صفر تا صد رشته الکترونیک

صفر تا صد رشته الکترونیک

گرایش الکترونیک، یکی از قدیمی‌ترین گرایش‌های رشته مهندسی برق و یکی از سخت‌ترین رشته‌های مهندسی محسوب میشه و پیشینه اون به قرن 19 برمی‌گرده که صنعت تلگراف، رادیو و تلویزیون به پیشرفت قابل توجهی رسیده بود.

طی جنگ جهانی دوم هم استفاده از دستگاه‌های الکترونیک مثل رادیو, تلفن, تلویزیون, وسایل ارتباط های دور و رادیویی, رادارها, سیستم های جنگ افزاری, مهمات بیشتر شده و همین زمینه رشد رشته الکترونیک را به وجود آورد.

موضوعی که بیشتر در رشته الکترونیک مطرح میشه، حرکت الکترون در خلاء، در مواد رسانا و یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای اونه و همچنین این رشته در نهایت ساخت قطعات الکترونیک و کاربردشون در مدار رو آموزش میده.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

یکی از محبوب‌ترین و پر متقاضی‌ترین گرایش‌های رشته مهندسی برق، رشته الکترونیکه. علاوه بر این، مهندسی الکترونیک جزء پایه و اساس رشته مهندسی برق محسوب میشه. چون خیلی از رشته‌های دیگه که زیر مجموعه رشته مهندسی برق هستن، تعدادی از دروس این رشته رو می‌گذرونن.

رشته مهندسی الکترونیک اهمیت زیادی داره؛ چون با پیشرفت علم و تکنولوژی، نیاز به افراد متخصص در این زمینه بیشتر میشه. به همین دلیل رشته الکترونیک در دانشگاه به دانشجو‌های علاقه‌مند ارائه میشه و اون‌ها می‌تونن تحصیلات خودشون رو در این رشته ادامه بدن.

گرایش الکترونیک رشته برق

پایه و اساس این گرایش از رشته مهندسی برق، طبق حرکت الکترونه. به همین دلیل اسم این رشته رو، گرایش الکترونیک گذاشتن. همچنین در این گرایش، مدار‌های الکترونیکی بررسی و طراحی میشن.

کسانی که در حال تحصیل در این رشته هستن، باید طرح‌های مهندسان کنترل و مخابرات رو که به صورت سیستم طراحی میشن، به صورت مداری طراحی کنن که در نهایت بتونن اون رو بسازن. پس لازمه کسی که وارد این رشته میشه، در زمینه‌های مختلفی از رشته برق، اطلاعات داشته باشه.

توانایی‌های لازم برای تحصیل در این رشته

کسانی که می‌خوان در این رشته مشغول به تحصیل بشن، لازمه که دارای بعضی خصوصیات باشن تا این رشته برای اون‌ها راحت‌تر بشه. مثلا بهتره که مفاهیم ریاضی و فیزیک رو به خوبی بلد باشن و بتونن تسلط کافی روی این مسائل داشته باشن.

علاوه بر این، یک مهندس الکترونیک باید توانایی جسمی لازم برای انجام کار‌های عملی رو داشته باشه. یکی دیگه از مهم‌ترین شرایطی که باید برای تحصیل در این رشته داشته باشین، علاقه و تمایل به انجام شغل‌های رشته مهندسیه.

پس بهتره برای داشتن آینده شغلی مناسب در رشته الکترونیک، از قبل مهارت‌ها وتوانایی‌های خودتون رو در نظر بگیرین.

وظایف مهم یک مهندس الکترونیک

کسی که در رشته الکترونیک تحصیل کرده، وظایف و مسئولیت‌هایی داره که باید اون‌ها رو به نحو احسن انجام بده. انجام این وظایف به شکل درست، می‌تونه آینده شغلی یک مهندس الکترونیک رو تضمین کنه. این مسئولیت‌های مهم عبارتند از:

وظایف مهم یک مهندس الکترونیک

  • نصب و راه‌اندازی تجهیزات الکترونیکی
  • طراحی و ساخت فیبر مدار الکترونیکی
  • توانایی نصب آنتن مرکزی برای ساختمان و راه‌اندازی اون
  • تعمیر وسایل الکترونیکی منزل
  • توانایی در خواندن نقشه‌های الکترونیکی
  • طراحی و ساخت تقویت کننده‌ها
  • مونتاژ قطعات الکترونیکی
  • کار کردن با دستگاه‌های اندازه‌گیری
  • تبدیل کردن طرح‌های سیستمی به طرح‌های مداری
  • انجام کار‌های تحقیقاتی

گرایش‌های رشته الکترونیک

رشته الکترونیک این امکان رو به شما میده که در 3 حوزه مختلف تا مقطع دکتری بدون محدودیت تحصیل کنین. بنابراین برای درک بهتر شما از این رشته، در ادامه گرایش‌های اون رو بررسی می‌کنیم:

گرایش سیستم‌های الکترونیک دیجیتال

یکی از پرطرفدار‌ترین گرایش‌هایی که در مقطع ارشد مهندسی الکترونیک وجود داره، سیستم‌های دیجیتاله. در این گرایش طراحی و ساخت مدار‌های دیجیتال مد نظره و دانشجو‌ها باید توانایی ساخت مدار‌های دیجیتال رو به دست بیارن.

بعد از تموم کردن تحصیلشون هم می‌تونن در شرکت‌های مخابراتی و نظامی، طرح‌های مخابراتی رو پیاده سازی کنن.

گرایش افزاره میکرو و نانو الکترویک

یکی از گرایش‌های جدید رشته مهندسی الکترونیک، گرایش افزاره میکرو و نانو الکترونیکه. دانشجو‌ها با تحصیل در این گرایش با انواع طراحی و پیکر‌بندی قطعات الکترونیکی آشنا میشن. سپس با در نظر گرفتن شرایط خاص از جمله دما و نور، حسگر و افزار‌های میکرو و مکانیکال تولید می‌کنن.

گرایش مدار‌های مجتمع الکترونیک

در این گرایش، طراحی و ساخت انواع مدار‌ها رو به دانشجو‌ها یاد میدن و اون‌ها با یادگیری ساخت انواع مدار و شرایطی که وجود داره، به ساخت دیوید، ترانزیستور و خازن می‌پردازن. با یادگیری این موارد، می‌تونن در مراکز تولید لوازم الکترونیکی مشغول به کار بشن.

بازار کار و شغل‌های رشته الکترونیک

بازار کار و شغل‌های رشته الکترونیک

این رشته به دلیل این که علم و تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته، فرصت‌های شغلی زیادی داره و نیازی نیست دانشجوهایی که مشغول به تحصیل در رشته الکترونیک در دانشگاه هستن نگران آینده شغلی خودشون باشن. بنابراین در ادامه شغل‌های رشته الکترونیک رو نام می‌بریم:

  1. خودروسازی
  2. ذوب آهن
  3. نیروگاه‌ها
  4. تولیدی‌ها
  5. صنایع نظامی و دفاعی
  6. سازمان‌های مخابراتی
  7. وزارت خانه‌های ارتباطات فناوری اطلاعات

پرطرفدارترین حوزه‌های کاری مهندسی الکترونیک

وسایل الکترونیکی پیچیدگی زیادی داره و هر شغلی که با این تجهیزات سر و کار داره، لازمه که یک مهندس الکترونیک رو استخدام کنه. سیستم، حوزه‌های کامپیوتر، ابزار دقیق، تخصص فرکانس رادیویی، مهندسی نیرو و … از زیر شاخه‌های مهندسی الکترونیک هستن. از مهم‌ترین و پرطرفدار‌ترین حوزه‌های شغلی الکترونیک می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. مخابرات: از پیچیده‌ترین حوزه کاری کسانی که الکترونیک خوندن، صنعت مخابراته. اون‌ها در این حوزه به طراحی و جست و جوی تکنولوژی‌های جدید و یا بهبود تکنولوژی‌های موجود می‌پردازن.
  2. دستگاه‌های صوتی و تصویری: تولید دستگاه‌های صوتی و تصویری یکی از حوزه‌های شغلیه که مهندسان مربوطه می‌تونن بعد از فارغ‌التحصیلی در مراکز معتبر مشغول به کار بشن. برای مثال به ساخت انواع سیستم‌های پخش‌کننده و تولید صفحات نمایش با قدرت بالا در پردازش تصویر مشغول میشن.
  3. حوزه پزشکی: یکی از حوزه‌هایی که مهندسین الکترونیک می‌تونن در اون زمینه مشغول بشن، حوزه بهداشتی و پزشکیه. در این حوزه می‌تونن به تولید لوازم تصویر‌برداری الکترونیکی، انواع فشار‌سنج‌ها و اکسی‌متر‌های هوشمند بپردازن.

فرق مهندسی الکترونیک با مهندسی تکنولوژی

رشته الکترونیک در واقع در زمینه مدار‌های الکتریکی، سیگنال‌ها و سیستم‌های کنترلی و الکترونیک فعالیت داره و به طراحی، توسعه و نگه داری تجهیزات الکترونیکی می‌پردازه. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنن، می‌تونن در صنایع مختلفی مانند ارتباطات، خودروسازی، سیستم‌های نظامی و … مشغول به کار بشن.

از طرفی مهندسی تکنولوژی در زمینه بهره‌برداری از تکنولوژی‌های مختلف برای حل مسائل و ارتقاء فرآیند‌ها فعالیت داره و مباحثی مثل بهینه سازی فرآیندها، مدیریت فناوری، توسعه محصولات و … رو مدیریت میکنه.

پس می‌تونیم بگیم فرق مهندسی الکترونیک با مهندسی تکنولوژی اینه که یکیشون به مباحث الکترونیکی و مدار‌های الکتریکی مربوط میشه و یکی دیگه به بهره‌برداری از تکنولوژی‌ها و بهبود فرآیند می‌پردازه.

فرق رشته الکترونیک با الکتروتکنیک

فرق رشته الکترونیک با الکتروتکنیک

هر دوی این رشته‌ها در حوزه مهندسی مرتبط با الکترونیک هستن، اما با هم تفاوت‌هایی دارن. مثلا الکترونیک، تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی رو طراحی و بررسی می‌کنه و دارای مباحثی مثل مدار‌های الکتریکی و قدرت الکتریکیه. دانشجو‌ها بعد از کسب مدرک می‌تونن در زمینه‌های ارتباطات، سیستم‌های دیجیتال و الکترونیک مصرفی فعالیت کنن.

از طرفی رشته الکتروتکنیک کاربرد تکنولوژی‌های الکتریکی در سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف رو مورد مطالعه و بررسی قرار میده و شامل مباحثی مثل موتور‌ها و ژنراتور‌های الکتریکی، سیستم‌های الکتریکی و الکترومکانیکی و تجهیزات قدرت میشه.

پس می‌تونیم بگیم جدی‌ترین تفاوتی که این دو رشته دارن، اینه که الکترونیک بیشتر به مدار‌های الکتریکی مربوطه ولی الکتروتکنیک به کاربرد تکنولوژی‌های الکترونیکی و سیستم‌ها و دستگاه‌ها می‌پردازه.

جمع‌بندی

یکی از رشته‌های‌ سخت دانشگاهی، رشته الکترونیکه. این رشته با وجود سختی‌های خودش، تقاضا‌کننده زیادی داره. چون شغل‌های رشته الکترونیک زیاده و دانشجو‌ها می‌تونن بعد از فارغ‌التحصیل شدن، به راحتی در مراکز معتبر برای خودشون کار پیدا کن و مشغول به کار بشن.

برای تحصیل در این رشته، باید در کنکور رتبه مناسبی کسب کنین. به همین دلیل لازمه که پایه شما در درس‌های تخصصی مانند فیزیک و ریاضیات قوی باشه. از این رو برای کسب رتبه قبولی در این رشته، بهترین راه استفاده از بسته‌های معلم خصوصی کنکور ریاضی پرش استفاده کنین.

در این بسته‌های آموزشی، ساعت‌ها محتوای درسی برای شما قرار داده شده که می‌تونین با مطالعه اون‌ها، پایه تحصیلی خودتون رو قوی کنین و به خوبی از پس کنکور بربیاین.

رشته الکترونیک، یکی از محبوب‌ترین و پر متقاضی‌ترین گرایش‌های رشته مهندسی برق محسوب میشه.

مخابرات، پزشکی و دستگاه‌های صوتی و تصویری از حوزه‌های کاری رشته الکترونیک محسوب میشن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد