معرفی رشته مهندسی مواد

معرفی رشته مهندسی مواد

یکی از رشته‌های پرطرفدار زیرشاخه ریاضی، رشته مهندسی مواده. خیلی از دانش‌آموزان رشته ریاضی دوست دارن این رشته رو انتخاب کنن؛ اما اطلاعات کاملی در مورد چیزی که قراره توی دانشگاه باهاش مواجه بشن ندارن.

معرفی رشته مهندسی مواد کاریه که قراره توی این مقاله انجام بدیم تا اطلاعات کامل‌تری نسبت به این رشته به دست بیارین. در ادامه این رشته و گرایش‌های اون رو معرفی می‌کنیم و بعد از بازار کار اون میگیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

رشته مهندسی مواد

می‌خوایم به این سوال جواب بدیم که اصلا مهندسی مواد چیه؟ کسی که این رشته رو انتخاب می‌کنه قراره چی بخونه توی دانشگاه و چی یاد بگیره و باهاش چیکار کنه؟ پس بیاین تا به این سوالات جواب بدیم.

رشته مهندسی مواد در واقع ساختار شیمیایی مواد رو بررسی می‌کنه. مهندس مواد با توجه به ساختار هر ماده‌ای، محصولات مفیدی رو تولید می‌کنه تا افراد بتونن از اون ماده استفاده کنن. هدف از رشته مهندسی مواد تولید مواد و ترکیبات جدید و کاربردیه.

رشته مهندسی مواد

مهم‌ترین بخش‌های مطالعه مهندسی مواد

مهندسی مواد مراحل و بخش‌های مختلفی داره که هر مهندس موادی باید برای تولید یک ماده جدید این مراحل رو به درستی و با کم‌ترین خطا پشت سر بذاره تا ماده تولید شده بتونه مورد استفاده عموم قرار بگیره. در ادامه این بخش از این مراحل بهتون میگیم.

شناخت خواص مواد

اولین کاری که مهندس مواد انجام میده، شناخت خواص مواده. این مرحله شامل بررسی خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مواد میشه که در رشته مهندسی مواد به خوبی یاد می‌گیرین. البته اگه تلاش کنین که دانشجوی سخت کوشی باشین و به این رشته هم علاقه داشته باشین.

فرایند تولید مواد

مرحله بعد در رشته مهندسی مواد، فرایند تولید مواده. توی این مرحله مهندس مواد میاد روش‌های تولید و فرآیندهای صنعتی برای تولید مواد رو به خوبی بررسی می‌کنه تا بتونه اون ماده رو به تولید برسونه.

طراحی مواد

این مرحله، مرحله طراحی مواده. طراحی مواد شامل بهینه‌سازی خواص مواد و ترکیبات اون‌ها برای کاربردهای خاصه. یعنی اون ماده‌ای که خواصش شناسایی شد و به فرایند تولید رسید، تولید میشه بالاخره.

کاربرد مواد

خب، حالا می‌رسیم به مرحله آخر در رشته مهندسی مواد. مرحله‌ای که دیگه قراره از اون ماده تولید شده استفاده کرد. این مرحله شامل استفاده از مواد در صنایع مختلف مثل خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، پزشکی و انرژی یا هر صنایع دیگه‌ایه که از اون ماده میشه استفاده کرد.

تمامی این مراحل در رشته مهندسی مواد به دانشجو آموزش داده میشه و از مهم‌ترین بخش‌های این رشته به حساب میاد.

دروس مدرسه مرتبط با رشته مهندسی مواد

در دانشگاه به هر سه درس ریاضی، فیزیک و شیمی نیاز داریم. برای مثال سرامیک‌ها، پلیمرها، نانو مواد و ساختارمواد مربوط به شیمی، خواص مکانیکی مواد و شکل دادن فلزات مربوط به فیزیک و ریاضی میشه.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی مواد

دروس اختصاصی این رشته شامل موارد زیره:

استاتیک مکانیک مواد، خواص فیزیکی یک و دو، اصول شکل دهی فلزات، اصول مهندسی سرامیک، اصول مهندسی سطح، اصول مهندسی پلیمر، اصول خوردگی، خواص مکانیکی مواد، محاسبات عددی و …

مهندسی پودر، اصول انتخاب مواد، مواد مرکب ( کامپوزیت‌ها)، مواد پیشرفته و … هم دروس اختیاری هستن.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی مواد

گرایش‌های رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی

رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی از 140 واحد درسی تشکیل شده. دروس تخصصی در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مواد برای تمامی داوطلبان یکسان نیستن. به این معنیه که رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی گرایش‌های مختلفی داره.

داوطلبان با توجه به گرایش مورد نظر خود دروس مختلفی رو مطالعه می‌کنن. گرایش‌های رشته مهندسی مواد رو به دو دسته مختلف مهندسی و علم مواد و مهندسی متالورژی میشه تقسیم کرد که هر کدوم از این دسته‌ها گرایش‌های مختلفی دارن. گرایش‌های رشته مهندسی در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستن:

  • کارشناسی مهندسی مواد گرایش متالورژی صنعتی؛
  • کارشناسی مهندسی مواد گرایش سرامیک؛
  • کارشناسی مهندسی مواد گرایش متالورژی استخراجی و طراحی مواد.

گرایش‌های رشته مهندسی مواد و متالورژی در ارشد

داوطلبان گروه ریاضی پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی مواد با توجه به شرایط خود می‌تونن به تحصیل ادامه بدن یا سراغ یک موقعیت شغلی دیگه برن. این انتخاب کاملا به شرایط داوطلبان بستگی داره.

مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ارشد نیز گرایش‌های مختلفی داره و داوطلبان امکان ادامه تحصیل در این رشته رو هم دارن. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به 3 رشته کلی و 9 گرایش مختلف تقسیم میشه. این به این معنیه که دست داوطلبان بازه تا گرایش مورد نظر خودشون رو انتخاب کنن.

داوطلبان باید در مقطع ارشد مهندسی مواد در حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال مدرک تحصیلی خودشون رو به دست بیارن. این رشته شامل 4 ترم تحصیلیه و معمولا هر ترم کارشناسی ارشد 16 الی 17 هفته زمان می‌بره. داوطلبان در این مقطع با توجه به گرایش مورد نظر خود دروس مختلفی مثل دروس جبرانی، دروس اجباری، دروس اختیاری، پروژه و سمینار رو سپری می‌کنن.

مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مواد شامل 28 واحده که شامل 20 واحد درسی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه‌ست. گرایش‌های مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر هستن:

  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش جوشکاری؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاظت از مواد؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش نانو مواد؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش ریخته گری؛
  • کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی-بیو مواد.

گرایش‌های رشته مهندسی مواد در مقطع دکترا

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مواد پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد خود به دنبال تحصیل در دکتری این رشته هستن که در مقطع دکتری هم گرایش‌های مختلفی داره. دوره دکتری مهندسی مواد و متالورژی از 36 واحد تشکیل شده.

دانشجویان باید 16 واحد درسی و 20 واحد رساله دکتری رو در این مقطع سپری کنن. رشته مهندسی مواد در مقطع دکتری دارای گرایش‌های مختلفیه. این بدین معنیه که داوطلبان به راحتی می‌تونن با توجه به مهارت یا موقعیت شغلی خود یک گرایش رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنن. گرایش‌های دکتری رشته مهندسی مواد به صورت زیر هستن:

  • مهندسی مواد با گرایش مواد پیشرفته؛
  • مهندسی مواد با گرایش خواص فیزیکی و مکانیکی مواد؛
  • مهندسی مواد با گرایش سرامیک؛
  • مهندسی مواد با گرایش فرآیندهای استخراج فلزات و مواد؛
  • مهندسی مواد با گرایش خوردگی و پوشش و مهندسی سطح؛
  • مهندسی مواد با گرایش متالورژی پودر؛
  • مهندسی مواد با گرایش جوشکاری و اتصال مواد؛
  • مهندسی مواد با گرایش شکل دادن فلزات و مواد.

گرایش های رشته مهندسی مواد در مقطع دکترا

بازار کار رشته مهندسی مواد و متالورژی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان قبل از انتخاب رشته به اون توجه زیادی دارن، بازار کار رشته‌ست. آیا بازار کار رشته مهندسی مواد مناسبه؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی امکان فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلف رو دارن؟ رشته مهندسی مواد جزو رشته‌هایی محسوب میشه که بازار کار بسیار مناسبی داره.

مهندسان مواد در تمامی صنایع امکان پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مختلف رو دارن. این به این معنیه که تمام صنایع و کسب و کارهای دولتی و خصوصی به یک یا چند مهندس مواد نیاز دارن.

بنابراین بازار کار این رشته بسیار مناسبه و مهندسان مواد نباید هیچ نگرانی در مورد آینده شغلی خودشون داشته باشن. کارخانه‌های زیادی در کشور وجود دارن که به منظور ارتقای سطح محصولات و بهبود کیفیت و بازدهی به مهندسان مواد نیاز دارن. این موضوع نشان میده که مهندسان مواد در هر صنعتی امکان فعالیت دارن.

داوطلبان با نمرات عالی و استعدادهای درخشان به راحتی می‌تونن وارد بازار کار این رشته بشن. البته این به این معنی نیست که تنها این داوطلبان امکان ورود به بازار کار رو دارن.

داوطلبان خانم می‌تونن برای مهندسی مواد در بخش‌های مختلف آزمایشگاهی یا اداری مشغول به کار بشن. در حالت کلی موقعیت‌های شغلی زیادی در رشته مهندسی مواد برای خانم‌ها و آقایان وجود داره.

جمع‌بندی معرفی رشته مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد یکی از رشته‌های پرطرفدار مهندسیه که در مقاطع بالاتر با گرایش‌های میشه اون رو انتخاب کرد و خوند. توی این مقاله سعی کردیم شما رو بیشتر با این رشته آشنا کنیم تا اگه دوست دارین توی این رشته تحصیل کنین با اطلاعات بیشتری انتخابش کنین. هر سوالی داشتین می‌تونین داخل باکس نظرات برامون بنویسین. گروه آموزشی پرش اینجاست تا به سوالات شما جواب بده.

رشته مهندسی مواد درواقع ساختار شیمیایی مواد رو بررسی می‌کنه. مهندس مواد با توجه به ساختار هر ماده‌ای، محصولات مفیدی رو تولید می‌کنه تا افراد بتونن از اون ماده استفاده کنن. هدف از رشته مهندسی مواد تولید مواد و ترکیبات جدید و کاربردیه.

مهندسان مواد در تمامی صنایع امکان پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مختلف رو دارن. این به این معنیه که تمام صنایع و کسب و کارهای دولتی و خصوصی به یک یا چند مهندس مواد نیاز دارن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد