همه چیز در مورد تغذیه کنکوری‌ها

همه چیز در مورد تغذیه کنکوری‌ها

کنکور، یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز زندگی شما دانش‌آموزهاست. پس باید به بهترین نحو ممکن برای اون آماده بشین. یکی از موارد مهمی که باید حواس‌تون بهش باشه، تغذیه‌تونه.

داشتن تغذیه سالم و مقوی به شما کمک می‌کنه عملکرد بهتری داشته باشین، با کیفیت‌تر درس بخونین و سر جلسه کنکور هم بازدهی بیشتری داشته و با تمرکز بالاتری به سوالات جواب بدین.

توی این مقاله قراره صفر تا صد تغذیه کنکوری‌ها رو بررسی کنیم.

پس اگه می‌خواین در مورد تغذیه کنکوری‌ها بیشتر بدونین تا بتونین تغذیه مناسب‌تری داشته باشین، در این مقاله با ما همراه باشین.

تغذیه سالم، کلید سلامتی و کیفیت زندگیه و به تأمین انرژی برای فعالیت‌های روزمره، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامتی پوست، افزایش حافظه و فعالیت‌های ذهنی و رشد مناسب کمک می‌کنه. با داشتن تغذیه سالم، به سلامتی جسمی و روحی خودمون اهمیت می‌دیم و به طور کلی، زندگی سالم‌تری رو تجربه می‌کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

صفر تا صد تغذیه کنکوری‌ها

تغذیه کنکوری‌ها مثل برنامه‌ریزی کنکور، موضوع مهمیه که ممکنه خیلی از شما بهش بی توجه باشین و فکر کنین که اهمیت زیادی نداره. ولی اتفاقا تغذیه شما تاثیر زیادی روی روند درس خوندن‌تون داره.

اگه تغذیه‌تون سالم باشه باعث میشه که سلامت بمونین، انرژی داشته باشین، بازدهی‌تون بیشتر باشه و مفیدتر درس بخونین و در نتیجه توی کنکور نتیجه بهتری بگیرین.

تغذیه ناسالم، شما رو مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف می‌کنه، تمرکز شما رو میاره پایین، ذهن‌تون رو خسته می‌کنه، تاثیر منفی روی حافظه شما می‌ذاره و باعث میشه که نتونین از درس خوندن‌تون نتیجه خوبی بگیرین.

وعده‌های غذایی اصلی

وعده‌های صبحانه و ناهار و شام، وعده‌های غذایی اصلی هستن و شما باید سعی کنین که در این وعده‌ها از مواد غذایی که پروتئین، مواد معدنی، کربوهیدرات، ویتامین و چربی سالم دارن استفاده کنین.

شما با استفاده از این مواد غذایی، انرژی‌تون تامین میشه، سیستم ایمنی‌تون تقویت میشه و سالم‌تر می‌مونین.

در وعده‌های غذایی‌تون اصلا از مواد چرب و سنگین و مضر استفاده نکنین. چون این مواد غذایی باعث آسیب به سیستم ایمنی میشن، تمرکز شما رو پایین میارن، باعث میشن که بیشتر خسته بشین و عملکرد خوبی نداشته باشین.

وعده‌های غذایی اصلی

اینجا بهتون چندتا غذای پیشنهادی برای وعده‌های اصلی رو می‌گیم:

وعده صبحانه

چای به همراه نان و پنیر و گردو، عسل، حلوا ارده، شیره انگور و یا خرما، کره بادام زمینی، شیر و … .

توجه: مهم‌ترین وعده غذایی روزانه هر کسی، صبحانه‌ست. پس به هیچ عنوان نسبت به خوردن اون کوتاهی نکنین. صبحانه می‌تونه شما رو برای شروع یک روز پر انرژی و مفید آماده کنه.

در اصل این صبحانه‌ست که انرژی روز شما رو تامین می‌کنه. قند خون‌تون رو متعادل می‌کنه و باعث میشه که در طول روز کمتر خسته بشین و احساس خواب آلودگی کنین. پس نسبت به خوردن صبحانه اصلا کوتاهی نکنین.

وعده ناهار

سنگک یا نان سبوس دار، برنج، ماهی، خورشت‌های مختلف، گوشت، ماکارانی و … گزینه‌های مناسبی برای وعده ناهار هستن.

وعده ناهار باید وعده‌ای باشه که متنوع و متعادله و خیلی سنگین یا خیلی سبک نیست.

وعده شام

کوکو، کتلت، املت، سالاد سزار، مرغ آب پز و … .

حتما دقت داشته باشین که برای شام، یک غذای سالم و سبک انتخاب کنین و از مصرف غذاهای سنگین و چرب در این وعده به شدت دوری کنین.

میان وعده‌ها

شما علاوه بر اینکه صبحانه، ناهار و شام رو به عنوان وعده‌های اصلی در طول روز دارین باید چندتا میان وعده هم داشته باشین تا انرژی‌تون تامین بشه و بهتر بتونین درس بخونین.

تغذیه کنکوری‌ها در میان وعده باید جوری باشه که انرژی ذهن و بدن‌شون رو افزایش بده. شما باید از خوراکی‌هایی استفاده کنین که قند خون‌تون رو متعادل نگه داره، تمرکزتون رو افزایش بده و به یادگیری بهترتون کمک کنه.

استفاده از میوه‌های مختلف، سبزیجاتی مثل هویج و کلم و کاهو و …، آجیل، خشکبار، خرما و … می‌تونه برای میان وعده انتخاب درستی باشه.

در میان وعده، از خوردن مواد خوراکی مضر که چربی و قند زیادی دارن مثل چیپس، پفک، نوشابه، شیرینی و … دوری کنین. این مواد خوراکی، هم برای شما اضافه وزن میارن، هم تمرکزتون رو کم می‌کنن و هم برای سلامتی شما مضر هستن.

مصرف آب به میزان کافی

مصرف آب به میزان کافی

  • روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشین. مصرف آب کافی به شادابی، سلامتی و تمرکز شما کمک می‌کنه و شما رو از خستگی و بی حالی دور نگه می‌داره.
  • همیشه کنار خودتون یک بطری یا لیوان آب داشته باشین و زود به زود آب بنوشین.
  • می‌تونین لیمو، سبزیجات، میوه، عسل و … به آب اضافه کنین تا طعم دار بشه.
  • البته به این نکته توجه داشته باشین که وسط غذا خوردن به هیچ عنوان آب یا نوشیدنی‌های دیگه رو نباید استفاده نکنین.

تغذیه مناسب کنکوری‌ها برای شب قبل از آزمون

شب قبل از کنکور، شما باید تغذیه‎‌ای داشته باشین که به شما کمک کنه خواب خوبی رو تجربه کنین و شما رو بد خواب نکنه.

شب قبل از کنکور، غذاهای شور و چرب و سنگین نباید بخورین.

خوردن قهوه و بقیه نوشیدنی‌های کافئین‌دار رو هم، شب قبل از کنکور کنار بذارین که ممکنه باعث بشن نتونین خوب بخوابین.

اگه بخوایم تغذیه مناسب کنکوری‌ها برای شب کنکور رو به شما پیشنهاد بدیم می‌تونیم خوردن غذاهای سبک و مقوی مثل تخم مرغ، سالاد، سوپ، و … رو بهتون توصیه کنیم.

حتی اگه احساس کردین شب کنکور دچار اضطراب شدین و دلهره دارین، می‌تونین از دمنوش‌های آرامش بخش استفاده کنین که استرس‌تون کمتر بشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تغذیه مناسب کنکوری‌ها برای روز آزمون

روز کنکور باید تغذیه‌ای داشته باشین که شما رو سرحال و پر انرژی کنه. خوردن صبحانه‌ای مثل چایی به همراه نون و ارده و شیره خرما یا انگور و عسل می‌تونه گزینه مناسبی برای شما باشه.

خوردن مواد خوراکی سنگین و چرب رو به طور کامل برای روز کنکور فراموش کنین. سر جلسه کنکور هم پیشنهاد می‌کنیم که آب و خوراکی‌هایی مثل آجیل و کیک و شکلات و … همراه‌تون باشه که انرژی‌تون برای فکر کردن و جواب دادن به سوالات کنکور تامین باشه.

نکات تغذیه‌ای مناسب برای کنکوری‌ها

نکات تغذیه‌ای مناسب برای کنکوری‌ها

  • از نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر، چه در دوران کنکور و چه در بقیه دوران زندگی‌تون دوری کنین، این‌ها به جز اینکه برای شما اعتیاد آورن، به مغز شما هم آسیب وارد می‌کنن و سلامتی شما رو به خطر می‌ا‌ندازن.
  • مصرف بی رویه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه و همچنین نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث افزایش تپش قلب میشن و شما رو درگیر اختلالات خواب می‌کنن. پس اگه هم خواستین از این نوشیدنی‌ها استفاده کنین سعی کنین به میزان متعادل باشه و از حد خارج نشه.
  • از تند و با عجله غذا خوردن دوری کنین چون این باعث میشه که مشکلات گوارشی و مشکلات دیگه‌ای براتون پیش بیاد.

جمع‌بندی همه چیز در مورد تغذیه کنکوری‌ها

توی این مقاله صفر تا صد تغذیه کنکوری‌ها رو بررسی کردیم و دیدیم که تغذیه کنکوری‌ها باید جوری باشه که انرژی اون‌ها رو تامین کنه و تمرکزشون رو افزایش بده تا بتونن به خوبی درس بخونن و برای کنکور آماده بشن.

وعده‌های غذایی باید سالم باشه و چربی و قند زیادی نداشته باشه. استفاده از میان وعده‌هایی که در مقاله عنوان کردیم هم به شدت توصیه میشه.

برای ارتباط با مشاورین گروه آموزشی پرش، شماره تلفن خودتون رو توی کادر زیر بنویسین تا مشاورین ما با شما تماس گرفته و به سوالات درسی و مشاوره‌ای‌تون پاسخ بدن و شما رو راهنمایی کنن.

همچنین، استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش در مسیر کنکور، می‌تونه کمک زیادی به شما کنه.

در این مقاله به طور کامل غذاهای پیشنهادی که برای کنکوری‌ها مناسب هست رو به شما گفتیم.

باعث میشه که تمرکزشون زیاد بشه، سیستم ایمنی‌شون تقویت بشه و در نتیجه عملکرد حافظه‌شون هم بهتر بشه و بتونن با کیفیت‌تر درس بخونن و مطالب رو یاد بگیرن.

استفاده از میان وعده‌های مقوی که انرژی اون‌ها رو تامین کنه. مثل میوه‌، آجیل، میوه خشک، خرما و … برای کنکوری‌ها مناسبه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد