، سعی کردیم تکنیک‌هایی در رابطه با نحوه صحیح درس خوندن در زمان کم رو معرفی کنیم. همچنین دانش‌آموزان می‌تونن با استفاده از تدریس خصوصی و معلم خصوصی پرش نحوه صحیح مطالعه رو آموزش ببینن.

این کار باعث صرفه‌جویی شما در وقتتون میشه و کمکتون می‌کنه درس‌های تلنبار شده رو جمع و جور کنین.

درس خوندن در زمان کم باعث افزایش توانایی مدیریت زمان میشه، ذهن شما رو تقویت می‌کنه و برای امتحانات حساس آماده‌تون می‌کنه.

اگه نتونین از تکنیک‌های درس خوندن در زمان کم استفاده کنین مطمئنا دچار بی‌دقتی و اشتباهات زیادی میشین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد