روابط عاطفی در سال کنکور؛ یک عاشقانه کنکوری

روابط عاطفی در سال کنکور؛ یک عاشقانه کنکوری

روابط عاطفی در سال کنکور، موضوعیه که می‌تونه برای خیلی از دخترها و پسرهایی که داوطلب شرکت توی این آزمون سرنوشت‌ساز هستن پیش بیاد. شاید خیلی‌ها فکر کنن که زمان کنکور وقت روابط عاطفی نیست، شاید برخی این روابط رو ممنوع بدونن، شاید خیلی‌ها هم در عالم عاشقی هدف و مسیرشون رو گم کنن.

به عنوان شخصی که این مسائل رو تجربه کرده و این دوران رو گذرونده، قصد دارم چند نکته بگم درباره روابط عاطفی در سال کنکور و صحبتی هم با خانواده‌ها خواهم داشت. همچنین  از تاثیرهای مثبتی که روابط عاطفی توی ذهن داره، از شکست توی این مسئله، تاثیراتی که شکست عاطفی روی ذهن می‌ذاره و همینطور راه‌های مقابله با ناکامی در عشق، از زبان شعرا صحبت می‌کنم.

برای همه کسانی که توی رابطه‌ان یا با چالش‌های اون روبه‌رو هستن، خوندن این مقاله رو پیشنهاد می‌کنم.

عشق مثل یک پروانه می‌مونه. ماه‌ها توی دل آدم پیله می‌بنده ولی در یک آن سر از پیله بیرون میاره و از اون موقع به بعد دیگه دل آدمی آروم و قرار نداره. کنترل حس عاشقی برای یک کنکوری سخت‌تر هم میشه؛ چون استرس و دل‌مشغولی‌های اون رو بیشتر میکنه. این پروانه حساسه و عمر کوتاهی داره.

پس اگه پروانه عشق توی دل شما پیله کرد، ازش به خوبی مراقبت کنید؛ ولی اجازه ندید تمام فکر و ذهن شما رو به خودش مشغول کنه و شما رو از درس خوندن بندازه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

روابط عاطفی در سال کنکور، از زبان شاعران

گاهی وقت‌ها یک نگاه یا یک لبخند می‌تونه مسیر زندگی آدم رو تغییر بده. طوفان و غوغایی که در دل پیش میاد تمامی نظم قبلی رو به هم می‌زنه و هرچیز با ثباتی رو سست می‌کنه.

گاهی وقت‌ها حسی در آدم زنده میشه که دل مرده رو زنده می‌کنه و ققنوسی رو از خاکستر بیرون میاره. این حس غمی سنگین‌تر از ابرهای تیره و زخمی عمیق‌تر از دشنه در دل ایجاد میکنه؛ اما با این حال از صد کوزه عسل شیرین‌تره و از جان مهم‌تر. این حس که ازش حرف میزنم اسمش عشقه. تقریبا هممون توی یک زمان و دورانی این حس رو تجربه کردیم و غم و شادی‌هایی رو ازش در خاطرمون داریم.

برای خیلی از دانش‌آموزان کنکوری این سوال پیش میاد که کدوم مهم‌تره؟ علم یا عشق؟ برای دانش‌آموزانی که درگیر روابط عاطفی در سال کنکور هستن، این سوال چالش برانگیزتر هم میشه. چون هر دو معقوله عشق و کنکور، پر اهمیتن و تاثیر زیادی توی زندگی افراد می‌ذارن.

پس بیاین ببینیم دانش‌آموزان چطوری با روابط عاطفی در سال کنکور باید تا کنن تا هم از نظر روحی و هم از نظر تحصیلی با مشکل روبه‌رو نشن.

هر چند که این داستان نمی‌تونه مشکل‌ساز نباشه، همونطور که خواجه شیراز گفت:
قُرَّةُ الْعینِ من آن میوه دل یادش باد ** که چه آسان بشد و کارِ مرا مشکل کرد

خوشا وقت شوریدگان غمش ** اگر زخم بینند و گر مرهمش

وقتی که آدمی عشق رو تجربه می‌کنه، کنترل افکار براش سخت‌تر میشه و به قول معروف شوریده حال میشه. این شوریده حالی می‌تونه برای دانش‌آموزان مشکلات زیادی به وجود بیاره ولی وقتی که پیش بیاد نمیشه کاریش کرد و باید پذیرفتش.

پس اولین توصیه من به شما اینه که اگه وارد روابط عاطفی در سال کنکور شدین، سعی در خاموش کردن احساساتتون نکنین که فایده‌ای نداره. آدم هر کار کنه باز هم عاشق میشه، ولی می‌تونه این عشق رو کنترل کنه و ازش استفاده‌های درستی ببره که در ادامه بهتون می‌گم. اما قبل از اون می‌خوام صحبتی با خانواده‌ها داشته باشم.

خوشا وقت شوریدگان غمش ** اگر زخم بینند و گر مرهمش

خوشبختانه خیلی از خانواده‌ها این روزها آگاه‌تر شدن و اگه روزی متوجه بشن که دختر یا پسرشون وارد رابطه عاطفی شده، به جای سرزنش سعی در کمک کردن به اون می‌کنن.

البته خیلی از خانواده‌ها هم هستن که همچنان فکر می‌کنن روابط دختر با پسر تا قبل از ازدواج ممنوعه و باعث به انحراف کشیده شدن بچه‌ها میشه. در صورتی که رابطه عاطفی در سال کنکور می‌تونه باعث تقویت روحیه دانش‌آموزان و پیشرفت‌های تحصیلی اون‌ها بشه.

البته خود دانش‌آموزانی که قصد دارن توی کنکور نتیجه خوبی به دست بیارن، باید بدونن که یک تعادل مناسبی باید بین روابط عاطفی و درسشون ایجاد کنن. به طوری که هیچ کدوم به اون یکی مورد لطمه وارد نکنه. حالا توی بخش بعدی که از تاثیرات مثبت عشق توی درس و روحیه دانش‌آموزان می‌ذاره بیشتر صحبت می‌کنیم تا هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان دید بهتری نسبت به روابط عاطفی در سال کنکور پیدا کنن.

چو عشق آمد از عقل دیگر مگوی ** که در دست چوگان اسیر است گوی

میگن وقتی که عشق در نزده وارد میشه و بعد از ورودش هم همه جا رو به هم میزنه و دیگه هم نمیره. روابط عاطفی در عاطفی در سال کنکور می‌تونه باعث به هم خوردن نظم زندگی و ذهنی دانش‌آموزان بشه ولی مزایای بی‌شماری داره که باعث رشد دانش‌آموزان هم میشه.

برخی از مزایای روابط عاطفی در سال کنکور از جمله موارد زیره:

افزایش انگیزه و انرژی مثبت

عاشق شدن با رشد یک سری هورمون‌ها همراهه که باعث تغییراتی توی خلق و خوی دانش‌آموزان میشه. هورمون‌هایی که با عاشق شدن افزایش پیدا می‌کنن شامل سروتونینه که توی مراحل اولیه عاشقی پیش میاد.

افزایش این هورمون سرخوشی و سرزندگی رو توی دانش‌آموزان افزایش میده که باعث میشه روحیه اون‌ها حفظ بشه و برای درس خوندن انگیزه بیشتری داشته باشن. هورمون بعدی که با عاشق شدن توی آدم به وجود میاد دوپایمنه که احساس موفقیت به آدم میده و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس دانش‌آموزان میشه.

افزایش خلاقیت و توانایی‌های شناختی

توانایی‌های شناختی یعنی قدرت پردازش افکار، توانایی‌های حل مسئله و یادگیری. تلاطم عاطفی که عشق توی ذهن انسان ایجاد میکنه باعث میشه الگوهای قبلی ذهنی شکسته بشه و با ساخت الگوهای جدید خلاقیت دانش‌آموزان و توانایی‌های شناختی‌شون افزایش پیدا کنه.

کاهش استرس و بهبود خلق و خو

یکی دیگه از هورمون‌هایی که با ورود عشق به خانه دل آدمی افزایش پیدا میکنه، اکسی‌توکسینه که به هورمون عشق معروفه. این هورمون توی لحظات احساسی و عاطفی برای افراد به وجود میاد و باعث میشه سطح استرس اون‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کنه و خلق و خوی بهتری پیدا کنن و به قول معروف به دنیا و مشکلاتش بخندن.

داشتن یک حامی همیشگی

خانواده‌های خیلی از دانش‌آموزان کنکوری مدام اون‌ها رو تشویق می‌کنن و بهشون دلگرمی می‌دن. ولی وقتی یار بهتون صبح بخیر بگه و ازتون بخواد که پاشین درستون رو بخونین، شور و اشتیاق بیشتری پیدا می‌کنین. همچنین وجود یک فرد حامی باعث میشه تا دانش‌آموزان حرف‌ها و غرهایی که به کسی نمی‌تونن بزنن رو به اون فرد بگن و از نظر روانی خالی بشن و روحیه بهتری داشته باشن.

چو عشق آمد از عقل دیگر مگوی  ** که در دست چوگان اسیر است گوی

این‌ها تنها برخی از مزایای عشق و روابط عاطفی در سال کنکور بود که باعث رشد ذهنی، تحصیلی و تقویت روحیه دانش‌آموزان میشه. اما این موضوع خیلی به انتخاب فرد مورد نظر هم بستگی داره. اگه شخص خوبی رو انتخاب نکنین مطمئنا با شکست‌های عاطفی مواجه میشین که کار شما رو توی درس خوندن خیلی سخت‌تر از قبل می‌کنه.

گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم ** و اللهِ ما رَأینا حُباً بِلا ملامه

انتخاب فرد نامناسب باعث شکست‌های بزرگی توی زندگی و روابط عاطفی میشه. البته خیلی وقت‌ها شخصی که انتخاب می‌کنین فرد مناسبیه ولی نه برای شما. ممکنه اون شخص با کس دیگه‌ای توی رابطه باشه، احساسی که شما به اون دارین رو اون به شما نداشته باشه، اصلا دنبال رابطه نباشه یا … . همه این دلایل می‌تونه ناکامی‌های عاطفی برای دانش‌آموزان ایجاد کنه.

هرچند گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم، ولی به خدا که عشق رو بدون ملامت ندیدیم.

گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم ** و اللهِ ما رَأینا حُباً بِلا ملامه

خلاصه که خیلی از اوقات ممکنه رابطه عاطفی شما در سال کنکور مسیر غم‌انگیزی رو طی کنه و باعث بشه که دانش‌آموزان از درس و زندگیشون عقب بی‌افتن. خب عشقه دیگه، گفتم که شاید لطیف و زیبا به چشم بیاد ولی بی‌رحمه و زورش هم زیاده. اما شما می تونین با احساس ناکامی در عشق مقابله کنین. فقط قبلش باید بدونین که شکست عاطفی چه تاثیری توی ذهن شما میذاره.

ماجرایِ من و معشوقِ مرا پایان نیست ** هر چه آغاز ندارد نپذیرد انجام

عاشق شدن در سال کنکور، چه به شکست منجر بشه چه نشه، یک سری تاثیرات منفی توی ذهن دانش‌آموزان می‌ذاره که اگه اون‌ها رو با مشکلات زیادی روبه‌رو میکنه.

چندی از این اثرات منفی عاشق شدن در سال کنکور رو بیان کردم:

  • کاهش تمرکز و حواس‌پرتی:
    روابط عاطفی در سال کنکور ممکنه باعث بشه اولویت‌های دانش‌آموزان تغییر کنه. با توجه به سن حساس دانش‌آموزان کنکوری، ممکنه اون‌ها ضربات سختی از شکست عاطفی بخورن. همین مسئله مي‌تونه قدرت تمرکز دانش‌آموزان رو تا حد زیادی کاهش بده و باعث بشه حواسشون موقع درس خوندن جمع نباشه.
  • تلاطم ذهنی و افزایش استرس:
    هورمون‌هایی که با عشق تشدید می‌شدن رو یادتونه؟ شما به اون‌ها آدرنالین هم اضافه کنین. تا حالا شده با دیدن لبخند یکی دلت بلرزه؟ اگه شده باید تبریک بگم، شما افتادین توی بند عاشقی و نفهمیدین. این لرزش دل بی‌دلیل نیست و به خاطر افزایش هورمون‌های استرس‌زا است که باعث میشه پروانه‌های معده‌تون افزایش پیدا کنن ؛). پروانه‌های معده هم همون پاسخ عصبی بدن توی وقت‌هاییه که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار گرفتین.
  • کمبود وقت و مدیریت زمان غلط:
    دانش‌آموزی که نتونه تعادل مناسبی بین درس و رابطه عاطفی در سال کنکور ایجاد کنه، مطمئنا با مشکلات زیادی روبه‌رو میشه که کمبود وقت یکی از اون‌هاست. دانش‌آموز کنکوری باید حداقل روزی ۴ تا ۵ ساعت درس بخونه و خیلی از زمان‌های روز رو به تست زدن اختصاص بده. رابطه عاطفی می‌تونه ادامه دار باشه ولی نتیجه نگرفتن توی کنکور شما رو حداقل یک سال عقب می‌اندازه. پس حتی اگه خیلی هم طرف مقابلتون رو دوست داشته باشین، باز هم نباید تنها اولویت زندگی شما باشه. اگه قصد دارین توی کنکور نتیجه عالی کسب کنین باید این آزمون رو برای مدت کوتاهی توی اولویت اول قرار بدین تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشین.
  • احساس ناکافی بودن:
    وقتی یک رابطه عاطفی در سال کنکور با شکست مواجه بشه انگیزه‌های دانش‌آموزان تا حد بسیاری کاهش پیدا میکنه. چون این حس برای اون‌ها پیش میاد که شاید به اندازه کافی خوب نبوده. این یک فکر اشتباهه دوستای من؛ اگه یکی از شما خوشش نیومد دلیل بر ناکافی بودن شما نمیشه. شاید معیارهای دیگه‌ای داره، اهدافش متفاوته یا هر چیز دیگه‌ای. شما کافیه این رو بدونین که ارزش وجودی شما فقط با یک نفر سنجیده نمیشه.

دانش‌آموزی توی درس و زندگی موفقه که بتونه از مشکلاتش گذر کنه. اگه کسی توی نقطه‌ای که بوده بمونه تنها چیزی که عایدش میشه شکست و احساس سرخوردگی بیشتره. این رو از من به یادگار داشته باشین که دنیا اونقدر قشنگ هست که لازم نباشه یک رستوران رو دوباره برین.

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی ** دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی

حالا درسته که: عشق چون آید، برد هوش دل فرزانه را ** دزد دانا می کشد اول چراغ خانه را؛ ولی خب دانش‌آموزان باید آگاه باشن و نذارن که چراغ خونه دلشون خاموش باشه.

ولی شکست عاطفی مصیبت بزرگیه. خیلی از بزرگان تاریخ، فیلسوفان، ادیبان و متفکرانی بودن که با شکسته شدن دلشون توی یک رابطه عاطفی به کلی شوریده حال شدن و دیگه نتونستن به آدم سابقی که بودن تبدیل بشن.

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی ** دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی

ولی شما دانش‌آموزان باید بتونین با این شکست‌ها کنار بیاین. کسانی که می‌گن شکست عشقی درد بچگانه‌ایه و اون رو مهم نمی‌شمرن آدم‌های ناآگاهی هستن. همونطور که گفتم خیلی از افراد بزرگ تاریخ، شکست‌های عاطفی سنگینی رو تجربه کردن که باعث شده تا سالیان سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنن. ولی فرق افراد معمولی با فیلسوفان و متفکرینی که شکست عاطفی می‌خورن توی چیه؟

خیلی از افراد بزرگ تاریخ، از شکست‌های عشقی که تجربه کردن، درس‌هایی گرفتن که باعث شده پیشرفت‌های زیادی توی زندگی‌شون داشته باشن. مثلا اگه حافظ توی روابط عاطفیش شکست نمی‌خورد می‌تونست غزلیاتی با این غنا بنویسه؟

اشخاص زیادی رو میشه نام برد. نیچه، شوپنهاور، کانت‌، کی‌یرکگارد، سارتر و همین فروغ خودمون از جمله افرادی بودن که با شکست‌های عاطفی زیادی دست و پنجه نرم کردن ولی تونستن از دل این شکست‌ها و غم‌ها درس‌هایی برای زندگی خودشون و دیگران به جا بذارن.

شکست خوردن در روابط عاطفی در سال کنکور، مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان ایجاد میکنه. نمیشه انتظار داشت که روند تحصیلی یک دانش‌آموز با شکست عشقی مختل نشه؛ ولی به همون مقدار هم نمیشه روابط عاطفی رو انکار کرد و به طور کلی ممنوعشون کرد.

عشق یکی از حس‌های طبیعی انسانه و توی تقریبا همه آدم‌ها وجود داره. کسی که عاشق میشه هم خودش و فرد مقابلش رو مرکز جهان قرار میده. اما یک دانش‌آموز کنکوری یا باید از خودش بگذره یا طرف مقابلش چون یک بخش از این مرکزیت جهان مختص به کنکوره.

در کل به نظر این جانب، بهتره که اگه وارد روابط عاطفی در سال کنکور شدین، اون رو حفظ کنین و سعی کنین تاثیرات مثبت متقابل روی هم دیگه داشته باشین؛ ولی نذارین که این روابط تمام فکر و ذکر شما رو مشغول خودش کنه. روابط عاطفی بخش بزرگی از زندگیه ولی همه چیز نیست.

راهی است راهِ عشق که هیچش کناره نیست **‌ آن جا جز آن که جان بسپارند، چاره نیست

زمانی که یک دانش‌آموز وارد روابط عاطفی در سال کنکور میشه، باید بدونه که توی یک راه بدون استراحتگاه قدم گذاشته که هیچ راه برگشتی هم نداره. سعی کردم توی این مقاله کمی این مسیر پر پیچ و خم رو توضیح داده باشم.

شاید خیلی از خانواده‌ها با پی بردن به روابط عاطفی فرزندانشون با اون‌ها برخورد بکنن که این کار اشتباهیه و باعث آسیب‌های جدی توی زندگی دانش‌آموزان میشه. بهترین کاری که خانواده‌ها می‌تونن بکنن اینه که نذارن فرزندانشون از هدفشون منحرف نشن و این کار هم بدون سخت‌گیری باید باشه.

توی این نوشته سعی کردم از مزایا و معایب روابط عاطفی در سال کنکور بگم. البته نمیشه عشق رو تنها با این جوانب سنجید و این حس خیلی پیچیده و گسترده‌تر از این حرفاست که توی چند خط مقاله جا بشه.

در آخر به تمامی دانش‌آموزان کنکوری پیشنهاد می‌کنم برای بهتر شدن روابط عاطفی در سال کنکور و آسیب ندیدن یا به جهت التیام دیدن، سری به دیوان غزلیات حافظ و بوستان سعدی بزنن. این کار به اون‌ها کمک میکنه بهتر عشق رو درک کنن، احساساتشون رو بهتر بشناسن و تصمیمات درست‌تری در این رابطه بگیرن.

امیدواریم که این مقاله از گروه آموزشی پرش به دانش‌آموزانی که نگران روابط عاطفی در سال کنکور هستن کمک کرده باشه.

خیر. روابط عاطفی در سال کنکور کاملا عادیه. ولی باید حواستون باشه که نذارید این اتفاق به درس خوندن شما لطمه بزنه.

احساسات خودتون رو بپذیرید و سعی کنید ازش استفاده کنید تا انگیزه و تلاشتون برای درس خوندن بیشتر بشه.

به این فکر کنید که شکست عشقی آخر مسیر نیست و شما این سال‌های اخیر رو برای قبولی در کنکور برنامه‌ریزی کرده بودید. پس نباید بذارید که به راحتی خراب بشه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد